Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Laitoin tilaukseen stage-3:n ja massalevyn.

 

Pientä edistystä koneellekin sain tänään aikaiseksi.

Hihnapyörä kampuran päähän tuli valmiiksi, laturille pitää vielä tehdä.

Vähän ahdintakin kokeilin sovittaa, imupuolelle tulee melko ahdasta. Pitää kehittää jotain, tuskin ahtoputki puhallinkopan läpi mikään erityisen hyvä idea on.

post-1154-13888365949715_thumb.jpg

post-1154-13888365950012_thumb.jpg

Link to comment

Pistän pienen välihuomion kun huomasin kuvista että tässä CB:n alucase. Tsekkaa onko vauhtiksen takana olevan runkolaakeripukin öljynsyöttöreikä poissa keskilinjalta - se ei välttämättä satu kunnolla yhteen laakerin öljyuran kanssa joka voi kuristaa tuolle laakerille menevää öljymäärää!

 

...tuo rotrexi näyttää kyllä mukavalta!

Link to comment
Joku jo aiemmin ketjussa muistutti asiasta ja tsekkasin sen ensitöikseni, ei osu. N. Puoli reikää sivussa.

 

Unohdin muuten tilata laakereille tapit, lohkossa reiät 5mm ja laakereissa n.5.5mm. Ovatko ihan suorat vai muuttuuko halkaisija matkalla? Jos pyöräyttäisi itse tapit.

Suorat ovat.

Link to comment
Laitoin tilaukseen stage-3:n ja massalevyn.

 

Pientä edistystä koneellekin sain tänään aikaiseksi.

Hihnapyörä kampuran päähän tuli valmiiksi, laturille pitää vielä tehdä.

Vähän ahdintakin kokeilin sovittaa, imupuolelle tulee melko ahdasta. Pitää kehittää jotain, tuskin ahtoputki puhallinkopan läpi mikään erityisen hyvä idea on.

Mikä toi puhallinkoppa on? Onko siellä mitään sisällä?

Link to comment

Mikä toi puhallinkoppa on? Onko siellä mitään sisällä?

 

Ei ole, miettinyt tässä itsekseen että pitäisikö painaa luiskaan ja ostaa se pyöreähkö, vanhemman mallin koppa. Odottelin josko joku asiaan jotain kommentoisi, kuvat nähtyään. Kaikki muutkin jäähypellit puuttuu vielä, eli samaan läjään tilaan jos viisaammat sitä mieltä ovat.

 

Jos muuten jäähypeltejä (siistejä ja ruosteettomia) lojuu ylimääräisinä nurkissa, on kiinnostusta. Samoin puhaltimen pyörälle tarvetta, eli leveä ja hitsattu malli. YV tavoittaa.

 

Hihnapyörälle muuten kertyi massaa 1,7kg, tuntuu käsiin painavammalta.

Link to comment

En oo viisaampi, joten kommentoin kärkkäämmin...

 

Siitä vaan puhallinkopan läpi se ahtoputki ja kopan takana mutka ylös ja Y-haara. Kunnon öljynlauhdutin erillisellä termariventtiilillä nin ei tu lämpökään ongelmaksi.

 

Pelkkää mutua. Ei kannata uskoa ennen kuin joku muukin yllyttää.

Link to comment

Mikä toi puhallinkoppa on? Onko siellä mitään sisällä?

 

Ei ole, miettinyt tässä itsekseen että pitäisikö painaa luiskaan ja ostaa se pyöreähkö, vanhemman mallin koppa. Odottelin josko joku asiaan jotain kommentoisi, kuvat nähtyään. Kaikki muutkin jäähypellit puuttuu vielä, eli samaan läjään tilaan jos viisaammat sitä mieltä ovat.

 

Jos muuten jäähypeltejä (siistejä ja ruosteettomia) lojuu ylimääräisinä nurkissa, on kiinnostusta. Samoin puhaltimen pyörälle tarvetta, eli leveä ja hitsattu malli. YV tavoittaa.

