Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Posted

Eikös tämä epätasainen täytös toteudu siis kaikilla T1 moottorin vakioimusarja rekenteilla riippumatta onko 1 vai 2 reikä kannet?

Samoja ongelmia löytyy varmaan aika useista kaasarikoneista, joissa imusarjat ovat usein jonkinlaisia kompromisseja. Ameriikan poijjat ovat ratkaiseet ongelmaa mm. tekemällä nokka-akseliin eri nokkakulmaa "ongelmallisimmille" sylintereille.

Olettaisin että näissä koneissa voi kuitenkin olla myös täytöksen lisäksi seossuhteessa jotain eroa, koska sytkä tai kaasari ongelmien aikana tulpista saattaa huomata onko ne olleet juuri näissä "ongelmallisissa" sylintereisä.

Posted

Eikös tämä epätasainen täytös toteudu siis kaikilla T1 moottorin vakioimusarja rekenteilla riippumatta onko 1 vai 2 reikä kannet?.

Kyllähän se on juuri näin.

Olen monesti miettinyt että onko vakioimusarjan vaakaputki tarkoituksella suora. Eli että olisi haettu jotain vuorovaikutusta vas. ja oik. puolen välillä? Välillä kun nuo VW:n insinöörit on yllättäneet viisaudellaan mitä on jo silloin ollut käytössä...

 

Jotta seokset voisi olla erilaiset pitäisi sylinterien osata imaista eri suhteessa ilmaa ja bensaa. Onnistuukohan tämä ilman Megan tarjoamaa erikoistekniikkaa?  ;)

Olen nyt  toistaiseksi siinä uskossa että samaa soppaa menee kaikille pytyille, hieman eri määrä vaan jos ei ole jokaiselle omaa samanarvoista imureittiä.

Posted

No sanotaan että siamilaiset alkaneet käymään paremmin Megalla ja jopa ajettavissa viimesimmillä koodeilla. Sekventiaalisuus auttaa. Ei ole tullut tutkittua tuota siamilaista sekventiaalisuutta ite koskaan, kun ei tarvetta ollut.

Yks olis jos laittaisi kaksi suutinta per puoli samaan kohtaan. Suuttimia kun pystyy trimmaamaan ruiskutuksen määrää sekventiaalisuuden avulla, jolloin saisi tuota tilannetta parannettua.

Ei tietty sivistynein, mutta pystyisi hieman kikkaileen näillä primitiivisillä ohjaimilla. Lämpöanturia vaan putkeen kiinni tarkkaileen tilannetta.

Posted

Tai tuli mieleen jos johdottaisi yhden suuttimen kahdella eri lähdöllä. Toinen lähtö eri määrällä trimmattu. Ilmamäärään ei tietty voi vaikuttaa hirveesti.

Posted

Ruiskuahan ei tarvinnut muutoskatsastaa? Läppärungot/ruisku tulossa tuplien tilalle..

Viime kesänä kysäisin katsastuksen yhteydessä että mitä jos asentaisi ruiskun..mutisi jotain teholapusta

Posted

1.10.2015 jälkeen homma menee ruiskun osalta näin, kun tehopainosuhdetta ei aliteta.

 

TRAFI/8777/03.04.03.00/2013

"Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %."

 

Lisäksi samaisessa dokumentissa sanotaan:

 

"Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta."

 

Moottorin muutoksissa ei erikseen mainita, että niitä ei tarvitse muutoskatsastaan niin kuuluuko ne nyt sitten tuon mukaan katsastaa? Ennen oli selvästi merkitty.

Voiko Trafi nyt pakottaa muutoskatsastamaan vanhoilla säännöillä (779/1998) ilman rekisteriotemerkintöjä ruiskusta ja ilman muutoskatsatusta laitetun ruiskun?

  • Like 1
Posted

Oli aika nuori katsastusetä ja ei osannut varmuudella sanoa muutoskatsastuksesta mitään..en sitten kysellyt enempää

Itsellä käsitys ollut että ei tarvisi muutoskatsastaa

Posted

Moottorin muutoksissa ei erikseen mainita, että niitä ei tarvitse muutoskatsastaan niin kuuluuko ne nyt sitten tuon mukaan katsastaa? Ennen oli selvästi merkitty.

Ihan yhtä selvästi se on nykyään mainittu, eli että ei tarvitse muuttoskatsastaa:

 

2.2 Moottorin muuttaminen

 

Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.

  • Like 2
Posted (edited)

Dynolappua voivat vaatia?

