Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Posted (edited)
22 hours ago, -Alex- said:

Eikö se olekaan tässä kaikissa ns. type 1 ruiskukoneissa?

unnamed.jpg

Muutaman vuoden ollut vähän eri paikassa.

Screenshot_2020-11-05 Clymer 1972 07 pdf.png

 

Ja tälläinenkin ratkaisu tuli esiin kun tuota kuvaa koetin etsiä

DSC01941322037832.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
  • 1 year later...
Posted

Ajatuksena olis saada ovaalin koneessa triggeripyörä vähemmän näkyvälle paikalle. Mitäpä jos tekee siitä halkaisijaltaan hihnapyörän kokoisen ja pulttaa sen hihnapyörän taakse, lukeeko anturi sitä vai pitääkö hammastuksen nousta hihnapyörää korkeammalle? Jos, niin minkähän verran? 

IMG_20211127_155530.jpg

Posted (edited)
33 minutes ago, MU said:

Ajatuksena olis saada ovaalin koneessa triggeripyörä vähemmän näkyvälle paikalle. Mitäpä jos tekee siitä halkaisijaltaan hihnapyörän kokoisen ja pulttaa sen hihnapyörän taakse, lukeeko anturi sitä vai pitääkö hammastuksen nousta hihnapyörää korkeammalle? Jos, niin minkähän verran? 

 

Useimmiten normi 12-1 pyörä on vakiohihnapyörää pienempi, mutta sen pitää olla irti hihnapyörästä jotta anturi osaa lukea sitä. Voi olla takapuolella jos mahtuu. Tässä janilta pöllitty kuva.

 

kuva.png

Edited by x-pj
Posted

Ongelmana on ettei takana ole oikein tilaa tuoda trikkeriä irti hihnapyörästä. Sen takia ajattelin että tekisi siitä niin ison että anturi pystyisi sitä lukemaan.

Posted
28 minutes ago, MU said:

Ongelmana on ettei takana ole oikein tilaa tuoda trikkeriä irti hihnapyörästä. Sen takia ajattelin että tekisi siitä niin ison että anturi pystyisi sitä lukemaan.

Anturista riippuu kuinka korkea hammas pitää olla. Tässä Honewellin hall-anturissa hiukan yli 5mm.

Hall.pdf

Posted

Se jäi mainitsematta että hihnapyörähän on alumiinia, niin luulisi ettei se häiritsisi luettavuutta vaikka trikkeri ja hihnis olisi halkaisijaltaan saman kokoiset? Vai mitenhän on. 

Posted

Kenties tyhmä kysymys mutta eikös triggerin voisi väsätä vauhtipyörän kaveriksi ja anturi koneen kiinnityshelmaan niinkuin joissain uudemmissa koneissa ollut jo vakiona joku diagnostiikkakikkare.

Posted

No jos alua, niin silloin voi olla kiinni kiekko. Mielellään 24-1 vähintään. Tuonne taakse saa kyllä nyprättyä.

Mikäs ecu? Yksi olis laittaa vr anturi joka tuollanen hall koko, luokkaa tai "Cherry" pienempi. VR anturit lukee pienempiä hampaita.

Jos jakajassa, niin toimii sekventiaalisesti kaikki. Pelkkä kampi niin hukkakipinä. Jakajassa niin voikin jättää vaikka kannen ja piuhat kiinni näytille.

 

Posted

Ei tuolla tarkalleen taideta kertoa mikä tuo on, mutta haiskahtaisi että tunnistaa vain kerran kierroksella. Eli tarvinnee trikkerin kampiakselille kaveriksi ja siten saa tehtyä suorasytkän.

Posted
3 hours ago, JaniM said:

No jos alua, niin silloin voi olla kiinni kiekko. Mielellään 24-1 vähintään. Tuonne taakse saa kyllä nyprättyä.

Mikäs ecu? Yksi olis laittaa vr anturi joka tuollanen hall koko, luokkaa tai "Cherry" pienempi. VR anturit lukee pienempiä hampaita.

Jos jakajassa, niin toimii sekventiaalisesti kaikki. Pelkkä kampi niin hukkakipinä. Jakajassa niin voikin jättää vaikka kannen ja piuhat kiinni näytille.

 

Olen kyllä ihan pihalla näissä ruisku asioissa. Ostin Kittilän Karilta Karmanissa olleen ruisku sarjan, se on kuvan eculla. Joku Autotunen tuote. Löytyy myös tuo CB:n anturi jakajan paikalle mutta sitä ei ilmeisesti hukkakipinä käytössä tarvita. Tässä on Cherryn pitkäkierteinen anturi, sen saa kyllä peltien alle jemmaan. Jakajaa en haluaisi säilyttää. Normi katukäyttöön tulee, eli hukkakipinä llä varmaan fiksuinta? 

  • 2 months later...
Posted

Paljonko suuttimet voi olla ylimitoitettu jos 250hv tehoa - 338cc suuttimet riittäisi laskurin mukaan 85% max duty cyclellä ja toisen laskurin mukaan 410cc 80% max duty cyclellä, saatavilla 340/373/380/400/443 jne kokoisia suuttimia.

 

Posted

Isoimmatkin (443) voi ihan hyvin laittaa, ei pitäisi olla ongelmia tyhjäkäynnillä. Suuttimien aukioloaikaa säädetään portaittain eculla, joten isolla suuttimella "hyppäykset" on isompia. Mikäli suuttimet on älyttömän isot, niin alkaa olla vaikea säätää tyhjäkäyntiä. Bensa vai etanoli?

