Toopoo Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Useamman vuoden etsinnän jälkeen tuli sitten tämmönen keväällä 2015 mikkelistä haettua. Vm-67 kastenwagen projekti. Projektin alkuun päästiin vasta lokakuussa 2015. Tässä vähän kuvia lähtötilanteesta. Tässä projekti kuvia. Kolomen kuukaden kesätauon jälkeen on taas inspiraatiota ja aikaa löytyny hitsaus hommiin. Aattelin tänne vähän projektikertomusta laittaa ku rupiaa tuntumaan että tämähän voi joskus vaikka valamistua hitsausten osalta. Tässä tämän hetken kuvia. Moottori aihiokin tuli tuossa illalla puhallettua puhtaaks. 14 Quote
NO H2O Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Kiva nähdä että tämä päätyi hyviin käsiin... Katselin tätä muutamia vuosia sitten lahonneen kevytpeitteen alla, tuolloin omistaja ei sitä halunnut myydä. Monikin oli käynyt koettamassa mutta erilaisten vaiheiden kautta päätyi kaverille jolta sen ostit... Quote
Simon Templar Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 Miten voi olla noin siisti talli... 4 Quote
Kujis Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 Näyttää olevan aika uusi -> ei ole vielä täyttynyt VW roinasta. - Hienoa työtä! Quote
Toopoo Posted November 6, 2016 Author Posted November 6, 2016 Kiitoksia. Joo ei vasta ku 3vuotta vanha talli niin on vielä pysynyt järjestyksessä mutta uhkaavasti rupiaa tuota volkkari kamaa kertymään nurkkiin Quote
Toopoo Posted November 28, 2016 Author Posted November 28, 2016 Jotain saatu taas aikaseks. Takaosan parsiminen mietityttäny koko projetin ajan mutta kyllä ne näemmä pellit sieltä paikansa löytää ku aikasa jaksaa leikkoa ja takoa. Muuten rupeais takaosa olemaan läjässä vieläkö löytäs oikean vuosimallin moottoriluukun niin ei tarvis tuota muuttaa. 14 Quote
eturauhanen Posted December 30, 2016 Posted December 30, 2016 Tässä on niin samat hapokkaat kohdat kun meikän pullavaunussa :D SIistiä jälkeä Quote
Toopoo Posted December 31, 2016 Author Posted December 31, 2016 Kiitoksia. Paljon on seurattu eturauhasen rakentelua ja pahan paikan tulen kuvista haettu mallia ja inspiraatiota 1 Quote
Toopoo Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 Jotain pientä taas touhuiltu. Tuntuu taas ettei aikaa riitä harrastamiseen mutta pikkuhiljaa... Joskus aikanaan joku tunkenu kaikki kolot villaa täyteen niin saanu ruoste sielä rauhassa pesiä. Mukavasti etuoven alareuna kadonnut. Takatilan lattiapeltien sovittelua. Lämpökanavia hapotettu että sais tuon haarakappaleen paikalle ennen pohjapeltien hitsausta. Pultattavat irs kiinnikeet ja säätölatat hommattu. Tällä hetkellä peräluukun korjaus menossa. 4 Quote
Toopoo Posted April 23, 2017 Author Posted April 23, 2017 Päivitellääs tännekin välillä kun olevinaan on niin hiljaista projekti osiolla. Kovin on tätäkin yritetty touhuta eteenpäin ja pikkuhiljaa rupeaa siltä näyttämään että saadaan kempistä kääntää virrat pois. Kaikki vaijeripuket ja lämpökanavan haara näpitty paikoilleen. Puhallettu hiekalla ja vetästy epoksit pintaan mihin ei enään käsiks pääse ja tinattu lattiapellit paikoilleen. Monenlaista pensseliä joutuu kyhäämään että pääsee joka koloon käsiks. Vähän vaikia vain kastella tommonen pensseli. Takapäähän tulee kuplan irs ja vanhemman juniksen jarru kamat. Jarrukilpeen tuli vähän vahvistuksia tehtyä että ei oo ihan pelkässä pellissä sylinteri kiinni.12_114203.jpg] Kuskinpuolen kylkeen joku aikanaan tehnyt vähän isomman aukon joka nyt muutetaan pienemmäks. Moni varmaan ois jättäny kyljen umpeen mutta itelle tulee pian tuoppi kädessä ahistus tuola takana jossei ikkunoita oo. Eli siis takas puhkottuun malliin. Alustan kans