P_Valtonen Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Kumpi parempi? Kiihkeä äänestys ja väittely alkakoon :) Edit-1. Äänestysaikaa tää viikonloppu, abaut Quote
Paadre Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Olisit nyt pistäny "mustaksi hevoseksi" vaihtoehdon: H*lvetin kallis jenkkiläinen, vie rahaa mutta kestää. :D Tähän on hyvä jatkaa tuota keskustelua noiden kampien eroista. Olisi kyllä kiva selvittää mikä johtaa noiden Kiinalaisten leikkautumiseen. En nimittäin jaksa uskoa, että kaikilla joilla tollanen kinuskien tekele on, saisivat moottoriinsa voiteluhäiriön. Liekö sitten noissa moottoreissa "aate" niin vahvana että hylkivät Kiinalaisia osia. (vitsi, vitsi) Quote
NordBling Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Ainakin öljykanavien tulpat pitää avata, kanavat putsata ja sitte tulpata huolella kiinni taas. Eli ei koskaan suoraan kasaukseen. En tiedä tuleeko kampien mukana ohjeistusta tehdä moinen operaatio. Kasaajan huolimattomuutta kuitenkin enemmän kuin valmistusvika. Quote
-Alex- Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Mulla on ilmeisesti kiinassa taottu laippa-akseli, scatin mukaan usassa koneistettu, maksoi uutena 1200e vauhtipyörineen tanskalaiselta harrastajalta, kaupasta 1800e vauhtipyörineen. Kyseessä on muottiin taottu ns. billet akseli, jonka kaikki pinnat ovat koneistettu. Ei siis umpijöötistä tehty. Quote
Guest Mikal Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Onkos laakereissa eroja? Mulla ollut kahdessa koneessa Kolbenin laakerit ja kiina akselit, eikä ongelmia oo ollut. Quote
P_Valtonen Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Sen vähän (alle tusina) kinuskia joita olen käyttäny ja mitannu, en ole vikoja löytäny (jotka olis vaikuttanu tähän ö-ongelmaan) Jokainen mies suomen nimeltä osaa vetää kuplan koneen nippuun varsiinkin viritetyn. Kun näitä on tehty aikasemmin lähes loppuunajetuilla osilla ja osatkin on tarkotuksella koneistettu liian väljiksi. Esim kampiakselin kaulat katuliikenteessä hylky väljiksi (0,05mm) että on "tarpeeksi väljä, ettei leikkaa kiinni". Niin onko se mikään ihme kun tämmöset tyypit vaihtaa Kinukki kammen koneeseen (joka tasan sen mittanen kun on uusi kampi) ja kasaa sen samalla tieto-taidolla ja menetelmillä kun aikasemmin, tuloksena on kiinni leipominen. Ainoa mikä on vaihtunut edellisiin moottoreihin nähden on kampiakseli, nii totta kai siinä on vika. Uskallan veikata että 95% näihin murheisiin vika löytyy vessan peilistä, sinne vaan kattomaan..... Loppu 5% korjaantuu sillä muilla tavoilla. Mitä ne taas on, en ota kantaa, mutta tossa jokunen esimerkki; * Runkolaakereihin 360asteen sorvaus, että tulee ympäri ö-kierto, kuten KS lagruissa. Isot pojat tekee noita sorvissa. On auttanut korkealta ja kovaa kiertävien koneiden kanssa, nou vaurio. Sketsihahmoa lainatakseni "Saa käyttää, muttei ole pakko" * Yllämainittu kampuran ö-tulppien irrotuksen ja lukituksen laiminlyönti (jos koneistus jätettä ollu kammessa kanavissa? Kierteet lukitsematta = tulppa irronnut, paina karannu sitä kautta?) * Miten on varmenttu se että koneessa on oikeasti ö-paineet kohdallaan: - Nostajan pesät mitattu (välillä tullu ihan hiton väljiä vastaan), - Muistettu tiivistää keskimmäisen nokkalaakerin pukki (siitä menee öljy pelkäjän puoleiseen lohkon puoliskoon). - Lohkossa runkolaakerilinja oikeasti OK. - Laakerit oikeissa mitoissaan tai edes oikeat (arvaa monta muiden kasaamaa konetta olen purkanu joissa on väärän kokoset laakerit sisällä?). - Lohko rytkähtäny keskeltä ulospäin, jolloin lohkon momentissa olessaan on keski-pukkien välissä rako (ennätys tältä kesältä 0,7mm). Jussin bussiin löyty terve lohko vasta viidennestä tutkitusta - Jos lohkon puoliskot pääsee hieroo toisiaan (mutterit alimomentissa, vatkaava epätasapainoi kampurai? vai joku muu), tästä seuraa materiaali hävikkiä pukkien vastinpinnoissa. Pahimmillaan ollu 0,2mm! Tämä vika menee myös nokan keskipukkiin. Eli vaikka vedät lohkon momenttiin ja aar poraat lohkon runkolinjan kuntoon, on nokan keskipukissa sisäinen vuoto puoliskojen välissä. Toinen vaihtoehto nokan kanssa on että nokan hieroutunut keskipukki juostaa niin paljon yhteen, että nokka onkin jumissa enenkuin ne suuremmat (6kpl) mutskut on edes momentissaan. Tää helppo tarkistaa. Kun lohko nipussa ja liikkuvat jumissa; katto liikkuuko kampiakseli pitkittäin. Jos ei, niin soon nokka joka jumissa.... - Miten estetty koneen kasaamisen ensimmäinen laakerien kuiva startti - Jne Jne Tieto lisää tuskaa ja tarkistuksen määrää.... Mahdollisuuksia sössiä tää kaikkien tarkoin tietämä ja taitama kuplan koneen kasaaminen on todellakin hiton monta. Pahimpia tapoja on ne joista et ole ikunä edes kuullut, eli et voi niitä edes tarkistaa. edit-1-2-3 kirj höräjä poistettu Quote
P_Valtonen Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Laakereissa on ollu eroja, noi on vaan niin hankalia mitata. Pitäs laittaa lohkoon, vetästä momenttiin ja sitten kattoo arvot. Nykysin teen tuon, mutta vw-kasaamisen alkuaikoina taas en. Yksi helppo tapa pikatestille on tiputtaa yhtenäiset runkolaakerit kampeen ja kokeilla minkä paksunen liuska menee välii. 0,18mm tän hetkinen ennätys mitassaan olevaan kampeen kokeiltaessa. Tää markkonoiden halvin merkki onkin (onneksi) nykysin jo pikkusen hankalasti saatavana. Tässä on semmonen miina, että (isojen poikien mukaan) laakerit olis parisatkua tiukat lohkoon nähden, joten tuo välys tulee pikkusen pienenemään (jos laakerin runko joustaa, epäilen) ns laatulaakereissa ollu em mitta n puolet tuon kökkö laakerin mitoista. Quote
PZQ Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Kuinka moni laittaa iskemättömän akselin, tasapainottamatta koneeseen? 1 suuri syy laakereiden paisto vaurioihin: -Tasapainottamaton/ "tehtaan"painottama akseli. -Päin persettä painotettu akseli Onko Alex käyttänyt scat akselia puntitettavana? Mikä oli ensimmäisen pyörityksen tulos?? Olisi mielenkiintoista tietää kuinka vimpuloita, eri merkkisten akselit on. Oma kinukki / "usa"koneistettu akseli oli suoraan kaupan paketista niin vimpula, että oikeen alkoi harmittamaan :-) (Siis ennen tasapainoitusta...) -Pete- Quote
mikko k Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Ei voi äänestää kun oikeat vaihtoehdot puuttuu... Pauter, Moldex tai muut vastaavat akselit menee mun koneisiin. Ei ole varaa heikompiin esityksiin... Hitsattuihin en fyffejäni sijoita. Quote
Roope Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 niin se pauteri maksaakin sen 2200e ja sitte tullit ja muut kulut päälle. se on monen harrastajan koko moottorin budjetti. Quote