 

Hihnapyörälle muuten kertyi massaa 1,7kg, tuntuu käsiin painavammalta.

En ite käyttäis tota koppaa. Hyvä kokemus "30hp" kopasta joka muokattu t-4 öljy kuulerille.

Link to comment
En oo viisaampi, joten kommentoin kärkkäämmin...

 

Siitä vaan puhallinkopan läpi se ahtoputki ja kopan takana mutka ylös ja Y-haara. Kunnon öljynlauhdutin erillisellä termariventtiilillä nin ei tu lämpökään ongelmaksi.

 

Pelkkää mutua. Ei kannata uskoa ennen kuin joku muukin yllyttää.

 

 

Erillinen öljynjäähdytin flektillä on hankittuna, ajattelin sen doghousen jättää pois ja jäähdyttää pelkästään sillä ulkoisella. tässäkin kysymysmerkkinä pistääkö jäähdytyksen full flow-kiertoon vai ryöstölaipalla alkuperäisen jäähdyttimen tilalle.

 

Itse kopassa arveluttaa meneekö ilma sinne missä sitä kaivataan, tuo on tosiaan sisältä täysin tyhjä. Houkuttelee vetää se imuputki kopasta läpi, kaipa se ilma kopan ulkoreunoja enimmäkseen seurailee. Tiedä siitäkään sitten...

Link to comment

Eijeijei vettä koneeseen...

 

Vakiojäähy tilulittuun ja full-flow. Koppaan teet pyöreen läpiviennin ahtoputkelle ettei ihan kaikki kuumuus höngi kuskin puolen pytyille. Kopan takaa jako kahteen ja pirunsarvet kaasareille/painekoteloille ylhäältäpäin. Ei oo ainakaan muilla.

Link to comment

Ei tähän vettä sekoiteta kuin välijäähdytykseen. Ahtopuolella ei ole murheita, mutta imupuoli menee lähelle puhallinkoppaa.

 

Ei siinä vaihtoehtoja ole kuin vetää kopan läpi tai rakentaa jonkinlainen kotelo. Kotelo varmasti vaikuttaa virtaukseen eli kaipa sitä pitää reikä kairata.

Link to comment

Orkkis ei dog house koppaan voi hyvin tehdä reiän orkkis jäähdyttimen kohtaan tai ainakin sen alareunan - puolen välin seudulle. Pitää vain hiukan miettiä ilman virtaamisia kopan sisällä ja tehdä sen mukaan ohjaimia & tiivistyksiä koppaan. Urhossa toin kopan läpi bensaletkun & laturin sähköt noin nyrkin mentävästä reiästä.

 

Onko välijäähdytin jo olemassa? Mikolla on hyviä referenssejä vesivälijäähyistäkin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Laitetaan tänne hieman tilannepäivitystä.

 

Vähäistä edistystä tapahtunut. Laturiin sain hihnapyörän askarreltua ja asteet tehtyä kampiakselin päässä olevaan pyörään. Samalla tuli sorvattua pultti kampuran pyörälle, alkuperäinen jäi lyhyeksi.

 

Välitys laturille pysyy samana kuin alunperin, kampiakselin pyörähän on paljon alkuperäistä pienempi.

 

Ahdinta aloin paikalleen sovittelemaan, nyt on koneen päällä tasainen paikka, mihin sitten alkaa kiinnitystä rakentamaan. Samaan systeemiin teen parit ohajainpyörät joista toinen toimii kiristimenä.

 

Ennen kun joku tarkkasilmäinen kommentoi, pinnapultit eivät ole jäämässä noin tuohon yhteen sylinteriin, laitoin vain mitä ekana käteen sattui, jotta ykk. löytyi.

post-1154-13888366072727_thumb.jpg

post-1154-13888366072924_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tämä joulun aikana hieman edennyt, ahdin saatu soviteltua ja harjoitukset jatkuu muissa merkeissä. Viimeistelyä tosin tässäkin jäljellä.

