Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

1 hour ago, Jh86 said:

Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. 

 

Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin?

 

Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole.

 

Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta. Tuossa näkyy puhaltimien säätöjen alla kaksi nappia, joista vasen on ilmeisesti AC. Minun autossani sitä ei ole, on vaan yksi iso nappi, joka koskee vain auton sisäilman kiertoa. 

 

 

 

 

Onnistuit sitten löytämään kyselykanavaksi ilmajäähdytteisiin volkkareihin erikoistuneen keskustelufoorumin. Tietenkin jos ei ilmastoinnin kompuraa tai linjoja osaa pellin alta katsoa niin tuskin se auton jäähdytystapakaan on silloin tiedossa.

 

Mutta jos ei nyt ihan 100% vittuiluksi mene niin jos sen liikkestä ostit ilmastoinnilla niin silloin siinä sellainen pitäisi olla. Ja jos ei ole, niin ei muutakuin nokka kohti liikettä ja auto vaihtoon jos niin tärkeä varuste on. Kylläkin aika suurella todennäköisyydellä jos siellä ilmastointi on ja auto ollut huonommalla pidolla tai seissyt muutaman vuoden niin se järjestelmä on luultavasti vain tyhjä ja vaatii uudelleen täytön.

 

BTW suosittelen siirtymään VAGFIN ryhmään facebookissa tai sitten www.ffp.fi niin saat luultavasti vähemmän vittuilua sisältäviä vastauksia.

Edited by Tanhis
Link to comment
49 minutes ago, Twn Cornet said:

Kunnostelen solex 30 pict 1 kaasutinta 6V.  sähköryyppy aukeaa hitaasti ,onkohan ryyppyni viallinen ?(olen jostakin kuullut että täysin aukeaminen kestää 3minuuttia.)

Kuinka kauan kestää ryypyn täysin aukeaminen .

 

Aukeaminen riippuu myös ulkolämpötilasta. Noissa minun korjaamissa kaasareissa aukeamisajat asettuvat 2-20minuutin välille. Tämänhetkisessä omassa 30 pict-1 avautumisaika näin 30°c helteellä noin 6 minuuttia.

Link to comment
6 minutes ago, jupsu said:

Aukeaminen riippuu myös ulkolämpötilasta. Noissa minun korjaamissa kaasareissa aukeamisajat asettuvat 2-20minuutin välille. Tämänhetkisessä omassa 30 pict-1 avautumisaika näin 30°c helteellä noin 6 minuuttia.

Kiitos Jupsu vastauksesta.. 

 

Link to comment

Jos noita läppiä halajaa muuttaa nopeammin aukeavaksi niin sähkötupakkapuolelta saa ostettua yhden jos toisenkinlaista vastuslankaa jousta lämmittämään. Tämä kävi itselläni mielessä jossainvaiheessa kun ei meinannut millään löytyä kolkin kaasareihin toimivaa 6v elementtiä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jumiutunut käytössä vai käyttämättömyyttään?Jos käytössä niin todennäköisesti laakeri leikannut kiinni,silloin purkuun.

Jos käyttämättömyydestä johtuva niin silloin polttoöljy voi hyvinkin auttaa,laittaisin ensin tulpanreijistä palotilat täyteen.

Link to comment
4 hours ago, vwagen said:

Jumiutunut käytössä vai käyttämättömyyttään?Jos käytössä niin todennäköisesti laakeri leikannut kiinni,silloin purkuun.

Jos käyttämättömyydestä johtuva niin silloin polttoöljy voi hyvinkin auttaa,laittaisin ensin tulpanreijistä palotilat täyteen.

Seisonnasta johtuva. 

Link to comment
12 hours ago, vwagen said:

Jumiutunut käytössä vai käyttämättömyyttään?Jos käytössä niin todennäköisesti laakeri leikannut kiinni,silloin purkuun.

Jos käyttämättömyydestä johtuva niin silloin polttoöljy voi hyvinkin auttaa,laittaisin ensin tulpanreijistä palotilat täyteen.

Jos se on jumissa niin aika epätödennäköistä että se siittä toipuisi ilman mitään ongelmia. Eli oma suositus olisi että vähintään kannet irti. Mutta jos nyt haluat koettaa liottamista ja sen jälkeen käyttöön niin löysää venttiilikoneisto ennen kuin kaadat löpöä tulpanreijästä. Näin saat löpön vaikuttamaan siellä missä sitä tarvitaan eli suurella todennäköisyydellä mänmänrenkaat ruostuneet pyttyyn kiinni. Tietty niitäkin tullut vastaan jotka pyörii osakierroksen jolloin kannesta tai kanavista hapettunut niin paljon shaissea palotilaan ettei pytty pääse palautumaan. Mutta eiköhän sen jo tulpastakin näe missä pytyssä vika jos mäin.

