Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted

Moottori kysymys......

Ajatuksena saada käyttömoottori kuplaan. Suunnittelin 1600 hieman piristettynä (maltillinen) niin ettei tarvii katsastuksessa alkaa ihmettelemään.

Ja näön vuoksi ajattelin yksikurkkuiset nurkkakaasarit suht orkkisluukilla.

Laatikkona on hieman harvempi malli.

 

Mistä kannattaa tehä. Olis tietenkin 1300 moottori 68 kuplasta. Isommat putket vaan?

 

Ropannu 30+v. mutta en volsuja.

 

Ehdotuksia......

Hinta-arvio?

Posted

Suunnittelin 1600 hieman piristettynä (maltillinen) niin ettei tarvii katsastuksessa alkaa ihmettelemään.

Muutoskatsastuksen jälkeen saa katsastuksessa olla kuplan 1600 koneessa 130 hevosvoimaa pykälien mukaan, vaparina, tiettyjen reunaehtojen mukaan.

Posted (edited)

Jarrunesteet vuotaa ulos 1-piiripääsylinterin päällä olevan säiliötä tulevan putken tiivistekumin alta. Onko mahdollista selvitä pelkän tuon kumin vaihdolla, vai onko pääsylinteri todennäköisesti rikki? 

 

Uusi pääsylinteri asennettu tänään, mutta kuinka #&%!issä ton saa ilmattua? Täytin sylkän nesteellä ennen asentamista ja koitettu autossa paikallaan ilmata normaalisti ja löysäämällä lähteviä jarrulinjoja suoraan sylinteriltä.

Edited by Mikko S
Posted (edited)

Jäähän vähän tyhjää liikettä jarrupolkimeen? Että varmasti aukeaa kanava jarrunestesäiliöstä sylinteriin?

Sitten voi rätillä tukkia jarrunestesäiliön täyttöreikää ja painaa varovasti paineilmapistoolilla sinne painetta. Ilmausnipat auki.

Tai voihan sitä myös kokeilla imemällä/painamalla vastakarvaan esim. Isolla lääkeruiskulla työsylinterin ilmausnipan kautta.

Edited by peruskallio
Posted

Tyhjää liikettä on polkimella puolisen senttiä. Pitää ehkä koittaa viritellä joku korkki säiliöön ja painestaa sinne 0,5bar kompuralla, niin saisi homman tehtyä yksin.

Posted

Tyhjää liikettä on polkimella puolisen senttiä. Pitää ehkä koittaa viritellä joku korkki säiliöön ja painestaa sinne 0,5bar kompuralla, niin saisi homman tehtyä yksin.

Parhaiten uusiin linjoihin sain nestettä menemään aivan painovoimaa käyttäen (jätät nipan auki pariksi tunniksi.

Posted

Uusimmassa hankinnassa on perus käärmeenpesäputkisto jonka kollektori tulee keskelle taakse. Puhallinkotelolta lämmönvaihtimille menevät putket on poistettu ja reiät tulpattu, niitä pieniä esilämmitysbokseja ei ole, varsinaiset lämmönvaihtimet on. Katselin, että järjestelmän voisi muuten palauttaa toimintaan mutta taaempien sylinterien pakoputket osuvat juuri siihen ilmaputken oletetulle reitille, varsinkin vasemmalla. Kuinka näissä on homma toteutettu, vai pitääkö antaa olla?

Posted

Haitariptkiin tai pakoputkeen sitten lämpöeristettä ettei polta haitariputkea puhki. Paras vaihtoehto ois hitsata siihen putkesta sopivat palat jotka ohittaa pakarin. Toinen vaihtoehto ostaa moottorin takapelti jossa ei ole haitariputkille reikiä ja tehdä itse uudet reijät alkuperäisiä keskemmälle.

Posted

Nyt on muutamat pätkät 50 ja 60mm alumiinihaitaria hankittuna. Onhan tuo tosi kevyttä kamaa eli pitää paneutua siihen hankauksen eristykseen kyllä. Kiitoksia vinkeistä!

Posted

Katselin tässä auton mittaritaulua hiukan tarkemmin. 1968 ei varmaan ollut merkkivaloa sumareille tai  takalasin lämppärille? Eniten silti ihmetyttää ATF-valo, onko kyse automaatin mittaristosta joka tähän on vaihdettu? Minkä ikäisissä ajopeleissä on kaikki kyseiset merkkivalot?

Posted

Siinä on sellainen kiinnityssokka, tai voi olla myös vedetty pistehitsillä kiinni...

