hpa Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Kahviäijän moottorista on puristukset kadonneet, mittaamaan. Voi käydä niinkin, että ajaa kotiin ja sitten ei lähde käyntiin kun venttiilivälykset hävinneet. Quote
multanen Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Mun ongelmaan päivitystä: korjaamolla katottu että kaasutin ruikkii bensaa ja puolalta iskee kunnon kipinän eli siihen asti kaikki kunnossa. Tolvanan ehdotusta on jarrukliinerillä lähtee tarkastamaan kun ei lähde ees käyntiin. Eiks pitäis vuotaa kaikki ulos jos ei ees käynnistyä jaksa? Välillä satunnaisesti saa 2 sylinterillä käyntiin minuutiks mutta ei reagoi kaasuun sillo ja tääkin käynnistyminen tapahtuu vasta starttaamisen loputtua, eikä startatessa. Oletan että sytytysjohdot on yritetty laittaa oikeaan järjestykseen jne? Tarkasta pyörijä, jos siinä on muoviin valettu vastus. Ei saisi olla yhteys poikki kärjen ja keskiosan väliltä. Poikki mennyt voi vähän toimiakin kun kipinä hyppää vastuksen jämien läpi. Quote
peruskallio Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 (edited) Ei se moottori montaa asiaa tarvitse toimiakseen, kipinän oikeaan aikaan (helppo todeta) ja polttoainetta. Jos koneessa ei ole puristuksia, ei luultavasti ole virtausta millä polttoaine sylinteriin saataisiin, eikä ainakaan puristusta jolla seokseen saadaan ytyä. Puristuksetkin helppo todeta. Jos molemmat kunnossa keskittyy sitten kaasuttimeen, jos ei hoitaa aiemmin mainitut kuntoon ja koneella on edes mahdollisuus toimia. Edited June 16, 2017 by peruskallio Quote
DWL_Puavo Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Multasen ehdottama pyörijän vastuksen/langan poikkimeno saattaisi hyvinkin täsmätä, miulla oli golfissa aikoinaan juuri tuo vika, rakoa oli jo puolisen senttiä. Kun startin sammutti niin auto käynnistyi kun jännite nousi takaisin ja jaksoi hypätä raon yli. Muutoin miekin veikkaisin väärää sytkäjärjestystä, jos esim. jakajan akseli on laitettu pieleen konetta kasattaessa. Quote
MS940 Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Jos sääsit jarrut minimiin ja rupesit polkemaan niin on voinut pyöräsylinteristäkin korkata mäntä ulos ja jos kumit tiftit niin voinut pysyä nesteet suojakumin sisällä. Tämä siis ihan hakuammuntaa mutta mä ottaisin sen rummun auki ja lähtisin sieltä etsimään vikaa. Hei, 4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä. Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus. Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi. Quote
x-pj Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Hei, 4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä. Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus. Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi. Kyllä minäkin ensin tarkastaisin sen korjauksen tai muutoksen, jonka jälkeen vika ilmeni. Sitten vasta lähtisin uutta vikaa etsimään. Quote
Kahviäijä Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Pallis saatu käyntiin. Vika oli kuulemma ainakin pyörijän vastus. Lisäksi jakajan sisältä löyty merkkejä että kärjetön moduuli ei enää hyvässä kunnossa. 55 tyhjäkäynti suutin kiinni ei löydy tyhjäyntiä on nyt ongelmana vaikka miten koitti säätää. Kokeillaan maanantaina 75 suuttimella ku sellainen löytyy valmiina. Josko sen sais sitten säädettyä niin pienelle että ei tulpat nokeennu. Quote
