Jump to content

T1 -58


aza

Recommended Posts

Laitetaas tästä pitkän pähkäilyn jälkeen jotain höpinää ja kuvia. Hankin kyseisen laitoksen v.2011 loppukesästä äkillisen kuplakuumeen seurauksena. Aikaisemmin en ole ilmavolkkareita harrastanut ollenkaan. Muistaakseni tämän oli edellinen omistaja laittanut leimakuntoon ja ajellut sillä kyseisen kesän. Ja olisiko tämä lojunut pohjanmaalla jollain vanhuksella ladossa aikansa sitä ennen? Itse tuli tuolla ajeltua varmaan kolme kertaa ennen talven tuloa, kun akku oli jo valmiiksi kuollut ostohetkellä. Syksyllä autoa enemmän ihmetellessä huomasin, että seuraavalle leimalle ei yksi paikkalappu riitä. Lopullisen työmaan nähdessäni auto jäi 10 vuodeksi talliin lojumaan. Mielessä kävi, että tuleeko tuota koskaan laitettua kuntoon. Vuosien jälkeen alkoi tuntumaan, että pakko saada talliin tilaa ja kupla liikenteeseen. Tuumasta toimeen ja vuosi takaperin auto tuli purettua atomeiksi.

Nyt ollaan siinä tilanteessa, että pohjalevyssä peltityöt tehty. Kevättä odotellessa, että pääsee vielä viimeiset puhallukset tekemään ja epoksit roiskimaan päälle. Koriin vaihdettu lämpökanavat, etupelti polkimien taakse ja kymmenkunta muuta pientä korjausta. Takalokareissa ja puskurinkiinnikkeissä olisi vielä ainakin tehtävää.

 

Tarkoituksena jättää patinoitunut pinta ja alustan puolesta kaikki uusiksi, sähköjen päivitys 12v, sopiva madallus ja lähinnä sitä kohti, että tämän saisi liikenteeseen jälleen. Kuvia perään, kun niitä aina mukavampi katsella.


Mietinnän alla:
-kannattaako päivittää levyjarrut eteen samalla (empin laatu?), csp:n setti varmasti laadukas, mutta myös hinnakas

 
1458464113_kupla58001.thumb.jpg.17584e3dc91c18ee6862eb1892c579b9.jpg

 

1982904640_kupla58005.thumb.jpg.651822bfa88bd9b0f96eb7bcbce29675.jpg

 

 

1181886079_kupla58004.thumb.jpg.1f0d92c9921bc3c4ef33c06a7ac850c3.jpg

 

 

IMG_20180408_134237.jpg

  • Like 3
Link to comment

Kuplan keula on niin kevyt, että rumpujarrut riittää lukkojarrutukseen kun jarrut on kunnossa. Levyjarruissa se ilo, ettei tarvitse koskaan säätää. Ei noita rumpujakaan turhan usein tarvitse harrasteautossa säädellä.

  • Like 1
Link to comment
16 minutes ago, x-pj said:

Kuplan keula on niin kevyt, että rumpujarrut riittää lukkojarrutukseen kun jarrut on kunnossa. Levyjarruissa se ilo, ettei tarvitse koskaan säätää. Ei noita rumpujakaan turhan usein tarvitse harrasteautossa säädellä.

 Okei, ja levyissä taitaa olla vielä se huonopuoli, että kumoaa kavennetun etuakselin tuoman tilan. Tarkoituksena olisi laittaa ainakin tuo 2 tuumaa kavennettu akseli, kun noita 4 tuumasia aika heikosti tuntuu olevan tarjolla. Vinkkarit täytyisi myös palauttaa noiden kupumallien tilalle, voi tarjota, jos joltain sattuisi löytymään. Yksi kysymys liittyy vaihdelaatikkoon. Muistini mukaan jotain outoa rahinaa piti kytkintä polkiessa ja laatikkoa irroteltaessa painelaakerin ja kytkinhaarukka oli saanu kipeää ja laakeri oli toiselta puolelta jollain rautalankavirityksellä kiinni haarukassa. Nuo haarukan kynnet kuluneet pahasti. Kuvaa ei tähän hätään ole, muuta kuin laatikosta.

eli laatikko ilmeisesti avattava kokonaan? ja löytyykö tuohon vanhaan laatikkoon haarukka mistä? ja onko ylipäätänsä paha rasti vaihtaa, jos laatikon joutuu avaamaan.
Vai järkevämpää etsiä jokin aski tilalle. 1 vaihde tässä ei liene synkronoitu. 

