Jump to content

Takajousituksen kumipuslien vaihto


Recommended Posts

Aloittelin kysymys: Tarkoitus olisi vaihtaa takajousituksen kumipuslat ,siitä suojakannen alta.  pääseekö ne molemmat puslat vaihtamaan ,ilman säätölatan iroittamista "boordeista" ? vai täytyykö latta vetää ulos / irroittaa. ( yritin etsiä kuvaa missä kumit näkyisi,mutta en löytänyt )

Link to comment

Hei

Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa.

 

 

 

Link to comment
  • 1 year later...
On 6/27/2018 at 5:23 PM, hpa said:

Hei

Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa.

 

 

 

Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa?

Link to comment
12 minutes ago, Kahviäijä said:

Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa?

Samalla periaatteella toimii pallokeulan takajousitus.

Aika yleinen ongelma pallokeuloissa, että perä alkaa "roikkua". Ei todennäköisesti ole asennusvirhe, vaan jouset pikkasen kuoleutuuneet.

Minulla peräpään nostaminen ulkonäön lisäksi paransi suuntavakautta maantieajossa.

Link to comment

Merkkasin alkuperäisen asennon ja sitten yritin silmällä hahmottaa paljonko pitää muuttaa, että saan haluamani korotuksen. Ennen merkkaamista latta sen verran ulos, ettei ulosjousto ole rajoitettu. Kyllä sen kahteen kertaan jouduin tekemään ennen kuin oli mieleinen.

Takaisin laittaessa joutui pikkasen tunkilla auttamaan, että sai latan stopparin päälle. Taisi olla pajavasara ja puupalikka välissä.

Puslat kannattaa vaihtaa samalla.

Link to comment
3 hours ago, Kahviäijä said:

Toteutitko x-pj ton peränpään noston miten ?  Toimiiko vaikka jos ennen esijännitystä latta vaikka 5-10 astetta jyrkempään kulmaan ja sitten tunkilla oikeeseen asentoon ja kumivasaralla sisään niinku videossa? vai joku muu tapa?

Taitaa palstalta löytyä laskukaava millä saa puolen sentin tarkkuudella halutun korkeuden (sisä- ja ulkobooreja siirtelemällä).

Minusta noita pohjaanlyöntikumeja ei kannata katsella vaan sitä onko auto sopivassa korkeudessa ja silleen että keula ei ole korkeammalla kuin perä. Näissähän yleensä takapää laskeutuu pikkuhiljaa.

Link to comment

Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään?

 

Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän.

Link to comment
40 minutes ago, Kahviäijä said:

Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään?

 

Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän.

Navan säädöllä säädetään aurauskulmia. Jos olettaa, että perä on laskenut jousen väsymisen takia, voi navan laittaa samaan paikkaan missä se oli. Niin aurauskulmat pysyvät samana missä olivat ennen jousen väsymistä. Alan liikkeessä voi tarkistuttaa pyöränkulmien säädöt, niin saa varmasti oikein.

 

Tuosta taulukosta kannattaa katsoa noita senttejä. Ne kertoo kuinka paljon korkeus muuttuu sentteinä. Asteet kertoo kuinka paljon latan kulma muuttuu. Pikkuluku edessä on astetta ja isompi kulmaminuutteja eli asteen 60-osia.

Link to comment

Hey, mitähän rasvaa kannattaa käyttää noitten puslien kanssa, tilasin perusmalliset enkä uretaani ja unohdin lisätä pakettiin teflonirasvan ku aircooledin sivuilla sitä näky kyseisessä osiossa? Vaiko ihan oikeasti talkkia kumille? tälläsen video löysin lisää aiheesta, mitähän on toi Anisea tjn. aine mitä käytti kierteisiin ja kumille? ainakin tais olla sitä mieltä että öljyrasva haurastuttaa kumia.

