Jump to content

Puuhapallo -77


Recommended Posts

Posted (edited)

Tässä lyhyesti pitkä historiani ilmajäähyjen parissa:

Vuonna 2013 ostin pelkän pallokeulan moottorin ilman siihen kuuluvaa autoa (meni moottoripyörään).

Nyt ostin pelkän pallokeulan ilman siihen kuuluvaa moottoria. Kuulostaa loogiselta, mutta ei ehkä järkevältä...

 

Hieman kiertää vatsanpohjasta kun ehdin tutustua autoon vain hetken ennen kauppojen tekoa ja

nyt pitäisi odotella pari viikkoa ennen kuin ehdin hakea auton ja näkemään sen paremmin uudelleen.

Mutta edelleen päälimmäisenä  lapsenomainen ajatus päässä, että kyllä tuosta vielä auto leivotaan :)

 

Auton ensimmäinen omistaja on ollut Suomen Sokeri ja siitä kertova pikkuriikkinen tarrakin oli vielä

nokkaa koristamassa, tosin hieman haalistuneena. Viimeinen katsastus on toimitettu melkein 25 vuotta

sitten, vuonna 1994. 

 

 

PP1.png

Edited by MicaL
  • Like 9
Posted (edited)

Eipä huolta, tuohan on Type2, eli vähintään alimmat 40cm menee joka tapuksessa uusiksi ja Palliksen kyseessä ollessa rungon etummainen metri Y-rankenteesta johtuen ;) Pritsen ilman lavanlaitoija tuo aina mieleen rekan nupin. Kuka tekisi itse Westy-tyylisen leveän vanerilavan. Keulan VW-merkki näyttä kutistuneen pesussa.

 

Edited by -tipi-
Posted

Toivottavasti tuo mainitsemasi 40 cm on mitattu maasta asti jolloin puolet menee maavarassa ja vain 20 cm joutuu uusimaan :D

Nojoo, koko hyttimoduli näytti takaseinä mukaanlukien yllättävän terveeltä, poislukien kuskin lattia pieneltä osalta. Myös helmat ja

lokasuojien kaaret suurelta osin tallella. Ovet hyvinkin terveet, poislukien kuskin oven painuma. Selkeästi poikkeava oli lavan alapuolinen "alapohja".

Se oli jostain kumman syystä ruostunut rajusti ja näytti ennemmän pitsiliinalta satoine pikkureikineen. Alapuoliset poikittaistuet taas olivat yllättävän hyvät

ja näyttikin että ruoste olisi aiheutunut jostain pohjalle päätyneestä ruostuttavasta "aineksesta". Sama ilmiö oli kuljettajan jalkatilassa

pienimutoisempana. Pohdimmekin jälkeenpäin, että olisiko välitilassa ja kuskin saappaissa ollut samaa "sokeritöhnää" joka tuon olisi aiheuttanut :)

Mutta kyllähän sieltä niitä ylläreitä löytyy takuuvarmasti roppakaupalla kun tarkemmin alkaa tutkimaan...

 

Mukaan tulee myös jonkinlaiset alkuperäiset Westfalian vanerilaidat lavalukkoineen. Toki niitä ei vielä oikein päässyt tarkemmin katsomaan kun

olivat vielä hyvin arkistoituina myyjän tallissa. Myös iso keulamerkki ja muutamia muita osia pitäisi löytyä mukaan, kunhan myyjä ehtii

paremmin kaivelemaan varastoja.

 

Alla vielä kuvapari joka ei ainakaan jälkjikasvulleni (eikä välttämättä kovin monelle muullekkaan) oikein auennut kun kerroin tyytyväisenä että kuukauden nimissäni

ollut mersun interiööri vaihtui ilman suurempien setelinippujen liikutteluja kuvan ehkä hieman karumpaan konttoriin... 

