Jump to content
Twn Cornet

Takajousituksen kumipuslien vaihto

Recommended Posts

Aloittelin kysymys: Tarkoitus olisi vaihtaa takajousituksen kumipuslat ,siitä suojakannen alta.  pääseekö ne molemmat puslat vaihtamaan ,ilman säätölatan iroittamista "boordeista" ? vai täytyykö latta vetää ulos / irroittaa. ( yritin etsiä kuvaa missä kumit näkyisi,mutta en löytänyt )

Share this post


Link to post

Latta pitää irroittaa.. 

Ulomp onnistuu kannen irroituksella, sisempi vaatii latan irroituksen

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post

Hei

Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa.

 

 

 

Share this post


Link to post

Kiitos videosta , taitaa olla minulle liian vaikea työ vaihtaa molemmat puslat.   onko pelkästään ulommaisen kumin vaihtamisessa mitään hyötyä , vai vaihdetaanko aina molemmat kumit.

Share this post


Link to post

On hyötyä.

 

Share this post


Link to post

Jos vaihdat, laita talkkia sinne liukasteeks ettei mene kuin vähemmän römpsöössä kuin mulla Rivierassa, narisee ihan huolella. 

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post
On 6/27/2018 at 5:23 PM, hpa said:

Hei

Kannattaa perehtyä tarkemmin ohjeisiin ja varoituksiin.Jousi on kiinni tukivarren pooreissa tukevasti ja koko paketti laukeaa maailmalle ulospäin vedettäessä. Tuossa osviittaa.

 

 

 

Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa?

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Kahviäijä said:

Näillä ohjeilla jos mennään niin onnistuu pallokeulan takapää kans ilmeisesti. Mutta onko muut samaa mieltä että mulla on varmaan väärässä asennossa latat työnnetty sisään kun nyt jopa ilman kuormaa pohjaanlyöntikumin ja rungon väliin just ja just mahtuu työntää etusormi? pitäis varmaan olla jousituksella enemmän liikkumavaraa?

Samalla periaatteella toimii pallokeulan takajousitus.

Aika yleinen ongelma pallokeuloissa, että perä alkaa "roikkua". Ei todennäköisesti ole asennusvirhe, vaan jouset pikkasen kuoleutuuneet.

Minulla peräpään nostaminen ulkonäön lisäksi paransi suuntavakautta maantieajossa.

Share this post


Link to post

Toteutitko x-pj ton peränpään noston miten ?  Toimiiko vaikka jos ennen esijännitystä latta vaikka 5-10 astetta jyrkempään kulmaan ja sitten tunkilla oikeeseen asentoon ja kumivasaralla sisään niinku videossa? vai joku muu tapa?

Share this post


Link to post

Merkkasin alkuperäisen asennon ja sitten yritin silmällä hahmottaa paljonko pitää muuttaa, että saan haluamani korotuksen. Ennen merkkaamista latta sen verran ulos, ettei ulosjousto ole rajoitettu. Kyllä sen kahteen kertaan jouduin tekemään ennen kuin oli mieleinen.

Takaisin laittaessa joutui pikkasen tunkilla auttamaan, että sai latan stopparin päälle. Taisi olla pajavasara ja puupalikka välissä.

Puslat kannattaa vaihtaa samalla.

Share this post


Link to post
3 hours ago, Kahviäijä said:

Toteutitko x-pj ton peränpään noston miten ?  Toimiiko vaikka jos ennen esijännitystä latta vaikka 5-10 astetta jyrkempään kulmaan ja sitten tunkilla oikeeseen asentoon ja kumivasaralla sisään niinku videossa? vai joku muu tapa?

Taitaa palstalta löytyä laskukaava millä saa puolen sentin tarkkuudella halutun korkeuden (sisä- ja ulkobooreja siirtelemällä).

Minusta noita pohjaanlyöntikumeja ei kannata katsella vaan sitä onko auto sopivassa korkeudessa ja silleen että keula ei ole korkeammalla kuin perä. Näissähän yleensä takapää laskeutuu pikkuhiljaa.

Share this post


Link to post

Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään?

 

Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän.

Share this post


Link to post
40 minutes ago, Kahviäijä said:

Semmonen tuli vielä työpäivän aikana mieleen että tossa videolla tais ilmeisesti ollu irrotettu akseli/pyörännapa, eli kaikki irti latasta ennen latan irrotusta. Niin jos sitä latan kulmaa tarvii muuttaa eri asentoon ku ennen purkua niin eikös akseli/napa tarvii kans säätää eri asentoon? Ja minkäs mukaan sitten se säädetään?

 

Multanen tais tarkottaa tätä kaaviota? https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/821326.jpg En vaan ymmärrä noissa kulma-asteissa kun on 40 tai 30 tai jotain astetta niin mitä toi etummainen pien numero meinaa? Työkaverikaan ei keksiny vaikka osaakin rakennella vähän enemmän.

Navan säädöllä säädetään aurauskulmia. Jos olettaa, että perä on laskenut jousen väsymisen takia, voi navan laittaa samaan paikkaan missä se oli. Niin aurauskulmat pysyvät samana missä olivat ennen jousen väsymistä. Alan liikkeessä voi tarkistuttaa pyöränkulmien säädöt, niin saa varmasti oikein.

