Jump to content

Dynolappu ja alivirittäminen. Apua kaivataan


Guest MikkoL

Recommended Posts

Guest MikkoL

Akuutti katsastus ongelma.

 

Eli asemalla vaadittiin dynolappu. Pers tuntumalla on autossa yli 60 heppaa ja tarvis näinollen alivirittää tai vastaavasti lappu missä kerrotaan 1700cc moottorin teho, jonka pitäisi olla max. 60 hp. Miten pitäisi nyt edetä.

Link to comment

Jos on kuplan kone niin sitä saa virittää 7kg/kW asti ilman lupaa, eli ei tarvitse mitään dynolappua. Jos taas kuplan perässä on joku muu kuin kuplan kone niin sitten tarvii olla dynolappu jos ei muuten voi esittää teholukemia. Näin tulkitsisin tuota stasin ohjetta.

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

Link to comment

sylinteritilavuuden/kansien vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja tarvii muutos katsastaa. Jos ei ole vertailtavaa moottoria niin sillon tarvii olla dyno lappu. Mutta tuskin muodostuu ongelmaa dynolappuun jos moottorin teho saa olla max rapee 100kw(kupla painaa 740kg). Luulis konttoria kiinnostavan jarrut hiukan enemmän kun toi tehoraja.

Link to comment
Guest MikkoL

Kiitoksia nopeista vastauksista.

 

Tarvii huomenna käydä asemalla uudestaan kun säädöksessä luki myös että: Ellei vaikuta ilmeiseltä että moottorin nettoteho -suhde alittuu, niin ei tarvii mitään lappuja toimittaa. Näin sanotaan kohdassa 6. Omamassa rekisteriotteessa on 810kg, eli 115,7kw. Ei ylity tuo lukema nykyisillä säädöillä eikä varmaan muutenkaan!

Link to comment

Mulla oli suuremmassa koneessa vakiokaasari ja putkisto muutoskatsastuksen ajan. 20% sai muistaakseni kasvattaa sylinteritilavuutta vertailumoottoriin verrattuna. Mulla oli lappu, jossa kerroin moottorin olevan vakio 1600, johon vaihdettu 92 mm sylinterit. Mulla nyt otteessa moottorin koko 1835. Tähän ei tarvittu dyno lappua.

Muutoskatsastuksen jälkeen voi virittää moottoria tietyissä puitteissa eli vaihtaa kaasaria ja putkistoa yms.

Link to comment
Guest MikkoL

Ok.

 

Nyt paikassa tuplat ja käärmes. Ei menny konttorilla läpi koska vw.n moottori lapussa tilavuudet--->tehot loppuu 1.6l niin ei ollu vertailtavaa tulosta 1.7l moottorille, joten dynolle mars oli käsky. Eikä myöskään inssin mielestä teho saa ylittää 60 heppaa.

 

Onko se nyt niin, että ensin tarvii muutoskatsastaa ja vasta sitten voi tehoa kasvattaa aina sinne asti kunnes 7kg/kw tulee vastaan vai mikäköhän tässä nyt oli ongelma!?!

Link to comment

Moottorin muutoskatsastuksesta on kyse ja samalla normikatsastus joka meni läpi.

Jos kyseessä ei ole vakiomoottori, tai x-pj:n esimerkin mukaisesti "vakiomoottori jonka iskutilavuutta on kasvatettu max 20%", niin tarviit dynolapun, koska et pysty luotettavasti osoittamaan että moottorissa on maksimissaan 60 hevosvoimaa, joka on muutoskatsastuksessa maksimi (max +20% tehoa). Tuo 20% iskutilavuuden kasvattaminen tulee siitä, että sääntöjen mukaan tehon katsotaan nousevan iskutilavuuden suhteessa jolloin moottorin pysyessä muuten vakiona teho ei kasva liian suureksi.
Link to comment

Ok.

 

Nyt paikassa tuplat ja käärmes. Ei menny konttorilla läpi koska vw.n moottori lapussa tilavuudet--->tehot loppuu 1.6l niin ei ollu vertailtavaa tulosta 1.7l moottorille, joten dynolle mars oli käsky. Eikä myöskään inssin mielestä teho saa ylittää 60 heppaa.

