Heikki J. Posted October 16, 2020 Share Posted October 16, 2020 Rahaa olis, mutta ei aikaa, intoa eikä ehkä järkeäkään. Löytyiskö tekijää melko haastavan 62 kastenin peltitöille? Kuvista saanee käsityksen haasteesta. Quote Link to comment
mikko k Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 (edited) Paalausta mun mielestä odottaa.. Edited October 17, 2020 by mikko k 1 Quote Link to comment
portu Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 53 minutes ago, mikko k said: Paalausta mun mielestä odottaa.. Nyt kyllä oon samaa mieltä. Kyllä tulee halvemmaksi ostaa valmis auto, sellaisen saa noin 25-30000e. Tuon hitsaus työt, maalaus, sisusta yms. on paljon kalliimpi teettää tuosta. Toki jos itse tekee niin sitten, mutta ei sekään halvaksi tule ja omat tunnit on ilmaiset. Toki jokainen tekee miten haluaa ja mistä haluaa. Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Jännä et eka kommentti on, että paaliin. Ehkä et lukenut kunnolla. RAHAA on, työtä on paljon. Ehkä jjoku autopeltikorjaamo vois näin korona aikana pitää pari ukkoa töissä parsimassa tuota kasaan mieluummin kun laittaa luukut kiinni tai lomauttaa. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Tunnesyistä tuosta voi auton teettää, jos rahaa kerta olisi, mutta ei järkisyistä. Tuntuva osa meidän ihmisten tekemisistä kuitenkin perustuu tunnesyihin. 3 Quote Link to comment
mikko k Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 43 minutes ago, lasse haukkavuori said: Jännä et eka kommentti on, että paaliin. Ehkä et lukenut kunnolla. RAHAA on, työtä on paljon. Ehkä jjoku autopeltikorjaamo vois näin korona aikana pitää pari ukkoa töissä parsimassa tuota kasaan mieluummin kun laittaa luukut kiinni tai lomauttaa. Näin kyllä että rahaa on. Kerroin vain oman mielipiteeni. Sähän voit ottaa tuosta työmaan. Olitko jo yhteydessä? Quote Link to comment
Kurre Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Ja sit vielä valitaan, ettei Suomessa oo töitä. Tossa olis töitä useammallekin ukolle ja pitkäks aikaa. Ja jos pelkkien peltitöiden lisäks tehdään jotain muuta kuten tekniikka, verhoilut ja niin edelleen, niin työn tekijät vaan lisääntyy. Täytyy nostaa hattua, että joku teettää tälläisestäkin toimivan paketin. 1 Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 2 hours ago, mikko k said: Näin kyllä että rahaa on. Kerroin vain oman mielipiteeni. Sähän voit ottaa tuosta työmaan. Olitko jo yhteydessä? Valitettavasti itsellä on vielä töitä mutta jos ei olisi niin voishan sitä kysyä minkälaisella diilillä alettais kemppiliimaa polttaa. Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 17, 2020 Author Share Posted October 17, 2020 Kiitos vastauksista. Joo tiedossa oli, että julmettu työmaa. Tunnesidekään ei ole ihan vahvin mahdollinen, ei ole papan vanha vaan lapsuudenkodin naapurin ukon vanha. Yksi vinkki tuli myös privana. Mielelläni kuulisin kyllä tekijöiden arvioita työmäärästä. Itselläni ei ole muutamaa tuhatta tuntia tähän upottaa, mutta euroja voisi löytyä. En ole kyllä juurikaan katsellut mihin rahaan hyväkuntoisia on myynnissä, kai sekin pitää tehdä. Lisäksi en aikonut mitenkään entisöidä tätä, vaan saa jäädä karun näköiseksi, kunhan on teknisesti hyvä ja turvallinen. Polttomoottori vaihtuisi sähköauton tekniikkaan. Quote Link to comment
mikan Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Kannattais hitsata muutama profiili tukemaan koria niin, että pysyy muodossaan. Sitten grillissä hiekkapuhallus ja katsoo mitä jää jäljelle. Helpompi sen jälkeen arvioida työn määrää, kun näkee pitääkö kaikki runkopalkit vaihtaa jne. 1 Quote Link to comment
Marko Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Äkkisiltää kun tota katsoo niin saa kyllä olla melkonen taikuri hitsaamassa että saa ruosteeseen hitsattua uutta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 (edited) 5ke kun varailet peltiosiin ja toiset 5ke hitsarille niin niillä pääsee jo kohtalaiseen alkuun. Sitten 5-10 ke muuhun että pääsee ekoille testiajoille. Toki jos joutilas innostunut naputtelee korjauspeltejä suorasta ja hitsailee harrastusmielessä etusasti kasaan niin voi päästä halvemmallakin. Sanoisin että parinkympin ajojunis voi olla varteenotettava vaihtoehto. Edited October 19, 2020 