Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Posted

Mulla on yhdessä kuplassa 35 Brosolit, olleet mulla useammassakin koneessa, toisessa Kuplassa on Empin EPC:t ja jos noiden kahden setin väliltä pitäisi valita niin Empiin kallistuisin. Kohtuullisesti Brosolitkin on pelanneet, mutta ovat tosi tarkkoja bensanpaineesta, sitä on yleensä aina liikaa. Empit taasen ovat pelanneet ihan ilman mitään ongelmia.

 

Kolmannessa kuplassa on 2x40 Weberit ja se on kyllä ihan lyömätön setti noihin kahteen edellä mainittuun verrattuna. Alavääntöä hiumasti enemmän ja helpommat säätää. Noista kolmesta jos pitää valita niin ei kahta sanaa etteikö tupla weberit.

  • Like 1
Posted

Mites muuten olette tuplien kanssa hoitaneet central idling piirin eli onko kaasareiden/imusarjojen välillä tyhjäkäyntipiirin putkia kuten orggis kaasareilla vai ei ? Missään näissä uusien kaasareiden kuvissa mitä olen nyt katsellut ei näy paikkoja tyhjäkäyntipiirin putkille. Kannattaako tuosta edes murehtia eli heittää vain uudet kaasarit nurkkiin ja purkaa tyhjäkäyntipiirin pois ?

Posted

central idle circuit kommentteja odotellessa...

 

Tänään ratkesi pitkään askarruttanut toinen kaasutin probleema. Vuosi sitten täälläkin tuskailin kaasarien säätöjen kanssa. Koskaan en saanut laitetta käymään jommalla kummalla puolella yksinään. Tämä olisi luonnollisesti edellytyksenä jotta voisi hieroa seokset kohdalleen kaasareiden kesken kiekkamittarin kanssa. Kesän laite toimi niilläkin säädöillä mitä sain tehtyä mutta asia jäi vaivaamaan. 

 

Nyt kun koneessa on kiinni vasemmalla viime kesäinen kaasari ja oikealla sen hyllyyn siirretyn kuseksivan kaasarin oikea kaveri, niin palaset alkoivat loksahdella pakoilleen.

 

Central idle pois päältä, kone käy. Pikkuisen nostin kierroksia korkeammalle ja sitten nyppäsin vasemmasta kaasarista cut off valven irti ja tadaa, kone kävi pelkällä oikealla kaasarilla! Viime vuotisilla kaasareilla kone sammui aina välittömästi, ihan sama mitä teki ja mitä seokset olivat. Toisin päin en saanut toistettua, kun tuo vasen kaasari on edelleen sitä viimekesäistä väljää sarjaa. Eli vika on kaiken aikaa ollut näissä bussin orggis kaasareissa, ne vain ovat niin väljät joka suuntaan. Viime syksynä kasatut yksilöt taasen ovat sen verran paremmassa kunnossa mekaanisesti, että niillä säätäminenkin onnistuisi oppikirjan mukaan (mutta kun se toinen vasen yksilö kuseksii allensa). 

 

Vuosi piti päätä hakata seinään ;) Mutta nyt säädöt osaa tehdä vaikka silmät kiinni, kunhan koneessa olisi vain hyväkuntoiset kaasarit.

 

Nyt kun osaisi päättää, tilatakko uudet Solexit vaiko nuo Brosolit. Uudet Solexit saisi puolella siitä mitä Brosoleista pyydetään. Näissä tarjolla olevissa Solexeissa ei tosin ole Central Idling piiriä mutta ei sitä taida olla nuissa Brosoleissakaan. Solexeihin sen saisi rakennettua kantta vaihtamalla. Brosoleilla taitaisi tosin saada enemmän potkua mutta niihin ei taas käy orggis putsari eikä vivusto. Äh, valinnan vaikeus...

