Jump to content

Voltswagen T2 kombi -76


Cera

Recommended Posts

Posted (edited)

EnsimmĂ€istĂ€ kertaa nĂ€illĂ€ palstoilla kirjoittelemassa, niin ettĂ€ ensimmĂ€isenĂ€ hei vaan kaikille 🙂

 

Tuollainen -76 vuosimallia oleva bussi (rek. tosin tĂ€llĂ€hetkellĂ€ pakettiautoksi) tuli sitten haettua, niin ettĂ€ kaipa tĂ€stĂ€ volkkariharrastajaksi on ryhdyttĂ€vĂ€. 😄

 

Tarinoidaan nyt ensin vaikka tovi historiasta, elikkĂ€s auto on ukiltani perĂ€isin ja olen itse siinĂ€ monet, monet matkat viettĂ€nyt lapsuudessani. Ukki oli sitten 2000 -luvun alussa muuttanut viroon ja vienyt "Volkkarin" niinkuin me kutsuimme, mukanaan lahden toiselle puolelle. ("Volkkari" on aina ollut tĂ€mĂ€n kutsumanimi, aivan kuin muita volkswageneja ei olisi olemassakaan. TĂ€mĂ€ on "the" Volkkari minulle 🙂 ) Viron puolella autosta oli sitten jossain 2000 -luvun alkupÀÀssĂ€ hitsattu pohjaa ja hieman kylkiĂ€ ja ajettu sÀÀnnöllistĂ€ ajoa ilmeisesti kaikki kesĂ€t kunnes moottori jostainsyystĂ€ laukesi. Ukkini ei autojen tekniikan pÀÀlle juuri ymmĂ€rrĂ€, eikĂ€ oikein ole pystynyt kertomaan minulle mikĂ€ autoon varsinaisesti tuli. Jokatapauksessa tĂ€mĂ€n tapahtuman jĂ€lkeen sain kuulla monta vuotta kuinka Volkkari on tallissa odottamassa uutta moottoria, jonka ukin virolaiset ystĂ€vĂ€nsĂ€ jostain sitten lopulta taikoivatkin.

 

Ukki sanoi ostaneensa uuden moottorin joka hÀnen mukaansa oli 0km ajettu, tehtaan puulootassa, suoraan saksan armeijan varikolta joidenkin virolaisten ystÀviensÀ löytÀmÀnÀ. TÀstÀ eteenpÀin sain kuulla, kuinka moottori on istutettu paikoilleen ja "kaikki paitsi sÀhköt" olisivat toiminnassa. HÀnelle olivat virolaiset ystÀvÀnsÀ kertoneet, ettÀ armeijan kulkineeseen tarkoitettu moottori vaatisi kuulemma suurempaa jÀnnitettÀ (2 akkua) toimiakseen ja kaikki sÀhköt "pitÀisi vetÀÀ uudelleen".

 

Noh, minullahan ei ole pienintÀkÀÀn aavistusta siis mikÀ kone tÀssÀ sitten nykyÀÀn on, pitÀÀkö tÀllÀiset kuorma-autosÀhköviritelmÀt paikkansa, onko niitÀ tehty ja jos on, niin kuinka valmiiksi saakka.

 

Moottorin vaihdon ja sÀhköongelman jÀljiltÀ ukkini virolainen mekaanikkoystÀvÀ muutti ilmeisesti pois lÀhiseudulta, jolloin Volkkari jÀi vaella kunnostusta talliin makoilemaan. SiellÀhÀn se kerkesi olla ilmeisesti yli 10 vuotta, kunnes ukkini nyt alkuvuodesta pÀÀtyi myymÀÀn sen minulle siinÀ toivossa, ettÀ saisi nÀhdÀ vielÀ joskus ajossa.

 

Paikalle pÀÀstyÀmme selvisi, ettÀ talli on ollut pehmeÀn sammalmaan pÀÀlle rakennettu peltitalli ladonovineen, eli tÀstÀ muodostui liki kirjaimellisesti "latolöytö". Sisustassa ovat hiiret pÀÀsseet temmeltÀmÀÀn ja jokainen tekstiilipintainen esine on yltÀ pÀÀltÀ homeessa. Mutta! Kori on omaan silmÀÀni yllÀttÀvÀn hyvÀssÀ kunnossa olosuhteisiin nÀhden, eli tarinat hitsauksista 2000 -luvun alussa voivat hyvinkin pitÀÀ paikkansa. Myös moottori nÀyttÀÀ uudemmalta ja alkuperÀisestÀ poikkeavalta, mutta enempÀÀ en siitÀ ole vielÀ kerennyt selvitellÀ.

 

VuokrakÀrryllÀ tuota lÀhdettiin tiistaina 26.2. hakemaan ja eilen, keskiviikkona 27.2. kÀvimme paikallisessa rekisteröintitoimistossa suorittamassa omistajanvaihdokset ja Volkkari lÀhti takaisin kotimatkalle. Suomeen, jossa se oli ukkini mukaan ensirekisteröity ja josta hÀn oli sen aikoinaan "hÀmeenlinnalaiselta torikauppiaalta" ostanut. Suomeen, jossa se nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon ja jatkaa tÀtÀ suvussamme pisimpÀÀn olleen auton historiaa.

 

Tallin pihaan sen saimme, odottamaan ensimmĂ€istĂ€ puhdistusta ennenkuin kehdataan siirtÀÀ sisĂ€lle. Haju on meenaan sanoinkuvaamaton bussin sisĂ€puolella ja ovien ollessa hiemankin raollaan leviĂ€isi tĂ€mĂ€ löyhkĂ€ ympĂ€ri talliamme. Ei kiitos. 🙂

 

Ensihavaintoja:

Pintaruostetta, paljon. LÀpiruostetta pikaisesti katsottuna vain muutamissa harvoissa kohdissa ja vain pieninÀ alle 5cm alueina.

Sisusta lÀpikotaisin homeessa, hiirenkakassa ja haisee kuolemalta.

Moottori todella nÀyttÀÀ uudehkolta, pinnat ovat siistit ja kiiltÀvÀt vrt. muuhun autoon, eli tarina armeijan varikolta ostetusta 0km ajetusta koneesta voi hyvinkin pitÀÀ paikkansa.

Jarrut ja kÀsijarru vaikuttivat toimivan edes jotenkuten kun trailerilta otettiin alas

Oikean puoleiset renkaat tÀysin mennyttÀ, vasemmalla sentÀÀn oli ilmat vielÀ pysyneet.

Kaikki matkustamon osat vaikuttaisivat olevan tallessa. Se mitÀ pystyy uudelleenkÀyttÀmÀÀn ja mikÀ on liian homeessa jÀÀ vielÀ nÀhtÀvÀksi.

Takatila on tÀysin tyhjÀ ja siellÀ lojuu lÀhinnÀ vanha kone osineen, ei verhoiluita, ei penkkejÀ, vanerilattia.

 

Toimintasuunnitelmaa:

- Ensin tÀydellinen pesu kauttaaltaan. SitÀ ennen tÀlle ei kykene tÀllÀinen hienohelma tekemÀÀn yhtÀÀn mitÀÀn. Pesun yhteydessÀ koko sisustan purku ja paneeleiden pussitus johonkin tallin perimmÀiseen nurkkaan haisemaan, pois ei tulla heittÀmÀÀn jos mittoja tarvitaan uusiokappaleisiin.

 

- Selvitys siitÀ, mikÀ kone autossa nyt on, kuinka pitkÀlle sen asennustyöt on tehty, onko se kÀyntikuntoinen, vaatiiko oikeasti jotain sÀhköjen kanssa pelaamista vai onko kyse jostain aivan muusta.

 

- Selvitys alustan ja jarrujen todellisesta kunnosta, runkopalkkien lÀpikÀynti.

 

- Jonkinlaisella kokoonpanolla (pintapatinaa..) tĂ€hdĂ€ttĂ€isi jo tĂ€mĂ€n kesĂ€n liikenteeseen! Mutta se jÀÀ nĂ€htĂ€vĂ€ksi. Toiveet ovat korkealla, mutta aika ja rahat vĂ€hemmĂ€n niin. 😄 mutta niinhĂ€n se on aina...

