Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

8 minutes ago, JIsaksson said:

Ok. Mulla on 126A teollisuuskoneesta olemassa kammio, 2öp venttiilillä, jossa ei noita merkintöjä. Lieköhän tuo millainen valultaan / kestävyydeltään.

As41 valusia nuo teollisuuskoneet joissa isot ö-kanavat ja kaksi öp venttiiliä. Onko sullakin vauhtiksen takana 3 pytyn vahvistus? Ei eroa muuten millääntavalla normi AS merkinnällä varustetusta kampikammiosta.

Link to comment
10 minutes ago, jupsu said:

As41 valusia nuo teollisuuskoneet joissa isot ö-kanavat ja kaksi öp venttiiliä. Onko sullakin vauhtiksen takana 3 pytyn vahvistus? Ei eroa muuten millääntavalla normi AS merkinnällä varustetusta kampikammiosta.

 

Pitääpä tutkia tuo vahvistusasia, kun olen seuraavaksi tallilla. 

Link to comment
On 11/13/2020 at 9:18 AM, Pastori said:

Hölmö kysymys, onko nuo Typ 4:en tuplakaasarit mistään kotoisin vai laitanko suoraan yhdellä?

 

Tuplat ilman muuta, eikai kukaan aja yhdellä kaasarilla 😄  Ne orggis Solexit pelaa hienosti jos vain ovat kunnossa ja oikein säädetyt.

Link to comment
 
Tuplat ilman muuta, eikai kukaan aja yhdellä kaasarilla   Ne orggis Solexit pelaa hienosti jos vain ovat kunnossa ja oikein säädetyt.
Ja jos oikein erinomaisen haluaa niin 2 x 2-kurkkuiset..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
On 11/4/2020 at 10:54 PM, MS940 said:

 

Kiitos EVK vastauksesta. Oliko sinulla ongelmia ilmauksessa, ennen kuin aloit tehdä noin?

Ajattelin, ensin jos ottaisi rummut pois ja puristaisi kengät alas ruuvipuristimilla ilmauksen ajaksi. Silloin neste ei turhaan liikuttaisi kenkiä.

 

Säädin polkimen vastetta niin, että siinä on tuntuvampi välys. Se ei tuntunut auttavan.

Kirkasta nestettä tulee ulos nipoista, mutta etujarruvoima on liian alhainen. Poljin painuu syvään, mutta ei ole erityisen joustava.

On toki mahdollista, että kyseessä on joku muu ongelma kuin ilmaus. En vain keksi, mikä se voisi olla.

 

Eipä tunnu mikään auttavan. Poljintuntuma ei muutu miksikään..kirkasta nestettä tulee nipoista, mutta poljin menee syvään, jää  50mm lattiasta ja jarruvoimasta puuttuu jotain. Hihnat säädetty lähelle rumpuja, polkimessa tuntuu vapaaliike. Kokeilin myös, että etukengät puristettu ruuvispuristimilla alas ilmauksen aikana. En oikein jaksa uskoa, että pyöräsylinterit olisi välttämätöntä irrottaa ja kääntää ilmauksen ajaksi. Jos noin työläs proseduuri olisi välttämätön siitä varmaan lukisi jotain jossain muuallakin. Viimeksi onnistui ilmankin.

Voisikohan pääsylinteri olla korkannut niin että toimii osittain? JP classic linen tekele nyt, 4 vuotta vanha, kuten muutkin.

Täytyy varmaan ihan arvalla ostaa uusi pääsylinteri, kun tästä ei näytä tulevan mitään.

 

 

Link to comment

Yleensä rumpujarruihin on löytynyt jarrut sylintereitä irrottamatta mutta mainitaan nyt että kaverille ilmattiin jarruja jossa oli CSP levyt edessä ja takana.

