VW-63 Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Eikös tämä epätasainen täytös toteudu siis kaikilla T1 moottorin vakioimusarja rekenteilla riippumatta onko 1 vai 2 reikä kannet? Samoja ongelmia löytyy varmaan aika useista kaasarikoneista, joissa imusarjat ovat usein jonkinlaisia kompromisseja. Ameriikan poijjat ovat ratkaiseet ongelmaa mm. tekemällä nokka-akseliin eri nokkakulmaa "ongelmallisimmille" sylintereille. Olettaisin että näissä koneissa voi kuitenkin olla myös täytöksen lisäksi seossuhteessa jotain eroa, koska sytkä tai kaasari ongelmien aikana tulpista saattaa huomata onko ne olleet juuri näissä "ongelmallisissa" sylintereisä. Quote Link to comment
multanen Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Eikös tämä epätasainen täytös toteudu siis kaikilla T1 moottorin vakioimusarja rekenteilla riippumatta onko 1 vai 2 reikä kannet?. Kyllähän se on juuri näin. Olen monesti miettinyt että onko vakioimusarjan vaakaputki tarkoituksella suora. Eli että olisi haettu jotain vuorovaikutusta vas. ja oik. puolen välillä? Välillä kun nuo VW:n insinöörit on yllättäneet viisaudellaan mitä on jo silloin ollut käytössä... Jotta seokset voisi olla erilaiset pitäisi sylinterien osata imaista eri suhteessa ilmaa ja bensaa. Onnistuukohan tämä ilman Megan tarjoamaa erikoistekniikkaa? ;) Olen nyt toistaiseksi siinä uskossa että samaa soppaa menee kaikille pytyille, hieman eri määrä vaan jos ei ole jokaiselle omaa samanarvoista imureittiä. Quote Link to comment
JaniM Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 No sanotaan että siamilaiset alkaneet käymään paremmin Megalla ja jopa ajettavissa viimesimmillä koodeilla. Sekventiaalisuus auttaa. Ei ole tullut tutkittua tuota siamilaista sekventiaalisuutta ite koskaan, kun ei tarvetta ollut. Yks olis jos laittaisi kaksi suutinta per puoli samaan kohtaan. Suuttimia kun pystyy trimmaamaan ruiskutuksen määrää sekventiaalisuuden avulla, jolloin saisi tuota tilannetta parannettua. Ei tietty sivistynein, mutta pystyisi hieman kikkaileen näillä primitiivisillä ohjaimilla. Lämpöanturia vaan putkeen kiinni tarkkaileen tilannetta. Quote Link to comment
JaniM Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Tai tuli mieleen jos johdottaisi yhden suuttimen kahdella eri lähdöllä. Toinen lähtö eri määrällä trimmattu. Ilmamäärään ei tietty voi vaikuttaa hirveesti. Quote Link to comment
HSuomi Posted January 19, 2016 Author Share Posted January 19, 2016 Miksi pitää yksikurkkuisilla leikiä? 1 Quote Link to comment
tolvana Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Miksi pitää yksikurkkuisilla leikiä? Miksei? 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Miksi pitää yksikurkkuisilla leikiä? Just näiden kysymysten takia.... ;) 1 Quote Link to comment
Meto Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Ruiskuahan ei tarvinnut muutoskatsastaa? Läppärungot/ruisku tulossa tuplien tilalle.. Viime kesänä kysäisin katsastuksen yhteydessä että mitä jos asentaisi ruiskun..mutisi jotain teholapusta Quote Link to comment
VW-63 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 1.10.2015 jälkeen homma menee ruiskun osalta näin, kun tehopainosuhdetta ei aliteta. TRAFI/8777/03.04.03.00/2013 "Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %." Lisäksi samaisessa dokumentissa sanotaan: "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta." Moottorin muutoksissa ei erikseen mainita, että niitä ei tarvitse muutoskatsastaan niin kuuluuko ne nyt sitten tuon mukaan katsastaa? Ennen oli selvästi merkitty. Voiko Trafi nyt pakottaa muutoskatsastamaan vanhoilla säännöillä (779/1998) ilman rekisteriotemerkintöjä ruiskusta ja ilman muutoskatsatusta laitetun ruiskun? 1 Quote Link to comment
