Guest Kaiponen Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Yhen topicin löysin missä sanottiin että felician startti menee kuplan laatikkoon. Onko kokemuksia siitä ja sopiiko se hammastus sitten vauhtipyörän kanssa? Halvempihan tuo felician startti olis ja mahdollisesti tehokkaampi? Quote Link to comment
hakkis Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Hyvin pyörittää=)Eikä tarvi välittää starttpuslan kunnosta.Dieselin starttia ei kannata laittaa!(liian tehokas...,vauhtipyörän hampaat varmasti kuluu muuten) 1 Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Okei kiitos tästä. Meinasin jo ostaa vahingossa dieselin startin! Quote Link to comment
Barney Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Mulla on Hytöseltä ostettu startti joka lienee tarkoittettu skodaan? Ratas ei tule startatessa yhtä pitkällä kuin vw omassa. Välillä pyörähti tyhjää startatessa. Ongelma korjaantui kun kiinnityslaipasta sorvattiin siivu pois. En tiedä puhutaanko nyt edes samasta startista. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Mulla on Hytöseltä ostettu startti joka lienee tarkoittettu skodaan? Ratas ei tule startatessa yhtä pitkällä kuin vw omassa. Välillä pyörähti tyhjää startatessa. Ongelma korjaantui kun kiinnityslaipasta sorvattiin siivu pois. En tiedä puhutaanko nyt edes samasta startista. Hyvin mahdollista että oli joku muukin skodan startti kun ton felician. Kattelin noita erilaisia skodan startteja ja tosi monessa näytti olevan just tollanen samanlainen kiinnitys. Quote Link to comment
mikan Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 (edited) Hämärä muistikuva, että myös joku Golfin startti olis mennyt helposti 200mm vauhtiksen kanssa? Haulla varmaan löytyis täältä... t. Mika Edited February 17, 2014 by mikan Quote Link to comment
ozone Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 (edited) Mulla on Kuplassa Felician startti, osanumeron löysin tältä palstalta. Kuplassa on swingiloota uudemmalla painelaakerilla, ei vaatinut juuri mitään muutostöitä tuon startin vaihto. Ainoastaan yhtä pinnapulttia piti vähän lyhentää. Muistaakseni sen piti olla 1.6 bensakoneisen Felician startti. Ja koneen vauhtis on 12v 200mm. Startti jaksaa hyvin pyörittää katustrokerin käyntiin, mitä Volkkarin vanha startti ei enää oikein jaksanut. Edited February 17, 2014 by ozone Quote Link to comment
mite^ Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Golffin startti menee ku vetää toisen korvan "auki" ja iso prikka tai tekee erillaisen palikan kun painaa laipasta. Skodan startti voi olla helpompi, en tiedä siitä. Quote Link to comment
make76 Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Käykö tuo Felician startti myös Irs laatikolla varustettuun kuplaan? Vai onko siihen jokin muu parempi vaihtoehto vakiota tehokkaammaksi startiksi? Make Quote Link to comment
Ketsa Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Edellisen postauksen kysymykseen vastaus pitkällä vasteajalla - kyllä sopii myös IRS -laatikkoon (ainakin kiinteäposkiseen) :-) Arkistoidaanpa omat sovellus tämän vanhan ketjun jatkoksi. Eli tuo Aircooledin startti tuli hommattua talvipystärin huonoon pyöritykseen lääkkeeksi http://www.aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08kw-classic Hampaalle ylettymisestä on ollut juttua laidasta laitaa, toisilla toimii sellaisenaan ja ainakin pari ongelmatapausta löytyy tältä foorumilta, joten jotain "parantelua" piti ihan puuhastelun ilosta tehdä. Mittailin, että noin 2,5 mm parannuksen pystyy tekemään ihan tosta vaan laippaa ohentamatta. Eli vetäisin sorvissa laipan moottorin puolelta suoraksi ja syvensin ohjuriuraa ja laakerin pesää tuon samaisen noin 2,5 mm. Tuo 2,5 mm mitta tulee siitä, että silloin jää juuri ja juuri vielä tukilaakerin eteen pieni olake estämään laakerin karkaaminen. Hiukan