Link to comment
15 hours ago, Tanhis said:

Jos se on jumissa niin aika epätödennäköistä että se siittä toipuisi ilman mitään ongelmia. Eli oma suositus olisi että vähintään kannet irti. Mutta jos nyt haluat koettaa liottamista ja sen jälkeen käyttöön niin löysää venttiilikoneisto ennen kuin kaadat löpöä tulpanreijästä. Näin saat löpön vaikuttamaan siellä missä sitä tarvitaan eli suurella todennäköisyydellä mänmänrenkaat ruostuneet pyttyyn kiinni. Tietty niitäkin tullut vastaan jotka pyörii osakierroksen jolloin kannesta tai kanavista hapettunut niin paljon shaissea palotilaan ettei pytty pääse palautumaan. Mutta eiköhän sen jo tulpastakin näe missä pytyssä vika jos mäin.

Mitään muuta hälyttävää en tulpissa nähnyt kuin sen että,oikean puoleiset olivat öljyiset ja vasemmat ei. Väri oli jokaisessa sama. 

Link to comment
1 hour ago, Teem085 said:

Mitään muuta hälyttävää en tulpissa nähnyt kuin sen että,oikean puoleiset olivat öljyiset ja vasemmat ei. Väri oli jokaisessa sama. 

 

Eiköhän siellä ole ainakin sylttyputket ja männärenkaat valmiit. Noilla osilla ei saa kuin huohottavan ja tehottoman koneen. Uutta osaa vaan tilalle, ne on sen verran halpoja ettei elvytys kannata.

Link to comment
  • 2 weeks later...

En nyt viiti käydä läpi 12 sivua 33:sta tässä ketjussa että milloin jollain on ollut ongelmia perussäätöjen kanssa, eli ei meinaa tapahtua mitään seosruuveista, ajoitus ei tunnu menevän oikein...

 

Mulla vika löytyi viime vuoden kesällä yllättävästä paikasta. Kun kaikki oli yritetty että säädöt sais kohdalleen niin tarkistettiin ykkös sylinterin yläkuolokohta ihan asianmukaisilla sylinterikanteen ruuvattavalla tönärillä. Ja kas kummaa Hihnapyörän ajoitusmerkit oli pielessä, muistaakseni jopa 10-20 astetta. Merkkauskynällä uus ajoitusmerkki, ja lampulla ajoitus korjausoppaan mukaan ja sitten seos harjaantuneen korvan avulla kohdilleen, niin koskaan ei oo mun omistuksessa käynyt näin hyvin tämä moottori.

Link to comment
On 8/1/2020 at 2:38 PM, Kahviäijä said:

En nyt viiti käydä läpi 12 sivua 33:sta tässä ketjussa että milloin jollain on ollut ongelmia perussäätöjen kanssa, eli ei meinaa tapahtua mitään seosruuveista, ajoitus ei tunnu menevän oikein...

 

Mulla vika löytyi viime vuoden kesällä yllättävästä paikasta. Kun kaikki oli yritetty että säädöt sais kohdalleen niin tarkistettiin ykkös sylinterin yläkuolokohta ihan asianmukaisilla sylinterikanteen ruuvattavalla tönärillä. Ja kas kummaa Hihnapyörän ajoitusmerkit oli pielessä, muistaakseni jopa 10-20 astetta. Merkkauskynällä uus ajoitusmerkki, ja lampulla ajoitus korjausoppaan mukaan ja sitten seos harjaantuneen korvan avulla kohdilleen, niin koskaan ei oo mun omistuksessa käynyt näin hyvin tämä moottori.

 

Kiinanpoika saattaa kieräyttää ajoitusmerkkiä vähän mihin sattuu.

 

Mulla oli vikana aikoinaan kolkissa väärin oleva ajoitusmerkki ja se oli sen verran vinossa ettei saanut edes konetta käymään, nyt tämäkin on sytytysvian etsimislistalla. Ja tosiaan tuli jopa öljypumppu purettua pois tieltä kun rupesin edeltävän omistajan ajoitustakin epäilemään.

Link to comment

Olen laittamassa DIY puhallinta moottoritilaan. Tavoitteena on saada se kiinni sähköihin, jotka ovat päällä ainoastaan kun virrat on kytketty päälle. Ohjaamossa on sitten kytkin, millä voin säätää puhaltimen päälle tai pois, mutta puhallin ei voi jäädä vahingossa päälle kun auton sammuttaa.

