Jump to content

Baja


Recommended Posts

Posted
3 hours ago, KimmoH said:

Nämä oli nyt sitä alta satasen maksavaa TMI:n ovipahvi settiä. Värin ja hinnan houkuttelemana lankesin ja ajatuksena oli että näitä voisi joskus tulevaisuudessa käyttää kaavoina jos tekisi jostain muusta materiaalista verhoilut. Jos tekis museo tai näyttelypeliä, niin nämä pahvit unohtaisin samantien kaupan hyllyyn, tähän kelvannee. Joskus olis mielenkiintoista nähdä millaiset ne reilusti enemmän maksavat pahvit ovat oikeasti luonnossa.

 

 

Suosittelen kysäsemää laserleikattuja vaneripahveja täältä http://www.laserworks-by-stitch.com/. Itselle tuli T34 pahviaihiot täältä ja oli just eikä melkein. Ainut mitä joutui tekemään oli klipsuille kaivamaan kolon oikeaan orientaatioon. Tuolla mun punasen ghian projektikertomuksessa turinaa kuvien kera.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Kolmos pakoaukosta kiertelee jo putki suurinpiirtein oikealle hoodille. Aikamoista sovittelua ja palastelua 😁 Mahtaakohan muuten missään onnistua putkien vääntäminen mallin mukaan ? Tuumailin että sitten kun saa kaikki putket muotoiltua palasista kollektorille saakka, niin teettäisi sitten putket yhdestä "puusta" mallin mukaan. 

 

image.jpeg.892cf145a3cff3e7b0610b280612fd36.jpeg

Posted

Eilen tuli uusi valokatkaisija ja sitä pöydällä mittaillessa tajusin että näissä uusissa katkaisijoissahan on tuo nasta X mitä ei ole missään mun kuplan sähkökuvissa ollenkaan joten olin sitten sen ohittanut kytkentöjä tehdessäni. Tässähän pitää joko tuoda virtalukolta plussaa X:ään tai sitten hyppylangalla nastasta 30 ja sitten tuohon nastaan 56 tulee virta kun vetäisee valot päälle. Oma moka siis...

 

image.jpeg.213f246c2f9625e711e165deba527b59.jpeg

 

Tinasin kojelaudassa olevaan katkaisijaan hyppylangan 30 -> X, uusi dimmer relay keulalle ja meillä on toimivat valot. Pitkät/lyhyet vaihtuu nätisti viiksestä. 

 

image.jpeg.09ca85d9986df4a48efbbe6b5300d3f7.jpeg

 

Enää puuttuisi tuulilasille puhallus, kaikki muut sähköt on valmiina. Tulihan sinne aika reilusti piuhaa. Sellaisen havainnon olen tässä tehnyt että tuulilasinpyyhkijöiden moottorin parkki ei toimi. Joko en nyt ole tajunnut miten tän uudemman mallisen moottorin kanssa se pitäisi kytkeä päälle tai sitten se on rikki. Pykälää vanhempi moottori mulla on hyllyssä ja siinä riittää kun antaa virtaa erilliseen parkkinastaan mutta tässä moottorissa sellaista ei vaikuttaisi olevan. 

 

image.jpeg.c554c4cdf06f559b2193acd2a773f5d3.jpeg

 

Eilisessä kuormassa tuli uusi sisempi tiiviste apparin oven ikkunaan. Samaa Classic Lineä kuin kuskin ovessakin joten puristelin vähän klipsuja ja leikkelin tupakki-ikkunan päädyn oikeaan muotoon. Sitten tovi ähräystä ja sinne se lopulta napsahteli kiinni, eikä mitään hajonnut tällä kertaa. Sit pääseekin niputtamaan oven kasaan. 

 

image.jpeg.7f73001598184be89fbb7014fe3d17bf.jpeg

 

Jalkatilaan otin Osakaupasta halvimmat irto kangasmatot. Mieluisia/passeleita kumi/kuramattoja ei ole vielä tullut vastaan. Näillä nyt pääsee alkuun ja istuivat nätisti paikoilleen. 