 

Toisin sanoen 7kg/kw joten esim. 700kg autoon saa nostaa tehoa vakio koneessa 100:aan kilowattiin ilman muutoskatsastusta.? :)

Edited by Hebster52
Posted (edited)

Tuossa kohdassa 2.2 itsessään ei lue, että ei tarvitse muutoskatsastusta, mutta ei myöskään että tarvittaisiin.

Muutoskatsastusmaininta on myös poistunut moottorin vaihtokohdasta. Muutoskatsastuksesta on vain yleinen maininta kohdassa 1.4 Yleiset periaatteet

"Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta."

 

Muutoskatsastuksen edellytyksiä ei tarkemmin määräyksessä eritellä. Alustapuolella on kyllä mainintoja mitkä eivät tarvitse muutoskatsastusta.

 

VANHA MÄÄRÄYS

5 § Moottorin vaihto

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:...

 

UUSI

 

2.1 Moottorin vaihto
Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan alkuperäistä pienempi.
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:...

Edited by VW-63
Posted (edited)

vähän kysymystä tuosta kortin kolvaamisesta heräsi. Tuon sekventiaali lisäkortti kolvataan osittain samoihin paikkoihin kuin kellopiirin komponentit, joten voiko koko kellopiirin jättää kolvaamatta tuohon korttiin eli ohjeessa vaiheet 27-40, vai kolvataanko nuo loput komponentit kiinni mitä tässä ohjeessa ei ole merkitty "poistettavaksi"? 3.0 kortti tosiaan.

 

EDIT: onkohan tässä nyt mennyt meikäläiselläkin puurot ja vellit sekaisin manuaaleja pyöritellessä kun en enää päässyt kiinni omaan ajatusmaailmaankaan... saa vastata kysymykseenkin mutta taisin linkata väärät ohjeet tuohon tai sitten ajatus sekosi pahasti..

Edited by aapsi
  • 2 weeks later...
Posted

Kadronin läpät. Matalia ja imusarjan pajattaa. Ne tais olla 40mm luokkaa. Sit oli prätkien läpät, olikohan joku Suitsa missä kaikki erillisiä runkoja ja 40 mm luokassa. Kelkoissa/mökkäreissä kans käytettään pienempiä. Nettivaraosassa ollut välillä myynnissä edullisesti tai ebaystä varmaan löytyy.

  • 1 month later...
Posted

Nyt pitäisi tuohon mopoon rakennella pakoputkisto taas kerran...

Hankalaksi menee putkiston yhdistäminen 1,2-3,4 joten ajattelin lambdan laittaa jommallekummalle puolelle, niin että lukee vaan kahta sylinteriä. 

Onko väliä kummalle puolelle laitan?

Posted

Nyt pitäisi tuohon mopoon rakennella pakoputkisto taas kerran...

Hankalaksi menee putkiston yhdistäminen 1,2-3,4 joten ajattelin lambdan laittaa jommallekummalle puolelle, niin että lukee vaan kahta sylinteriä. 

Onko väliä kummalle puolelle laitan?

Hitsuuta mutteri anturia varten molempiin putkiin valmiiksi ja vaihdat vaan anturin paikkaa välillä. Tai pröystäilet ja ostat kaksanturisen mallin.
  • 1 month later...
Posted

Nyt se jo käy, mutta ei sammunut avaimesta.

Otin herätevirran megalle puolalle menevästä johdosta. Siinä samassa johdossa on haara merkkivaloille ja kun käänsin virrat pois avaimesta mega sai edelleen herätteen latauksen merkkivalon kautta. Nyt ei enää järki kulje... Jos laitan diodin siihen johtoon, joka menee merkkivalolle, niin toimiiko silloin laturi ja latauksen merkkivalo normaalisti? Ja minkälainen diodi siihen pitäs laittaa?

Ihan joku 1N4005 vaikka toimii tuossa valopiuhassa.

 

Mulla sama ongelma mutta partco ei ainakaan myy enää tuota 1n4005 niin tilalle varmaan käy jompikumpi alla olevista?

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1800&products_id=2776

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1800&products_id=2774

  • 2 months later...
Guest MikkoL
Posted (edited)

Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa.

Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa?

Edited by MikkoL
Posted

Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa.

Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa?

 

ralliautoissa ollaan käytetty välitankkia, tilavuus jotain litra/pari. siirtopumppu täytää välitankkia ja siittä eteenpäin painepumpulla suuttimille. paluu sitte välitankkiin. ollaan lisaksi laitettu paluu tankkiin mutta taitaa se toimiia vaikka ei oliskaan paluulinjaa tankkiin.

Guest MikkoL
Posted

ok. tarvii varmaan kokeilla ja jos lämpenee liikaa niin se paluulinja tehdään sitten jälkeen.

