Guest kaipas Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Onko kellään kaavakuvaa mihin puhallukset polttoainetoimisen lisälämmittimen olisi hyvä puhaltaa lämmintä. Tai onko asentajia hämeen alueella tuollaiselle laitteelle? Quote
Tanhis Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Tuulilasille ja jalkoihin:) ja riippuu jonkunverran myös autosta onko millainen raitisilman sisääntulo ja millaiset suulakkeet kojelaudassa. Quote
Tanhis Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Mutta siis fiksua olisi imeä ilma auton ulkopuolelta jota sitten lämmitetään. Mutta esim vanhoissa kolkeissa oli aikapaljon sellaisia ratkaisuja missä ilma imettiin auton sisältä ja puhallettiin lämmitettynä takaisin. Mutta ilmeisesti tämän kanssa on ongelma kosteuden kanssa. Quote
x-pj Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Jos alkuperäinen lämmitys säilytetään ja on toimintakunnossa, niin sitten voi asentaa niin kuin noita pensalämmittimiä on aikoinaan asennettu. Ottaa ilman sisältä ja puhaltaa pelkästään jalkatilaan. Jolloin pensalämmitin toimii lisälämmittimenä ja alkuperäinen huolehtii ilmanvaihdosta ja lasien huurteenpoistosta. Jos on tarkoitus korvata alkuperäinen, niin sitten pitäisi saada puhalluskin alkuperäisiin paikkoihin ja ottaa ilma ulkoa. 1 Quote
jonas Posted December 18, 2016 Posted December 18, 2016 1980-luvun puolivälin kupliin asennettiin maahantuonnin yhteydessä eberit site, että ottaa ilman etuluukun tavaratilan etureunasta renkaan läheltä ja pukkaa sen sitten jalkatilaan. On lähinnä mukavuuslämpöä tuottamaan. Joskus 90-luvun alussa ajelin parina talvena tuollaisella, ja ihan passeli se noinkin oli. Quote
Lasse Posted December 18, 2016 Posted December 18, 2016 Noin kun pöhöttimen asentaa niin saa parhaan tuoton lämmölle kun puhaltimen vastus on pieni. Ei tosin auta hirveesti lasin huurtumiselle ajossa. Quote
Guest kaipas Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Joutuu ilmeisesti tekemään reiän jalkatilaan ainakin 70 luvun kuplissa jos jalkatilaan puhalluksen haluaa? Quote
Tanhis Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Ellei sitten asenna puhallinta konehuoneeseen tai takapenkin alle/taakse. Quote
-tipi- Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 (edited) Vanhojen Eberien ohjeissa on myös että itse polttimen imuilma pitäisi ottaa samasta paikasta (paineesta) kuin minne sen pakokaasut johdetaan. Esim. Kolkeissa pakari kun menee etupyöräkoteloon, polttimen imuilmaputki koukkaa tankin alle. Timmy!yn meinasin eberin laittaa ja kun ei orkkislämmitystä ole, x-pjn vinkki sisäilmankierrätyksestä on paikallaan. Joudun siis ottamaan ilman etukontista. Onkos meillä täällä fyysikoita joukossa, miksi se sisältä otettu ilma huurruttaa enemmän, kastepiste? Edited December 20, 2016 by -tipi- 1 Quote
-tipi- Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Lisätään pari aiheeseen liittyvää linkkiä. http://oacdp.org/ebersp.html#f3 http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/heat_ac_shop_manual.php Quote
-tipi- Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Eber_BN2_manuaali.pdf Eberi BN4 korjausohje.pdf Eberi BN4.pdf Quote
multanen Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Onkos meillä täällä fyysikoita joukossa, miksi se sisältä otettu ilma huurruttaa enemmän, kastepiste? No minähän olen lähes vyysikko (peruskoulua 9 luokkaa) joten: Ikkunat on kylmempiä kuin sisätilat joten kastepiste on saatava aika alas ettei kosteus tiivisty ikkunoihin. Jos samaa ilmaa vaan pyöritellään niin ihmisistä ja sulavista lumesta jne. haihtuva kosteus muuraa äkkiä ikkunat umpeen. Kun otetaan "kuivaa" ilmaa ulkoa ja poistetaan sama määrä kosteaa sisäilmaa niin vettä poistuu kabiinista. Ulkoilmahan on aina kuivaa lämmityksen jälkeen, eli esim. 100% suhteellinen kosteus nollassa asteessa laskee 40C:hen lämmitettynä 8.3 prosenttiin suurin piirtein tasan. 1 Quote