 

IMG_7162.JPG

IMG_7177.JPG

IMG_7180.JPG

IMG_7183.JPG

IMG_7204.JPG

Edited by Cera
Otsikonmuutos
  • Like 8
Posted

Nakkaa kuva konehuoneesta, veikkaan et siellÀ on typ 4 1.8 teollisuuskone joka on 24v sÀhköillÀ. Aika paljon pitÀÀ osia vaihtaa eli jakaja,puola,laturi,kaasarien solenoidit,ryypyt. MÀ oon noita pari laittanut autokÀyttöön.

  • Like 1
Posted (edited)

Aika hyvÀryhtiseltÀ pallikseltahan tuo nÀyttÀÀ. Tosiaan tÀÀltÀ saa hyvin apuja ongelmakohtiin ja yksittÀinen valokuvakin kertoo harjaantuneelle silmÀlle paljon.

 

Osien suhteen nÀmÀ on kohtuu yleisiÀ ja osia voi löytyÀ jopa yllÀttÀvÀn huokealla kun osaa vain kysellÀ ja laittaa ostoilmoituksia.

 

Koneen jÀnnitteen löytÀÀ varmaankin ensimmÀisestÀ osasta johon jokin sÀhköjohto menee kiinni tai laturin tyyppikilvestÀ. Mutta tarinan mukaan melkovarmasti 24V kone.

 

Tietenkin jos vanhassa koneessa oli kaikki sÀhkökilkkeet vielÀ paikallaan niitÀ pystyy suurella todennÀköisuudellÀ hyödyntÀmÀÀn uuden koneen sÀhköistÀmiseen oikealle 12V jÀnnitteelle.

 

Tietty ei se kait mahdotonta olisi pallista 24V jÀrjestelmÀllekkÀÀn muutta tyyliin kaikki polttimot, pyyhkijÀn moottori, releet ja kaksi akkua ja nÀiden vÀliset johdotukset tÀytyisi uusia.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Posted

Matkasta toipuneena pÀÀsin tÀnÀÀn ihmettelemÀÀn autoa ensimmÀistÀ kertaa kunnolla pÀivÀnvalossa. Samalla tuli nyt purkutyöt aloitettua ja kunto on tÀhÀnmennessÀ ollut positiivinen yllÀtys. Tosiaan ohjaus toimii, kÀsijarru toimii, lukot ja saranat öljyttynÀ aukeaa sivuovikin nyt moitteetta. PahannÀköistÀ ruostetta en ole vielÀ löytÀnyt, ovetkin olivat pahvien alla erittÀin hyvÀkuntoiset. Homeen takia uusittaviksi pÀÀtyy nyt ainakin;

 

- Penkit (tai sitten verhoillaan tÀysin uudestaan jos mahdollista, kumpi lie kannattavampaa)

- Kattoverhoilu

- Ovipahvit

- Hansikaslokero

- Aurinkolipat

- Turvavyöt

 

Muuta rikkinÀistÀ; taustapeili tipahti melkeen pÀÀhÀn kun touhusin kabiinissa, muovi siitÀ sen pallon ympÀriltÀ oli tÀysin hapertunutta.

 

Konehuonetta tuli ihmeteltyÀ, kuvan mukainen moottori sieltÀ löytyi. AlkuperÀinen kone taasen löytyi takatilasta, joten siitÀkin saa lienee tarvittaessa jotain varaosia.

 

Tavallaan tuntuu pieneltĂ€ hommalta laittaa ajoon, mutta voipi olla ettĂ€ vielĂ€ tĂ€mĂ€ pÀÀsee yllĂ€ttĂ€mÀÀn työmÀÀrĂ€llÀÀn. Purkaminen jatkuu lienee huomenna. Tavoitteena olisi saada kabiini pestyĂ€ mukavamman työympĂ€ristön edestĂ€. PitĂ€isi saada myös tuo vanha kone siirrettyĂ€ jollain pois ja keksiĂ€ sille paikka... minulla ei ole moottorinostinta. 😄 Noh.. aina sitĂ€ jostain jotain keksii..

 

Muutamia perustietoja kaipailisin myös, kun en nÀitÀ ole koskaan aikaisemmin rakennellut;

 

- MikÀ on vanteiden pulttijako/rengaskoko vakiona? Tosiaan nuo kaksi oikean puolen kumia tyhjÀt ja muutenkin renkaat varmasti parhaat pÀivÀnsÀ nÀhneet.

- Tunnistaako joku kuvista nyt tuota moottoria ja osaako kertoa, kuinka haastavaa tulee olemaan katsastukset tÀllÀ koneella? MitÀÀn papereitahan koneesta ei kaiketi ole...

- Löytyykö netistÀ jostain kytkentÀkaaviota sÀhköille? Voisi siitÀ suunnitella hieman tulevaa.. TÀllÀ hetkellÀ ajatuksissa kÀynyt, ettÀ jos kone nyt on 24V niin olkoon, laitetaan 24V->12V jÀnnitteenalennin radiota, mittaristoa ym. varten ja yksinkertaiset kuten valot voi sitten vetÀÀ 24V jÀrjestelmÀÀn. NÀin sÀÀstyisi lienee suurimmalta osien vaihdolta.

 

Kiitos jo etukĂ€teen 🙂

IMG_0021.JPG

IMG_0022.JPG

IMG_0014.JPG

Posted

Homeet lÀhtee pesemÀllÀ ja tu kone on just sitÀ mitÀ arvelinkin. Kannattaa kuitenkin miettiÀ asiaa siltÀ kantilta ettÀ tuo on teollisuuskone jonka on tarkoitus pyöriÀ vakiokierroksilla eli tuon virranjakajan ennakkokÀyrÀt on mitÀ sattuu autokÀyttöön.

Sulla on sit papruissa 1600 kone kun tuo alkuperÀinen on typ1 eli kuplapohjanen ja tÀÀ uus on typ4 eli alunperin 411 mallissa esiteltyÀ moottoriperhettÀ.

Vaihtokelpoisia osia noissa ei juurikaan ole.

Privalla saapi lisÀinfoa monesrakin asiasta jos kiinnostaa.

  • Like 1
Posted

Ideoita joita tuli mieleen tuota katsellessa: Saa toteuttaa jos tuntuu hyvÀltÀ, mutta heitelty tÀhÀn "nÀin minÀ tÀmÀn tekisin"-periaattella, eikÀ tarkoita sitÀ ettÀ olisi ainoa tai edes paras vaihtoehto. Se kun on kovin tekijÀstÀ kiinni.

 

Nelostyypin koneeseen saa osia aika hyvin, joten sÀhköosat + jakaja vaihtoon niin saa 12V systeemit: koko auton muuttaminen 24 voltille on kokolailla operaatio ja vaikeuttaa ikÀvÀsti kaikkien muiden sÀhkölaitteiden saatavuuteen/kÀyttöön. Noita saa kÀytettynÀ/purkuosina, niin ei tarvitse kaikkea ostaa uutena ja budjetti pysyy kurissa. SÀhköjÀ joutuu tekemÀÀn vÀhÀn uusiksi kun nelostyypissÀ on toisenlaiset johdotukset. Ei mitÀÀn kovin vaikeata kuitenkaan.

 

Homeeseen kannattaa aluksi tarjota homeentappomyrkkyjÀ venekaupasta, elleivÀt osat muutenkin jo ole vaihtokunnossa, home sinÀnsÀ ei vielÀ ole paha ongelma. Haisee tietenkin kauhealta, mutta se on pÀÀosin kosmetiikkaa ja nÀin kevÀttalvella osat voi dumpata suoraan pihalle/katokseen/pressun alle, eivÀt ne sen huonommiksi siellÀ ehdi mennÀ ennen kevÀttÀ eivÀtkÀ haise sisÀllÀ. Tuuletus muutenkin tekee hyvÀÀ, home ei tykkÀÀ kuivasta ilmasta yhtÀÀn.   SisÀkatto hoitunee pesulla ja myrkyttÀmÀllÀ, sen purku on aikamoinen jumppa ja vinyyli kestÀÀ pesua kokolailla hyvin.

