Maasturi Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Osaiskos joku neuvoa millä tarkistetaan venttiilien tiiveys. Hionnan ja puhdistuksen jälkeen laitoin jouset kiinni. Korjausoppaassa luki että kaadetaan vaihteistoöljyä lautasten päälle kannen ollessa väärinpäin ja odotetaan pari tuntia. Itse laitoin naftaa kun aattelin ettei tarvi paria tuntia ootella. No perkele... vain kaksi imuventtiiliä piti vartin oottelun jälkeen. Onko nafta liian juoksevaa vai hionko vaan lisää? Vastaus kysymykseen: helpoin ja nopein tapa tarkistaa venttileiden tiiveys irrallisesta sylinterikannesta on tämä = venttiilit ja sytytystulppa paikoilleen ( jousia ei tarvitse ), kansi telineelle palotila ylöspäin ja vettä palotilaan. Paineilmapistooli jossa on hieman käyrä kärkiputki imu tai pakokanavaan lähelle venttiilin lautasta, paina venttiiliä palotilan puolelta esim. pitkällä meisselillä. Laita paineilmapistoolista painetta ja pyöritä sen kärkeä venttiilin lautasen lähellä ympäri lautasen ulkoreunoja.... jos palotilassa oleva vesi ei kupli niin silloin venttiili on tiivis. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 (edited) Poista vaan ylläpito roskat pois. Päästään helpommalla kaikki. Edited March 16, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
Paadre Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Poista vaan ylläpito roskat pois. Päästään helpommalla kaikki. Ja paskat. Teet nyt vaan tonne projekti puolelle oman tarinan ni saa joku sheriffeistä siirtää niitä juttujas/kysymyksiä sinne. Se on itelleskin helpompi kun tulee vastauksia vain yhteen laariin. Lähtökohta on kuitenkin hiukan harvinaisempi joten varmasti muitakin kiinnostaa kuinka juttu etenee. Quote Link to comment
mikko k Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Paadren kanssa samaa mieltä. Projekteihin vaan oma kertomus. Ihan mielenkiintoista juttua tulee ja omalla tyylillä. Toiset tykkää, toiset ei. Ei noista "palstapoliiseista" kannata piitata. Helpompi olis seurata yhdestä paikasta miten tämä etenee. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Ja paskat. Teet nyt vaan tonne projekti puolelle oman tarinan ni saa joku sheriffeistä siirtää niitä juttujas/kysymyksiä sinne. Se on itelleskin helpompi kun tulee vastauksia vain yhteen laariin. Lähtökohta on kuitenkin hiukan harvinaisempi joten varmasti muitakin kiinnostaa kuinka juttu etenee. Todellakin mielenkiintoinen. Mikä tässä sitä harvinaista on ? Ei ole edes puhkukoppaa tässä koneessa minkä huomenna haen, sekö on harvinaista. Eikä tule. Sain äsken kuvia koneesta. Mut katotaan kirjottelenko jatkoo jonnekin. Mut jätän tän osion rauhaan tältä osin. Quote Link to comment
metake Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Todellakin mielenkiintoinen. Mikä tässä sitä harvinaista on ? Se automaatti, siis valinta-automaatti, ja sen kaveriksi viritetty moottori. Itse en muista moista yhdistelmää koskaan nähneeni. Joten kyllä tästä saa aivan mainion projektitopicin aikaiseksi. Tuonne kun avaat ketjun: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/forum/14-varios-projectos/ niin siirtelen tästä ketjusta enempi projektiin liittyvät postaukset sinne, ja kysymyksiä voi esittää sielläkin, tai tässä ketjussa, mutta kun tässä on tullut jo niin paljon asiaa jotka hukkuu tän ketjun syövereihin tuota pikaa, niin pysyvät paremmin näkösällä. Ei kannata vetää hernettä nenään heti jos joku hiukan on toista mieltä asioista, tällä palstalla on yli tuhat käyttäjätunnusta ja nyt on tullut negatiivista kommentia alle viideltä, niin siitä ei kannata paljon johtopäätöstä tehdä suuntaan tai toiseen. Lisäksi tällä palstalla saat aidosti hyviä vastauksia ja todellista tietoa, toisin kuin facebookin suomi24-volkkariryhmissä :) Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 (edited) En tiijä oonko tyhmä jäpä mut jos akselistot lähes samaa luokkaa kuin manuaalissa niin tuskin mitään ongelmia on. Mut aina ihminen voi olla väärässä (naurua ). Sit alipaine juttu on jo ratkottu. Sit se kaveri vertas näitä mopon koneeseen et yksinkertaisia vehkeitä rassata. Poista toki kun olet lukenut. Vastasin vain sun ihmettelyyn. Todella saa tietoo sen olen huomannut..en nyt sitä hirveesti kehu. Mut muutamia tuttuja saanut ja niiden kanssa mesen välityksellä oikeeta tietoo saanut niin face kanavalla kuin täältäkin. Edited March 16, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
