Jump to content

Kuplan moottorin tunnistus??


Guest severih

Recommended Posts

Posted (edited)

Tulkitsit oikein. Ko. taulukko TheSamba.comista on kahteen kertaan linkitetty tämän ketjun samalle sivulle kysymyksesi kanssa.

Edited by -tipi-
  • 2 months later...
Posted (edited)
9 hours ago, remykv said:

Mitähän tuosta saa irti

IMG_20211217_231013.jpg


1600cc korjattu, (X) nron perässä.

 

Todellisuudessa ei tiedä mitä pitää sisällään.. Esim. tuo alumiinihihnapyörä asteikolla ei ole tehdasvaruste… 😁

 

Onko kunnossa / myynnissä?

Edited by mikko k
Posted
39 minutes ago, mikko k said:


1600cc korjattu, (X) nron perässä.

 

Todellisuudessa ei tiedä mitä pitää sisällään.. Esim. tuo alumiinihihnapyörä asteikolla ei ole tehdasvaruste… 😁

 

Onko kunnossa / myynnissä?

Toimivana otin pois tuon sähkömuutoksen alta.

Jonkin verran merkkaa paikkaansa.

 

Posted
13 hours ago, mikko k said:


1600cc korjattu, (X) nron perässä.

 

Todellisuudessa ei tiedä mitä pitää sisällään.. Esim. tuo alumiinihihnapyörä asteikolla ei ole tehdasvaruste… 😁

 

 

Täsm: Vielä että AS on sen ikäinen että siinä on vaihtovirtalaturia ja kaksireikäkannet ja muuta vastaavaa, vaikkapa 1303S-mallissa oli tuollainen. Ja minulla Karmannissa vähän isommilla pytyillä, tuo on hyvä runko siihen käyttöön.

 

1974-1979 alunperin kuplassa. (siis USAssa, eli thesambasta lainattua, en minäkään ihan kaikkea muista)

 

Posted
7 hours ago, Kharon said:

 

Täsm: Vielä että AS on sen ikäinen että siinä on vaihtovirtalaturia ja kaksireikäkannet ja muuta vastaavaa, vaikkapa 1303S-mallissa oli tuollainen. Ja minulla Karmannissa vähän isommilla pytyillä, tuo on hyvä runko siihen käyttöön.

 

1974-1979 alunperin kuplassa. (siis USAssa, eli thesambasta lainattua, en minäkään ihan kaikkea muista)

 


Kyllä, siis tehtaan jäljiltä on ollut tuollainen. Mutta voi olla jo korjattu useampaankin otteeseen nii ei voi tietää mitä pitää sisällään.

  • Like 1
Posted



1974-1979 alunperin kuplassa. (siis USAssa, eli thesambasta lainattua, en minäkään ihan kaikkea muista)


Myös Typ2, eli pallokeulassa käytetty.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Mitä täällä osais porukka sanoa moottorista jossa ei ole numeroa ollenkaan, pelkkä "D" stanssaus?
Mitä koitin selvitellä googlella niin ilmeisesti joku tehtaan vaihtomoottori. 
Eikä tuota pintaa ole koneistettukkaan että siitä olisi poistettu vanha numero, niin onko tämä nyt std-kokoinen tehtaan vahtomoottori? Toki sitähän ei voi tietää avaamatta onko tuo nykyään missä koossa mutta lähtökohtaisesti?
D vain tarkottaa vm65 - 1200cc 34hp 
Jossain vaiheessa vissiin lakkasivat stanssaamasta numeroita noihin vanhempii vaihtomoottoreihin.

Posted
1 hour ago, SamiO said:

Mitä täällä osais porukka sanoa moottorista jossa ei ole numeroa ollenkaan, pelkkä "D" stanssaus?
Mitä koitin selvitellä googlella niin ilmeisesti joku tehtaan vaihtomoottori. 
Eikä tuota pintaa ole koneistettukkaan että siitä olisi poistettu vanha numero, niin onko tämä nyt std-kokoinen tehtaan vahtomoottori? Toki sitähän ei voi tietää avaamatta onko tuo nykyään missä koossa mutta lähtökohtaisesti?
D vain tarkottaa vm65 - 1200cc 34hp 
Jossain vaiheessa vissiin lakkasivat stanssaamasta numeroita noihin vanhempii vaihtomoottoreihin.

On joskus ollut täysin uusi tehtaan varaosakampikammio D kirjaimella,siihen olisi pitänyt meistää sen moottorin numero jonka tilalle tuo vaihdettiin.