 

Tuntui ettei löytynyt minkäänlaisia jarruja ennen kuin ilmattiin takasatulat irrallaan siten että ilmausnipat oli ylimmillään. En olisi aiemmin uskonut kuinka iso vaikutus tuolla oli jarrujen löytymiseen.

Link to comment
18 hours ago, MS940 said:

 

Eipä tunnu mikään auttavan. Poljintuntuma ei muutu miksikään..

 

 

Sinulle on vamaan kaksipiirijarrut tuossa, olethan ilmanut myös sen toisen pyörän (muistaakseni aina ristikkäiset - oikea etu ja vasen taka tai toisinpäin)? Ilma on kyllä aika liukasta ja se voi päästä ihan minne vain. Mikäli sattuu olemaan yksipiirijarrut niin kaikki pyörät on ilmattava.

 

Jos käytät imevää ilmauslaitetta niin kannattaa varmistaa että pääsylinteriin menee vain nestettä, mikäli nestettä ei tule riittävästi sinne voi päästä ilmaa sekaan eikä ilmaus onnistu kunnolla. Jos sinulla on ilmauslaite josta näkee kuplat nesteen seasta eikä niitä ole näkynyt niin voit unohtaa tämän.

 

Jos saat jonkun auttamaan, niin ilmaus kannattaa tehdä niin että poikimissa oleva kaveri polkee ensin niin pitkälle kun menee js sitten toinen päästää jarrusta nestettä niin kauan että poljin osuu pohjaan. Silloinkin kannattaa pitää läpinäkyvää letkua nipasta astiaan jossa jarrunestettä, niin näkee jos tulee kuplia - eikä ime ilmaa takaisinpäin. Sillä tavalla ilmakuplat parhaiten liikkuvat eteenpäin ja pois mutkista.

 

Voit vielä laittaa ilmattavan jarrun letkun (vaikka narulla) niin että ne ovat mahdollisimman vaakatasossa hieman yläviistoon rengasta kohti (ettei sinne ylös jää ilmaa), silloin ilma pyrkii jarrusylinteriä kohti ja sieltä sen saa nipasta ulos.

Link to comment

En itsekään usko että jarrujen ilmauksen kuuluisi vaatia sylinterien irrottamista ja kääntämistä. Mutta olen todennut että se on duunina lopulta melko kevyt operaatio suhteessa siihen että etsii ja kokeilee kaikkea muuta ja mikään ei auta. Kääntämällä sylinterit vaakaan on mulla kuitenkin aina jarrut löytyneet heti, ja kun katsoo sitä ilmausreijän sijaintia sylinterissä, niin tämä on jopa loogista.

 

Voisiko olla niin että markkinoilla on sellaisia paskoja tarvikesylinterejä, jotka ei ilmaudu kääntämättä, mutta suurin osa muunmerkkisistä ilmautuu normaaliin tapaan ok?

Link to comment
On 11/16/2020 at 4:47 PM, jmatto said:

Sinulle on vamaan kaksipiirijarrut tuossa, olethan ilmanut myös sen toisen pyörän (muistaakseni aina ristikkäiset - oikea etu ja vasen taka tai toisinpäin)? Ilma on kyllä aika liukasta ja se voi päästä ihan minne vain. Mikäli sattuu olemaan yksipiirijarrut niin kaikki pyörät on ilmattava.

 

Jos käytät imevää ilmauslaitetta niin kannattaa varmistaa että pääsylinteriin menee vain nestettä, mikäli nestettä ei tule riittävästi sinne voi päästä ilmaa sekaan eikä ilmaus onnistu kunnolla. Jos sinulla on ilmauslaite josta näkee kuplat nesteen seasta eikä niitä ole näkynyt niin voit unohtaa tämän.

 

Jos saat jonkun auttamaan, niin ilmaus kannattaa tehdä niin että poikimissa oleva kaveri polkee ensin niin pitkälle kun menee js sitten toinen päästää jarrusta nestettä niin kauan että poljin osuu pohjaan. Silloinkin kannattaa pitää läpinäkyvää letkua nipasta astiaan jossa jarrunestettä, niin näkee jos tulee kuplia - eikä ime ilmaa takaisinpäin. Sillä tavalla ilmakuplat parhaiten liikkuvat eteenpäin ja pois mutkista.