 

Puolasta saisi helposti plus-navasta tuota sähköä mikä on päällä vain kun virrat on päällä. Onko OK ottaa puolasta sähköä muihinkin laitteisiin kuin virranjakajalle?

Link to comment

Minkä tehoinen puhallin sinne on tulossa? Helposti puhallin tarvitsee tehoa enemmän kuin puolalle tuleva johto ja/tai sulake kestää. 

 

Itse laittaisin puhaltimelle releen, vetäisin releelle oman syöttöjohdon akun plussasta, sinne akun päähän tietenkin sulake. Releelle herätejohto kojetaululta, jossa johto kytketty sellaiseen terminaaliin, jossa sähkö vain kun virrat on kytketty. Tässä herätejohdossa sitten se kytkin jolla voi puhaltimen sähkön katkaista halutessaan.

Link to comment
1 minute ago, EVK said:

Minkä tehoinen puhallin sinne on tulossa? Helposti puhallin tarvitsee tehoa enemmän kuin puolalle tuleva johto ja/tai sulake kestää. 

 

Itse laittaisin puhaltimelle releen, vetäisin releelle oman syöttöjohdon akun plussasta, sinne akun päähän tietenkin sulake. Releelle herätejohto kojetaululta, jossa johto kytketty sellaiseen terminaaliin, jossa sähkö vain kun virrat on kytketty. Tässä herätejohdossa sitten se kytkin jolla voi puhaltimen sähkön katkaista halutessaan.

Olin kirjoittelemassa samaa mutta ehdit ensin.

 

Mille puhaltimelle tarvitsee kojelautaan kytkimen? Kysyn siis siksi kun esim lämpötila riippuvaisen katkaisijan saa helposti jos esim öjyjäähyn tuulettimelle tarvitsee ohjauksen ja silloin ei tarvitsisi vedellä ylimääräisä johtoja kojelaudalle asti.

Link to comment

Puhallin on teholtaan 4,5A (https://www.motonet.fi/fi/tuote/386443/Tunnelipuhallin-12V45A-3-2800-lmin). Tuo releidea oli loistava, kiitos siitä!

 

Puhallin on siis moottoritilan lämminilmapuhallin. Ja tuuri on puolella siinä mielessä, että ohjaamosta tulee jo kaksikarvainen piuha, minkä tässä voi helposti uudelleenkäyttää, eli uusia piuhoja ei tarvitse alkaa vetämään. Mutta tietty olisi loistavaa jos olisi olemassa joku lämpötilakytkin, mikä pistäisi tuulettimen pöhöttämään myös automaattisesti jos ajaessa moottoritila liikaa lämpiää! Myydäänkö sellaisia siis jossain?

Link to comment
9 minutes ago, Jennyh said:

Puhallin on teholtaan 4,5A (https://www.motonet.fi/fi/tuote/386443/Tunnelipuhallin-12V45A-3-2800-lmin). Tuo releidea oli loistava, kiitos siitä!

 

Puhallin on siis moottoritilan lämminilmapuhallin. Ja tuuri on puolella siinä mielessä, että ohjaamosta tulee jo kaksikarvainen piuha, minkä tässä voi helposti uudelleenkäyttää, eli uusia piuhoja ei tarvitse alkaa vetämään. Mutta tietty olisi loistavaa jos olisi olemassa joku lämpötilakytkin, mikä pistäisi tuulettimen pöhöttämään myös automaattisesti jos ajaessa moottoritila liikaa lämpiää! Myydäänkö sellaisia siis jossain?

Tuolla puhaltimella ei kylläkään moottoritilan lämpöihin saa melkovarmasti mitään vaikutusta. Mutta esim tälläisen https://m.motonet.fi/fi/tuote/373220?ajoneuvo=21 saa melkohelposti väsättyä vaikka öljypohjaan kiinni. En katsonut että sopiko asteet hyvälle välille, mutta ihan esimerkkinä.

 

Jos sulla on lämpöongelmia niin niittä kannattaisi lähteä etsimään ensiksi muualta. Esim onko konetta ympäröivä tiiviste kunnossa, tai onko varma ettei puhaltimessa ole esim rätti pyörimässä tai moottoritilan takaeriste tule plokkaamaan imuaukkoa.

 

Edit: ihan esimerkiksi piti käydä googlaamassa kuplan jäähdytinpuhaltimen tuotto verrattuna tuohon motonetin puhaltimeen.

