Tutkija Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Ei ainakaa viel 10000rpm kohdalla rajoitinta oo edikses tullut vastaan... eli raijoittimet on ecussa joka ohjaa puolaa jos on. Quote
metake Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
P_Valtonen Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 (edited) Sumpun veljekset inventoitu 1 schadek 21/26 hampaat 2 .................26/32 hampaat 3 .................36/52 hampaat...... Edit Theo Dekker 4 bugpak (?) 32/64 hampaat... Edit tää SCAT Ketä nää 2ja3 on? Ja onko 4 oikeesti pukpäk? Edited January 19, 2021 by P_Valtonen Quote
Tutkija Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 (edited) 1 hour ago, metake said: 123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Tunessa ei saa rajoitinta nostettua yli 8000rpm ja sehän ei mihinkään piisaa... Muuten kyl hyvä. Edited January 19, 2021 by Tutkija Quote
JM Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 3 Oisko kopio theo dekkeristä? 4 vois olla autocraft tai bucpac Quote
Tero87 Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 1 hour ago, metake said: 123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 123 tune houkuttelee helppoudellaan. Tosin ei tuo ediksen asennuskaan mitenkään mahdoton homma ole. Quote
P_Valtonen Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 (edited) Öljynsuodattimen laippa, paineventtiilillä, SCAT Onko kukaan täkä käpistetty purettuna? Eli onko samat kamat kuin on typ-1 lohkossa vauhtiksen päässä? Jousi vaikuttas pidemmältä kuvassa. Sama mäntä koko? Mulla yksi mosa tulossa työnallae sumppuna ja tässä laitteessa ei ole yhtään painnanrajoitusmäntää missään. Tää SCAT kiinnostas tuotteena asennushelppoudensa takia. Vai onko jollakin jotakin viisaampaa letkuihin liitettävää paineen rajoitinta tiedossa? Koetin kattella hyde puolen kikkeitä, no luck Edited February 10, 2021 by P_Valtonen Quote
x-pj Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 9 hours ago, P_Valtonen said: Öljynsuodattimen laippa, paineventtiilillä, SCAT Onko kukaan täkä käpistetty purettuna? Eli onko samat kamat kuin on typ-1 lohkossa vauhtiksen päässä? Jousi vaikuttas pidemmöätä kuvassa. Sama mäntä koko? Mulla yksi mosa tulossa työnallae sumppuna ja tässä laitteessa ei ole yhtään painnanrajoitusmäntää missään. Tää SCAT kiinnostas tuotteena asennushelppoudensa takia. Vai onko jollakin jotakin viisaampaa letkuihin liitettävää paineen rajoitinta tiedossa? Koetin kattella hyde puolen kikkeitä, no luck Mulla on tuollainen. Muistaakseni venttiili on sama ja taisi olla jousikin. Jousen jäykkyyttä voi säätää. Ainakin minun kappaleessa oli yksi vakava puute. Paineventtiilistä puuttui männän taakse päätyvän öljyn poistoreikä. Männän sivuitse pääsee väistämättä öljyä sen takapuolelle. Kun siellä on riittävästi öljyä, männän molemmilla puolilla on sama paine. Jolloin jousen voima sulkee poistokanavan. Porasin männän takaa reiän poistokanavaan. Se auttoi. Quote
P_Valtonen Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 18 hours ago, x-pj said: Mulla on tuollainen. Muistaakseni venttiili on sama ja taisi olla jousikin. Jousen jäykkyyttä voi säätää. Ainakin minun kappaleessa oli yksi vakava puute. Paineventtiilistä puuttui männän taakse päätyvän öljyn poistoreikä. Männän sivuitse pääsee väistämättä öljyä sen takapuolelle. Kun siellä on riittävästi öljyä, männän molemmilla puolilla on sama paine. Jolloin jousen voima sulkee poistokanavan. Porasin männän takaa reiän poistokanavaan. Se auttoi. Kiitti hitosti! 😁 Quote