x-pj Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Olisi mielenkiintoista tietää kuinka vimpuloita, eri merkkisten akselit on. Mulla AC:n 82mm akseli. "ihan pikkasen piti toisesta päästä ottaa" sano tasapainottaja. Quote
Dennis Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Olisi mielenkiintoista tietää kuinka vimpuloita, eri merkkisten akselit on. Mulla AC:n 82mm akseli. "ihan pikkasen piti toisesta päästä ottaa" sano tasapainottaja. Mulla EMPI:n 82mm akseli, laakeripinnat mitoissaan ja yllättävän hyvin tasapainossa, pikkasen ne sitä porasi saadakseen tasapainoon. Kuitenkin sanoivat sen olleen hyvä ollakseen suoraan paketista oli valmistusmaa mikä tahansa Quote
Marko Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Tähän on pakko kommentoida sen verran että en tiedä mistä viestiketjun aloittaja on keksinyt termin Kiinanpaska kiinnileikkuu takuulla. Omien käsien kautta on kulkenut merkittävä määrä näitä kiinan akseleita ja jos em ongelmia olisi ilmennyt niin varmasti niistä olisi kuulunut palautetta sen verran laajalla alueella harrastekentällä minutkin tunnetaan. Yhtään laatuun tai rikkoutumiseen liittyvää viestiä en ole saanut enkä kuullut. Näitä "kiinanpaskoja" on esim useemmassakin urtsitiimissä ja katukiihdytys VW:ssä vingutettu aika rankalla kädellä että varmasti jos laatuongelmia olisi niin kyllä ne olisi esille tulleet. Enkä kirjoita tätä viestiä sen takia että puolustelisin jotakin tiettyä osatoimittajaa koska ei minulla ole minkäänlaista intressiä siihen enää nykyisin. Vaan ihan yleisenä tietona harrastajille jotka pohtivat esim tulevaan moottoriin osakokonaisuutta, oman kokemuksen mukaan näitä "kiinanpaskoja" kyllä uskaltaa ostaa tunnetuilta osatoimittajilta. Erimerkkisistä laakereista on kyllä kuulunut ja ihan itse todettu mittaheittoja eli niiden kanssa kannattaa olla tarkkana enemmänkin, omien kokemusten mukaan en runkolaakereiksi laittaisi muuta kuin kolbenshmitin tuotteita. Quote
mite^ Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Siirsin tän tuolta myynti puolelta pois sotkemasta: "Kirosana" ehkä muutamalle. Otetaan esille nyt jokkismoottorit joissa näitä akseleitä on kovasti särkynyt (leikannut kiinni). On hiottu hiukan alle rajan paremman välyksen saamiseksi, ajettu vakiomitalla, on tehty vakioakselia vastaavia öljyuria, koneistettu lohkoja jne. Monella rakentajalla kokemusta yli 20 vuotta siviili, jokkis ja krossimoottoreista, mutta siltikin niitä on mennyt. Johtuuko tämä sitten suunnattomasta lämmöstä mitä jokkismoottori tuottaa korkeiden puristussuhteiden takia vai öljystä mitä moni käyttä Valvoline Racing 20w-50? On myös samaiseen moottoriin laitettu vakio kampura jossa ongelmia oli kiina-akselin kanssa. Ongelmat loppuivat vakioakselilla. Itsellä ei ole mitään vastaan kiina-akseleita, itselläkin on yksi chevy kauloilla oleva akseli joka on siviiliajossa leikannut kiinni. Ostin palstan kautta hiottuna 2010. Petterin mainitsemalla laakerin muokkauksella loppui öljynpainemurheet yhdessä moottorissa. Tähän myös oli tehty alkuperäistä akselia vastaavat öljyurat kauloihin. Kyseiseen moottoriin vaihdettiin kiinan empi akseli koska suomituote hitsikampi katkasi testeissä. Kyseisesllä akselilla oli aikanaan ajettu krossia ja jokkista, aikana jolloi ei varmaan kiinassa vielä tehty kyseisiä akseleitä. :) Quote
