Twn Cornet Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 Aloittelin kysymys: Tarkoitus olisi vaihtaa takajousituksen kumipuslat ,siitä suojakannen alta. pääseekö ne molemmat puslat vaihtamaan ,ilman säätölatan iroittamista "boordeista" ? vai täytyykö latta vetää ulos / irroittaa. ( yritin etsiä kuvaa missä kumit näkyisi,mutta en löytänyt ) Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 (edited) Latta pitää irroittaa.. Ulomp onnistuu kannen irroituksella, sisempi vaatii latan irroituksen Edited June 27, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
Twn Cornet Posted June 27, 2018 Author Share Posted June 27, 2018 Kiitos ! Urbantoy Quote Link to comment
hpa Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 Hei Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa. Quote Link to comment
Twn Cornet Posted June 28, 2018 Author Share Posted June 28, 2018 Kiitos videosta , taitaa olla minulle liian vaikea työ vaihtaa molemmat puslat. onko pelkästään ulommaisen kumin vaihtamisessa mitään hyötyä , vai vaihdetaanko aina molemmat kumit. Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 28, 2018 Share Posted June 28, 2018 (edited) Jos vaihdat, laita talkkia sinne liukasteeks ettei mene kuin vähemmän römpsöössä kuin mulla Rivierassa, narisee ihan huolella. Edited June 28, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
Maasturi Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Kaksi pidempää pulttia auttaa kannen asennusvaiheessa. 1 Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 On 6/27/2018 at 5:23 PM, hpa said: Hei Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa. Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa? Quote Link to comment
x-pj Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 12 minutes ago, Kahviäijä said: Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa? Samalla periaatteella toimii pallokeulan takajousitus. Aika yleinen ongelma pallokeuloissa, että perä alkaa "roikkua". Ei todennäköisesti ole asennusvirhe, vaan jouset pikkasen kuoleutuuneet. Minulla peräpään nostaminen ulkonäön lisäksi paransi suuntavakautta maantieajossa. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Toteutitko x-pj ton peränpään noston miten ? Toimiiko vaikka jos ennen esijännitystä latta vaikka 5-10 astetta jyrkempään kulmaan ja sitten tunkilla oikeeseen asentoon ja kumivasaralla sisään niinku videossa? vai joku muu tapa? Quote Link to comment
x-pj Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Merkkasin alkuperäisen asennon ja sitten yritin silmällä hahmottaa paljonko pitää muuttaa, että saan haluamani korotuksen. Ennen merkkaamista latta sen verran ulos, ettei ulosjousto ole rajoitettu. Kyllä sen kahteen kertaan jouduin tekemään ennen kuin oli mieleinen. Takaisin laittaessa joutui pikkasen tunkilla auttamaan, että sai latan stopparin päälle. Taisi olla pajavasara ja puupalikka välissä. Puslat kannattaa vaihtaa samalla. Quote Link to comment
multanen Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 3 hours ago, Kahviäijä said: Toteutitko x-pj ton peränpään noston miten ? Toimiiko vaikka jos ennen esijännitystä latta vaikka 5-10 astetta jyrkempään kulmaan ja sitten tunkilla oikeeseen asentoon ja kumivasaralla sisään niinku videossa? vai joku muu tapa? Taitaa palstalta löytyä laskukaava millä saa puolen sentin tarkkuudella halutun korkeuden (sisä- ja ulkobooreja siirtelemällä). Minusta noita pohjaanlyöntikumeja ei kannata katsella vaan sitä onko auto sopivassa korkeudessa ja silleen että keula ei ole korkeammalla kuin perä. Näissähän yleensä takapää laskeutuu pikkuhiljaa. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 12, 2019 Share Posted August 12, 2019 Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään? Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän. Quote Link to comment
x-pj Posted August 12, 2019 Share Posted August 12, 2019 40 minutes ago, Kahviäijä said: Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään? Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän. Navan säädöllä säädetään aurauskulmia. Jos olettaa, että perä on laskenut jousen väsymisen takia, voi navan laittaa samaan paikkaan missä se oli. Niin aurauskulmat pysyvät samana missä olivat ennen jousen väsymistä. Alan liikkeessä voi tarkistuttaa pyöränkulmien säädöt, niin saa varmasti oikein. Tuosta taulukosta kannattaa katsoa noita senttejä. Ne kertoo kuinka paljon korkeus muuttuu sentteinä. Asteet kertoo kuinka paljon latan kulma muuttuu. Pikkuluku edessä on astetta ja isompi kulmaminuutteja eli asteen 60-osia. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 14, 2019 Share Posted August 14, 2019 (edited) Hey, mitähän rasvaa kannattaa käyttää noitten puslien kanssa, tilasin perusmalliset enkä uretaani ja unohdin lisätä pakettiin teflonirasvan ku aircooledin sivuilla sitä näky kyseisessä osiossa? Vaiko ihan oikeasti talkkia kumille? tälläsen video löysin lisää aiheesta, mitähän on toi Anisea tjn. aine mitä käytti kierteisiin ja kumille? ainakin tais olla sitä mieltä että öljyrasva haurastuttaa kumia. Ja onko siitä jotain haittaa jos pohjaanlöynti kumista vetäsee vaikka sahalla 1-2 cm lyhkäsemmäks? Kuhan se on vaan yhtä paljon molemmilla puolilla? Edited August 14, 2019 by Kahviäijä boopx2 Quote Link to comment