 

 DSC06737.jpg.44372818c421de169d5d6f0c7d9521ab.jpg

Link to comment
CSP:een sarja ei kumoa kavennusta, päinvastoin joitain millejä kaventaa lisää. Mä liputan CSPeen puolesta, kerralla huippulaatuiset, eikä tarvi katua..
Kyllä CSP:n etujarrut leventää keulaa olkatapillisessa, ainakin 205 pulttijaossa. Tavallinen setti taisi olla 12 mm / puoli ja "Zero-offset" -sarja taisi olla maltillisesti 2 tai 3 mm.

Itse olen sitä mieltä että levyjarrut edessä ei paranna jarruttamista mitenkään, joskus jopa päinvastoin. Kapeilla eturenkailla tehokkaat etujarrut lukkiutuu niin pienellä poljinvoimalla että takajarrut ei vielä etupyörien lukkiutuessa jarruta lähellekään täydellä teholla.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Kiinteään laturinjalkaan sopivia 12V latureita on ollut viimeisissä Porsche 356 malleissa ja varhaisissa 912 malleissa. Näiden lisäksi niitä on käytetty VW ja Porsche teollisuusmoottoreissa. Näistä löytyy 38A ja 25A mallit.

Olemassa taitaa olla jokin Porschen(?) 12 V laturi, joka vastaa halkaisijaltaan 6 V mallia.

Link to comment

Tässä jo miettii, että laajentaako projektin pirteämpään konevaihtoehtoon. Possun laturikaan, kun ei varmasti ole halvimmasta päästä niin melkein joku valmis mosapaketti kuulostais mielenkiintosemmalle päivitykselle tähän. 

Link to comment
2 minutes ago, aza said:

Tässä jo miettii, että laajentaako projektin pirteämpään konevaihtoehtoon. Possun laturikaan, kun ei varmasti ole halvimmasta päästä niin melkein joku valmis mosapaketti kuulostais mielenkiintosemmalle päivitykselle tähän. 

Vaikka nuo autot ovat harvinaisia Porschen teollisuusmoottoreita on ollut aika laajalti käytössä myös suomessa. Itse maksoin omasta hoikasta 12v laturista muistaakseni 150€. Siitä on tosin jo useita vuosia. Kohtuullinen kustannus kuitenkin moottorin vaihtoon verrattuna. Laturin saa myytyä eteenpäin, jos myöhemmin päättää vaihtaa moottorin kokonaan.

Link to comment

Kysymys kuuluu myös että miksi ne sähköt pitää väkisin päivittää 12V kyllä sillä 6V pärjää vallan mainiosti jos ei nyt ole tarkoitus laittaa mörkömoottori takaluukkuun ja ajella pelkästään yöllä.

  • Like 3
Link to comment

Joo, 12-volttista tarvitsee oikeastaan kahteen asiaan: poppikoneisiin ja halogeenivaloihin. Muuten aivan sama vaikka olisi 6V sähköt, jopa puhelinta saa ladattua sopivalla (12V) sytkärilaturilla kuudesta voltista.

 

Ohuita 12-volttisia latureita on ollut myös generaattoreissa jnpp. olleissa teollisuusmoottorissa, minullakin on yksi -56 -mallinen. Tuo on todennäköisesti 25A malli kun sen ei ole tarvinnut antaa virtaa kuin sen verran että starttiakun saa täyteen ja lataussäädinkin on tavallista yksinkertaisempi.

Link to comment
33 minutes ago, aza said:

Lähinnä ajattelin että sais rokkikoneet 12v taakse. Ei mitään hifihifiä, mutta vois muutakin kun merisään kuulla. Muutoin kyllä pärjäis 6v systeemillä. 

Tietty tämä hankaloittaa asioita. Oma ratkaisu aiheeseen on ollut kannettava bluetooth kaijutin.

Link to comment
On 3/12/2021 at 2:02 PM, aza said:

Lähinnä ajattelin että sais rokkikoneet 12v taakse. Ei mitään hifihifiä, mutta vois muutakin kun merisään kuulla. Muutoin kyllä pärjäis 6v systeemillä. 

 

Pari kuudesta voltista kahteentoista muutosta nyt puolen vuoden sisään tehneenä voi sanoa että paluuta entiseen ei ole.

 

Kaikki sähköistä pelaa paremmin kahdellatoista voltilla vaikka kyllä sillä kuudellakin olen jotenkin tuntenut pärjääväni...

 

Turkoosi jää kyllä kuuden voltin vehkeeksi sen verran hyllyllä tuota kuuden voltin osaa jemmassa että niillä pärjää nyt kyllä tovin. 

Link to comment
19 minutes ago, aza said:

Etuloksuun paikkaa viikonloppuaskareina ja samalla otin kuvan myös kytkinhaarukasta. Tollain molemmat kynnet kuluneet. 