 

Luvut ei 100% varmistettuja, mutta uskoisin pitävän paikaansa.

motonet puhallin 2800l/min

kuplan oma puhallin "623 litres of air per second at 4000 rpm" eli tämä on 60sec*623l= 37380l/min

Edited by Tanhis
Link to comment

Ohhoh, onpa kyllä käsittämätön ero 😄

 

Tässä koitin itse suhteuttaa noita lukuja: Nopsasti googlettamalla näyttisiltä että perus hiustenkuivain on ~40l/s, tässä mun puhaltimen laatikossa mainitaan (motonetin sivusta poiketen) 3452L/min =~ 57,5l/s, niin ajatus siitä että moottoritilassa pöhöttäisi joku yli kymmenen kertaa voimakkaammin tuntuu melkeen vaaralliselta ajatukselta 😄 Onko ne oikeasti niin voimakkaita? Tämä oli ehkä sun lähde: http://www.clubvw.org.au/oldart012, siinä kirjoittaja sanoo "In any case I had already -- used the biggest fan available", olisko kyseinen henkilö pistänyt siis kuitenkin jonkun extratehokkaan puhaltimen eikä stokkipuhallinta? Menee nyt spekulaation puolelle - kyllähän tuo selvältä vaikuttaa, että tuo motonetin puhallin on varsin laiska tähän tarkoitukseen.

Link to comment

Useemman laturinhihnan sulattaneena kovemmilla kierroksilla ajettaessa voin sanoa et kuplan alkuperäinen puhallin on oikeesti tehokas. Noin 20km ajoa kierrosluku 4500rpm pintaan hihna kuumenee ja konehuoneesta kuuluu räps ääni ja samalla latausvalo syttyy eli vastus on todella kova puhaltimessa...

Link to comment
18 hours ago, Jennyh said:

Ohhoh, onpa kyllä käsittämätön ero 😄

 

Tässä koitin itse suhteuttaa noita lukuja: Nopsasti googlettamalla näyttisiltä että perus hiustenkuivain on ~40l/s, tässä mun puhaltimen laatikossa mainitaan (motonetin sivusta poiketen) 3452L/min =~ 57,5l/s, niin ajatus siitä että moottoritilassa pöhöttäisi joku yli kymmenen kertaa voimakkaammin tuntuu melkeen vaaralliselta ajatukselta 😄 Onko ne oikeasti niin voimakkaita? Tämä oli ehkä sun lähde: http://www.clubvw.org.au/oldart012, siinä kirjoittaja sanoo "In any case I had already -- used the biggest fan available", olisko kyseinen henkilö pistänyt siis kuitenkin jonkun extratehokkaan puhaltimen eikä stokkipuhallinta? Menee nyt spekulaation puolelle - kyllähän tuo selvältä vaikuttaa, että tuo motonetin puhallin on varsin laiska tähän tarkoitukseen.

 

Juurikin tuolta sen luvun nappasin, on se muussakin yhteydessä tullut aikoinaan tälläkin foorumilla esille eli se on tosiaan ihan tolkuton ilmamäärä mitä sen puhaltimen läpi menee. Ja siittä saa osviittaa ihan auton takana seisoskelemalla samalla kun kierrättää konetta. Ja tuolla biggest fan available tarkoitetaan doghouse puhallinta mikä on palliksissa melko standardi kamaa. Ja jos sulla on type4 kone niin siinä vielä tehokkaampi puhallin kuin tuo mainittu.

Link to comment
Mun tietojen mukaan vain ässissä oli tehtaalta 1600 cc kone, ässättömissä 1300 cc.
Juuri näin, ja S levyjarruilla, 1300 koneinen rummuilla, ja myös vaihteiston välitykset eri.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
3 hours ago, EetuP said:

Ok. Niin hiukan ajattelinkin. Osaako joku viisas kertoa kuinka paksut renkaat laitetaan pyttyjen alle?

 

Jos muut speksit pysyy samana niin dekki pitäis olla 1,9 eli 0,8 mm:n korokerenkaat. Ongelmaksi tulee että 1,9 dekki on erittäin huono nakutuksen kannalta. Jos pidät nykyisen dekin (1,1 mm) niin palotilat pitäisi suurentaa 48 cc:ksi.

 

Edit: Nuo arvot laskettu puristukselle 9.00 joka on mielestäni aika sopiva tuolle nokalle. Itse ajoin joskus aika vastaavalla koneella C35 nokalla 9,25 puristuksilla joka mielestäni alkaa oleen tuolle yläraja(?), sillä puristuksella palotilojen pitäisi olla 47 cc.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...