 

Tuosta taulukosta kannattaa katsoa noita senttejä. Ne kertoo kuinka paljon korkeus muuttuu sentteinä. Asteet kertoo kuinka paljon latan kulma muuttuu. Pikkuluku edessä on astetta ja isompi kulmaminuutteja eli asteen 60-osia.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Hey, mitähän rasvaa kannattaa käyttää noitten puslien kanssa, tilasin perusmalliset enkä uretaani ja unohdin lisätä pakettiin teflonirasvan ku aircooledin sivuilla sitä näky kyseisessä osiossa? Vaiko ihan oikeasti talkkia kumille? tälläsen video löysin lisää aiheesta, mitähän on toi Anisea tjn. aine mitä käytti kierteisiin ja kumille? ainakin tais olla sitä mieltä että öljyrasva haurastuttaa kumia.

Ja onko siitä jotain haittaa jos pohjaanlöynti kumista vetäsee vaikka sahalla 1-2 cm lyhkäsemmäks? Kuhan se on vaan yhtä paljon molemmilla puolilla?

Edited by Kahviäijä
boopx2

Share this post


Link to post

Tehdas sanoo että talkkia pitäisi käyttää

 

image.png.04d2297f465d7b593a4205515a96fcbf.png

 

En ole huomannut pohjaanlyöntikumien lyhennyksestä haittaa.

 

Share this post


Link to post

Joku 15tkm oon ajanut about puolet lyhennetyillä pohjaanlyöntikumeilla ja hyvät ne on olleet myös katsastuksessa.

Share this post


Link to post

Ja puolet lyhyemmät ja suoraan tilalle sattuvat pohjaanlyöntikumit löytyy ainakin farmari sierran takapäästä.

Share this post


Link to post
9 hours ago, Anssi said:

Tehdas sanoo että talkkia pitäisi käyttää

 

Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa.

 

Share this post


Link to post

Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, -tipi- said:

Mitkä on kumin mahdollisuudet joustaa lattaa vasten tulevalla pinnalla, kun se puristetaan tiukasti sitä vasten? Etenkin ulkokehällä hampaallisessa versiossa. Liekö viiskytluvulla ollut joka korjaamolla saatavissa kumille kelpaavia voiteluaineita? Muuta kuin talkkia. Nykyään on helposti saatavilla silikoniöljyjä ja autonrenkaan asennusrasvaa.

Kumi puristuu lattaa vasten, jottei se pyörisi. Ulkokehälle lienee lisätty hampaat juuri estämään puslan pyörimisen.

Share this post


Link to post

No miksei sisäkehällä sitten ole pykäliä?

Share this post


Link to post
2 hours ago, -tipi- said:

No miksei sisäkehällä sitten ole pykäliä?

En minä tiedä. Kuhan arvailen. Monessa autossa jousituksen puslat on vulkanoitu. Voisin kuvitella, että tässä on haettu samaa, mutta rakenne ei sitä salli.

Share this post


Link to post

Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa.

Share this post


Link to post
22 hours ago, x-pj said:

Luulisin, ettei kumipuslan ole tarkoitus toimia "laakerina". Elikkä sen ei kuulu pyöriä vaan joustaa. Jos sen rasvaa, niin se pyörii ja kuluu nopeasti. Siksi talkkia. Kovat puslat ei jousta, siksi rasvaa.

 

Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä.

Share this post


Link to post

Se on kumijousi. Kansi kiristetään jousituksen yläasennossa. Kumi käsitellään talkilla tai grafiittijauheella tehtaan ohjeen mukaan. Kukin tekee miten haluaa, omalla vastuulla. 

Share this post


Link to post
1 hour ago, multanen said:

Talkki on varmaan eräänlainen voiteluaine kanssa, sukeltajathan taitaa laittaa puvun sisään ennen kuin kiskovat sen päällensä.

Sukeltaja kaiketi laittaa talkkia siksi, ettei puku tarttuisi ihoon.Takajousituksen kumipusliin sitä ymmärtääkseni laitetaan estämää narinaa. Takajousitus sinänsä toimii ilman talkkia, mutta pitää joissain tilanteissa epämiellyttävää ääntä. Eli kyllä siellä jotain liikettä tapahtuu, mutta en usko, että tavaitellaan mahdollisimman hyvää voitelua. Todennäköisesti talkki myös vähentää puslan kulumista, kun estää kumin tarttumisen liian tiukasti metalliin.

5 hours ago, -tipi- said:

Jos oletetaan että teoriasi liikkumattomuusta pitää paikkansa, olisiko pyöreys jätetty isomman pyörähdysliikkeen mahdollistamiseksi? Ei kuulosta järkevältä suunnittelulta että elastomeeriin jäisi isoja sisäisiä jännityksiä, joka asennuksen ja auton painon jousituksen varaan laskemisella aiheutuu. Mutta tekihän ne muinoin Miniin kumiset jousetkin, toki nekin väsyy ja ovat kuluvina osina helposti vaihdettavissa.

Voi hyvinkin olla. Vulkanoituja alustan pusliakin asennettessa kehotetaan laskemaan auto pyörilleen ennen lopullista kiristämistä.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...