Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted

Amerikantuliaisiin pitäisi katsoa sopivat venttiilit ja imusarjat. Aihiot löytyisi IDF ja IDA- jaolla, katsotaan kummalla mennään.

 

 

IMG_20201121_190120_1.jpg

IMG_20201121_190105_1.jpg

  • Like 2
Posted

 

Oliskohan tuossa sitten seuraava isompi metallikäsityöprojekti, 4-1 pakosarja moottorin yli kahdella tai kolmella eri putkihalkaisijalla. Talliin pitää tosin raivata tilaa että saa moottorin hylsyn telineeseen.

 

IMG_20201123_205150_1.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Vahat pintaan.

AG:n punainen alle ja collinite siihen päälle. 

Mitä vahoja muut on tykännyt käyttää? 

DSC_0089.JPG

Edited by Jagz
Posted
15 hours ago, Jagz said:

Vahat pintaan.

AG:n punainen alle ja collinite siihen päälle. 

Mitä vahoja muut on tykännyt käyttää? 

DSC_0089.JPG

Jätä tuo ag punainen pois välistä niin colli kestää paremmin. Tai vaihtoehtoisesti voit kyllä putsata auton ag punaisella kun on hyvä puhdistava vaha (muuhun siittä ei oikein olekkaan), mutta se pitäisi saada pois esim ipalla ennen collia niin saat paremmin kestävän pinnan.

 

Mutta itse kysymykseen niin fussolla menee käyttikset ja harrasteet tullut vahailtua tällä

meguiars-gold-class-carnauba-plus-premiu

 

Posted (edited)

Mulla on käyttiksessä ensimmäistä kertaa Fusso. Mielenkiintoista nähdä miten kestää. Talvella tulee kuitenkin käytyä konepesussa, joten valittava harjaton ja ilman liuotinta.

Edited by mikan
Posted
13 hours ago, mikan said:

Mulla on käyttiksessä ensimmäistä kertaa Fusso. Mielenkiintoista nähdä miten kestää. Talvella tulee kuitenkin käytyä konepesussa, joten valittavat harjaton ja ilman liuotinta.

Fussoa on käytetty joku viitisen vuotta, kaks kertaa vuodessa kun vetää niin riittää. Pesen pp cleanilla    sen minkä pesen ja hyvin on pysyny.

Posted

Mikä on pp clean?  Mä en oikein pysty pesemään käsin talvella kotipihassa. Pitäis mennä jonnekin TI-halliin, Prismaan tai vastaavaan. 

Posted
On 11/25/2020 at 5:47 PM, Jagz said:

Mitä vahoja muut on tykännyt käyttää? 

 

 

Tykkäämisestä en tiedä, mutta lopputulos oli vanhan käyttöauton punaisessa pinnassa tosi hyvän näköinen: Bilt-Hamber on valmistaja ja auto-balm on vaha. Kiinteätä tököttiä ja vaatii puhdistusvahan alle, tuossa ei ole mitään hiovia osia.  Tuota sanotaan myyntivahaksi: Vanhakin pinta on vähän aikaa tosi nätti, kesällä ehkä kuukauden, sitten alkaa kärsiä, varsinkin jos joutuu pesemään usein.

 

Kamala työ koska puhdistusvahakierros alle ja tuokin levitetään (vaha)koneella tasaisen pinnan saamiseksi. Mutta tulee hyvä pinta, työmäärä kirjaimellisesti näkyy.

 

Paremmassa maalissa olevaan autoon vetäisin viime kesänä Bilteman biovahan,  (36-1739) ei voi valittaa siitäkään, kiiltoa tuli ja pysyi varmaan kuukauden ihan nätin näköisenä. En minä sen enempää odottanutkaan kun hintaa oli 9,50/500ml. Auton vahaus on hyvää jumppaa joten työtä ei lasketa. :)

Posted

Joku tuon kuplan edellisistä omistajista oli päättänyt ettei tuota koppaa enään irroteta alustasta ja mennyt hitsaamaan sen saumalla alustaan jokapuolelta kiinni. Minäpä päätin toisin ja otin puukkosahan ja rälläkän käteen.