NordBling Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Ongelmia voi aiheuttaa turbiini, sen aiheuttama öljyn lämpeäminen sekä alipainetoimisen kytkimen toiminnan saaminen vastaavaksi kuin vakiossa sekä vielä itse kytkimen pitäminen kasvaneen tehon/väännön takia. Ja tee vaan se projektiketju kun moderaattorit ovat jo apuakin siihen tarjonneet. Quote Link to comment
Paadre Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Kuuluuko pallokeulassa olla vedenpoistoon reiät tuulilasin karmissa samaan tyyliin kuin kuplassa? Ja jos kuuluu niin missä kohtaa? Quote Link to comment
Mikko S Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Mikä maali kestää lämmönvaihtajissa? Jos nopeasti joku osais sanoa, kun olen kauppaan juuri lähdössä... ;) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Miulla on kestänyt kaikki siveltävät maalit, ihan perus-hammerite esim. aivan mainiosti. Edellyttänee tosin että puhalluksen putket ovat kesälläkin toiminnassa. Quote Link to comment
tc125a Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 1.74 ja 1.6 hammaskehät. Molemmat muutaman satkun krympillä kasassa ja pienet hitsut, mutta moniko hitsaisi lisää ja moniko uskaltaisi kasata noin. Käyttökohde jokkis fiat takapyöriltä reilu 100Kw. Pelkään, että krymppi valahtaa jos hitsaa lisää ja pinnat ajettu jo suoriksi. Yö unet tässä menee. Quote Link to comment
Meto Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Mulla on tuollain hitsattu,on kestänyt tähän asti, tehoja 187 hp Quote Link to comment
tc125a Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Paljonko porukka on jättänyt päittäisvälystä kolmosen rattaalle? Laatikko oli jo kasassa ja "ajelin sisään" porakoneella niin vapaalla kun pyöritteli jonkin aikaa niin kolmonen tihkaa kiinni ja pinioni lähtee pyöriin. Välystä ei varmaan kymppiäkään nyt. Samalla kun siitä joutuu ajamaan varmaan jonkun kympin pois niin olisiko järkeä tehdä "öljy uria" hammaskehän puolelle vastaavasti kuin se prikka nelos rattaan ja laakerin välissä? Quote Link to comment
sinttis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Jos w-130 nokka ja valmistaja ilmoittaa puristussuhteeksi 10-10.5 ja kolmubus.fi laskuri näyttäis koneen puristussuhteeksi 11.03. Onko ongelmia? Vai koneistutanko mäntiin palotilaa puristussuhteen laskemiseksi? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ihan hyvä ruttu, W125:llä ajettiin 11,3:1 puristuksilla. Tosin aika lyhyen aikaa kun allekirjoittanut mämmi puhallinkopan läpät väärään asentoon ja meni pakovena rata-ajossa poikki. En nyt menis vannomaan oliko tämä nyt sitten kovin vahva suositus mutta jos dekkikorkeuskin sopisi kohdalleen niin nippuun vaan - kevät tulee vauhdilla! Quote Link to comment
sinttis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Tarkotus ois rakentaa katukone. Laakeritku saa hyppysiin niin pääsee kattoon mihin kohtaan dekki asettuu. Tarkotuksena ois 1.4. Mielummin myöhään ajoon, kun ennen juhannusta talliin :D. Onko jollain ollut w130 82x92 koneessa? Onko hyvä nokka katuautoon. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 (edited) Onko tämä kytkinlevy sama kuin manuaali laatikossa. 180 mm ja oliko 24 booria. Valinta vaihteisesta automaatista kuiva levykytkin asetelman sisältä.Olisko valinta automaattiin eri levy tehty kuin manuaaliin edes hitlerin jälki kostossa niin ei tuntus järkeen käyvältä. Mut mitä sanoo manuaali laatikon omistajat ? Edited April 2, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 (edited) Tais levy löytyä :-) http://www.aircooled.fi/tuote/139/kytkinlevy-180mm-jousittamaton Se kuvissa sama ja koko mut valinta automaatissa ei vain ole jousia. Tuon tilaan niin katotaan käykö. Edited April 2, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