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Tuossakin on ollut alkuperäisen numeron päällä jonkun peruskorjaajan niittaama uusi lappu, joka sekin jo karissut pois. Että vaan purkamalla selviää mitä se on oikeasti syönyt.

  • Like 1
Posted
9 hours ago, matti79 said:

irrotin kannen ja mittasin sylinterin 85,5mm🤔

suht siistit oli männät ja sylinterin seinämät

IMG_20220125_220437.jpg

IMG_20220125_220754.jpg

 

Olisi tän nyt voinut kohtuu suurella todennäköisyydekkä arvatakkin.

 

Mutta siis jos ja kun sun isku on 69mm niin sinulla on käsissäsi 1585 moottori eli näin kansankielisesti tonnikuussatanen

 

Image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.

  • Like 1
Posted

Aiheeseen liittyen: Kuvassa näkyy monttumännät ja tuommoisia en muista nähneeni kuin pallokeulan type4-koneessa jenkkimarkkinoita varten, alennetulla puristussuhteella ja saastevimpottimilla.

 

Olisiko tuokin sitten sellainen?

  • Like 1
  • 1 year later...
Posted

Nostellaanpa tätä. Paksutolppaprojektissa tuli mukana myyjän mukaan 1300- lohko, mutta löysin Samban sivuilta infon, että olisi kunnostettu T3:n 1500- lohko.

Lohko siis 2-reikäkansilla, joten onkohan nuo kannet uudempaa perua?

 

Lohkon tunnus siis 042160X.

 

terv. JuhaT 

Ilmajoki

 

ps. Mukavaa tehdä taas Ilmäjäähyjä 20 vuoden tauon jälkeen…:-)

Posted
14 hours ago, Kurre said:

 

Voitko laittaa linkin sivulle?

Käsittääkseni type 3 numerot

image.thumb.png.e38ef72bec99864fc6e8ec8ced791f3e.png

 

lähde: https://www.coolairvw.co.uk/vw-info/type-3/engine-codes/

 

joka tapauksessa type 3 numerot on eri paikassa kuin kuplassa.

 

Väittäisin että tuossa taulukossa on virhe, ei tuollaista O- konetta ole mielestäni olemassa. -65 asti on juokseva sarjanumero jossa ensimmäinen numero 0

Posted
20 hours ago, Kurre said:

 

joka tapauksessa type 3 numerot on eri paikassa kuin kuplassa.

 

Juuri näin, missä sijaitsee kampikammion numero, Kuplan tyyliin 'laturinjalan' alla vai päällä keskisauman vieressä? Onko reikä Kolmosen öljyntäyttöputkelle?

Posted

Pari kuvaa moottorista selvittäisi asiaa aika paljon enemmän kuin arvailut..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Ihan samalta tuo setti näyttää kuin 20 vuotta sitten -73 Käferissä käyttämäni 

AB- alkuinen lohko. Itsekin epäilen tuota Paruzzin T3- määritystä…

kuvia ei ole tähän nyt kuin tuosta lohkon numerosta, mutta kyllä tuo T1- lohkolta näyttää.

Edited by Jiitee
  • 5 months later...
Posted

no perkele, en ois kyl koskaan uskonu että kyselen tälläistä asiaa.. mut motorin numberi on A166042XR. 

kiärrätetty konehhan toi on mut oisko jollain antaa apuja mikä se on oikeesti 

20210624_140721.jpg

  • 9 months later...
Posted

Moi

 

Tuli tuollainen hydrokopteri talliin ja siinä on VW kone. Tarttisin moottorin tunnistukseen apuja ja jos löytyy starttimoottoria niin auttaisi kanssa.

 

Laturin "jalassa"  D439398 ehkä A edessä, ja 113.101.211

KOneen alalaidassa AS41 ja 043.101.101A

Laturissa EE0 05/6L44

Posted
7 hours ago, Mukkaukko said:

Moi

 

Tuli tuollainen hydrokopteri talliin ja siinä on VW kone. Tarttisin moottorin tunnistukseen apuja ja jos löytyy starttimoottoria niin auttaisi kanssa.

 

Laturin "jalassa"  D439398 ehkä A edessä, ja 113.101.211

KOneen alalaidassa AS41 ja 043.101.101A

Laturissa EE0 05/6L44

Nyt olisi kuva ihan kiva tuosta laturinjalan alta. On olemassa sekä D että AD alkuisia koneita. Nuo muut numerosarjat ovat merkityksettömiä tunnistamiseen.