 

Muuten nÀyttÀÀ tosi hyvÀltÀ latolöydöksi, reikiÀ ei nÀy ja ~kaikki osat paikallaan ja kovin kÀyttökelpoisen nÀköisinÀ. YhdistettynÀ uuteen nelostyypin koneeseen oikein hyvÀ löytö.

 

Öljyt (ja suodatin) muuten kannattaa vaihtaa ennenkuin yrittÀÀ pyörittÀÀ konetta, saa ainakin pahimmat kerrostumat pois koneen pohjalta. ItsehĂ€n elvytin ~25v seissyttĂ€ konetta ja vaihdoin siihen öljyt heti ekana, toisen kerran kun sain sen ekan kerran kĂ€yntiin (lyhyt pĂ€rĂ€ytys), kolmannen kerran kun saatiin kĂ€ymÀÀn sen verran ettĂ€ saatiin lĂ€mpöiseksi ja neljĂ€nnen kerran ekan koeajon jĂ€lkeen. SiinĂ€ kohdassa se ei enÀÀ ollut aivan mustaa eikĂ€ siivilÀÀn jÀÀnyt enÀÀ kovin paljoa irtohiukkasia.  Sitten vielĂ€ tihennetyllĂ€ vĂ€lillĂ€ 500-1000km eka kesĂ€ kunnes siivilĂ€ on tĂ€ysin puhdas öljyĂ€ vaihtaessa.

 

Vaan kyllÀ kannatti, mitÀÀn ei mennyt rikki ja koneella ajeltiin kilometrit tÀyteen, ~80t yhteensÀ ja 8v lisÀÀ juniksessa ja kun sitten purettiin, niin moottorin rungolle ei tarvinnut tehdÀ mitÀÀn, pesu vain ja vakiolaakerit sisÀÀn, erinomaisen onnistunut elvytys. Oli kyllÀ hyvÀt ohjeetkin, tÀÀltÀ ja Volkkariyhdistyksen sivuilta, kiitoksia avustaneille vielÀ uudestaan.

Posted

Toivottavasti koneen vaihtaja on asentanut myös vaihteistoon Typ4 moottoriin sopivan kytkinakselin tuolla vanhan koneen akselilla se ei yllÀ kampiakselin pÀÀhÀn koska ovat eri mittaiset ja ongelmia luvassa.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Noniin, tallissa ollut Volvo 244 valmistui leimalle vietĂ€vĂ€ksi ja bussille vapautuu lĂ€hipĂ€ivinĂ€ paikka sisĂ€tiloista ja pÀÀstÀÀn kunnolla aloittelemaan projektia. Koska nouto tapahtui niin yllĂ€ttĂ€vĂ€llĂ€ ja pikaisella aikataululla, tĂ€tĂ€ on ikĂ€vĂ€ kyllĂ€ jouduttu toistaiseksi tilanpuutteen tĂ€hden seisottamaan lumisateessa 😱

 

Ulkona on kuitenkin saatu senverran taas tutkailtua, ettĂ€ sisustan purku on hyvĂ€llĂ€ mallilla ja jollain homemyrkyllĂ€ nĂ€istĂ€ saadaan vielĂ€ todennĂ€köisesti ihan hyvĂ€t. Penkit tullaan verhoilemaan kyllĂ€ uudelleen sillĂ€ noh, tĂ€mĂ€nhetken kunto on hieman Ă€llöttĂ€vĂ€ 😄 ja eiköhĂ€n tyylikin saata hieman muuttua omaa persoonallisuutta heijastavaksi... Matkustamosta on löytynyt vain yksi hiirenpesĂ€ eikĂ€ onneksi yhtĂ€kÀÀn kuollutta siimahĂ€ntÀÀ. Pellit nĂ€yttĂ€vĂ€t jĂ€lleen yllĂ€ttĂ€vĂ€n siisteiltĂ€ eikĂ€ puuttuvia osia ole vielĂ€ Ă€kkisĂ€ltÀÀn osunut silmiin. Penkkien alta löytyi vielĂ€ alkuperĂ€iset ohjekirjaset ja ties mitĂ€ aikaan soveltuvaa rekvisiittaa aurinkolaseista lĂ€htien.

 

Onko tuon sisÀkaton takana jotain lastulevyÀ, joka voisi olla kosteudesta umpihomeessa vai voiko ajatella ettÀ menisi vain homemyrkyillÀ puhdistamalla? Hansikaslokero ja matkustamon/"tavaratilan" vÀlinen vÀliseinÀ ovat ainakin kosteudesta pehmeitÀ.

 

Kuinkakohan helppo tuo kytkinakselin vÀÀrĂ€ pituus on huomata? Oletan, ettĂ€ tĂ€tĂ€ rakentaneet eivĂ€t ole omanneet kauheasti kokemusta. Tarkistaakkaan ei tietenkÀÀn muuten voi kuin irrottamalla koneen... Type4 tekniikassa pysyttĂ€essĂ€ pitĂ€isi jostain löytÀÀ myös moottorin jÀÀhdytyspellit ym. ilmanohjaimet. (Engine tins). ÄkkisĂ€ltÀÀn ei nĂ€yttĂ€nyt lojuvan missÀÀn kyydissĂ€. Sen verran nyt on kuitenkin opiskeltu, ettĂ€ tuo Type4 vaikuttaisi luotettavuutensa ja tehonsa puolesta houkuttelevammalta vaihtoehdolta, joten eiköhĂ€n tĂ€mĂ€ sille tekniikalle koiteta rakennella

 

Ostoslistakin alkaa hahmottua.. Yksi pölykapseli puuttuu, uudet renkaat olis kivat (ja vanteet, tai sitten puhalletaan ja maalataan nÀmÀ), hansikaslokero ja sen kansi, type4 jÀÀhdytyslevyt, 12V sÀhköpuolen osat (laturi, startti, ym)...

 

Konttorilta kĂ€ytiin kyselemĂ€ssĂ€ vanha rekisteritunnus, mutta koska tĂ€mĂ€ on ulkomaantuonti niin ennen kilpien saamista pitĂ€isi katsastaa ja siihen menee ehkĂ€ vielĂ€ hetki 😄 HHO- alkuinen, eli sopisi tarinaan ettĂ€ tĂ€mĂ€ on hĂ€meenlinnan torikauppiaalta ostettu, mikĂ€li tĂ€ssĂ€ on vielĂ€ valittu ottaa tunnus lÀÀnin mukaan aikoinaan.

IMG_0044.JPG

IMG_0050.JPG

  • 2 years later...
Posted (edited)

Muutaman vuoden tÀmÀ pieni pandemia pitÀnyt kiireisenÀ ja kaikki harrastukset olleet aika pitkÀlti tauolla.

 

TÀnÀÀn kuitenkin piiitkÀstÀ aikaa tallilla tekemÀssÀ muutakin kuin pölyjen pyyhkimistÀ. :)

 

signal-2022-02-11-212654_001.thumb.jpeg.5050e41652684671760a07783964286a.jpeg

 

Yksin ja ensimmĂ€inen, joten ei ihan tyylipuhtain suoritus ja alemmat pultit otti vĂ€hĂ€n osumaa. Jokatapauksessa itselle henkisesti iso askel ja innostus palailee. :) Seuraavana vuorossa laatikon pudotus. Fiksumpi ihminen olisi pudottanut molemmat kerralla yhtenĂ€ pakettina, mutta tĂ€mĂ€ ideahan tuli mieleen vasta puolessa vĂ€lissĂ€ operaatiota. 🙄

 

Laatikko menee jokatapauksessa kunnostettavaksi tai vaihtoon ja Typ4 myyntiin (onko tuolla mitÀÀn arvoa?) joten tuskimpa mitÀÀn peruuttamatonta vauriota tÀssÀ aiheutettiin.