20201130_205850.jpg

20201130_205910.jpg

  • Like 5
Posted

Taitaa tämänpäivän hommat olla pulkassa. Apparin kylki saatu pellille ja nokkapellin raot saatu kuriin. Kädet alkaa olemaan siinäkunnossa että huomisen voisi melkein tehdä jotain muuta.

20201202_201235.jpg

  • Like 4
Posted

 

Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍

 

 

IMG_20201202_210815_1.jpg

  • Like 2
Posted
1 hour ago, wp said:

 

Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍

 

 

IMG_20201202_210815_1.jpg

 

8000rpm lienee noin 400mm torven päästä venalautaseen? Eri laskurit antaa hieman eri tuloksia. Ainakin mitä mä oon kattellu. Voin toki jälleen olla aivan väärässä. 😊

Posted
2 hours ago, mikko k said:

 

8000rpm lienee noin 400mm torven päästä venalautaseen? Eri laskurit antaa hieman eri tuloksia. Ainakin mitä mä oon kattellu. Voin toki jälleen olla aivan väärässä. 😊

 

Lainasin Johannes Perssonin ajatuksia, mitä itse olen omassa penkissä mitannut koko imupuolen häviötä niin liian pienellä halkaisijalla vrt kokonaispituus imutorven suulle prosentuaalinen häviö kasvaa kohtuu korkeaksi. Paras Bosch FLA alustadynolappu 40mm kaasuttimella ja 34mm kurkulla 192hv/232Nm, 200Nm jo 2500 rpm alkaen avasi uusia näkemyksiä. Moottori oli 2127cc, 98E bensalla / kolmas kertaluku imupuolellle ja noin 750mm/primäärit pakopuolella, 2,5" kollektorin halkaisijalla ja pituus muun moottorin mukainen. Menen jatkossakin näillä teorioilla, itse kukin tekee moottorinsa omilla spekseillään.

Posted
2 hours ago, Mäki said:

Mitkä kannet nuo ovat?

 

Alexin mallintamat billetit, ymmärtääkseni teidän nurkilla työstetyt. Pohojanmaalla viimeistelty, jostain syystä näitä aina kulkeutuu meidän nurkille. Hienot joka tapauksessa, kotimaista laatutyötä ja etenkin mallinnusta.

  • Like 1
Posted
2 hours ago, mikko k said:

 

8000rpm lienee noin 400mm torven päästä venalautaseen? Eri laskurit antaa hieman eri tuloksia. Ainakin mitä mä oon kattellu. Voin toki jälleen olla aivan väärässä. 😊

 

Unohtui tuosta äskeisestä että pitää ajatella myös tilavuutta tuossa imuhormissa, lyhyt ja isompi keskihalkaisija resonoi aivan eri kierrosluvulla kuin pidempi ja keskimäärin hoikempi putki vaikka pituuden mukaan pitäisi mennä samoihin.

  • Like 1
Posted

Eilen tuli uudet sähköjohdot, tiivisteitä, kattoverhoilu ja lattian verhoilut Brasiliasta, ihan helppoa ei ole tilaaminen, kaupat toimittavat vain Brasilialaisiin osoitteisiin, sähköposteihin ei vastata jne.

Ajoneuvon alkuperäinen moottori löytyi Tanskasta ja sekin tuli eilen omaan talliin. 
 

Kohteena Karmann Ghia TC

803F221E-7905-4CA1-B250-4F20204A14BF.jpeg

9AEA89D1-7E0D-4F68-92B4-C6174781F649.jpeg

517E8147-22CA-4E4D-80C5-19B0FE0A12D8.jpeg

  • Like 4
Posted
15 hours ago, wp said:

 

Alexin mallintamat billetit, ymmärtääkseni teidän nurkilla työstetyt. Pohojanmaalla viimeistelty, jostain syystä näitä aina kulkeutuu meidän nurkille. Hienot joka tapauksessa, kotimaista laatutyötä ja etenkin mallinnusta.