Anssi Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 Tehdas sanoo että talkkia pitäisi käyttää En ole huomannut pohjaanlyöntikumien lyhennyksestä haittaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 Joku 15tkm oon ajanut about puolet lyhennetyillä pohjaanlyöntikumeilla ja hyvät ne on olleet myös katsastuksessa. Quote Link to comment
Tutkija Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 Ja puolet lyhyemmät ja suoraan tilalle sattuvat pohjaanlyöntikumit löytyy ainakin farmari sierran takapäästä. Quote Link to comment
x-pj Posted August 15, 2019 Share Posted August 15, 2019 9 hours ago, Anssi said: Tehdas sanoo että talkkia pitäisi käyttää Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa. Quote Link to comment
x-pj Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 4 minutes ago, -tipi- said: Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa. Kumi puristuu lattaa vasten, jottei se pyörisi. Ulkokehälle lienee lisätty hampaat juuri estämään puslan pyörimisen. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 No miksei sisäkehällä sitten ole pykäliä? Quote Link to comment
x-pj Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 2 hours ago, -tipi- said: No miksei sisäkehällä sitten ole pykäliä? En minä tiedä. Kuhan arvailen. Monessa autossa jousituksen puslat on vulkanoitu. Voisin kuvitella, että tässä on haettu samaa, mutta rakenne ei sitä salli. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa. Quote Link to comment
multanen Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 22 hours ago, x-pj said: Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa. Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä. Quote Link to comment
hpa Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 Se on kumijousi. Kansi kiristetään jousituksen yläasennossa. Kumi käsitellään talkilla tai grafiittijauheella tehtaan ohjeen mukaan. Kukin tekee miten haluaa, omalla vastuulla. Quote Link to comment
x-pj Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 1 hour ago, multanen said: Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä. Sukeltaja kaiketi laittaa talkkia siksi, ettei puku tarttuisi ihoon.Takajousituksen kumipusliin sitä ymmärtääkseni laitetaan estämää narinaa. Takajousitus sinänsä toimii ilman talkkia, mutta pitää joissain tilanteissa epämiellyttävää ääntä. Eli kyllä siellä jotain liikettä tapahtuu, mutta en usko, että tavaitellaan mahdollisimman hyvää voitelua. Todennäköisesti talkki myös vähentää puslan kulumista, kun estää kumin tarttumisen liian tiukasti metalliin. 5 hours ago, -tipi- said: Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa. Voi hyvinkin olla. Vulkanoituja alustan pusliakin asennettessa kehotetaan laskemaan auto pyörilleen ennen lopullista kiristämistä. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Kyllä minä olen ollut uskossa, jonka mukaan torsioputken kannen kiristäminen litistää kumia vasten tukivarsilattaa estäen latan sivuttaisliikkeen (auton sivusuunnassa). Varsinaisen jousitusliikkeen olen kuvitellut tulevan latan torsiojousen päähän tulevan osan kiertymisestä kumin sisällä. Tähän perusteluina vanhoista kuplista löytyvät kumit, joissa on selvää jälkeä latan liikkeestä. En myöskään usko kumin sisäreiän pinnan ja jousilatan pinnan välisen kitkan riittävän siihen, ettei metalliosa pyörisi " " kumin sisällä. Niin tai näin, olen itse lapannut kumiin kuparitahnaa, eikä se todennäköisesti kesäkelin hyvänsään autossa vaikuta tuon taivaallista. Kumit kun vaihtaa iltasella molemmat, niin niitä voi vaikka 5v välein täsmävaihtaa 🙂 Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 (edited) Mulla narisee ihan huolella, ja narissut jo pari vuotta mutta ku ei jaksas purkaa tota persusta ku 091sen vaihto edessä lähiaikoina.. saiskohan tota kuparitahnaa ruikittua mitenkään sinne tarpeeks että pääsis narinasta eroon.. ei se taida sinne sisempään kumiin mitenkään mennä.. kuulostaa siltä nyt ku vanhassa hetekassa pannaan kokoajan, mutten ei haittaa mutta ku tulee selibaatti mieleen.. 😉 Edited August 26, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Terva spray on aika kova aine poistaa kaiken kuivanarinan...useissa ohjauksen"narina" puslissa ihan lyömätön ja vanhoissa lehtijousissa, iskarin joustokumeissa jne. uskokaa vanhaa sanontaa ,,,minkä teet sen tervaat,,, ja eikös siellä Oulun suunnalla ole vielä monessa polvessa tervaa.....😊 Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Mistähän tota tervaspraytä löytys.. Oisko mätänet, pittääpä tutkailla niiden interwebiä.. Mutta uiko se mitenkään sinne sisemmän kumin väliin mitenkään.. Quote Link to comment
