Ketsa Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Itse yritin joskus splitin takasisälokariin tuota vähän migillä ajatusta. Tykkäsi suhattaa soihtuna isompi reikä vaan paljon herkemmin kuin kuvittelin. Eikö nuo kannata tehdä kunnolla samantien ja entisöidä nuo edelleisetkin kötöstykset pois? Vaikka tekisi palan päivässä, niin kovinkaan paljoa se ei varmaan projektin kokonaiskestossa näkyisi... Quote
JaniM Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Eikä tarttis uudestaan tehdään moneen vuoteen. Quote
HSuomi Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Varmaan noi kaikkein pehmeimmät paikat vois kokonaan uusia, mut osa noista reijistä on melkee ku olis porattu ehjään peltiin. Uskoisin että ne vois tolla migillä täyttää. Aion ainakin koittaa. Toi tinaushomma varmaan sulattaa maalit aika isolta alueelta... Quote
Kape77 Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Samojen puhalletussa pellissä olevien madonreikien kanssa on täälläkin tapeltu lähipäivinä. Kyllä niitä meitin rojektissa ainakin on ihan pakko hepata, kaikkea peltiä ei vaan kertakaikkiaan voi vaihtaa :D Nätisti ne menee ku hakee kivat virrat koneeseen ja pääsee jyvälle tekniikasta. Quote
Guest tallitonttu Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 mikähän siinä on kun hitsataan uutta peltiä niin ei millään jakseta hioa saumaa siistiksi. ei muuta kun vanhat paikat pois ja uutta tilalle Quote
mikko k Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Minähän en mitään ymmärrä, mutta mietin vaan, että jos kerran pitää vielä hitsata, niin miksi tää on pitäny jo maalatakin? Vai tarvinko mää vaffemmat rillit... Quote
HSuomi Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Jos ei olis maalattu puhalluksen jälkeen ni sais varmaan puhaltaa uudestaan ku se nyt tuolla tallissa seisois muutaman kuukauden alasti. Nyt paikkaa noi kohdat mitkä puhalluksessa tuli esiin ja laittaa niihin sudilla sit maalia päälle. Quote
Barney Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Tinaa pikkureikiin mielummin kun hitsausta. Saat samalla myös lisää vahvuutta "pellille" ja kittaustarve vähenee... ...siis siinä vaihtoehdossa jos et vaihda kokonaan niitä paloja Quote
PZQ Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Kannattaa kurkata ton "paikkauksen" alle, saattaa olla 3-4 peltiä päällekkäin... Quote
Lasse Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Mulla on toi puhallettu rävellys ollu sellaisenaan tallissa yli 10 vuotta eikä ole lähtenyt mihinkään ruostumaan. Lauantaina kun kävin niin siellä oli plus kuus astetta. Hitsatut kohdat pitää kyllä putsata heti ja vetää joku sinkkispay päälle. Olisin kyllä puhalluttanut noi sisätilat myös, olisipahan vähemmän hinkattavaa vanhoissa maaleissa. Quote
HSuomi Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Hiekkapuhallus kone jääty joten päätettiin tyytyä tohon. Quote
Jalmus Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Ainakin itellä heräsi heti ajatus, että jos noinkin harvinaista mallia kuin ovaali lähtee ylipäätään laittamaan, niin miksi ei tee sitä sitten heti kunnolla? Quote
HSuomi Posted February 12, 2011 Author Posted February 12, 2011 Ainakin itellä heräsi heti ajatus, että jos noinkin harvinaista mallia kuin ovaali lähtee ylipäätään laittamaan, niin miksi ei tee sitä sitten heti kunnolla? Pääsee vähemmällä ku tekee huonosti ja hätäillen. Quote
HSuomi Posted February 12, 2011 Author Posted February 12, 2011 No ei ehkä pitkässä juoksussa =) Mä nyt koitan tota että täytän pikku reijät migillä, sanoo muut mitä hyvänsä. Jos se ei toimi ni sit täytyy vaihtaa menetelmää ja peltiä. Eniten huolestuttaa että miten saan noi katon ja kylkien ym. muodot pakkeloitua tasaiseksi. Quote
Lasse Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Iso pytty pattisalvaa ja pitkä lossi auttaa kummasti. Quote
HSuomi Posted February 14, 2011 Author Posted February 14, 2011 Mites käy jos käyttää rosteripeltiä paikkauksissa? Putoaako se hetkenpäästä pois? Quote
HSuomi Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Jotenki kokoajan tuntuu epätoivoisemmalta toi homma. Mätiä kohtia missä on alunperin pari peltiä päällekkäin ja kaikenmailman pokkauksia jotka on melko haperoa ja edellinen jo hitsaillu kovalla kädellä. Tuntuu mahdottomalta saada niitä alkuperäiseen kuosiin. Teen sellasen linjauksen että noi kohdat mitkä ei oo näkyvissä, teen omalla tyylillä. Quote
HSuomi Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 Hommasin uudet takasisälokareiden takaosat ja taka helman. Ilmeisesti kumminkin toi helma muuttuu 55 ja 56 välillä muutenkin kun H-kirjaimen osalta? En ainakaan keksiny että miten takapalat istuis sen helman kanssa. Vai onko noissa uusissa osissa niin paljo heittoa että saksia pitää näyttää urakalla? Mietin että jos tekis irtoperän, kun ne palat joutuu muutenkin sahamaan irti. Quote
metake Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 -55 ja -56 on sama helma, tietääkseni, h-helma vaihtuu -61:een, ja samalla helma tosiaan muuttuu muutenkin. Se paikallaan ollut helmahan ei ollut kai laho? Rujosti vain laikattu irti, mutta eikö siitä saa enää parsittua kelvollista helmaa? Quote
