P_Valtonen Posted March 23 Share Posted March 23 ELV, jännä homma "Jos lakiehdotus menee läpi, vaarana on, että menetät ajoneuvosi omistuksen - jos se on luokiteltu jätteeksi. Ehdotuksen mukaan ajoneuvon säilyttämistarkoituksellasi ei pitäisi olla merkitystä." Kandee lukea OverDriven puolelta koko juttu: https://www.overdrive.fi/forum/threads/elv-laki-ja-sen-uhka.315049/ Quote Link to comment
Lasse Posted March 24 Share Posted March 24 Se tarkoittaa Suomessa perustuslain muutosta eli 3/4 enemmistöä eduskunnassa ja vaalit äänestysten välissä. Quote Link to comment
Lasse Posted March 24 Share Posted March 24 Niin vielä: jos menetät tahtomattasi autosi omistusoikeuden ja pihallasi seisoo yhtäkkiä 50 romua joita et omista, niin jollakulla on ongelma kun säilöö romujaan sun tontilla…. Quote Link to comment
Kharon Posted March 24 Share Posted March 24 4 hours ago, Lasse said: Se tarkoittaa Suomessa perustuslain muutosta eli 3/4 enemmistöä eduskunnassa ja vaalit äänestysten välissä. Jaa-a. eipä nykyinenkään romuautolaki vaatinut yhtään mitään ja se luokittelee auton romuautoksi, jos se on katsastamatta. Romuauton saa paalata kysymättä keltään mitään tai selvittämättä omistajaa, luonnollisesti korvauksetta. Omaisuuden suoja koskee vain käteistä, autoa se ei koske: Auton omistaja on ainoa ihminen maassa jonka pitää todistaa että on syytön. Looginen jatkumo. Quote Link to comment
Lasse Posted March 25 Share Posted March 25 Omaisuudensuoja koskee kyllä omaisuutta laajasti, ajoneuvojakin. Romuajoneuvolaki on laki erikseen ja siellä on määritelty perusteet milloin ajoneuvo määritellään romuksi. Ja miten sen omistus siirtyy ilman alkuperäisen omistajan suostumusta. Ne kannattaa lukea läpi. Eli ilman tiettyjen ehtojen toteutumista ei omaisuuden riisto ole mahdollista. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 25 Share Posted March 25 3 hours ago, Lasse said: Omaisuudensuoja koskee kyllä omaisuutta laajasti, ajoneuvojakin. Romuajoneuvolaki on laki erikseen ja siellä on määritelty perusteet milloin ajoneuvo määritellään romuksi. Ja miten sen omistus siirtyy ilman alkuperäisen omistajan suostumusta. Ne kannattaa lukea läpi. Eli ilman tiettyjen ehtojen toteutumista ei omaisuuden riisto ole mahdollista. Onhan näitä luvattomia autopurkaamoita/ kaatiksia tyhjennetty aikaisemminkin. Eli en nyt lähtisi heti hätääntymään jos tallissa on liikennekäytöstä poistettu projekti. Se onkin sitten eri asia jos se projekti makaa siellä metsänlaidassa heinikon keskellä parinkymmenen kohtalotoverin kanssa saatesanoilla laitan sen joskus itse kuntoon. 1 Quote Link to comment
hpa Posted March 26 Share Posted March 26 Ajatelkaa positiivisesti.Kun asiaan liittyy Traficom, sen perseelleen meno on varmaa. Oman ajoneuvoni luokka on taas nykyään MUU / MUU. Toivottavasti maa- ja metsätalousministeri tarjoaa ajoneuvolle eheytyshoitoa enne lopullista ratkaisua. Quote Link to comment
Kharon Posted March 27 Share Posted March 27 On 3/25/2024 at 8:28 AM, Lasse said: Omaisuudensuoja koskee kyllä omaisuutta laajasti, ajoneuvojakin. Romuajoneuvolaki on laki erikseen ja siellä on määritelty perusteet milloin ajoneuvo määritellään romuksi. Väite joka ei muuta alkuperäistä argumenttia mihinkään: Omaisuutesi ('romu') napataan pois ilman korvausta hatusta revityllä selityksellä ja laki joka sen mahdollistaa, on tehtailtu normaalissa järjestyksessä, ei perustuslaillisiin oikeuksiin puuttuvan lain säätämisjärjestyksessä. Aika kätevää kun omistajalta ei tarvitse kysyä mitään tai edes selvittää että kuka omistaa. Sitä en ole katsonut että mikä lakiteksti nyt on, mutta tällaisena se tuli voimaan, joka oli se varsinainen argumentti. Kerran tehty on helppo tehdä uudelleen. Tässä siis puhutaan teoriasta. Käytännössä kunnan ympäristöviranomainen voi koska tahansa määrätä ajoneuvot hävitettäväksi tai jopa hävittää ne itse jos ne ovat 'romuajoneuvoja' eli katsastus ei ole voimassa. Tästä on käytännön esimerkkejäkin jo olemassa, ei ole puhdas teoria. Käytäntö toki vaihtelee kunnittain. Eu-direktiivi laajentaa vielä tätäkin todella paljon, 'korjauskelvottomiin' autoihin joiden korjauskulut ylittävät auton arvon. Korjauskulut tietenkin arvioidaan merkkikorjaamon tuntihinnalla ja 'arvo' jälleenmyyntihinnalla, joten helposti puolet Suomen autoista on korjauskiellossa olevia 'romuautoja' direktiiivin mukaan. Suomalaisten autojen keskihinta on jossain 3000 euron paikkeilla ja pienikin kolari direktiivin mukaan johtaisi pakkopaalaukseen ilman korvausta, ei saa korjata. Quote Link to comment
SamiO Posted March 27 Share Posted March 27 Ottaisko ne syyniin samalla pieteetillä sitte kaiken muunki metalliromun ja koneet yms mitä rojottaa jossain, tulee tasapuolista ja siivotaan kaikkien pihat. Eikai ne ala mitää konesuojia tai muita tonkimaan näiden toivossa, miten se akseleista jne riisuttu ruosteinen juniksen raato ois kummempi ku läjä aaltopeltiä. Jos kansalainen haluaa pitää romunsa niin sijoittaa ne niin ettei naapurin silmää haittaa? Oishan se hauskaa, laitetaan katsastuksen ajaksi tupla potti soimaan ja jännitetään minkälainen lappu tulee tulostimesta, karauttaako katsuri auton paalaimeen pihalla vai kuinka kävi. Ai että mää nautin tässä ajassa elämisestä kaikin puolin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.