DWL_Puavo Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Hyvä keskusteluketju, kummasti oppii lisää. Tää oli erinomainen artikkeli: http://www.tekeville.fi/ilmankosteusTLDR; lämpimämpi ilma voi sisältää absoluuttisesti huomattavan paljon suuremman vesimäärän kuin kylmä ilma. Vasta kun ilman suhteellinen vesipitoisuus ylittää 100%, tapahtuu tiivistymistä esim. ikkunoiden huurtumisen merkeissä. "Huurteisuus johtuu siitä, että kylmän lasin pinnan lähellä oleva ilma jäähtyy ja sen suhteellinen kosteus saavuttaa 100% kyllästyspisteen. Tästä vielä edelleen jäähtyessään ilman kosteus ei voi ylittää 100% rajaa jolloin kosteus alkaa tiivistyä lasin pinnalle huurteeksi." Eli lämmin ilma pystyy absorboimaan itseensä paljon enemmän kosteutta, mutta kun ilma jäähtyy kylmän lasin lähellä, vesi tiivistyy lasiin. "ajossa lämmityslaite lämmittää sisäilman, joka imee kosteutta sekä matkustajien hengitysilmasta että sulavasta lumesta." 1 Quote
Lasse Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 Kokeilin tuota sisäilman kierrätystä ja huurekaappihan siitä tuli. En suosittele. Paras tulos tuli kunnon raitisilmapuhallin tuulilasille ja eberi hönkii sitten suoraan kintuille. Joo pää jäässä mutta jalat sentään sulat. Koitin viritellä lämmityst tuulilasillekin, mutta sinne menevät orkkisputket ovat niin pieniä, että vastus lämmittimelle kasvoi ja lämpimän ilman tuotto väheni. Yksinkertainen oli paras. Toinen tilanne olisi jos noita putkia tullilasille saisi kasvatettua. Quote
Hebster52 Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 Hyvä ketju tosiaan. Mullakin mielessä asentaa eberi tai vastaava ässään. Joten ideoita oon haeskellu miten asentaa ja kytkeä nätisti jotta sais ässästä jokseenkin soveltuva talvikäyttöön ilman alkuperäistä lämmityslaitetta... Quote
Guest kaipas Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 Onko kenelläkään kokemuksia venäläisistä Planar ilmalämmittimistä? Ovat dieselkäyttöisiä, joten oma pienehkö,tankki pitäisi asentaa. Eivät ole pahan hintaisia. Quote
T.Kleimola Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 Mä laitoin diisel ilmawebaston,kylläkin kleinbussiin.pieni ja tehokas peli. 7 Quote
Guest kaipas Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Oliskos kuvia läpivienneistä matkustamoon? Quote
Meto Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Tuossa muutama kuva omasta asennuksesta. Quote
peruskallio Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Asennuksessa kannattaa käyttää alumiini/pahviputkea. Muovinen (ainakin harmaa imuriletku) sulaa. Quote
eturauhanen Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 (edited) Kerranköskinnii joskus ruosteisella 80-luvulla laitoin kuplan takajalkatilan lämppärireiistä muoviputkella puhalluksen toisen putken tuulilasille ja toisen pilkkihaalarin vetskarin välistä (polaroid kuvaa ei valitettavasti ole). poliisit pysäytti, ilmeet oli nevö foget... Edited January 18, 2017 by eturauhanen 3 Quote
jori Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Eberi bn2 ongelma. En tajuu mitään sähköistä niin mihin tuo mustaharmaa piuha pitää laittaa? Lämmittimen mukana tuli piirretty kaavio ruotsiksi jossa tolle lukee till pump, mutta mihin sinne. Tuohon ainoaan joka on vapaa kohta lämpökytkimessä keltaisen piuhan alla? Quote
-tipi- Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Mulla ei pumpulle mene kuin virta ja maapiuha. Eli sikäli vaihtoehtoja on tasan 1. 1 Quote
