Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

Ei ainakaa viel 10000rpm kohdalla rajoitinta oo edikses tullut vastaan... eli raijoittimet on ecussa joka ohjaa puolaa jos on.

Share this post


Link to post

123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post

Sumpun veljekset inventoitu 

 

1 schadek 21/26 hampaat 

2 .................26/32 hampaat

3 .................36/52 hampaat...... Edit Theo Dekker

4 bugpak (?) 32/64 hampaat... Edit tää SCAT

 

Ketä nää 2ja3 on? Ja onko 4 oikeesti pukpäk?

 

 

1611082686870313639453206270485.jpg

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
1 hour ago, metake said:

123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Tunessa ei saa rajoitinta nostettua yli 8000rpm ja sehän ei mihinkään piisaa... Muuten kyl hyvä.

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

3 Oisko kopio theo dekkeristä?

4  vois olla autocraft tai bucpac

Share this post


Link to post
1 hour ago, metake said:

123 tune on hyvä, siihen saa rajoittimen haluamaansa kohtaan, ja napilla saa vaihdettua toiseen käyrään jossa voi olla rajoitin eri kohdassa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

123 tune houkuttelee helppoudellaan. Tosin ei tuo ediksen asennuskaan mitenkään mahdoton homma ole. 

Share this post


Link to post

Öljynsuodattimen laippa, paineventtiilillä, SCAT

 

Onko kukaan täkä käpistetty purettuna?

Eli onko samat kamat kuin on typ-1 lohkossa vauhtiksen päässä? Jousi vaikuttas pidemmältä kuvassa.

Sama mäntä koko?

 

Mulla yksi mosa tulossa työnallae sumppuna ja tässä laitteessa ei ole yhtään painnanrajoitusmäntää missään.

Tää SCAT kiinnostas tuotteena asennushelppoudensa takia.

 

Vai onko jollakin jotakin viisaampaa letkuihin liitettävää paineen rajoitinta tiedossa?

Koetin kattella hyde puolen kikkeitä, no luck

 

 

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
9 hours ago, P_Valtonen said:

Öljynsuodattimen laippa, paineventtiilillä, SCAT

 

Onko kukaan täkä käpistetty purettuna?

Eli onko samat kamat kuin on typ-1 lohkossa vauhtiksen päässä? Jousi vaikuttas pidemmöätä kuvassa.

Sama mäntä koko?

 

Mulla yksi mosa tulossa työnallae sumppuna ja tässä laitteessa ei ole yhtään painnanrajoitusmäntää missään.

Tää SCAT kiinnostas tuotteena asennushelppoudensa takia.

 

Vai onko jollakin jotakin viisaampaa letkuihin liitettävää paineen rajoitinta tiedossa?

Koetin kattella hyde puolen kikkeitä, no luck

 

 

Mulla on tuollainen. Muistaakseni venttiili on sama ja taisi olla jousikin. Jousen jäykkyyttä voi säätää. Ainakin minun kappaleessa oli yksi vakava puute. Paineventtiilistä puuttui männän taakse päätyvän öljyn poistoreikä. Männän sivuitse pääsee väistämättä öljyä sen takapuolelle. Kun siellä on riittävästi öljyä, männän molemmilla puolilla on sama paine. Jolloin jousen voima sulkee poistokanavan. Porasin männän takaa reiän poistokanavaan. Se auttoi.

Share this post


Link to post
18 hours ago, x-pj said:

Mulla on tuollainen. Muistaakseni venttiili on sama ja taisi olla jousikin. Jousen jäykkyyttä voi säätää. Ainakin minun kappaleessa oli yksi vakava puute. Paineventtiilistä puuttui männän taakse päätyvän öljyn poistoreikä. Männän sivuitse pääsee väistämättä öljyä sen takapuolelle. Kun siellä on riittävästi öljyä, männän molemmilla puolilla on sama paine. Jolloin jousen voima sulkee poistokanavan. Porasin männän takaa reiän poistokanavaan. Se auttoi.

Kiitti hitosti!   😁

Share this post


Link to post

Tää kiinnostaisi miutakin - mulla on CB maxi2 28mm pumppu jossa sisään-ulos kannessa. Tavanomaisesta ö-suodatinjalasta pursusi normisuodatinten tiivisteet pari kertaa jos öljyt ei olleet vielä asteikolla (~60-70c jälkeen ei enää ongelmia), ja nyt tilalla oleva, huomattavasti järeämpi suodatinjalka on sekin jo yhden suodattimen tiivisteen pullauttanut. Väliaikaisesti ohitin koko suodattimen laittamalla letkun kannesta-kanteen ennenkuin sain nuo järeämmät suodatinkamat.