mite^ Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Tässä kuva ostamastani akselista Runkokauloille hivenen öljyuraa pidennetty mutta ei kk kauloille. En muista mihin mittaan tuon leikannu kaula on hiottu olisko peräti pitänyt 0.5 alikokoon ottaa. Akseli oli hiottu kun sen ostin. Tässä lienee nyt sitten nitraus vituillaan ja leipoo siitä kiinni uudestaan? :) Quote
Marko Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Empin akseleista ei ole mitään kokemusta, kuvan perusteella tuossa akselissa näyttää yksi kaula ottaneen lämpöä aika reippaasti. Lieneekö vika sitten ollut laakerissa vai akselissa. Quote
mite^ Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Tuo on juuri se leikannut kaula. Veikkaan myös että jokkismoottoreissa on enemmän ollut empiä kuin aa:ta. Quote
P_Valtonen Posted February 10, 2013 Author Posted February 10, 2013 Tähän on pakko kommentoida sen verran että en tiedä mistä viestiketjun aloittaja on keksinyt termin Kiinanpaska kiinnileikkuu takuulla. Alotus oli 100% provokaatio. Tarkotus sohasta sen verran ampiaispesää että tulee tulosta ja paljon. Tais toimia, sainhan sutkin mukaan keskusteluun ;) ....oman kokemuksen mukaan näitä "kiinanpaskoja" kyllä uskaltaa ostaa tunnetuilta osatoimittajilta.Samaa mieltä. Tosin tuossa tuleva tbo mosa nyt pikkusen arveluttaa..... Erimerkkisistä laakereista on kyllä kuulunut ja ihan itse todettu mittaheittoja eli niiden kanssa kannattaa olla tarkkana enemmänkin, omien kokemusten mukaan en runkolaakereiksi laittaisi muuta kuin kolbenshmitin tuotteita.KS = rock. Olis hyvä tietää kenttäkokemuksia tästä Silverlinestä Yksi merkittävin seikka näiden Kiinan kampuroiden puolesta on että niissä tulee mittakortit mukana, sieltä voit kattoo onko mitat sitä mitä haluat. Tosin jos et tiedä mitä mittojen pitää olla, niin sittenhän tuolla paperilla nyt ei tee mtn. Tässä tapauksessa kannattanee harkita koko projektin jatkamista.... Niin ja epäilijöille tiedoksi, kaikki kampiakselit jotka olen mitannu, ovat olleet kortin mukaiset, eli OK Yksi seikka joka on myös puhuu käyttäjien vian puolesta: Jos myyt Jenkkilässä patskaa, niin sullon semmonen lakimiesten ja korvausvaateiden ryöppy niskassa, että loppuu sekä valmistus että myynti. Quote
Roope Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Eikös kolbenien valmistusmaa ole vaihtunnu, jossain näin joskus paketteja missä ei lukenut german enään, etsin sitten vanhemman paketin missä luki. Oon käyttänyt pelkästään noita kolbeneita ja laatu niissäkin laskenut paras ollut että joutunut öljy reiät aukomaan kun pinnotteet vähän karannu. tosin mitoissaan on ollut aina. Quote
mikko k Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 niin se pauteri maksaakin sen 2200e ja sitte tullit ja muut kulut päälle. se on monen harrastajan koko moottorin budjetti. Tuokin on totta. Mutta kuten sanoin, niin mulla ei ole heikompiin esityksiin varaa. Sen verran paljon on tullut volsun koneen osia särjettyä vartilla, että ei enää ole varaa halpaan. Muitten harrastajien puolesta en tokikaan osaa sanoa mitään. Just my 2 cents... Quote