 

MBVW.png

  • Like 5
  • Haha 3
Posted

Ota sitten se lavan pelti suosiolla irti, kun alat tuota alapeltiä uusimaan. Ikävä paikka touhuta tuo tavaratila ilman tuota pellin irroitusta.

Posted

Saman ohjeen olen saanut myös toisaalta, eli varmasti järkevintä toimia niin. Lavan pelti näytti muuten kohtuu hyvältä, poislukien

aivan reunat molemmin puolin. Myös ulkoreunan kotelorakenne vaatii huomiota.

 

Tässä yksi monista päässäni tällähetkellä  liikkuvista harhaisista rakentelusuunnitelmista, esim Drama Garagen työjuhta :D

Jotain täytyy visioida ettei lopu virta heti kättelyssä kun karu totuus paljastuu ...

Ural.JPG

  • Like 8
Posted

Jos ollut westylava orkkislavan päällä niin se on joko suojannut orkkislavaa tai aiheuttanut oiken helvetinmoisen kosteusloukon. Eli sinun tapauksessa on luultavasti käynyt jälkimmäinen.

Posted

Selitin vaihteeksi epäselvästi pohjien kunnon.

Lavanpohja on hyvässä kunnossa, mutta kannellisen tavaratilan pohja oli huonossa hapessa. Vielä ei ole mitään käsitystä miten nuo westylaidat on kiinnitetty autoon. Peltilaitojen saranoiden kiinnitysreijissä näytti olevan ruuvit paikoillaan ja näyttivät ihan siltä, että ovat olleet siinä ihan vain reijän tukkeina (uudesta asti?).

 

Lavan pohjalla oli symmetrisesti muutamia pienehköjä reikiä joissa auton myyjä epäili vanerilavan pohjan olleen kiinnitettynä. Vaneripohjaa en nähnyt missään, vain pelkät vanerilaidat ja nekin huonosti. Takalaidassa kuulemma vielä alkuperäinen westyn merkki paikallaan. 

Posted

Tässä vielä kolmas kuva autosta. Muita en ostoreissulla ottanutkaan. Tuntuu kuin ostotilanne olisi ollut unta, mitä enemmän yrittää muistella mitä näki ja tapahtui, sitä enemmän muistijälki pyyhkiytyy mielestä ja kaikki muuttuu harmaaksi mössöksi...

PP2.png

  • Like 1
Posted

Siinä on moni normaalijärkinen ihmeissään kun ilmajäähyfriikki hyppelehtii läpilahon aihion ympärillä silmät kiiluen 😁. Eikä kotona edes muista mitä osti. 🤣

 

Mutta minkäs sille mahtaa kun näihin on hurahtanut ja harrastus on välillä muuta kuin halpaa. Esim. Pelkillä CSP:n jarrujen hinnalla saa normijärkinen jo soivan käyttöauton. Mutta niinhän ne sanovat että kerran täällä eletään (ja jotkut ei sitäkään kokonaan).

  • Like 7
  • Haha 3
Posted

Siistiä! Tällaista itsekkin olen haaveillut pyörien kuljettimeksi mutta vielä on lompakko ja tallitilan vähyys hillinnyt ostohousujen laittamista jalkaan :D

Posted

Oikea pallokeula on sellainen, jossa pystyy nukkumaan. Tällaiset waunut ovat erityisellä tavalla harrastaville. Kaksi viimeisintä waunu ostostani mahdollistavat nukkumisen, heh-he... tavallinen pallokeula ja Variant... senkun vain pistää parkkiin ja alkaa vetämään hirsiä.

Posted

Kyllä tuo lavan pituus ainakin mulle riittää nukkumiseen. Ja ujommat voi nukkua alapuolen yksiössä :D

  • Like 1
Posted

Nämä suurta huolta aiheuttavat nukkumisongelmat on helpointa ratkaista asentamalla koukku tämän mielenkiintoisen 

projektin perään aikanaan. Jos tarvetta ilmenee.