Meto Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Oli aika nuori katsastusetä ja ei osannut varmuudella sanoa muutoskatsastuksesta mitään..en sitten kysellyt enempää Itsellä käsitys ollut että ei tarvisi muutoskatsastaa Quote Link to comment
metake Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Moottorin muutoksissa ei erikseen mainita, että niitä ei tarvitse muutoskatsastaan niin kuuluuko ne nyt sitten tuon mukaan katsastaa? Ennen oli selvästi merkitty. Ihan yhtä selvästi se on nykyään mainittu, eli että ei tarvitse muuttoskatsastaa: 2.2 Moottorin muuttaminen Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. 2 Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 (edited) Dynolappua voivat vaatia? Toisin sanoen 7kg/kw joten esim. 700kg autoon saa nostaa tehoa vakio koneessa 100:aan kilowattiin ilman muutoskatsastusta.? :) Edited January 28, 2016 by Hebster52 Quote Link to comment
VW-63 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 (edited) Tuossa kohdassa 2.2 itsessään ei lue, että ei tarvitse muutoskatsastusta, mutta ei myöskään että tarvittaisiin. Muutoskatsastusmaininta on myös poistunut moottorin vaihtokohdasta. Muutoskatsastuksesta on vain yleinen maininta kohdassa 1.4 Yleiset periaatteet "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta." Muutoskatsastuksen edellytyksiä ei tarkemmin määräyksessä eritellä. Alustapuolella on kyllä mainintoja mitkä eivät tarvitse muutoskatsastusta. VANHA MÄÄRÄYS 5 § Moottorin vaihto 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen. 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:... UUSI 2.1 Moottorin vaihtoMoottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan alkuperäistä pienempi.Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:... Edited January 28, 2016 by VW-63 Quote Link to comment
aapsi Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 (edited) vähän kysymystä tuosta kortin kolvaamisesta heräsi. Tuon sekventiaali lisäkortti kolvataan osittain samoihin paikkoihin kuin kellopiirin komponentit, joten voiko koko kellopiirin jättää kolvaamatta tuohon korttiin eli ohjeessa vaiheet 27-40, vai kolvataanko nuo loput komponentit kiinni mitä tässä ohjeessa ei ole merkitty "poistettavaksi"? 3.0 kortti tosiaan. EDIT: onkohan tässä nyt mennyt meikäläiselläkin puurot ja vellit sekaisin manuaaleja pyöritellessä kun en enää päässyt kiinni omaan ajatusmaailmaankaan... saa vastata kysymykseenkin mutta taisin linkata väärät ohjeet tuohon tai sitten ajatus sekosi pahasti.. Edited February 4, 2016 by aapsi Quote Link to comment
JaniM Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Kellopiiriä ei tartte MS2/3 prossun kanssa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Löytyykö joltain vinkkiä ykskurkkuläppärungoista? Kokoa tyyliin 35-40mm... :) Quote Link to comment
Ketsa Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Jos pitää olla vain yks läppä per kansi, niin noi vois olla hyvä kompromissi. Voi edes kannet pitää hyvinä ;-) https://vwspeedshop.com/product.php?productid=16759 1 Quote Link to comment