multanen Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Pallis saatu käyntiin. Vika oli kuulemma ainakin pyörijän vastus. Lisäksi jakajan sisältä löyty merkkejä että kärjetön moduuli ei enää hyvässä kunnossa. 55 tyhjäkäynti suutin kiinni ei löydy tyhjäyntiä on nyt ongelmana vaikka miten koitti säätää. Kokeillaan maanantaina 75 suuttimella ku sellainen löytyy valmiina. Josko sen sais sitten säädettyä niin pienelle että ei tulpat nokeennu. Seuraavaksi kannattaisi ehkä säätää ne venttiilinvälykset. Sen jälkeen kaasarin säätö ohjeen mukaan eikä summamutikassa pyörittelemällä =) Ei ehkä kannata vaihtaa tuommosta järjettömän suurta tyhjäkäyntisuutinta jos ajaa normibensalla. Quote
Maasturi Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Tyhjäkäyntisuutin 75 ? Jos kaasutin on 34 pict3 niin siihen ei tarvita 75 tyhjäkäyntisuutinta, ei kannata edes kokeilla. Quote
WESTY Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Sanokaas viisaat että mitä sillä pienellä ruuvilla oikeasti säädetään 34/3 kaasuttimessa ja kun se on selvillä niin mikä sen ruuvin nimi vois olla? Isosta ruuvista kai säädetään ilma määrä, eli olisko se ilma ruuvi? T.PETE. Quote
metake Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Sanokaas viisaat että mitä sillä pienellä ruuvilla oikeasti säädetään 34/3 kaasuttimessa ja kun se on selvillä niin mikä sen ruuvin nimi vois olla? Isosta ruuvista kai säädetään ilma määrä, eli olisko se ilma ruuvi? Pienellä ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin seos, rikkaalle tai laihalle, joten se olkoon seosruuvi Isolla ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin nopeus, hitaaksi tai nopammaksi, joten se olkoon tyhjäkäynnin säätöruuvi Quote
Tanhis Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Hei, 4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä. Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus. Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi. En sanonut että hajonnut vaan mäntä pullahtanut ulos. Ja pura nyt vaan se rumpu uusiksi jonka jälkeen vika ilmeni. Quote
WESTY Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Säädätkös sä Metake siitä " seosruuvista " seosta miten? Eli säätyykö siitä ruuvista polttoaineen määrä vai mikä? Quote
peruskallio Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 http://www.fvwa.fi/phpbb/viewtopic.php?f=25&t=5814&start=10 Tuolta löytyy ohjetta säätöön kun rullaa vähän eteenpäin. Quote
metake Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Eli säätyykö siitä ruuvista polttoaineen määrä vai mikä? Jep, polttoaineen määrä. Itse säädän (yleensä) siten että käännän ruuvin yhden kierroksen auki ja sitten auto tyhjäkäynnille ja rupean avaamaan sitä hitaasti siihen saakka kun käynti paranee. Sitten kun käynti ei enää parane niin jätän ruuvin siihen. Tässä liitteenä yksi ohje tuohon säätöön. Setting_the_34PICT.pdf Quote