olisi tietysti voinut hitsata lisää ainetta ennen sorvausta tuohon olakkeen päähän, mutta argon -pullo oli tyhjä, joten tällä mentiin. Mittausten perusteella ratas jää modauksen jälkeen 3 mm kauemmaksi kuin orkkis startilla ja sekä tässä skoorassa, että orkkiksessa rattaan "isku" on 14 mm. Alla olevasta kuvasta näkee kuinka koko loppukärsä irtosi sorvatessa pois. Pari kuvaa mittausuhteista skoora vs lyhyt orkkis Bosch Ja siellä möllöttää kuva. Solenoidin herätepiuhaa piti hiukan jatkaa, mutta se ei ollut orkkispiuha, joten en tiedä oliko vain tämän tapauksen ongelma. Ja sitten vielä testausvideo kertomaan pyöritysvoimasta (ilman kytkintä, 92x78, 10:1, x vuotta vanha juuri ladattu akku). Puoltalta tarkoituksella sähköt pois, eli ei käynnisty :-) https://photos.google.com/share/AF1QipPhy6lqlU2vdXlF9r39PO8ay8FPPdC0sRXWcBOWPOryRtTvo1oPcau0Qkdgq5-S8A/photo/AF1QipOIVvtMih56dXI9u5JVMG0E_VXRj4MEzdrkYlnH?key=OXYxeVdFd2N0bXlhUWNWbzJXTTNMdDhPZ2ZpNXZ3 Ehkä jonkin 15 - 20 kertaa löin tänään tuolla koneen tulille ja erittäin hyvä ensifiilis jäi tästä startista. 5 Quote Link to comment
Soukka Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 (edited) Tosi hyvät ohjeet ja kuvat! Auttaa paljon kun joutuu itse muualla koneistukset hoitaa niin ei voi autoon aina välissä sovittaa. Edited May 8, 2016 by Soukka Quote Link to comment
x-pj Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Minä otin sorvilla tavaraa pois laipan etupuolelta, niin että startti uppoaa syvemmälle. Aleksilla teetätin vielä tukilaipan teräksestä startin laipan takapuolelle. 2 Quote Link to comment
peruskallio Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Itse noiden sorvauksien lisäksi (laipan ohennus ja pesän syvennys) jatkoin vielä akselin päätä muistaakseni n.5mm. Käytin hyväksi akselissa olevaa keskiötä, johon rymppäsin pronssista tehdyn jatkon. Omassa startissa suurimmat murheet johtuvat luultavimmin virtalukon pohjasta, lähti kyllä pyörittämään mutta virta ei jaksanut vetää ratasta niin ulos kun olisi voinut tulla. Tuli ilmi akselin jatkamisen jälkeen, irtoakulla pyöritti, autossa ei rele väliin niin homma alkoi rokkaamaan. Quote Link to comment
Ketsa Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Minä otin sorvilla tavaraa pois laipan etupuolelta, niin että startti uppoaa syvemmälle. Aleksilla teetätin vielä tukilaipan teräksestä startin laipan takapuolelle. Tuo minullakin olisi ollut (tai tarvittaessa on edelleen) jatkosuunnitelmana. Laippa on vakiona noin 8 mm vahva, eli käytännössä rattaan saa laippaa ohentamalla vaikka aivan samaan linjaan orkkisrattaan kanssa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 (edited) Nyt näitä on tullu näköjään lisää. Tää versio oli ekana tarjolla AC-kaupassa. Tästä hyvät kokemukset mulla: http://aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08kw-classic Tuosta on tullu toinen versio rinnalle: (samaan autoon, mutta ilmeisesti eri valmistaja) http://aircooled.fi/tuote/5396/startti-12v-valitetty-08kw-qh Ja sitten em veljeksiä tehokkaampi dsl versio. http://aircooled.fi/tuote/5382/startti-12v-valitetty-18kw-electrix Toi diiselikö löi niin että hampaat oli startista / vauhtiksesta solmussa? Kokemuksia? Mites sopivuus? Siis miten mahtuu tuonne ahtaaseen startin lokoseen..? Edited May 11, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
VW-63 Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 (edited) Ja sitten em veljeksiä tehokkaampi dsl versio. http://aircooled.fi/tuote/5382/startti-12v-valitetty-18kw-electrix Toi diiselikö löi niin että hampaat oli startista / vauhtiksesta solmussa? Kokemuksia? Mites sopivuus? Siis miten mahtuu tuonne ahtaaseen startin lokoseen..? Vai että oikein "planetaario vaihteisto" :) Mahtaa olla AC:llä jotain uutta tähtitieteellistä tekniikkaa. Edited May 8, 2016 by VW-63 Quote Link to comment
