Jump to content

sopiva kaasuläpän koko


Recommended Posts

Posted

kone on noin 2.2l ei ahdettu. Milläs lokiikalla olette valkanneet kaasuläppää jos olis tarkoitus selvitä yhdellä? Tulee mekasquirt.

Ja ennen kaikkea kiinnostaa miksi käytetään jotain 44millisiä tuplia ja samankokoisessa koneessa voi olla vaan yksi joku 60millinen läppä.

 

Jos laitan vaikka 80millisen läpän niin meneekö ihan reisille? Kiinassa nuo ei maksa paljon mitään vaikka olis isokin.

  • 4 weeks later...
Posted

No haulla ei päässyt pitkälle, ei ees jääkaapille. Kellään käytössä type kolmosessa bergin DCNF imareita ja niihin käypäsiä läppärunkoja? Tai edes imareita? Tarkoitus on edelleen pärjätä yhdellä läpällä ja tuumaillut että millasilla imareilla pääsis työmäärässä vähimmällä.

Posted

No haulla ei päässyt pitkälle, ei ees jääkaapille. Kellään käytössä type kolmosessa bergin DCNF imareita ja niihin käypäsiä läppärunkoja? Tai edes imareita? Tarkoitus on edelleen pärjätä yhdellä läpällä ja tuumaillut että millasilla imareilla pääsis työmäärässä vähimmällä.

Siis nyt en oikein tajunnut mitä haet takaa jos haluat yhden läpän mutta kumminkin etsit läppärunkoja joissa olisi neljä läppää.

 

Helpoinhan olisi ryöstää imarit ruiskukolkista jos vain yhden läpän haluat.

Posted

No tuli kyllä artikuloitua huonosti. Eli yhgellä läppärungolla, mutta kansille kahdella putkella, ihan niin kuin orkkis, mut isommilla putkilla. Tuo putken taivuttaminen sopivalla ärrällä on se hankalin osuus. Ajattelin et jos laittais pienet tumpit ensiks kansiin joista sitten kahdella putkella eteenpäin. Siihenkin pitää tietty putkea taivutella, mutta ehkä ei enää niin jyrkkää mutkaa tartteis tehdä. Nuo pakoputkien mutkat ei kauheesti houkuttele, mut ehkä se on tehtävissä niistäkin.

Posted

Mulla on turbossa tuon tyylinen imusarja toimii ihan ok, tosin jos vapariin laittaisin niin tekisin suuttimet runnereihin ja kaasuläpän koon pudottaisin n:60 milliseksi ja etsisin sellaisen läpän jossa on hidastettu kaasuläpän avautuminen jotta ei tulisi kauhean töksähtelevää menoa.

post-358-0-65538600-1478279380_thumb.jpg

Posted

Siinä omaa näkemystä, tehty valmiista alumiinikäyristä hitsaamalla /silikoniputkesta, ahdettu tosin tuokin.

Läppä taisi olla 55 tai 60mm, sierra coswortista sisäkalut, läpän runko itse askarreltu.

post-288-0-04864200-1478289327_thumb.jpeg

Posted

On teillä kyllä komeita rakennelmia, mut vielä sellanen pikku vaatimus mulla oli et pitäis saada se moottorin huoltoluukku vielä mahtumaan paikalleen. Alumiinin hitsaus ei onnistu kotona, joten mustasta raudasta tehtävä. Vissiin lähettävä biltsuun kattelee pakoputken käyriä.

Posted

Simon sun kylällä myös putki firma mikä aikoinaan taivutti mulle mönkkäriin pakoputken ihan vaan vaneri mallin vein ohjeeksi. Firman nimi Samet koivusillantien toisella puolella.

Posted

Raudasta tehdessä kannattaa valmis imusarja hiekkapuhaltaa tai muuten rassata (sisältä) varmasti nöölit pois.

Ei tee hyvää venttiilin tai männän välissä pieni rautapallo. Kaveripiiristä löytyy kokemusta, toimi se jonkun päivän ihan ok, kunnes lähti jotain pursetta liikkeelle.

Posted

Eli yhgellä läppärungolla, mutta kansille kahdella putkella, ihan niin kuin orkkis, mut isommilla putkilla.

