Cera Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 (edited) EnsimmĂ€istĂ€ kertaa nĂ€illĂ€ palstoilla kirjoittelemassa, niin ettĂ€ ensimmĂ€isenĂ€ hei vaan kaikille đ  Tuollainen -76 vuosimallia oleva bussi (rek. tosin tĂ€llĂ€hetkellĂ€ pakettiautoksi) tuli sitten haettua, niin ettĂ€ kaipa tĂ€stĂ€ volkkariharrastajaksi on ryhdyttĂ€vĂ€. đ  Tarinoidaan nyt ensin vaikka tovi historiasta, elikkĂ€s auto on ukiltani perĂ€isin ja olen itse siinĂ€ monet, monet matkat viettĂ€nyt lapsuudessani. Ukki oli sitten 2000 -luvun alussa muuttanut viroon ja vienyt "Volkkarin" niinkuin me kutsuimme, mukanaan lahden toiselle puolelle. ("Volkkari" on aina ollut tĂ€mĂ€n kutsumanimi, aivan kuin muita volkswageneja ei olisi olemassakaan. TĂ€mĂ€ on "the" Volkkari minulle đ ) Viron puolella autosta oli sitten jossain 2000 -luvun alkupÀÀssĂ€ hitsattu pohjaa ja hieman kylkiĂ€ ja ajettu sÀÀnnöllistĂ€ ajoa ilmeisesti kaikki kesĂ€t kunnes moottori jostainsyystĂ€ laukesi. Ukkini ei autojen tekniikan pÀÀlle juuri ymmĂ€rrĂ€, eikĂ€ oikein ole pystynyt kertomaan minulle mikĂ€ autoon varsinaisesti tuli. Jokatapauksessa tĂ€mĂ€n tapahtuman jĂ€lkeen sain kuulla monta vuotta kuinka Volkkari on tallissa odottamassa uutta moottoria, jonka ukin virolaiset ystĂ€vĂ€nsĂ€ jostain sitten lopulta taikoivatkin.  Ukki sanoi ostaneensa uuden moottorin joka hĂ€nen mukaansa oli 0km ajettu, tehtaan puulootassa, suoraan saksan armeijan varikolta joidenkin virolaisten ystĂ€viensĂ€ löytĂ€mĂ€nĂ€. TĂ€stĂ€ eteenpĂ€in sain kuulla, kuinka moottori on istutettu paikoilleen ja "kaikki paitsi sĂ€hköt" olisivat toiminnassa. HĂ€nelle olivat virolaiset ystĂ€vĂ€nsĂ€ kertoneet, ettĂ€ armeijan kulkineeseen tarkoitettu moottori vaatisi kuulemma suurempaa jĂ€nnitettĂ€ (2 akkua) toimiakseen ja kaikki sĂ€hköt "pitĂ€isi vetÀÀ uudelleen".  Noh, minullahan ei ole pienintĂ€kÀÀn aavistusta siis mikĂ€ kone tĂ€ssĂ€ sitten nykyÀÀn on, pitÀÀkö tĂ€llĂ€iset kuorma-autosĂ€hköviritelmĂ€t paikkansa, onko niitĂ€ tehty ja jos on, niin kuinka valmiiksi saakka.  Moottorin vaihdon ja sĂ€hköongelman jĂ€ljiltĂ€ ukkini virolainen mekaanikkoystĂ€vĂ€ muutti ilmeisesti pois lĂ€hiseudulta, jolloin Volkkari jĂ€i vaella kunnostusta talliin makoilemaan. SiellĂ€hĂ€n se kerkesi olla ilmeisesti yli 10 vuotta, kunnes ukkini nyt alkuvuodesta pÀÀtyi myymÀÀn sen minulle siinĂ€ toivossa, ettĂ€ saisi nĂ€hdĂ€ vielĂ€ joskus ajossa.  Paikalle pÀÀstyĂ€mme selvisi, ettĂ€ talli on ollut pehmeĂ€n sammalmaan pÀÀlle rakennettu peltitalli ladonovineen, eli tĂ€stĂ€ muodostui liki kirjaimellisesti "latolöytö". Sisustassa ovat hiiret pÀÀsseet temmeltĂ€mÀÀn ja jokainen tekstiilipintainen esine on yltĂ€ pÀÀltĂ€ homeessa. Mutta! Kori on omaan silmÀÀni yllĂ€ttĂ€vĂ€n hyvĂ€ssĂ€ kunnossa olosuhteisiin nĂ€hden, eli tarinat hitsauksista 2000 -luvun alussa voivat hyvinkin pitÀÀ paikkansa. Myös moottori nĂ€yttÀÀ uudemmalta ja alkuperĂ€isestĂ€ poikkeavalta, mutta enempÀÀ en siitĂ€ ole vielĂ€ kerennyt selvitellĂ€.  VuokrakĂ€rryllĂ€ tuota lĂ€hdettiin tiistaina 26.2. hakemaan ja eilen, keskiviikkona 27.2. kĂ€vimme paikallisessa rekisteröintitoimistossa suorittamassa omistajanvaihdokset ja Volkkari lĂ€hti takaisin kotimatkalle. Suomeen, jossa se oli ukkini mukaan ensirekisteröity ja josta hĂ€n oli sen aikoinaan "hĂ€meenlinnalaiselta torikauppiaalta" ostanut. Suomeen, jossa se nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon ja jatkaa tĂ€tĂ€ suvussamme pisimpÀÀn olleen auton historiaa.  Tallin pihaan sen saimme, odottamaan ensimmĂ€istĂ€ puhdistusta ennenkuin kehdataan siirtÀÀ sisĂ€lle. Haju on meenaan sanoinkuvaamaton bussin sisĂ€puolella ja ovien ollessa hiemankin raollaan leviĂ€isi tĂ€mĂ€ löyhkĂ€ ympĂ€ri talliamme. Ei kiitos. đ  Ensihavaintoja: Pintaruostetta, paljon. LĂ€piruostetta pikaisesti katsottuna vain muutamissa harvoissa kohdissa ja vain pieninĂ€ alle 5cm alueina. Sisusta lĂ€pikotaisin homeessa, hiirenkakassa ja haisee kuolemalta. Moottori todella nĂ€yttÀÀ uudehkolta, pinnat ovat siistit ja kiiltĂ€vĂ€t vrt. muuhun autoon, eli tarina armeijan varikolta ostetusta 0km ajetusta koneesta voi hyvinkin pitÀÀ paikkansa. Jarrut ja kĂ€sijarru vaikuttivat toimivan edes jotenkuten kun trailerilta otettiin alas Oikean puoleiset renkaat tĂ€ysin mennyttĂ€, vasemmalla sentÀÀn oli ilmat vielĂ€ pysyneet. Kaikki matkustamon osat vaikuttaisivat olevan tallessa. Se mitĂ€ pystyy uudelleenkĂ€yttĂ€mÀÀn ja mikĂ€ on liian homeessa jÀÀ vielĂ€ nĂ€htĂ€vĂ€ksi. Takatila on tĂ€ysin tyhjĂ€ ja siellĂ€ lojuu lĂ€hinnĂ€ vanha kone osineen, ei verhoiluita, ei penkkejĂ€, vanerilattia.  Toimintasuunnitelmaa: - Ensin tĂ€ydellinen pesu kauttaaltaan. SitĂ€ ennen tĂ€lle ei kykene tĂ€llĂ€inen hienohelma tekemÀÀn yhtÀÀn mitÀÀn. Pesun yhteydessĂ€ koko sisustan purku ja paneeleiden pussitus johonkin tallin perimmĂ€iseen nurkkaan haisemaan, pois ei tulla heittĂ€mÀÀn jos mittoja tarvitaan uusiokappaleisiin.  - Selvitys siitĂ€, mikĂ€ kone autossa nyt on, kuinka pitkĂ€lle sen asennustyöt on tehty, onko se kĂ€yntikuntoinen, vaatiiko oikeasti jotain sĂ€hköjen kanssa pelaamista vai onko kyse jostain aivan muusta.  - Selvitys alustan ja jarrujen todellisesta kunnosta, runkopalkkien lĂ€pikĂ€ynti.  - Jonkinlaisella kokoonpanolla (pintapatinaa..) tĂ€hdĂ€ttĂ€isi jo tĂ€mĂ€n kesĂ€n liikenteeseen! Mutta se jÀÀ nĂ€htĂ€vĂ€ksi. Toiveet ovat korkealla, mutta aika ja rahat vĂ€hemmĂ€n niin. đ mutta niinhĂ€n se on aina...  Edited October 27, 2022 by Cera Otsikonmuutos 8 Quote
