rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Ei ole kierrätyslohko. 1200 kone vuodelta 1970-1971. Jos en ihan väärin muista, niin tuo saattaisi olla jo kahdella öljynpaineventtiilillä ja isoilla öljykanavilla. Ja 90 mm:n sylinteriputken rei'illä, eli 1600 putket menee suoraan.Eikös tuo volkkarin logo tarkottanutkaan kierrätys lohkoa?Tässä on 2 reikä kannet 1600 sylinterit. Onkos tällä paljon yhteistä vanhaan 1200 koneeseen? Quote
DOODAH Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Kierrätys lohkon volkkarinlogossa nuolet ympärillä. Quote
metake Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Onkos tällä paljon yhteistä vanhaan 1200 koneeseen? En osaa sanoa, että mitä tarkoitat vanhalla 1200 koneella? Jos tarkoitat 50-luvun kiinteälaturinjalkaista moottoria niin yhteistä ei osien kannalta ole juurikaan. Jos taas 60-luvun irtolaturinjalkaista moottoria niin kampiakseli, kiertokanget ja männät (ja jotain pikkuosia) on suunnilleen samat, muut osat on 60-luvun alkupuolelta jossain vaiheessa vaihtuneet. Quote
rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 En osaa sanoa, että mitä tarkoitat vanhalla 1200 koneella? Jos tarkoitat 50-luvun kiinteälaturinjalkaista moottoria niin yhteistä ei osien kannalta ole juurikaan. Jos taas 60-luvun irtolaturinjalkaista moottoria niin kampiakseli, kiertokanget ja männät (ja jotain pikkuosia) on suunnilleen samat, muut osat on 60-luvun alkupuolelta jossain vaiheessa vaihtuneet. Mutta eikös tähän koneeseen käy nuo isommat sylinterisarjat, kun niihin vanhoihin 1200 ei käynyt. Sitä tarkoitin Quote
metake Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Mutta eikös tähän koneeseen käy nuo isommat sylinterisarjat, kun niihin vanhoihin 1200 ei käynyt. Sitä tarkoitin En muista tarkkaan että koska se sylinterin reikä suureni, noihin aikoihin kuitenkin. Ja tietysti jos siinä nyt jo on 1600 sylinterit niin silloin reiän pitää olla jo 90 mm. Quote
rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 En muista tarkkaan että koska se sylinterin reikä suureni, noihin aikoihin kuitenkin. Ja tietysti jos siinä nyt jo on 1600 sylinterit niin silloin reiän pitää olla jo 90 mm. Mites onko kiertokanget sillä 22mm tapilla? Quote
metake Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Mites onko kiertokanget sillä 22mm tapilla? Ei. 1200 aina 20 mm männäntapeilla. Quote
rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Ei. 1200 aina 20 mm männäntapeilla. No voihan venäjä eihän tähä sitten käy mitkään isommat sylinteri/mäntä sarjat :/ Quote
metake Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 No voihan venäjä eihän tähä sitten käy mitkään isommat sylinteri/mäntä sarjat :/ Juu ei käy, mutta mä ymmärsin että tähän oli jo vaihdettu 1600 sylinterit ja 2-reikäkannet? Jos moottori on vielä 1200:n niin sitten tarvii uuden kampiakselin ja kiertokanget jos meinaa 1600:n siitä tehdä. Quote
rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 (edited) Juu ei käy, mutta mä ymmärsin että tähän oli jo vaihdettu 1600 sylinterit ja 2-reikäkannet? Jos moottori on vielä 1200:n niin sitten tarvii uuden kampiakselin ja kiertokanget jos meinaa 1600:n siitä tehdä. 2 reikä kansilla se ainakin on. Se keneltä ostin niin väittää että se on 1600cc. Pystyykö sylinterin kokoa mittaamaan purkamatta konetta? Tuossa vielä pari kuvaa koneesta Edited October 12, 2017 by rausku Quote
rausku Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Sen verta rupes vaivaamaan tuo asia, että piti käydä raapasemassa kansi irti. No olihan siellä 85,5mm sylinterit :) Sanokaa nyt että tolla sylinteri koolla on ainoastaan 22mm tapin mäntiä? Quote
metake Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Sanokaa nyt että tolla sylinteri koolla on ainoastaan 22mm tapin mäntiä? Juuri näin. Quote