onkin sitte vähän enemmän jo töitä paiskittu että saadaan junis tonttiin ja tarvittaessa ylös. Keulasta olat puslitettu ja flipattu. Etuakseli ite 3 tuumaa kavennettu ja pussitettu Slam Specialties ss-5 pusseilla. Takapäässä Airkewldin Valmis setti johon tulee vielä pussit vaihtumaan matalempiin ku ei vaan mee tarpeeks kasaan. Takana säätölatat ja pultattavat kannakkeet. Kuvat ylä ja ala asennossa. Takapää jää vielä kovin ylös. Vähän joutu penkin alle lisää tilaa tekemään. Aika maltilliset tuli tehtyä että sopii vielä vakio penkit hytttiin. Vähän tuo kanttinen muoto häiritsee silmää mutta sai vähän jäykistettyä tuota rakennetta kun ei ollu sikkikonetta käytössä. Tarkoitus oli tällä viikolla saada puhallettua peltipuhtaaks ja vetästyä eoksit pintaan mutta esikoinen päättikin tulla pariviikkoa etuajassa niin jäi volkkarin laitto kakkoseks. Taitaa nyt mennä hetki muissa hommissa kun juniksen laitossa 14 Quote
jori Posted April 23, 2017 Posted April 23, 2017 Hienoa rakentelua ja kiva nähdä et joku muukin ratkaisee jousituksen edessä tuolla tapaa. Ootko päässyt vielä kokeilee että mahtuuko raidetangot kääntämään renkaat tappiin jos on keula ylös nostettuna? Quote
Toopoo Posted April 24, 2017 Author Posted April 24, 2017 Vähän pääsin raidetankojen liikeratoja kokeilemaan että just voi sopia liikkumaan joka asennossa. Pitää vielä hommata kavennetut raidetangot ja flippipalat niihin niin näkee tarkemmin että sopiiko. Quote
tobbe` Posted April 24, 2017 Posted April 24, 2017 (edited) Hyvännäköstä touhuamista. Ite tosin oisin ettiny aidot ikkunan karmit taakse, noin hyvin kun olet muuten tehny niin samallahan sinne ois nekin leiponu. Edited April 24, 2017 by tobbe` Quote
Toopoo Posted April 24, 2017 Author Posted April 24, 2017 Mielellään oisin ne aidot karmit laittanu mutta ei tuntunu mistään löytyvän. Ostoilmoitus ollu mutta ei yhtään tarjousta tullu. Noita kaarevia "Wiima" ikkunoitakin ettiny kauan että ois 6kpl saman kokoisia. 3 vajaata sarjaa noitakin tuli hommattua ja loppuviimein lasiliikkeessä leikkasivat 6kpl samaan kokoon. Nyt sitte joku tieten tarjoaa noita alkuperäis karmeja ja minä oon ison kasan roposia käyttäny noihin wiima laseihin =) Quote
Toopoo Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 Hieman edistystä täälläkin. Uudet vanteet tuli loppu viimein perille ja pääsi vähän sovittelemaan. Niinhän siinä kävi että eihän ne oikein hyvin kaareen sisälle istu. Ois pitänyt heti kaventaa etuakselia sen neljätuumaa niin ois sopinut. Hieman tuli tehtyä lisätilaa kaareen ja eikös se csp:n levyjarrusarja kaventanut 3,5mm puoleltaan niin jos sitte sopis renkaat kääntymään. Sitten päästiin jo tekemään jotain näkyvää. Eli koko kopan hiekkapuhallus ja epoksit pintaan. Olin jo aatellu että enään ei tarvi hitsailla mutta niinhän sieltä löyty puhalluksessa vielä pari paikkausta vaativaa kohtaa. Yhden illan ku niitä paikkailee niin pääsis pohjan pinnotukseen ja pakkelointi hommiin. Jotenki jo oottanu että pääsis muutaki tekemään ku vain ruosteen pölyjä hengittelemään. Eli vaihdetaan siis pakkelin pölyyn. Olin varannut tähän hommaan 10kg pöntön epoksia ja niinhän siinä kävi että kesken se loppu. Puskurit ja orkkis vanteet jäi vielä ilman epoksia. Niin ja alustan kaikki kolot pitää vielä käydä tarkkaan läpi pensselin ja peilin kans. Aika paljon noita maalattavia osia ja koloja niin menee maalia ihan pirusti. 6 Quote
Pedalpusher Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Erittäin hyvältä näyttää! Puhalsit isotkin pinnat hiekalla? Onko jokin tietty tekniikka millä estää peltien venyminen isoissa pinnoissa? -Mikko- Quote