Kahviäijä Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Onko mitä tehtävissä kun kaasuttimen ja imusarjan alipaine lähdöissä on jatkuvat paineet? tyhjäkäynnilläkin säätyy alipainekello kun on imua letkussa, korjaajan mukaan ei kuulemma merkitystä kummassa on kiinni, mikä musta on vähän omituista. Eikös 34 pict 3 kaasutin ja alipainekellollinen 034-kärjetön jakaja pitäis olla ihan käypä yhdistelmä? Bussissa kiinni tällä hetkellä tälläinen krominen suodatin http://aircooled.fi/tuote/1739/ilmanpuhdistin-krominen-t12-1247479-136mm Tarjosin varastosta alkuperäistä tilalle mihin saisi toisen paineletkun kiinni, mutta hänen mielestään ei pitäisi vaikuttaa. Korjaaja ettii nyt 75 tyhjäkäynti suuttimella ja pakokaasu mittarilla säädöt kohilleen kun enempään ei ole aikaa. Venttiilivälykset ei tarkistettu, tarkistan lähipäivinä seuraavaks ja viimeeks tarkistettu viime talvena. Quote
metake Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Melko erikoinen korjaaja sulla... Virranjakajan alipaineletkun tulee olla kiinni vain ja ainoastaan kaasuttimen alipainelähdössä joka on tarkoitettu virranjakajalle, ei missään tapauksessa imusarjassa. Quote
Kahviäijä Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 imusarjasta sitten sinne ilmansuodattimelle? vai onko sillä varsinaista merkitystä jos mielummin tulppaa vaan? Imusarjasta jakajalle oli nyt ku töissä työkaverit käytti logiikkaa X ja tuli tulokseen että imusarjassa on isompi alipaine, sen täytyy olla jakajalle, tai joku muu järki siinä tais olla. 2 Quote
tolvana Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Mageet korjaajat ja työkaverit...popcornit meni mikroon että heilahti Quote
Matti-Pekka Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Terve Älä kuuntele nyt mitään "esson baari" neuvoja vaan täältä löytyy kyllä oikeet vinkit näihin vempuloihin. Imusarjan alipainetta käytetään, jarrutehostukseen..alipaineohjatun automaatin modulaattoriin..ilmanpuhdistimen esilämmityksen ohjauksen kelloihin jne..mutta alipaine säätöisen jakakan ennakon säätöön otetaan alipaine siitä kaasuttimen kurkulta, jolloin se alipaineen taso reakoi kuormitukseen herkemmin /oikeammin kun imusarjasta otettuna. eli nyt taitaa olla ihan sama vaikka tulppaat sen imusarjan alipaineen ,jos sille ei jostain oikeaa reikää löydy, ja kytket sen kaasuttimen kurkussa (n. puolivälissä kaasutinta..) olevan pillin letkulla jakajan alipainekalvoon..kokeile putkesta imien liikkuuko ja palautuuko kalvo, eli ettei mekanismi ole jumissa tai kalvo puhki.. Kysy rohkeasti asia kerrallaan, niin täältä yleensä löytyy joku osaava vastaamaan asiasta..(enkä tarkoita siis itseäni..) 1 Quote
Kahviäijä Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Juu itestäki tuntunu jo hetken siltä että bussi kannattaa hakea tuolta pois, korjaan ite nuo perusasiat ja jätän ainoastaan säädön jollekin jolla on enemmän korvaa että miten sen kuuluu käydä, tai että on pakokaasu mittarit ja kierrosmittarit. Quote
multanen Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Yhteenvedon omaisesti vielä Kahviäijälle: -alipaine virranjakajalle kaasuttimen kuskinpuoleisessa sivussa olevasta yhteestä (sijaitsee tyhjäkäynnin säätöruuvien lähellä). Muut tukkoon jos ne eivät mene johonkin järkevään paikkaan -tyhjäkäyntisuutin 75 ei voi olla mitenkään sopiva tai hyvä jos ajat normibensalla, laita takaisin se 55 tai joku 60 korkeintaan Kaasuttimen voi säätää silleen karkeasti sinne päin kun pyörittää sekä pienen seosruuvin että ison tyhjäkäyntiruuvin kevyesti kiinni ja avaa sitten molempia 2 1/2 kierrosta. Kaasuläpän mukana kääntyvä ruuvi ei saisi ihan koskettaa ryypyn hammastusta koneen ollessa lämmin (toisin sanoen kaasuläppä on täysin kiinni koneen ollessa lämmin). Quote