HSuomi Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 No siinä oli melko miehekkäästi pakkelia jokapuolella. Ja nyt jos vaihdan noi sisäloksujen takaosat ni sit se vanha helma ei varmaan enää oikee käy nätisti. Ainakin toi takaluukun lukitus on erilainen tossa uudessa helmassa. Siinä se tulee ruuveilla kiinni, kun vanhassa helmassa se on hitsattu kiinni. H:ta ei ole myöskään. Sopivuustarrssa merkintä "-67" 3 päivän aikana varmaan 15 paikkaa tullut jo hitsattua, ja vasta mennään kuskin puolta. =) Ei toi "täyttöhitsaus" ole ollut mahdollista ku parissa paikassa. Auttaa kyllä kun pitää kuparin palasta toisella puolella. Eiköhän toi valmistuis kesäksi jos luopuis kaikesta muusta vapaa-ajasta. :) Edit: parit kuvat Quote
-tipi- Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 '55 ei oo noita pakarinlovia takahelmassa, '56:ssa on. Quote
puuhapete Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Ahaa, meinasinkii että ois pintapellin vaihtanu uudesta helmasta? . Todella samankaltainen projekti ittellä käynnissä, onnee vaan! Quote
jonih Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Varhaisesta ovaalista tosiaan putken aukot puuttuu ja tuoreemmassa ei oo H:ta... Helman alareunassa myöskin vesireiät erilaiset jos ne vauhtia haittaa... Moottoriluukun kahva myös erilainen, mutta itse lukko osa taisi olla samalainen. Tietty jos tossa uudessa takahelmassa on lukon vastakappale erilainen, niin saa sovitella myös sen lukon uudelleen. Sivuhelmat ja puskurikiinnikkeet kaiketi samalaiset jonnekkin 60-luvulle asti. Quote
HSuomi Posted October 20, 2011 Author Posted October 20, 2011 Tossa se pukkien päällä pötköttää. Takapellit vaihdettu ja saumaa suihkittu satunnaisesti. Viimeaikoina oon keskittyny toisen kuplan ruiskuprojektiin. Talvella taas pitäis tätä hieroa enemmän. Ehkä vähän motivaatiopulaakin havaittavissa... Eikä taidot riitä että sais tehtaan jälkeä. Miten kuvan mukainen oviaukon alanurkka pitäis tehdä että sen sais vielä näyttämään siistiltä? Ku ei tonne mahdu hiontatykäalut että sais sauman siistiksi. Tosin eihän tämä museointiprojekti olekkaan. Tokihan tohon tulee sipasu pakkelia päälle. Quote
Tanhis Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Kyllähän tuonne vinku mahtuu komeasti mutta jos hyvän haluaa niin silloinhan tuo olisi pitänyt kantata jo ennen hitsausta Quote
JM Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 Vastaaviin paikkoihin kaide hommissa mulla on ite tehty työkaklu. 8 millin pulttiin ruuvattu santapaperin pätkiä. Pyöritän sitä porakoneella. Saattais toimia tohon? Quote
Tanhis Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 Pikainen kuvahaku eli vasemman puoleisten näköisiä saa metallin hiomista varten ostettua. Quote
Guest tallitonttu Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 mulla bilteman porkka toiminu ja kestäny hyvin. kandee käyttää suojalaseja kuulosuojaimia sen verran lastu lentää. Quote
mite^ Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 bilteman terät toimii hyvin hintaansa nähden, alumiinia ja rautaa tullut työstettyä. ALumiinia varovaisemmin ettei pääse pahasti tukkoon. Quote
Barney Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 ALumiinille on omat terät ja sinolia sekaan ni ei tartu.. ALumiinia varovaisemmin ettei pääse pahasti tukkoon. Quote
Guest pep Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 bilteman terät toimii hyvin hintaansa nähden, alumiinia ja rautaa tullut työstettyä. ALumiinia varovaisemmin ettei pääse pahasti tukkoon. Ja jos alumiinin kanssa käyttää terään välillä esim. wd40:stä niin ei mee ees tukkoon :) Quote
Guest Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Tavallinen palasaippua toimii myös hyvin alumiinia snurratessa. Välillä terää saippuaan niin ei mene tukkoon. Quote
mite^ Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 bilteman terät toimii hyvin hintaansa nähden, alumiinia ja rautaa tullut työstettyä. ALumiinia varovaisemmin ettei pääse pahasti tukkoon. Ja jos alumiinin kanssa käyttää terään välillä esim. wd40:stä niin ei mee ees tukkoon :) Joo nuin sitä on tullut tehtyä kansia pilatessa. Quote
HSuomi Posted November 28, 2011 Author Posted November 28, 2011 Kertokaa tyhmälle että miten kuvanmukainen kohta kannattaa korjata? Quote
jrasi Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Jos tuossa on yhtään ainevahvuutta jäljellä, niin tuohonhan olisi helppo naputella korjauspala pläkkyrinvasaralla tai ihan normaalilla kuulapäällä. Ensin pellistä soiro, jonka taivuttaa tuon pitsin muotoon, sitten se taivutettu pelli vaikka vinkoilla kiinni hollille ja naputtelemaan tuon toisen pokkauksen kohta. Luulisi onnistuvan lämmittämättäkin, kunhan vain rauhassa tekee. Sitten vain pientä cut-offia ja weld-onia. Tai jos pitää oikaista työvaiheissa, niin "Minkä pelti heittää, sen tina peittää" Quote
Roope Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Kovasta puusta tekee muotin jossa naputtaa pellin muotoonsa, tai sitten vaan naputtelee sen pellin alasimen päällä muotoon. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.