aza Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 Laitetaas tästä pitkän pähkäilyn jälkeen jotain höpinää ja kuvia. Hankin kyseisen laitoksen v.2011 loppukesästä äkillisen kuplakuumeen seurauksena. Aikaisemmin en ole ilmavolkkareita harrastanut ollenkaan. Muistaakseni tämän oli edellinen omistaja laittanut leimakuntoon ja ajellut sillä kyseisen kesän. Ja olisiko tämä lojunut pohjanmaalla jollain vanhuksella ladossa aikansa sitä ennen? Itse tuli tuolla ajeltua varmaan kolme kertaa ennen talven tuloa, kun akku oli jo valmiiksi kuollut ostohetkellä. Syksyllä autoa enemmän ihmetellessä huomasin, että seuraavalle leimalle ei yksi paikkalappu riitä. Lopullisen työmaan nähdessäni auto jäi 10 vuodeksi talliin lojumaan. Mielessä kävi, että tuleeko tuota koskaan laitettua kuntoon. Vuosien jälkeen alkoi tuntumaan, että pakko saada talliin tilaa ja kupla liikenteeseen. Tuumasta toimeen ja vuosi takaperin auto tuli purettua atomeiksi. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että pohjalevyssä peltityöt tehty. Kevättä odotellessa, että pääsee vielä viimeiset puhallukset tekemään ja epoksit roiskimaan päälle. Koriin vaihdettu lämpökanavat, etupelti polkimien taakse ja kymmenkunta muuta pientä korjausta. Takalokareissa ja puskurinkiinnikkeissä olisi vielä ainakin tehtävää. Tarkoituksena jättää patinoitunut pinta ja alustan puolesta kaikki uusiksi, sähköjen päivitys 12v, sopiva madallus ja lähinnä sitä kohti, että tämän saisi liikenteeseen jälleen. Kuvia perään, kun niitä aina mukavampi katsella. Mietinnän alla: -kannattaako päivittää levyjarrut eteen samalla (empin laatu?), csp:n setti varmasti laadukas, mutta myös hinnakas 3 Quote
x-pj Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 Kuplan keula on niin kevyt, että rumpujarrut riittää lukkojarrutukseen kun jarrut on kunnossa. Levyjarruissa se ilo, ettei tarvitse koskaan säätää. Ei noita rumpujakaan turhan usein tarvitse harrasteautossa säädellä. 1 Quote
aza Posted March 7, 2021 Author Posted March 7, 2021 16 minutes ago, x-pj said: Kuplan keula on niin kevyt, että rumpujarrut riittää lukkojarrutukseen kun jarrut on kunnossa. Levyjarruissa se ilo, ettei tarvitse koskaan säätää. Ei noita rumpujakaan turhan usein tarvitse harrasteautossa säädellä. Okei, ja levyissä taitaa olla vielä se huonopuoli, että kumoaa kavennetun etuakselin tuoman tilan. Tarkoituksena olisi laittaa ainakin tuo 2 tuumaa kavennettu akseli, kun noita 4 tuumasia aika heikosti tuntuu olevan tarjolla. Vinkkarit täytyisi myös palauttaa noiden kupumallien tilalle, voi tarjota, jos joltain sattuisi löytymään. Yksi kysymys liittyy vaihdelaatikkoon. Muistini mukaan jotain outoa rahinaa piti kytkintä polkiessa ja laatikkoa irroteltaessa painelaakerin ja kytkinhaarukka oli saanu kipeää ja laakeri oli toiselta puolelta jollain rautalankavirityksellä kiinni haarukassa. Nuo haarukan kynnet kuluneet pahasti. Kuvaa ei tähän hätään ole, muuta kuin laatikosta. eli laatikko ilmeisesti avattava kokonaan? ja löytyykö tuohon vanhaan laatikkoon haarukka mistä? ja onko ylipäätänsä paha rasti vaihtaa, jos laatikon joutuu avaamaan. Vai järkevämpää etsiä jokin aski tilalle. 1 vaihde tässä ei liene synkronoitu. Quote
Urbantoy Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 CSP:een sarja ei kumoa kavennusta, päinvastoin joitain millejä kaventaa lisää. Mä liputan CSPeen puolesta, kerralla huippulaatuiset, eikä tarvi katua.. Quote