 

image.jpeg.12265917671058520967eca47dcf8a77.jpeg

 

Hetki sitten tipahti pihaan kromattu stingeri. Pääsee mallailemaan laippaliitoksia ja muutenkin sovittelemaan putkistoa oikeaan asentoon jotta stingeri huutaa sopivassa kulmassa taivaalle. 

 

image.jpeg.94192a31e995b6800567414d5d9ad850.jpeg

  • Like 6
Posted

Teippasin suojamuovin oveen ja ovipahvi paikoilleen. Laatu on edelleen paskaa ja alareunasta keskeltä hajosi viimeinen klipsu mitä olin painamassa paikoilleen. Eh kehdannut alkaa repimään pahveja irti enempien vaurioiden pelossa ja pysyy se näinkin kiinni. 

 

image.jpeg.809066f5227815b706ce26d6fc4443f2.jpeg

 

image.jpeg.f7fae00747809adb5d18b3472fbc4ada.jpeg

 

Niin ja eilen ratkesi tankin korkki ongelmakin. Olivat lisänneet Mecatechnicillä nettikaupassa korkin kohdalle ihan tiedon että tää muuten passaa just tähän tankkiin mikä mullakin on ollut vuoden päivät hyllyssä ja sellainen saapui eilen muiden rojujen mukana 👍

  • Like 2
Posted
On 4/11/2025 at 1:59 PM, mikan said:

TMI:n ovipahvit ei siis jatkoon?

 

Ainakin näitä halvimpia TMI:n pahveja välttäisin kuin ruttoa, tää setti tais olla jotain karvan alta 100€. En tiedä onko ne kalliimmat TMI:n ovipahvit yhtään parempia. 

Posted
14 minutes ago, KimmoH said:

 

Ainakin näitä halvimpia TMI:n pahveja välttäisin kuin ruttoa, tää setti tais olla jotain karvan alta 100€. En tiedä onko ne kalliimmat TMI:n ovipahvit yhtään parempia. 

On.. Niitä tuli useampaan autoon, tais olla seitsemään sekä T1 ja T2.. Eikä mitään valitusta

  • Like 1
Posted

"Tuuninki" kuppipenkkien korjaus ja verhoilu osoittautui niin astronomisen kalliiksi vaihtoehdoksi että heitin vielä verkot vesille uusien penkkien toivossa. Sattumalta sitten bongasin tällaiset Autostylen "retro" jakkarat matalalla selkänojalla ja hintakin oli kohdallaan. Samoin kiinnityskiskot olivat identtiset vanhojen kuppipenkkien kanssa joten sai istumaan samoihin rautoihin. Itseasiassa nämä sopii tyyliin paremmin ja näissä on sleepmodekin eli saa kipattua makuuasentoonkin 😜

 

image.jpeg.f78af20eb41f7c2f98899861a1a1d7da.jpeg

 

image.jpeg.616b7e57b82efc64b08323e45032a487.jpeg

 

image.jpeg.49af3d65bfb5be9a12305c29c514dc99.jpeg

 

image.jpeg.d6954d950e4069993bbf123331486ff1.jpeg

 

image.jpeg.e28fc0f9b0acdccc586fe3920cf9bb52.jpeg

  • Like 5
Posted

Eilen löysi kuskin penkkikin perille. Vasen (paketin kyljessä luki Lift = vasen kiinaksi) loota oli saanut sikaa matkalla mutta onneksi penkki oli säilynyt ehjänä. Aamulla sujautin paikoilleen, hyvältä näyttää ja tuntuu. Nämä on aavistuksen leveämmät kuin ne alkuperäiset tuuninkikupit. Hartiat ja ahteri tulevat kiittämään pidemmillä ajorupeamilla. 