TeeKoo Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Silverlinestä Mulla on koneeseen just menossa kyseiset laakerit. Ei siis kokemusta vielä. Noissa ei, kuvasta huolimatta, ole kaksiosaisessa laakerissa yhtenäistä öljyuraa. Kiinankampi tosiaan tulossa koneseen. Tämän keskustelun vuoksi tsekkasin porausten tulppaukset, eikä yksikään tulppa ollut laisinkaan kiinni, lukitteesta puhumattakaan. Joten kiitoset Valtoselle! Kampura kävi tasapainoituksessa ja melkoisesti oli materiaalia poistettu. Muuten kyllä on hyvin mitoissaan. Quote
Lasse Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Kai mun nyt täytyy noi kaheksankytlukuset paskat heittää romu-ukon kyytiin ja ostaa tilalle tätä yyberkiinan laatua. Ilmeisesti me volkkaristi olemme jossakin ihme asemassa, koska kaikki muu mitä tuolta laadun maasta on mun pöydälle tullut, on ollut enempi tai vähempi paskaa. Usein korjaamatonta sellaista. Paljon jää hommia tekemättä kun enää ei saa edes rahallakaan muuta kuin tuota kiinan superlaatua. Kiinasta saa kuulemma laatua, jos maksaa. Samalla rahalla saa laatua lähempääkin. Miksi silloin ottaa riskiä ja tilata kiinasta. Täällä on ainakin helpompi asioidatekijän kanssa kun se on huutomatkan päässä. Quote
P_Valtonen Posted February 10, 2013 Author Posted February 10, 2013 Lassella ollu huono zäkä Kiina-arpajaisissa? Pahoittelen. Itte olen saanu vain OK tavaraa. Tosin tässä ollu se takana että vierekkäiset komponentit (nokka/nostajat kampi/vauhtis) otettu samalta toimittajalta, niin mahd rekkulat ollu helppo hoitaa. Myyjä ei pääsen sen taakse piiloon että naapurin kalikka on vian aiheuttanu, eikä oma. Myyjillä on rekkula tapauksissa ollut suurta eroa. Osa toimii huonommin (totaali kieltäytyminen keskustelusta reklamaatioon liittyen), osa taas hoitanu hommasa paremmin. *** Tähän vwellovaan keskuteluun vois lisätä vielä yhden ilmeisen unohdetun öljynkierron osasen: lohkon. Kun aloin vuosia sitten kaivamaan kuplan lohkoista ö-kanavan tulppia irti, olin ihmeissäni miksi koneitani ei ollu hajonnu hitosti ennemmän. Käytettyjen lohkojen kanavat oli semmosella kitillä sisältä verhoiltu, että huh huh! Parhaissa oli lukin raatoja, ihmeellistä sienimäistä hapettumaa, etc sontaa sisällä. Tommoseen lohkoon kun polkasee suuremmat sylkyt + aarporauksen & ö-kiertoon pelkän FF liittimen. Sitten sisään joku pesevä öljy, niin johan on ihme jos ei laitteet ala paukkumaan. Kaikella sillä kanavista irronnella sonnalla (& puhumattakaan edellisten kone vaurioiden lastuilla) ei ole valitettavasti kuin yksi etenemis suunta: kohti kiertokangen laakereita. Ja taas se kone vaurio oli muka kampiakselin vika? Itte olen tehny näin: - Pääkanavaan millin suuremmalla poralla reikä kuin kanava ittessään on. Esim Biltemasta löytyy järkirahaan 300mm teriä. Tuo on valitettavasti sen verrran lyhyt että pitää painaa molemmista suunnista pää ö-kanavaan. - Sitten seuraavaksi laakerin syöttö kanavat teräksisellä harjalla. Kuten pullo harja, mutta pienempi. Samalla harjalla muuten hyvä ropsuttaa vanhoista kammista ö-kanavat. Porakone + jarrukliineri hyvä yhdistelmä harjan kera. - Nokka puolen kanavat samalla systeemillä - Nostajien kanavat olen vain kattonu rautalangalla että ovat auki (pari kertaa löytyny ihmeellisesti umpeen hapettunu kanavan nostajan pesien välistä) - Tuumaset kierteet