Jump to content

Help. Taka-akselin mutteri tiukassa


Recommended Posts

Elikkäs. Yritin etsiä vastaavaa threadia, sitä kuitenkaan löytämättä. Eli, pitäis saada pelkääjänpuolen taka-akselin mutteri irti, mutta tuntuu olevan niin lujassa, että ennenmin taju karkaa kuin mutteri. Onko lie normaalia/ tohtiiko vaan vääntää pidemmällä varrella? Sokkakin oli sen verran vääntänyt jo lähtökohtasesti, ettei ehjänä lähtenyt mokomasta irti.

Link to comment

Jees. Kiitoksia. Ja vielä toinen tyhmä kysymys; eihän Saksan pojat oo ollu niin ovelia, että toisella puolella aukiaa mutteri eri suuntaan ku toisella?

 

Edit. Sainkin jo tuohon vastauksen privana. Huomenna vaan sitte vääntelemään.

Edited by Basterd
Link to comment

Jees. Kiitoksia. Ja vielä toinen tyhmä kysymys; eihän Saksan pojat oo ollu niin ovelia, että toisella puolella aukiaa mutteri eri suuntaan ku toisella?

Edit. Sainkin jo tuohon vastauksen privana. Huomenna vaan sitte vääntelemään.

EI!!

 

PS. Ota metrinen jatko varsi mutterin avaamiseen, ei se pulttipyssyllä lähre....

Link to comment

ei se pulttipyssyllä lähre....

Ilmeisesti pulttipysyyissä on eroja kun mulla on yhtä lukuun ottamatta kaikki lahteneet. Pulttipyssy on siitä kätevä että ei tarvii olla renkaan maassa tai muulla tavoin pitää vastaan kun mutterin aukaisee.

Link to comment

Joo, itelläni ei pulttipyssyllä tehnyt mitään. En tiedä jos olisi ollut isompi halkaisijainen letku. Yli metri oli vartta ja 3/4 vääntövarsi, sillä lähti. Silti piti vielä pillillä lämmittää mutteria.

Letkun halkaisija on loppupeleissä aika pienessä osassa tossa hommassa. Tuuman letku ja pilateeman kympin pyssy niin sormilla kääntää vielä vartin verran kun koneesta on voima loppu.

3/4" IR pyssyllä ja 8 mm letkulla ei oo vielä alle 55mm avainvälillä olevaa pulttia/mutteria vastaan tullut mikä ei ole auennut. Tuo kone otetaan käyttöön jos saman valmistajan 1/2 pyssy ei riitä ja autohommissa sekin on riittänyt tähän asti.

Link to comment

Joo, itelläni ei pulttipyssyllä tehnyt mitään. En tiedä jos olisi ollut isompi halkaisijainen letku. Yli metri oli vartta ja 3/4 vääntövarsi, sillä lähti. Silti piti vielä pillillä lämmittää mutteria.

Pulttipyssyjä on hyvin monenlaisia. Joissain vääntöä 300 nm. Sellasella ei aina saa auki tiukalle väännettyjä pyöränpultteja. Mulla on pyssy, jonka tehoksi ilmoitettu 1200 nm. Sillä aukeaa kevyesti sellainen mutteri, jota ei jaksa metrin varrella vääntää auki. 

Link to comment

Letkun halkaisija on loppupeleissä aika pienessä osassa tossa hommassa. Tuuman letku ja pilateeman kympin pyssy niin sormilla kääntää vielä vartin verran kun koneesta on voima loppu.

3/4" IR pyssyllä ja 8 mm letkulla ei oo vielä alle 55mm avainvälillä olevaa pulttia/mutteria vastaan tullut mikä ei ole auennut. Tuo kone otetaan käyttöön jos saman valmistajan 1/2 pyssy ei riitä ja autohommissa sekin on riittänyt tähän asti.

Kyllä se letkun halkaisija vain on hyvin suuressa osassa. Tai ei sen väliä mistä ahdistaa, ei ole kauheasti väliä jos letku on 3/8" ja venttiili kompuran säiliössä 1/8" niin toimii muutaman iskun letkussa jo olevalla paineella.

Siihen se voima sitten loppuukin kun ei enää säiliöstä ilma virtaa letkuun.

 

Sama asia kun porukka valittaa tehottomasta kompurasta ja yrittää sillä halppiskoneen mukana tulleella oranssilla kierreletkulla käyttää pulttipyssyä...

