Mäki Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 (edited) Lisäöljyjäähy sijoitetaan perinteisesti takatavaratilan alle kuskin puolelle raittiiseen ulkoilmaan. Onko mitään raikkaita uusia ideoita tähän sijoitteluun? EDIT: jäähyn sijoitus etupäähän on poissuljettu ratkaisu EDIT: tarkennuksena vielä, että tällä kertaa olisi tarkoitus lähteä ihan maantielle asti ja pitäisi myös päästä perille kohteeseen useamman kymmenen kilometrin päähän, eikä vaan lähikauppaan. Edited August 15, 2018 by Mäki Quote
NO H2O Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 Mulla oli joskus tämmöinen visio... Kuskin puolen takalokasuojan alle, pyörän eteen kapea ja niin korkea jäähdytin mitä mahtuu. Alumiinipellillä kotelointi niin että kestää ehjänä ja scooppi alustasta raittiille ilmalle, ilman poisto ylhäältä pakarin luokse. Jäi kokeilematta koneen pois myynnin vuoksi... Tuon jälkeen tullut turattua vain näiden melkein vakio koneiden kanssa joissa normijäähdyttely systeemit piisanneet... Quote
VW-63 Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 (edited) Idean raikkaudesta nyt en tiedä, mutta jos viitsii askarrella niin kenno+flekti varapyöräkoteloon ja kotelon takaseinä kennon kohdalta auki. Kotelon pohja sopivasti auki/reijitys, alle scooppi ja kennon yläpuolelle levy, ettei ilma karkaa tavaratilaan. Toimii vaikka ainoan öljynjäähdyttimen paikkana, kun mitoitukset on sopivat. Kannattaa muuten miettiä näitä lisäjäähdyttimiä asennettaessa, että kulkeeko koko öljykierto lisäkennon läpi vai vain osa öljystä. Jos kaikki öljy kiertää kennon kautta niin kennon virtausvastukseen pitää kiinnittää huomiota entistä enemmän. Yleensä noiden pienten "lisäkennojen" virtausvastus on niin suuri, että ne ja liian pienet letkut aiheuttavat älyttömän painehäviön isoilla kierroksilla ja sitten taas ihmetellään huonoja öljynpaineita ja vuotavia suodattimia. Esim. täältä (pdf linkki) voi katsoa miten Setrabin kennojen painehäviöt ja jäähdytystehot muodostuvat. http://www.setrab.com/products/proline/products/std-oil-cooler/ Edited August 13, 2018 by VW-63 1 Quote
Ketsa Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 Meitsi päätyi pitkien pähkäilyjen jälkeen sijoittamaan mesacool tyylisen lisäjäähdyttimen vääntösauvaputken alle. Ilmanotto samalla ajatuksella kuin mitä sveitsiläisessä kaupallisessa taka-aisojen alle tulevassa ratkaisussa on käytetty. Quote
mikan Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 Milloin teidän mielestä lisäjäähdytin on tarpeellinen? Mulla on kirvassa, mutta luulen että siinä se on ihan tarpeeton, kun ilma kiertää muutenkin niin hyvin. t. Mika Quote
Tanhis Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 17 minutes ago, mikan said: Milloin teidän mielestä lisäjäähdytin on tarpeellinen? Mulla on kirvassa, mutta luulen että siinä se on ihan tarpeeton, kun ilma kiertää muutenkin niin hyvin. t. Mika Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle. Quote
PZQ Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 10 hours ago, Tanhis said: Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi... Voisitko perustella tarkemmin, ei oikeen mene omaan ymmärrykseen toi teoria. Quote
ARTO Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 10 hours ago, Tanhis said: Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle. Höpöhöpö... kirput niin keveitä että jos kone edes jotenkin säädöissä ei takuulla lämpene, AI miksikö.... kirput keveitä ja kokonaisilmanvastus kuplaa paljon pienempi, joten maantiellä esim satasta ajaessa kone menee ihan... sanonko. Quote
Urbantoy Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 11 hours ago, Tanhis said: Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle. Tätä komenttia en kyllä tajua näin asiantuntijana ollenkaan.. saisko faktoja sekä selvitystä mielellään.. mihin tuo perustuu.. veikkaan että ei mihinkään.. Quote
Mäki Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 On 13.8.2018 at 10:13 PM, Ketsa said: Meitsi päätyi pitkien pähkäilyjen jälkeen sijoittamaan mesacool tyylisen lisäjäähdyttimen vääntösauvaputken alle. Ilmanotto samalla ajatuksella kuin mitä sveitsiläisessä kaupallisessa taka-aisojen alle tulevassa ratkaisussa on käytetty. Laitas Ketsa linkki tuohon sveitsiläiseen ratkaisuun Quote