tolvana Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Nakkaa kuva konehuoneesta, veikkaan et siellÀ on typ 4 1.8 teollisuuskone joka on 24v sÀhköillÀ. Aika paljon pitÀÀ osia vaihtaa eli jakaja,puola,laturi,kaasarien solenoidit,ryypyt. MÀ oon noita pari laittanut autokÀyttöön. 1 Quote
Tanhis Posted March 1, 2019 Posted March 1, 2019 (edited) Aika hyvÀryhtiseltÀ pallikseltahan tuo nÀyttÀÀ. Tosiaan tÀÀltÀ saa hyvin apuja ongelmakohtiin ja yksittÀinen valokuvakin kertoo harjaantuneelle silmÀlle paljon.  Osien suhteen nÀmÀ on kohtuu yleisiÀ ja osia voi löytyÀ jopa yllÀttÀvÀn huokealla kun osaa vain kysellÀ ja laittaa ostoilmoituksia.  Koneen jÀnnitteen löytÀÀ varmaankin ensimmÀisestÀ osasta johon jokin sÀhköjohto menee kiinni tai laturin tyyppikilvestÀ. Mutta tarinan mukaan melkovarmasti 24V kone.  Tietenkin jos vanhassa koneessa oli kaikki sÀhkökilkkeet vielÀ paikallaan niitÀ pystyy suurella todennÀköisuudellÀ hyödyntÀmÀÀn uuden koneen sÀhköistÀmiseen oikealle 12V jÀnnitteelle.  Tietty ei se kait mahdotonta olisi pallista 24V jÀrjestelmÀllekkÀÀn muutta tyyliin kaikki polttimot, pyyhkijÀn moottori, releet ja kaksi akkua ja nÀiden vÀliset johdotukset tÀytyisi uusia. Edited March 1, 2019 by Tanhis 1 Quote
Cera Posted March 1, 2019 Author Posted March 1, 2019 Matkasta toipuneena pÀÀsin tĂ€nÀÀn ihmettelemÀÀn autoa ensimmĂ€istĂ€ kertaa kunnolla pĂ€ivĂ€nvalossa. Samalla tuli nyt purkutyöt aloitettua ja kunto on tĂ€hĂ€nmennessĂ€ ollut positiivinen yllĂ€tys. Tosiaan ohjaus toimii, kĂ€sijarru toimii, lukot ja saranat öljyttynĂ€ aukeaa sivuovikin nyt moitteetta. PahannĂ€köistĂ€ ruostetta en ole vielĂ€ löytĂ€nyt, ovetkin olivat pahvien alla erittĂ€in hyvĂ€kuntoiset. Homeen takia uusittaviksi pÀÀtyy nyt ainakin;  - Penkit (tai sitten verhoillaan tĂ€ysin uudestaan jos mahdollista, kumpi lie kannattavampaa) - Kattoverhoilu - Ovipahvit - Hansikaslokero - Aurinkolipat - Turvavyöt  Muuta rikkinĂ€istĂ€; taustapeili tipahti melkeen pÀÀhĂ€n kun touhusin kabiinissa, muovi siitĂ€ sen pallon ympĂ€riltĂ€ oli tĂ€ysin hapertunutta.  Konehuonetta tuli ihmeteltyĂ€, kuvan mukainen moottori sieltĂ€ löytyi. AlkuperĂ€inen kone taasen löytyi takatilasta, joten siitĂ€kin saa lienee tarvittaessa jotain varaosia.  Tavallaan tuntuu pieneltĂ€ hommalta laittaa ajoon, mutta voipi olla ettĂ€ vielĂ€ tĂ€mĂ€ pÀÀsee yllĂ€ttĂ€mÀÀn työmÀÀrĂ€llÀÀn. Purkaminen jatkuu lienee huomenna. Tavoitteena olisi saada kabiini pestyĂ€ mukavamman työympĂ€ristön edestĂ€. PitĂ€isi saada myös tuo vanha kone siirrettyĂ€ jollain pois ja keksiĂ€ sille paikka... minulla ei ole moottorinostinta. đ Noh.. aina sitĂ€ jostain jotain keksii..  Muutamia perustietoja kaipailisin myös, kun en nĂ€itĂ€ ole koskaan aikaisemmin rakennellut;  - MikĂ€ on vanteiden pulttijako/rengaskoko vakiona? Tosiaan nuo kaksi oikean puolen kumia tyhjĂ€t ja muutenkin renkaat varmasti parhaat pĂ€ivĂ€nsĂ€ nĂ€hneet. - Tunnistaako joku kuvista nyt tuota moottoria ja osaako kertoa, kuinka haastavaa tulee olemaan katsastukset tĂ€llĂ€ koneella? MitÀÀn papereitahan koneesta ei kaiketi ole... - Löytyykö netistĂ€ jostain kytkentĂ€kaaviota sĂ€hköille? Voisi siitĂ€ suunnitella hieman tulevaa.. TĂ€llĂ€ hetkellĂ€ ajatuksissa kĂ€ynyt, ettĂ€ jos kone nyt on 24V niin olkoon, laitetaan 24V->12V jĂ€nnitteenalennin radiota, mittaristoa ym. varten ja yksinkertaiset kuten valot voi sitten vetÀÀ 24V jĂ€rjestelmÀÀn. NĂ€in sÀÀstyisi lienee suurimmalta osien vaihdolta.  Kiitos jo etukĂ€teen đ Quote
tolvana Posted March 1, 2019 Posted March 1, 2019 Homeet lÀhtee pesemÀllÀ ja tu kone on just sitÀ mitÀ arvelinkin. Kannattaa kuitenkin miettiÀ asiaa siltÀ kantilta ettÀ tuo on teollisuuskone jonka on tarkoitus pyöriÀ vakiokierroksilla eli tuon virranjakajan ennakkokÀyrÀt on mitÀ sattuu autokÀyttöön. Sulla on sit papruissa 1600 kone kun tuo alkuperÀinen on typ1 eli kuplapohjanen ja tÀÀ uus on typ4 eli alunperin 411 mallissa esiteltyÀ moottoriperhettÀ. Vaihtokelpoisia osia noissa ei juurikaan ole. Privalla saapi lisÀinfoa monesrakin asiasta jos kiinnostaa. 1 Quote
x-pj Posted March 1, 2019 Posted March 1, 2019 Vanteen pulttijako on 5x112 ja alkuperÀinen rengasa 185R14.  Tuolta löytyy manuaali https://www.amescador.nl/Documenten/VW T2 Official Service Manual 1979.pdf sieltÀ löytyy sÀhkökaavia ja paljon muutakin mielenkiintoista  Quote
Kharon Posted March 4, 2019 Posted March 4, 2019 Ideoita joita tuli mieleen tuota katsellessa: Saa toteuttaa jos tuntuu hyvĂ€ltĂ€, mutta heitelty tĂ€hĂ€n "nĂ€in minĂ€ tĂ€mĂ€n tekisin"-periaattella, eikĂ€ tarkoita sitĂ€ ettĂ€ olisi ainoa tai edes paras vaihtoehto. Se kun on kovin tekijĂ€stĂ€ kiinni.  Nelostyypin koneeseen saa osia aika hyvin, joten sĂ€hköosat + jakaja vaihtoon niin saa 12V systeemit: koko auton muuttaminen 24 voltille on kokolailla operaatio ja vaikeuttaa ikĂ€vĂ€sti kaikkien muiden sĂ€hkölaitteiden saatavuuteen/kĂ€yttöön. Noita saa kĂ€ytettynĂ€/purkuosina, niin ei tarvitse kaikkea ostaa uutena ja budjetti pysyy kurissa. SĂ€hköjĂ€ joutuu tekemÀÀn vĂ€hĂ€n uusiksi kun nelostyypissĂ€ on toisenlaiset johdotukset. Ei mitÀÀn kovin vaikeata kuitenkaan.  Homeeseen kannattaa aluksi tarjota homeentappomyrkkyjĂ€ venekaupasta, elleivĂ€t osat muutenkin jo ole vaihtokunnossa, home sinĂ€nsĂ€ ei vielĂ€ ole paha ongelma. Haisee tietenkin kauhealta, mutta se on pÀÀosin kosmetiikkaa ja nĂ€in kevĂ€ttalvella osat voi dumpata suoraan pihalle/katokseen/pressun alle, eivĂ€t ne sen huonommiksi siellĂ€ ehdi mennĂ€ ennen kevĂ€ttĂ€ eivĂ€tkĂ€ haise sisĂ€llĂ€. Tuuletus muutenkin tekee hyvÀÀ, home ei tykkÀÀ kuivasta ilmasta yhtÀÀn.  