 

Istuinlämmittimiä ei näihin nyt tullut. Tuumasin että ei sellaisia ole ennenkään kesällä tarvittu, saati sitten talvellakaan 😀

 

image.jpeg.5ccbe5b37bc9d90cd26ad3e4d6f18fb8.jpeg

  • Like 5
Posted
59 minutes ago, YellowBeetle said:

Penkit kyllä siistit. Vastaavia itekki kattonu jostain netin syövereistä. Paljo kiinalaiset pyysi?

 

550€ skruvat.fi:stä lähipostiin toimitettuna. 

 

Posted

Edessä suoraan jarrusatulaan kiinnittyvä jarruletku ei oikein toiminut. Toiseen suuntaan kääntäessä letku hinkkasi renkaan kylkeen toiseen suuntaan kääntäessä samainen letku oli joko ylös tai alas pitkällä mutkalla.  

 

Suunnitelmat uusiksi ja olka-akseliin letkun/putken kiinnitysraudat bussista. 

 

image.jpeg.bf4054864ce26247cee66227b4f49a29.jpeg

 

Pätkä putkea satulasta kiinnitysraudalle, samaan tyyliin kuin bussissa. Nyt saa letkut kulkemaan nätisti.

 

image.jpeg.a6b9ae6db02e884ef0540bcab21d4dd6.jpeg

 

Keulalta johdot piiloon EMPIn johtosuojalla. Vähän piti toisesta päädystä hioa ja yläreunaa loveta mutta sinne se istui. Vielä menee tovi arpoessa miten ja mistä vedetään ilmaletkut tuulilasin puhallukselle/lämmitykselle. 

 

image.jpeg.65b9469f1195116d9ad76e799c9f0cb7.jpeg

 

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Perjantai aamuna sain lopultakin tehtyä päätöksen etuosan verhoilun suhteen. TMI:n matto saa jäädä jalkotilaan ja pyöräytin siihen reiän vaihdekepille. Vaihteet vaihtuu nätisti ja napakasti. 

 

image.jpeg.79143a3d08a8cbecf3c09f73d7f85f40.jpeg

 

Nyt tuli lopulta testattua että mahtuuhan sitä käkkäriä vielä käyttämään. Penkkien väliin jäi just passeli rako että käsi mahtuu kahvalle. Nämä uudet penkit on pikkuisen leveämmät kuin ne millä alunperin kaikki penkkien kiinnikkeet mitoitin. 

 

image.jpeg.133b38c0c9119b337573453c6df68946.jpeg

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Vappuviikolla tuli puuttuvat jarruletkut ja nätisti näyttäisi bussin etujarruletkutkin istuvan tuonne eteen. Pituuskin on just oikea. Jokohan sitä kohta uskaltaisi kokeilla pysyykö nesteet järjestelmässä...

 

image.jpeg.392fb9e41b09cb751661f374fe9ae1fa.jpeg

 

Raidetankojen "adapterista" tein versio kakkosen ja tää alkais olla nyt aika hyvä. Kumpikin raidetanko on yhtä pitkä ja näähän oli tosiaan bussista. Mahdollista ohjausvaimenninta vielä arvon. Pitää sovitella nyt ensin tankkia paikoilleen, niin näkee paljonko tuonne jää tilaa. 

 

image.jpeg.7d1a88cecd2ffa6636aee8e2d163a4f0.jpeg

 

Tuulilasin puhallusta olen tässä pitkin talvea arponut. Ensin haaveena oli super beetlen puhallin sullottuna johonkin piiloon. Totesin että liian kallis ja liian iso. Sitten suunnitelmiin vaihtui ykköskoppaisen Caddyn puhallin mutta sekin oli liian iso kun halusin puhaltimen piiloon heti sinne kojelaudan taakse. 