kuplatin Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 On 8/14/2019 at 10:20 PM, Kahviäijä said: tälläsen video löysin lisää aiheesta, mitähän on toi Anisea tjn. aine mitä käytti kierteisiin ja kumille? Jenkki puhuu leveästi, mutta lausuu siis "Anti-seize". Pikaisella googlaillulla näyttäis olevan enimmäkseen kuparitahnan tapaisia tuotteita, eli jos on Paavulilla toiminut niin toimii varmasti muillakin. Itse uusin talvella kaikki neljä takapuslaa ja laitoin kaikkiin kuparitahnaa paitsi yhteen sisempään en mitä ilmeisimmin kunnolla. Äänti ensimmäiset muutama sata km aivan jumalattomasti, hermot meni prkle. Uutta osaa laitat ja meteli on kaamea. No, sinnikkäästi kun ajoi niin nyt ei oikeastaan narise kuin ihan vähän ajon jälkeen kun tulee pihaan hitaammassa vauhdissa (jolloin äänen enää kuulee). Pusla nyt kulunut tai löytänyt "asentonsa" sisällä. Ajan käytännössä aina yksin autolla, joten nyt kun oli hiljattain neljä henkilöä kyydissä niin takajousitus vähän eri asennossa jolloin narina oli taas voimakasta. Kun taas ajoi yksin niin ääntähän ei enää kuulunut. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Eli sulla sama onggelma ku mulla.. kuormitusta takapäähän niin narina vaan yltyy.. vittu kait tässä joutuu taas ropaan jotain koitetaan keksiä mitä.. kuivana ku mennään niin ääni on kovaa oli mistä hyvänsä kyse Quote Link to comment
x-pj Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Kertoisko joku vielä minulle, mikä vika siinä talkissa on, kun sitä ei voi käyttää. Onko se liian kallista? Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 12 minutes ago, x-pj said: Kertoisko joku vielä minulle, mikä vika siinä talkissa on, kun sitä ei voi käyttää. Onko se liian kallista? Ei se kyllä kallista ole.. apteekissa halpaa ku saippua.. hankala levitettävä varmaan ku jauhetta eli osat parempi olla käsissä levällään.. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Talkkiakin on tullut aikaisemmin pöllyteltyä pusliin. Löytyy lähimarketin vauvaosastolta ja sopii myös kokovartalokäyttöön jos harrastaa... Elisiis sinällään ei mitään talkkiakaan vastaan, tälläkertaa tuli laitettua kuparitahnaa. Tahnaa tuli sudittua reilummin, niin ei tarvitse asiaan palata. Jos oikein hiusta halotaan, voi tahna olla liukkaampi kuin talkki, ehkä. Jos itselläni kuplassa pusla narisisi, ruiskuttaisin satunnaista käteen sattuvaa liukastetta, esim WD40. Uretaanipuslalla voikin sitten avata aivan uuden arvontarallin siitä, mitä niihin sitten laitetaankaan..... Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Noniin sain lomapäivillä vaihdettua vääntösauvan puslat ja käännettyä pykälän verran jousilattaa alemmas että sain lisää joustovaraa kun sauva oli hieman kuoleentunut. Samalla sahasin pohjaanlyönti kumeista alimman pallukan pois, Nyt mahtuu monta sormea väliin. Ongelma on nyt siinä että kun lähti ajamaan niin vähänkään terävämpi pomppu ajaessa, esim. reikä tiessä, kanttarien ylitys,... niin takapäästä kuuluu kova metallinen kolahdus, taitaa olla jopa pelkästään apukuskin puolelta. Normaali ajossa ääntä ei kuulu eikä myöskään katsastuksen iskaritestissä (ainakaan auton ulkopuolella). Otin sitten illalla kyytiin 3 aikuista takapenkille ja ehkä hieman vähemmän herkästi kolahti enää. Omia veikkauksia on että vääntösauvan suojakuppi ei purista tarpeeksi kun oli niin ruosteinen, tai että latta lyö pohjaan alas, kun palautuu nopeasti, eli ei lyö pohjaan vaan toiseen ääripäähän. Mitä työ veikkaatte ja mikä avuksi? Oisko tosta haittaa loppukausi ajella tollein? Quote Link to comment
Paavuli Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Itse heittäisin tässä ehdotelman, että vaihdat iskarien puolta. Yleensä kevytkuormainen kolahtelu tuntuu tulevan iskareista (autoissa geneerisesti), kuormalla vähenee. Voi toki olla muutakin, mutta tuolla pääsee eliminoimaan jotain pois. Kehtaan myös väittää, ettei latan kumit juurikaan jarruta jousitusliikettä, eli sinällään puristusvoima ei kuullosta mahdolliselta vikakohteelta.... ehkä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.