Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Posted

Kaikki megat ei pysty ohjaamaan matalohmisia ilman flyback-boardia.

V3 levyssä on tämä eli se pystyy ohjaamaan matalohmisia suuttimia.

Kun taas vanhemmassa v2.2 ei ole. Silloin tarttee erillisen flyback-piirin tai sopivat etuvastukset suuttimiin.

Posted

Aattelin ehkä kans sitten virranjakajan heittää mäkeen kun saan auton (ja ruiskun) kasaan ja toimimaan. EDIS varmaankin, mutta kiinnostais paljon tuollainen COP systeemi, kuva 1 ja kuva 2. Sais niitä CDI tyyppisinäkin, tai en tiiä onko ne vakiovehkeittenkin vastaavat CDI tyyppisiä kans.

  • 3 weeks later...
Posted

Prätkän läppiksissä on se etu, että synkat saa säädettyä sylinterikohtaisesti, idf/drla läppiksissä ainoastaan sylinteripareittain.

Posted
Prätkän läppiksissä on se etu, että synkat saa säädettyä sylinterikohtaisesti, idf/drla läppiksissä ainoastaan sylinteripareittain.

 

Jaa. Ainakin näissä IDF/ DRLA jakoisissa saa säädettyä joka läpän erikseen. Mitään hyötyä en oo vielä siitä löytänyt, vaikeampi vaan saada synkka kohdalleen kuin yhdellä akselilla olevissa rungoissa. Mutta muuten on erinomaiset ja suht edulliset rungot, kun niissä tulee bensakiskot ja muu tarvittava mukana.

Posted
Prätkän läppiksissä on se etu, että synkat saa säädettyä sylinterikohtaisesti, idf/drla läppiksissä ainoastaan sylinteripareittain.

 

Jaa. Ainakin näissä IDF/ DRLA jakoisissa saa säädettyä joka läpän erikseen. Mitään hyötyä en oo vielä siitä löytänyt, vaikeampi vaan saada synkka kohdalleen kuin yhdellä akselilla olevissa rungoissa. Mutta muuten on erinomaiset ja suht edulliset rungot, kun niissä tulee bensakiskot ja muu tarvittava mukana.

 

Niin se poikkeus vahvistaa säännön :)

 

On tosiaan paljon mahdollista että kuplan (ja auton yleensäkin) koneessa ei ole tuosta sylinterikohtaisesta synkan säädöstä hyötyä kun pyörivät massat on sen verran suurempia kuin mopoissa, että se jo itsessään tasaa käyntiä pienillä kierroksilla, ei ole omakohtaista kokemusta kuplan synkkien säätämisestä sylinterikohtaisesti. Mopoja mitä olen säätänyt niin käynnin paranemisen/tasoittumisen havaitsee jo ihan korvakuulolla, mutta niissä pyörivät massat onkin melkolailla pienemmät.

Posted

Eikös tossa janin mallissa jää melkoiset portaat tonne kurkun ja läppärungon liitokseen? Varsinkin tollasella http://munkuvat.net/?v=46mm15.jpg läppärungolla...

Pohdin että tekis sellaset vähän ku mopon kurkut jotka pultattais imusarjojen päälle ja nihin kumiletkulla läppärungot. Mutta toi hölmö muoto aiheuttaa ongelman. Haluisin portaattomat liitokset.

Posted

Tomin mainitsemat on hyvät ja edulliset, ongelma vaan se ettei tiedä milloin niitä saa. Itselle kun kysyin niitä ni ukko vastas että ei oo nyt hyllyssä enkä tiedä milloin ehdin tekemään niin päädyin sitten CB runkoihin kun sellaiset sattu olemaan hyllyssä. Nyt Jos tilaa specialilta on pieni mahdollisuus että läppärungot on kädessä ennen ensi ajokautta :)

Posted

Ei siellä mitään portaita ole. Prätkän omat kumikurkut. Tasainen koko matkan venttiilille asti.

Tuohan on nyt ihan tekijästä kiinni.