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Tanhis Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Laitetaas nyt omakin lusikka soppaan. Tuosta jos autoa rupeaa teettämään edes vähän sinnepäin niin siinä on aika nopeasti 15k€ kulutettu ja lopputuloksena on junis umppari missä ei ole sinäänsä mitään erikoista. Ja just täällä oli juttua kun nuhruisessa maalipinnassa olevaa katsastus/ajokuntoista junista ei meinannut saada 15k€ kaupaksi tässä maassa. Eli jos ei tosiaan suuria tunnesiteitä ole autoon niin etsi parempi lähtökohta. Esim. silloin tällöin ollut myynnissä miltei peltivalmiita juniksen koppia minkä voisi miltei suoraan kiikuttaa maalarille huomattavasti halvemmalla mitä tämä tulisi teetettynä maksamaan samaan kuntoon saatettuna. Quote Link to comment
Raihna Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Älkää ny viittikö,jos tästä joku vielä auton tekee ni hieno homma👍 Ei näitäkää liikaa oo liikenteessä. Quote Link to comment
REMI Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Pakko sanoa että tässä suunnitelmassa ei ole järjen hiventäkään. Olisi eri asia jos lotossa voittanut auton omistaja olisi esim syntynyt/saanut alkunsa/menettänyt poikuutensa ko vaunussa ja tunneside siksi ylivoimainen eikä myöskään keksi miljoonilleen muutakaan käyttöä. Ei nämä mitään satavuotiaita Bugatteja kuitenkaan ole. 2 Quote Link to comment
Raihna Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Kato yrityksien ilmoituksista...Mikonas oy kouvola..koita sieltä. 3 Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2020 Share Posted October 20, 2020 (edited) Tuo näyttää todennäköisesti yhtä reikäiseltä hiekkapuhalluksen jälkeen kuin tämä: https://www.nettiauto.com/volkswagen/kastenwagen/11341598 Edited October 20, 2020 by mikan Quote Link to comment
Ketsa Posted October 20, 2020 Share Posted October 20, 2020 Itse lähtisin tuollaiseen projektisuunnitelmaa tekemään siten, että ynnäilisin nettikauppojen sivustoilta yhteen kaikki mahdolliset saamaksissa olevat korjauspellit ja tekisin niistä jonkinlaisen esityksen, jota voisi sitten käydä lävitse mahdollisen tekijäkanditaatin kanssa. Noista sitten varmaan muodostuisi jonkinlainen käsitys kustannuksista. Oma veikkaus olisi, että aikaisemmin esitetty 5k€ pelteihin ja 5k€ työhön ei tule riittämään, vaan vaatii 1,5 - 2,0 välillä olevan kertoimen. 1 Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 20, 2020 Author Share Posted October 20, 2020 Täytynee nyt tosiaan hommata tuollainen grilli ja käyttää tuo puhalluksessa ja katsoa mitä jäljelle jää, sekä käydä KlassikFabin katalogit läpi. Kerran jo kauan sitten myinkin tuon Saksaan, mutta ostaja ei sitten ikinä sitä hakenut. Rahat kyllä sain. Raha nyt ei tosiaan ole isoin ongelma, on sitä kymppitonneja hullumpiinkin hommiin laitettu. Saa mulle myös tarjota parempia aihioita sähköjuniksen toteuttamiseen. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 20, 2020 Share Posted October 20, 2020 https://www.nettiauto.com/volkswagen/kastenwagen/11567713 Esim tuosta saisi aika nopeasti työmaan missä trailerilla kuljetettaessa ei tarvitse pelätä että katto irtoaa maantie nopeuksissa. 1 Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2020 Share Posted October 20, 2020 Kun tästä on tulossa sähköllä kulkeva junakeula, niin ei ehkä olisi hullumpi ajatus tehdä ensin kokonaan uudet runkopalkit joihin kiinnittäisi akselit. Näin olisi helpompi rakentaa "kaksoislattia", jonne tulisi akut jostain vanhasta Leafista. Sen jälkeen korin ruosteet kuntoon ja kiinni rungon päälle. Joskus on myös siirretty pallokeulan "runko" kokonaisena junikseen, mutta eipä hyväkuntoisia varmaan helpolla löydy luovuttaja-autoksi. Aika hardcore projekti, mutta uniikki ja toivottavasti sähköjunis toteutuu tavalla tai toisella... Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted October 21, 2020 Share Posted October 21, 2020 Vielä mieipidettä tähän lisää. Tosiaankin kyseisestä pelistä on suunnitteilla sähköversio kirjoittajan mukaan. Onko sulla Heikki J jo pidempää suunnittelua sähköistyksestä. Järkeväähän tuo aihio siihen on käyttää kun ulkopeltejä saa uusia ja alusta ratkaisut menee kaikki uusiksi Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 21, 2020 Author Share Posted October 21, 2020 (edited) 36 minutes ago, lasse haukkavuori said: Vielä mieipidettä tähän lisää. Tosiaankin kyseisestä pelistä on suunnitteilla sähköversio kirjoittajan mukaan. Onko sulla Heikki J jo pidempää suunnittelua sähköistyksestä. Järkeväähän tuo aihio siihen on käyttää kun ulkopeltejä saa uusia ja alusta ratkaisut menee kaikki uusiksi En tiedä mitä tarkoitat pidemmällä suunnittelulla, mutta tässä on nyt tällä hetkellä kaksi muuta aihiota aluillaan ja tätä junista valmistelen sitten siihen päälle. Teslan moottoreita on nyt kaksi kappaletta olemassa ja yksi Teslan akku purettuna moduuleiksi. Loppu on sitten elektroniikkabokseja, kaapeleita ja softaa noin niinkuin karkeasti sanottuna, korin kannalta oleellisimmat on moottorin kannakkeet, vetarit ja akkujen kiinnitys. Siitä ei ole vielä yksityiskohtaista suunnitelmaa juniksen osalta. Alkuperäinen haave oli pitää kori mahd. alkuperäisenä, mutta tämän yksilön osalta toki on radikaalitkin muutokset mahdollisia ja ehkä jopa järkeviä. Ehkä jos oikein hullutellaan, niin nelivedon tekeminen (toinen moottori eteen). Edited October 21, 2020 by Heikki J. 3 Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 On 10/21/2020 at 6:28 PM, Heikki J. said: En tiedä mitä tarkoitat pidemmällä suunnittelulla, mutta tässä on nyt tällä hetkellä kaksi muuta aihiota aluillaan ja tätä junista valmistelen sitten siihen päälle. Teslan moottoreita on nyt kaksi kappaletta olemassa ja yksi Teslan akku purettuna moduuleiksi. Loppu on sitten elektroniikkabokseja, kaapeleita ja softaa noin niinkuin karkeasti sanottuna, korin kannalta oleellisimmat on moottorin kannakkeet, vetarit ja akkujen kiinnitys. Siitä ei ole vielä yksityiskohtaista suunnitelmaa juniksen osalta. Alkuperäinen haave oli pitää kori mahd. alkuperäisenä, mutta tämän yksilön osalta toki on radikaalitkin muutokset mahdollisia ja ehkä jopa järkeviä. Ehkä jos oikein hullutellaan, niin nelivedon tekeminen (toinen moottori eteen). Mielenkiintoinen projeki. Kilpiin saaminen voi olla mielenkiintoista. Toivottavasi tuo alkaa tuosta syntymään ja päästään seuraamaan tuolla projektiosiossa. Ne tekee, jotka osaa ja ne jotka ei osaa opettavat, he ketkä eivät osaa opettaa , konsultoivat ja ne ketkä eivät osaa konsultoida, alkavat terveyskeskuslääkäreiksi. Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa 1 Quote Link to comment
tolvana Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Tähän projektiin olisi mielenkiintoista osallistua... Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 23, 2020 Author Share Posted October 23, 2020 Eiköhän tää tästä jossain kohtaa, muutama muu projekti ensin alta pois, mutta siinä sivussa pitää nyt päättää mihin aihioon tekee. Ei tullut kyllä mieleen mitata kuinka leveä junis on helmasta helmaan, mutta tuollaisenaan tuon koko paketin upottaminen taitaa olla hankalaa. Toisessa aihiossa mihin tuo on menossa tuli eteen myös helman pituus, akku oli 20cm pidempi helmasta kuin auto 😅 3 Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 23, 2020 Author Share Posted October 23, 2020 Tuossa alimmassa kuvassa on 80-luvun lopun tekniikkaa, Golf Rallyen n. 160hv moottori ja loota, vasemmalla Teslan etumoottori, jossa n. tuplatehot verrattuna 1H-moottoriin. Kehitys kehittyy... 1 Quote Link to comment
SePi Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 Tuolla harsitaan vaikeitakin projekteja kasaan: https://www.rmw.lv/startpage/en/ Kun mainitaan Teslan moottorit ni silloin mulla menee kukkahattu päähän ja alan kyselemään, että mites tuo laitos on tarkoitus pitää tiellä ja pysäyttää - jos aiotaan kuitenkin pitäytyä kastenin ajo-omituisuuksissa? Konsultoisin Traficomia ennen kuin mahdollisesti vain arvokkaan tilataideteoksen työmaa laitetaan alkuun 1 Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 23, 2020 Author Share Posted October 23, 2020 2 hours ago, SePi said: Tuolla harsitaan vaikeitakin projekteja kasaan: https://www.rmw.lv/startpage/en/ Kun mainitaan Teslan moottorit ni silloin mulla menee kukkahattu päähän ja alan kyselemään, että mites tuo laitos on tarkoitus pitää tiellä ja pysäyttää - jos aiotaan kuitenkin pitäytyä kastenin ajo-omituisuuksissa? Konsultoisin Traficomia ennen kuin mahdollisesti vain arvokkaan tilataideteoksen työmaa laitetaan alkuun Eiköhän niille ajo-ominaisuuksille tarvitse joka tapauksessa tehdä jotain, kun massaakin tulee lisää. Eikä sitä voimaa ole pakko kokonaan ulosmitata, jos alkaa liikaa jännittää. Quote Link to comment