 

Mulla ei ole starttia tarjota mutta kiinnostais nähdä mihin moottori on kiinnitetty, eli että onko ihan volsun startti haussa. Siis kuva siitä startin maisemista.

Posted (edited)

D0 JA D1 alkuiset 1200 pannuja 1966-1985

AD on 1600  1971-1973  niissä alkava numero on 0-9, joten voi olla kumpi vaan.

AD lohkossa on pakun takakannatinpaikat öljypumpun vasemmalla, oikealla ja suoraan alla, yhteensä 3kpl M8 kierrereikiä.

Screenshot_20250323-093417_Google.jpg.9b81ae8cbd7df154976e2ea613435ce6.jpg

D0 lohkoissa näitä ei ole. Jostain 70-luvun puolelta väliltä alkaen D lohkoissa voi nämä myös olla, mutta ovat D1 alkuisia ne

Edited by ovaaliheppu
Posted

 

3 hours ago, ovaaliheppu said:

D0 JA D1 alkuiset 1200 pannuja 1966-1985

AD on 1600  1971-1973  niissä alkava numero on 0-9, joten voi olla kumpi vaan.

AD lohkossa on pakun takakannatinpaikat öljypumpun vasemmalla, oikealla ja suoraan alla, yhteensä 3kpl M8 kierrereikiä.

Screenshot_20250323-093417_Google.jpg.9b81ae8cbd7df154976e2ea613435ce6.jpg

D0 lohkoissa näitä ei ole. Jostain 70-luvun puolelta väliltä alkaen D lohkoissa voi nämä myös olla, mutta ovat D1 alkuisia ne

 

 

 

20250322_202340.jpg

20250322_202332.jpg

Posted

Laturinjalan alla lohkossa on moottorin identiteetti. Ensimmäinen merkki vasemmalla on tehtaan merkki siitä että se on tehdaskorjattu, joskus. Vaikuttaisi olevan AD vaikka A onkin pudonnut alas. Siten se olisi 1,6 litrainen. Totuus selvinnee vain avaamalla. Nämä kun ovat kymmeniä vuosia vanhoja ja matkan varrella on saattanut sattua mitä vaan. Laturi jalassa näkyvä valunumero on vain osan numero, ei kerro mitään muuta.

 

Getragin tekeleestä en osaa sanoa mitään. Tiedän vain niiden olemassaolosta. Joten viisaammat kertokoon siitä ja sopivasta startista.

Posted
16 hours ago, mikko k said:

Laturinjalan alla lohkossa on moottorin identiteetti. Ensimmäinen merkki vasemmalla on tehtaan merkki siitä että se on tehdaskorjattu, joskus. Vaikuttaisi olevan AD vaikka A onkin pudonnut alas. Siten se olisi 1,6 litrainen. Totuus selvinnee vain avaamalla. Nämä kun ovat kymmeniä vuosia vanhoja ja matkan varrella on saattanut sattua mitä vaan. Laturi jalassa näkyvä valunumero on vain osan numero, ei kerro mitään muuta.

 

Getragin tekeleestä en osaa sanoa mitään. Tiedän vain niiden olemassaolosta. Joten viisaammat kertokoon siitä ja sopivasta startista.

Getragin lootiin menee ihan perus vw startti, tietty täytyy hammasmäärä laskea vauhtipyörästä että on sopiva startti ja pusla myös komboon sopiva.

  • Like 1
Posted

Getragilla on myös loota johon menee startti pystyyn koneen taa 90° kulmaan kampiakseliin nähden, niihin ei käy autostartti. Tosin hyvin harvassa nämä, joissain isoissa generaattorivaunuissa ollu. Ja yleensä 616 teollisuusmoottori pyörittäjänä

Posted
16 hours ago, ovaaliheppu said:

Getragilla on myös loota johon menee startti pystyyn koneen taa 90° kulmaan kampiakseliin nähden, niihin ei käy autostartti. Tosin hyvin harvassa nämä, joissain isoissa generaattorivaunuissa ollu. Ja yleensä 616 teollisuusmoottori pyörittäjänä

Muutamassa 1600cc vesipumpussa ollu näitä pysty malleja. 

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Morjes

 

Tuossa edellä kyselin lohkon numerosarjan perusteella tyyppiä.

 

No, puhdistin kunnolla koko laturinjalan ja AB- alkuinen tehtaan uudelleen kunnostama

vuoden 1971 1300- kierrätyspannuhan sieltä tuli esille.

 

Tänään sitten koko paksutolppaprojektin rekisteröinti ja 2 vuoden leima, which is nice 😎 Ride On ! 

 

 

 

Edited by Jiitee
  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...