SisĂ€katto hoitunee pesulla ja myrkyttĂ€mĂ€llĂ€, sen purku on aikamoinen jumppa ja vinyyli kestÀÀ pesua kokolailla hyvin.  Muuten nĂ€yttÀÀ tosi hyvĂ€ltĂ€ latolöydöksi, reikiĂ€ ei nĂ€y ja ~kaikki osat paikallaan ja kovin kĂ€yttökelpoisen nĂ€köisinĂ€. YhdistettynĂ€ uuteen nelostyypin koneeseen oikein hyvĂ€ löytö.  Ăljyt (ja suodatin) muuten kannattaa vaihtaa ennenkuin yrittÀÀ pyörittÀÀ konetta, saa ainakin pahimmat kerrostumat pois koneen pohjalta. ItsehĂ€n elvytin ~25v seissyttĂ€ konetta ja vaihdoin siihen öljyt heti ekana, toisen kerran kun sain sen ekan kerran kĂ€yntiin (lyhyt pĂ€rĂ€ytys), kolmannen kerran kun saatiin kĂ€ymÀÀn sen verran ettĂ€ saatiin lĂ€mpöiseksi ja neljĂ€nnen kerran ekan koeajon jĂ€lkeen. SiinĂ€ kohdassa se ei enÀÀ ollut aivan mustaa eikĂ€ siivilÀÀn jÀÀnyt enÀÀ kovin paljoa irtohiukkasia. Sitten vielĂ€ tihennetyllĂ€ vĂ€lillĂ€ 500-1000km eka kesĂ€ kunnes siivilĂ€ on tĂ€ysin puhdas öljyĂ€ vaihtaessa.  Vaan kyllĂ€ kannatti, mitÀÀn ei mennyt rikki ja koneella ajeltiin kilometrit tĂ€yteen, ~80t yhteensĂ€ ja 8v lisÀÀ juniksessa ja kun sitten purettiin, niin moottorin rungolle ei tarvinnut tehdĂ€ mitÀÀn, pesu vain ja vakiolaakerit sisÀÀn, erinomaisen onnistunut elvytys. Oli kyllĂ€ hyvĂ€t ohjeetkin, tÀÀltĂ€ ja Volkkariyhdistyksen sivuilta, kiitoksia avustaneille vielĂ€ uudestaan. Quote
Racing Posted March 4, 2019 Posted March 4, 2019 Toivottavasti koneen vaihtaja on asentanut myös vaihteistoon Typ4 moottoriin sopivan kytkinakselin tuolla vanhan koneen akselilla se ei yllÀ kampiakselin pÀÀhÀn koska ovat eri mittaiset ja ongelmia luvassa. 1 Quote
Cera Posted March 13, 2019 Author Posted March 13, 2019 Noniin, tallissa ollut Volvo 244 valmistui leimalle vietĂ€vĂ€ksi ja bussille vapautuu lĂ€hipĂ€ivinĂ€ paikka sisĂ€tiloista ja pÀÀstÀÀn kunnolla aloittelemaan projektia. Koska nouto tapahtui niin yllĂ€ttĂ€vĂ€llĂ€ ja pikaisella aikataululla, tĂ€tĂ€ on ikĂ€vĂ€ kyllĂ€ jouduttu toistaiseksi tilanpuutteen tĂ€hden seisottamaan lumisateessa đą  Ulkona on kuitenkin saatu senverran taas tutkailtua, ettĂ€ sisustan purku on hyvĂ€llĂ€ mallilla ja jollain homemyrkyllĂ€ nĂ€istĂ€ saadaan vielĂ€ todennĂ€köisesti ihan hyvĂ€t. Penkit tullaan verhoilemaan kyllĂ€ uudelleen sillĂ€ noh, tĂ€mĂ€nhetken kunto on hieman Ă€llöttĂ€vĂ€ đ ja eiköhĂ€n tyylikin saata hieman muuttua omaa persoonallisuutta heijastavaksi... Matkustamosta on löytynyt vain yksi hiirenpesĂ€ eikĂ€ onneksi yhtĂ€kÀÀn kuollutta siimahĂ€ntÀÀ. Pellit nĂ€yttĂ€vĂ€t jĂ€lleen yllĂ€ttĂ€vĂ€n siisteiltĂ€ eikĂ€ puuttuvia osia ole vielĂ€ Ă€kkisĂ€ltÀÀn osunut silmiin. Penkkien alta löytyi vielĂ€ alkuperĂ€iset ohjekirjaset ja ties mitĂ€ aikaan soveltuvaa rekvisiittaa aurinkolaseista lĂ€htien.  Onko tuon sisĂ€katon takana jotain lastulevyĂ€, joka voisi olla kosteudesta umpihomeessa vai voiko ajatella ettĂ€ menisi vain homemyrkyillĂ€ puhdistamalla? Hansikaslokero ja matkustamon/"tavaratilan" vĂ€linen vĂ€liseinĂ€ ovat ainakin kosteudesta pehmeitĂ€.  Kuinkakohan helppo tuo kytkinakselin vÀÀrĂ€ pituus on huomata? Oletan, ettĂ€ tĂ€tĂ€ rakentaneet eivĂ€t ole omanneet kauheasti kokemusta. Tarkistaakkaan ei tietenkÀÀn muuten voi kuin irrottamalla koneen... Type4 tekniikassa pysyttĂ€essĂ€ pitĂ€isi jostain löytÀÀ myös moottorin jÀÀhdytyspellit ym. ilmanohjaimet. (Engine tins). ĂkkisĂ€ltÀÀn ei nĂ€yttĂ€nyt lojuvan missÀÀn kyydissĂ€. Sen verran nyt on kuitenkin opiskeltu, ettĂ€ tuo Type4 vaikuttaisi luotettavuutensa ja tehonsa puolesta houkuttelevammalta vaihtoehdolta, joten eiköhĂ€n tĂ€mĂ€ sille tekniikalle koiteta rakennella  Ostoslistakin alkaa hahmottua.. Yksi pölykapseli puuttuu, uudet renkaat olis kivat (ja vanteet, tai sitten puhalletaan ja maalataan nĂ€mĂ€), hansikaslokero ja sen kansi, type4 jÀÀhdytyslevyt, 12V sĂ€hköpuolen osat (laturi, startti, ym)...  Konttorilta kĂ€ytiin kyselemĂ€ssĂ€ vanha rekisteritunnus, mutta koska tĂ€mĂ€ on ulkomaantuonti niin ennen kilpien saamista pitĂ€isi katsastaa ja siihen menee ehkĂ€ vielĂ€ hetki đ HHO- alkuinen, eli sopisi tarinaan ettĂ€ tĂ€mĂ€ on hĂ€meenlinnan torikauppiaalta ostettu, mikĂ€li tĂ€ssĂ€ on vielĂ€ valittu ottaa tunnus lÀÀnin mukaan aikoinaan. Quote
Cera Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 (edited) Muutaman vuoden tĂ€mĂ€ pieni pandemia pitĂ€nyt kiireisenĂ€ ja kaikki harrastukset olleet aika pitkĂ€lti tauolla.  TĂ€nÀÀn kuitenkin piiitkĂ€stĂ€ aikaa tallilla tekemĂ€ssĂ€ muutakin kuin pölyjen pyyhkimistĂ€. :)   Yksin ja ensimmĂ€inen, joten ei ihan tyylipuhtain suoritus ja alemmat pultit otti vĂ€hĂ€n osumaa. Jokatapauksessa itselle henkisesti iso askel ja innostus palailee. :) Seuraavana vuorossa laatikon pudotus. Fiksumpi ihminen olisi pudottanut molemmat kerralla yhtenĂ€ pakettina, mutta tĂ€mĂ€ ideahan tuli mieleen vasta puolessa vĂ€lissĂ€ operaatiota. đ  Laatikko menee jokatapauksessa kunnostettavaksi tai vaihtoon ja Typ4 myyntiin (onko tuolla mitÀÀn arvoa?) joten tuskimpa mitÀÀn peruuttamatonta vauriota tĂ€ssĂ€ aiheutettiin.   Koko vaunu on myös puhdistettu ja purettu kojelautaa lukuunottamatta sisĂ€ltĂ€. HiirenpesĂ€t on roskissa, homeet on jynssĂ€tty ja myrkytetty. TĂ€stĂ€ ei nyt hirveĂ€sti kuvamateriaalia ole, mutta eipĂ€ sielĂ€ mitÀÀn ihmeempiĂ€ olekkaan kun koko ajoneuvo tyhjĂ€nĂ€. :) Edited February 11, 2022 by Cera Quote
tolvana Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Reilut 10 mm pituuseroa, lyhyempi t1 ja pidempi t4 Quote