kanaviin ja esim tämmöset tulpat hyde tiivisteellä kiinni. Ja ihan vinkkinä, jos puhaltaa lohkoa millään aineella, niin paras paikka kertyneelle shitulle on se yläkanava jossa on ö-kello. Kun päältä painaa ö-jäähyn reijästä ilmaa sisään, ilma koukkaa alas pääkiertoa kohti tahi ö-kellon reijästä ulos, Mutta suurin osa kanavassa olevasta puhallus matskusta jatkaa matkaansa siihen umpi kanavaan, jossa tulppa on hihniksen suuntaan. Jos et usko niin kokeile itte. Eli puhalluksen jälkeen öljyt sisään ja taas ihmetellään, kun laitteet o rikki :) Edit-1-2-3-4-5-6 Vattu että tulee taas kirj häröä Quote
jukkis Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Pari mielikuvitus tarinaa joilla ei tosiaankaan ole tarkoitus mollata mitään eikä ketään. Motti 1 kiinan akseli ja veivit huipputeho jää penkissä alle 6000rpm kone ei pyöri käytössä yli 7500 kierrosta. Ei ongelmia ajetaan useita kisoja. Motti 2 sama kompinaatio kuin edellisessä mutta huipputeho 7tonnin korvilla, pyörii jo kasia.Tulee laakeri vaurio Akseli hiotaan läpi veivit ja loppu kone käydään läpi mosa nippuun. Räjähtää eka lähtöön. Samat tekijät kasaa koneen hitsi akselilla. Ei tuhoja sen jälkeen. Onkohan näissä voinut käydä niin et mosa2 on parilla eka kasaus kerralla kasattu väärin ja viimesellä kerralla sattunu liimat oikeisiin rakosiin, Samoin ku mosa ykkösessä vai oiskohan näillä mitään tekemistä kierrosten kans. Ja mistähän mahtaa johtua et osa halvoista akseleista ei kipinöi kauloje hionnassa juuri yhtään. Ja orkkis akseli ja osa kiinalaisista antaa hienon kultasuihkun. Quote
PZQ Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Oman koneen puhdistin ensin kevyesti lasilla puhaltamalla, ja sen perään ultrassa. (Testasin piruuttaan ultraamista myös puhaltamattomaan lohkoon ja viduiks menee...) Varmasti syytä myös kanavien paskasuudessa, mutta jos veivi leikkaa kiinni niin luulis että myös runkolaakeri? Pitäisi joskus mitata kiina-akselin/orkkiksen/Pauterin pinnankovuus. Vai onko kukaan koskaan mitannut? -Pete- Quote
P_Valtonen Posted February 11, 2013 Author Posted February 11, 2013 Kovuutta en ole mitannu, mutta materiaalitesti oli nelisen vuotta sitten. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7434-suuri-materiaalitestaus-vw-boxer-osista/ Quote
metake Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Pitäisi joskus mitata kiina-akselin/orkkiksen/Pauterin pinnankovuus.Vai onko kukaan koskaan mitannut? Nitrattua akselia ei pysty "normi" menetelmin mittamaan. Nitraus on liian ohut, jolloin alla olevan perusaineen joustavuus vääristää tulosta. Pitää tehdä hie ja mitata pelkän nitrauksen kovuus, ja siihen vaaditaan mikroskooppi sekä hieman paremmat kovuusmittauslaitteet. Ja tietysti pitää uhrata 1 kampiakseli josta voi leikat kyseistä toimenpidettä varten palasen... Quote
SimpleMan Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Anteeksi typeryyteni asian suhteen, vaikkakaan vielä en ole kohta kait satavuotiasta kiinanakseliani saanut kiinnileikkautumaan; Mitä Valtonen tarkoitat keskimmäisen nokkalaakeripukin tiivistämisellä? - Muistettu tiivistää keskimmäisen nokkalaakerin pukki (siitä menee öljy pelkäjän puoleiseen lohkon puoliskoon). Quote