 

Voit vielä laittaa ilmattavan jarrun letkun (vaikka narulla) niin että ne ovat mahdollisimman vaakatasossa hieman yläviistoon rengasta kohti (ettei sinne ylös jää ilmaa), silloin ilma pyrkii jarrusylinteriä kohti ja sieltä sen saa nipasta ulos.

 

Juu, 2 piirijarrujärjestelmä on. Molemmat etupyörät ja molemmat takapyörät omina piireinään. On käytetty ilmauslaitetta, mutta myös ilmattu polkimella, että saa suljettua pois mahdollisuuksia. Läpinäkyvästä letkusta todettu, että ilmaa ei näy nesteen joukossa.

Molempia etupyöriä on ilmattu. Myös takapyöristä kokeiltu lopuksi, ettei sieltäkään tule ilmakuplia.

Mulla ei ollut järjestelmä kokonaan kuivana, vain oikean etupyörän letku hetken irti. Laitoin vielä tulpan, että säiliön puolikas ei valuisi tyhjäksi. Säiliössä on väliseinä, joten takapuolisko ollut aina täynnä.

Sellainen tuli vielä mieleen, että pitää kurkata jarrukilven reijistä että myös kaikki takajarruhihnat ovat paikoillaan. Selittäisi sitä, että poljin painuu niin syvälle. Olisi kyllä ihmeellistä, että samaan aikaan kahdessa paikkaa saman tapainen ongelma.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Moi. Minulla on 1.6 kuplassa vähän piristetty kone kansikurkkuisella keskikaasarilla. Irrallaan yksikurkkuiset nurkkakaasarit. Millainen tehovaikutus, jos vaihdan nurkkakaasarit koneeseen? Puristukset 10 paikkeilla ja scatt 45 nokka nyt koneessa kiinni

Link to comment

Jos sulla on nyt vaikkapa 45 Dellorto jossa soppa kulkee vaikkapa 38mm sisäkurkun kautta per puoli ja vaihdat sen esim. 32mm pdsit kaasareihin 28 mm sisäkurkuilla niin koneen muista spekseistä tietämätön väittäisi huipputehon laskevan huomattavasti...

Link to comment
On 11/28/2020 at 6:55 PM, tolvana said:

Jos sulla on nyt vaikkapa 45 Dellorto jossa soppa kulkee vaikkapa 38mm sisäkurkun kautta per puoli ja vaihdat sen esim. 32mm pdsit kaasareihin 28 mm sisäkurkuilla niin koneen muista spekseistä tietämätön väittäisi huipputehon laskevan huomattavasti...

Niin joo vauhtis kevennetty, jäykemmät venttiilien jouset, kanavia kairattu, käärmeenpesä, isompi öljypumppu ja kairattu imusarjat. Penkitetty +100hp. Tämmöiset tiedot ainakin. 

Link to comment
1 hour ago, Rane said:

Niin joo vauhtis kevennetty, jäykemmät venttiilien jouset, kanavia kairattu, käärmeenpesä, isompi öljypumppu ja kairattu imusarjat. Penkitetty +100hp. Tämmöiset tiedot ainakin. 

Amerikan joen mukaan 1 keskikaasari bajahommissa parempi kun ykskurkkuset nurkkakaasarit, jokkiksessa käyttävät molempia menestyksekkäästi niin tuskin juurikaan eroa tehoissa on. 

Link to comment
1 hour ago, tolvana said:

Amerikan joen mukaan 1 keskikaasari bajahommissa parempi kun ykskurkkuset nurkkakaasarit, jokkiksessa käyttävät molempia menestyksekkäästi niin tuskin juurikaan eroa tehoissa on. 