Mutta varmaan näinkin huima parannus siihen 2-pyöräisen folkkarin kuljetuskapasiteettiin josta ei tainnut edes teltalle löytyä

kuljetuspaikkaa,,, puhumattakaan saunaolueista ja grillaustarvikkeista. 

Iso käsi täältä ja tervetuloa visioimaan projektia vaikka meidän leiriin seuraavaan tapahtumaan.

  • Like 2
Posted

Saattaapi olla että tässä on vähemmän hitsattavaa kuin mersseedeksessä.

Tässä sentään pääsee ajamisen fiilikseen, jos vaikka sattuu olemaan ohjaussimpukassa sopivasti rattimiehen väljää. Ja jos tulee vähänkään haaveiden mukainen kuljetin niin on erittäin hieno!

 

Meneekö takavalot / etuvilkut vaihtoon early bay tyyliin vai pysytteletkö orkkiksissa ?

Posted

Matti-Pekka:

Vähän sama reaktio vaimolla kun ensikerran tavattiin: Nauroi äänen ja sanoi että ompa se pieni :D

 

Kemin Karavaanari:

Kyllä nuo valot olisi tarkoitus vaihtaa jos jostain sattuu sopuisasti löytymään.

  • Like 1
  • Haha 1
Posted
6 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Meneekö takavalot / etuvilkut vaihtoon early bay tyyliin vai pysytteletkö orkkiksissa ?

 

Nyt tuntee itsensä liian vanhaksi. Mieleen juolahti, että Valtosen early bay:ssa on myöhäisen mallin palkkipuskuri, koska meitsi on nuorena miehenä naamioinut menopelin uudemmaksi :)

  • Like 3
Posted (edited)

Nyt on alustaakin pesty painepesurilla ja runkopalkit naputeltu ja koputeltu edestä taakse. Löytyi paljon hyvää ja muutama vähän huonompi kohta. Pitkittäiset runkopalkit olivat terveet aina edestä perään asti, lukuunottamatta taka-akselin kohtaa.  Myös etuakselisto näytti terveeltä. Mätäpaikat löytyivät paikoista joihin paska pääsee sisälle, mutta ei pois.

 

Molemmat pitkittäiset runkopalkit olivat taka-akseliston pyöreän poikittaisputken etu- ja alapuolelta pahasti mädäntyneet. Tuossa kohtaa runkopalit muuttuvat avoimesta rakenteesta kotelomaiseksi. Koteon etupäät ovat avoimet jolloin koteloon pääsee  etupyöristä lentävä paska sisään mutta ei pois. Kotelot olivat aivan täynnä märkää hiekkaa, multaa ja muuta paskaa.

Lisäksi etummainen poikittaisen runkopalkin keskiosa (se jossa isoja pyöreitä reikiä) oli alapuolelta mätä. Sekin oli täynnä märkää moskaa. Vasen etummainen tunkinkorvake oli pehmennyt, kolme muuta olivat hyvässä kunnossa. Myös pohjalevyn alapuolella olevat poikittaispalkit tuntuivat terveiltä vaikka itse pohjalevy olikin kuin pitsiä.  

 

Palkissa näkyvät tummat kohdat eivät ole ruostetta vaan alustamassaa joka ei lähtenyt pesussa irti :)

  

PP15.png

Edited by MicaL
Posted

Myös konttoriin tuli hieman tutustuttua. Paikkausta kaipaa ainakin kuljettajanpuolen lattia ja ehkä hieman apumiehenkin puoli.

Ovet tuntuivat melko terveiltä, lukuunottamatta kuljettajan oven murtumia ulko- ja sisäpelleissä ikkunan alapuolella.

 

PP16.thumb.png.8f557b1b20d9a039e7281553b9d1ee97.png

Posted

Kannattaa tarkistaa kunnolla se takavääntösauvojen putki. Siis sieltä pitkittäisten runkopalkkien sisältä. Lahoavat usein poikki asti.