metake Posted March 8, 2021 Posted March 8, 2021 CSP:een sarja ei kumoa kavennusta, päinvastoin joitain millejä kaventaa lisää. Mä liputan CSPeen puolesta, kerralla huippulaatuiset, eikä tarvi katua..Kyllä CSP:n etujarrut leventää keulaa olkatapillisessa, ainakin 205 pulttijaossa. Tavallinen setti taisi olla 12 mm / puoli ja "Zero-offset" -sarja taisi olla maltillisesti 2 tai 3 mm.Itse olen sitä mieltä että levyjarrut edessä ei paranna jarruttamista mitenkään, joskus jopa päinvastoin. Kapeilla eturenkailla tehokkaat etujarrut lukkiutuu niin pienellä poljinvoimalla että takajarrut ei vielä etupyörien lukkiutuessa jarruta lähellekään täydellä teholla. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
NO H2O Posted March 8, 2021 Posted March 8, 2021 Rumpujarruissa ominaisuutena ns. itsetehostus joten senkin puolesta ääni rumpujarrujen säilyttämisen puolesta... 💪 1 Quote
x-pj Posted March 8, 2021 Posted March 8, 2021 Kun rahina tulee kytkintä poljettaessa, niin se yleensä johtuu painelaakerista. Quote
aza Posted March 8, 2021 Author Posted March 8, 2021 2 hours ago, x-pj said: Kun rahina tulee kytkintä poljettaessa, niin se yleensä johtuu painelaakerista. Joo, painelaakeri oli entinen ja kytkinhaarukan toinen sakara oli ottanut kipeää myös Quote
pahanapuhallin Posted March 9, 2021 Posted March 9, 2021 Tuola on 3 vinttaa. https://m.tori.fi/vi/81239525.htm 1 Quote
aza Posted March 10, 2021 Author Posted March 10, 2021 Onnistuuko sähköjen päivitys 6v -12V kun kone näyttäisi olevan vm 60 ja kiinteällä laturin jalalla? Quote
Paksu-Tolppa Posted March 10, 2021 Posted March 10, 2021 Olemassa taitaa olla jokin Porschen(?) 12 V laturi, joka vastaa halkaisijaltaan 6 V mallia. Quote
aki Posted March 10, 2021 Posted March 10, 2021 Kiinteään laturinjalkaan sopivia 12V latureita on ollut viimeisissä Porsche 356 malleissa ja varhaisissa 912 malleissa. Näiden lisäksi niitä on käytetty VW ja Porsche teollisuusmoottoreissa. Näistä löytyy 38A ja 25A mallit. Olemassa taitaa olla jokin Porschen(?) 12 V laturi, joka vastaa halkaisijaltaan 6 V mallia. Quote
Mäki Posted March 11, 2021 Posted March 11, 2021 Jari Tervosella oli tuollainen vähän aikaa sitten myynnissä Quote
aza Posted March 11, 2021 Author Posted March 11, 2021 Tässä jo miettii, että laajentaako projektin pirteämpään konevaihtoehtoon. Possun laturikaan, kun ei varmasti ole halvimmasta päästä niin melkein joku valmis mosapaketti kuulostais mielenkiintosemmalle päivitykselle tähän. Quote
x-pj Posted March 11, 2021 Posted March 11, 2021 2 minutes ago, aza said: Tässä jo miettii, että laajentaako projektin pirteämpään konevaihtoehtoon. Possun laturikaan, kun ei varmasti ole halvimmasta päästä niin melkein joku valmis mosapaketti kuulostais mielenkiintosemmalle päivitykselle tähän. Vaikka nuo autot ovat harvinaisia Porschen teollisuusmoottoreita on ollut aika laajalti käytössä myös suomessa. Itse maksoin omasta hoikasta 12v laturista muistaakseni 150€. Siitä on tosin jo useita vuosia. Kohtuullinen kustannus kuitenkin moottorin vaihtoon verrattuna. Laturin saa myytyä eteenpäin, jos myöhemmin päättää vaihtaa moottorin kokonaan. Quote
Tanhis Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 Kysymys kuuluu myös että miksi ne sähköt pitää väkisin päivittää 12V kyllä sillä 6V pärjää vallan mainiosti jos ei nyt ole tarkoitus laittaa mörkömoottori takaluukkuun ja ajella pelkästään yöllä. 3 Quote
Kharon Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 Joo, 12-volttista tarvitsee oikeastaan kahteen asiaan: poppikoneisiin ja halogeenivaloihin. Muuten aivan sama vaikka olisi 6V sähköt, jopa puhelinta saa ladattua sopivalla (12V) sytkärilaturilla kuudesta voltista. Ohuita 12-volttisia latureita on ollut myös generaattoreissa jnpp. olleissa teollisuusmoottorissa, minullakin on yksi -56 -mallinen. Tuo on todennäköisesti 25A malli kun sen ei ole tarvinnut antaa virtaa kuin sen verran että starttiakun saa täyteen ja lataussäädinkin on tavallista yksinkertaisempi. Quote