JaniM Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Kadronin läpät. Matalia ja imusarjan pajattaa. Ne tais olla 40mm luokkaa. Sit oli prätkien läpät, olikohan joku Suitsa missä kaikki erillisiä runkoja ja 40 mm luokassa. Kelkoissa/mökkäreissä kans käytettään pienempiä. Nettivaraosassa ollut välillä myynnissä edullisesti tai ebaystä varmaan löytyy. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 BMW boxerista? http://www.ebay.de/itm/BMW-R850RT-R1100RT-Drosselklappe-L-R-throttle-box-L-R-gasklephuis-L-R-compleet-/151968960225?hash=item23620e4ee1:g:MnIAAOSwFMZWrkua Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Nyt pitäisi tuohon mopoon rakennella pakoputkisto taas kerran... Hankalaksi menee putkiston yhdistäminen 1,2-3,4 joten ajattelin lambdan laittaa jommallekummalle puolelle, niin että lukee vaan kahta sylinteriä. Onko väliä kummalle puolelle laitan? Quote Link to comment
mikan Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Löytyykö joltain vinkkiä ykskurkkuläppärungoista? Kokoa tyyliin 35-40mm... :) http://www.specialmotorsengineering.fi/fi/WEBSHOP/läppärungot.html t. Mika Quote Link to comment
tolvana Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Nyt pitäisi tuohon mopoon rakennella pakoputkisto taas kerran... Hankalaksi menee putkiston yhdistäminen 1,2-3,4 joten ajattelin lambdan laittaa jommallekummalle puolelle, niin että lukee vaan kahta sylinteriä. Onko väliä kummalle puolelle laitan? Hitsuuta mutteri anturia varten molempiin putkiin valmiiksi ja vaihdat vaan anturin paikkaa välillä. Tai pröystäilet ja ostat kaksanturisen mallin. Quote Link to comment
Soukka Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Nyt se jo käy, mutta ei sammunut avaimesta. Otin herätevirran megalle puolalle menevästä johdosta. Siinä samassa johdossa on haara merkkivaloille ja kun käänsin virrat pois avaimesta mega sai edelleen herätteen latauksen merkkivalon kautta. Nyt ei enää järki kulje... Jos laitan diodin siihen johtoon, joka menee merkkivalolle, niin toimiiko silloin laturi ja latauksen merkkivalo normaalisti? Ja minkälainen diodi siihen pitäs laittaa? Ihan joku 1N4005 vaikka toimii tuossa valopiuhassa. Mulla sama ongelma mutta partco ei ainakaan myy enää tuota 1n4005 niin tilalle varmaan käy jompikumpi alla olevista? http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1800&products_id=2776 http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1800&products_id=2774 Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 (edited) Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa. Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa? Edited July 15, 2016 by MikkoL Quote Link to comment
jaketech Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa. Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa? ralliautoissa ollaan käytetty välitankkia, tilavuus jotain litra/pari. siirtopumppu täytää välitankkia ja siittä eteenpäin painepumpulla suuttimille. paluu sitte välitankkiin. ollaan lisaksi laitettu paluu tankkiin mutta taitaa se toimiia vaikka ei oliskaan paluulinjaa tankkiin. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 ok. tarvii varmaan kokeilla ja jos lämpenee liikaa niin se paluulinja tehdään sitten jälkeen. Quote Link to comment
Jooo Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa. Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa? Mulla oli ennen tuollainen systeemi, mulla ei ainakaan mitään ongelmaa Quote Link to comment
peruskallio Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Itsellä on tuollainen pieni tankki alkuperäisen tankin alla. Täyttyy painovoimalla ja kierrättää tosin paluun kanssa sieltä polttoainetta. Kyllähän se kuumenee ja varsinkin lämpimillä keleillä pumppu alkaa pitämään aikas sirkkelin ääntä... Ei ole ongelmia ollut, mutta ei varmaan haittaa olisi jos pumpun tehoa jollain vastuksella saisi vähän suitsittua. Pumppuna boshin 044 Kysymykseen vastaten, jos ei mitään tautisen tehokasta pumppua laita toimii varmasti. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Oliks se niin että jos haluaa sekventiaalisen ruiskutuksen ja käyttää jotain puolapakettia niin riittää että nokalta tulee pulssi per kierros vai tartteeko se neljä pulssia per kierros? Quote Link to comment