Cera Posted February 12, 2022 Author Posted February 12, 2022 On turha lainata murheita huomiselta -sanovat. Mutta tÀssÀ muita projekteja ja foorumeita lueskellessani alkavat edessÀ olevat korityöt vÀkisinkin jo nostamaan kylmÀÀ hikeÀ iholle. Jos muita projekteja on katsominen, ei hitsaukselta juuri voine vÀlttyÀ nÀiden kulkineiden kanssa. :P Moni asia itseltÀkin sujuu vaikka yksin tekee, mutta perusteellisiin koritöihin vaadittavia tiloja tahi vÀlineitÀ ei ainakaan toistaiseksi löydy. Teoreettisesti samassa tallissa majailevan toisen ajoneuvon voisi siirtÀÀ ulkoruokintaan tÀmÀn projektin tieltÀ, jolloin tilaa olisi kyllÀ mukavasti, mutta vaikka tÀhÀn pÀÀdyttÀisiinkin niin vÀlineet, yhteistyökumppanit (lÀhinnÀ varmaan hiekkapuhallus) ja taito jÀisi edelleen puuttumaan.  SiispÀ pohdintaa jÀrkevimmÀstÀ (heh, voiko nÀin edes sanoa kun on tÀhÀn ryhtynyt) suunnasta. Koko korin peltityöt maksavat varmasti hunajamuroja ja pari mansikkaa pÀÀlle ammattilaisella teetettynÀ, mutta tietÀÀkö kukaan minkÀlaisissa summissa niiden kanssa edes suurinpiirtein liikutaan?  Toisaalta rÀllÀkÀn, MIGin ja hitsausmaskin saa varmaan tori.fista tonnilla, harjoituspeltiÀ kaupasta ja harjoittelemalla on tÀhÀnastisetkin taidot opittu. Tilat pitÀisi kuitenkin jÀrjestÀÀ ja korvaavat peltiosat tulisi kuitenkin löytÀÀ jostain eikÀ mahdollisuutta "varaosabussin" hankkimiseen lÀhistölle peltien luovuttajaksi ole, joten jÀljelle jÀisi varmaankin osien teetÀttÀminen (kallista?) tai tilaaminen ulkomailta (kallista.) jolloin kustannukset tÀtÀkin reittiÀ edetessÀ uhkaavat karata nopeasti sellaiselle tasolle, ettÀ mielummin olisi vaan kÀÀntynyt niiden ammattilaisten puoleen heti alussa. :P  Tietysti pahimmat korityöt voisi jÀttÀÀ nyt toistaiseksi tekemÀttÀ, mutta joskus ne kuitenkin lienevÀt edessÀ joten se olisi lÀhinnÀ ongelman lykkÀystÀ...     Kui rapealta nÀyttÀÀ raadin silmÀÀn? :P Quote
Cera Posted February 12, 2022 Author Posted February 12, 2022 Pari kuvaa sisustan nykytilasta: Â Â Quote
Pedalpusher Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Aika vÀhillÀ peltihommilla taitaa selvitÀ. Tosi hyvÀ lÀhtökohta mun mielestÀ! 3 Quote
Tanhis Posted February 14, 2022 Posted February 14, 2022 TÀllÀisenÀ heittona perustumatta mihinkÀÀn totuuteen heittÀisin ettÀ tonnilla selviÀisi tuon peltitöistÀ. Vaikkakin nÀyttÀÀ hyvÀltÀ lÀhtökohdalta niin oma veikkaus olisi ettÀ kun noita poikittaisia kotelorunkopalkkeja rupeaa koputtelemaan niin reikiÀ niihin tulee. Itse lÀhestyisin tuota niin ettÀ kyselemÀÀn paikallisista hiekkapuhallusfirmoista tarjousta/ nÀkemystÀ pohjan puhalluksesta ja pohjamaalaamisesta. Sitten kun pohja puhallettu ja hitsauskohteet tiedossa niin katsomaan tarvittavat korjauspellit ja sitten voi kysyÀ tarjousta hitsaustöistÀ. Palliksen pohjan peltiosat oleensÀ hyvinkin kohtuullisesti hinnoiteltu.  Mutta jos noilla kuvilla lÀhestyt hitsaajaa niin saat varmasti hinnan/aika-arvion reilusti ylÀkanttiin. 1 Quote
Kharon Posted February 14, 2022 Posted February 14, 2022 On 2/13/2022 at 12:56 AM, Cera said: Kui rapealta nÀyttÀÀ raadin silmÀÀn? :P  Pintaruostetta on tuhdisti, niinkuin pitkÀÀn seisseissÀ usein on, mutta epÀilen ettÀ kun otat vasaran ja terÀsharjan ja raaputtelet irtoruosteet pois, niin useimmissa kohdissa on vielÀ kova pelti. Tuo on vÀhÀn sennÀköistÀ ruostetta.  Samalla löytyy mahdollisesti pehmeÀt kohdat. Sottaista touhua ja pölymaskia suositellaan, muuten on nenÀ tukossa monta pÀivÀÀ.  Peltiosia saa suomikaupastakin joten rahtikulut pysyvÀt kohtuullisina ja osat itsessÀÀn ovat halpoja. Mutta kun katsoo sisustan kuvia niin se on tosi hyvÀssÀ kunnossa sisÀltÀ, voipi olla ettÀ montaa peltipaikkaa ei oikeasti tarvitse. Quote
Kharon Posted February 14, 2022 Posted February 14, 2022 3 hours ago, Tanhis said: TÀllÀisenÀ heittona perustumatta mihinkÀÀn totuuteen heittÀisin ettÀ tonnilla selviÀisi tuon peltitöistÀ. Vaikkakin nÀyttÀÀ hyvÀltÀ lÀhtökohdalta niin oma veikkaus olisi ettÀ kun noita poikittaisia kotelorunkopalkkeja rupeaa koputtelemaan niin reikiÀ niihin tulee.  Hattumallin poikkipalkit ja tunkin korvakkeet kavaltavat varsin nopeasti koko alustan kunnon. Mutta nÀkyy ettÀ tÀssÀ ne ovat vielÀ olemassa, joten lÀhtökohta sinÀnsÀ jo on oikein hyvÀ.  Tavallinen tilanne on se, ettÀ hattupalkkien pÀÀt sekÀ kynnyskotelot puuttuvat enemmÀn tai vÀhemmÀn ja niiden tilalla on pelkkÀÀ ilmaa. Quote
Cera Posted February 15, 2022 Author Posted February 15, 2022 Vaihdelaatikko pudotettu. Toinen ylemmistÀ pulteista pÀÀtti pistÀÀ vÀhÀn vastaan, joutui lopulta leikkaamaan vÀhÀn. Vetoakselit taasen lÀhti ihan nÀtisti vaikka pultit olivatkin ihan kuran peitossa.   Taitaa tuo Typ4 koneen vaihteisto olla, eli Virossa tehdyssÀ konversiossa on tajuttu vaihtaa samalla askikin. :)  Kuten perinteistÀ, yksi ongelma kun on ratkaistu niin seuraava jo ilmenee.  Vaihdelaatikon pudotuksen jÀlkeen purkailin ympÀriltÀ sekalaista pisteosaa, aikalailla kaikkea siis mitÀ vaan yletti. Lopulta pÀÀtyen noihin mustiin lÀmmittimen torviin ja etukÀteen jo olin lukaissut ettÀ nÀissÀ on asbestitiivisteet jos ei ole historiassa kukaan kÀynyt vaihtamassa. RuosteenpoistoöljyÀ reippaissa mÀÀrissÀ ja lopulta mÀrkÀÀ rÀttiÀ liitoksen pÀÀlle pitÀmÀÀn pölyt minimissÀ ja muovitorvi irti. SielÀhÀn ne. Niin jumissa kiinni ruosteisessa peltiputkessa ettei toivoakaan ettÀ lÀhtisivÀt ilman vÀkivaltaa. PÀivÀ alkoi olemaan jo muutenkin pitkÀllÀ niin jÀtin mÀrÀt rÀtit vaan siihen pÀÀlle ja poistuin laatimaan sotasuunnitelmaa.   1 Quote