Minulla oli myös tuollainen kansihanke käynnissä alihankkijalla tuolla Satakunnassa muutama vuosi sitten. Koneistukset hoidettiin mallikkaasti Special Motors Engineeringissä, mutta kansien suunnittelu oli täysin luokatonta. Lopputuloksena oli kahden tonnin alumöntti, jonka annoin Alexille uudelleen mallinnettavaksi, jos jollakulla olisi vaikka tarvetta. Jos nyt lähtisin tuollaiseen billekansihankkeeseen, niin ostaisin valmiit kannet JPM:ltä tai Mexxspeed Racingilta. Itse taidan pidättäytyä vanhoissa ARPM:n kansissa, jotka osoittauivat virheettömiksi ja virtaavat sen verran, mitä Terminatorit jaksavat pumpata.

Posted

Ovaali projektissa totesin että en tule saamaan penkkiä riittävän taakse näin pitkäkoipisena. Penkin kiskot näytti vedetyn pistehitsein lattiaan noin 7-8cm välein, ajattelin että eihän tuo nyt ole kummoinen homma siirtää niitä vähän... Luulen että repsikan penkki on ihan hyvä noin 😄

IMG_20201206_155241.jpg

Posted

Keula alkaisi olemaan näkyviltä pelleiltään puhtaana. Katossa on puoli senttiä pakkelia muttei yhtään ruttua mitä kyllä hieman ihmettelin. Vaatteetkin muuttui mukavan vaaleiksi.

Pitäisiköhän tälle tehdä oma projutopicci kun tuntuu etenevän kumman nopeaa tahtia.

20201206_192555.jpg

20201206_191803.jpg

  • Like 3
Posted
11 hours ago, jupsu said:

 

Pitäisiköhän tälle tehdä oma projutopicci kun tuntuu etenevän kumman nopeaa tahtia.

 

Ehdottomasti aina kannattaa. Liian moni jättää projektitopikin tekemättä.

Posted
15 hours ago, MU said:

Ovaali projektissa totesin että en tule saamaan penkkiä riittävän taakse näin pitkäkoipisena. Penkin kiskot näytti vedetyn pistehitsein lattiaan noin 7-8cm välein, ajattelin että eihän tuo nyt ole kummoinen homma siirtää niitä vähän... Luulen että repsikan penkki on ihan hyvä noin 😄

IMG_20201206_155241.jpg

 

Jossain näin hyvän topicin missä pitkä kaveri oli penkin runkoa muokkaamalla madaltanut penkkiä ja samalla siirtänyt sitä jokusen sentin taaksepäin. Toistaiseksi itselläni ei ole ollut tätä ongelmaa, vaikkain 190cm pitkä olenkin. Tietty kolkkien suosiminen harrasteina on auttanut asiaa.

Posted

Joo,rungon muokkauksella ajattelin minäkin selvitä mutta totesin ettei siitä fiksun näköistä saa kun haluan penkkiä kuitenkin lähes 10 senttiä taaemmas. Niin ja ei ole tulossa orkkis penkkejä. No uudet kiskot on tilattu ni saa nyt mieleisensä.

  • Like 1
Posted (edited)

Peltien asennusta ja vaihtimet paikalleen. Lisäksi koe sovitin Riechert:n imari/ solex 34pci kaasari settiä paikoilleen... 

 

IMG_20201207_123721.jpg

 

Mites näitä csp:n haitareita saapi venytettyä piremmmäksi? 

Vastaus: ei mitenkää, kos ne on väärinpäin, saatana mäntti 🤣

 

IMG_20201207_140402.jpg

 

Mihinkäs väliin nämä palikat kuuluu?? Tuli blackout🙄

 

 

pan widget

IMG_20201207_121343.jpg

Edited by sleepercooler
Posted

Vasempia tulee vaan yks ja toinen tosta oikeelta ja menee taaimmaisten sylinterien helmoihin ja tulee kiinni sylinterien päällä oleviin pelteihin.

Posted

Eikös nämä pikku patarauta kasit yms. Kuuluisi tonne Overdrive osastoon..

Jos Kaaleppi haluaa kuulla kunnon V8 jytinät, niin naapurissani Plymont Valiant veturin blowerilla, joka oikeasti jytisee..

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...