Guest Type123 Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Jos haluaa säästää muutaman kympin, niin ebay.de kautta tuon 1.8kw startin saa ~40€ edullisemmin toimituskuluineen. Prosentuaalisesti ihan ok säästö ainakin. Quote Link to comment
x-pj Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Ei ole kokemusta, mutta en ihan heti keksi mihin tuota 1,8kw starttia tarvitaan. Kyllä minun 2,4l 12.5 puristuksilla oleva moottori pyörii ihan kivasti pienemmälläkin. 1 Quote Link to comment
JM Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Mulla on toi dieselin startti. Hienosti pelaa, ei mitään draamaa. Ostin kk- kaupasta oli valmiiksi sorvattu. Quote Link to comment
tolvana Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Mullakin iso startti, joutu ihan ite sorvaamaan. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 (edited) DSL startissa näköjään enemmän tilaa poistaa lastua. Paljonko Kouvostoliitossa Sorvissä lähti? Ketsan 2.5mm vai enemmän? Edited May 11, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
tolvana Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 5mm laipasta ja kolmisen milliä noista nypyköistä,ei pohjaa ja ollaan parin millin sisällä siitä mihin orkkisstartin liikeradat sattus. Halvatun äänekäs tää startti kyl on orkkikseen verrattuna,liekö vika vai ominaisuus....jos porsii niin reklamaatiota pukkaa ylöjärven suuntaan. Tämmöstä ei tarvi purkaa sorvauksen takia, käypi kiinni kolmileukapakkaan tommosenaan. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Mullakin iso startti, joutu ihan ite sorvaamaan. image.jpeg Paljonko jää matskua tuohon korvakkeen kohtaan? ~6mm? Quote Link to comment
-tipi- Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Tuossa ois 2kW startti, joka menee sorvailematta, eiköhän ala kireempi puristeisetkin strokerit pyörimään. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Tuo skodan startti on aikas edullinen ebayssä mut arvuuttelen vaan kestääkö tuo korvake jos siitä 5mm sipasee poies. Quote Link to comment
tolvana Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Mä ilmottelen sit kun tuo hajoaa...noita on muillakin käytössä ja nimenomaan pitää sorvata noin paljon että liikerata sattuu samaan kohtaan orkkiksen kanssa. Jos ottaa vähemmän niin syöpi vauhtipyörää rotan lailla. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 juu se on selvä et pitää sorvata tuo määrä, mut ku kattelin sitä starttia niin näyttää niin ohkaselta tuo jäljelle jääny korvake et kestääköhän se. Eli onko sulla samanlainen startti mitä aircooled myy ja sitä oot tuunannu vai jokin muu? Quote Link to comment
Roope Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Mulle tuli toiselta volkkari foorumilla mieleen tämmönen teksti... "A cheap man will always buy the cheapest thing available, and then buys another one hoping for a better result, and then spends the rest of his life in misery complaining about it. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Mulle tuli toiselta volkkari foorumilla mieleen tämmönen teksti... "A cheap man will always buy the cheapest thing available, and then buys another one hoping for a better result, and then spends the rest of his life in misery complaining about it. niin, varsin rakentava tuo teksi...olenko nyt tässä valitellut että tuo on ihan paska? Mielestäni asiallinen kysymys joka varmaan koskettaa monia muitakin harrastajia jotka ovat ostamassa starttia. Joku made in usa ei tosiaan takaa että se on selkeästi parempi kuin joku puolalainen. Rahamiehet ja naiset voi mun puolesta ostaa nossiosia ja elää siinä uskossa että ne on parempia. Quote Link to comment