Tanhis Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Ei oo helppoja noi sähköt kun tuntuu että niitä on ainakin se kymmenne eri versiota ja paria kolmea eri mallia. Tässä nyt kaikki sähkökuvat mitä mulla oli noista koneella. 1 Quote
jori Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Jaa juu nythän tajusin et tuo koneen päällä oleva mötikkä on vaan paineentasaaja. Elikkä multa puuttuu erillinen pumppan.Käykö tohon mikä tahansa pulssipumppu mitä myydään ebereihin? Puhallin ja hehku ainakin jo toimii se on varma.. Quote
VolksMachine Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 (edited) Hieman epäilen saako noita vanhojen Eberin pumppuja mistään, ei ainakaan uusina?Itselläkin pari eberiä on ja toisessa pumppu toimii epävarmasti. Kalvot pumppuun on vaihdettu, mutta ongelma on siinä pumpun toisessa päässä olevassa "katkojassa" eli ei oikein virta kulje. Olen koittanut etsiä korvaavia uusio pumppuja, mutta en ole löytänyt. Jos jollain on tietoo mistä noita pumppuja saa tai mikä olisi mahdollisesti korvaava pumppu, niin laittakaa tietoo.Paineentasaajan kalvot kannattanee vaihtaa, mikäli ei ala kunnolla toimimaan ne ovat varmaan kovettuneet ajan saatossa. Muutama vuosi sitten eberin toimintaan perehdyin lämmitintä korjatessani ja tuonne netti sivulleni jotain ohjeita kirjoittelin. Jospa niistä jotain apuja saisi. http://veewee.net/Eber/index.htm Edited January 20, 2017 by VolksMachine 1 Quote
Guest kaipas Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Onko joku asentanut lämppäriä kuplassa takapenkin alle? Onko mahdollista? Quote
Tanhis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 On mahdollista ja on. Riippuu tietty lämmittimen tyypistä. Quote
Guest kaipas Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Kuvat näistä asennuksista olis kivoja. Quote
Lasse Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Siinä joutuu hiukka poraileen koska paloilma ja pakoputki pitää saada ulos. Jos puhalluksen laittaa lämpökanavien kautta vastus nousee liian suureksi ja pöhötin kuumenee. Näin ainakin jos on kyseessä b1l Quote
Guest kaipas Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Onko kukaan asentanut venäläistä planar lämmitintä kuplaan? Oli muuten Kippari lehden testissä ja pärjäsi hyvin kalliita ilmalämmittimiä vastaan. Ainut ero oli minimaalinen hinta. Quote
HBR Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Siinä joutuu hiukka poraileen koska paloilma ja pakoputki pitää saada ulos. Jos puhalluksen laittaa lämpökanavien kautta vastus nousee liian suureksi ja pöhötin kuumenee. Näin ainakin jos on jotain kyseessä b1lMites,onkos jollain kokemuksia B1L lämmittimestä palliksessa,ja niin että liitettynä orkkis lämmitysputkeen?Kuumeneeko liikaa? Ohjeissa kuitenkin sallitaan max 4metriä 50mm putkella ja isommalla putkella pidempään. Quote
tolvana Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 B1L on nimenomaan lisälämmitin teholtaan n.1,5kw ei ainakaan kuplan ainoana lämmittimenä riitä kun pikkupakkasilla ja silloinkin täytyy välillä pysähtyä muutamaksi minuutiksi että lakkaa henki höyryämästä. Nuo Bn2/4/6 lämppärit on huomattavasti tehokkaampia kuten numerokin jo sanoo. Quote
HBR Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 Itsellä pallokeula kesäautona,eli maks nolla kelillä ajellaan. Tarkoitus olis laittaa lisäämään lämpöä ajossa ja pienissä nopeuksissa lisäisi puhallusta. Ja kun on retkiauto niin paikallaan ollessa toimisi lämmittimenä. Ajatus oli laittaa haara vielä takapenkin alle jollain säätö läpällä. Mutta lähinnä meinasin onko turhaa veistelyä jos laite kuumenee liikaa eikä toimi? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.