peruskallio Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 (edited) Piisaa 1pulssi/nokan kierros. N. Pari hammasta tai enemmän kampiakselin pyörän tyhjää kohtaa ennen. Ei tarkka kohdastaan, kunhan saa triggeröinnin "toisen (180ast.) ykk.n jälkeen ja jonkinverran ennen tyhjää kampuran pyörän kohtaa. edit.oletin siis että megasta kyse, muusta ei tietoa. http://www.msextra.com/doc/pdf/MS3baseV30_Hardware-1.4.pdf Tuolta alkaen sivu 131 Edited July 21, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Hidasta tämä oppiminen... eli jos ostan http://autotune.fi/tuote/623/sytytyspuola-bosch-hukkakipinapuola-paateasteella-4-syl niin tartteeko se korttiin jotain modauksia ja pelittääkö se ilman nokka-akselin asentoanturia? Quote Link to comment
x-pj Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Hukkakipinäpuolan kanssa ei tarvita nokan asentotunnistusta. Lähetetään kipinä 1 ja 3 tai 2 ja 4 pyttyihin ja se syttyy missä puristustahti. Ei mulla ainakaan tarvinnut tehdä mitään modauksia korttiin. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 (edited) Skventaalista sytkää/ruiskua ei saa ilman nokan asennon tunnistusta, tai muuta tietoa siitä missä sylinterissä on puristustahti. Hukkakipinässä kipinä ja polttoaine laitetaan 2 sylinteriin yhtäaikaa (ennen imuventtiilin avautumista käsittääkseni) ja syttyy siellä missä puristustahti on. Ei se toisenkaan sylinterin polttoaine hukkaan mene, mutta hieman taloudellisempi sekventaalinen voi olla. (polttoaine pyritään ruiskuttamaan imuventtiilin aukioloaikana, vaatii isommat suuttimet) Sekventaalisessa voi myös säätää sylinterikohtaisesti ennakkoa ja polttoaineen määrää, esim. Pakolämpöjen peusteella, hukkakipinässä ei, mutta riittää triggeröinti ainoastaan kampiakselilta ja johdotukset ehkä hieman yksinkertaisemmat. Riippuen kortista ei kauheita modifiointeja sekventaalinenkaan tarvitse, omaan mega 3 piti joku hyppyjohto tai kaksi tinata. Edited July 23, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 OK, entäs onko mahdollista tehdä kombinaatio sekventiaalinen ruiskutus ja tuo hukkakipinäpuola? Vai kannattaisko laittaa joku muu sytytys? Quote Link to comment
x-pj Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Skventiaalinen ruiskutuskin edellyttää nokan asentotunnistusta, jotta tietää missä pytyssä on imutahti. Skventiaalisesta polttoaineen ruiskutuksesta ei taida näissä vehkeissä juurikaan hyötyä olla. Aika isot pitää suuttimet olla, jos meinaa bensan sylinteriin venttiilin aukiollessa ruiskuttaa. Toki pieneillä kierroksilla voi onnistua. Mulla oli edellisessä versiossa täyskaasulla kovilla kierroksilla suuttimet auki 98% ajasta. Quote Link to comment
Soukka Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Autotunen sekventiaali atecu boxin saa toimimaan hukkakipinänä kun vaihtaa vain asetuksia jos ei heti halua tehdä sekventiaalista. Hintaero kuitenkin aika minimaalinen. Quote Link to comment
HSuomi Posted July 23, 2016 Author Share Posted July 23, 2016 (edited) saisko sen sekventiaalin tunnistuksen kätevästi keinuvivusta kun poraisi venakoppaan reijän ja siitä induktiivinen anturi sisään? Millä tyylillä noita anturointeja on kuplassa tehty? Ja onko vaivan arvoista? Kyllä mulla ainakin hukkasysteemi toimi moitteetta. Edited July 23, 2016 by HSuomi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.