multanen Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Tais levy löytyä :-) http://www.aircooled.fi/tuote/139/kytkinlevy-180mm-jousittamaton Se kuvissa sama ja koko mut valinta automaatissa ei vain ole jousia. Tuon tilaan niin katotaan käykö. Eroa noissa on ihan päälle päinkin: Kytkinlevyn osat on kasattu eri järjestyksessä eli sinun levyssä on moottorista päin luetellen booriosa, väliosa ja viimeisenä levyosa. Aircooledin kytkimessä päinvastoin. Eli ei välttämättä käy. Äkkiähän tuosta kätevä mies niittaa eri järjestykseen jos osat on muuten sopivat... Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Meinasit sitä keski osaa että kasattu eri järjestyksessä tasot.Ymmärsinkö oikein. Sehän voi olla samassa korossa kuitenkin ja eri valmista voinut niita sen eri puolelta. Kaverilla on kuorma autokorjaamilla niittaus vehkeet ja tuumi et voi vaikka pinnat niitata jos niikseen tulee. No toi nyt on halpa et tilattava kun on lähinnä tuota mun kytkintä. Loput selvii mittaammalla ja kasaamalla kytkin kopan et irrottaako tai pitääkö. Mut noin tarkasti edes älynnyt kännykällä kattoo. Mut kiitos huomaivaisuudesta ja tiedosta :-) Quote Link to comment
sinttis Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Kiertokangen yläpään holkin vaihto? vanha holkki pois, uus tilalle, öljyreikien poraus? sen jälkeen holkkien hoonaus? onko minkä hintasta koneistamoilla? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Näyttäisi olevan koneistamolla 30-50 eur tosin eivät liene ihan tämän vuoden hintoja: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1890-moottorikoneistushintoja/?hl=kiertokan Halvempaa silti kun uudet kanget (n. 130-150 eur). Quote Link to comment
MS940 Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok. Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ? Quote Link to comment
Paadre Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok. Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ? Onhan jarrutanko riittävän lyhyt jotta sylinteri pääsee avaamaan takapiirinkin? Vai kuinkas päin ne muuten on? No, kannattaa se tangon pituun kuitenkin tsekata. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 (edited) avaa takaa nipat (tai joku liitos) tiivistä rätillä paineilmapistooli jarrunetesäiliön täyttöaukkoon ja päästä varovasti painetta sisään. Pidä painetta hetki yllä ja varo ettet vaahdota nestettä, tai roiski hyvälle maalipinnalle... Jos ei nestettä ala takapäästä jostain tulemaan on jotain ummessa. Edited April 8, 2017 by peruskallio Quote Link to comment
MS940 Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Onhan jarrutanko riittävän lyhyt jotta sylinteri pääsee avaamaan takapiirinkin? Vai kuinkas päin ne muuten on? No, kannattaa se tangon pituun kuitenkin tsekata. Eli tuossa on siis tandem-sylinteri jossa edessä etupyörät ja taaempana taakse tuleva linja. En ole muuttanut/säätänyt siinä mitään. Aukaisin sylinterien välisen kammion M6 ruuvin nestettä oli. Olisiko tanko voinut olla väärin säädetty pitkän aikaa ja takajarrut silti toimineet. Katsastuksesta on aikaa vuosikausia. Tämä teoria kuullostaa loogiselta..Kun tietäisi mikä tangon pituus kuuluisi olla. Quote Link to comment
metake Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Kun tietäisi mikä tangon pituus kuuluisi olla. Tangon pitää olla sen mittainen, että kun poljin on täysin ylhäällä niin tangon ja sylinterin välissä on n. 1 mm tyhjää. 1 Quote Link to comment
MS940 Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok. Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ? Olikin takaletkut turvonneet ihan umpeen. En tiennyt tällaisesta ennen. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 (edited) Normaali hommaa vanhoissa kumiletkuissa -;) Ilmaukset hyvä tehdä et minne asti neste kulkee ja liitoksia väliltä auki ja sitä tehden näkee missä välissä vika on. Oma jarru projektia alkaa lähipäivinä ja ostin pääsylinteristä lähtien putket, takasylinterit ja kumiletkut uudet. Auto seisonut 20 vuotta niin voi kuvitella et mitä löytyy.Samoin jousisarjat ja säätö nippelit. Edessä levyt sinne en sylintereitä vielä ostanut. Edited April 12, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