SePi Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 Oliskohan joku avolava tölkki aika lailla helpompi ja alustaltaan valmis tähän projektiin? Tuo koppa sitten päälle ja muut tarvittavat muutokset. Quote Link to comment
Urbantoy Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 (edited) En nyt halua dissata yhtään mielenkiintoista projektia, mutta millä vitulla tämmönen saadaan kilpiin Suomessa.. Ja joo en ole kahlannut kaikkia säännöksiä läpi enkä osais tehdä hakemusta.. Tulis semmonen sotku että joku siitä joko herneen vetäs nokkaan jos härtslaakia ei sais enne sitä.. Edited October 31, 2020 by Urbantoy 1 Quote Link to comment
Heikki J. Posted October 31, 2020 Author Share Posted October 31, 2020 Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta. Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 16 minutes ago, Heikki J. said: Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta. Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. Plajonko tämmönen konversio kustantaa.. siis ajokuntoiseen.. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 7 hours ago, Heikki J. said: Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta. Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. Moottorin tehojen laskeminen jollain menetelmällä alkuperäisestä ei ole sallittua. Eli et voi laittaa 400hv mosaa autoon ja väittää "joo tossa on kuristin imupuolella eikä tosta lähe ku 60hv". Quote Link to comment
Mäki Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 Mielenkiintoisia hommia meneillään. Koitin soitella Heikki tuosta Golfin moottorista, jos vaikka olisi myynnissä. Quote Link to comment
Heikki J. Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 2 hours ago, Simon Templar said: Moottorin tehojen laskeminen jollain menetelmällä alkuperäisestä ei ole sallittua. Eli et voi laittaa 400hv mosaa autoon ja väittää "joo tossa on kuristin imupuolella eikä tosta lähe ku 60hv". Tuo on kyllä tiedossa. Omavalmisteena voi saada muutoksen tehtyä polttomoottorissa. Eli ottaa tehokkaan moottorin ja muuttaa sitä riittävästi, että se menee omavalmisteeksi. Ja kuten sanoin, sähkömoottoreiden kohdalla on eri säännökset. Kyllä tuohon keinot keksitään - jos ei muuten, niin poikkeusluvalla. Quote Mielenkiintoisia hommia meneillään. Koitin soitella Heikki tuosta Golfin moottorista, jos vaikka olisi myynnissä. Rallyen tekniikka on minun veljeni, eikä sitä ainakaan aiemmin tänä vuonna myynyt kun sitä kyseltiin. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 Mistä nuo sähkömoottorin vaihdon laillistamat säännöt löytyvät? Quote Link to comment
Mäki Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 2 hours ago, Heikki J. said: Rallyen tekniikka on minun veljeni, eikä sitä ainakaan aiemmin tänä vuonna myynyt kun sitä kyseltiin. Entä tuo Jetta, onko myynnissä? Siitä taitaa olla juttua teidän nettisivuilla? Quote Link to comment
Heikki J. Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 7 hours ago, Mäki said: Entä tuo Jetta, onko myynnissä? Siitä taitaa olla juttua teidän nettisivuilla? No periaatteessahan kaikki on aina myynnissä. Tuossa on 1.8t 20v swappi + Haldex-konversio kesken. Taka-akseli hitsattu ja kone + kardaani paikallaan. Vetarit puuttuu takaa ja pakoputki + coolerin asennus putkineen tekemättä. Ja toki sähköt myös tekemättä. Quote Link to comment
Heikki J. Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 7 hours ago, Simon Templar said: Mistä nuo sähkömoottorin vaihdon laillistamat säännöt löytyvät? En pysty tuohon nyt antamaan aukotonta vastausta. N. vuosi sitten kun tätä selvittelin, niin tilanne oli sellainen, että pykälissä puhuttiin vain iskutilavuuden kasvattamisesta yms. ja sähkömoottorillahan iskutilavuus ei kasva. Tilanne myös elää koko ajan, koska nimenomaan näihin sähkökonversioihin valmistellaan uutta lainsäädäntöä ja todennäköisesti minun projektini ei ole valmis ennen kuin nämä uudet säännökset ovat voimassa. https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen ja kaasukonversioiden soveltaminen T-luokalle.pdf Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.