 

Onko se nyt niin, että ensin tarvii muutoskatsastaa ja vasta sitten voi tehoa kasvattaa aina sinne asti kunnes 7kg/kw tulee vastaan vai mikäköhän tässä nyt oli ongelma!?!

Juuri näin, eli ensin muutoskatsastus ja sitten taas saa virittää tuohon 7 kg/kw rajaan saakka.

 

Tuossa ylempänä jo vastasinkin, että jos moottori on muuten vakio, niin 1700:n kone ei tarvii dynolappua. Mutta tässä tapauksessahan se ei ole..

Link to comment
Guest MikkoL

No voihan vattu. Palataan siis alkuperäiseen kysymykseen eli alivirittäminen ja keinot siihen että saan sopivan dynolapun.

 

Jälkitarkastusvaatimuksena on selvitys rakenteellisista eroista ja moottorin tehosta.

 

Onko olemassa ilmavolkkaria jossa 1700 moottori ja max 60hp?

 

Mitenkäs lainsäädäntö 779/1998 jossa sanotaan esim. Kohdassa 6, että kaasuttimen muuttamisen katsotaan lisäävän moottoritehoa 10% jollei muuta todisteta. Ja iskutilavuuden suurentamisen katsotaan suurentavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa jollei muuta todisteta.

Link to comment

Varmaan turkkusestakin saat just semmosen dynolapun kun haluat alta satkulla, konttorilla kun käy viisastelemassa niin kannattaa sen jälkeen käyttää toista konttoria ainakin kaakonkulmilla naama jää muistiin melko herkästi.

Sytkää myöhästämällä esim saa tehot alas mut kyl ne dynohemmot tietää jipot ja osaa hommansa.

Edited by tolvana
Link to comment

Menet auton kanssa dynoon ja teette semmosen alle 60 hv lapun. Miten se saadaan aikaan? Sytytys myähäselle, yksi tulpanjohto irti, kaasuvivuston avautuman rajoitus. pakoputken tukkiminen, kierrosten rajoitus. Onhan näitä.

Link to comment

Nyt paikassa tuplat ja käärmes.

Niin oli mullakin, mutta laitoin vakiokaasarin ja -putken muutoskatsastuksen ajaksi. Kun hommas käytetyt osat ja möi ne eteenpäin, niin tuli tappiota vähemmän kuin dyno-lappu olis maksanut. Toki vaivaa oli aikalailla enemmän.

 

Vertailumoottori on kuplaan asennettu suurin moottori eli 1584 kuutiota ja 50 hv. Siihen 20% lisää ja tulee tuo maximi eli 60 hv.

Jos ei ole kauheesti liikaa tehoa, voishan sitä sytkää säätää itsekkin ennen mittaukseen menoa.

Link to comment

  

TRAFI/17674/03.04.03.02/2011

Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)

kohdassa 6 § Moottorin muuttaminen sanotaan seuraavaa:

 

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muu-toskatsastusta,

 

Onko lähtökohta on ollut 1580cc mottori? Jos on niin tämän mukaan 1700cc ei vielä vaadi muutoskatsastusta, vaan sen ja kaasarien vaihdon yms. voi tehdä moottorin muuttamisen säännöillä eli ilman muutoskatsastusta. 

 

 

 

 

Link to comment

TRAFI/17674/03.04.03.02/2011

Onko lähtökohta on ollut 1580cc mottori? Jos on niin tämän mukaan 1700cc ei vielä vaadi muutoskatsastusta, vaan sen ja kaasarien vaihdon yms. voi tehdä moottorin muuttamisen säännöillä eli ilman muutoskatsastusta.

Tarkennuksena tähän, että moottorin lähtökohdalla ei ole merkitystä, vaan sillä mikä moottori on merkittynä rekisteriotteeseen. Jos otteessa on merkintä 1600 koneelle (1584) niin ilman muutoskatsastusta siihen tosiaankin saa asentaa 1742 kuutioisen moottorin.
Link to comment

Mä tein niin että muutoskatsastin kuplan vakiolle 1.6 motille. Sen jälkeen viritin perkeleesti.