Cera Posted February 16, 2022 Author Posted February 16, 2022 (edited) Purkaminen jatkuu. VielÀ ei mitÀÀn ikÀviÀ yllÀreitÀ ole tullut vastaan isommissa mÀÀrin. Motonetista löysin imukupin ikkunoiden irroittamiseen ja pellit tiivisteidenkin alla ihan suhteellisen hyvÀn nÀköisiÀ vielÀ :)   Liukuoven rullat oli ihan loppuun kuluneet ja sai vÀhÀn taas taiteilla oven irroituksen kanssa, mutta lÀhti lopulta sekin. :)   Tulipelti, moottoritilan "katon" tiivistelevyt oli jollain niiteillÀ kiinni, dremelillÀ onneksi lÀhti. PitÀnee investoida oikeasti johonkin muihinkin kun korutyökaluihin kohta. :D No on miulla porakone sentÀs, mutta sekÀÀn ei ollut mukana.  MikÀhÀn juttu tuossa on kun monessa muussa bussissa olen nÀhnyt kuvissa moottoritilan katossa sellaisen huoltoluukun, mutta tÀssÀ ei sitÀ ole? Joku vuosimallijuttu?   Bensatankkikin vielÀ lopulta. Nyt on tyhjÀÀ. Ja likaista.   Tavaraa alkaa kertyÀ nurkkiin enemmÀn kanssa. TÀssÀ pinossa roskat sekÀ moottoritilasta puretut, eli tuo T4 kone vaihteistoineen, tulipeltiÀ, eristelevyÀ, bensatankkia, ym.   AlkuperÀinen moottori nykyisessÀ tilassaan. :D   MitenkÀs tuon alustan hiekkapuhalluksen ja maalausten ym. suhteen kannattaa yleensÀ menetellÀ, miulla kun ei oo kauheasti kokemusta. NÀhnyt siitÀkin kuvia ettÀ on viety jollain hitsatulla kehikolla pelkkÀÀ koria trailerilla, mutta sellaiseen ei itsellÀ ole mahdollisuutta. KÀytÀnnössÀ siis omilla pyörillÀ pitÀisi varmaan liikuttaa. Kannattaisiko siis  1) jÀttÀÀ nykyiset ruosteiset alustanosat (tukivarret ym) paikoilleen vielÀ pohjan puhalluksen ajaksi vaiko  2) tiputtaa nyt tÀssÀyhteydessÀ jo etuakseli ja takatukivarret ja tehdÀ alusta kuntoon ensin.. Veikkaan ensimmÀistÀ vaihtoehtoa mutta viisaammat kertokoon. :)  Renkaat tarvitsee jokatapauksessa uusia, kaksi on tÀysin mennyttÀ eikÀ pidÀ ilmoja sisÀllÀ oikeestaan tuntia paria enempÀÀ. Bussin liikutteleminen jo tallin sisÀllÀ on tÀstÀ syystÀ hieman haasteellista. Vanteetkin olisi kiva saada puhallettua ja maalattua... Noh, onneksi tÀssÀ on vielÀ purkamisen kanssa tekemistÀ ennenkun tarvitsee nÀitÀ enempÀÀ alkaa miettimÀÀn. :)  MikÀ on jÀrkevÀÀ hintahaarukkaa hiekkapuhallukselle ja varmaan samalla jonkinlaiselle pohjamaalille? Edited February 18, 2022 by Cera Quote
tolvana Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Luukku kÀsittÀÀkseni tulee tehtaalta kun varustelistaan on ruksattu iso moottori. Noihin hiekkapuhalluksiin mÀ suhtaudun hiukka varauksella kun sitÀ hiekkaa löytyy sit oikeesti joka paikasta.. nelinumeroista summaa kaikkineen veikkaan. Quote
tolvana Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Miksi nostaa etuakselia? PelkillÀ dropeilla tarvii jo madaltaa rengasta tai nostaa lattiaa. Quote
KimmoH Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Itse olen tehnyt bussin ja nykyisen baja projektin kanssa niin ettĂ€ olen kutsunut puhaltajan omalle tontille. Bussi oli korigrillissĂ€ ja bajakin vastaavassa joten tallin takana puhaltaja sai pyöritellĂ€ ja puhaltaa puhtaaksi kauttaaltaan ja sitten nopsaan takaisin kuivaan talliin. Sitten peltityöt, kun nĂ€kee mitĂ€ pitÀÀ oikeasti tehdĂ€ ja vasta niiden jĂ€lkeen maalia pintaan. Aikaisemmassa kimppatallissa pystyi puhaltamaan tallin pihassa omin kĂ€sin ja omilla vĂ€lineillĂ€, se onkin ainut mitĂ€ kimppatallista kaipaanÂ đ€Ł Â Jos ei ole korigrilliĂ€, niin "ghetto tyyliin" auto kyljelleen niin pÀÀsee puhaltamaan pohjan puhtaaksi ja tĂ€llöin voi pitÀÀ ne akselistotkin paikoillaan.  Mulla on palanut kĂ€py aikoja sitten sellaiseen touhuun ettĂ€ veisin projektin johonkin puhallusfirmaan. PÀÀsÀÀntöisesti homma kun ei vain toimi. Normi suomiyrittĂ€jĂ€tyyliin aina sanotaan ettĂ€ joo tuo tĂ€nne vain tai soita ens viikolla uudestaan (x10), sitten odotellaan milloin ehkĂ€ jotain saattaisi tapahtua ja lopulta romut haetaan pois kun niitĂ€ ei ole puhallettu tai jotain vastaavaa đ  Hinta arviota kannattaa kysellĂ€ suoraan yrittĂ€jĂ€ltĂ€ kun sopivan sellaisen löytÀÀ. Mulla tais aikoinaan mennĂ€ pallokeulan puhallukseen korigrillissĂ€ jotain 8-10 tuntia aikaa jos en vÀÀrin muista. 2 Quote
Cera Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 (edited) Ohjaamo purettu. :) Alkaa olla korin purkutyöt loppusuoralla.    Tuulilasin alareuna nurkista vÀhÀn ohentunut. Olisin kyllÀ muita projekteja katsoen ollut ihmeissÀni jos en olisi tuolta tiivisteen alta mitÀÀn löytÀnyt. :D    LÀmminilmakanavat ohjaamon kohdilta sensijaan oli ihan hyvÀssÀ kunnossa, vaikka nÀistÀkin monissa muissa projekteissa nÀkynyt vÀhÀn pelottavia kuvia.   Pohja odottaa painepesuria, kunhan sÀÀt tuosta vÀhÀn helpottaisivat ettÀ pÀÀsisi työntÀmÀÀn ulos tallista pesua varten. Painepesurikin pitÀisi jostain lainata tahi ostaa. :D  Alustavasti katselin, ettÀ pohjassa yhtÀ poikittaispalkkia lukuunottamatta nÀyttÀÀ ihan kohtalaisen hyvÀltÀ. Ne "tunkkauskorvakkeet" takana on hitsattu jossainkohdassa lÀhihistoriaa uudelleen, nÀkyy saumat. Kunhan saan vielÀ isoimmat hiekat ja lohkeilevat alustamassat pois nÀkyvyyttÀ peittÀmÀstÀ niin alan neuvotella koritöistÀ ja maalauksista ym. paikallisten liikkeiden kanssa ettÀ miten kannattaisi edetÀ tÀstÀ.  Ovissa oli samanlaisesti haperoa alareunassa kun tuo tuulilasin reunakin, ei siis mitÀÀn jalkapallon kokoisia reikiÀ edelleenkÀÀn löytynyt. :)  Jarrut on vielÀ toiminnassa, samoin ohjaus. Renkaaseenkin sain ilmaa yhdellÀ hÀtÀpaikalla, joten liikutteleminen onnistuu omin pyörin. Helpottaa huomattavasti omaa työskentelyÀ. Edited February 25, 2022 by Cera 3 Quote