Toopoo Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 Hiekalla tuli puhallettua ympäriinsä. Isoilla pinnoilla puhalsin kauempaa ja viistosti peltiin nähden niin pysy pinnat aika suorana. Hieman pelti meinas aaltoilla parista kohtaa mutta oli ennestään jo sen verran lommoilla että samalla noita lommoja oikoo pari lisää ennenkuin rupiaa hiomalla kylkiä putsaamaan. Kyllä sille saa vähän vasaraa ja vastinta vielä näyttää. Soodapuhallus ois varmaan ollu paras noille isoille pinnoille. Quote
Pedalpusher Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 puhalsin kauempaa ja viistosti peltiin nähden Näin ajattelinkin, että tuossa täytyy edetä. Quote
Guest Toheltaja Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Paljon ilmaa, vähän hiekkaa tyylillä ei pelti veny, hitaampaa toki tällöin. Ite vedän yleensä myrkyillä maalit pois ja sit puhallus rippeille Quote
Toopoo Posted November 5, 2017 Author Posted November 5, 2017 Junikseen pitäs pikku hiljaa rueta mootoria tekemään niin kertokaas alan ammattilaiset tuleeko täysi susi vai saattaisko jopa toimia tämmönen kokoonpano. Ensimmäistä ilma moottoria rakennan niin vinkit ois tarpeen. Tavoitteena miellyttävä ajettava ja kestävä kokoonpano. Elikkä lohkona as41 10mm pinnapulteilla. Muutetaan 8mm pinnoille M12/M8 case savereilla. Aukastaan 90,5/92 sylintereille aarporataan ja tarkastetaan. -Kampiakseli AA 78mm 4340 chromoly -Sylinterit ja männät AA 90,5*82 -Kiertokanget AA H-veivit 5,400" -Chromoly vauhtis 8 tappinen -Kennedy stage 1 asetelma -Kytkin 200mm kush lok -Scat lube-a-lobe nostajat -Työntötangot chromoly Manton -Nokka engle w-110 -Öljypumppu 26mm HD full flow -Full Flow kierto -123 jakaja -40mm nurkkakaasarit? (hakusessa) -Kannet 40*35,5 venoilla? (hakusessa) -Sopiva puristussuhde? Lohko kampi ja sylinterit löytyy jo ja loput menossa tilaukseen. Niin ja kampi ja vauhtis tasapainotetaan. Quote
metake Posted November 5, 2017 Posted November 5, 2017 Nämä omia mielipiteitäni, joku toinen laittaa toisenlaisia:- Elikkä lohkona as41 10mm pinnapulteilla. Muutetaan 8mm pinnoille M12/M8 case savereilla. Miksi muutetaan? 10 mm:n pinnat on ihan ok.- Kiertokanget AA H-veivit 5,400" Turhaan, menee ihan hyvin perinteisillä kiertokangilla.- Kytkin 200mm kush lok En laittaisi Kush lock:ia, tulee turhan äkäisesti tarttuva. Vakio jousittamaton massalevy on ok- Nokka engle w-110 Ok nokka hyvällä alaväännöllä, 78 isku kestäis kyllä W120 nokankin hyvin, jopa bussissa.- 123 jakaja Erittäin hyvä valinta- 40mm nurkkakaasarit? Ehdottomasti 2x40 tuplat, 1-kurkkuisilla jää moottorin ominaisuuksista 1/3 hyödyntämättä- Kannet 40*35,5 venoilla? Sopiva yhdistelmä muihin osiin nähden- Sopiva puristussuhde? W110 nokalla 8.5 - 9.0 välille Quote
Toopoo Posted November 6, 2017 Author Posted November 6, 2017 Kiito metakalle. Täältä palstalta luin että case saverit ois kestävämmät ku normi pinnat. Sitä itekki ihmettelin että miten ne siinä paranee? Eli 10mm pinnoilla mennään. Jostain luin myös että vähemmällä kammion työstöllä pääsis H-veivien kans vai tarviiko ees avartaa tuon 78mm kampiakselin kans? Quote
-tipi- Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Tarvii vähän ronkkia kampikammioo, kun on pienempi Ø90,5mm poraus. Sinuna panostaisin kampurassa Scattilaiseen tai CB Performanceen. Quote