Kyllä ne konttorilla yritti välillä vähän johdatella että "eikös näissä kiihdytysautoissa ole yleensä isot ja tehokkaat moottorit?" Sanoin vaan että 1.6 kuten papereissa ja pikkusen kutitettu. Kuten olikin...

  • Like 1
Link to comment

Trafilla on oikeus, tai sille on tulossa oikeus lähiaikoina, kutsua haluamansa auto katsastukseen kesken ajokauden. En tiedä tarkemmin koska olen kuullut asiasta ainoastaan toisen käden kautta, mutta liittyy ilmeisesti juurikin näihin "katsastusmoottoreihin" yms. Eli voivat tehdä pistokokeita ja tekevät niitä tulevaisuudessa enemmän. Esimerkiksi jos viet auton katsastukseen jollekkin asemalle ja tulee hylky, niin vietkin kokonaan toiselle asemalle ihan normi katsastukseen ja menee läpi, tällöin Trafi voisi kutsua ajoneuvon tarkastettavaksi. Joku asiaa tarkemmin tunteva voisi kertoa enemmän, tai sitten vaan odotellaan että asiasta uutisoidaan tulevaisuudessa.

Link to comment

Tässä olis nyt jollekin "vuokraa minut muutoskatsastusta varten" perussatsille markkinarako

Ylempää kun lukasee niin perussetti on jokaisen helposti toteutettavissa, sopiva dynolappu ja konttorille kuristukset katsastuksen ajaksi.

Link to comment
Guest MikkoL

Kaasuläppien asentoa rajoitettu radikaalisti ja persdynolla on paha sanoa tehoista. Vielä toi kollektorikuristus niin niillä mennään dynoon. Sytkää pieleen sitten dynossa niin eiköhän se riitä. Niillä sitten asemalle näyttämään. Tuskin enää koeajoa siellä tekevät kun jo sillä ajelivat kertaalleen. Muutetuista osista eli pytyistä, kaasareista ja putkesta maininta ja muuten original osilla oleva osaluettelo niin kokeillaan niillä uudestaan.

Edited by MikkoL
Link to comment

jatketaanhan tähän perään kun itselläkin tulossa ajankohtaiseksi...

 

Itse aiheeseen, mites olisi kuristus imupuolelle? sillähän wrc-autojakin pidätellään?

 

Päteekö tuo

sylinteritilavuuden/kansien vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja tarvii muutos katsastaa. Jos ei ole vertailtavaa moottoria niin sillon tarvii olla dyno lappu. Mutta tuskin muodostuu ongelmaa dynolappuun jos moottorin teho saa olla max rapee 100kw(kupla painaa 740kg). Luulis konttoria kiinnostavan jarrut hiukan enemmän kun toi tehoraja.

jos koneeseen asennetaan ahdin ja ruisku? olettaen että sama kone alunperin muutoskatsatettaessa paikallaan, lisätty vain ahdin ja vaihdettu kaasari ruiskutukseen? eli tarvitseko penkistä olla 60hv lappu vai piisaako lappuun tuo hv/kg arvo? Edited by peruskallio
Link to comment

Päteekö tuo

jos koneeseen asennetaan ahdin ja ruisku? olettaen että sama kone alunperin muutoskatsatettaessa paikallaan, lisätty vain ahdin ja vaihdettu kaasari ruiskutukseen? eli tarvitseko penkistä olla 60hv lappu vai piisaako lappuun tuo hv/kg arvo?

Ei päde, ahdettua ei saa muuttaa/virittää muutoskatsastuksen jälkeen. Ahdetussa siis laillinen maks teho tieliikenteessä 60 hevosvoimaa. Muistaakseni käytetty ahtopaine merkitään rekisteriotteeseen, kuten välijäähdyttimen olemassaolo jne. Edited by metake
Link to comment
Guest MikkoL

Mahtaakohan se omatekemä rakennemuutoslappu (tässätapauksessa oleellisin on sylinteriputkien muutos) riittää tässä tapauksessa vai pitääkö olla esim kuitit osista tms. myyjäliikkeen lappu.