Matti-Pekka Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Terve Jos tavan 50..55 tyhjäkäyntisuutin ei riitä.. niin usein on jossain jotain vikaa tai tukos...itse huomasin että vw:n kaasuttimen tyhjäkäynti kanavien poraus on sen verta sokkelo että helposti porauksiin jää likaa joka tukkii sitten suuttimet/ahtaat kanavan kohdat. Täydellisen purkamisen ja ensin soodapuhalluksen jälkeen vielä piiiitkä utrapesu auttoi ja alkoi tyhjäkäyntipiiri toimia. Samoin tietysti liian pieni sytytysennakko jättää tyhjäkäynnin matalaksi ja voimattomaksi ym. säätöjen oikeellisuus... Quote
jarkki86 Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Minkä kokoinen mahtaa olla takapyörän laakerin stefa, autona 4/67 kupla. Saako ihan normaalina hyllytavarana varaosaliikkeestä vai onko jokin erikoiskoko. Arvelin käydä jo valmiiksi ostamassa niin ei tarvihe jättää valuttamaan öljyjä lattialle. Quote
MS940 Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Minkä kokoinen mahtaa olla takapyörän laakerin stefa, autona 4/67 kupla. Saako ihan normaalina hyllytavarana varaosaliikkeestä vai onko jokin erikoiskoko. Arvelin käydä jo valmiiksi ostamassa niin ei tarvihe jättää valuttamaan öljyjä lattialle. Kannattaa ostaa tiivistesarja. Siihen kuuluu muitakin tarvittavia tiivisteitä, kuten paperi ja o-renkaat. http://aircooled.fi/tuote/397/vetoakselin-tiivistesarja-swingakseli-t1t2t3kg Quote
Amatööri Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 http://www.ruddies-berlin.de/grafik/31PICT4VWA.gif Olisko se tämä kuva? Näitä säätömysteerioita on ainakin kolmea tyyppiä maailmalla liikenteessä, yksi näyttää umpinaiselta messinkitulpalta, yhdessä on termostaatti-pallukka (ylläolevan linkin kaltainen), kolmas on sellainen missä on alipaineliitin. Jos olen ymmärtänyt oikein säätö toimii niin että lämpimänä osa ruiskautuksesta päästetään ohitusreittiä takaisin uimurikammioon. Eli jos tämän reitin saa pultattua umpeen niin pitäisi toimia kuten normaali kiihdytyspumpu pienellä extralisällä. Noniin ehdin taas vähän rassata. Putsailin vielä kerran kiihdytyspumpun kanavat ja samalla totesin, että kiihdytyspumpun suihkutusputki suihkuttaa bensan suoraan kaasuläpän akseliin. Käänsin sen suihkuttamaan suoraan kurkkuun. Joko kanavien putsailu tai tuo putken kääntäminen korjasi vian. Quote
Kahviäijä Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 No vaihdoin sitte ite alipaine letkujen paikkaa, ja vaihoin 55 tyhjäkäyntisuuttimen takasi, säätöihin koskematta muuten käy tosi hyvin mutta lämpimänä välillä sammuu tyhjäkäynniltä, välillä jaksaa pysyä tyhjäkäynnillä. Ajaessa vakkarikorjaajan luo, jokaseen liikennevaloon sammu jarruttaessa kun ei kerenny samalla pumppaa kaasua(tämä ajo suoritettiin vieläpä 75 tyhjäkäyntisuuttimella kun en kerenny vaihtaa), tyhjäkäynnillä huomasin että vasemmanpuoleisten sylinterien venttiilit rallattaa aavistuksen enemmä ku oikeanpuoleiset. Mutta sellanen kutina on persiissä tosta tyhjäkäynnistä että kaasarin kanavissa on vielä paskaa, ku paikka johon vein ultraäänipesuun ni jouduin ite purkaa, kuivaa, ja kasaamaan ku tyypillä oli kiire. Mutta se "pesu" tehtiin likaisella, ihan harmaalla vedellä. Ja kun ei ollut kummallakaan kokemusta tälläsistä kaasareista niin luultiin vieläpä että 3 tuntia liottamista riittää. Olikos ne venttiilinvälykset kaikissa näissä koneissa sama? muistaakseni 0.15? oma kone 1600cc AS Quote