 

signal-2022-02-11-212810_001.thumb.jpeg.eb69bbc14a57e0d493d607923e9984c2.jpeg

signal-2022-02-11-212757_001.thumb.jpeg.12a60402cabe2a8daa10fed1c098c0c8.jpeg

 

Koko vaunu on myös puhdistettu ja purettu kojelautaa lukuunottamatta sisÀltÀ. HiirenpesÀt on roskissa, homeet on jynssÀtty ja myrkytetty. TÀstÀ ei nyt hirveÀsti kuvamateriaalia ole, mutta eipÀ sielÀ mitÀÀn ihmeempiÀ olekkaan kun koko ajoneuvo tyhjÀnÀ. :)

Edited by Cera
Posted

On turha lainata murheita huomiselta -sanovat. Mutta tÀssÀ muita projekteja ja foorumeita lueskellessani alkavat edessÀ olevat korityöt vÀkisinkin jo nostamaan kylmÀÀ hikeÀ iholle. Jos muita projekteja on katsominen, ei hitsaukselta juuri voine vÀlttyÀ nÀiden kulkineiden kanssa. :P Moni asia itseltÀkin sujuu vaikka yksin tekee, mutta perusteellisiin koritöihin vaadittavia tiloja tahi vÀlineitÀ ei ainakaan toistaiseksi löydy. Teoreettisesti samassa tallissa majailevan toisen ajoneuvon voisi siirtÀÀ ulkoruokintaan tÀmÀn projektin tieltÀ, jolloin tilaa olisi kyllÀ mukavasti, mutta vaikka tÀhÀn pÀÀdyttÀisiinkin niin vÀlineet, yhteistyökumppanit (lÀhinnÀ varmaan hiekkapuhallus) ja taito jÀisi edelleen puuttumaan.

 

SiispÀ pohdintaa jÀrkevimmÀstÀ (heh, voiko nÀin edes sanoa kun on tÀhÀn ryhtynyt) suunnasta. Koko korin peltityöt maksavat varmasti hunajamuroja ja pari mansikkaa pÀÀlle ammattilaisella teetettynÀ, mutta tietÀÀkö kukaan minkÀlaisissa summissa niiden kanssa edes suurinpiirtein liikutaan?

 

Toisaalta rÀllÀkÀn, MIGin ja hitsausmaskin saa varmaan tori.fista tonnilla, harjoituspeltiÀ kaupasta ja harjoittelemalla on tÀhÀnastisetkin taidot opittu. Tilat pitÀisi kuitenkin jÀrjestÀÀ ja korvaavat peltiosat tulisi kuitenkin löytÀÀ jostain eikÀ mahdollisuutta "varaosabussin" hankkimiseen lÀhistölle peltien luovuttajaksi ole, joten jÀljelle jÀisi varmaankin osien teetÀttÀminen (kallista?) tai tilaaminen ulkomailta (kallista.) jolloin kustannukset tÀtÀkin reittiÀ edetessÀ uhkaavat karata nopeasti sellaiselle tasolle, ettÀ mielummin olisi vaan kÀÀntynyt niiden ammattilaisten puoleen heti alussa. :P

 

Tietysti pahimmat korityöt voisi jÀttÀÀ nyt toistaiseksi tekemÀttÀ, mutta joskus ne kuitenkin lienevÀt edessÀ joten se olisi lÀhinnÀ ongelman lykkÀystÀ...

 

signal-2022-02-13-005052_001.thumb.jpeg.226328052b16fbfb492b96abebba0ffe.jpeg

 

signal-2022-02-13-005006_001.thumb.jpeg.f02f45ece667eac5097bf4f37e71e5e0.jpeg

 

signal-2022-02-13-005018_001.thumb.jpeg.16bcd2a9752cedfc37471e9df86db443.jpeg

 

Kui rapealta nÀyttÀÀ raadin silmÀÀn? :P

Posted

TÀllÀisenÀ heittona perustumatta mihinkÀÀn totuuteen heittÀisin ettÀ tonnilla selviÀisi tuon peltitöistÀ. Vaikkakin nÀyttÀÀ hyvÀltÀ lÀhtökohdalta niin oma veikkaus olisi ettÀ kun noita poikittaisia kotelorunkopalkkeja rupeaa koputtelemaan niin reikiÀ niihin tulee.

Itse lÀhestyisin tuota niin ettÀ kyselemÀÀn paikallisista hiekkapuhallusfirmoista tarjousta/ nÀkemystÀ pohjan puhalluksesta ja pohjamaalaamisesta. Sitten kun pohja puhallettu ja hitsauskohteet tiedossa niin katsomaan tarvittavat korjauspellit ja sitten voi kysyÀ tarjousta hitsaustöistÀ. Palliksen pohjan peltiosat oleensÀ hyvinkin kohtuullisesti hinnoiteltu.

 

Mutta jos noilla kuvilla lÀhestyt hitsaajaa niin saat varmasti hinnan/aika-arvion reilusti ylÀkanttiin.

  • Like 1
Posted
On 2/13/2022 at 12:56 AM, Cera said:

Kui rapealta nÀyttÀÀ raadin silmÀÀn? :P

 

Pintaruostetta on tuhdisti, niinkuin pitkÀÀn seisseissÀ usein on, mutta epÀilen ettÀ kun otat vasaran ja terÀsharjan ja raaputtelet irtoruosteet pois, niin useimmissa kohdissa on vielÀ kova pelti. Tuo on vÀhÀn sennÀköistÀ ruostetta.   Samalla löytyy mahdollisesti pehmeÀt kohdat. Sottaista touhua ja pölymaskia suositellaan, muuten on nenÀ tukossa monta pÀivÀÀ.

 

Peltiosia saa suomikaupastakin joten rahtikulut pysyvÀt kohtuullisina ja osat itsessÀÀn ovat halpoja. Mutta kun katsoo sisustan kuvia niin se on tosi hyvÀssÀ kunnossa sisÀltÀ, voipi olla ettÀ montaa peltipaikkaa ei oikeasti tarvitse.

Posted
3 hours ago, Tanhis said:

TÀllÀisenÀ heittona perustumatta mihinkÀÀn totuuteen heittÀisin ettÀ tonnilla selviÀisi tuon peltitöistÀ. Vaikkakin nÀyttÀÀ hyvÀltÀ lÀhtökohdalta niin oma veikkaus olisi ettÀ kun noita poikittaisia kotelorunkopalkkeja rupeaa koputtelemaan niin reikiÀ niihin tulee.

 

Hattumallin poikkipalkit ja tunkin korvakkeet kavaltavat varsin nopeasti koko alustan kunnon. Mutta nÀkyy ettÀ tÀssÀ ne ovat vielÀ olemassa, joten lÀhtökohta sinÀnsÀ jo on oikein hyvÀ.

 

Tavallinen tilanne on se, ettÀ hattupalkkien pÀÀt sekÀ kynnyskotelot puuttuvat enemmÀn tai vÀhemmÀn ja niiden tilalla on pelkkÀÀ ilmaa.

Posted

Vaihdelaatikko pudotettu. Toinen ylemmistÀ pulteista pÀÀtti pistÀÀ vÀhÀn vastaan, joutui lopulta leikkaamaan vÀhÀn. Vetoakselit taasen lÀhti ihan nÀtisti vaikka pultit olivatkin ihan kuran peitossa.

 

signal-2022-02-15-190151_001.thumb.jpeg.2b665e92ffdc25b4c795c9b02c8108dd.jpeg

 

Taitaa tuo Typ4 koneen vaihteisto olla, eli Virossa tehdyssÀ konversiossa on tajuttu vaihtaa samalla askikin. :)

 

Kuten perinteistÀ, yksi ongelma kun on ratkaistu niin seuraava jo ilmenee.