Posted

Varmaan on kiinni siis imarin muotoilusta, nuo kun on nuo mopon läppisten kurkkujen "pyöreät osat" ikäänkuin offsetissä runkoon nähden. Imarin tekeminen on siis työläämpää kun pelkkään tasapaksuiseen putkeen liittäminen.

 

Onko tuolla HSuomen linkittämän läppärungon pyöreän osan reunassa olevalla nykämällä joku merkitys ruiskun suuntaan? Eli että sekin pitäisi muotoilla imariin jotenkin järkevästi? Ja varmaan vielä "sisäpuolelle" imarin kaarta sopivasti avartuen jos sinne bensasuihku menee?

Posted

Muistaisin että kumikurkussa myös tuo suutinkolo ja hävisi siinä matkalla.

Siitä nyt on jokunen vuosi ku tein tollaset.

Posted

Mietin kanssa että jos käyttäis prätkän kumikurkkuja jotka pulttais imusarjojen päälle mutta eipä missään mopossa taida olla 48mm kurkkuja, varsinkaan niin että pulttijako osuis lähellekkään.

 

Tosiaan niin, oon nyt päätyny kokoon 48mm. Katotaan miten se toimii. 48 siksi että pääsen helpoimmalla kun se koko sopii nykyisiin imusarjoihin.

Posted

mitä lähempänä läppä on imuvenan lautasta niin sitä pienempi tarvii läpän olla sekä koneen toimivuuteen vaikuttaa myös venalautasesta suppilonpäähä oleva etäisyys ja sehä ei sais olla läheskää niin pitkä ku normaalisti VW boxereissa tuppaa tulemaan.

Vois olla myynnis gsx1000r 45mm läppikset joissa bensatukki ja suuttimet mukana mutta vaatii vähä tekiämiestä tehden imusarjat ku läppien keskinäinen etäisyys on pienempi kuin delssi/webru 90mm.

 

+200hv tekiät

Posted

Hmm... Monikohan milliset reiät mulla mahtoi olla kannessa. Jos tekis mahdollisimman lyhyet imusarjat samanpaksuisesta putkesta ku kannen reijät ja niihin pienet läppyrät perään. läppärungothan ei välitä missä asennossa ovat, eli ne vois tulla vaikka vähän V muotoon. Mikäli tilaa on.

  • 2 weeks later...
Posted

Mittailin kantta. D-aukot joiden leveys ja korkeus n.36mm. Onko joku syy miksi pitäisi käyttää tota isompia kaasuläppiä jos teen mahdollisimman lyhyet imusarjat? Pätkä n.36mm putkea minkä toisen pään takoo D-muotoon ja toiseen päähän letkulla 36mm mopon läppä.

Vai onko joku syy miksi pitäis käyttää esim 48 läppiä?

Posted

Tee vaikka pätkä suoraa ja hankit kartio putken pätkät.

Taitaa kyllä olla kaikki ruostumatonta vähintään.

 

Tai sit vaan peltiä ja kierrät kartion ite.

 

Tietty jos pystyis sorvaamaan kartiotuurnan, niin sit lyhyeen putkeen sais tehtyä kartion.

Jos vielä putken lämmittäis ja törkkäis tuurnan.

 

Tai sit vaan teet suorat. Vähän saattaa tehoissa hävitä. Sitä en tiedä kuinka paljon.

 

Laita ainakin imusuppilot läppiksien päälle.

Posted

Tietäis vaan kuinka jyrkästi kartion pitää leventyä suhteessa pituuteen.

Valmiit läppärungot kaasarien tilalle alkaa vaikuttaa fiksuimmalta...

Posted
Mittailin kantta. D-aukot joiden leveys ja korkeus n.36mm. Onko joku syy miksi pitäisi käyttää tota isompia kaasuläppiä jos teen mahdollisimman lyhyet imusarjat? Pätkä n.36mm putkea minkä toisen pään takoo D-muotoon ja toiseen päähän letkulla 36mm mopon läppä.

Vai onko joku syy miksi pitäis käyttää esim 48 läppiä?