Guest Jeeves Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 Saanks mä laittaa? https://www.csp-shop.com/shop/system/en/?func=searchdo&cache=1534314856&qsearch=cagero oil cooler Quote
levari Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) Tässä näkyy vasemmalla mitenkä jäähy oli mun vanhassa splitissä. Tätä alumiinistä ilmanohjainta sai vielä säädettyä tarpeen mukaan. Edited August 16, 2018 by levari Quote
Tanhis Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) 17 hours ago, Urbantoy said: Tätä komenttia en kyllä tajua näin asiantuntijana ollenkaan.. saisko faktoja sekä selvitystä mielellään.. mihin tuo perustuu.. veikkaan että ei mihinkään.. Noniin tämähän nyt oiken myrskyn nosti. Väitätkö etteikö kuplan koneen yläpuolen ja alapuolen eroittamisella ole mitään merkitystä koneen lämpöihin. Se onko auto minkä painoinen tai onko ilmanvastus millainen tai onko alla kolmekertaa normia leveämmät (+korkeammat) renkaat jätetään nyt pois yhtälöstä. Ja aika usein kirpuissa on 1200 koneita joissa ei ole niinpaljon jerkkua etteikö koneen lämmöistä tarvitsisi huolehtia. Eli sum-summarum kirpussa joissa aikausein vielä erikoisia koneen yläosaan lämpöähohkaavia pakosarjoja ei teidänmielestä ole suurempaa kuumenemisriskiä kuin autossa jossa kone saa kokoajan viileää ilmaa jäähdytykseen. Ja ajetaanko siellä porojen seassa kirpuillakin. Edited August 15, 2018 by Tanhis Quote
Ketsa Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) 8 hours ago, Jeeves said: Saanks mä laittaa? https://www.csp-shop.com/shop/system/en/?func=searchdo&cache=1534314856&qsearch=cagero oil cooler Tähän varmaan linkin tarkoitus viedä :) Tosin mä muistan nähneeni tästä aikaisemmin vain sellaisen aisoihin kiinni tulleen version. Edited August 15, 2018 by Ketsa Quote
Urbantoy Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) Kyllä pohjesempana taitaa poroja riittää välillä enemmän ku ihmisiä tienpäällä.. En kyllä ihan asiantuntijana ole siitäkään varma. Mutta on niitä vähemmän silti ku ihmisiä väestöllisessä keskittymässä. Komia ois päästellä kirpulla pohjosen poroaluueella yöttömän yön aikaa, ne näkis silloin tarpeeks ajoissa.. Vaikka ne on kyllä semmosia puupäitä että ei ne tieltä mihinkään lähe vaikka kirppu siinä pörisee.. Tuohon lämpöjuttuu en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.. Eit: Tuolleen ne jolkotteli keskellä tietä pikkuhiljaa ojan pohjalle Nordkapin tourilla.. Ei ollut kiire pois tieltä.. Edited August 15, 2018 by Urbantoy Quote
Tanhis Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 36 minutes ago, Urbantoy said: Kyllä pohjesempana taitaa poroja riittää välillä enemmän ku ihmisiä tienpäällä.. En kyllä ihan asiantuntijana ole siitäkään varma. Mutta on niitä vähemmän silti ku ihmisiä väestöllisessä keskittymässä. Komia ois päästellä kirpulla pohjosen poroaluueella yöttömän yön aikaa, ne näkis silloin tarpeeks ajoissa.. Vaikka ne on kyllä semmosia puupäitä että ei ne tieltä mihinkään lähe vaikka kirppu siinä pörisee.. Tuohon lämpöjuttuu en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.. Eit: Tuolleen ne jolkotteli keskellä tietä pikkuhiljaa ojan pohjalle Nordkapin tourilla.. Ei ollut kiire pois tieltä.. Asiantuntijaksi itseäsi tituleerasit, oliko kyse sittenkin poroasiantuntijasta. Quote
Urbantoy Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) Kyllä se Maasturi on ihan sen asiantuntijan tittelin antanut. Nautitaan siitä tittelistä niin ptkään ku joku sen alentaa tavantallaajaksi mitä ihan normaalisti ollaan.. En ole muuten kyllä niin titteleiden perään.. Edited August 15, 2018 by Urbantoy 1 Quote
Meto Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) Moro Jukka, oranssissa kuplassa minkä ostit multa niin pystyi hyvin ajamaan 100 km kiihdytteleen ja 10 vetoa ja 100 km takaisin ja lämmöt pysyi kurissa 😁 Tila ja tilanahtaus määrittelee kyllä sijoittelun suurimmaksi osaksi Edited August 15, 2018 by Meto Quote
HSuomi Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) Mulla oli tuolla vetarin etupuolella pystyssä. Tein siihen alle tuommosen ilmanohjain pellin siinä toivossa että se saisi vähän edes ilmavirtaa. En tiedä auttoiko mitään koko lisäjäähdytin. Rohkee 8L öljyä + vakio puhallin ja jäähdytin vaikuttaa aika tehokkaalta. Matka-ajon jälkeen miltei kärsi pitää kättä suodattimessa. Edited August 15, 2018 by HSuomi Quote