 

Vaihdelaatikon pudotuksen jÀlkeen purkailin ympÀriltÀ sekalaista pisteosaa, aikalailla kaikkea siis mitÀ vaan yletti. Lopulta pÀÀtyen noihin mustiin lÀmmittimen torviin ja etukÀteen jo olin lukaissut ettÀ nÀissÀ on asbestitiivisteet jos ei ole historiassa kukaan kÀynyt vaihtamassa. RuosteenpoistoöljyÀ reippaissa mÀÀrissÀ ja lopulta mÀrkÀÀ rÀttiÀ liitoksen pÀÀlle pitÀmÀÀn pölyt minimissÀ ja muovitorvi irti. SielÀhÀn ne. Niin jumissa kiinni ruosteisessa peltiputkessa ettei toivoakaan ettÀ lÀhtisivÀt ilman vÀkivaltaa. PÀivÀ alkoi olemaan jo muutenkin pitkÀllÀ niin jÀtin mÀrÀt rÀtit vaan siihen pÀÀlle ja poistuin laatimaan sotasuunnitelmaa.

 

signal-2022-02-15-190136_001.thumb.jpeg.886e77fca2a135a6bb92c02ac7c0b1c7.jpeg

 

  • Like 1
Posted (edited)

Purkaminen jatkuu. VielÀ ei mitÀÀn ikÀviÀ yllÀreitÀ ole tullut vastaan isommissa mÀÀrin. Motonetista löysin imukupin ikkunoiden irroittamiseen ja pellit tiivisteidenkin alla ihan suhteellisen hyvÀn nÀköisiÀ vielÀ :)

 

signal-2022-02-16-224039_015.thumb.jpeg.5b20b63e7c3e20439bc28e709e402064.jpeg

 

Liukuoven rullat oli ihan loppuun kuluneet ja sai vÀhÀn taas taiteilla oven irroituksen kanssa, mutta lÀhti lopulta sekin. :)

 

signal-2022-02-16-224039_003.thumb.jpeg.0561bfc896789dc315e1489b76e4a20f.jpeg

 

Tulipelti, moottoritilan "katon" tiivistelevyt oli jollain niiteillÀ kiinni, dremelillÀ onneksi lÀhti. PitÀnee investoida oikeasti johonkin muihinkin kun korutyökaluihin kohta. :D No on miulla porakone sentÀs, mutta sekÀÀn ei ollut mukana.

 

MikÀhÀn juttu tuossa on kun monessa muussa bussissa olen nÀhnyt kuvissa moottoritilan katossa sellaisen huoltoluukun, mutta tÀssÀ ei sitÀ ole? Joku vuosimallijuttu?

 

signal-2022-02-16-224039_016.thumb.jpeg.005eb813cab71216861949d27cf0e7a2.jpeg

 

Bensatankkikin vielÀ lopulta. Nyt on tyhjÀÀ. Ja likaista.

 

signal-2022-02-16-224039_011.thumb.jpeg.4db73c7e75aa00cfe58c26437f24e21a.jpeg

 

Tavaraa alkaa kertyÀ nurkkiin enemmÀn kanssa. TÀssÀ pinossa roskat sekÀ moottoritilasta puretut, eli tuo T4 kone vaihteistoineen, tulipeltiÀ, eristelevyÀ, bensatankkia, ym.

 

signal-2022-02-16-224039_008.thumb.jpeg.16233ef07130817245c1021fdec82c5f.jpeg

 

AlkuperÀinen moottori nykyisessÀ tilassaan. :D

 

signal-2022-02-16-224039_021.thumb.jpeg.0c21785dfe7a79cc23367f4261744bf9.jpeg

 

MitenkÀs tuon alustan hiekkapuhalluksen ja maalausten ym. suhteen kannattaa yleensÀ menetellÀ, miulla kun ei oo kauheasti kokemusta. NÀhnyt siitÀkin kuvia ettÀ on viety jollain hitsatulla kehikolla pelkkÀÀ koria trailerilla, mutta sellaiseen ei itsellÀ ole mahdollisuutta. KÀytÀnnössÀ siis omilla pyörillÀ pitÀisi varmaan liikuttaa. Kannattaisiko siis

 

1) jÀttÀÀ nykyiset ruosteiset alustanosat (tukivarret ym) paikoilleen vielÀ pohjan puhalluksen ajaksi vaiko

 

2) tiputtaa nyt tÀssÀyhteydessÀ jo etuakseli ja takatukivarret ja tehdÀ alusta kuntoon ensin.. Veikkaan ensimmÀistÀ vaihtoehtoa mutta viisaammat kertokoon. :)

 

Renkaat tarvitsee jokatapauksessa uusia, kaksi on tÀysin mennyttÀ eikÀ pidÀ ilmoja sisÀllÀ oikeestaan tuntia paria enempÀÀ. Bussin liikutteleminen jo tallin sisÀllÀ on tÀstÀ syystÀ hieman haasteellista. Vanteetkin olisi kiva saada puhallettua ja maalattua... Noh, onneksi tÀssÀ on vielÀ purkamisen kanssa tekemistÀ ennenkun tarvitsee nÀitÀ enempÀÀ alkaa miettimÀÀn. :)

 

MikÀ on jÀrkevÀÀ hintahaarukkaa hiekkapuhallukselle ja varmaan samalla jonkinlaiselle pohjamaalille?

Edited by Cera
Posted

Luukku kÀsittÀÀkseni tulee tehtaalta kun varustelistaan on ruksattu iso moottori. Noihin hiekkapuhalluksiin mÀ suhtaudun hiukka varauksella kun sitÀ hiekkaa löytyy sit oikeesti joka paikasta.. nelinumeroista summaa kaikkineen veikkaan.

Posted

Itse olen tehnyt bussin ja nykyisen baja projektin kanssa niin ettĂ€ olen kutsunut puhaltajan omalle tontille. Bussi oli korigrillissĂ€ ja bajakin vastaavassa joten tallin takana puhaltaja sai pyöritellĂ€ ja puhaltaa puhtaaksi kauttaaltaan ja sitten nopsaan takaisin kuivaan talliin. Sitten peltityöt, kun nĂ€kee mitĂ€ pitÀÀ oikeasti tehdĂ€ ja vasta niiden jĂ€lkeen maalia pintaan. Aikaisemmassa kimppatallissa pystyi puhaltamaan tallin pihassa omin kĂ€sin ja omilla vĂ€lineillĂ€, se onkin ainut mitĂ€ kimppatallista kaipaanÂ đŸ€Ł

 

Jos ei ole korigrilliÀ, niin "ghetto tyyliin" auto kyljelleen niin pÀÀsee puhaltamaan pohjan puhtaaksi ja tÀllöin voi pitÀÀ ne akselistotkin paikoillaan. 

 

Mulla on palanut kĂ€py aikoja sitten sellaiseen touhuun ettĂ€ veisin projektin johonkin puhallusfirmaan. PÀÀsÀÀntöisesti homma kun ei vain toimi. Normi suomiyrittĂ€jĂ€tyyliin aina sanotaan ettĂ€ joo tuo tĂ€nne vain tai soita ens viikolla uudestaan (x10), sitten odotellaan milloin ehkĂ€ jotain saattaisi tapahtua ja lopulta romut haetaan pois kun niitĂ€ ei ole puhallettu tai jotain vastaavaa 😄 

 

Hinta arviota kannattaa kysellÀ suoraan yrittÀjÀltÀ kun sopivan sellaisen löytÀÀ. Mulla tais aikoinaan mennÀ pallokeulan puhallukseen korigrillissÀ jotain 8-10 tuntia aikaa jos en vÀÀrin muista.

  • Like 2
Posted (edited)

Ohjaamo purettu. :) Alkaa olla korin purkutyöt loppusuoralla.

 

signal-2022-02-20-211843_015.thumb.jpeg.2082c3a868d9b10d44bd6ff2be9f842d.jpeg

 

signal-2022-02-20-211843_008.thumb.jpeg.225bd708c4f9ac56f0adb2fc6c8096cc.jpeg

 

Tuulilasin alareuna nurkista vÀhÀn ohentunut. Olisin kyllÀ muita projekteja katsoen ollut ihmeissÀni jos en olisi tuolta tiivisteen alta mitÀÀn löytÀnyt. :D

 

signal-2022-02-19-215854_008.thumb.jpeg.1fba76365c8cce4378ae8602bc745569.jpeg

 

signal-2022-02-19-215854_005.thumb.jpeg.2421607aba7af83aa82f6feabe2b13f3.jpeg

 

LÀmminilmakanavat ohjaamon kohdilta sensijaan oli ihan hyvÀssÀ kunnossa, vaikka nÀistÀkin monissa muissa projekteissa nÀkynyt vÀhÀn pelottavia kuvia.