Sama se onko säiliö 100 vai 1000 litraa jos letkusta ei tule tavara läpi. Käyttöaika on vain 100 litran säiliöllä 1/10 osa 1000 litraisesta, tehoa on sen hetken ihan yhtä paljon samalla paineella.

Link to comment

Hylsy + metrinen varsi mutteriin kiinni.

Laita paksu lauta (Tai 2x4) varren ja maan väliin

Kupla käyntiin ja riippuen kulkusuunnasta ykkönen tai pakki silmään ja kytkintä pikkuhiljaa ylös

Liike kääntää mutskun auki maata vasten ja lankku mahdollistaa työkalun siirtymisen auton mukana. 

 

Saat hellästi mutterin irti ilman mtn erikois työkaluja ja hakkaamisia....

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Kyllä se letkun halkaisija vain on hyvin suuressa osassa. Tai ei sen väliä mistä ahdistaa, ei ole kauheasti väliä jos letku on 3/8" ja venttiili kompuran säiliössä 1/8" niin toimii muutaman iskun letkussa jo olevalla paineella.

Siihen se voima sitten loppuukin kun ei enää säiliöstä ilma virtaa letkuun.

Sama asia kun porukka valittaa tehottomasta kompurasta ja yrittää sillä halppiskoneen mukana tulleella oranssilla kierreletkulla käyttää pulttipyssyä...

Sama se onko säiliö 100 vai 1000 litraa jos letkusta ei tule tavara läpi. Käyttöaika on vain 100 litran säiliöllä 1/10 osa 1000 litraisesta, tehoa on sen hetken ihan yhtä paljon samalla paineella.

Viime vuostuhannella ja ehkä muutama vuos tälläkin tuli ympäri jalostamoja ja tehaksia raahattua pahimmillaan kakstuumasta letkua ja liki satakilosia pyssyjä mut onneks tekniikka on kehittynyt rajusti noissakin vehkeissä, ja en oo enää töissä työkalumuseossa....

Nykyään riittää se kasimillin letku, isolla pyssyllä joka on kevyempi kun nuo vanhat pikkupyssyt riittää pari iskua löysäämiseen ja kun pulttikehä(joskus jopa 100 kpl) on höllätty niin pienemmällä tai ilmaräikällä loput. Ex suojattuja akkukoneita ei oikein oo tyrkyllä niin vielä tarvii ilmoja kuskata.

 

Edit: tommonen on aika hyvä: https://webshop.industriacenter.fi/product/1322/ingersoll-rand-ir-2235-qtimax-12-mutterinvaannin

Edited by tolvana
Link to comment

On se hyvä kun laakereita ei saa naputella kuin ulkokehästään pesäänsä paikalleen,

mutta sen jälkeen voi 1200 Nm pulttipyssyllä surutta takoa akselimuttereita auki-kiinni.

Minun pyssyssä on kiristysmomentti portaittain säädettävissä. En silti sillä kiinni laita kuin pyörän muttereita ja nekin alhaisimmalla teholla.

Avauksessakin momentti säätyy liipasimen asennon mukaan. Alussa painaa kevyesti ja jos ei rupea aukeamaan lisää puristusta kunnes aukeaa. Kätevä laite.

Link to comment

Heit uudelleen tästä mutteriasiasta. Minulla menossa takalaakerijumppa.Akselin mutteri ei tiukkene itsestään vaan ruostuu kiinni ja tämän voi avata voimalla tai järjellä. Ruosteen voi irrottaa kierteistä kuumentamalla tai jäädyttämällä, itese suosin jäädyttämistä. Hygieenisin tapa kiertää mutteria on käyttää voimaa. Avaimet maksaa alle viisi kymppiä.Vaikkapa Puuilosta,vääntömomentti 4200Nm. Pattinkia käytin metsäkorjaamolla kun muuta konstia ei ollut. 

Link to comment

Lähtihän se viimein irti. Ja tosiaan vaan pitkällä varrella avustettuna. Toki crc:tä sai vähän käyttää apuna, että lähti ees pyörimään. Nyt sitten vaan tuskaileen, että mikäs siellä mättää. Mulla tosiaan autossa käsijarru pitää niin pirunmoista mekkalaa ku ajaa vähän kovempaa. Joku täällä toisessa ketjussa sano, että sillä oli joku käsijarrun vaijerin pää irronnu (tms), ja se kolisi ajossa siellä kotelon sisällä. Saas nähdä. Kiitoksia hyvistä vinkeistä/ neuvoista kaikille kuitenkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...