Posted

Mahtaisko sellainen toimia että tekis esim. rosterista 2-4 litran kokoisen "tankin" takapenkin alle ja johon tulisi lähdöt (meno/paluu) ruiskua varten. Tätä kyseistä säiliötä täyttäisi nykyinen polttoainepumppu alkuperäistä polttoainelinjaa pitkin, mutta ei olisi ollenkaan paluu linjaa.

Mahtaako polttoaine kuumentua liikaa pienessä säiliössä koska siellähän ei vaihtuisi aine kun vain sen mitä auto kuluttaa?

Mulla oli ennen tuollainen systeemi, mulla ei ainakaan mitään ongelmaa

Posted

Itsellä on tuollainen pieni tankki alkuperäisen tankin alla. Täyttyy painovoimalla ja kierrättää tosin paluun kanssa sieltä polttoainetta.

Kyllähän se kuumenee ja varsinkin lämpimillä keleillä pumppu alkaa pitämään aikas sirkkelin ääntä... Ei ole ongelmia ollut, mutta ei varmaan haittaa olisi jos pumpun tehoa jollain vastuksella saisi vähän suitsittua. Pumppuna boshin 044

 

Kysymykseen vastaten, jos ei mitään tautisen tehokasta pumppua laita toimii varmasti.

Posted

Oliks se niin että jos haluaa sekventiaalisen ruiskutuksen ja käyttää jotain puolapakettia niin riittää että nokalta tulee pulssi per kierros vai tartteeko se neljä pulssia per kierros?

Posted (edited)

Piisaa 1pulssi/nokan kierros. N. Pari hammasta tai enemmän kampiakselin pyörän tyhjää kohtaa ennen. Ei tarkka kohdastaan, kunhan saa triggeröinnin "toisen (180ast.) ykk.n jälkeen ja jonkinverran ennen tyhjää kampuran pyörän kohtaa.

 

edit.oletin siis että megasta kyse, muusta ei tietoa.

 

http://www.msextra.com/doc/pdf/MS3baseV30_Hardware-1.4.pdf Tuolta alkaen sivu 131

Edited by peruskallio
Posted

Hukkakipinäpuolan kanssa ei tarvita nokan asentotunnistusta. Lähetetään kipinä 1 ja 3 tai 2 ja 4 pyttyihin ja se syttyy missä puristustahti. Ei mulla ainakaan tarvinnut tehdä mitään modauksia korttiin.

Posted (edited)

Skventaalista sytkää/ruiskua ei saa ilman nokan asennon tunnistusta, tai muuta tietoa siitä missä sylinterissä on puristustahti.

 

Hukkakipinässä kipinä ja polttoaine laitetaan 2 sylinteriin yhtäaikaa (ennen imuventtiilin avautumista käsittääkseni) ja syttyy siellä missä puristustahti on. Ei se toisenkaan sylinterin polttoaine hukkaan mene, mutta hieman taloudellisempi sekventaalinen voi olla. (polttoaine pyritään ruiskuttamaan imuventtiilin aukioloaikana, vaatii isommat suuttimet)

 

Sekventaalisessa voi myös säätää sylinterikohtaisesti ennakkoa ja polttoaineen määrää, esim. Pakolämpöjen peusteella, hukkakipinässä ei, mutta riittää triggeröinti ainoastaan kampiakselilta ja johdotukset ehkä hieman yksinkertaisemmat.

 

Riippuen kortista ei kauheita modifiointeja sekventaalinenkaan tarvitse, omaan mega 3 piti joku hyppyjohto tai kaksi tinata.

Edited by peruskallio
Posted

Skventiaalinen ruiskutuskin edellyttää nokan asentotunnistusta, jotta tietää missä pytyssä on imutahti.

Skventiaalisesta polttoaineen ruiskutuksesta ei taida näissä vehkeissä juurikaan hyötyä olla. Aika isot pitää suuttimet olla, jos meinaa bensan sylinteriin venttiilin aukiollessa ruiskuttaa. Toki pieneillä kierroksilla voi onnistua. Mulla oli edellisessä versiossa täyskaasulla kovilla kierroksilla suuttimet auki 98% ajasta.

Posted

Autotunen sekventiaali atecu boxin saa toimimaan hukkakipinänä kun vaihtaa vain asetuksia jos ei heti halua tehdä sekventiaalista. Hintaero kuitenkin aika minimaalinen.

Posted (edited)

saisko sen sekventiaalin tunnistuksen kätevästi keinuvivusta kun poraisi venakoppaan reijän ja siitä induktiivinen anturi sisään?

 

Millä tyylillä noita anturointeja on kuplassa tehty? Ja onko vaivan arvoista? Kyllä mulla ainakin hukkasysteemi toimi moitteetta.

Edited by HSuomi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...