 

Vaijeri takakautta pois ja rasvekuppi vaikka kampeemalla vannettavasten irti.

Ei kyllä näy ulkopuolelle, kun pikkunen nuppi mikä tuloo siitä reijästä ulos ja se liikkuu sisään ja ulos, eli ei oo sokkaa?

Posted

Siinä vaijerin päässä on muistaaksen reikä, onko kenties putkisokka, rautalankaa....

 

Lähteekö vaijeri vetämällä pois, olkaakselissa on vaijerille läpivientikumi, ja yleensä paskaa täys joten joutuu vetämään voimalla..

Posted

Pitäisi saada maantieajoon tolkullisemmat välitykset. -68 1300 autossa oletettavasti on se 4.375 joka ei matalien renkaiden kanssa oikein menettele isommissa vauhdeissa.

Mikä on järkevin tapa lähteä tuota korkaamaan? Koettaa löytää laatikko 3.875 perällä ja toivoa että se on kunnossa? Hankkia itse perävälitys ja vaihtaa se? Tuntui olevan noita vetopyörästön versioitakin ihan riittävästi eli vaihteiston tarkka malli pitää ainakin tsekata. 

Posted

Missäs pk seudulla kannattaa käydä muutoskatsastamassa kuplaan 1600 kone? Paljonko kannattaa palvelusta maksaa ja mitä kaikkea ne siellä konttorilla sitten syynää? Maahantuojan "lupalappu" löytyy ja koneeseen on varmaan helpointa lyödä sopivat kirjaimet.

Posted

Miksi pitää muutoskatsastaa jos olet vaihtanut isomman koneen?? Teet vaan normaalin vuosikatsastuksen, tuskin katsuri mies rupee koneen numeroita tarkistelemaan...

 

Kehä 3 puuilon takana on Helppo Katsastus asema missä on vw henkistä porukkaa,

Posted

Olisko jotain hyvää netti linkkiä mistä sais selville T2:n eri malliversiot / varustelut. Lähinnä mitä erityistä on kleinbus Campingwagen:sa..?

Posted

Pitäisi saada maantieajoon tolkullisemmat välitykset. -68 1300 autossa oletettavasti on se 4.375 joka ei matalien renkaiden kanssa oikein menettele isommissa vauhdeissa.

Mikä on järkevin tapa lähteä tuota korkaamaan? Koettaa löytää laatikko 3.875 perällä ja toivoa että se on kunnossa? Hankkia itse perävälitys ja vaihtaa se? Tuntui olevan noita vetopyörästön versioitakin ihan riittävästi eli vaihteiston tarkka malli pitää ainakin tsekata. 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/28694-kupla-1600-1300s-vaihdelaatikko-ja-vetarit/

 

Siinä näyttäisi olevan laatikkoa 3,875 välityksellä tarjolla. Siis sikälimikäli sattuu olemaan 1300S autoon alunperin kuuluva laatikko. 

Posted

HC:n tuotteella ja mallikuvalla ei välttämättä paljon yhteistä ole...

 

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Aloittelijan hölmö kysymys, onko hotcars.netin ja aircooled.fin myytävissä 1303 etusisälokasuojien välillä merkittävää laatueroa?

http://www.aircooled.fi/tuote/4762/sisalokasuoja-taydellinen-eteen-vasen-t1-130203-870479 vs http://www.hotcars.net/prod/pict-o/big/4766-30.jpg

Paruzzilta https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=3879&group=8&subgroup=09& Edited by sleepercooler
Posted

Kiitoksia tietäjille vastauksista,

hölmö aloittelija kun tässä törmäs tälläiseen ottaessaan lokaria irti:

http://paste.nerv.fi/41546138-Ma-tykkaan-sekottaa-glitteria-paskaan.jpeg

 

Seuraava hölmö kysymys, internetzeista löysin infoo että polttoainetankin alla olisi ruuveja otettava irti jos halua korin irti alustast, voisko joku ystävällinen tietäjä pinpointata meikälle mistä kohtaa minun pitäisi niitä etsiä?

http://paste.nerv.fi/38828700-Kiasma-nyt-kotiin-kuljetettuna.jpeg

Posted

Tuolla on jotain. Ne ruuvien reijät pitäis olla varapyörän syvennyksessä osittain tankin alla, eli ton rungon etuosan kahteen vierekkäin oleviin reikiin osuvia 

TRUNK-NUTS.jpgTRIANGLE.jpg

  • Like 1
Guest Zimi_79
Posted

Osaisko joku kertoa mikä laatikko/välitykset? Kiitos.  post-3555-0-49841400-1507725454_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...