Posted

Mites olisi pystytupla keskelle poikittain ja taisipa hottikset joskus tällaista imusarjaa myydäkkin.. Pitkällä Imusarjalla vääntöä ja

kaasareiden kalibrointia ei tarvitse suorittaa. Toinen plussa kun 1,3 ja 2,4 pytyt imaisee samalta läpältä, niin konekkin käy

kuin pitääkin.. Kahteen projektiin tulossa juurikin tällaiset vedokset.

Posted

Mites muuten olette tuplien kanssa hoitaneet central idling piirin eli onko kaasareiden/imusarjojen välillä tyhjäkäyntipiirin putkia kuten orggis kaasareilla vai ei ? Missään näissä uusien kaasareiden kuvissa mitä olen nyt katsellut ei näy paikkoja tyhjäkäyntipiirin putkille. Kannattaako tuosta edes murehtia eli heittää vain uudet kaasarit nurkkiin ja purkaa tyhjäkäyntipiirin pois ?

Tuplilla ei ole piirejä yhdistetty. Kaasarit täytyy synkronoida, mikä onnistuu mittarin avulla tosi helposti http://www.aircooled.fi/tuote/73/virtausmittari-4055mm-kurkuille

Posted

Tuplilla ei ole piirejä yhdistetty. Kaasarit täytyy synkronoida, mikä onnistuu mittarin avulla tosi helposti http://www.aircooled.fi/tuote/73/virtausmittari-4055mm-kurkuille

 

 

Tuo on tuttu peli, tuota tarvitaan vaikka on piirikin. Se tässä vain oli ajatuksena, että huononeeko tyhjäkäynti tai tyhjäkäyntipäästöt kun piirin menee poistamaan. Eikös tuo ole alunperin kehitetty just tyhjäkäynti päästöjen pienentämistä varten.

Posted

Päästöistä en tiedä. Tyhjäkäynti yleensä paranee, kun siirrytään yksikurkkuisista tupliin. Jokaiselle pytylle on oma kurkku, joten naapuripytty ei pääse häiritsemään virtausta.

  • Like 1
Posted

Mites olisi pystytupla keskelle poikittain ja taisipa hottikset joskus tällaista imusarjaa myydäkkin.. Pitkällä Imusarjalla vääntöä ja

kaasareiden kalibrointia ei tarvitse suorittaa. Toinen plussa kun 1,3 ja 2,4 pytyt imaisee samalta läpältä, niin konekkin käy

kuin pitääkin.. Kahteen projektiin tulossa juurikin tällaiset vedokset.

Mites imusarjan esilämmitys tälläisessä toteutetaan.

Posted

Päästöistä en tiedä. Tyhjäkäynti yleensä paranee, kun siirrytään yksikurkkuisista tupliin. Jokaiselle pytylle on oma kurkku, joten naapuripytty ei pääse häiritsemään virtausta.

 

 

Niin joo, puhuitkin "tuplista" ;) Tässä mun tapauksessa oli siis tarkoitus korvata nykyiset yksikurkkuiset nurkkakaasarit yksikurkkuisilla nurkilla missä ei ole central idling piiriä. Tuohon kaasareiden väliseen alipaineputkistoon olen tykästynyt kun sillä saa näppärästi säädettyä seokset kohdalleen ilman mitään mittareita. 

 

Päästöt ei sinänsä ole ongelma, leimalle voi aina heittää orggis setin kiinni ja niillä menee heittämällä päästöistä läpi. 

Posted

Liekkö toi pitkien imusarjojen esilämmitys kesä käytössä olevassa harrastepelissä aivan välttämätön..

Ensimmäiset minuutit.? kylmä käynnistyksestä saattaa olla vähän oikuttelua ehkäpä, jos imua ei ole..

Posted

Suomen kesä on kyllä sen verran lyhyt ja vähäluminen että kyllä esilämmityksestä hyötyä on. Keskitupla meni sopivassa säässä jäihin. No sulihan se koneen lämmöstä, mutta pysähtyä piti joksikin minuutiksi tien varteen.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Eipä tainnutkaan johtua mistään kaasarin kuseskelusta käynnistysongelmat lämpöisenä. Talvella rempatut kaasarit kävi palasina ja niitä on jumpattu useammalla eri kombinaatiolla koneeseen ja koneesta pois. Lopulta syyttävä sormi päätyi osoittamaan sittenkin viime talvena kasatun kaasariparin automaatti ryyppyjä.