PZQ Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Nitrattua akselia ei pysty "normi" menetelmin mittamaan. Nitraus on liian ohut, jolloin alla olevan perusaineen joustavuus vääristää tulosta. Pitää tehdä hie ja mitata pelkän nitrauksen kovuus, ja siihen vaaditaan mikroskooppi sekä hieman paremmat kovuusmittauslaitteet. Ja tietysti pitää uhrata 1 kampiakseli josta voi leikat kyseistä toimenpidettä varten palasen... Duunista löytyy mittaus laitteistoa, (tosin tällä hetkellä laitteet kaukoidässä). [attachment=0]Worldtour 2011 3115.jpg[/attachment] Mittapiikki tikkaa/mittaa poltetussa akselissa 650HB kovuuteen, tosin en kyllä minäkään ehjää kaulaa ko-metodilla testaisi, jättää pienen ritsimerkin mitta kohtaan... Harmi kun kaverin leikannut pauter-akseli on jo hiottu, se olisi pitänyt tikata ennen hiontaa... :-) -Pete- Quote
metake Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Nitrattua akselia ei pysty "normi" menetelmin mittamaan. Nitraus on liian ohut, jolloin alla olevan perusaineen joustavuus vääristää tulosta. Pitää tehdä hie ja mitata pelkän nitrauksen kovuus, ja siihen vaaditaan mikroskooppi sekä hieman paremmat kovuusmittauslaitteet. Ja tietysti pitää uhrata 1 kampiakseli josta voi leikat kyseistä toimenpidettä varten palasen... Duunista löytyy mittaus laitteistoa, (tosin tällä hetkellä laitteet kaukoidässä). Mittapiikki tikkaa/mittaa poltetussa akselissa 650HB kovuuteen, tosin en kyllä minäkään ehjää kaulaa ko-metodilla testaisi, jättää pienen ritsimerkin mitta kohtaan... Harmi kun kaverin leikannut pauter-akseli on jo hiottu, se olisi pitänyt tikata ennen hiontaa... :-) -Pete- Juuri tuota tarkoitin, että tuollaisella laitteella ei nitratun pinnan kovuutta pysty (luotettavasti) mittamaan. Voi sillä mitata, mutta sitten kyllä asettaisin miittaajan ammattitaidon jo kyseenalaiseksi. Toki siitä on jo vuosia aikaa kun olen noita itse mitannut, ja tekniikka on siinäkin suhteessa varmasti kehittynyt. On mulla varmaan jossain vielä tallessakin noita mikroskooppikuvia ja mittauksia, kun vaan tietäis että missä.. Quote
PZQ Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Tiedustelen ingenjööriltä nitrauksen mittauksesta. Anyway, muistakaa varoittaa lähimmäisiänne :-) -Pete- Quote
Guest hot tuna Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 ei oo niin paljo rahaa et pystys kiinan kammella pilaan pannua..suomi tavaralla hepat pysyy tallessa.! Quote
P_Valtonen Posted February 14, 2013 Author Posted February 14, 2013 Mitä Valtonen tarkoitat keskimmäisen nokkalaakeripukin tiivistämisellä?Sitä että siinä on yksi potentiaaline kohta jossa kone voi alkaa hukkaa ö-paineitaan. Tossa menee lohkon puoliskojen välinen ö-kanavfa (kiertää keskimmäisten nokan laakerin ulkoreunaa sivuten). Uudessa/100% terveessä tuskin suuri ongelma, mutta jos keskipukit päässy hieroo toisiaan ja/tai lohko rytkähtäny ulospäin jonkin kone kaputin yhteydessä = problem Quote
JM Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Allekirjoittaneella pyörii kiinankampi aika rajussa ympäristössä. Iskua kuiteskin 86 ja rundit on rajattu 8000. Ongelmat on lähinnä jossain muualla kuin alakerrassa..... Quote