 

Auttaisi varmasti jos vaan tekis normi full-flow:n mutta ei sekään välttämättä autuaaksi tässä hommassa tee, kuten todistettiin urtsipadassa 20w50 -öljyillä. Tämä kone kuitenkin läjässä ja erinomaisessa käyttökunnossa paikallaan autossa. Öljyt on jo 5W-40 eikä nyt ehkä viitsi siitä enää ohentaa, tai pitäisi olla tarvettakaan. Olemassa olevat teräspunosletkukin kävis tuohon kanteen suoraan, kun vaan rapsauttas järeämmän jalan adapterit irti.

 

Oisko vastaavaa vaikka Mocalilla tms? Pikagooglailulla en löytänyt kuin https://www.drifthq.com/products/aviaid-filter-mount-with-regulator-010-40110?variant=30211682762799

Share this post


Link to post



Tavanomaisesta ö-suodatinjalasta pursusi normisuodatinten tiivisteet pari kertaa jos öljyt ei olleet vielä asteikolla (~60-70c jälkeen ei enää ongelmia), ja nyt tilalla oleva, huomattavasti järeämpi suodatinjalka on sekin jo yhden suodattimen tiivisteen pullauttanut.


Auttaa kovasti tuohon tiivisteen pullahtamiseen kun kiertää suodattimen kiinni asti. Esim. kuvan Fram menee ihan helpolla pohjaan asti niin että tiivisteen ulkoreunalla oleva peltikaulus pohjaa jolloin tiiviste ei pääse välistä pois. Mulla pysynyt öljyt ihan hyvin sisässä -10 asteen pakkasella 20W-50 öljyillä...


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
21 hours ago, metake said:

Auttaa kovasti tuohon tiivisteen pullahtamiseen kun kiertää suodattimen kiinni asti. Esim. kuvan Fram menee ihan helpolla pohjaan asti niin että tiivisteen ulkoreunalla oleva peltikaulus pohjaa jolloin tiiviste ei pääse välistä pois. Mulla pysynyt öljyt ihan hyvin sisässä -10 asteen pakkasella 20W-50 öljyillä...


Empiirisesti testattu tosiaan eri suodattimia kokoluokassa "golf", ohjeiden mukaan kiristettynä, selvästi tiukemmalle kiristettynä, ja "pohjaan kiristettynä". Peltirakenteeltana Biltema ja WIX olivat heppoisimpia, Fram ja Bosch selvästi paksumpia kierteen ympäriltä. Pohjaan kierrettynä myös Framin ja Boscin tiiviste antautui kaikista näistä siinä vaiheessa, kun kierteen ympärillä oleva pelti antoi periksi jolloin suodatinkin löystyi.

 

Nykyisessä järeämmässä suodatinjalassa on tiivisteen vastinpinnalla pieni harjanne, joka painuu terävämmin tiivisteen sisään ja pitää tiivistettä paremmin paikallaan. Siinä siis isompi keskireikä ja -kierre, mutta tiivistepinta samalla halkaisijalla. Silti yksi sellainenkin jo antautui, ja kun niiden suodatinten halkaisija on reilun 10 senttiä niin ne menee käsinkin varsin kireälle. Toisessa suodattimessa oli tosi tiukka ja järeä sovite sille tiivisteelle, joten se pohjaan kierrettynä on toistaiseksi pitänyt.

 

En tiedä miksi sinne niin kiukkuinen paine kylmänä muodostuu, eikä miulla oo (vielä) mittaria paineelle. Joku paluupuolella tietenkin ahdistaa, ja kun meno- ja paluupuolen letkut ovat saman paksuiset (teräspunosta, suorat liitokset, ts. ei ahdistavia kulmia) niin ei oikein muuta tule mieleen kuin tuo maxi2 kansi. Molemmat lohkon venttiilit on käytetty auki ja männät liikkuvat pesissään hyvin, ja ovat vakiojousilla. Tsekkasin että pumpun ja lohkon kanavan kohdistuskin on oikein, ja sehän nyt tietty on muutenkin isompi halkaisijaltaan kuin kannen reiät.

 

Quote

 

Näistä molemmat näkyvät olevan sellaisia, että niissä on erillinen liitos / letku liian paineen palauttamiseksi takaisin kampikammioon, eli pitäs sitten vetää erillinen ohitus/paluuletku esim. lisäöljypohjan kylkeen. Monimutkaisemmaksi menee sekin. Sinänsähän tuo ohitus ei haittaa mitään, kun kaikki laakereille menevä öljy menee kuitenkin suodattimen läpi.