Kemin Karavaanari Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 On 14.8.2018 at 12:59 PM, Tanhis said: Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle. Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti. Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan.. Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen. Quote
Mäki Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 1 hour ago, Meto said: Moro Jukka, oranssissa kuplassa minkä ostit multa niin pystyi hyvin ajamaan 100 km kiihdytteleen ja 10 vetoa ja 100 km takaisin ja lämmöt pysyi kurissa 😁 Tila ja tilanahtaus määrittelee kyllä sijoittelun suurimmaksi osaksi No tähän paksutolppaan tulee juuri tuo kone, mutta FK89/91 nokalla. Quote
Urbantoy Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 18 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti. Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan.. Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen. Nyt kyllä Herr Caravan puki sanoiksi tämän Asiantuntijan ajatukset ku omat aivopierut ei taipunut sanoiksi.. Joku katkos korvien välistä näppäimistöllä esti ajatuksen virran, ja tuo porohommeli oli helpompi naputtaa kahdella sormalla ihan julkiseksi ku ihan ajatuksenvirran sotki.. Jos mikään päässä virtaa kummiskaan.. Quote
Tanhis Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) 32 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti. Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan.. Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen. Niinhän sitä voisi kuvitella. Mutta aikausein auton perään muodostuu ilmapyörre joka kierrättää ilmaa auton alta perään pyörimään, esim farmariauton takaikkuna hiekkatiepätkän jälkeen. Eli ei siellä välttämättä se ilma kierrä siihenmalliin kun voisi kuvitella. Ja nyt pitää myöntää että en ole vielä kirppua tuulitunnelissa nähnyt että en mitään varmaa uskalla sanoa. Mutta siittä olen varma että suomalaiset lasikuitupajat jotka kirpun koreja on väsäillyt eivät ainakaa ole luomuksiaan tuulitunneleissa käyttäneet koneen jäähdytystä optimoidakseen. Edited August 15, 2018 by Tanhis Quote
metake Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 Kirpuista en osaa sanoa, mutta tämä kulkee ilman lämpöongelmia vaikka on vielä turbiini tuomassa lisälämpöä.. Quote
Mäki Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 Surffailin noita vanhoja topiikkeja läpi ja SePin projektista löytyi tällainen asennus. Paikkahan on jo kaikille tuttu ja kiinnitys suhteellisen helppoa akseliputkeen. Tosin taidan kääntää jäähdyttimen 90 astetta siten, että reiät osoittavat suoraan taaksepäin = suorat liittimet. Puhallinta kehiin ja hoover - moodiin. Sitten vielä sellainen alumiinikuuppa tuonne alle ohjaamaan ajoviimaa, kuten Salon Teron autossakin oli. Ja tietysti moottorin ympärille alkuperäiset pellit ja kumitiivisteet estämään ilmamassojen sekoittuminen 2 Quote
Tanhis Posted August 16, 2018 Posted August 16, 2018 8 hours ago, metake said: Kirpuista en osaa sanoa, mutta tämä kulkee ilman lämpöongelmia vaikka on vielä turbiini tuomassa lisälämpöä.. Meinaako tämä sitä etteikö tämän jäähdytystä kannattaisi parantaa kun kerran ei tässä kombossa ylikuumene ;) Quote
Mäki Posted August 16, 2018 Author Posted August 16, 2018 19 minutes ago, Tanhis said: Meinaako tämä sitä etteikö tämän jäähdytystä kannattaisi parantaa kun kerran ei tässä kombossa ylikuumene ;) Tämä on kyllä ihme vekotin. Teemulla ei ole edes sylinterin päälipeltejä ja autolla on ajettu tuhansia kilometrejä. SInänsä hyvä suoritus Quote
PZQ Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Mitenkä mahtaa motit kiehua vw moottori motoristeilla? Quote
Matti-Pekka Posted August 18, 2018 Posted August 18, 2018 No ei kiehu sitten millään..vaikka on aika kuuma kesäkin takana...kestää kyllä ajaa vaikka missä jonkassa ilman juuri mitään ajoviimaa (kokeiltu tosiaan on).. mutta aika lämmintä hohkaa kun ajaa tankillisen tuollaisessa +30 ilmassa ja pysähtyy johonkin liikennevaloihin tms. silloin nousee haarojenvälistä kohtuu lämmin henkäys...mutta paremmin tuntuu kone vetävän kun on vaan lämmin , ja ajon jälkeen voi kyllä aina laittaa käden venttiilikopan päälle (peltinen), eikä öljynpaine valo välky hitaalla tyhjäkäynnillä (oilit on teponoilin classik 20-50). Nyt on reilun parin kesän aikana vedetty n. 29 000km ja hyvin pelittää....ja sivuvaunukäytössä. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.