VW-63 Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Jatketaanpas tätä keskustelua. Mitä nyt olen asiaan yrittänyt perehtyä niin rivien välistä voi lukea, että noilla "edullisilla" takokapiakseleilla pitäisi pysytellää alle 6500r/min kierroksissa? Ja käsittääkseni rajana on juurikin voitelun toimivuus. Mutta mikä tekee kalliimmista akseleista kierroskestävämpiä, eli voiteluominaisuuksiltaan parempia? Esim. Scatin billet akselista sanotaan: EXCLUSIVE STRAIGHT-SHOT OIL SYSTEM TO CONNECTING RODS PLUS CHAMFERED OIL HOLES ALLOW YOUR ENGINE TO SUSTAIN HIGH REV'S OVER 6500 RPM ja Scatin takoakselissa ei vastaavaa manintaa ole (vaikka runkolaakerikaulat on uritettu KK-laakerien paremman öljynsyötön varmistamiseksi ja muutenkin poraukset ovat saman näköiset kuten billet akselissakin) Miksei takoakseleissa ei muka ole tai ei voisi olla samoja öljyn virtaus ominaisuuksia? Eihän se öljyn kulku laakereille ole "rungon" valmistustavasta riippuvainen. Mikä näissä edullisimmissa akselissa asettaa rajat kierroksille? ei oo niin paljo rahaa et pystys kiinan kammella pilaan pannua..suomi tavaralla hepat pysyy tallessa.! Mistä näitä suomalaisia kampiakseleita saa? Quote
mikko k Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 Tiedustelen ingenjööriltä nitrauksen mittauksesta. Anyway, muistakaa varoittaa lähimmäisiänne :-) [attachment=0]IMG_9025.JPG[/attachment] -Pete- Mistäs tommosia tarroja sais? Quote
Ketsa Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 http://www.ebay.com/itm/WARNING-Engine- ... 0335098691 Ameeriikasta ainakin isolla rahalla. Quote
JM Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 Mulla on runko laakereiden kohdalta kampeen sorvattu ura. Quote
P_Valtonen Posted November 10, 2013 Author Posted November 10, 2013 Mistä näitä suomalaisia kampiakseleita saa?Ainakin kaakonkulmalla, (nyt jo toimintansa lopetti 1995/96) MekaRacing. He vain välitti tavaraa, ei omaa tuotantoa. Oli kaikea moottori osaa; suomituotantoa ja uutta osaa jenkkilästä. Noita on tehty ennen kiina-buumia lähes joka toisessa kylässä pönttö kuskeille, kunnes pitkäiskut kiellettiin. Toisaalta se että noilla ajettiin jokkiksessa viimeksi abaut 30v sitten, on jo tekijöitäkin varmaan saattanu hautaan. Nykynen uusien osien hintataso tuskin on ainakaan lisänny työkantaa suomikampuratekijöille. Humoristisin paja oli R-koneistus (tehnee vieläkin??). Kysyin markka aikana hintaa omaan Typ-4 aihioon tehtynä rookaus + vastapainotus ja vastasivat 2000mk. Sitten hommat eteni ja vuoden päästä oli oikea tarve & kun kysyin oli vastaus 3000mk. Siinä vaiheessa oli pakko kysyä, että tällä hinnan nousulla varmaan ensivuonna hinta on 4000fim. Vastaus oli epämääräinen joo. . . . . Tuon jälkeen selvittelin että paikallinen seppä rookeri hitsaus (jolla +50kampea tehty JM puolelle ja joista nolla katkennutta) ja vastapainolimputus tekis 300mk. Sitten hionta olikin jo eri juttu. 90% hiomoista ei halunnu edes hinnotella, ne ketkä hinnotteli, oli kammen hionta noin 1500fim tasossa. Edit. olipas taas kirj häröjä Quote
Racing Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 Jos isku on vakio niin alkuperäinen VW akseli sellaisenaan tai siihen hitsatut vastapainot tai täyspyöreä sellaisenaan tai kevennettynä. Jos pitempi isku niin sitten joku valmis laadukas akseli. Itse en kauloilta täytettyä akselia koneeseeni laittaisi jolle pitäisi kestoa tulla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.