 

Päällisin puolin nämä "uudet" automaattiryypyt olivat parempi kuntoiset kuin viime kesänä olleissa kaasareissa ja aukesivatkin ihan speksien mukaan, kun moneen kertaan irrallaan testailin. Mutta nähtävästi ne vain vetäisevät itsensä kiinni todella nopeasti ja ryyppy on lyhyenkin lämpöisenä seisotuksen jäljiltä tiukasti kiinni ja käynnistyminen on hankalaa. 

 

Säädin uudet ryypyt lähes kokonaan pois päältä huoneen lämmössä ja nyt kone lähtee käyntiin kuin palmun alta vaikka seisoisi hetken lämpöisenäkin! 

 

Brosoleista ja uusista Solexeistakin on tässä tullut haalittua tietoa sen verran, että toistaiseksi päädyin käyttämään näitä vanhoja orggiksia vaikka akseleissa hieman väljää onkin. Nyt tuntuu kaikki taas toimivan niin kuin pitääkin joten säästetään kaasarirahat ja mietitään rauhassa vaihtoehtoja.

 

Havaintoja tähän mennessä mitkä sotivat uusien hankkimista vastaan:

 

Central Idle piiriä ei ole Brosoleissa eikä uusissa Solexeissa. Uusiin Solexeihin saisi todennäköisesti vaihdettua kannen vanhasta jolloin piirin saisi toimimaan.

 

Brosoleilla menisi ilmanputsari ja käyttövivusto kokonaan uusiksi. Tämän hetkisen tiedon perusteella Brosoleiden mukana tuleva vakiovivusto on kaiken lisäksi, jos ei nyt sysipaska, niin aika huono kuitenkin.

 

Uusia Solexeja kiertää maailmalla jakajan alipainelähdöllä varustettuna sekä ilman lähtöä. Vaikka myyntikuvissa lähtö näkyy, niin ei ole mitään takeita että alipainelähdöt löytyvät paketissa tulevissa kaasareissa. Ranskan päässä kysymyksiin vastailleen tytön vastaukset eivät oikein vakuuttaneet :( Samat Solexit saisi Englannistakin hieman asiantuntevammilta myyjiltä mutta hinta pompsahtaa, kiitos punnan kurssin.

 

Uusissa Solexeissa on kuvien perusteella kaasuläpän akselin käyttövivusto erimoinen mitä orggis Solexeissa, alkoi jännittämään mahtaako alkuperäinen vivusto sittenkään käydä suoraan. Pitäisi melkein päästä omissa käsissä pyörittelemään vehjettä ennen ostoa.

 

Muutamien nettikeskustelujen perusteella uusia Solexeja on rantautunut jo valmiiksi väljillä läppäakseleilla :(

Edited by KimmoH
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Alkoihan se kone vuotamaan öljyä... 

 

Nyt näyttää pahasti siltä, että otattaa koneen irti vappuajeluiden jälkeen. Vahva veikkaus on, että kampuran stefa on antautunut, siihen malliin alkoi tihkua viikonloppuna öljyä tuolta askin ja lohkon välistä, tai ainakin se näyttää sieltä tulevan :( Sitä kun ehti jo iloitsemaan täysin tiiviistä koneesta pidemmän tovin.

 

Jotenkin alkoi mielessä kummittelemaan, että joskus viime syksynä tiivistesarjoja kun tähän koneeseen hommasin, niin orggis stefaa ei jostain syystä just silloin ollut saatavilla ja tyrkkäsin sitten jonkun saatavilla olleen halvemman stefan tuonne etupäähän.

 

EDIT: Vanhoja kuitteja piti kollata läpi ja näköjään Elringin valmistama iso stefa tuonne on tullut laitettua. Onko hajua tuon laadusta yleisesti ???