Guest Boogieman Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Hei kaikki! Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä. -Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet... -Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? -Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään? -Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla? -Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia? -Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras? -Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan. Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan! Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Unohda heti kättelyssä 500-1000€ lahot paskakasat ja osta hyvä mies valmis auto, jota ei tartte rupee ekaksi hitsailee,ja pystys modaamaan siitä mieleisesi... siis täähän on vain minun mielipide... Quote Link to comment
tolvana Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Kannattaa lukea muutama ilta tuota projektiosiota niin pääsee jyvälle homman laajuudesta. Lähtökohtaisesti on lottovoitto löytää hyväpeltinen aihio alle kolmentonnin. Quote Link to comment
Guest Boogieman Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Kyllä noita projektiosioita on luettu tässä jo parin vuoden ajan ja mielestäni aika hyvä kuva syntynyt siitä mikä mua odottaa. Kun hyväpeltistä autoa lähtee etsimään niin mitkä ovat ne yleisimmät ruostepaikat? Quote Link to comment
JM Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Nythän puhutaan yli 40 vuotta vanhoista vehkeistä. Nää voi olla ruosteessa ihan mistä vaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Hei kaikki! Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä. -Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet... -Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? -Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään? -Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla? -Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia? -Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras? -Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan. Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan! "Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa?" Riippuu budjetista ja odotuksista. Tonnilla voisi ajatella että saat rempatun vakiokoneen eli tän verran voit laskea ehjälle koneelle arvoa. Penkkeihin saa uusia verhoiluja 500€ lähtien kattoverhoilut muutamalla satasella ja ovipahvit ja lattiamatot puhutaan kanssa muutamista satasista. Lähes kaikkea saa uutena eli sen puolesta ei nyt kauheasti kannattaisi ruveta katsomaan mitä puuttuu mutta tietenkin pienista puroista muodostuu joki. Eli itse etsisin mahdollisimman alkuperäisen aihion missä ei olisi ruostetta. Kone ja sisusta on mielestäni tois sijaisia juttuja varsinkin kun ei olla mitään museo vehjettä rakentamassa. Niin ja puskurit kuuluu mielestäni myös kulutus osiin mitä saa huokeasti uusia tietty hyvät maksaa enemmän. "Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat?" Eturenkaiden takana. Takapyörien edessä / takapenkin alla samat paikat. Takapuskurin kiinnikkeet. Etuakselin kiinnitys. Varapyöräkotelon pohja. Akun alusta. Tietty astinlautojen alla voi löytyä vittumaisia yllätyksiä joita varten lämpökotelot joutuu vaihtamaan mikä käytännössä tarkoittaa korin irroittamista pohjalevyltä. "Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla?" Oikein... osta päistään rullalaakeroitu akseli jos lompakko antaa myöden "Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään?" Alku oikein mutta sitten seuraavana ongelmana on että vanne ottaa kiinni jousilattaan. Tämä koskee siis Swing taka-akselillisia eli yhdellä nivelellä olevia vetareita. Lyhkäset vetarit eivät poista camber ongelmaa madalletussa mutta laatikon/koneen nosto ylöspäin korissa auttaa. Mutta tämä vaatii väkisin pientä hitsausta että homman saa toteutettua kunnolla. Irs peräisessä camber ongelma ei ole madalletussa niin suuri mutta sitten auton vuosimalli karkaa aika uusiin eli pystylampullisiin ellei sitten joku ole hitsannut irs kiinnikkeitä vahempaan pohjalevyyn. "Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla?" Ajo-ominaisuuksien säilyttämissä droppiolat ovat ihan ehdottomat etupäähän tietty laadukkaat iskarit ja välyksettömät nivelet auttavat paljon. Tietty jos auton maahan haluaa niin sitten pitää ruveta nostamaan etuakselia ylöspäin ja viistämään etuakselin kiinnityksiä eri kulmaan että saa casteria