Ja onko siitä jotain haittaa jos pohjaanlöynti kumista vetäsee vaikka sahalla 1-2 cm lyhkäsemmäks? Kuhan se on vaan yhtä paljon molemmilla puolilla?

Edited by Kahviäijä
boopx2
Link to comment
9 hours ago, Anssi said:

Tehdas sanoo että talkkia pitäisi käyttää

 

Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa.

 

Link to comment

Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa.

Link to comment
4 minutes ago, -tipi- said:

Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa.

Kumi puristuu lattaa vasten, jottei se pyörisi. Ulkokehälle lienee lisätty hampaat juuri estämään puslan pyörimisen.

Link to comment

Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa.

Link to comment
22 hours ago, x-pj said:

Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa.

 

Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä.

Link to comment
1 hour ago, multanen said:

Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä.

Sukeltaja kaiketi laittaa talkkia siksi, ettei puku tarttuisi ihoon.Takajousituksen kumipusliin sitä ymmärtääkseni laitetaan estämää narinaa. Takajousitus sinänsä toimii ilman talkkia, mutta pitää joissain tilanteissa epämiellyttävää ääntä. Eli kyllä siellä jotain liikettä tapahtuu, mutta en usko, että tavaitellaan mahdollisimman hyvää voitelua. Todennäköisesti talkki myös vähentää puslan kulumista, kun estää kumin tarttumisen liian tiukasti metalliin.

5 hours ago, -tipi- said:

Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa.

Voi hyvinkin olla. Vulkanoituja alustan pusliakin asennettessa kehotetaan laskemaan auto pyörilleen ennen lopullista kiristämistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kyllä minä olen ollut uskossa, jonka mukaan torsioputken kannen kiristäminen litistää kumia vasten tukivarsilattaa estäen latan sivuttaisliikkeen (auton sivusuunnassa). Varsinaisen jousitusliikkeen olen kuvitellut tulevan latan torsiojousen päähän tulevan osan kiertymisestä kumin sisällä. Tähän perusteluina vanhoista kuplista löytyvät kumit, joissa on selvää jälkeä latan liikkeestä. En myöskään usko kumin sisäreiän pinnan ja jousilatan pinnan välisen kitkan riittävän siihen, ettei metalliosa pyörisi " " kumin sisällä.

 

Niin tai näin, olen itse lapannut kumiin kuparitahnaa, eikä se todennäköisesti kesäkelin hyvänsään autossa vaikuta tuon taivaallista. Kumit kun vaihtaa iltasella molemmat, niin niitä voi vaikka 5v välein täsmävaihtaa 🙂

Link to comment

Mulla narisee ihan huolella, ja narissut jo pari vuotta mutta ku ei jaksas purkaa tota persusta ku 091sen vaihto edessä lähiaikoina.. saiskohan tota kuparitahnaa ruikittua mitenkään sinne tarpeeks että pääsis narinasta eroon.. ei se taida sinne sisempään kumiin mitenkään mennä..  kuulostaa siltä nyt ku vanhassa hetekassa pannaan kokoajan, mutten ei haittaa mutta ku tulee selibaatti mieleen..  😉

Edited by Urbantoy
Link to comment

Terva spray on aika kova aine poistaa kaiken kuivanarinan...useissa ohjauksen"narina" puslissa ihan lyömätön ja vanhoissa lehtijousissa, iskarin joustokumeissa jne.

uskokaa vanhaa sanontaa ,,,minkä teet sen tervaat,,, ja eikös siellä Oulun suunnalla ole vielä monessa polvessa tervaa.....😊

Link to comment
On 8/14/2019 at 10:20 PM, Kahviäijä said:

 tälläsen video löysin lisää aiheesta, mitähän on toi Anisea tjn. aine mitä käytti kierteisiin ja kumille?

 

Jenkki puhuu leveästi, mutta lausuu siis "Anti-seize". Pikaisella googlaillulla näyttäis olevan enimmäkseen kuparitahnan tapaisia tuotteita, eli jos on Paavulilla toiminut niin toimii varmasti muillakin.