Share this post


Link to post

Paineventtiili öljypumpun kannessa niin ei pullistu yhtään suodatinta,itse laittannu käyntiin moottorin -25°C --- -30°C lämpötiloista öljyinä 20w-50 ja ei mitään ongelmaa kun on paineventtiili pumpun yhteydessä. Pumppukin oli vaatimattomasti 32mm hammaspyörillä. Monta kertaa taas nähnyt mitenkä suodatin pullahtaa jo nollakelillä 26mm pumpullakin kun ei ole paineventtiiliä pumpun yhteydessä.

Share this post


Link to post

Ainakin CSP:tä löytyy kansi missä lähtö ja paluu sekä paineventtiili. Saattoi olla että tuli pumppu mukana?

Share this post


Link to post
10 hours ago, DWL_Puavo said:


Empiirisesti testattu tosiaan eri suodattimia kokoluokassa "golf", ohjeiden mukaan kiristettynä, selvästi tiukemmalle kiristettynä, ja "pohjaan kiristettynä". Peltirakenteeltana Biltema ja WIX olivat heppoisimpia, Fram ja Bosch selvästi paksumpia kierteen ympäriltä. Pohjaan kierrettynä myös Framin ja Boscin tiiviste antautui kaikista näistä siinä vaiheessa, kun kierteen ympärillä oleva pelti antoi periksi jolloin suodatinkin löystyi.

 

Nykyisessä järeämmässä suodatinjalassa on tiivisteen vastinpinnalla pieni harjanne, joka painuu terävämmin tiivisteen sisään ja pitää tiivistettä paremmin paikallaan. Siinä siis isompi keskireikä ja -kierre, mutta tiivistepinta samalla halkaisijalla. Silti yksi sellainenkin jo antautui, ja kun niiden suodatinten halkaisija on reilun 10 senttiä niin ne menee käsinkin varsin kireälle. Toisessa suodattimessa oli tosi tiukka ja järeä sovite sille tiivisteelle, joten se pohjaan kierrettynä on toistaiseksi pitänyt.

 

En tiedä miksi sinne niin kiukkuinen paine kylmänä muodostuu, eikä miulla oo (vielä) mittaria paineelle. Joku paluupuolella tietenkin ahdistaa, ja kun meno- ja paluupuolen letkut ovat saman paksuiset (teräspunosta, suorat liitokset, ts. ei ahdistavia kulmia) niin ei oikein muuta tule mieleen kuin tuo maxi2 kansi. Molemmat lohkon venttiilit on käytetty auki ja männät liikkuvat pesissään hyvin, ja ovat vakiojousilla. Tsekkasin että pumpun ja lohkon kanavan kohdistuskin on oikein, ja sehän nyt tietty on muutenkin isompi halkaisijaltaan kuin kannen reiät.

 

 

Näistä molemmat näkyvät olevan sellaisia, että niissä on erillinen liitos / letku liian paineen palauttamiseksi takaisin kampikammioon, eli pitäs sitten vetää erillinen ohitus/paluuletku esim. lisäöljypohjan kylkeen. Monimutkaisemmaksi menee sekin. Sinänsähän tuo ohitus ei haittaa mitään, kun kaikki laakereille menevä öljy menee kuitenkin suodattimen läpi.

Semmonen tuli mieleen että käytätkö pumpunlähdön ja letkun välissä hydrayliikanippaa? Niissä osaa olla pieni sisähalkaisija/reilusti porausvaraa....

Share this post


Link to post

Kuplan kampikammiossahan on oma ylipaineventtiili. Ongelma siinä on poistoreiän ahtaus. Jos on vakiota tehokkaampi pumppu tai jos moottori kiertää korkeammalle, poistoreikä ei riitä ja siksi paineet nousemaan. Minä olen omissa kampikammioissa aina suurentanut tuon poistoreiän.

Share this post


Link to post
11 hours ago, Tutkija said:

Paineventtiili öljypumpun kannessa niin ei pullistu yhtään suodatinta,itse laittannu käyntiin moottori

Kotimaista tuotantoa 😀

 

Painevena ja 3/8" lähtö

16119541492781817292049265296054.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Onko kukaan törmänny mitotuskuvaan, jossa olis näkösällä miten tuo virranjakajan apuakseli menee lohkossa?

Eli kaltevuus asteissa ja miten linjat leikkaa. jos leikkaa. etc

 

Ei vaikuta olevan nokan keskilinjaankaan suhteessa.

 

 

VW apuakseli.jpg

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post

Kampiakselin lukkorengas - miten tiukka sen pitäis olla? Mulla on kaksi käytettyä lukkorengasta, molemmat venyvät asennuksessa sen verran että paikallaan on radiaalista välystä arviolta milli. Haenko kaupasta uuden vai onko sekin yhtä väljä kun olen murjonut sen paikalleen huonoilla lukkorengaspihdeillä?