Tuntuisi että tuommonen ei ole vapariin mikään erityisen hyvä systeemi (turboissa tietysti toimii melkein mikä hyvänsä).

Posted

Niin, mitä noita keskusteluja lukenut niin tuntuis olevan kahta mielipidettä. Omilla läpillä tulee herkkä ja hankalasti ajettava ja yhdellä läpällä rauhallinen. En tiiä, sillä näitä kyselen. Ei tässä viimisiä viittä heppaa olla hakemassa, mulle riittää et on hyvä ajaa. Löyty nurkista audi 100 progressiivinen läppärunko. Siinä on 35mm ensiö ja 52 millinen toisio. Olisko sellanen hyvä? Pinta-alaa tulee suurinpiirtein saman verran ku yhdellä 60millisellä.

Posted

Ruiskukoneessa läpän koko ei ole niin kriittinen kuin kaasarikoneen kurkun koko, kun bensan määrä säännöstellään muulla tekniikalla. Jos läppä on liian iso, niin tulee vaikeasti ajettava. Isossa rungossa läpän pienikin liike antaa heti paljon ilmaa. Ongelma tulee varmaan esille herkemmin, jos on joka pytyllä omat, mutta hyvin ne toimii oikein mitoitettuna. Tommonen progressiivinen läppärunko on varmaan hyvä. Pienentää varmasti yliherkkyysriskiä. Täyskaasulla ajoa ei haittaa vaikka läppärunko on hiukan liian iso.

Posted

Niin, mitä noita keskusteluja lukenut niin tuntuis olevan kahta mielipidettä. Omilla läpillä tulee herkkä ja hankalasti ajettava ja yhdellä läpällä rauhallinen. runko.

Läppien lukumäärästä en tiedä mutta yksi läppä keskellä ja vain yksi "suora" putki puolelleen ei varmaan ole mitenkään hyvä. Mieluummin kaksi putkea puolelleen niinkuin on ehdoteltu (esim. Ketsan kuva). Tai sitten plenumit molemmin puolin joista samanmittaiset imutorvet sylintereille.

Posted

Sopivan pienillä läppiksillä nurkissa ei ole hätänen ajaa yhtään. Itellä tuossa Rustossa vajaassa 1.8 koneessa muistaakseni 42mm prätkän läpät lyhyillä imareilla. Pienemmillä läpillä alavääntöä lisää ja sitä vastaavuutta/säätöä kaasuun.

Mutta tuossa tapauksessa menisin ulkonäön perusteella ja mikä on rakennettavissa yleensä ja hieman "alakanttiin" koossa.

Läppä ja suora t-liitos ei toimi oikein hyvin.

Posted

Tuo wasserin plenumi boxi on tod. näk. aika kaukana optimaalisesta virtaus mielessä. Siinä ei ole esim. suppiloita kotelon sisällä ja virtaus ei toispuoleisuutensa vuoksi jakaudu tasan kaikille sylintereille. Mutta jos ei ole mikään hipo laite rakenteilla niin vähemmän optimaalisillakin varmasti pärjää.

Posted

Kyllä tuossa joku aika sitten tuli sellaista ihmeteltyä. En tiedä sitten onko noita kuinka montaa eri mallia, mutta kyseinen plenumi ei vastannut omia mieltymyksiä. Päädyin silloin Ketsan laittaman kuva kaltaiseen imusarja ratkaisuun.

Posted

Meneekö muuten noi wasserin käyrät typ-1 kansiin suoraan? En nyt muista mutta mielestäni menee? Isommat putketkin kuin kolkin omat?

Posted

Ruiskukoneissa varsinkin huomattavasti isompi. 60hv kaasarimallissa selkeästi pienempi. Pulttijako osuu kohdilleen, mutta vinkua saa laulattaa ettei tuu tehohukkaa.

Posted

Meneekö muuten noi wasserin käyrät typ-1 kansiin suoraan? En nyt muista mutta mielestäni menee? Isommat putketkin kuin kolkin omat?

Ei sovi ollenkaan. jos tiputat typ-1 pässin (ei 60hp) wbx kanteen, jää kannen imukanava pässinsarven ulkoreunan ulkopuolelle.

Vastaavasti jos laitat typ-1 kanteen wbx imarin, joudut vetämään vinkulla ikkunan venakoneiston puolelle.... 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...