 

Itse uusin talvella kaikki neljä takapuslaa ja laitoin kaikkiin kuparitahnaa paitsi yhteen sisempään en mitä ilmeisimmin kunnolla. Äänti ensimmäiset muutama sata km aivan jumalattomasti, hermot meni prkle. Uutta osaa laitat ja meteli on kaamea.

 

No, sinnikkäästi kun ajoi niin nyt ei oikeastaan narise kuin ihan vähän ajon jälkeen kun tulee pihaan hitaammassa vauhdissa (jolloin äänen enää kuulee). Pusla nyt kulunut tai löytänyt "asentonsa" sisällä. Ajan käytännössä aina yksin autolla, joten nyt kun oli hiljattain neljä henkilöä kyydissä niin takajousitus vähän eri asennossa jolloin narina oli taas voimakasta. Kun taas ajoi yksin niin ääntähän ei enää kuulunut. 

Link to comment
12 minutes ago, x-pj said:

Kertoisko joku vielä minulle, mikä vika siinä talkissa on, kun sitä ei voi käyttää. Onko se liian kallista?

Ei se kyllä kallista ole.. apteekissa halpaa ku saippua.. hankala levitettävä varmaan ku jauhetta eli osat parempi olla käsissä levällään..

Link to comment

Talkkiakin on tullut aikaisemmin pöllyteltyä pusliin. Löytyy lähimarketin vauvaosastolta ja sopii myös kokovartalokäyttöön jos harrastaa...

 

Elisiis sinällään ei mitään talkkiakaan vastaan, tälläkertaa tuli laitettua kuparitahnaa. Tahnaa tuli sudittua reilummin, niin ei tarvitse asiaan palata. Jos oikein hiusta halotaan, voi tahna olla liukkaampi kuin talkki, ehkä. 

 

Jos itselläni kuplassa pusla narisisi, ruiskuttaisin satunnaista käteen sattuvaa liukastetta, esim WD40.

 

Uretaanipuslalla voikin sitten avata aivan uuden arvontarallin siitä, mitä niihin sitten laitetaankaan.....

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin sain lomapäivillä vaihdettua vääntösauvan puslat ja käännettyä pykälän verran jousilattaa alemmas että sain lisää joustovaraa kun sauva oli hieman kuoleentunut. Samalla sahasin pohjaanlyönti kumeista alimman pallukan pois, Nyt mahtuu monta sormea väliin.

 

Ongelma on nyt siinä että kun lähti ajamaan niin vähänkään terävämpi pomppu ajaessa, esim. reikä tiessä, kanttarien ylitys,... niin takapäästä kuuluu kova metallinen kolahdus, taitaa olla jopa pelkästään apukuskin puolelta. Normaali ajossa ääntä ei kuulu eikä myöskään katsastuksen iskaritestissä (ainakaan auton ulkopuolella). Otin sitten illalla kyytiin 3 aikuista takapenkille ja ehkä hieman vähemmän herkästi kolahti enää.

 

Omia veikkauksia on että vääntösauvan suojakuppi ei purista tarpeeksi kun oli niin ruosteinen, tai että latta lyö pohjaan alas, kun palautuu nopeasti, eli ei lyö pohjaan vaan toiseen ääripäähän. Mitä työ veikkaatte ja mikä avuksi? Oisko tosta haittaa loppukausi ajella tollein?

Link to comment

Itse heittäisin tässä ehdotelman, että vaihdat iskarien puolta. Yleensä kevytkuormainen kolahtelu tuntuu tulevan iskareista (autoissa geneerisesti), kuormalla vähenee. Voi toki olla muutakin, mutta tuolla pääsee eliminoimaan jotain pois. 

 

Kehtaan myös väittää, ettei latan kumit juurikaan jarruta jousitusliikettä, eli sinällään puristusvoima ei kuullosta mahdolliselta vikakohteelta.... ehkä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...