Pedalpusher Posted February 26, 2022 Posted February 26, 2022 On kyllÀ hyvÀ lÀhtökohta projektille! Quote
Cera Posted April 11, 2022 Author Posted April 11, 2022 PitkĂ€n pohdinnan ja selvittelyiden seurauksena kuriiripalvelun kyydissĂ€ saapui viimein bussin tuleva tekniikka :) EM57 Nissan Leafista, 110kW (menee just muuttuneiden mÀÀrĂ€ysten teho/painosuhteen ansiosta), Leaffin 6.6kWh PDM (power distribution module sis. laturit ym.) Tyyppi 2 ja CHAdeMO latausporteilla. đ Koppa vaatii edelleen koritöitĂ€, mutta pitihĂ€n sitĂ€ jotain uuttakin jo hankkia. 17 Quote
kuplatin Posted April 13, 2022 Posted April 13, 2022 Hieno projekti!  Auto on sitten tehtaan tyypiltÀÀn ikkunapaku tai kombi. Eli jos ihan pilkuntarkkoja ollaan niin ei bussi. Mutta who cares, lykkyÀ projektiin! 1 Quote
-tipi- Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 Voimalinjassa on kyllÀ ruutia Pakun liikuttamiseen ihan tarpeeksi. OEM Leaf kiihtyy 0-100 alle 7sek, ja tuskin paku on paljoa painavampi. Toivottavasti ei tarvitse kÀyttÀÀ enÀÀ orkkis lootaa vÀlissÀ. 1 Quote
Cera Posted April 14, 2022 Author Posted April 14, 2022 3 hours ago, -tipi- said: Voimalinjassa on kyllĂ€ ruutia Pakun liikuttamiseen ihan tarpeeksi. OEM Leaf kiihtyy 0-100 alle 7sek, ja tuskin paku on paljoa painavampi. Toivottavasti ei tarvitse kĂ€yttÀÀ enÀÀ orkkis lootaa vĂ€lissĂ€.  Joo :D Oli itseasiassa hieman haastavaa löytÀÀ sĂ€hkötekniikkaa joka menee noihin tehorajojen sisÀÀn (ja johon olisi suht ok harrastelijakunta kun tarttee kuitenkin DIY kontrolleria ym. vĂ€sĂ€illĂ€). Leaffista on kanssa se 80kW versio, mutta ne on lĂ€hinnĂ€ EM61 moottoreita. Suurinosa Leaffin tekniikkaa hyödyntĂ€vistĂ€ oli valinnut tĂ€mĂ€n EM57 lĂ€hinnĂ€ paremman saatavuuden ja isompien teholukemien vuoksi, eikĂ€ kukaan oikeen osannut kertoa sopiiko nĂ€mĂ€ EM57 saatavilla olevat kontrollerit sitten tuohon vanhempaan 61:seen :D  Mulla on myös Leaffin "vaihdelaatikko" eli siis alennusvaihde myös vaikka kuvassa ei nĂ€y, vĂ€hĂ€n pitÀÀ suunnitella saako laitettua sen kanssa paikoilleen vai pitÀÀkö moottori pultata VW laatikon perÀÀn ja jĂ€ttÀÀ se vaan kolmoselle sopivan ratassuhteen saamiseksi. Eniten tuota hankaloittaa se, ettĂ€ Leaffi on etuveto jossa moottori istuu - kuten tyypillistĂ€ - vetarien etupuolella. TĂ€ssĂ€ konstruktio olisi sitten just pĂ€invastainen, eli moottori tulis vetarien taakse. SĂ€hkömoottori ei tuosta sinÀÀnsĂ€ vĂ€litĂ€, se pyörii iloisesti ihan kumpaan suuntaan vaan haluaa, kontrollerilta pitÀÀ vaan vaihtaa pakki ja ajovaihde pĂ€ittĂ€in. Jotkut on kuiteskin olleet vĂ€hĂ€n huolissaan ettĂ€ Leaffin aski ei ehkĂ€ olis niin tyytyvĂ€inen ikuiseen pakilla ajamiseen, mutta mitÀÀn selkeÀÀ vastausta tuohon en oo saanu koska yllĂ€tys tĂ€llĂ€isiĂ€ ei hirveen monia oo vielĂ€ tehty đ Jos jotakuta kiinnostaa pohtia, niin https://www.youtube.com/watch?v=L5WhB7uQLzY löytyy Leaffin vaihdelootan purkuvideo. Mie en nÀÀ tuolla mitÀÀn mikĂ€ vĂ€littĂ€isi pyörimissuunnasta, mutta mie en myöskÀÀn oo insinööri. :D Laakerit on molemminpuolin jykevÀÀ, regen laittaa jo normaalistikkin rasitusta myös "vÀÀrÀÀn suuntaan" joten thrustin luulis olevan huomioitu molempiin suuntiin. Voitelua ja sen toimivuutta "vÀÀrÀÀn suuntaan" jotkut on kanssa pohtineet... Ei se kai lopulta selviĂ€is kun kokeilemalla.  Laitan tĂ€hĂ€n kanssa jo jotain hintoja jos raati on kiinnostunut; - Leaf EM57 + 110kW invertteri + PDM + vaihteisto + arviolta 80% tarvittavista piuhoista sekĂ€ 12V ettĂ€ korkeajĂ€nnite. - BMW E60 kaasupoljin - KĂ€yttĂ€mĂ€tön 3-vaihe T2-T2 latauskaapeli Yht. 1400eur posteineen  3 Quote
-tipi- Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 Sit vielÀ konvertoit Chademon tilalle CCS:n Quote
hanski. Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 (edited) On 4/12/2022 at 12:03 AM, Cera said: PitkÀn pohdinnan ja selvittelyiden seurauksena kuriiripalvelun kyydissÀ saapui viimein bussin tuleva tekniikka :) EM57 Nissan Leafista, 110kW (menee just muuttuneiden mÀÀrÀysten teho/painosuhteen ansiosta) myönnÀn etten ole nyt ihan kartalla uusimpien mÀÀrÀysten sÀÀnnöistÀ, mitkÀ ovat tÀmÀn auton tehorajat nÀillÀ pykÀlillÀ? vaikken mikÀÀn sÀhköauto fani olekkaan, kiva nÀhdÀ vaihteeksi erinlaisia tekniikka ratkaisuja, kuin yleensÀ tehdÀÀn, iso peukku!  On 4/12/2022 at 12:03 AM, Cera said:  Edited April 14, 2022 by hanski. Quote
Cera Posted April 14, 2022 Author Posted April 14, 2022 (edited) Quote b) Moottorin virittÀminen tai tehon kasvattaminen moottorin vaihdolla yli 20% Moottorin vaihtaminen tai alkuperÀisen moottorin tehon kasvattaminen yli 20 prosenttia on sallittua, mutta vain seuraavin edellytyksin: Auton jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vÀhintÀÀn vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujÀrjestelmÀ vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujÀrjestelmÀÀ MikÀli moottorin vaihto edellyttÀÀ uusien kiinnikkeiden rakentamista tai olemassaolevien muuttamista, niiden tulee olla asianmukaisesti toteutettuja Jos moottoriin on tehty alkuperÀistÀ tehoa ilmeisesti lisÀÀviÀ muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettÀvÀ tehonmittaustodistus Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellÀ 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai jos muutettavaa ajoneuvoa kÀytetÀÀn vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jÀlkeen alittaa seuraavia raja-arvoja: vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintÀÀn 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyÀ muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW Moottorin vaihdon muutoskatsastuksen yhteydessÀ muutetun auton omamassa punnitaan ja moottorista tulee esittÀÀ katsastajalle tehomittaustodistus.  