Hebster52 Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Onko noita vielä mitään jäljellä? Kellään tietoa/muistikuvaa/mutua mitä vaihteistoja ym. noissa on aikanaan käytetty? Niitä oli useampiakin silloin aikanaan jotka jopa näyttivät 80-luvun B-luokan ralliautoillekin missä kaappi seisoo... Quote
Pepe Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Tais kaappi seista Audin Sport quattro -leirissä :) Quote
NordBling Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Oisko ollu Porschen 4wd-tekniikkaa noissa. Tämä ei ole tieto. Quote
Guest Toheltaja Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 80 luvulla ei tainnu olla nelikkoporsaita, tai jos oli, niin sen hintaluokan vekottimia ettei niistä liene tekniikoita paljoo muihin vaihdeltu. kuukkelistakaan en enshätään löytäny et mikä oli eka nelivetoporsas - 959 vai 964 koppanen vai jopa 996 korinen... No, jokatapauksessa 959 on ainut mikä noista istuu 80 luvun puolelle. Quote
Mikko Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 ja aika kova sälli saa olla jos 959:n lahtaa... Quote
DOODAH Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 etuperä kuulemma luulemma bemarista aika usein Quote
Guest Toheltaja Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 juu, ilmeisesti se parisensataa tehty noita 959 malleja aikanaan... Quote
Mika Heikola Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 tuon aikakauden porsaat oli usein tehty kotikonstein nelivetoon. 915 lootaan oli hitsattu etupäähän ulosotto pääakselilta ja eteen rakennettu kuulopuheiden mukaan yleensä bemarin akseli. Quote
Guest Toni I Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Ja laatikon/kardaani/etuperän väliin heittettiin 96 saabin vapaakytkin eli etupää veti vain kun oli vetopäällä. Oliko sillä vaikutusta ajettavuuteen vain tuon ulosoton kestävyyteen en osaa sanoa mitään? Faija 80-luvulla piirsi Niittymäen EM-kulta autosta röntgenpiirroksen Tuulilasiin ja kehuin sitä varsin mielenkiintoiseksi laitokseksi suomessa tehdyksi kilpuriksi. Quote
Guest Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 joskus ihmettelin tuollaista rallicrossi porschea läheltä. Bemarin perä edessä oli muistaakseni jostain 700 sarjan vehkeestä. Vaihteistosta oli vain ryöstetty ulosotto niin kuin Heikola sanoi. Erikoinen piirre oli myös se että turbot olivat eri kokoiset toisella kannella oli selkeästi pienempi ahdin, näin oli saatu "isompi tehoalue".. Quote
HSuomi Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Kanssa kuullu ton BMW perä jutun. Sehän on kyllä näppärä kun kiinnitykset on siinä murikassa eikä ole mitään kiinteitä vetariputkia. Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Ok. Hyviä pointteja. :D Tämmöistä kuvaa on netistä löytynykin. Ei ole mitään tietoa mistä on kotoisin... :( Kuulemma käytetty Euroopassa ns. "Autocross" kisoissa? Quote
Guest Toheltaja Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 toihan on 901 aski mokoma jossa ulos-otto... Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Eiks se näytä enemmän volkkarin irssi askilta jossa ulosotto? Nokkapalahan on ainakin just saman näköinen paitsi toi akselin reikä? Quote
Guest Leiska Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Ainakin yksi joka vaikutti haaparannalla aikanaan oli toteutettu juurikin niin että Porssen motti ja laatikko, johon oli tehty ulosotto etupäähän. Tämän jatkeeksi pemarin perä väärinpäin ja navat etuveto golffista etupäähän. Ja kulku oli taattua. Quote
Guest Aatu Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 kuukkelistakaan en enshätään löytäny et mikä oli eka nelivetoporsas. Amateur. Ensimmäinen oli tietysti Lohner-Porsche, joka samalla oli maailman ensimmäinen nelivetohybridi. Toinen oli sitten Porsche 597. 959 esiteltiin 1983, mutta tuli tuotantoon vasta 1987. Siis about äskettäin, tällä mittapuulla... Quote
-tipi- Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Seppo Niittymäki Porsche 911 BiTurbo 4x4 Matti Alamäki Porsche 911 BiTurbo 4x4 Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Seppo Niittymäki Porsche 911 BiTurbo 4x4Matti Alamäki Porsche 911 BiTurbo 4x4 Jep, noi muistan. Mutta lähinnä kiinnostaa nää autot ja niiden tekniikat: Jarmo Lähteenmäki VW 1303 S Turbo 4x4 Leif Nyvall VW 1303 S Turbo 4x4 Ruotsista: Mikael Nordström VW 1303 S Turbo 4x4 Örjan Wahlund VW 1303 S Turbo 4x4 Stig Emilsson VW 1303 S Turbo 4x4 Norjasta: Thor Holm VW 1303 S Turbo 4x4 Kjell Aaen VW 1303 S Turbo 4x4 Quote
jannu_ha Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 meijän kyliltä kuulemma löytyy yks tuommonen rallicrossi 4wd porsche.. paukkuakin siinä pitäs olla aika rankasti..tosin en ole omistajan kanssa ollut juttusilla, joten tarkempaa tietoa/faktatietoa ei ole.. pari valokuvaa oon nähnyt ko. laitteesta, härski peli.. Quote