 

signal-2022-02-20-211843_005.thumb.jpeg.702f4e3d3cbec04e61dca06d14a853eb.jpeg

 

Pohja odottaa painepesuria, kunhan sÀÀt tuosta vÀhÀn helpottaisivat ettÀ pÀÀsisi työntÀmÀÀn ulos tallista pesua varten. Painepesurikin pitÀisi jostain lainata tahi ostaa. :D

 

Alustavasti katselin, ettÀ pohjassa yhtÀ poikittaispalkkia lukuunottamatta nÀyttÀÀ ihan kohtalaisen hyvÀltÀ. Ne "tunkkauskorvakkeet" takana on hitsattu jossainkohdassa lÀhihistoriaa uudelleen, nÀkyy saumat. Kunhan saan vielÀ isoimmat hiekat ja lohkeilevat alustamassat pois nÀkyvyyttÀ peittÀmÀstÀ niin alan neuvotella koritöistÀ ja maalauksista ym. paikallisten liikkeiden kanssa ettÀ miten kannattaisi edetÀ tÀstÀ.

 

Ovissa oli samanlaisesti haperoa alareunassa kun tuo tuulilasin reunakin, ei siis mitÀÀn jalkapallon kokoisia reikiÀ edelleenkÀÀn löytynyt. :)

 

Jarrut on vielÀ toiminnassa, samoin ohjaus. Renkaaseenkin sain ilmaa yhdellÀ hÀtÀpaikalla, joten liikutteleminen onnistuu omin pyörin. Helpottaa huomattavasti omaa työskentelyÀ.

Edited by Cera
  • Like 3
  • 1 month later...
Posted

PitkÀn pohdinnan ja selvittelyiden seurauksena kuriiripalvelun kyydissÀ saapui viimein bussin tuleva tekniikka :)

EM57 Nissan Leafista, 110kW (menee just muuttuneiden mÀÀrĂ€ysten teho/painosuhteen ansiosta), Leaffin 6.6kWh PDM (power distribution module sis. laturit ym.) Tyyppi 2 ja CHAdeMO latausporteilla. 😎

Koppa vaatii edelleen koritöitÀ, mutta pitihÀn sitÀ jotain uuttakin jo hankkia.

signal-2022-04-08-120211_001.jpeg

  • Like 17
Posted

Hieno projekti!

 

Auto on sitten tehtaan tyypiltÀÀn ikkunapaku tai kombi. Eli jos ihan pilkuntarkkoja ollaan niin ei bussi. Mutta who cares, lykkyÀ projektiin!

  • Like 1
Posted

Voimalinjassa on kyllÀ ruutia Pakun liikuttamiseen ihan tarpeeksi. OEM Leaf kiihtyy 0-100 alle 7sek, ja tuskin paku on paljoa painavampi. Toivottavasti ei tarvitse kÀyttÀÀ enÀÀ orkkis lootaa vÀlissÀ.

  • Like 1
Posted
3 hours ago, -tipi- said:

Voimalinjassa on kyllÀ ruutia Pakun liikuttamiseen ihan tarpeeksi. OEM Leaf kiihtyy 0-100 alle 7sek, ja tuskin paku on paljoa painavampi. Toivottavasti ei tarvitse kÀyttÀÀ enÀÀ orkkis lootaa vÀlissÀ.

 

Joo :D Oli itseasiassa hieman haastavaa löytÀÀ sÀhkötekniikkaa joka menee noihin tehorajojen sisÀÀn (ja johon olisi suht ok harrastelijakunta kun tarttee kuitenkin DIY kontrolleria ym. vÀsÀillÀ). Leaffista on kanssa se 80kW versio, mutta ne on lÀhinnÀ EM61 moottoreita. Suurinosa Leaffin tekniikkaa hyödyntÀvistÀ oli valinnut tÀmÀn EM57 lÀhinnÀ paremman saatavuuden ja isompien teholukemien vuoksi, eikÀ kukaan oikeen osannut kertoa sopiiko nÀmÀ EM57 saatavilla olevat kontrollerit sitten tuohon vanhempaan 61:seen :D

 

Mulla on myös Leaffin "vaihdelaatikko" eli siis alennusvaihde myös vaikka kuvassa ei nĂ€y, vĂ€hĂ€n pitÀÀ suunnitella saako laitettua sen kanssa paikoilleen vai pitÀÀkö moottori pultata VW laatikon perÀÀn ja jĂ€ttÀÀ se vaan kolmoselle sopivan ratassuhteen saamiseksi. Eniten tuota hankaloittaa se, ettĂ€ Leaffi on etuveto jossa moottori istuu - kuten tyypillistĂ€ - vetarien etupuolella. TĂ€ssĂ€ konstruktio olisi sitten just pĂ€invastainen, eli moottori tulis vetarien taakse. SĂ€hkömoottori ei tuosta sinÀÀnsĂ€ vĂ€litĂ€, se pyörii iloisesti ihan kumpaan suuntaan vaan haluaa, kontrollerilta pitÀÀ vaan vaihtaa pakki ja ajovaihde pĂ€ittĂ€in. Jotkut on kuiteskin olleet vĂ€hĂ€n huolissaan ettĂ€ Leaffin aski ei ehkĂ€ olis niin tyytyvĂ€inen ikuiseen pakilla ajamiseen, mutta mitÀÀn selkeÀÀ vastausta tuohon en oo saanu koska yllĂ€tys tĂ€llĂ€isiĂ€ ei hirveen monia oo vielĂ€ tehty 😂

Jos jotakuta kiinnostaa pohtia, niin https://www.youtube.com/watch?v=L5WhB7uQLzY löytyy Leaffin vaihdelootan purkuvideo. Mie en nÀÀ tuolla mitÀÀn mikÀ vÀlittÀisi pyörimissuunnasta, mutta mie en myöskÀÀn oo insinööri. :D Laakerit on molemminpuolin jykevÀÀ, regen laittaa jo normaalistikkin rasitusta myös "vÀÀrÀÀn suuntaan" joten thrustin luulis olevan huomioitu molempiin suuntiin. Voitelua ja sen toimivuutta "vÀÀrÀÀn suuntaan" jotkut on kanssa pohtineet... Ei se kai lopulta selviÀis kun kokeilemalla.

 

Laitan tÀhÀn kanssa jo jotain hintoja jos raati on kiinnostunut;

- Leaf EM57 + 110kW invertteri + PDM + vaihteisto + arviolta 80% tarvittavista piuhoista sekÀ 12V ettÀ korkeajÀnnite.

- BMW E60 kaasupoljin

- KÀyttÀmÀtön 3-vaihe T2-T2 latauskaapeli

Yht. 1400eur posteineen

 

  • Like 3
Posted (edited)
On 4/12/2022 at 12:03 AM, Cera said:

PitkÀn pohdinnan ja selvittelyiden seurauksena kuriiripalvelun kyydissÀ saapui viimein bussin tuleva tekniikka :)

EM57 Nissan Leafista, 110kW (menee just muuttuneiden mÀÀrÀysten teho/painosuhteen ansiosta)

myönnÀn etten ole nyt ihan kartalla uusimpien mÀÀrÀysten sÀÀnnöistÀ, mitkÀ ovat tÀmÀn auton tehorajat nÀillÀ pykÀlillÀ?

vaikken mikÀÀn sÀhköauto fani olekkaan, kiva nÀhdÀ vaihteeksi erinlaisia tekniikka ratkaisuja, kuin yleensÀ tehdÀÀn, iso peukku!