Monimutkainen ilmaistuna yksinkertaisesti: VW T2 menee kaikissa konfiguraatioissaan tuohon luokkaan 1. eli alkuperÀiset tehot ylittÀvÀt 20kg/kW, jollon teho-painosuhde saa muuttua arvoon 12kg/kW. 1400kg omamassalla olevaan autoon voidaan siis asettaa max. 116kW voimanlÀhde. 1500kg autoon 125kW ja niin edelleen.  Mulla on vÀhÀn ristiriitaiset lukemat tÀn runkoni omamassasta kun suomalainen 1980 luvun rek.ote sanoo omamassaksi 1220kg joka kuulostaa kovin pieneltÀ. Tuolla lukemalla suurin sallittu moottori olisi siis 101kW. Viimeisin virolainen rek.ote sanoo kuitenkin omamassaksi n. 1400kg jolloin suurin sallittu olisi tuo 116kW ja uskoisin tÀmÀn olevan lÀhempÀnÀ todellisuutta. Akusto ym. lisÀÀvÀt omamassaa kuitenkin vÀistÀmÀttÀ hieman alkuperÀisestÀ, joten uskoisin tuon 110kW olevan saavutettavissa helposti. Omamassan tulisi tuon 110kW tÀyttymiseksi olla siis yli 1320kg.  Kokonaismassa kÀytÀnnössÀ rajaa sitten tuon tehomÀÀrÀn. Kokonaismassa ei ole muutettavissa, joten mitÀ isompi omamassa autoon tulee, sitÀ vÀhemmÀn lastikapasiteettia jÀÀ luonnollisesti jÀljelle. Katsuri sanoi ettÀ jossainkohtaa jos omamassa on kovin suuri, voivat joutua rajoittamaan matkustajapaikkojen mÀÀrÀÀ tms. TÀmÀ on rekisteröity pakuksi 1+2 joten tuskimpa siitÀ nyt ihan heti yhtÀÀn paikkaa putoaa pois. :)  NÀillÀnÀkymin autosta siis painoa vÀhentyy kun irroitetaan alk.per. polttomoottori kaikkine apulaitteineen, bensatankki, tulipellit ym, sekÀ mahdollisesti vaihteisto. Tilalle tulee tuo Leafin moottori joka kaikkineen painaa n. 60kg, sekÀ akusto joka painaa koosta, merkistÀ ja mallista riippuen n. 150-300kg. VielÀ ei siis luulisi kokonaismassan tulevan vastaan.  Akustona tÀhÀn suunnittelen Tesla Model 3 short range 56kWh kennoja. Tuossa short rangessa on sellaset sopivat litteÀt (8cm) ja pitkÀt (1370mm) moduulit jotka mahtuis koteloituna aikalailla sentilleen tuohon tavaratilan lattialle "vÀlipohjan" alle. Tavaratilan lattia siis nousisi tuon 8cm. Teslan kennoissa on myös nestejÀÀhy, joka pidentÀÀ niiden elinikÀÀ huomattavasti kilpaileviin verrattuna. Huonoja puolia onkin sitten hinta (n. 5000-6000e koko paketti) ja saatavuus, mutta internetistÀhÀn tunnetusti löytyy kaikkea kun vaan on kÀrsivÀllinen ja etsii. :)  TÀmÀn ikÀisen sÀhkökonversioon laki asettaa muutamia lisÀvaatimuksia lÀhinnÀ varoitusvÀrien muodossa, eli korkeajÀnnitejohdot pitÀÀ olla oranssit ja niitÀ varoitustarroja pitÀÀ liimailla kaikkiin koteloihin joiden alta löytyy vaarallisen jÀnnÀÀ tavaraa.  1 hour ago, -tipi- said: Sit vielÀ konvertoit Chademon tilalle CCS:n  Eii ku kohta on Chademoportit ihan tyhjillÀÀn laturitolpilla kun kaikki tungeksii CCS:ille. ;) BMW i3 latausmoduuleita jotkut on asennelleet omiinsa CCS:n toivossa ja ilmeisesti tÀmÀkin on siis mahdollisuus. NÀitÀhÀn voi siis aika huoletta risteyttÀÀ miten pÀin haluaa ja laturit voi olla BMW:ltÀ, akustot Teslalta ja moottori Nissanilta. Toiset mallit saa kiinni helpommin kun toiset, ja jotkut on enemmÀn kokeiltuja ja hyvÀksi todettuja. Edited April 14, 2022 by Cera 1 Quote
metake Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 "Moottorin sijainnin muuttaminenMuutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyvÀksyÀ ajoneuvon moottorin sijainnin vÀhÀinen, kiinnikkeillÀ tehtÀvÀ pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos asennussuuntaa ei muuteta."MitenkÀs tuo pykÀlÀ? Tuo sÀhkömoottori on kai tulossa poikittain ja alkuperÀinen kone on pitkittÀin, niin aiheutuuko tuosta jotain ylimÀÀrÀistÀ pÀÀnvaivaa?LÀhetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Cera Posted April 15, 2022 Author Posted April 15, 2022 12 hours ago, metake said: "Moottorin sijainnin muuttaminen Muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyvÀksyÀ ajoneuvon moottorin sijainnin vÀhÀinen, kiinnikkeillÀ tehtÀvÀ pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos asennussuuntaa ei muuteta." MitenkÀs tuo pykÀlÀ? Tuo sÀhkömoottori on kai tulossa poikittain ja alkuperÀinen kone on pitkittÀin, niin aiheutuuko tuosta jotain ylimÀÀrÀistÀ pÀÀnvaivaa? LÀhetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla  TÀmÀkin olisi yksi syy mikÀ puoltaisi sÀhkömoottorin pulttaamista VW vaihteiston perÀÀn. Jos Leaffin moottori pultataan VW vaihteistoon, asennussuunta pysyy pitkittÀisenÀ. Ei pitÀisi aiheuttaa toimenpiteitÀ. Silleen olis kiva pÀÀstÀ eroon siitÀ VW vaihteistosta koska se tuo ylimÀÀrÀistÀ painoa, on tarpeeton, alkaa kuiteskin vuotamaan jossainkohtaa, ym. :D LisÀksi tuon oman vaihdelootan kunnostus varmaan syö taas euroja. Osaako joku kertoa mitÀ kunnostettu vaihteisto kustantaa?  Mutta toisaalta se taas on niin nÀppÀrÀ kiinnityspisteenÀ tuolle moottorille, siihen on maailmalla jo valmiita adapteripiirroksiakin tÀhÀn tyyliin:  Kuvat lÀnsinaapurin projektista: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048&p=6 TÀllÀ idealla itse siis lÀhdin myös liikkeelle, sillÀ yksinkertaisuus = best ainakin ekassa projektissa. TÀssÀ on senverran muutakin opiskeltavaa ettÀ tuo Leaffin tekniikan asentaminen poikittain tuntuu vaan nostavan vaikeuskerrointa liiakseen. Noh, jos ensin saisi ne kirotut korityöt alta pois :D tÀssÀ samalla on kuiteskin aikaa jo hahmotella ja suunnitella.... :) Quote