DWL_Puavo Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Vähän pitää tosiaan vinguttaa lohkoa mutta ei mitenkään paljoa ja helppoa. 78x90,5 -kombo on hyvä ja toimiva ja vakio-kiertokangilla pääsääntöisesti menee puristuksetkin just sopivaksi tuolle nokalle ja n. 50-55cc palotiloilla jotka ovat tyypillisiä. Dekkikorkeudeksi tulee todennäköisesti ilman korokerenkaita just sopiva ~1,5mm. Pitemmillä kiertokangilla saattaa joutua laittamaan ohuet korotinrenkaat pyttyjen alle, vakiolla nuo tuppaavat tuolla yhdistelmällä sattumaan kerrasta kohdalleen. Kennedy 1 ja kush-lok on miusta ihan toimiva yhdistelmä eikä lainkaan omaan makuun äkäinen, mutta tuollaista konetta kyllä tuolla kytkimellä vakiolevykin pitää. W110 kierrosalue riittää hyvin 6000 rpm asti jos muut hilut yhdistelmässä sen sallivat. Juniksessa kannattaa miettiä pidemmälle ajateltuna myös sitä, että haluttu matkanopeus (85-105kmh varmaankin siis) täsmää kierrosalueeltaan koneen vääntömaksimiin. W120:lla voi mennä vähän ylitse, mutta sitä voi aina passata rengastuksella. Edit: Satsaisin alumiinisiin työntötankoihin, ne on niin mukavan hiljaiset. Harmittavan kalliit toki, ja jos vaihtaa keinuvipuja niin ei kuitenkaan taas satu optimit vipukulmat. Siksi ehkä listalle lisää vielä 1,25 kiikut niin ei tartte toisia tönäreitä ostaa sitten kun kuitenkin seuraavana haluaa lisää nostoa ja voimaa :D Puavo Quote
Racing Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Case savereista on hyöty 8mm pinnojen kanssa se että pinna pultti on kiinni teräsholkissa eikä pehmeässä seoslohkossa. Lisäksi 8mm pinnapulteissa on etuna låmpölaajeneminen eri lailla joka estää jonkin verran pyttyjen uppoamista ja kansien kieroitumista kuumana jonka takia ko.muutos on tehty uusimpiin vw moottorilohkoihin jo tehtaalta. Toimii kyllä pienemmissä virityksissä myös 10mm pinnoilla. Kampiakselis cb 4340 super race 78.4 ja veivit myös cb h 5.5 ja siihen perään mahle setti matalat 90.5 niin tulee hyvä setti. Quote
Essi Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Mulla on Junakeulassa juurikin hyvin pitkälle samanlainen pannu. Tosin 10mm pinnapulteilla, 1,25 vivuilla ja I-profiili 5,400" veiveillä. Puristussuhde lipsahti matemaattisen virheen seurauksena kympin paikkeille. Voimakäyrät taitavat näkyä vielä projektihorinoissa. Oikein mainio pata on pakuun. Kymppitonnin olen sillä höylännyt ja hyvin menee. Seuraava moottori toki on sitten taas vähän isompi. :) Quote
mikan Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Isompi on parempi ja nälkä kasvaa syödessä. Paikkoja kun joutuu avartamaan, niin miksei samantien 82 iskulla? t. Mika Quote
Toopoo Posted November 6, 2017 Author Posted November 6, 2017 Kiitokset vastauksista ja vinkeistä. Nyt tuntuu siltä että joutuu moottori kokoonpanoa vielä vähän miettimään mitä sisään laitetaan. Mielelläänhän sitä merkki osista tekis kunnon voima moottorin mutta tuntuu että tuohon uppoaa halvemmillakin osilla aika iso kasa euroja. Tokihan se pieni säästö voi koitua vielä kalliiksi. Haaveissa ois päästä ens kesänä tien päälle niin tuntuu että tonneja vilisee osa hankintoihin aika lailla. Täytyy sitte joku talvi tehä kunnon osista moottori jos tämä ei pysy läjässä. Tai voihan se olla että tuoki mosa pistää hien ottalle ku ei juniksen ajo ominaisuuksista vielä minkäänlaista kokemusta. 1 Quote
Racing Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 Teet vaan vakioalakerralla pikku vahvistuksin ja parannuksia 69x90.5 tai 92 tai 94. Ja 110 Nokka, kannet vakiovenoilla hyvin portattuna ja 2x40 tuplat nurkkiin+hyvä pakosarja =100hv ja mukavasti vääntöä eikä maksa omaisuutta. Quote
NO H2O Posted November 9, 2017 Posted November 9, 2017 Teet vaan vakioalakerralla pikku vahvistuksin ja parannuksia 69x90.5 tai 92 tai 94. Ja 110 Nokka, kannet vakiovenoilla hyvin portattuna ja 2x40 tuplat nurkkiin+hyvä pakosarja =100hv ja mukavasti vääntöä eikä maksa omaisuutta. Olen sen verran erilainen nuori että komppaan tätä ideaa... Quote