DWL_Puavo Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Tää kiinnostaisi miutakin - mulla on CB maxi2 28mm pumppu jossa sisään-ulos kannessa. Tavanomaisesta ö-suodatinjalasta pursusi normisuodatinten tiivisteet pari kertaa jos öljyt ei olleet vielä asteikolla (~60-70c jälkeen ei enää ongelmia), ja nyt tilalla oleva, huomattavasti järeämpi suodatinjalka on sekin jo yhden suodattimen tiivisteen pullauttanut. Väliaikaisesti ohitin koko suodattimen laittamalla letkun kannesta-kanteen ennenkuin sain nuo järeämmät suodatinkamat. Auttaisi varmasti jos vaan tekis normi full-flow:n mutta ei sekään välttämättä autuaaksi tässä hommassa tee, kuten todistettiin urtsipadassa 20w50 -öljyillä. Tämä kone kuitenkin läjässä ja erinomaisessa käyttökunnossa paikallaan autossa. Öljyt on jo 5W-40 eikä nyt ehkä viitsi siitä enää ohentaa, tai pitäisi olla tarvettakaan. Olemassa olevat teräspunosletkukin kävis tuohon kanteen suoraan, kun vaan rapsauttas järeämmän jalan adapterit irti. Oisko vastaavaa vaikka Mocalilla tms? Pikagooglailulla en löytänyt kuin https://www.drifthq.com/products/aviaid-filter-mount-with-regulator-010-40110?variant=30211682762799 Quote
metake Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Tavanomaisesta ö-suodatinjalasta pursusi normisuodatinten tiivisteet pari kertaa jos öljyt ei olleet vielä asteikolla (~60-70c jälkeen ei enää ongelmia), ja nyt tilalla oleva, huomattavasti järeämpi suodatinjalka on sekin jo yhden suodattimen tiivisteen pullauttanut.Auttaa kovasti tuohon tiivisteen pullahtamiseen kun kiertää suodattimen kiinni asti. Esim. kuvan Fram menee ihan helpolla pohjaan asti niin että tiivisteen ulkoreunalla oleva peltikaulus pohjaa jolloin tiiviste ei pääse välistä pois. Mulla pysynyt öljyt ihan hyvin sisässä -10 asteen pakkasella 20W-50 öljyillä...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
x-pj Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 4 hours ago, DWL_Puavo said: Oisko vastaavaa vaikka Mocalilla tms? Pikagooglailulla en löytänyt kuin https://www.drifthq.com/products/aviaid-filter-mount-with-regulator-010-40110?variant=30211682762799 Nämä vaihtoehdot löysin aikoinaan Jaycee https://www.piersideparts.net/JC1013.html CSP https://www.csp-shop.com/en/brand-shops/oil-filter-bracket-115-170-018pr-25420e.html Quote
DWL_Puavo Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 21 hours ago, metake said: Auttaa kovasti tuohon tiivisteen pullahtamiseen kun kiertää suodattimen kiinni asti. Esim. kuvan Fram menee ihan helpolla pohjaan asti niin että tiivisteen ulkoreunalla oleva peltikaulus pohjaa jolloin tiiviste ei pääse välistä pois. Mulla pysynyt öljyt ihan hyvin sisässä -10 asteen pakkasella 20W-50 öljyillä... Empiirisesti testattu tosiaan eri suodattimia kokoluokassa "golf", ohjeiden mukaan kiristettynä, selvästi tiukemmalle kiristettynä, ja "pohjaan kiristettynä". Peltirakenteeltana Biltema ja WIX olivat heppoisimpia, Fram ja Bosch selvästi paksumpia kierteen ympäriltä. Pohjaan kierrettynä myös Framin ja Boscin tiiviste antautui kaikista näistä siinä vaiheessa, kun kierteen ympärillä oleva pelti antoi periksi jolloin suodatinkin löystyi. Nykyisessä järeämmässä suodatinjalassa on tiivisteen vastinpinnalla pieni harjanne, joka painuu terävämmin tiivisteen sisään ja pitää tiivistettä paremmin paikallaan. Siinä siis isompi keskireikä ja -kierre, mutta tiivistepinta samalla halkaisijalla. Silti yksi sellainenkin jo antautui, ja kun niiden suodatinten halkaisija on reilun 10 senttiä niin ne menee käsinkin varsin kireälle. Toisessa