Edited by KimmoH
Posted (edited)

Tuon etupään Germany stefan laitoin just hetki sitten Aircooledille tilaukseen, tai itseasiassa kaksi niin on vara vaikka kämmätäkkin :) 

Edited by KimmoH
Posted

 

 

Elringin valmistama iso stefa tuonne on tullut laitettua. Onko hajua tuon laadusta yleisesti ???

 

Ainakin myöhempien aikojen Volkswageneiden ensiasennustiivisteissä on lukenut usein Elring.

Posted

Ainakin myöhempien aikojen Volkswageneiden ensiasennustiivisteissä on lukenut usein Elring.

 

 

Joo, näin lueskelinkin mutta sitten törmäsin juttuihin, että Elring on jossain vaiheessa siirtänyt tuotannon kiinaan ja se siitä sitten :(

  • 1 month later...
Posted

26 -> 28 virtauspinta-ala kasvaa 16% mutta ehkä puolet muutoksesta tulee kuitenkin paremmin sattuvasta seoksesta :) Lambda-anturi pultattuna kärmeksen kollektoriin näyttää miulla vain osakaasulla eikä sittenkään maantienopeuksissa. Menee kovemmassa kuormituksessa aina "laihalle" mutta kun se ei reagoinut pääsuutinten vaihtoon 135 -> 150 -> 165 jolloin kone ei enää toiminut kunnolla - päädyin että kun tyhjäkäyntipiirillä kevyellä kaasulla se näyttää hienosti oikeita arvoja ja kaasua painaessa kulkee moitteetta, niin olkoot :)

Posted

Pelkällä 145:lla pääsuuttimella keväällä kokeilin mutta silloin ruuvasin sen heti testin jälkeen pois kun ei toiminut kunnolla. Nyt tuolla 28mm venturilla oli ihan eri peli. Tosin tässä parin kuukauden aikana on tullut ruuvattua niin paljon muutakin, että tämä hyvä käytös saattaa nyt vain olla miljoonan pikku jutun yhteis summa ;)

Posted

Eikös kaukana putkistossa oleva lambda pitäisi olla lämmitetty että toimii niinkuin pitää.

Posted

Eikös kaukana putkistossa oleva lambda pitäisi olla lämmitetty että toimii niinkuin pitää.

 

 

Näin olen ymmärtänyt mutta jotkut vielä sanovat, että lambdan jälkeenkin pitäisi olla putkea reilummasti, että lukemat olisivat totuudenmukaisia... 

Posted

Ainakin mulla stingerin kollektorissa on epäkelpo paikka, äänärin kun laittaa niin lukemat järkevöityy. Pyöräytä semmonen 180' kurvi ja metri putkea siihen äänärin jatkoksi niin pitäis pelata.

Posted

Näyttää kierroksilla ihan oikein lyhyelläkin loppuputkella,tyhjäkäyntiseosta ei näytä kun kun vetää puhdasta ilmaa takaisinpäin lyhyestä putkesta.

  • Like 1
Posted

26 -> 28 virtauspinta-ala kasvaa 16% mutta ehkä puolet muutoksesta tulee kuitenkin paremmin sattuvasta seoksesta :) 

 

 

Taisi tosiaan osua seokset kohdalleen tai sitten jotain muutakin. Nyt sain elämäni ekaa kertaa säädettyä seokset myös kaasarikohtaisesti ei tyhjäkäyntipiiri pois päältä ja vuoron perään solenoidia irti kummankin puolen kaasareista koneen käydessä. Edellisellä setupilla sain jo toisinpäin koneen pysymään käynnissä mutta nyt homma onnistui kummallakin puolen ;) 

 

Tänään kävin hakemassa yhden loppuputken pätkän ja lambadan kierteet pitäisi hitsuutella siihen seuraavaksi kiinni...