tolvana Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Mun startti on ostettu ac kaupasta Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 (edited) Tuo skodan startti on aikas edullinen ebayssä mut arvuuttelen vaan kestääkö tuo korvake jos siitä 5mm sipasee poies. Mullon tuo ainakin on kestäny testipenkissä tuolla ohennuksella. No käynnistys kerrat tosin vasta jotakin 30-50 kertaa. On tää halppiksien halppis AC kaupasta Edited January 18, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Anpu Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Skodan dieselin ja bensakoneen startit on erillaisia. Bensakoneen startin laippa on ohuempi joten navan joutuu purkamaan ja sorvaamaan päädyn sisältä laakeripesää syvemmäksi sekä laipasta. Laakeripesää sorvatessa saa olla tarkkana ettei pesä mene puhki. Diselin startista riittä näemmä pelkän laipan ohentaminen. KK:sta löytyy valmiiksi sorvattuna dieseliä. Mulla käytössä diesel, bensa sekä hi-torque ja skodan startti pesee 6-0 hi-torquen. Quote Link to comment
JuhaR Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Mulla ainakin on tuo Z-tanko just about siinä kohtaa missä tuon skoda dsl startin solenoidi kumpuaa... eikä varmaan mahdu solenoidi alaspäinkään. Mitenköhän tuon bensa skodan startti ja z-bar, onko mahtumisongelmia? Quote Link to comment
Soukka Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Mä otin sen tangon pois sieltä kun oli kanssa edessä ton dieselin startin kanssa. Todella hyvin kyllä pyörittää 10,5 puristeista. Quote Link to comment
SePi Posted November 5, 2017 Share Posted November 5, 2017 Onko viime kevään keskustelujen jälkeen tullut uutta viisautta tai tarjontaa? Joutessani katselin 1303:n mukana tullutta alkuperäistä ja jossain vaiheessa teipillä tiivistettyä starttia. Jos sen kunnostus maksaa saman 150,- kuin laturin, niin tekee mieli uutta. Viisysissähän vasta kolmas HiTorque startti alkoi toimia, joten niitä en kaipaa tai edes tarvitse. Mutta mielellään varman ja valmiin startin ruuvaisin aikoinaan paikoilleen. Ehdotuksia/kokemuksia, kiitos! Quote Link to comment
Ketsa Posted November 5, 2017 Share Posted November 5, 2017 Parin kesän ja lukuisten starttausten (paljon säätöä) perusteella olen erittäin tyytyväinen modaamaani Felician starttiin. Ei yhtään ikävä kuplan vakiostartin laiskuutta :) Quote Link to comment
x-pj Posted November 5, 2017 Share Posted November 5, 2017 Minä olen myös ollut tyytyväinen modattuun felician 0,8 kw starttiin kuplan isossa moottorissa. Bussiin, jossa vakiokone, laitoin automaattikuplan startin. Pelkäsin, että felician startti saattais olla siihen jopa liian ärhäkkä. Automaatin startti on kuitenkin selvästi vahvempi kuin kuplan oma ja pyörittää vakiokonetta tosi mukavasti. Se on normaalisarttia pidempi, mutta jos tilaa on niin ok. Quote Link to comment
SePi Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Jos nyt jäis sittenkin sorvailut ja kokeilut hampaiden kestävyydestä pois ja hommais automaatin startin, niin onko kyse tosiaan näistä: esim tämä, tai tämä, tai tämä? Tuo eka tosin on tuplatehoinen tarpeeseen nähden. Quote Link to comment
x-pj Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Mulla on käytettynä hankittu Bosch SR17, joka oli myyjän mukaan ollut 911 porsaassa. Samaa mallia käytettiin automaattikuplissa. Varmaan noi kaksi jälkimmäistä olis vastaavia. AC:n kautta näyttäisi olevan kunnostettuja alkuperäisiäkin tarjolla http://www.aircooled.fi/tuote/4695/startti-12v-t1-bosch Quote Link to comment
SePi Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 (edited) Mulla on käytettynä hankittu Bosch SR17, joka oli myyjän mukaan ollut 911 porsaassa. Samaa mallia käytettiin automaattikuplissa. Varmaan noi kaksi jälkimmäistä olis vastaavia. AC:n kautta näyttäisi olevan kunnostettuja alkuperäisiäkin tarjolla http://www.aircooled.fi/tuote/4695/startti-12v-t1-bosch Vielen Dank, germaanit saivat rahani Edited November 6, 2017 by SePi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.