Kharon Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 Laatikon jÀttÀminen yksinkertaistaa mekaniikan asentamista ainakin 200%. ;)  NimittÀin sÀhköjen asentelussa on ihan riittÀvÀsti tekemistÀ ennenkuin kaikki toimii, vaikka laatikon hukkaus ei palliksessa hukkaakaan kuin vetoakselien pÀiden vÀlisen osan.  Laatikossa on vielÀ se ilo ettÀ pÀÀsee valitsemaan ettÀ kuinka nopeasti haluaa viivalta lÀhteÀ, sÀhkömoottorista kun irtoaa kierroksia enemmÀn mitÀ palliksen omasta ja se kuitenkin vÀÀntÀÀ ihan nollasta asti, jolloin valittu vaihde ei ole kovin kriittinen. 2 Quote
remykv Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 On 4/14/2022 at 2:18 PM, Cera said:  Monimutkainen ilmaistuna yksinkertaisesti: VW T2 menee kaikissa konfiguraatioissaan tuohon luokkaan 1. eli alkuperÀiset tehot ylittÀvÀt 20kg/kW, jollon teho-painosuhde saa muuttua arvoon 12kg/kW. 1400kg omamassalla olevaan autoon voidaan siis asettaa max. 116kW voimanlÀhde. 1500kg autoon 125kW ja niin edelleen.  Mulla on vÀhÀn ristiriitaiset lukemat tÀn runkoni omamassasta kun suomalainen 1980 luvun rek.ote sanoo omamassaksi 1220kg joka kuulostaa kovin pieneltÀ. Tuolla lukemalla suurin sallittu moottori olisi siis 101kW. Viimeisin virolainen rek.ote sanoo kuitenkin omamassaksi n. 1400kg jolloin suurin sallittu olisi tuo 116kW ja uskoisin tÀmÀn olevan lÀhempÀnÀ todellisuutta. Akusto ym. lisÀÀvÀt omamassaa kuitenkin vÀistÀmÀttÀ hieman alkuperÀisestÀ, joten uskoisin tuon 110kW olevan saavutettavissa helposti. Omamassan tulisi tuon 110kW tÀyttymiseksi olla siis yli 1320kg.  Kokonaismassa kÀytÀnnössÀ rajaa sitten tuon tehomÀÀrÀn. Kokonaismassa ei ole muutettavissa, joten mitÀ isompi omamassa autoon tulee, sitÀ vÀhemmÀn lastikapasiteettia jÀÀ luonnollisesti jÀljelle. Katsuri sanoi ettÀ jossainkohtaa jos omamassa on kovin suuri, voivat joutua rajoittamaan matkustajapaikkojen mÀÀrÀÀ tms. TÀmÀ on rekisteröity pakuksi 1+2 joten tuskimpa siitÀ nyt ihan heti yhtÀÀn paikkaa putoaa pois. :)  NÀillÀnÀkymin autosta siis painoa vÀhentyy kun irroitetaan alk.per. polttomoottori kaikkine apulaitteineen, bensatankki, tulipellit ym, sekÀ mahdollisesti vaihteisto. Tilalle tulee tuo Leafin moottori joka kaikkineen painaa n. 60kg, sekÀ akusto joka painaa koosta, merkistÀ ja mallista riippuen n. 150-300kg. VielÀ ei siis luulisi kokonaismassan tulevan vastaan.  Akustona tÀhÀn suunnittelen Tesla Model 3 short range 56kWh kennoja. Tuossa short rangessa on sellaset sopivat litteÀt (8cm) ja pitkÀt (1370mm) moduulit jotka mahtuis koteloituna aikalailla sentilleen tuohon tavaratilan lattialle "vÀlipohjan" alle. Tavaratilan lattia siis nousisi tuon 8cm. Teslan kennoissa on myös nestejÀÀhy, joka pidentÀÀ niiden elinikÀÀ huomattavasti kilpaileviin verrattuna. Huonoja puolia onkin sitten hinta (n. 5000-6000e koko paketti) ja saatavuus, mutta internetistÀhÀn tunnetusti löytyy kaikkea kun vaan on kÀrsivÀllinen ja etsii. :)  TÀmÀn ikÀisen sÀhkökonversioon laki asettaa muutamia lisÀvaatimuksia lÀhinnÀ varoitusvÀrien muodossa, eli korkeajÀnnitejohdot pitÀÀ olla oranssit ja niitÀ varoitustarroja pitÀÀ liimailla kaikkiin koteloihin joiden alta löytyy vaarallisen jÀnnÀÀ tavaraa.   Eii ku kohta on Chademoportit ihan tyhjillÀÀn laturitolpilla kun kaikki tungeksii CCS:ille. ;) BMW i3 latausmoduuleita jotkut on asennelleet omiinsa CCS:n toivossa ja ilmeisesti tÀmÀkin on siis mahdollisuus. NÀitÀhÀn voi siis aika huoletta risteyttÀÀ miten pÀin haluaa ja laturit voi olla BMW:ltÀ, akustot Teslalta ja moottori Nissanilta. Toiset mallit saa kiinni helpommin kun toiset, ja jotkut on enemmÀn kokeiltuja ja hyvÀksi todettuja. Eikö moottori+PDM+invertteri paina n.100kg Quote
Tanhis Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 (edited) 9 hours ago, Cera said:  Osaako joku kertoa mitĂ€ kunnostettu vaihteisto kustantaa? Hihavakio tĂ€hĂ€n on ollut ettĂ€ olemassa olevan vaihteiston kunnostus noin 500âŹ+ vaihdetuttujen osien kustannus. Edited April 15, 2022 by Tanhis 1 Quote
remykv Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 Voi olla helpompi jĂ€ttÀÀ oma laatikko, kuplassa en ainakaan nĂ€hnyt muuta vaihtoehtoa.... Kaikki vaihtoehdot kannattaa kuitenkin miettiĂ€ ja mallailla osia paikalleen ennen lopullisia pÀÀtöksiĂ€. Koriltaan nĂ€yttÀÀ mukavalta projektiltađ 1 Quote
Cera Posted May 10, 2022 Author Posted May 10, 2022 Noniin korityöt kummittelee edelleen vÀhÀn mörkönÀ josta ei meenaa pÀÀstÀ yli, niin haetaan inspiraatiota sitten taas uusien osien muodossa :)    Tesla M3 akkupaketti saapui, short range/short module setti kyseessÀ eli yhden moduulin pituus 1370mm liittimineen. NÀitÀ neljÀ ja tarkoitus olisi tehdÀ 400V valepohja tavaratilan lattialle ;)  Mukana DC/DC muunnin (400V -> 12V), pÀÀvirtakytkimiÀ, kontaktoreita, jÀÀhdytysletkua, liittimiÀ, piuhaa, ym. mitÀ nyt Teslan raadosta tuolta seuduilta löytyi oheistavaraa.  Tosiaan yhden moduulin koko 1370mm x 340mm x 80mm joten lattia nousis 8cm ja ihan hyvin pitÀisi mahtua kaikki vierekkÀin paikoilleen. :) Painoa 59kg/moduuli, joten jonkinverran mennÀÀn alkuperÀisestÀ omamassasta yli. TÀmÀ sopii kuitenkin omiin suunnitelmiin kun sitÀ 110kW invertteriÀ suunnittelin jolloin omamassan pitÀisikin olla jossain 1300-1400kg tienoilla vai miten nyt laskeskelinkaan. :D  Hitaasti taas eteenpÀin :) 7 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.