 

On 4/12/2022 at 12:03 AM, Cera said:

signal-2022-04-08-120211_001.jpeg

 

Edited by hanski.
Posted (edited)
Quote

b) Moottorin virittÀminen tai tehon kasvattaminen moottorin vaihdolla yli 20%

Moottorin vaihtaminen tai alkuperÀisen moottorin tehon kasvattaminen yli 20 prosenttia on sallittua, mutta vain seuraavin edellytyksin:

  1. Auton jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vÀhintÀÀn vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujÀrjestelmÀ vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujÀrjestelmÀÀ
  2. MikÀli moottorin vaihto edellyttÀÀ uusien kiinnikkeiden rakentamista tai olemassaolevien muuttamista, niiden tulee olla asianmukaisesti toteutettuja
  3. Jos moottoriin on tehty alkuperÀistÀ tehoa ilmeisesti lisÀÀviÀ muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettÀvÀ tehonmittaustodistus

Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellÀ 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai jos muutettavaa ajoneuvoa kÀytetÀÀn vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jÀlkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:

  1. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW
  2. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW
  3. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW
  4. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW
  5. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW

Moottorin vaihdon muutoskatsastuksen yhteydessÀ muutetun auton omamassa punnitaan ja moottorista tulee esittÀÀ katsastajalle tehomittaustodistus.

 

Monimutkainen ilmaistuna yksinkertaisesti: VW T2 menee kaikissa konfiguraatioissaan tuohon luokkaan 1. eli alkuperÀiset tehot ylittÀvÀt 20kg/kW, jollon teho-painosuhde saa muuttua arvoon 12kg/kW. 1400kg omamassalla olevaan autoon voidaan siis asettaa max. 116kW voimanlÀhde. 1500kg autoon 125kW ja niin edelleen.

 

Mulla on vÀhÀn ristiriitaiset lukemat tÀn runkoni omamassasta kun suomalainen 1980 luvun rek.ote sanoo omamassaksi 1220kg joka kuulostaa kovin pieneltÀ. Tuolla lukemalla suurin sallittu moottori olisi siis 101kW. Viimeisin virolainen rek.ote sanoo kuitenkin omamassaksi n. 1400kg jolloin suurin sallittu olisi tuo 116kW ja uskoisin tÀmÀn olevan lÀhempÀnÀ todellisuutta. Akusto ym. lisÀÀvÀt omamassaa kuitenkin vÀistÀmÀttÀ hieman alkuperÀisestÀ, joten uskoisin tuon 110kW olevan saavutettavissa helposti. Omamassan tulisi tuon 110kW tÀyttymiseksi olla siis yli 1320kg.

 

Kokonaismassa kÀytÀnnössÀ rajaa sitten tuon tehomÀÀrÀn. Kokonaismassa ei ole muutettavissa, joten mitÀ isompi omamassa autoon tulee, sitÀ vÀhemmÀn lastikapasiteettia jÀÀ luonnollisesti jÀljelle. Katsuri sanoi ettÀ jossainkohtaa jos omamassa on kovin suuri, voivat joutua rajoittamaan matkustajapaikkojen mÀÀrÀÀ tms. TÀmÀ on rekisteröity pakuksi 1+2 joten tuskimpa siitÀ nyt ihan heti yhtÀÀn paikkaa putoaa pois. :)

 

NÀillÀnÀkymin autosta siis painoa vÀhentyy kun irroitetaan alk.per. polttomoottori kaikkine apulaitteineen, bensatankki, tulipellit ym, sekÀ mahdollisesti vaihteisto. Tilalle tulee tuo Leafin moottori joka kaikkineen painaa n. 60kg, sekÀ akusto joka painaa koosta, merkistÀ ja mallista riippuen n. 150-300kg. VielÀ ei siis luulisi kokonaismassan tulevan vastaan.

 

Akustona tÀhÀn suunnittelen Tesla Model 3 short range 56kWh kennoja. Tuossa short rangessa on sellaset sopivat litteÀt (8cm) ja pitkÀt (1370mm) moduulit jotka mahtuis koteloituna aikalailla sentilleen tuohon tavaratilan lattialle "vÀlipohjan" alle. Tavaratilan lattia siis nousisi tuon 8cm. Teslan kennoissa on myös nestejÀÀhy, joka pidentÀÀ niiden elinikÀÀ huomattavasti kilpaileviin verrattuna. Huonoja puolia onkin sitten hinta (n. 5000-6000e koko paketti) ja saatavuus, mutta internetistÀhÀn tunnetusti löytyy kaikkea kun vaan on kÀrsivÀllinen ja etsii. :)

 

TÀmÀn ikÀisen sÀhkökonversioon laki asettaa muutamia lisÀvaatimuksia lÀhinnÀ varoitusvÀrien muodossa, eli korkeajÀnnitejohdot pitÀÀ olla oranssit ja niitÀ varoitustarroja pitÀÀ liimailla kaikkiin koteloihin joiden alta löytyy vaarallisen jÀnnÀÀ tavaraa.

 

1 hour ago, -tipi- said:

Sit vielÀ konvertoit Chademon tilalle CCS:n

 

Eii ku kohta on Chademoportit ihan tyhjillÀÀn laturitolpilla kun kaikki tungeksii CCS:ille. ;) BMW i3 latausmoduuleita jotkut on asennelleet omiinsa CCS:n toivossa ja ilmeisesti tÀmÀkin on siis mahdollisuus. NÀitÀhÀn voi siis aika huoletta risteyttÀÀ miten pÀin haluaa ja laturit voi olla BMW:ltÀ, akustot Teslalta ja moottori Nissanilta. Toiset mallit saa kiinni helpommin kun toiset, ja jotkut on enemmÀn kokeiltuja ja hyvÀksi todettuja.

Edited by Cera
  • Like 1
  • Cera changed the title to Voltswagen T2 kombi -76
Posted

"Moottorin sijainnin muuttaminen

Muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyvÀksyÀ ajoneuvon moottorin sijainnin vÀhÀinen, kiinnikkeillÀ tehtÀvÀ pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos
asennussuuntaa ei muuteta."

MitenkÀs tuo pykÀlÀ? Tuo sÀhkömoottori on kai tulossa poikittain ja alkuperÀinen kone on pitkittÀin, niin aiheutuuko tuosta jotain ylimÀÀrÀistÀ pÀÀnvaivaa?

LĂ€hetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
12 hours ago, metake said:

"Moottorin sijainnin muuttaminen

Muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyvÀksyÀ ajoneuvon moottorin sijainnin vÀhÀinen, kiinnikkeillÀ tehtÀvÀ pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos
asennussuuntaa ei muuteta."

MitenkÀs tuo pykÀlÀ? Tuo sÀhkömoottori on kai tulossa poikittain ja alkuperÀinen kone on pitkittÀin, niin aiheutuuko tuosta jotain ylimÀÀrÀistÀ pÀÀnvaivaa?

LĂ€hetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 


TÀmÀkin olisi yksi syy mikÀ puoltaisi sÀhkömoottorin pulttaamista VW vaihteiston perÀÀn. Jos Leaffin moottori pultataan VW vaihteistoon, asennussuunta pysyy pitkittÀisenÀ. Ei pitÀisi aiheuttaa toimenpiteitÀ.

Silleen olis kiva pÀÀstÀ eroon siitÀ VW vaihteistosta koska se tuo ylimÀÀrÀistÀ painoa, on tarpeeton, alkaa kuiteskin vuotamaan jossainkohtaa, ym. :D LisÀksi tuon oman vaihdelootan kunnostus varmaan syö taas euroja. Osaako joku kertoa mitÀ kunnostettu vaihteisto kustantaa?

 

Mutta toisaalta se taas on niin nÀppÀrÀ kiinnityspisteenÀ tuolle moottorille, siihen on maailmalla jo valmiita adapteripiirroksiakin tÀhÀn tyyliin:

IMG_20181113_073210.thumb.jpg.686914947310da78b8d43c3ab650eabe.jpg

IMG-20181115-WA0000.thumb.jpg.62edc9ddb9bb71ea0e1d568e9791c247.jpg

 

Kuvat lÀnsinaapurin projektista: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048&p=6

TÀllÀ idealla itse siis lÀhdin myös liikkeelle, sillÀ yksinkertaisuus = best ainakin ekassa projektissa. TÀssÀ on senverran muutakin opiskeltavaa ettÀ tuo Leaffin tekniikan asentaminen poikittain tuntuu vaan nostavan vaikeuskerrointa liiakseen.