suodattimessa oli tosi tiukka ja järeä sovite sille tiivisteelle, joten se pohjaan kierrettynä on toistaiseksi pitänyt. En tiedä miksi sinne niin kiukkuinen paine kylmänä muodostuu, eikä miulla oo (vielä) mittaria paineelle. Joku paluupuolella tietenkin ahdistaa, ja kun meno- ja paluupuolen letkut ovat saman paksuiset (teräspunosta, suorat liitokset, ts. ei ahdistavia kulmia) niin ei oikein muuta tule mieleen kuin tuo maxi2 kansi. Molemmat lohkon venttiilit on käytetty auki ja männät liikkuvat pesissään hyvin, ja ovat vakiojousilla. Tsekkasin että pumpun ja lohkon kanavan kohdistuskin on oikein, ja sehän nyt tietty on muutenkin isompi halkaisijaltaan kuin kannen reiät. Quote Nämä vaihtoehdot löysin aikoinaan Jaycee https://www.piersideparts.net/JC1013.html CSP https://www.csp-shop.com/en/brand-shops/oil-filter-bracket-115-170-018pr-25420e.html Näistä molemmat näkyvät olevan sellaisia, että niissä on erillinen liitos / letku liian paineen palauttamiseksi takaisin kampikammioon, eli pitäs sitten vetää erillinen ohitus/paluuletku esim. lisäöljypohjan kylkeen. Monimutkaisemmaksi menee sekin. Sinänsähän tuo ohitus ei haittaa mitään, kun kaikki laakereille menevä öljy menee kuitenkin suodattimen läpi. Quote
Tutkija Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 Paineventtiili öljypumpun kannessa niin ei pullistu yhtään suodatinta,itse laittannu käyntiin moottorin -25°C --- -30°C lämpötiloista öljyinä 20w-50 ja ei mitään ongelmaa kun on paineventtiili pumpun yhteydessä. Pumppukin oli vaatimattomasti 32mm hammaspyörillä. Monta kertaa taas nähnyt mitenkä suodatin pullahtaa jo nollakelillä 26mm pumpullakin kun ei ole paineventtiiliä pumpun yhteydessä. Quote
MU Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 Ainakin CSP:tä löytyy kansi missä lähtö ja paluu sekä paineventtiili. Saattoi olla että tuli pumppu mukana? Quote
maza323 Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-pump-full-flow-with-cover-and-pressure-valve-198-107-038k-30482a.html Quote
metake Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 Ainakin CSP:tä löytyy kansi missä lähtö ja paluu sekä paineventtiili. Saattoi olla että tuli pumppu mukana?https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-pump-easyflow-with-pressure-valve-csp-115-260-138eak-30846a.htmlOn kyllä aikamoinen hintakin mokomalle laitettu..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
JM Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 10 hours ago, DWL_Puavo said: Empiirisesti testattu tosiaan eri suodattimia kokoluokassa "golf", ohjeiden mukaan kiristettynä, selvästi tiukemmalle kiristettynä, ja "pohjaan kiristettynä". Peltirakenteeltana Biltema ja WIX olivat heppoisimpia, Fram ja Bosch selvästi paksumpia kierteen ympäriltä. Pohjaan kierrettynä myös Framin ja Boscin tiiviste antautui kaikista näistä siinä vaiheessa, kun kierteen ympärillä oleva pelti antoi periksi jolloin suodatinkin löystyi. Nykyisessä järeämmässä suodatinjalassa on tiivisteen vastinpinnalla pieni harjanne, joka painuu terävämmin tiivisteen sisään ja pitää tiivistettä paremmin paikallaan. Siinä siis isompi keskireikä ja -kierre, mutta tiivistepinta samalla halkaisijalla. Silti yksi sellainenkin jo antautui, ja kun niiden suodatinten halkaisija on reilun 10 senttiä niin ne menee käsinkin varsin kireälle. Toisessa suodattimessa oli tosi tiukka ja järeä sovite sille tiivisteelle, joten se pohjaan kierrettynä on toistaiseksi pitänyt. En tiedä miksi sinne niin kiukkuinen paine kylmänä muodostuu, eikä miulla oo (vielä) mittaria paineelle. Joku paluupuolella tietenkin ahdistaa, ja kun meno- ja paluupuolen letkut ovat saman paksuiset (teräspunosta, suorat liitokset, ts. ei ahdistavia kulmia) niin ei oikein muuta tule mieleen kuin tuo maxi2 kansi. Molemmat lohkon venttiilit on käytetty auki ja männät liikkuvat pesissään hyvin, ja ovat vakiojousilla. Tsekkasin että pumpun ja lohkon kanavan kohdistuskin on oikein, ja sehän nyt tietty on muutenkin isompi halkaisijaltaan kuin kannen reiät. Näistä molemmat näkyvät olevan sellaisia, että niissä on erillinen liitos / letku liian paineen palauttamiseksi takaisin kampikammioon, eli pitäs sitten vetää erillinen ohitus/paluuletku esim. lisäöljypohjan kylkeen. Monimutkaisemmaksi menee sekin. Sinänsähän tuo ohitus ei haittaa mitään, kun kaikki laakereille menevä öljy menee kuitenkin suodattimen läpi. Semmonen tuli mieleen että käytätkö pumpunlähdön ja letkun välissä hydrayliikanippaa? Niissä osaa olla pieni sisähalkaisija/reilusti porausvaraa.... Quote
x-pj Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 Kuplan kampikammiossahan on oma ylipaineventtiili. Ongelma siinä on poistoreiän ahtaus. Jos on vakiota tehokkaampi pumppu tai jos moottori kiertää korkeammalle, poistoreikä ei riitä ja siksi paineet nousemaan. Minä olen omissa kampikammioissa aina suurentanut tuon poistoreiän. Quote
P_Valtonen Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 11 hours ago, Tutkija said: Paineventtiili öljypumpun kannessa niin ei pullistu yhtään suodatinta,itse laittannu käyntiin moottori Kotimaista tuotantoa 😀 Painevena ja 3/8" lähtö 1 Quote
P_Valtonen Posted January 31, 2021 Posted January 31, 2021 (edited) Onko kukaan törmänny mitotuskuvaan, jossa olis näkösällä miten tuo virranjakajan apuakseli menee lohkossa? Eli kaltevuus asteissa ja miten linjat leikkaa. jos leikkaa. etc Ei vaikuta olevan nokan keskilinjaankaan suhteessa. Edited January 31, 2021 by P_Valtonen Quote
Pyry Posted February 11, 2021 Posted February 11, 2021 Kampiakselin lukkorengas - miten tiukka sen pitäis olla? Mulla on kaksi käytettyä lukkorengasta, molemmat venyvät asennuksessa sen verran että paikallaan on radiaalista välystä arviolta milli. Haenko kaupasta uuden vai onko sekin yhtä väljä kun olen murjonut sen paikalleen huonoilla lukkorengaspihdeillä? Quote
Tutkija Posted February 11, 2021 Posted February 11, 2021 Todennäköisesti venyy uusikin huonoilla pihdeillä,mut sen vanhan voi irtallaan puristella takaisin kasaan. Quote
P_Valtonen Posted February 15, 2021 Posted February 15, 2021 Onko kellään tietoa onko saxomatik vetolevy samalla mitotuksella ku wbx'n?? Eli oxy menossa typ1 rookeri kammella automatic tölökkiin. Vetolevy vaan pöllittävä kuplasta..... Quote
vwagen Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 (edited) Valintaautomaattikuplan vetolevy on kolmella pultilla kiinni turbiinissa(saxomaatissahan ei vetolevyä,eikä turbiinia ole). Tarviset kolmostyypin vetolevyn. Edited February 16, 2021 by vwagen Quote
P_Valtonen Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 (edited) Kiitos Turo. Mulle väitetty aikoinaan että Saxossakin olis turbiini, mutta siellä kuiva kytkin. Täällä muille väärä tietosille dataa Eli olen noita typ-3 rojuja nähny irrallaan & talissani käpistelyt. No ompas taas herkullinen osa tää kolkin vetolevy etsittäväksi..... Edited February 17, 2021 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Kuka kauppaa wbx mosaan pitkäiskusta kampiakselia? Aa ei tee, ebay ei anna Osumia ja omassa päässä kovalevy ei löydä aiheesta enää mitään muistikuvaa. Toinen kysymys. Nyt kiertokankien valmistajat (aainakin aa & empi) tekee niin perhanan siroja osia yläpään helastaan, ettei sinne enää saa järkevästi suurempaa tuumaista helaa koneistettuja. Onko kellään tiedossa pajaa jolla olis yläpää tuhdimpaa tavaraa? Typ4 kannet ei käy aihiokai lyhyytensä takia. 5.4" optimi tai pitkin hampain jopa 5.3" Quote