Posted (edited)
38 minutes ago, mikan said:

Isoimmatkin (443) voi ihan hyvin laittaa, ei pitäisi olla ongelmia tyhjäkäynnillä. Suuttimien aukioloaikaa säädetään portaittain eculla, joten isolla suuttimella "hyppäykset" on isompia. Mikäli suuttimet on älyttömän isot, niin alkaa olla vaikea säätää tyhjäkäyntiä. Bensa vai etanoli?

Bensalla mennään vapaasti hengittävässä. Boschilta löytyis edullisia 443cc suuttimia.

Edited by -Alex-
Posted

mulla on ralliautossa 2.0 kokosessa moottorissa 440cc suuttimet ja ainaki sen sai hyvin tyhjäkäynillä toimii ku meni päästöistäki läpi alle 1000rpm kierroksilla ja korotetulla kierroksilla myös

Posted (edited)
On 2/18/2022 at 11:40 AM, Simon Templar said:

Vaikeeta on säätää tyhjäkäyntiä noilla 443cc suuttimilla. Jos on ~ 2ms pw niin silti kone huutaa ku hyeena. Joutuu kikkailee sytkällä. Laittaisin niin pienet kuin pystyy.

 

Oletan että Alexin 250 heppainen vapari ole kovin pieni moottori, vaan reilusti yli 2-litrainen. Millaisessa moottorissa sulla oli 443cc suuttimet ja tyhjäkäyntiongelma?

 

https://www.finjector.com/fin/injectormatic

Edited by mikan
Posted
1 hour ago, -Alex- said:

Finjectorin haulla 250hv tehoiselle moottorille löytyy 384 - 469 cc suuttimia.  Tilavuutta 2,8 litraa.

Sieltä yläpäästä vaan valitsemaan.

  • 1 year later...
Posted

Ei omaa kokemusta mutta joskus miettinyt vastaavaa juttua. Tuossa kuva jonka nappasin SCC:ssä tänä vuonna. En ole joutanut vielä tutkia tuota sen enempää.

 

Folkevogn.no

 

IMG_3375.thumb.jpeg.751048f2477e923bdadba46d766ad306.jpeg

Posted

Holleyn sniperiä taitaa olla muutamassakin autossa suomessa jo paikalla. Ainakin toisen omistaja kirjoittelee myös täällä.

  • 2 weeks later...
Posted

Katsotaan jos saisin talven aikana ruiskut volkkariin rakennettua. Tarkoitus olisi että homma jotenkin dokumentoitaisiin. Ja ehkä siten saataisiin jokin paketti kasattua jota hyödyntäen tuo olisi kohtuu helppo muidenkin toteuttaa. Mutta katotaan nyt mihin aika riittää

  • Like 1
Posted

Tässä parhaillaan tekemässä juurikin tuollaista liki valmista pulttaa kiinni pakettia, josta helppo varioida.

Wassereita nyt jokusen muuntanut ja tässä seuraava myös. Tokihan tullut tehtyä kahdella erillisellä sähköläpällä ohjausta kuplaan. Vaihtoehtoja aika monta miten toteuttaa.

 

IMG20220720185413.jpg

IMG20231104183754.jpg

  • 3 months later...
Posted

Varmistetaan nyt vielä. Ykkönen yläkuolokohdassa, anturi ensimmäisen hampaan kohdalla puuttuvan jälkeen. Pitäiskö pelittää? 

IMG_20240224_132908_edit_516290142406003.jpg

Posted (edited)

Noup, joku 10 hammas parempi.

Laita anturi toiselle puolelle

 

Edited by JaniM
Posted

Okei, eli 10 hammas vastapäivään laskettuna? Siellä puolella vähän ahtaampaa. Noiden antureiden alle sais helpommin kiinnikkeen mutta kyllä se yläpuolellekkin jollain tempulla menee jos se sen vaatii. 

IMG_20240224_145858_edit_517687269725009.jpg

Posted

Ei tarkkaa mikä hammas,kun ohjelmasta veivataan se asteluku sitten lampun kanssa. Voi olla vaikka kasi hammas. Tuohon vaan kiinnike.

  • Like 1
Posted
29 minutes ago, JaniM said:

Ei tarkkaa mikä hammas,kun ohjelmasta veivataan se asteluku sitten lampun kanssa. Voi olla vaikka kasi hammas. Tuohon vaan kiinnike.

Jees,kiitos.

Posted

Aattelin ratkaista tämän anturoinriongelman dubshopin tuotteella. Katsotaan mitä tulee. Ainakin sieltä löytyy yksityiskohtaset asennusohjeet.

 

Läppärungot tulikin jo, niihin pitää ährätä anturit, bemarin antureita noihin suunnittelin. Sähkökaasu vähän kiinnostaisi, mutta sitten pitäisi purkki päivittää. Nuukuus kun iski hankintavaiheessa niin mennään vaijerikaasulla toistaiseksi.

Posted

Csp saa kääntöpalat jolla kaasarin/läppärungon saa toisinpäin imusarjan idf/Drla jaolla,polttoainelinjan saisi puhallinkoppaa päin. 

Posted
12 hours ago, Racing said:

Csp saa kääntöpalat jolla kaasarin/läppärungon saa toisinpäin imusarjan idf/Drla jaolla,polttoainelinjan saisi puhallinkoppaa päin. 

Jos haluaisin noi kääntää niin imusarja poikki ja hitsaus uuteen asentoon. Näkisin että toi asento on parempi. Joka tapauksessa bensakiskon päät menee työn alle 

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...