Share this post


Link to post

Todennäköisesti venyy uusikin huonoilla pihdeillä,mut sen vanhan voi irtallaan puristella takaisin kasaan.

Share this post


Link to post

Onko kellään tietoa onko saxomatik vetolevy samalla mitotuksella ku wbx'n??

 

Eli oxy menossa typ1 rookeri kammella automatic tölökkiin. Vetolevy vaan pöllittävä kuplasta.....

Share this post


Link to post

Valintaautomaattikuplan vetolevy on kolmella pultilla kiinni turbiinissa(saxomaatissahan ei vetolevyä,eikä turbiinia ole).

Tarviset kolmostyypin vetolevyn.

Edited by vwagen

Share this post


Link to post

Kiitos Turo. 

 

Mulle väitetty aikoinaan että Saxossakin olis turbiini, mutta siellä kuiva kytkin. Täällä muille väärä tietosille dataa

Eli olen noita typ-3 rojuja nähny irrallaan & talissani käpistelyt.

 

No ompas taas herkullinen osa tää kolkin vetolevy etsittäväksi..... 

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post

Kuka kauppaa wbx mosaan pitkäiskusta kampiakselia? Aa ei tee, ebay ei anna Osumia ja omassa päässä kovalevy ei löydä aiheesta enää mitään muistikuvaa.

 

Toinen kysymys.  Nyt kiertokankien valmistajat (aainakin aa & empi) tekee niin perhanan siroja osia yläpään helastaan, ettei sinne enää saa järkevästi suurempaa tuumaista helaa koneistettuja. Onko kellään tiedossa pajaa jolla olis yläpää tuhdimpaa tavaraa? Typ4 kannet ei käy aihiokai lyhyytensä takia. 5.4" optimi tai pitkin hampain jopa 5.3"

Share this post


Link to post



Kuka kauppaa wbx mosaan pitkäiskusta kampiakselia? Aa ei tee, ebay ei anna Osumia ja omassa päässä kovalevy ei löydä aiheesta enää mitään muistikuvaa.


Löytyisikö tuolta varaosana: http://limflug.de/

Ainakin myyvät koneita 82 iskulla, mutta onko vauhtiksen kiinnitys sama kuin vakiossa?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
6 minutes ago, P_Valtonen said:

Lentokoneen kampuroissa on propellin pää kartiosovitteella kampiakseliin. Ei sovi siksi tarkoitukseeni.

 

Tästä pajasta kokemuksia?

http://dprmachine.com/products/crankshafts-water-boxer/

On kokemuksia. Tekevät lähes pomminkestäviä hitsattuja vastapainokampuroita ja kaulojen koneistuskin on viimisenpäälle kuten on myös tasapainotuskin. Kaksi kampuraa tuotatin tutulla kun tuli toissakesänä suomessa käymään.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mistäs löytäis kolkin koneeseen seuraavat osat? Ja mitä nuo 16/17 edes on? Käykö prikka numero 15 kuplasta? Pultti on ainakin pidempi.... 

puuttuvat.png

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Mikko S said:

Mistäs löytäis kolkin koneeseen seuraavat osat? Ja mitä nuo 16/17 edes on? Käykö prikka numero 15 kuplasta? Pultti on ainakin pidempi.... 

puuttuvat.png

 

 

kuva.thumb.png.87e01cd2bc6e0f49d8d2272d58342995.png

 

Tuossa osanroita, nrolle 17 ei näytä osanumeroa, ehkä "ei kuulu" kolkin koneeseen. Paruzzi tuntee ainakin tiivisteen. Classicparts prikan, sen mukaan ei kävisi kuplasta.

 

https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/moottori/kampiakselit-kierokanget-laakerit/590730/

https://www.volkswagen-classic-parts.de/en/federscheibe-c7a539.html

 

Share this post


Link to post

Muistuttaa lähinnä tiivistepaperia tuo 16 tai 17

Share this post


Link to post

16 on paperia ja tulee mukana noissa moottorin tiivistesarjoissa. (Ainakin mulla tullu.) 17 on peltinen prikka.

Tuo pultin alle tuleva prikka kävi muistaakseni kuplan koneesta.

1342917.jpg

1342908.jpg

Share this post


Link to post

Kiitoksia, tää alkaa olla selvä homma. Pultti löytyy ranskasta mecatechiciltä pariin kymppiin. Jos joltain löytyy nurkista niin voi myös tarjota, en laita tilausta ihan heti menemään, kun tässä on vielä muutakin laittoa muutamaksi viikoksi.

Share this post


Link to post

Mulla saattaa olla joutilas pultti. Vilkaisen huomenna.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...