Sitten bongasin maailmalta tällaisia USB:llä powerbankkiin liitettäviä puhaltimia millä grilliä/nuotiota turbottivat. Temusta muutamalla eurolla pari puhallinta, sika säkissä tyyliin. 

 

image.jpeg.696b84cc14f595a52c55e726f3eb02cd.jpeg

 

Osoittautuivat sopivan kokoisiksi, mahtuu kaksi kappaletta kojelaudan taakse piiloon ja puhallustehoa on enemmän kuin tarpeeksi. Nips-naps USB liittimet ja nopeudensäätimet mäkeen. Puhaltimet ovat 5V harjattomalla moottorilla varustettuja joten väliin tarvittiin jännitteensäädin 12V -> 5V. Sopiva säädin löytyi parilla eurolla ampul.eu:sta ja kaksi kun laittaa, niin saa helposti kaksi nopeutta mitä ohjataan kojelaudan katkaisijasta. Toisen tinasin 2,5V asentoon ja toisen 5V. 

 

image.jpeg.9e3e06e3b372da2d3d7063e96c2fbc59.jpeg

 

Sit huutais vielä kiinnitysrautaa ja letkunpätkiä millä puhaltimet liitetään tuulilasin puhallustötteröihin. 

 

image.jpeg.c940a6fb3480cee5cb4b326d595e03b3.jpeg

  • Like 5
Posted

Minkäkokoinen lähtö noissa on? jotain vastaavaa haaveillu ovaaliin niin että vetäis jalkatilasta takaa koteloiden kautta lasille, kun kiinanlämppäri puhaltaa vakioläpivienneistä jalkatilaan alumiinitöttörönpätkillä. Lähinnä siksi että lattialla on melko lämmintä ilmaa kun lämppäri päällä, sais siitä hentosen höngän lasien nurkkiin myös, vaikka on ihan yks tai kaks kertaa vuodessa että lasille huntua on kerääntynyt. Jos tuuttaan lämppärin putket suoraan helmakoteloon niin se tuntuu rajoittavan ja jäähdyttävän ilmavirtaa turhan paljon

Posted

Mihis noita puhaltimia tarvii, eikö tässä ollut lämmitettävä tuulilasi?

Posted

Saa vähän jotain ilmankiertoa vaikka taitaa tuo lämmitettävä lasi täyttää sen pakollisen huurteenpoisto vaatimuksen. Mutta nytpähän tulee molemmat. 

Posted

Hitaasti etenee, normi kevätkiireitä kaikkialla muualla ja talli on ääriään myöten täynnä, niin ei ole päässyt putkistonkaan hitsausta jatkamaan. 

 

Eilen illalla sain kuitenkin keulalle johtosuojan paikoilleen, kun sain tuulilasinpuhalluksen kaikki putket teipattua paikoilleen. Sitten samoilla vauhdeilla vielä etupään aurauksien säätö. 

 

image.jpeg.424a91355dcb88941ee11751555c97db.jpeg

 

image.jpeg.cb5a3c841a4c2e8c35e1fb3aa7697c46.jpeg

  • Like 5
Posted

Otimpa itseäni niskasta kiinni ja eihän tuossa sitten mennyt kuin muutama tunti kun eka versio putkistosta oli heppailtu kasaan. Vaatii vielä hipluuta ja nelosen putkea täytyy hieman muotoilla että saa korin ja putken väliin lisää tilaa. Mutta alkuperäinen ajatus näyttää onnistuvan. Putket saa mahtumaan paikoilleen, väistämään kaasuvaijerin/tulpanjohdot ja kollektori osuu keskelle. 