Maasturi Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Kiitos! Keiteleen Kone, samanlainen sarja = 20 % edullisempi. Quote
-Alex- Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 5€ aircooledissa, Keiteleellä 4€. Sillä 1€ rahalla voi ostaa vaikka suklaapatukan tai jos tykkää lakusta, niin pikkupepen... :D Keiteleen Kone, samanlainen sarja = 20 % edullisempi. 2 Quote
hpa Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Kromi-ilmanpuhdistin ei kuulu ilmajäähyautoon, siitä puuttuu imuilman esilämmitys.Kaasuttimen säätö tehdään käyttölämpöiseen moottoriin ja säätö pätee vain säätölämpötilaan.Alkuperäinen ilmanpuhdistin pitää alipaineella imuilman lämmitystä päällä kunnes moottori on lämmennyt ja esilämmitys vähän kerrassaan sulkeutuu. Välilämpöinen moottori sammuilee pysähdyttäessä. Quote
Maasturi Posted June 22, 2017 Posted June 22, 2017 5€ aircooledissa, Keiteleellä 4€. Sillä 1€ rahalla voi ostaa vaikka suklaapatukan tai jos tykkää lakusta, niin pikkupepen... :D 95 E - VW Kuplan polttoaine n. 1,45 eur./litra , alennus 20 % = 1,16 eur./ litra . Olisiko ruuhkaa esim. Eläintarhan Nesteellä ? Quote
tolvana Posted June 22, 2017 Posted June 22, 2017 Jarrutehostin jos vuotaa niin sammuu jarruttaessa, testi on helppo- tehostimen letku tukkoon ja jos ei sammu jarrua polkiessa niin tehostin vuotaa Quote
multanen Posted June 22, 2017 Posted June 22, 2017 Jarrutehostin jos vuotaa niin sammuu jarruttaessa, testi on helppo- tehostimen letku tukkoon ja jos ei sammu jarrua polkiessa niin tehostin vuotaa Olen ollut huomaavinani että jos on laihalla seoksella ja muutenkin rajoilla niin sammuisi joskus ehjälläkin tehostimella? Ehjäkin tehostin taitaa päästää joka polkaisulla pienen määrän ilmaa moottoriin..? Quote
Tanhis Posted June 22, 2017 Posted June 22, 2017 95 E - VW Kuplan polttoaine n. 1,45 eur./litra , alennus 20 % = 1,16 eur./ litra . Olisiko ruuhkaa esim. Eläintarhan Nesteellä ? Hyvä pointti mut kuluuko sun myymät stefat samaan tahtiin kuin bensa kuplassa ;) Quote
MS940 Posted June 23, 2017 Posted June 23, 2017 Nyt on jarruongelmat selätetty. Tuleeko mieleen syy, joka aiheuttaa hikoamisen vain tällä puolen? Aika kevyttä, mutta kuitenkin jostain puhaltaa. Imusarjan kumit on juuri vaihdettu ja laturin jalka näyttää olevan ihan ok liimattu. Quote
x-pj Posted June 23, 2017 Posted June 23, 2017 Moottorin huohotushöyryistä tuo öljy luultavasti tullut. Veikkaisin, että vuotaa öljyntäyttöpurkin ja laturinjalan välistä tai sitten huohotinletkusta tai jostain sen liitoskohdasta. Quote
Paadre Posted June 28, 2017 Posted June 28, 2017 Voisiko joku kertoa kuinka myöhäsen pallon kaasuvaijerin kulkee siitä tankin alta peltien läpi jos on kuplan kone? Onko siinä joku samanlainen syöttöputki kun kuplassa mutta pidempi vai joku muu sydeemi? Quote
x-pj Posted June 28, 2017 Posted June 28, 2017 Voisiko joku kertoa kuinka myöhäsen pallon kaasuvaijerin kulkee siitä tankin alta peltien läpi jos on kuplan kone? Onko siinä joku samanlainen syöttöputki kun kuplassa mutta pidempi vai joku muu sydeemi? Minulla ainakin on samallainen syöttöputki kuin kuplassa. Putki menee läpi puhallinkopasta ja etummaisesta pellistä. Putki kohdistuu tuohon korissa olevaan putkeen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.