tijula Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 Löytyyhän noita 6V halogenejakin: https://www.limebug.com/product/view/4887/halogen-h4-bulb-6v-universal-headlamp-bulb-p45t-8055w 1 Quote
Kharon Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 4 minutes ago, tijula said: Löytyyhän noita 6V halogenejakin: https://www.limebug.com/product/view/4887/halogen-h4-bulb-6v-universal-headlamp-bulb-p45t-8055w Totta ja hitsi, tiesinkin että niitä on, en vain muistanut enää. Quote
aza Posted March 12, 2021 Author Posted March 12, 2021 Lähinnä ajattelin että sais rokkikoneet 12v taakse. Ei mitään hifihifiä, mutta vois muutakin kun merisään kuulla. Muutoin kyllä pärjäis 6v systeemillä. Quote
Tanhis Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 33 minutes ago, aza said: Lähinnä ajattelin että sais rokkikoneet 12v taakse. Ei mitään hifihifiä, mutta vois muutakin kun merisään kuulla. Muutoin kyllä pärjäis 6v systeemillä. Tietty tämä hankaloittaa asioita. Oma ratkaisu aiheeseen on ollut kannettava bluetooth kaijutin. Quote
aza Posted March 14, 2021 Author Posted March 14, 2021 Etuloksuun paikkaa viikonloppuaskareina ja samalla otin kuvan myös kytkinhaarukasta. Tollain molemmat kynnet kuluneet. Quote
NO H2O Posted March 14, 2021 Posted March 14, 2021 On 3/12/2021 at 2:02 PM, aza said: Lähinnä ajattelin että sais rokkikoneet 12v taakse. Ei mitään hifihifiä, mutta vois muutakin kun merisään kuulla. Muutoin kyllä pärjäis 6v systeemillä. Pari kuudesta voltista kahteentoista muutosta nyt puolen vuoden sisään tehneenä voi sanoa että paluuta entiseen ei ole. Kaikki sähköistä pelaa paremmin kahdellatoista voltilla vaikka kyllä sillä kuudellakin olen jotenkin tuntenut pärjääväni... Turkoosi jää kyllä kuuden voltin vehkeeksi sen verran hyllyllä tuota kuuden voltin osaa jemmassa että niillä pärjää nyt kyllä tovin. Quote
MU Posted March 14, 2021 Posted March 14, 2021 19 minutes ago, aza said: Etuloksuun paikkaa viikonloppuaskareina ja samalla otin kuvan myös kytkinhaarukasta. Tollain molemmat kynnet kuluneet. Olisko siellä päässyt painelaakeri joskus irtoamaan ja haarukanpäät osuneet asetelmaan. Minkä mallinen asetelma siellä on, tämä painelaakerihan tarvii keskirenkaallisen asetelman. Kyllä tuo haarukka vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta, vähän voi siistiä noita päitä. Quote
x-pj Posted March 14, 2021 Posted March 14, 2021 Hitsaamalla voisi lisätä tavaraa haarukan päähän. Minä kokeilisin laittaa ostoilmoituksen käytetystä haarukasta. Luulisi niitä olevan joutavana. En tiedä saako uusia haarukoita noihin halkaistaviin vaihteistoihin mistään. Quote
aza Posted March 14, 2021 Author Posted March 14, 2021 (edited) Nämä ei kerro mulle mitää, mut joku täällä osaa varmaa sanoa enempi. Kone vm. 60 numeron perusteella. painelaakeri oli purkuvaiheessa jollai rautalangalla kiinni haarukassa toiselta puolelta ja roikku jo valmiiks onko tuolta siis puuttunu pidikkeet?https://aircooled.fi/tuote/1181/painelaakerin-pidinjousi-vakio-t123-1247770 Edited March 14, 2021 by aza Quote
x-pj Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Kyllä siinä nuo pidikkeet kuuluisi olla. Jäljistä päätellen veikkaisin, että painelaakeri on hajonnut kauan sitten ja kun sitä ei ole vaihdettu se on aiheuttanut muut vauriot. Quote
Tutkija Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Alkuperäinen painelaakeri joka on ollut kulutushiili on kulunnut loppuun jo aikoja sitten... Quote
vwagen Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Niikuin Tutkija totesi,täysin loppuun ajettu hiililaakeri josta johtuen myös asetelman vastinrengas on kulunut pilalle samoin kuin nuo haarukan päät. Irrotinakselin(haarukan)vaihdon takia ei tarvitse laatikkoa muuten purkaa.Akseleita,ainakin ehjiä käytettyjä ja varmaan uusiakin löytyy vaikka minulta. Quote