Posted (edited)

Hääpäivän agenda oli tee-se-itse-seosmittari ;) 

 

Tuntui ihan hyvin toimivan tuo ajatus lambdasta loppukäyrässä. Maailmalta lukemani onnistuneet kokemukset osoittautuivat siis todeksi! Pitää vielä jossain vaiheessa testata tuossa käyränpätkässä myös lämmitettävää lambdaa mutta kylmäkin tuntui toimivan, kun hetken antoi lämmitä. 

 

Testailut ja opiskelu jatkuu...

Edited by KimmoH
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Kommee paketti oli volkkari ja kärry kun tulit ympyrässä ennen oulua näkyviin.. n.klo 16.55.. tänään.

Posted

Tee kusilaidusta muotti, nii saat köykäsen kuomun.. ja pinta tulee melkeempän kerrasta maalauskuntoon.

Eikös se vaikka vanerista kannattaisi tehdä naarasmuotti ja laminoida sen sisään lasikuidusta kupu? Jos ohuesta vesivanerista tekee  muotin niin siihen saisi vähän taivutuksiakin. Vanerien liitoksiin ulkopuolelle voisi laittaa "palikoita" tukemaan. Pakkelilla voisi yrittää pyöristellä kulmia muotin sisäpuolelta.

Posted

Jep, juurikin näin on tehty. Sisäpuoli muotista viimose pääl sileeks ni tulee kommee kuomu. Mitä lie gel coattii tai top coattii tai jotai sellast sivellen pintaa viäl..

Posted

Kommee paketti oli volkkari ja kärry kun tulit ympyrässä ennen oulua näkyviin.. n.klo 16.55.. tänään.

Taidettiin olla just siellä nurkilla tuolloin. Heitettiin reilu 1500km roadtrippi ja käytiin samalla moikkaamassa Joulupukkia Rovaniemellä ;) Kivasti jaksoi bussi kiskoa viittä henkeä ja täyttä lastia tavaraa viikon päivät. 80km/h oli matkanopeutena eikä mäissäkään tarvinnut tuosta hidastaa. 9,5 - 10,5 L/100km pyöri kulutus matka-ajossa tuolla lastilla, bussi + täysi kärry rojua. Tänään työnnettiin yhtäsoittoa 564km kotia (pari nopeaa kusitaukoa tankkausten yhteydessä).

 

Öljyä meni noin 8 desiä, mikä lienee ihan linjassa kun service manuaali sanoo 2 litraiselle vielä normi kulutukseksi 1,4L/1000km. Mulla lisäksi falskaa pikkuisen edelleen tuo vauhtipyörän pään stefa.

 

Huomenna auton pesu, pikahuolto ja sitten kohti uusia seikkailuja!

Posted

Hienoa, alkaa oma laite olemaan viittä vaille rekkaus kunnossa, pääsee loppukesällä vielä koettelemaan miten pelittää? Ja kyllä totta vieköön odotan että pääsen ajoon, 3 vuotta tulee pian siitä kun romun pihaan toin ja vaimon moitteet siitä sain. Enää ei moiti ;)

  • Like 2
Posted

Eikös se vaikka vanerista kannattaisi tehdä naarasmuotti ja laminoida sen sisään lasikuidusta kupu? Jos ohuesta vesivanerista tekee  muotin niin siihen saisi vähän taivutuksiakin. Vanerien liitoksiin ulkopuolelle voisi laittaa "palikoita" tukemaan. Pakkelilla voisi yrittää pyöristellä kulmia muotin sisäpuolelta.

 

 

Viime viikolla ajatuksissa oli vielä tehdä uros muotti eli ensin kansi/kupu vanerista ja sen päälle sitten vetäisi kuidut ja vanerit sisältä lopuksi pois. Kumpikohan mahtaisi olla parempi ratkaisu ? Tuolla sisäpuolelle jäävällä muotilla saisi "helpommin" puusta veistettyä reunojen pyöristykset.

 

Mitähän muuten on kuidun menekki eli montakohan neliötä mattoa ja miten paksua tuota noin 1565mm x 1175mm mitoilla olevaa kantta varten pitäisi varata ? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...