MU Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 20 minutes ago, P_Valtonen said: Kuka kauppaa wbx mosaan pitkäiskusta kampiakselia? Aa ei tee, ebay ei anna Osumia ja omassa päässä kovalevy ei löydä aiheesta enää mitään muistikuvaa. https://www.csp-shop.com/en/engine/crankshaft-105-125-080ch-26000a.html Onko toi vakiosta hiottu? Quote
metake Posted February 18, 2021 Posted February 18, 2021 Kuka kauppaa wbx mosaan pitkäiskusta kampiakselia? Aa ei tee, ebay ei anna Osumia ja omassa päässä kovalevy ei löydä aiheesta enää mitään muistikuvaa.Löytyisikö tuolta varaosana: http://limflug.de/Ainakin myyvät koneita 82 iskulla, mutta onko vauhtiksen kiinnitys sama kuin vakiossa?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
P_Valtonen Posted March 1, 2021 Posted March 1, 2021 (edited) Lentokoneen kampuroissa on propellin pää kartiosovitteella kampiakseliin. Ei sovi siksi tarkoitukseeni. Tästä pajasta kokemuksia? http://dprmachine.com/products/crankshafts-water-boxer/ Edited March 1, 2021 by P_Valtonen Quote
jupsu Posted March 1, 2021 Posted March 1, 2021 6 minutes ago, P_Valtonen said: Lentokoneen kampuroissa on propellin pää kartiosovitteella kampiakseliin. Ei sovi siksi tarkoitukseeni. Tästä pajasta kokemuksia? http://dprmachine.com/products/crankshafts-water-boxer/ On kokemuksia. Tekevät lähes pomminkestäviä hitsattuja vastapainokampuroita ja kaulojen koneistuskin on viimisenpäälle kuten on myös tasapainotuskin. Kaksi kampuraa tuotatin tutulla kun tuli toissakesänä suomessa käymään. 1 Quote
Mikko S Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Mistäs löytäis kolkin koneeseen seuraavat osat? Ja mitä nuo 16/17 edes on? Käykö prikka numero 15 kuplasta? Pultti on ainakin pidempi.... Quote
JIsaksson Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 11 minutes ago, Mikko S said: Mistäs löytäis kolkin koneeseen seuraavat osat? Ja mitä nuo 16/17 edes on? Käykö prikka numero 15 kuplasta? Pultti on ainakin pidempi.... Tuossa osanroita, nrolle 17 ei näytä osanumeroa, ehkä "ei kuulu" kolkin koneeseen. Paruzzi tuntee ainakin tiivisteen. Classicparts prikan, sen mukaan ei kävisi kuplasta. https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/moottori/kampiakselit-kierokanget-laakerit/590730/ https://www.volkswagen-classic-parts.de/en/federscheibe-c7a539.html Quote
Tanhis Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Muistuttaa lähinnä tiivistepaperia tuo 16 tai 17 Quote
jupsu Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 16 on paperia ja tulee mukana noissa moottorin tiivistesarjoissa. (Ainakin mulla tullu.) 17 on peltinen prikka. Tuo pultin alle tuleva prikka kävi muistaakseni kuplan koneesta. Quote
Mikko S Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Kiitoksia, tää alkaa olla selvä homma. Pultti löytyy ranskasta mecatechiciltä pariin kymppiin. Jos joltain löytyy nurkista niin voi myös tarjota, en laita tilausta ihan heti menemään, kun tässä on vielä muutakin laittoa muutamaksi viikoksi. Quote
Tero87 Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Mulla saattaa olla joutilas pultti. Vilkaisen huomenna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.