Seuraavaksi pitäisi nokan asento-anturi sovitella, eli reikää lohkoon kairaamaan.

Kytkin ja muuta romua tulee alkuvuodesta, saa tasapainotukseen vietyä kammen ja loput kilkkeet.

post-1154-13888366249842_thumb.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Äkkiseltää silmään vähän näyttää, että lähteeköhän tossa jossain vaiheessa pikkusista rillukoista 2/3 lentämään. Saattaa tuo laturin laakerikin ottaa vähän kyytiä.

Link to comment

Samaa vähän miettinyt, aika näyttää miten käy. Eihän tuota remmiä kiskota mihinkään viulunkielikireyteen, siksi nuo pikkupyörät on että olisi pyörien päällä mahdollisimman pitkään eikä kiristää tarvitsisi hullunlailla. Eipä nuo autojen jakopäissäkään kovin kaksisia rinkuloita ole. Jos eivät kestä, teen jykevämmät tilalle.

Link to comment
Guest fgronlun
Samaa vähän miettinyt, aika näyttää miten käy. Eihän tuota remmiä kiskota mihinkään viulunkielikireyteen, siksi nuo pikkupyörät on että olisi pyörien päällä mahdollisimman pitkään eikä kiristää tarvitsisi hullunlailla. Eipä nuo autojen jakopäissäkään kovin kaksisia rinkuloita ole. Jos eivät kestä, teen jykevämmät tilalle.

 

Kireys ei taida olla se vakavin vaan kierrokset rullilla. Nokkaremmissä kiristäjärullat yleensä suunnilleen samankokoisia kampiakselin päässä olevan rullan kanssa siis pyörii suunnilleen samaa kierroslukua kampiakselin kanssa.

jos kiristysrulla 1/4 vetopyörän remmistä tulee se pyörimään 4 kertaista nopeutta.

Mutta koestartissa tuon huomaa hyvin jos laakeri ylikumeenee lujaa

Link to comment
Guest fgronlun
Kiinan boxerista löytyy pikkuinenkin rissa hihnajakopäästä.

Ja löytyy kyllä aika monesta muustakin...

 

[attachment=0]subaru-impreza-classic-small-timing-belt-idler-pulley-ggs3028-64860-p.jpg[/attachment]

 

Kyllä löytyy mutta kiristäjä rullan ja halkasija yleensä lähellä vetorattaan halkasijaa. siis pyörii samma nopeutta kampiakselin kanssa. (normi käytössä 1000-3000rpm)

Uskoisin tämän pätevän 95% kaikkiin tehdas tekoisiin vehkeisiin.

 

tässä esim

http://www.bungaz.com/wp-content/upload ... g-Belt.jpg

http://www.northwesteuropeanautoworks.c ... 00x375.jpg

http://www.northwesteuropeanautoworks.c ... 00x375.jpg

 

 

Ongelma tuleekin yleensä vastaan näissä remmivetosissa vehkeissä jolloin kampiakselilla on isompi pyörä.

Jos esim haetaan jotain 2-3 suhdetta pumpulle tarkoitta se esim 120mm alapyörää ja pumpun päähän 60-40mm pyörää.

Jos kiristysrulla on mitaltaan 20-30mm pyöris se jo tyhäkäynnillä 4000-6000rpm ja jos kone kiertäis 6000rpm pyöris kiristäjä rulla jo yli 20000rpm..

 

Pumppu v8 joissa ajetaan yleensä hyvin suurella alapyörällä on kiristys rullatkin hyvin yleensä suuria. Koneiden max kierrokset kuitenkin jotain 5000-6000rpm.

http://www.superchargerusa.com/images/B ... MS_002.jpg

 

Mutta kuten jo mainitsin aikasemmin jos laakeri ei lämpene niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole odotettavissa. Ja harraste veheissä yleensä käyttötunnit matalat.