Essi Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Tää on tosin 70-luvulta, mutta tuolla Keimolasta kertovilla sivuilla yhdessä kuvatekstissä Kuplaa sanotaan 'kuplakoriseksi Porscheksi'. Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuolle ilmaisulle perustetta. http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/26.htm Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Vuonna -84 näyttäs olevan eka vuosi kun oli neliveto Possuja Euroopan sarjassa. http://www.rallycross.de/history/fiacha ... _div2.html Ja seuraavana vuonna sitten tuli Volkkaritkin nelivetoisina: http://www.rallycross.de/history/fiacha ... _div2.html Lopulta -87 B-luokan Ralliautot dominoi kokonaan ja kaikki kuplat hävinny ja vain muutama neliveto possu enää mukana... Quote
jukkis Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Jututin vähän aikaa sitten paikkallista ralli,sprint,jokkis konkaria yhdestä aikanaan mieleen jääneestä iso siipisestä sprintti kuplasta. Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli ;) Auto kuulema samalla omistajalla edelleen. En kehtaa omistajan? nimeä tähän laittaa, koska asia vielä varmistamatta. Meinas unohtua tärkein, eli vanha crossi peli kyseessä kuulema. Auton aiemmista vaiheista ei ollu tietoo. Quote
mikko k Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Jututin vähän aikaa sitten paikkallista ralli,sprint,jokkis konkaria yhdestä aikanaan mieleen jääneestä iso siipisestä sprintti kuplasta. Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli ;) Auto kuulema samalla omistajalla edelleen. En kehtaa omistajan? nimeä tähän laittaa, koska asia vielä varmistamatta. Meinas unohtua tärkein, eli vanha crossi peli kyseessä kuulema. Auton aiemmista vaiheista ei ollu tietoo. Kannattanee kysyä omistajalta, että haluaako yleensä nimeään nettiin... Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Täälläkin on yksi jolla myös on edelleen tallessa oman auton kaikki osat Hewland vaihteistoa myöten. Oli edellä mainitussa listassanikin mukana. :) Quote
jukkis Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Tarkotus ei oo nimeä luvatta laittaakaan, ehkei muutenkaan. Tiedätkö mikko kenties auton? Quote
Ketsa Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Mitenkäs Virtasen Timon akkumainoksella varustettu kupla, oliko se nelikko? Jotenkin jäänyt sellainen muistikuva, että Virtanen oli kovin possujen ahdistelija... Quote
Guest Toheltaja Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 tollasesta/tuollaisista ois kiva tehdä pieni jutunpoikanen vaikka pölhölän sanomiinkin jos moiseen autoon joku pääsee tutustumaan ja kuulemaan legendojen tarinoita... Quote
Guest Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Matti Alamäen kilpurista juttua. Etuperä bemarista, Audista joustintuet ja vetoakselit. http://www.9xxfin.com/mallit/artikkelit ... s60-61.jpg Quote
UltraVW Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Matti Alamäen kilpurista juttua. Etuperä bemarista, Audista joustintuet ja vetoakselit. http://www.9xxfin.com/mallit/artikkelit ... s60-61.jpg Kun löytys vielä jostain tietoa vastaavasta kuplasta....nopee porgehan toi oli tai on,huima peli Quote
WESTY Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Netti autossakin olis yksi myynnissä,matala nokanen. Quote
Hebster52 Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Suht samat ajat ja nopeudet muistan että esitettiin aikanaan autoesittely lehdissä 80-luvulla mm. Nyvallin kuplasta. Harmi kun ei oo niitä enää tallessa. Pitäs varmaan käydä haastattelemassa sitä jossain vaiheessa... :) Quote
Guest Toheltaja Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 Tietääkö kukaan onko tuo artikkelissa mainittu Niittymäki Järvenpääläinen. Muistaakseni vanhan koulukaverin faija ois juurikin tuon niminen, ja poika Niko ajaa myös sprinttejä kuplalla... Quote
Hebster52 Posted November 12, 2008 Author Posted November 12, 2008 Näissä näkyy legendaariset "Nittimaaki" ja "Alamaaki" vuonna -83 Britessä: Quote
Guest Aatu Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli Hmm, eli kuutosbokseri jos on kuivasumppu, tai sitten stroukattu 912/914-kone mutta kuivasumpuksi muutettuna? Eli VW-kone toisinsanoen...? Quote
Guest Toheltaja Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 eiköhän kaikki vw pohjaisetkin o tehty sumppukoineiks noissa käytöissä. eikä 914 konetta tartte stroukata, niitä on valmiiks 2 litraisina :D Quote
Guest Aatu Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 Joo, mutta puhe oli yli 2-litraisista... ;) Quote
tc125a Posted November 13, 2008 Posted November 13, 2008 ite näin ton nyvallin auton parivuotta sitte ja muistaakseni joku kerto että kaikki vetolaitteet ois otettu jostain transportterista.??? Quote
Guest Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Tässä yksi versio aiheesta. http://www.davesport.com/cgi-bin/davesport/old_bug.html Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.