siedettäväksi.sit takana tietty vääntösauvaputkien nostot ja vaikka mitä niin alkaa olemaan hitsaustaidottomalle isoja remppoja. "Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia?" Eli osta makaavalamppunen kupla ei ne hyvät makaavalamppuset lokarit ole mitään kauhean halpoja ja sit tarvitset vielä puskurit ja valot niin yhtäkkiä se mitä pystärin ostossa säästät menetät sen vanhentamisessa. "Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras?" Nurkkakaasarit putkisto ja vähän terävämpi nokka 1600 koneessakin tekee jo ihmeitä. Tietty tälle tielle kun lähtee että lisää tehoa pitäisi saada niin 300hv skyline japanista alkaa kuullostamaan halvalta vaihtoehdolta. Eiköhän tuossa ollut aika hyvin vaihtarit. Hyvä alkuperäiset tiivisteet ovat iso plussa mutta aika harvinaista kamaa. Oma vinkki olisi tosiaan ostaa mahd alkuperäiskuntoinen ja orkkisvärissä vaikka huonossakin sellaisessa. Koska silloin näet ettei ketään ole päässyt piiloittamaan mitään vanhoja vahinkoja. Quote Link to comment
jarkki86 Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Tuosta ruosteesta mainitsen minäkin että tutki tarkkaan helmat myös alapuolelta ja sisältä raota mattoa ja katso tarkasti sinne sauman tuntumaan, koko matkalta ja varsinkin takapenkin alta nurkat ja edestä a-pilarin juuret. Itse ostin viimekeväänä päivää aiemmin leimatun kuusseiskan joka näytti äkkiä katsoen hyvältä, nyt olen siihen vaihtanut molemmat helmakotelot, varapyöräkotelon, hitsannut etu ja takapyöräkotelot ja pohjalevyyn takanurkat+heti etuakselin taakse pohjan puolelle laput. Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 (edited) Tuosta ruosteesta mainitsen minäkin että tutki tarkkaan helmat myös alapuolelta ja sisältä raota mattoa ja katso tarkasti sinne sauman tuntumaan, koko matkalta ja varsinkin takapenkin alta nurkat ja edestä a-pilarin juuret. Itse ostin viimekeväänä päivää aiemmin leimatun kuusseiskan joka näytti äkkiä katsoen hyvältä, nyt olen siihen vaihtanut molemmat helmakotelot, varapyöräkotelon, hitsannut etu ja takapyöräkotelot ja pohjalevyyn takanurkat+heti etuakselin taakse pohjan puolelle laput. ja tietysti nenä kertoo jo aika paljon... Edited April 13, 2017 by sleepercooler Quote Link to comment
MS940 Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Hei kaikki! Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä. -Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet... -Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? -Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään? -Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla? -Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia? -Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras? -Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan. Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan! Jos ei halua/osaa hitsata kaikkein halvimmat aihiot kannattaa (tonni ja alle) unohtaa. Etsisin korjatun ja maalatun kopan. Täydellisyys ja osien kunto on merkityksellistä. Huonoon osapuutteiseen aihioon menee helposti monta tonnia osiin vaikka ei parantelisikaan. Markkinahintainen maalauttaminen se vasta kallista onkin. Pystärit saattaa olla enemmän mätiä, koska ovat enemmän kerinneet suolaa näkemään ennen sivuun laittamista. Vanhat taas, jos on säilötty huonoissa olosuhteissa. On syytä huomioida, että vain osa ruosteesta on näkyvissä rakenteita purkamatta. Koteloruosteesta voi näkyä pieni täplä joka on sisältäpäin muuttunut paperiksi isolta alueelta. Lämminilmakanavat tuottavat käytössä hyvin ruostuttavan ympäristön sisältäpäin lämpötilaerojen vuoksi. Lokarin saumojen alta myös häviää peltiä puolin ja toisin. Huonoja korjauksia voi joutua tekemään uusiksi. Ite jouduin leikkaamaan puoliksi ruostuneen ja puoliksi "korjatun" varapyöräkotelon kokonaan pois puskurin kiinnikkeiden ohella. Lisää korjauksia kynnyskoteloiden pohjissa. Kun aikoinaan koria ei nostettu se on jouduttu hitsaamaan takaa pohjalevyyn kiinni. Annan olla toistaiseksi. Oma '70 oli sikäli hyvä, että ollut n. 25-30 vuotta pois aktiivikäytöstä ja säilytetty kuivassa maastossa, ehkä välillä jopa tallissa, myös viimeisen päälle massattu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.