Ja eipä nämä kiristys rullat mitään raketti tiedettä ole.

Link to comment

Kampuran hihnapyörä on 130mm ja pikkupyörät 45mm. Kerroin kierroksille on n. 2.9

Suunnitelmissa rajoitin 6500rpm niin pikkurullat ottaa n. 19000 kierrosta

Tuskinpa tätä rajoittimelle usein kierrätetään ja hetkellinen piikki sekin.

Vastaus tähän selviää kun saa pannun tulille, hajoavatko heti, hetkenpäästä vai kestävätkö niinkuin pitäisikin. Massoista mitkä pyöriin kohdistuvat ei ole mitään hajua, luultavasti tuo laturin ja ahtimen välissä oleva on lujimmilla.

 

Lisätään vielä perään että laakerit on 37/12 x 12 Olisihan noita mahtunut vaikka kaksi peräkkäin rullaan, mutta tuli tehtyä nyt noin. Ei mikään mahdoton homma tehdä uusia jos korkkaavat, kunhan ei pellistä läpi lähde hajotessaan yrittämään... Katselin AVK:lla tänään jokusen moottorin jakopäitä, aikas samoilta näytti mittasuhteet muutamissa.

 

Noista kierrosluvuista vielä, onkohan nuo ihan kestovoitelulla, vai öljykylvyssä ollessaan?

Link to comment

Muistaakseni hihnoihin tulee useampi kymmenen kiloa voimia. Tais olla jotain kaavojakin yhdessä remuli oppaassa.

Täytyis taas varmaan kaivaa ja itsekki pohtia rilloja. Ainut vaan että kovin isoja rilloja huono saada mahtumaan välillä tuonne väliin.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Moi,

Muutama juttu, jotka tulivat mieleen ihan perusahdinkonsepteista.

 

Sulla on nyt käsissäsi sentrifugiahdin eli käyttäytyminen eroaa normaalista pakokaasu -tai remmiahtimesta olellisesti.Pari nyrkkisääntöä: Oikein mitoitetun normaalin turbon kanssa sulla on maksimi ahdot käytössä jo n. puolessa välissä kierrosaluetta eli kohdassa max rpm/2.

 

Normi remmiahdin (esim roots) on ns. positive displacement tyyppinen eli työntää joka kierroksella saman verran ilmaa, eli esim. 750cc/ahtimen rpm.

 

Rotrexin niin kuin minkä tahansa muunkin "centrifugial"- tyyppisen ahtimen (procharger, paxton, vortech jne) kanssa ahtopaine muuttuu kierrosten funktiona koko kierrosalueella. Tämä tyypin nyrkkisääntö: kun tuplaa kierrokset niin nelinkertaistat ahdot. Kuulostaa äkkiseltään kovalta jutulta, mutta vice versa, kun alat puolilla kierrkosilla eli sun tapauksessa 3250 rpm niin ahdot ovat vain neljäsosa siitä mitä olet maksimina ajatellut. Tästä pääset kiinni ahdinkarttaan ja oikeaan toiseen pisteeseen (joka sulla oli keltainen). Keltaisen pisteen paikan, joka aiheutti hämmennystä, olet nimenomaan laskenut tuon turbon nyrkkisäännön mukaan,(eli maxrpm/2 sulla on max ahdot jo käytössäsi) ei sentrifugiahtimen käyttäytymisen mukaan. .

 

Eli jos max boost on 0,8 bar niin 3250 rpm vastaa 0,2 bar eli käyttäytyminen ajossa on totaalisen erityyppistä kuin turbon kanssa em seikoista johtuen . Vääntökäyrä poikkeaa oleellisesti turbon tai remmiahtimen käyrästä.

 

Tämän vuoksi näiden ahtimien kanssa välityssuhde mitoitetaan siten, että koneen max kiekoilla saavutetaan ahtimen max kiekat, jotta saataisiin vääntöä jo ajoissa. Sulla kone 6500 rpm = ahdin 10500 rpm -> n. 1,6. Tällöin siis myös max ahdot ovat max kierroksilla ihan eri luokkaa, ellei niitä rajoita.