 

Olisko siellä päässyt painelaakeri joskus irtoamaan ja haarukanpäät osuneet asetelmaan. Minkä mallinen asetelma siellä on, tämä painelaakerihan tarvii keskirenkaallisen asetelman. Kyllä tuo haarukka vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta, vähän voi siistiä noita päitä.

Link to comment

Niikuin Tutkija totesi,täysin loppuun ajettu hiililaakeri josta johtuen myös asetelman vastinrengas on kulunut pilalle samoin kuin nuo haarukan päät.

Irrotinakselin(haarukan)vaihdon takia ei tarvitse laatikkoa muuten purkaa.Akseleita,ainakin ehjiä käytettyjä ja varmaan uusiakin löytyy vaikka minulta.

Link to comment
On 3/15/2021 at 10:52 AM, vwagen said:

Niikuin Tutkija totesi,täysin loppuun ajettu hiililaakeri josta johtuen myös asetelman vastinrengas on kulunut pilalle samoin kuin nuo haarukan päät.

Irrotinakselin(haarukan)vaihdon takia ei tarvitse laatikkoa muuten purkaa.Akseleita,ainakin ehjiä käytettyjä ja varmaan uusiakin löytyy vaikka minulta.

 Hyvä tietää, että haarukoita löytyy. Eikö tuo laatikko pidä kuitenkin halkaista, että mahtuu osan vaihtamaan? 

joskus ilmeisesti saanut 2-osaisen haarukan vaihto-osana

Toki voisi kokeilla tuota täyttöhitsausta mitä ehdotettiin tuohon vanhaankin
 7292993.jpg

Tarkemmin ihmeteltyä huomasin myös, että tuo kytkinhaarukan palautusjousi poikki vastaavalla tavalla tai tuota koukkua ei ainakaan jousen päässä ollut.
Kuva lainattu netistä. Ei siis ihme, että laakeri pitänyt jonkinlaista melua, kun kaikki osat tässä kunnossa.
1098099.jpg

Edited by aza
Link to comment
  • 6 months later...

Olin jo tilaamassa heritagelta tähän 2" pudottavia säätölattoja taakse mutta tarkastelin vääntösauvojen pituutta ja nehän onkin n. 62,5cm. Eli noihin käypäsiä lattoja ei sitten olekaan joka paikassa tarjolla. Ja monessa paikkaa nuo latat loppu tai ei toimitusaikaa tiedossa. Löytyykö joltain hyllystä? tai tietoa mistä sais. Briteistä vissiin mutta tulee jo latat kalliiksi tullien kera.

Link to comment

Kiitokset vinkeistä sekä Pasille, jonka kautta löytyi säätölatat tähän! Homma kun on lähtenyt perinteisesti siitä pienestä fiksailusta totaali räjäytykseen niin ajattelin, että tähän voisi päivittää pirteämmän tekniikan ja uudemman laatikon, jos sellaisia myös löytyy tarjolle. 

Link to comment

Pirteämmällä tekniikalla on sekin ilo että saa vaihdettua laturin jalan sellaiseen mihin käy vaihtovirtalaturi. 55A laturista riittää puhtia poppikoneillekin jo oikein mukavasti.

 

Vaan pitää muistaa että isompi kone (minulla AS-runko eli alunperin 1600 vaihtovirtalaturilla) on tosi ahdas 1200-kuutioisen reikään. Itse ainakin joudun ottamaan vaihtovirtalaturista hihnapyörän pois että koneen saa nostettua Karmannin konehuoneeseen. Vaikka muuten on tilaa kovin niin pituussuunnassa on ahdasta: kytkinasetelma on jo kiinni vaihdelaatikon akselissa ja laturin hihnapyörä nappaa koneen reiän takareunaan kiinni ihan tukevasti. Laatikko on tietty vanhaa mallia, eos että onko uudemmat laatikot 5mm eri kohdassa: Se kyllä selittäisi sekin.

 

Hihnapyörä pois niin saa konetta kipattua sen verran pystympään että holahtaa kytkinakseli reikäänsä ja sitten onkin taas tilaa kivasti.

Link to comment

Hyvä tietää! Joo, tuo on se plussa puoli päivityksessä, että saisi samalla helposti sähköihin 6-12v konversion tehtyä. Tuo seissyt konekin kaipaa kuitenkin huoltoa seisonnan jälkeen, kuten myös laatikko. Laittakaa privaviestiä, jos on tarjolla tekniikkaa tähän. Täytyy pistää ostopuolelle ilmoitusta myös.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...