Tanhis Posted November 9, 2017 Posted November 9, 2017 Teet vaan vakioalakerralla pikku vahvistuksin ja parannuksia 69x90.5 tai 92 tai 94. Ja 110 Nokka, kannet vakiovenoilla hyvin portattuna ja 2x40 tuplat nurkkiin+hyvä pakosarja =100hv ja mukavasti vääntöä eikä maksa omaisuutta. Erästä keltaista pikkupakua olen radan ympäri ajanut täydessä lastissa kyseisellä 69x92 combolla varustetulla koneella ja tästä johtuen omassakin tallissa on vastaava kone valimistumassa. Kylläkin paksuseinäisten 92 pyttyjen kanssa. Oli kyllä sen verta kiva kone ja ei tosiaan pitäisi budjetti räjähtää käsiin. Quote
Toopoo Posted November 12, 2017 Author Posted November 12, 2017 Kyllähän sitä tieten halvimmalla pääsisi vakio kampuralla. On tullut jo haalittua tuo 78kampi ja 90,5 sylinterit niin kyllä se niillä tieten tehdään. Ei kait se auta ku työntää kättä syvemmälle taskuun että saadaan kone kasaan. Mistäs kannattaa kannet tilata ku ei taida hyviä käytettyjä löytyä? Cb:n valikoimaa tullut katsottua mutta aika kovat rahdit näyttää olevan jos suoraan cb:ltä tilaa. Quote
x-pj Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 USA hintoja kun vertailee, niin rahtien lisäksi tulee ALV, joka lasketaan myös rahdin osalle. Niiden päälle vielä muutaman prosentin tullimaksu. Quote
Toopoo Posted January 14, 2018 Author Posted January 14, 2018 Etenee se tämäkin. Loppuvuosi meni pohjien teko hommissa ja niitähän riitti. En suosittele hiekkapuhallusta noille isommille pinnoille. Nyt kun rupes oikeasti suoria kylkiä tekemään niin vasta huomas että onhan se pelti elänyt ihan kivasti vaikka silloin ku puhalsin niin näytti ettei se veny mihkään. Kyllähän niistä suorat kuitenkin sai kun vasaralla paukutteli ja veteli kittiä pintaan. Nyt hiomaväri pinnassa ja oottelemassa sopivan maalarin löytymistä. Pohjat ei vielä ihan täydelliset oo mutta maalari saa jatkaa tästä. Ennenkuin maalarille viedään niin tarkoitus ois saada akselit paikalleen ja muutekin pohjaan romut kasattua. Pyöräkoteliohin ja ohjaamon pohjaan vedin kiveniskumassat hieman ropinoita vaimentamaan. Pintaan tuli tikkurilan Temadur 90 polyuretaanimaali. Pukkikin kuskannut kovia paketteja pitkin syksyä. Jopa creative engineeringiltä tilatut safari lasit saapui kahden kuukauden odottelun jälkeen perille. Hieman uhkailua poliiseilla niin löysi paketti perille asti. Mootoriinkin rupeais olemaan hilppeet kasassa niin pääsis sitä sitte niputtamaan sillävälin ku koppa on maaluuksilla. Käyttämättömät kannetkin tuli hommattua mutta niitä on edellinen omistaja kerinnyt laskemaan ja avartamaan niin saapi nähä saadaanko näillä purituksia kohdilleen. Pohjan osien puhallusta ja pinnoitusta luvassa seuraavalle viikollle ja jos sitte pääsis siihen vaiheeseen mitä on odotettu eli pulttaamaan uusia ja puhtaita osia paikalleen. 6 Quote
Toopoo Posted March 16, 2018 Author Posted March 16, 2018 On se tämäkin hieman edennyt vaikka ei päivityksiä ole tullutkaan. Tuntuu että se on aika nykyään niin tiukilla että ennemin ropaa sen ajan tallissa ku istuu koneella. Elikkäs alustan osat ois puhallettu ja maalailtu. Alusta rupeaa olemaan aika lailla kasassa vielä ku kompuran paikan päättää niin saa nuo ilmalinjat paikoilleen. Etujousitus vielä vähän teetti töitä että sai kaikki sopimaan paikoilleen ja piti liikkuviin osiin lisäillä messinki puslia. Näyttäs jopa siltä että sopii kaikki liikkuvat osat etupäässä liikkumaan vapaasti eikä edes raidetangot ota ilmapusseihin kiinni mitä vähän epäilin. Pistetääs taas vähän enemmän kuvia kerralla tulemaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.