 

Ekalla sivulla oleva ahdinkartta on vanha eli kaiva uudempi rotrexin sivulita. Samassa on myös suorat kaavat CFM vs kg/s eli konversiot helpottuu. Kartta kertoo pelkän ahtimen hyötysuhteet jne ja kannattaa muistaa että pelkkä ahtimen pyörittäminen suo parikyt heppaa ja vaihdelaatikko saman verran.

Vaikuttaisi, että ton C30-94:n kanssa joudut (lue saat) nostaa huippuahtoja eri tasolle kuin suunnittelemasi 0,8, jotta saat alempana kierrosalueella ahtimen pysymään kartalla. Hyvä juttu on se että nämä ahtimet tuottavat vähemmän lämpöä kuin esim roots- tyyppinen remmiahdin. Ahdot ylös ja välijähyä tai ainakin vesiruiskua kehiin. E85 auttaa "ajoaineena" pitämään perusmoottorin hieman viileämpänä, mutta ei tietenkään auta suoraan imuilman lämpötilaan.

Sulla on kuitenkin stroukattu peruskone jo pohjalla ja 30- perheen isoin ahdin hyppysissäsi, joten tota kokonaisuutta kannattaa tehomielssä miettiä eli isolla ahtimella(riippumatta siitä millainen ahdin tyyppi) pieni tehonlisäys ei oikein istu palettiin.

 

Liirumlaarumia: Nokasta tuli mieleen, että turbonokka, joka sulla on ei välttämättä ole ehkä se paras vaihtoehto. Hyvä puoli on 112 asteinen LC eli overlappia on vähemmän kuin normi vaparinokassa, mutta mixed duration turbonokat (tsc10 =W110 imu & w100 pako) toimivat vastapaineettomassa pakopuolen ympäristössä (remmi- ja rotrex) vähän väärään suuntaan kuin turbon kanssa on tarkoitettu (vastapaine pakopuolella ja ahtimen spoolaus on key issue).

Tarkoitus on tällä tiedon jyväsellä jeesata, mikäli jutut eivät oleet jo tuttuja. Voi helpottaa vianetsinnässä jos joku ei toimikkaan ihan niinkuin on ajatellut.

 

Keep up- the good work, T: Timo

Link to comment

Mukava kuulla että jollain näistä ahtimista oikeaakin tietoa, eikä vain mutua. Itse menen ihan tunteen mukaan, kun kellään ei tunnu aiheesta kauheasti tietoa olevan ja itsekin kunnianhimoisesti ekaa konetta rakentamassa...

 

Pääasia ettei mitään totaalituhoa heti saisi aikaan. Tehoja tulee se mitä tulee ja jos 200hp ylittyy olen tyytyväinen. enempikään ei haittaa! Lisää voi etsiä sitten myöhemmin, mikäli oppii rakentaessaan jotain.

 

Jos ahdinkartta muuttunut ahdinten muutosten takia, on tuo ahdin muistaakseni 3 vuotta sitten hankittu, tosin vähällä käytöllä ehti kaverin kiihdytyspyörässä käymään, ei toiminut toivutusti. Ostin hyllystä pölyttymästä, kun alkoivat sormet syyhyämään konetta rekentamaan.

 

Tuo nokka-asia itseäni mietitytti kovasti, lähinnä juurikin tuo mitä eroa pakokaasuahtimella ja centrifuugilla. Kavereiden kanssa kaljalla istuessa todettiin, että paremman tiedon puuttuessa hankitaan turbokäyttöön tarkoitettu nokka, ahtaahan se remmikin :) ei kellekään tullut mieleen että nokalla myös yritetään pyörittää sitä turbiinia. No, näillä mennään ja pitää nokka vaihtaa jos ei laitteet pelaa. laitan tuon nokan nyt kuitenkin kun hankittuna on.