Kellään tietoa asiasta?

Rakenteellisista muutoksista oltiin kiinnostuneita, eli miten on toteutettu tilavuusmuutos.

Link to comment

Mulla riitti ainakin itse laadittu selostus moottorista:

Volkswagen Typ 1 ”Kupla”
Rekisterinumero: XXX-XX

Moottorin tiedot

Moottorin numero: AB863066
Iskun pituus: 69 mm
Männän halkaisija: 92 mm
Sylinteritilavuus: 1835 cm²
Sylinterikannet: alkuperäiset
Moottorin lohko: alkuperäinen
Nokka-akseli ja venttiilikoneisto: alkuperäiset
Kaasuttimet: 2 kpl Weber IDF 2x40
Pakoputkisto: peltipakosarja + äänenvaimennin
Rakentaja: XXXXXXX

Janakkala 14.9.2011

 

 

Tuollaisen lapun tein ja allekirjoitin ja se kelpasi. Lisäksi pitää esittää selvitys osien alkuperästä, kuittia ei vaadittu ja ne osat mitkä oli itsellä valmiina merkittiin "omasta varastosta".

Edited by metake
Link to comment

Ainakin aikoinaan kun omaan kuplaan koneen tein,niin riitti konttorille kun oli tiedot vertailumoottorista (1600), eli lähinnä sylinterin halkaisija ja iskun pituus. Sitten muutetun koneen samat tiedot. Ja lisätietoja että 1600 koneellisessa levyjarrut keulassa jotka omaan oli myös laitettu. Näillä meni muutoskatsastus läpi ilman mitään ongelmaa. Tosin tuosta on aikaa mennyt jo vuosia ja säännökset vaan tiukentunut.

Link to comment
Guest MikkoL

Tarvii tehdä joku tuonkaltainen lappu osista ja varmuudeksi vielä 1600 moottorin specsit. Toi vw lappu mulla jo onkin mutta siitä ei selviä isku/halkaisija juttui niin on turha siltäosin. Muuten kyllä tarpeellinen kallistuksenvakaaja ja jarruosien puitteissa.

Link to comment

Ei päde, ahdettua ei saa muuttaa/virittää muutoskatsastuksen jälkeen. Ahdetussa siis laillinen maks teho tieliikenteessä 60 hevosvoimaa. Muistaakseni käytetty ahtopaine merkitään rekisteriotteeseen, kuten välijäähdyttimen olemassaolo jne.

Mutta jos löydät auton minkä papereissa ei ole määritelty ahtimen merkkiä ja mallia ja tehon kohdalla pelkkä A niin silloin saa aika vapaasti muutella.

 

Niin ja tuo ahtopaineen paikallaan pitäminen oli mulla joskus määritelty niin että otteessa luki "hukkaportti sinetoity vihreällä maalilla" eli portti säätöön ja tippa vihreää maalia takaisin kierteisiin.

Link to comment

Mulla oli suuremmassa koneessa vakiokaasari ja putkisto muutoskatsastuksen ajan. 20% sai muistaakseni kasvattaa sylinteritilavuutta vertailumoottoriin verrattuna. 

 

 

tilavuus 25%, paino 25% ja jos nousee yli 10% ni pitää siirtaa osia toiseen päähän autoa painojakautuman kompensoimiseksi, teho 20%. nämä lisätää mallisarjan isoimpaan, painavimpaan ja tehokkaimpaan moottoriin.

 

esim: näillä prosenttisäännöksillä saatiin KE70 corollaan camryn 3S-FE moottori katastettuna ja oli suomen ensimmäinen missä oli 2.0 16venttiilinen ;)

Edited by jaketech
Link to comment

Entä +2200cc moottorin saaminen lailliseksi josta penkitetty ja punnittu max 7kw/kg? Jarrut 235kw / 1345kg autosta. Kannet, ja lohko poikkeaa vakiosta ulkonäön puolesta, ei niinkään sylinterit.  Ei taida onnistua saamaan lailliseksi kuin saksassa?

Edited by -Alex-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...