 

Mitä lähempänä läppärunko on kantta, sitä pienempää läppää voi käyttää. Noin 40mm riittää halkaisijaksi jos saat sen istutettua jouhevasti tuohon kannen lähelle. Läppärungon jälkeen imusuppilon pituudella säädetään putken ns. viritetty pituus kohdalleen. Tuo suutinkolo mikä noissa prätkän läppärungoissa on ei suuremmin häiritse virtausta mikäli itse reikä on keskeiseti imusarjaan nähden. Paljon suurempi virtaushäviö syntyy imusarjan väärästä tulokulmasta ja sovituksesta kanteen, 10% pelkkään kansivirtaukseen nähden on realistinen arvio.

Posted

Ralliukkelit on jo jonkin aikaa rakennellut giljotiiniläppiksiä. Koska nähdään ensimmäiset kuplasovellukset...?

Posted
Ralliukkelit on jo jonkin aikaa rakennellut giljotiiniläppiksiä. Koska nähdään ensimmäiset kuplasovellukset...?

Järkeilin että tuommosten giljotiinien suosio liittyisi siihen että läpän koko on säännöissä rajoitettu. Silloin giljotiinilla saa auki isomman reiän kuin tavallisella läpällä.

Muuten tuskin vaivan arvoinen systeemi..?

Posted

Paljokos on kuplan kannen lämpötilat maksimissa normaalisti? Tässä ei varmaan ihan asteikko riitä? Ajattelin vaan mikä olis hyvä ratkaisu lämpöanturiksi megalle. Mikä on hyväksi todettu?

Posted

Mikä tahansa ruiskuauton lämpöanturi. Ite käyttänyt Cossu Sierran antureita.

Laitat öljyyn tai sit alapeltiin sylkän alle. Tuo ehkä parempi paikka sylkän alla.

Kansilämmöt tulpan alta mitattuna 200-250 astetta.

Posted

Pitääpä kysyä hintaa kun noi näyttäis mahtuvan hyvin konehuoneeseen.. varmaan ainakin 250 puntaa imusarjat ja 100 puntaa kipale läppörungot :D

Posted

Koko paketti DTA 40 ohjausyksikköineen ja sytytyksineen + säätö 2300 puntaa.

 

"It's about £2300 inc vat for the full kit with a DTA S40 -includes pulley with crank trigger, coil,leads,harness,fuel pump,regulator,linkage,injectors,stainless fuel rails,airfilters,tps,air and engine temp sensors. Includes a dyno session with engine either in the car or out of the car."

 

idareplacementtherapy.jpg

 

 

http://www.volkszone.com/VZi/showthread ... 275&page=6

  • 2 months later...
Posted

Mitä muutoksia mun pitäis tehdä tuohon msd:n jakajaan kun olen aloittanut muuttamaan kaasareista ruiskuun enkä haluaisi enää repiä tota msd:n sytkää irti ja megalla olis tarkoitus aloittaa ohjaamaan systeemiä. Eli mitä muutoksia pitää tehdä jakajaan ja kuinka ne olis hyvä tehdä jotta sitä pystyis megalla ohjaamaan. Kuinka laajaa ennakkoa sillä pystyy säätämään? Kone on vapari ja msd osat on 6al-2boksi ja MSD Blaster HVC puola ja msd jakaja kertokaa mitä pitäis tehdä jotta ton sytkän sais parhaiten käytettyä hyväksi megan kanssa. Sitten vielä yks kysymys mitä haittaa on jos jättää sytkän omakseen ja ohjaa vain ruiskua megalla?

Posted

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... on.htm#msd

 

Purkin kytkentä, ongelmia kylläkin toiminnassa.

 

Anturointi

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... ig_Ret.htm

 

Jakaja pitää jumittaa jollakin, jos ennakon säätöjä.

 

Megaa voi ajaa pelkällä bensanohjauksellakin, mut säädettävyydessä sit voikin menettää, jos ennakkokäyrä ei ole sopiva ennestään.

 

Mutta noin sen saa käyttöön.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...