 

Projekti yleensä on edennyt aikas hitaasti, osia odotellessa toisinsanoen. Nyt sain kannet ja asetelman tontille. Maanantaina menee kampi tasapainotuksen muine osineen ja pääsee koneen niputtamaan. Imusarjat seuraava päänvaiva ja tuossa mainittu välijäähdytys ja se paineiden "hukkaaminen".

 

eidt. ahtimen välitykset on juurikin niin että ottaa 10500 kierrosta kun kone kiertää sen 6500. Mielessä oli painaa ylimääräinen sitten pihalle putkistosta. mielenkiintoinen suhina voi vaan kuulua, tosin ajatuksena oli kierrättää se takaisin imupuolelle, ihan vaan äänien takia.

Link to comment
  • 1 month later...

Tämä ei ole mihinkään edistynyt, vauhtipyörän kanssa ollut murhetta ja uutta odotellut. Tappien reiät senverran vinkasallaan ettei mene paikalleen (pohjaan asti) vaikka mitä tekisi, reiät oikean kokoisia kyllä. Vähän vaan logistiikka tuntunut tökkivän uuden kanssa.

 

Noh, ajattelin sitten tällävälin laitella lohkonpuolikkaat putsaten ja öp-venttiilit paikalleen ja muuta pientä. Enpä vaan enää löydä niitä ruuveja jotka öp-venttiilien tulpiksi tulevat. En ole edes varma oliko koko ruuveja lohkoissa kiinni kun minä ne sain, mielikuva oli että siinä ne oli, mutta varma en tosiaankaan ole.

 

Tästä sitten asiaan: eli ruuveja ei löydy joten teen uudet. Mikähän mahtaisi olla kierteen pituus ruuvissa? En halua arpoa kun jousi kiristyy sen mukaan kuinka pitkälle ruuvi sinne uppoaa. Jos saisi vaikka koko ruuvin pituuden ja kannan vahvuuden niin pääsee taas vähän eteenpäin. Ilmeiseti ovat ihan suorat, ettei jouselle mitään ohjuria päässä tms?

Link to comment

Pirkkalassa asustelen. Näytti jossain sarjassa olevan aircooledin kuvissa, venttiilit on jo hankittuna niin sarjaa ainakaan en tarvitse.

 

Sorvi ja muut tarpeet on, väittäisin nopammin nuo pyöräyttäväni, kuin postiin ja takaisin ajelen. Kulkisihan ne kirjekuoressakin...

Antakaa nyt askarrella kun siltä tuntuu :)

 

Noh, jos jollain ruuvi irralaan niin ruuvin pituus kannan alta siihen pintaan mihin jousi vastaa riittää. näytti koneen kasaus oppaassa olevan kuva ruuveista ja ohjaus tulee siihen kyllä samaan vaivaan. kuvasta kun otti suhteen ö-p venttiilistä vaikutti että n. 14mm olisi pituus kierteelle ilman ohjausta.

 

Onko muuten tietoa ovatko nuo tulpat pahaperse-lohkossa mukana? jäi vaivaamaan, että olenko oikeasti pystynyt ne johonki hukkaamaan... Väittäisin niiden siinä olleen, mutta muisti voi tehdä tepposet.

 

 

Edit. Kysyn nyt varmuuden vuoksi, että olen ymmärtänyt oikein. Tuleeko venttiili jossa ura vauhtipyörän päähän? Kirja ei antanut tyhjentävää vastausta, kun en ole 100% varma kumpi on control valve ja kumpi relief valve.

Link to comment

 

Edit. Kysyn nyt varmuuden vuoksi, että olen ymmärtänyt oikein. Tuleeko venttiili jossa ura vauhtipyörän päähän? Kirja ei antanut tyhjentävää vastausta, kun en ole 100% varma kumpi on control valve ja kumpi relief valve.

 

Urallinen vena ja pitkä jousi tulee hihnapyöräpäähän.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...