 

image.jpeg.96b71baeeb1d2f221920574ba104b8db.jpeg

 

image.jpeg.1d277ba5b5d0b49fc1f8c86afae7cb22.jpeg

 

image.jpeg.33ae05d98e016bf12401b135028d3d81.jpeg

 

image.jpeg.308887777069515e99ef8c427983dfe8.jpeg

 

image.jpeg.159c3c24a412cce01dbbd846af8a6f5a.jpeg

 

  • Like 2
Posted

Tää oli ainut malli mitä tuossa talvella enää mistään löytyi, sellainen pidempi/isompi oli alunperin mielessä. Mielestäni näitä on aikoinaan ollut tarjolla ainakin kahta eri pituutta ellei jopa kolmeakin. Ostin kuitenkin kun tällä saa nyt mitoitettua laipat, yms. kohdalleen. Tosin silmä on alkanut tähän lyhyempään jo tottumaan ja on aika sopusuhtainen joten voi olla etten pidemmän perään enää edes haikaile. 

  • Like 1
Posted

Ompahan sovittelua. Melkein jokaista putkea sai vielä muokata enempi vähempi ja nelosen putken viimeinen pätkä piti lopulta hepata konetilassa paikoillaan kun ei sitä muuten saanut osumaan kohdalleen. Millin muutos pakoaukon suunnalla kertaantuu aina kymmeniksi milleiksi toisessa päässä. Kolme putkea sai vielä helposti osumaan kollektoriin mutta neljäs meni aina vähän vinoon. 

 

Lisäksi oman haasteensa aiheutti alapään hitsaus pakosarjan lähtöön mistä johtuen kolmosen putkea joutui pidentämään yhdestä kohtaa jotta sen saa asennettua ja purettua ilman että koko konetta joutuu purkamaan pois. Nyt tuon pirunnyrkin saa purettua ja kasattua tietyssä järjestyksessä. 

 

image.jpeg.a3c2df86e6dad97826ce0611b517039c.jpeg

 

Nyt jää tarpeeksi rakoa korin ja nelosen putken väliin ja kaasuvaijeri mahtuu edelleen kulkemaan putkien välistä vivustolle. 

 

image.jpeg.77d1fe6605fdf8ae158bb6a5ba996b4e.jpeg

 

Seuraavaksi sovitus pakosarjan tiivisteiden kanssa ja katsotaan joutuuko sitten vielä vähän muokkaamaan. Stingerin lähtöä pitää ainakin tipauttaa jotain 20-30mm alemmas ja ehkä koko roskaa vielä 5-10mm vasemmalle....

 

image.jpeg.2c7376002c7609e775eba390a93afc49.jpeg

 

  • Like 2
Posted

On sulla hieno projekti. 

En löytänyt mistään mainintaa, minkä kokoinen tuo Jarrupääsylinteri tässä  nyt on?  Samanlaista osakaupan takajarru settiä tutkin ja mietin, toimiiko tuo ihan vakio sylinterillä, vai mitä niiden kanssa olisi hyvä käyttää, kun edessäkin on levyjarrut? 

Posted (edited)

Tota tota, ei nyt muistu mieleen koko mutta sen muistan että se oli sellainen malli mitä suositeltiin jos taakse tyrkkää tämän levyjarrusetin. Osakaupassa osaavat varmaan kyllä vinkata oikean kokoisen sylkän. 

Edited by KimmoH
Posted

Yhden yön sain nukuttua ja tuumasin että parempaan on pakko pystyä, kollektoria on saatava aavistus vasemmalle. Putket palasiksi vielä kertaalleen. Päätöstä helpotti sekin että kun tökkäsin pakosarjojen ja kansien väliin 2mm pakotiivisteet, niin muutos kertautui yläpäähän moninkertaisena eikä kollektori enää istunutkaan putkiin. 

 

Ilta meni sovitellessa ja nyt olisi nelosen ja kakkosen putket jiirissä. Kollektorin saa tipautettua putkien päälle ilman voimankäyttöä ja on nätisti keskellä korilinjaa, siirtyi lopulta noin 20mm vasemmalle aikaisempaan verrattuna. 

 

image.jpeg.418628a16852415dc3d1dc9dd5c76c2d.jpeg

  • Like 5

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...