 

Kuvailit juuri kaksi urku auki tyyppistä lajia missä keskikaasari ajaa kyllä asiansa.

Link to comment

SCAT C45 Type 1 Camshaft, 1.1 or 1.25 Rockers, 20006 is designed for 1.1-1.25 rockers, and it's specs are .390" Cam Lift, .430"/1.1s, .490"/1.25s, and a whopping .546"/1.4s! It has 298 degrees of advertised duration, and 254 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.

This cam is similar to the Engle FK8 grind, you can forget a stock carburetor. It will even run rough with dual 1bbls, which relegates this to Dual Port only (NO SINGLE PORT HEADS WITH THIS CAMSHAFT!). Dual 2bbls are what we recommend, it works great with those, and can even idle almost like stock if you have the engine combo right!

This cam requires HD DUAL Springs and Bolt On Rocker Shafts, and will work with 1.1, 1.25, and even 1.4 rockers! The more carburetion and head work the better! This is optimized Compression from 9.0-9:5:1. Power band is from 3500 to 6500.

Link to comment

Leikkaisin rasiaporalla n.25 mm reiän johon sopiva paikkapala, ilmarakoa ainevahvuuden verran ja sit vaan 90 asteen välein pienet hepit ja jäähdytys. Tota toistaa kunnes sauma on ympäriinsä,  varovasti fiiberilaikalla sileäksi ja sit perus pintakäsittelyt.

  • Like 2
Link to comment

Moi, etuakselipulmaa.

Pystärin oikeanpuoleisessa ylemmässä tukivarressa on välys. Neulalaakeri akseliputken päässä oli/on terve. Olenko voinut saada sisemmän holkin/pusan liikkeelle säätöpaloja asentaessani? Nii ettei se enää ole kohdallaan olkavarren akselin päällä?

 

Link to comment
4 minutes ago, EetuP said:

Moi, etuakselipulmaa.

Pystärin oikeanpuoleisessa ylemmässä tukivarressa on välys. Neulalaakeri akseliputken päässä oli/on terve. Olenko voinut saada sisemmän holkin/pusan liikkeelle säätöpaloja asentaessani? Nii ettei se enää ole kohdallaan olkavarren akselin päällä?

 

 

Link to comment
Moi, etuakselipulmaa.
Pystärin oikeanpuoleisessa ylemmässä tukivarressa on välys. Neulalaakeri akseliputken päässä oli/on terve. Olenko voinut saada sisemmän holkin/pusan liikkeelle säätöpaloja asentaessani? Nii ettei se enää ole kohdallaan olkavarren akselin päällä?
 
Tuskin, mutta kun ei tiedä että millaiset säätöpalat ja miten olet asentanut.. Onko tukivarsi ehyt, ettei ole kulunut laakerien kohdalta? Onko se väljä ulomman vai sisemmän laakerin kohdalla? Onko välys pystsuunnassa vai akselin suuntaisesti?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
14 minutes ago, metake said:

Tuskin, mutta kun ei tiedä että millaiset säätöpalat ja miten olet asentanut.. Onko tukivarsi ehyt, ettei ole kulunut laakerien kohdalta? Onko se väljä ulomman vai sisemmän laakerin kohdalla? Onko välys pystsuunnassa vai akselin suuntaisesti?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Avikset, katkaisematta putkea kokonaan ja yksi kerrallaan, varovaisesti. Mun mielestä varret ja laakerit oli hyvät. Jousipakat varmasti ehjät.

Välys tuntuu teen-taakse suunnassa, kun ottaa reilusti rummusta kiinni. Aivan kuin tukivarren akseliputken sisällä oleva osa ei saisi tukea mistään. Vaikea selittää.