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted (edited)

Oli hyvä vinkki poistaa lavan pohjapelti että pääsee paremmin ruostekohtiin käsiksi.

Nyt pelti irrotettu ja pahimmat ruostekohdat poistettu :D

Tästä on hyvä jatkaa...

 

PP10.jpg

Edited by MicaL
  • Like 7
Posted

Nyt (tuossa kuvassa) tuon koko komeuden saisi mukavasti "käännettyä" linkkuun kuin linkkarin, ja vie vähemmän säilytystilaa..meinaa näyttää hieman huteralta tuo kokonaisuus kun tuo ylempi tukipalkisto/lattia puuttuu....

Posted
Saako tuota tankkia näissä vaihdettua milläänkeinoin(pl. Lattianpoisto), näkyy olevan niin mukavasti tuolla runkoputkien välissä.
Saa, keskellä olevan pystytuen kun katkaisee, niin tankki mahtuu ulos. Lähtee näin vaikka lattiapellit olisivat paikallaankin.
Posted (edited)
3 hours ago, jazi said:
11 hours ago, jarkki86 said:
Saako tuota tankkia näissä vaihdettua milläänkeinoin(pl. Lattianpoisto), näkyy olevan niin mukavasti tuolla runkoputkien välissä.

Saa, keskellä olevan pystytuen kun katkaisee, niin tankki mahtuu ulos. Lähtee näin vaikka lattiapellit olisivat paikallaankin.

 

Kuvakulma hämää,  tankki ei ole alkuperäisessä paikassa. Sen kuuluisi olla vaihdelaatikon etupuolella 30 cm edempänä ja 20 cm alempana. Kokeilin vain meneekö tankki heittämällä samaan paikkaan jossa se on umpipakuissa. Ei mennyt, tila oli hieman liian matala.  Umpparissa takaosan lattia ilmeisesti hieman korkeammalla.

Tarkoitus olisi saada tankki kuitenkin vaihdelaatikon päälle...

Edited by MicaL
Posted (edited)
3 hours ago, Paadre said:

Kuvien perusteella ei vaikuta kovinkaan huonolta aihiolta. 👍

Varsinkaan kun nykysuunnitelmien mukaan vanhaa jää jäljelle melkeimpä vain  pitkittäiset runkopalkit ja taka-akselisto.

Tuo kuvassa näkyvä takaosan tukirakenneviidakkokin  tulee vielä häviämään lähes kokonaan. 

Edited by MicaL
Posted

Taas mennään suoraan syvään päähän ja opetellaan kaikki kantapään kautta...

Huomioikaa ennen kaikkea hienot tuning- vanteet :D

DGMH_P1.jpg

DGMH_P2.jpg

DGMH_P3.jpg

  • Like 7
Posted
Just now, MicaL said:

Kävi myös mielessä, mutta vanhan on hyvä kömpiä sänkyyn kun se ei ole liian matalalla :D 

 

Tapahtumissa on myös nähty että kun sänky on liian korkealla niin yöllä on käynyt ylivoimaiseksi se sänkyyn kiipeäminen, että mieti nyt tarkkaan... :P

  • Like 1
Posted

Pitää olla luolasukeltaja että uskaltaa mennä ropaamaan konehuoneeseen jos peräluukku on 20 cm korkea ja peräylityksen takia metrin syvällä. Toisaalta vois sängyn patjaan tehdä manusluukun niin vois makoilla mukavasti ja roplata samalla kaasaria...

Posted

Eiköös noissa matkaajissa ollut tuolla lattian alla luukku josta pääsi konetta ropaamaan. Ei liene hassumpi idis tuohonkaan toteuttaa?

 

Jos tekisin tuommoista kesäkäyttöön niin vahvasti pohtisin nostokattoa, sillä saisi ilmavastusta pienennettyä merkittävästi, js ei tarvitsisi tehdä tuota alkovia tohon hytin päälle ihan täyskorkeana....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...