Noh, jos ensin saisi ne kirotut korityöt alta pois :D tÀssÀ samalla on kuiteskin aikaa jo hahmotella ja suunnitella.... :)

Posted

Laatikon jÀttÀminen yksinkertaistaa mekaniikan asentamista ainakin 200%. ;)

 

NimittÀin sÀhköjen asentelussa on ihan riittÀvÀsti tekemistÀ ennenkuin kaikki toimii, vaikka laatikon hukkaus ei palliksessa hukkaakaan kuin vetoakselien pÀiden vÀlisen osan.

 

Laatikossa on vielÀ se ilo ettÀ pÀÀsee valitsemaan ettÀ kuinka nopeasti haluaa viivalta lÀhteÀ, sÀhkömoottorista kun irtoaa kierroksia enemmÀn mitÀ palliksen omasta ja se kuitenkin vÀÀntÀÀ ihan nollasta asti, jolloin valittu vaihde ei ole kovin kriittinen.

  • Like 2
Posted
On 4/14/2022 at 2:18 PM, Cera said:

 

Monimutkainen ilmaistuna yksinkertaisesti: VW T2 menee kaikissa konfiguraatioissaan tuohon luokkaan 1. eli alkuperÀiset tehot ylittÀvÀt 20kg/kW, jollon teho-painosuhde saa muuttua arvoon 12kg/kW. 1400kg omamassalla olevaan autoon voidaan siis asettaa max. 116kW voimanlÀhde. 1500kg autoon 125kW ja niin edelleen.

 

Mulla on vÀhÀn ristiriitaiset lukemat tÀn runkoni omamassasta kun suomalainen 1980 luvun rek.ote sanoo omamassaksi 1220kg joka kuulostaa kovin pieneltÀ. Tuolla lukemalla suurin sallittu moottori olisi siis 101kW. Viimeisin virolainen rek.ote sanoo kuitenkin omamassaksi n. 1400kg jolloin suurin sallittu olisi tuo 116kW ja uskoisin tÀmÀn olevan lÀhempÀnÀ todellisuutta. Akusto ym. lisÀÀvÀt omamassaa kuitenkin vÀistÀmÀttÀ hieman alkuperÀisestÀ, joten uskoisin tuon 110kW olevan saavutettavissa helposti. Omamassan tulisi tuon 110kW tÀyttymiseksi olla siis yli 1320kg.

 

Kokonaismassa kÀytÀnnössÀ rajaa sitten tuon tehomÀÀrÀn. Kokonaismassa ei ole muutettavissa, joten mitÀ isompi omamassa autoon tulee, sitÀ vÀhemmÀn lastikapasiteettia jÀÀ luonnollisesti jÀljelle. Katsuri sanoi ettÀ jossainkohtaa jos omamassa on kovin suuri, voivat joutua rajoittamaan matkustajapaikkojen mÀÀrÀÀ tms. TÀmÀ on rekisteröity pakuksi 1+2 joten tuskimpa siitÀ nyt ihan heti yhtÀÀn paikkaa putoaa pois. :)

 

NÀillÀnÀkymin autosta siis painoa vÀhentyy kun irroitetaan alk.per. polttomoottori kaikkine apulaitteineen, bensatankki, tulipellit ym, sekÀ mahdollisesti vaihteisto. Tilalle tulee tuo Leafin moottori joka kaikkineen painaa n. 60kg, sekÀ akusto joka painaa koosta, merkistÀ ja mallista riippuen n. 150-300kg. VielÀ ei siis luulisi kokonaismassan tulevan vastaan.

 

Akustona tÀhÀn suunnittelen Tesla Model 3 short range 56kWh kennoja. Tuossa short rangessa on sellaset sopivat litteÀt (8cm) ja pitkÀt (1370mm) moduulit jotka mahtuis koteloituna aikalailla sentilleen tuohon tavaratilan lattialle "vÀlipohjan" alle. Tavaratilan lattia siis nousisi tuon 8cm. Teslan kennoissa on myös nestejÀÀhy, joka pidentÀÀ niiden elinikÀÀ huomattavasti kilpaileviin verrattuna. Huonoja puolia onkin sitten hinta (n. 5000-6000e koko paketti) ja saatavuus, mutta internetistÀhÀn tunnetusti löytyy kaikkea kun vaan on kÀrsivÀllinen ja etsii. :)

 

TÀmÀn ikÀisen sÀhkökonversioon laki asettaa muutamia lisÀvaatimuksia lÀhinnÀ varoitusvÀrien muodossa, eli korkeajÀnnitejohdot pitÀÀ olla oranssit ja niitÀ varoitustarroja pitÀÀ liimailla kaikkiin koteloihin joiden alta löytyy vaarallisen jÀnnÀÀ tavaraa.

 

 

Eii ku kohta on Chademoportit ihan tyhjillÀÀn laturitolpilla kun kaikki tungeksii CCS:ille. ;) BMW i3 latausmoduuleita jotkut on asennelleet omiinsa CCS:n toivossa ja ilmeisesti tÀmÀkin on siis mahdollisuus. NÀitÀhÀn voi siis aika huoletta risteyttÀÀ miten pÀin haluaa ja laturit voi olla BMW:ltÀ, akustot Teslalta ja moottori Nissanilta. Toiset mallit saa kiinni helpommin kun toiset, ja jotkut on enemmÀn kokeiltuja ja hyvÀksi todettuja.

Eikö moottori+PDM+invertteri paina n.100kg

Posted (edited)
9 hours ago, Cera said:


 Osaako joku kertoa mitÀ kunnostettu vaihteisto kustantaa?

Hihavakio tĂ€hĂ€n on ollut ettĂ€ olemassa olevan vaihteiston kunnostus noin 500€+ vaihdetuttujen osien kustannus.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Posted

Voi olla helpompi jÀttÀÀ oma laatikko, kuplassa en ainakaan nÀhnyt muuta vaihtoehtoa....

Kaikki vaihtoehdot kannattaa kuitenkin miettiÀ ja mallailla osia paikalleen ennen lopullisia pÀÀtöksiÀ.

Koriltaan nĂ€yttÀÀ mukavalta projektilta👍

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Noniin korityöt kummittelee edelleen vÀhÀn mörkönÀ josta ei meenaa pÀÀstÀ yli, niin haetaan inspiraatiota sitten taas uusien osien muodossa :)

 

signal-2022-05-10-151538_001.thumb.jpeg.115a231c1112171ba6d3de54d95fd8c8.jpeg

 

signal-2022-05-10-151512_001.thumb.jpeg.2574e29b8d04a9c18c04b50aaa38b674.jpeg

 

Tesla M3 akkupaketti saapui, short range/short module setti kyseessÀ eli yhden moduulin pituus 1370mm liittimineen. NÀitÀ neljÀ ja tarkoitus olisi tehdÀ 400V valepohja tavaratilan lattialle ;)

 

Mukana DC/DC muunnin (400V -> 12V), pÀÀvirtakytkimiÀ, kontaktoreita, jÀÀhdytysletkua, liittimiÀ, piuhaa, ym. mitÀ nyt Teslan raadosta tuolta seuduilta löytyi oheistavaraa.

 

Tosiaan yhden moduulin koko 1370mm x 340mm x 80mm joten lattia nousis 8cm ja ihan hyvin pitÀisi mahtua kaikki vierekkÀin paikoilleen. :) Painoa 59kg/moduuli, joten jonkinverran mennÀÀn alkuperÀisestÀ omamassasta yli. TÀmÀ sopii kuitenkin omiin suunnitelmiin kun sitÀ 110kW invertteriÀ suunnittelin jolloin omamassan pitÀisikin olla jossain 1300-1400kg tienoilla vai miten nyt laskeskelinkaan. :D

 

Hitaasti taas eteenpÀin :)

  • Like 7

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...