Virtanen Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Uusiakin saa... https://restorationpanels.com/product/clutch-release-shaft-with-bushings-early-version/ 1 Quote
aza Posted March 16, 2021 Author Posted March 16, 2021 (edited) On 3/15/2021 at 10:52 AM, vwagen said: Niikuin Tutkija totesi,täysin loppuun ajettu hiililaakeri josta johtuen myös asetelman vastinrengas on kulunut pilalle samoin kuin nuo haarukan päät. Irrotinakselin(haarukan)vaihdon takia ei tarvitse laatikkoa muuten purkaa.Akseleita,ainakin ehjiä käytettyjä ja varmaan uusiakin löytyy vaikka minulta. Hyvä tietää, että haarukoita löytyy. Eikö tuo laatikko pidä kuitenkin halkaista, että mahtuu osan vaihtamaan? joskus ilmeisesti saanut 2-osaisen haarukan vaihto-osana Toki voisi kokeilla tuota täyttöhitsausta mitä ehdotettiin tuohon vanhaankin Tarkemmin ihmeteltyä huomasin myös, että tuo kytkinhaarukan palautusjousi poikki vastaavalla tavalla tai tuota koukkua ei ainakaan jousen päässä ollut. Kuva lainattu netistä. Ei siis ihme, että laakeri pitänyt jonkinlaista melua, kun kaikki osat tässä kunnossa. Edited March 17, 2021 by aza Quote
aza Posted October 6, 2021 Author Posted October 6, 2021 Olin jo tilaamassa heritagelta tähän 2" pudottavia säätölattoja taakse mutta tarkastelin vääntösauvojen pituutta ja nehän onkin n. 62,5cm. Eli noihin käypäsiä lattoja ei sitten olekaan joka paikassa tarjolla. Ja monessa paikkaa nuo latat loppu tai ei toimitusaikaa tiedossa. Löytyykö joltain hyllystä? tai tietoa mistä sais. Briteistä vissiin mutta tulee jo latat kalliiksi tullien kera. Quote
x-pj Posted October 7, 2021 Posted October 7, 2021 Toinen vaihtoehto on vaihtaa lyhyemmät vääntösauvat. Vuosimallissa 60 ja sitä uudemmissa sauva on ohuempi ja siten hiukan pehmeämpi. Splitti kuplissa oli myös lyhyt sauva, mutta se on merkittävästi paksumpi eli jäykempi. Quote
-tipi- Posted October 7, 2021 Posted October 7, 2021 On sitä ennenkin pärjätty ilman säätölattoja, jos niitä on hankala saada ja maltillinen madallus riittää. 1 Quote
aza Posted October 9, 2021 Author Posted October 9, 2021 Kiitokset vinkeistä sekä Pasille, jonka kautta löytyi säätölatat tähän! Homma kun on lähtenyt perinteisesti siitä pienestä fiksailusta totaali räjäytykseen niin ajattelin, että tähän voisi päivittää pirteämmän tekniikan ja uudemman laatikon, jos sellaisia myös löytyy tarjolle. Quote
Kharon Posted October 9, 2021 Posted October 9, 2021 Pirteämmällä tekniikalla on sekin ilo että saa vaihdettua laturin jalan sellaiseen mihin käy vaihtovirtalaturi. 55A laturista riittää puhtia poppikoneillekin jo oikein mukavasti. Vaan pitää muistaa että isompi kone (minulla AS-runko eli alunperin 1600 vaihtovirtalaturilla) on tosi ahdas 1200-kuutioisen reikään. Itse ainakin joudun ottamaan vaihtovirtalaturista hihnapyörän pois että koneen saa nostettua Karmannin konehuoneeseen. Vaikka muuten on tilaa kovin niin pituussuunnassa on ahdasta: kytkinasetelma on jo kiinni vaihdelaatikon akselissa ja laturin hihnapyörä nappaa koneen reiän takareunaan kiinni ihan tukevasti. Laatikko on tietty vanhaa mallia, eos että onko uudemmat laatikot 5mm eri kohdassa: Se kyllä selittäisi sekin. Hihnapyörä pois niin saa konetta kipattua sen verran pystympään että holahtaa kytkinakseli reikäänsä ja sitten onkin taas tilaa kivasti. Quote
aza Posted October 10, 2021 Author Posted October 10, 2021 Hyvä tietää! Joo, tuo on se plussa puoli päivityksessä, että saisi samalla helposti sähköihin 6-12v konversion tehtyä. Tuo seissyt konekin kaipaa kuitenkin huoltoa seisonnan jälkeen, kuten myös laatikko. Laittakaa privaviestiä, jos on tarjolla tekniikkaa tähän. Täytyy pistää ostopuolelle ilmoitusta myös. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.