Guest Janne Temonen Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Moikka. Mikäs tämä mahtaa olla,kun en oikein ole löytänyt tietoja mistään? AR117279 ja perässä vw leima. Kannet purettua mittasin männänhalkaisian niin oli jotain 88,5 tai lähelle... Quote
Timo Suosalmi Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 (edited) Täällä olis moottorin numeroita https://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php AR näyttäis olevan 44hp (tilavuus ?) ja alkoi tulla elok. 73. Edited May 3, 2018 by Timo Suosalmi Quote
ajomies Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Tuossa ainakin alkuperäiset tehot ja koot koodin mukaan. Quote
Guest Janne Temonen Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Ok. Kiitos paljon tiedoista... Mutta mikähän mahtaa olla tuo kuutiotilavuus tuolla männän koolla? Noin? Itellä ei kauheasti kokemusta noista moottoreista. Quote
peruskallio Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Tuolta voi ihmetellä, muutenkin hyvä muistilappu tulostaa talliin. Quote
peruskallio Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 (edited) mikäs siinä? Laitoin linkin hotcarssin pdf-kuvastoon. http://www.hotcars.net/pdf/moottekniset.pdf.a kumittaa tuosta viimeisen a:n ja pisteen pois, jos sitten alkaa copypastella pelaan. Avaa väkisin suoraan sen pdf:n tähän palstalle jos laittaa oikean linkin ilman lopun lisäyksiä. näkyy itsellä ok. sit kuvana sama homma, kärsii vain näemmä resoluutio. Edited May 3, 2018 by peruskallio Quote
Guest TeeHoo Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Löytyisikö täältä tietäjää joka osaisi kertoa minkä ikäinen lohko tämä on: F005511 ? 1300 ilmeisesti, kannet ovat ainakin yksireikäiset. Quote
hpa Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 (edited) Sehän riippuu onko kierrätysmerkki stanssattu numeron alkuun .Moottori esittää olevansa elokuussa 65 tehty 1300. Edited June 15, 2018 by hpa Error Quote
Guest TeeHoo Posted June 16, 2018 Posted June 16, 2018 Alussa on volkkarin merkki minkä ympärillä kiertää nuoli eli tarkoittanee kierrätyslohkoa? Quote
hpa Posted June 16, 2018 Posted June 16, 2018 Tehtaalta joskus tullut vaihtomoottori.Ikää ei voi arvailla.Voi olla myös kahdella öljynpaineventtiilillä varustettu. Quote
laira Posted July 10, 2018 Posted July 10, 2018 Mulla on vuosia kierinyt varastossa purettuna ja lohkossa ensin nuolilla ympäröity vw ( kierrätys?) sitten D 345946 X. En näistä paljoa mitään tiedä, mutta tämä kai olisi 34hv 1192 cm ? Onko tällä enää mitään arvoa ruveta paremmin tutkimaan? Kaatikselle meinasin. Quote
metake Posted July 10, 2018 Posted July 10, 2018 Onko tällä enää mitään arvoa ruveta paremmin tutkimaan? Kaatikselle meinasin.Riippuu paljolti lohkosta ja kunnosta. Jos on kahdella öljynpaineventtiilillä varustetta eikä ihan loppuunajettu niin on hyvinkin arvoa mutta jos on yhdellä öljynpaineventtiilillä ja 6 mm:n öljypumpun pinnapulteilla niin itse olen noita nostellut romukuormaan.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
laira Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 Kiitokset tiedoista. Öljypumppu olikin jo irti ja pari pinnapulttia paikallaan ja näyttäisi olevan 8 mm. Lohkon puoliskot on vielä kiinni enkä osannut tuota venttiilitilannetta tutkia? Lohkojen sivuilla on merkinnät AS 41 27 vw-logo 043101.101 A ja toisella puolella AS 41 2 vw-logo 043.101.102 A. Kertooko nämä mitään lisää? Quote
metake Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 Äkkiseltään vaikuttaisi uudemmalta lohkolta. Onko virranjakajan kohdalla lohkon päädyssä oleva öljykanavan peitetulppa 8 mm ja lohkon tasalla vai 12 mm ja hieman upotettu? Jos jälkimmäinen niin on uudemman mallinen lohko -> talteen. Toisaalta myös vanhan mallin lohko 8 mm:n öljypumpun pinnapulteilla on hyväkuntoisena säästämisen arvoinen.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