Link to comment
Avikset, katkaisematta putkea kokonaan ja yksi kerrallaan, varovaisesti. Mun mielestä varret ja laakerit oli hyvät. Jousipakat varmasti ehjät.
Välys tuntuu teen-taakse suunnassa, kun ottaa reilusti rummusta kiinni. Aivan kuin tukivarren akseliputken sisällä oleva osa ei saisi tukea mistään. Vaikea selittää.
On toki mahdollista, että jos olet jollain tangolla akselin päästä naputelkut keskipalan sivuun, niin tanko on osunut sisempään puslaan ja tönäissyt sen pois paikaltaan, mutta ei sen kovin helposti pitäisi siirtyä. Tokihan asia helpoiten selviää ottamalla tukivarsi irti ja mittaamalla puslan paikka..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Miten arvon palstalaiset ovat käynnistelleet noita kuplan koneita irrallaan? Onko laturi ja sen myötä puhallin jätetty pois pelistä (hihna irti). Jäähdytys ei varmaan lyhyen käynnin aikana muodostu ongelmaksi. Jos pidempään haluaa käyttää, niin miten pyörivän laturin kanssa tulisi toimia? Ottaako se nokkiinsa jos piuhat on kaikki irti vai pitääkö se kytkeä akkuun kiinni? Joku "rautalankamalli" kytkennästä olisi varmaan paikallaan. Se voisi kiinnostaa muitakin palstalaisia.

Link to comment
1 hour ago, tijula said:

Miten arvon palstalaiset ovat käynnistelleet noita kuplan koneita irrallaan? Onko laturi ja sen myötä puhallin jätetty pois pelistä (hihna irti). Jäähdytys ei varmaan lyhyen käynnin aikana muodostu ongelmaksi. Jos pidempään haluaa käyttää, niin miten pyörivän laturin kanssa tulisi toimia? Ottaako se nokkiinsa jos piuhat on kaikki irti vai pitääkö se kytkeä akkuun kiinni? Joku "rautalankamalli" kytkennästä olisi varmaan paikallaan. Se voisi kiinnostaa muitakin palstalaisia.

Koekäyttämiseen ei tarvita muuta kuin virta puolalle. Laturi saa pyöriä tyhjää. Itse olen yleensä laittanut vielä varoiksi "öljynpainevalon" eli lamppu johon menee + ja miinus tulee öljynpaineanturilta.

Link to comment
Koekäyttämiseen ei tarvita muuta kuin virta puolalle. Laturi saa pyöriä tyhjää. Itse olen yleensä laittanut vielä varoiksi "öljynpainevalon" eli lamppu johon menee + ja miinus tulee öljynpaineanturilta.
Ulkoisella säätimellä oleva vaihtovirtalaturi ei saa pyöriä tyhjänä. Sen ei pitäisi lähteä lataamaan, mutta diodisilta palaa jos se lähteekin..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment

Heippa taas,

tukivarsi ei enää heilu, ei ollut mitään vikaa. Kevyt naputtelu isolla kumivasaralla sai sen asettumaan, samalla kun kiristi pulttia jolla se lukitaan jousipakkaan.

 

Mutta seuraava kysymys, uusi kone pyörii epäilytävän kevyesti...  69x90,5 puristuksien pitäisi olla circa 9.

Kuinka helposti tällaisen koneen pitäisi pyöriä käsin ja startilla?

 

Link to comment
6 hours ago, EetuP said:

Heippa taas,

tukivarsi ei enää heilu, ei ollut mitään vikaa. Kevyt naputtelu isolla kumivasaralla sai sen asettumaan, samalla kun kiristi pulttia jolla se lukitaan jousipakkaan.

 

Mutta seuraava kysymys, uusi kone pyörii epäilytävän kevyesti...  69x90,5 puristuksien pitäisi olla circa 9.

Kuinka helposti tällaisen koneen pitäisi pyöriä käsin ja startilla?

 

Riippuu voimista mutta mielestäni ei pitäisi noilla rutuilla juurikaan pyöriä käsin hihnasta pyörittämällä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...