jarkki86 Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 (edited) X merkintä tullut käyttöön 1968 kierrätyskoneissa ja kaikki nämä pitäisi olla kahdella öljyventtiilillä. Tieto kaivettu sambasta. https://www.thesamba.com/vw/archives/info/engine_letters.php Samalla selvisi että minulla on 40hp 1200 kone. Ihmettelinkin jo kun oli niin "kevyt"kulkuinen. Edited July 11, 2018 by jarkki86 Quote
laira Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 En tuota peitetulppaa tuosta osannut ottaa, mutta yritän laittaa kuvan tuosta päädystä. Kaikki vaan on siivoamatta ja yltäpäältä öljyssä ym. Quote
vwagen Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 X on alettu lyödä vaihtomoottorinumeron perään lokakuusta-68 lähtien ja kahdella öljynpaineventtiilillä varustetut moottorit tulivat tuotantoon elokuussa -69,lisäksi vaihtomoottoreiksi kunnostettiin käytettyjä loppuunajettuja moottoreita,eli ei ihan pidä paikkansa tuo samban tieto.Lisäksi siinä näyttää menevän sekaisin vaihtomoottorit ja varaosamoottorit. Jenkeillä kun kaikki pitää olla suurta niin moottoreiden tehotkin mitattiin ilman apulaitteita,SAE hevosvoimat.Saksassa moottorin teho mitattiin siinä varustuksessa kun se autoon asennettiin,DIN hevosvoimat.Kuplan moottorissa 34 DIN=40 SAE. Quote
metake Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 En tuota peitetulppaa tuosta osannut ottaa, mutta yritän laittaa kuvan tuosta päädystä. Kaikki vaan on siivoamatta ja yltäpäältä öljyssä ym.Jep, uudemman mallinen lohko, talteen vaan.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
laira Posted July 12, 2018 Posted July 12, 2018 Kiitokset kaikesta infosta. Täytyy miettiä uudelleen tämän ja monen muun romppeen tilannetta. Tämän mun Sonderi-projektin aikana kertyi kaikenlaista nurkkiin. Niinkuin varmaan on kaikille muillekin käynyt. Quote
Timo Varis Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Hiottu kirjaimet pois vai sanooko mitään numero viisaimmille?? 66 kuplassa on Quote
Guest Hetekan työstäjä Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Morjens. Mulla tuli tuo bajakupla ja nyt kun kone irrotettiin (joka pitäs olla 1.6 rakennettu 1.8) Lohkon kylestä löytyi tälläinen AP 007210X Onko tämä nyt 1.8 lohko nii kuin tuo alussa jonku linkin kautta kerrotaan vai😅 Quote
tolvana Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 40 minutes ago, Hetekan työstäjä said: Morjens. Mulla tuli tuo bajakupla ja nyt kun kone irrotettiin (joka pitäs olla 1.6 rakennettu 1.8) Lohkon kylestä löytyi tälläinen AP 007210X Onko tämä nyt 1.8 lohko nii kuin tuo alussa jonku linkin kautta kerrotaan vai😅 AP on nelostyypin kampikammion tunnus, ykköstyypistä veikkaisin et ois AR mut fotoo jos tyrkkäät niin selviää tuokin. Utelias kun oon niin mimmonen bajakupla? Quote
Miqo Posted June 1, 2019 Posted June 1, 2019 5460435 mihin koneeseen viittaa? Ei ole oma motti. Quote
x-pj Posted June 1, 2019 Posted June 1, 2019 1 hour ago, Miqo said: 5460435 mihin koneeseen viittaa? Ei ole oma motti. Tuolla ylempänä tässä ketjussa linkki taulukkoon, josta selviää, eli 63 maaliskuu On 5/3/2018 at 6:01 PM, Timo Suosalmi said: Täällä olis moottorin numeroita https://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php AR näyttäis olevan 44hp (tilavuus ?) ja alkoi tulla elok. 73. Quote
P_Valtonen Posted September 8, 2019 Posted September 8, 2019 Laajennetaan tyhmien kysymysten kavalkaadia. Wanha tehdas nokka. Alkuperäne tyypi hävitetty lisämerkinnöillä tehokkaasti. Mulla loppu mielikuvitus että mistä oikein kyse....41? 78? Ohessa molemmin puolin sama stansaaus Quote
MU Posted September 8, 2019 Posted September 8, 2019 3 hours ago, P_Valtonen said: Laajennetaan tyhmien kysymysten kavalkaadia. Wanha tehdas nokka. Alkuperäne tyypi hävitetty lisämerkinnöillä tehokkaasti. Mulla loppu mielikuvitus että mistä oikein kyse....41? 78? Ohessa molemmin puolin sama stansaaus Empin 841, arvoja en äkkiseltään löytänyt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.