Jump to content

Kuplan moottorin tunnistus??


Guest severih

Recommended Posts

Posted (edited)

Kiittää ja kuittaa!!

Kovin on laiskanpuoleinen. 

Tänään kauppojen jälkeen Tampereelta Kotkaan ja joka ylämäessä vauhti tippui 80-> jopa kuuteenkymppiin.

Putkessa paukkuu niin perkeleesti kun vekslaa isompaa silmään/ laskee jalan kaasulta. Mistäs lähtis vikaa ettimään, käret ja ennakonsäädön tsekkasin ja olivat ok. 

Kulutus oli kuitenkin varsin kohtuullisella tasolla tolla pätkällä vaikka välillä tuuli niin perkeleesti et meinas peltoaukeilla lentää käpeikköön.

IMG_7060.jpg

Edited by ramtouch
Posted

Tutki kuitenkin hcb:n moottorista että on edes jotenkin autotyyppiset virranhakaja sekä kaasutin.

  • 2 weeks later...
Posted

Koneesta löyty numerot 126- 014094, teollisuusmoottori edellisten vastausten perusteella, mutta mistä tietää mikä koko?

Posted
38 minutes ago, askis said:

Koneesta löyty numerot 126- 014094, teollisuusmoottori edellisten vastausten perusteella, mutta mistä tietää mikä koko?

1600 ccm teollisuusmoottori ollut alun perin, nykyisistä sisuskaluista ei tietoa. Edelleen vastaukseni on 1600! Kaikki ei tunnu olevan kotona kuitenkaan!

Posted

Jep, se on selvä että kaikki ei ole kotona..mutta kiitos kumminkin kun vastasit, lähinnä mietin sitä että aikaisemmista viesteistä selvisi että tuo 126 alkuinen on teollisuuskone. Mutta onko aina 1600, sitä en löytänyt.. mut onneksi viisautta löytyy..ja kärsivällisyyttä. Tosin eka kertaa tätä kysyin..

  • 4 months later...
Posted

Törmäsin tähän keskusteluun kun koneen ostoa olen tekemässä mutta myyjä ei osaa sanoa mikä kone kyseessä.. Numerosarjaa ei löydy laturinjalan alta. Mistäs muuten voi päällisin puolin keksiä mikä kone kyseessä ilman että täytyy alkaa purkamaan kansia pois?

FB_IMG_1579631183397.jpg

received_167985064528779.jpeg

Posted (edited)

Niin ja imusarjassa on lähtö jarrutehostajalle, eli palliksen 1600 kone? 34 kaasari käy tuohon.

 

Eli ainakin 1300 😄

Edited by WescuM
Posted

Moottorin numero vois olla lohkon päällä jolloin se vois olla kotoisin kolmostyypistä. Mutta kuten Tutkija sanoi niin mistään ei voi tietää mikä tuo lopulta on. Paitsi purkamalla.

Posted
2 hours ago, arvuuttaja said:

Uudempi 1200 on kaks reikä kansilla ja ainakin -74 jenns..

Ei ole kyllä 1200 tullut kaksreikäkansilla. Itellä useampi -73 uuempi 1200 ja kaikki on yksreikäkansilla. Noihin uusiin 1200:siin saa heitettyä isomman koneen kamat sisään kun niissä on sama kampikammio kuin 1300:sissa ja 1600:sissa. Toki nuo 1300:sen kaksreikäkannet käy 1200:seen mutta niitä on harvemmin tullut nähtyä( itse rakentanut pari tällaista).  Eli aika varmaan tuohon jenssiin on kone vaihdettua tai sitten on vaihdettu alkuperäiseen koneeseen isomman koneen sisuskalut ja kannet.

Posted
14 hours ago, portu said:

Näyttäis olevan 2-reikä kansilla, että ei se 1200 ole ainakaan. 

Yksireikäiset kannet. Tuli myyjältä tietoa kun kuvat laittoi..

Posted
5 minutes ago, Arziek said:

Yksireikäiset kannet. Tuli myyjältä tietoa kun kuvat laittoi..

No sitten ei tiedä varmaan kukaan, mikä on. Eli auki vaan, jos on pakko tietää koko. Kuvan perusteella kannattaa avata kuitenkin. 

Posted
14 minutes ago, Arziek said:

 

Mistäs tuo voisi johtua että mitään moottorityyppinumeroa ei löydy? Varaosalohkot?

Posted



Moottorin numero vois olla lohkon päällä jolloin se vois olla kotoisin kolmostyypistä.


Öljynpaineanturin sijaintikin tukisi tätä, kun ei ilmeisesti alkuperäisessä paikassa ole jenkaa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted
3 hours ago, metake said:


 

 


Öljynpaineanturin sijaintikin tukisi tätä, kun ei ilmeisesti alkuperäisessä paikassa ole jenkaa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

 

Eli tosiaan type 3 koodi pitäisi löytyä about täältä.

 

Type3EngineNumberEarly2.jpg

  • Like 1
Posted (edited)
On 1/23/2020 at 7:07 PM, Tutkija said:

Et mistään

Kuutiot voi kattoa ilman purkamista

 

1  Kone  pukkiin ja kallista nii, että sytty-tulppa kannessa osottaa kattoa kohti

2 Tulppa kannesta veke ja kierrä ko. mäntä yläkuolokohtaan

3 Poista ylemmän kannen venakoppa ja pukki, jotta venat on kiinni

4 Vetäse öljyä sylinteriin, niin että sen pinta on tulpan kierteen yläreunassa

4,5 kiepauta mäntä alakuolokohtaan

5 Tän jälkeen lisää öljyä sisään sylinteriin, kunnes pinta on taas tulpan kierteen yläpäässä

6 Kerro  kohdan 5 lisätty öljy määrä moottorisi sylinterimäärällä

7 Sitten voit elvistellä laitteesi kuutioilla, muista osista mitään tietämättä 🙂

 

 

 

edit, lisätty 4,5 😞

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted
17 minutes ago, P_Valtonen said:

Kuutiot voi kattoa ilman purkamista

 

1  Kone  pukkiin ja kallista nii, että sytty-tulppa kannessa osottaa kattoa kohti

2 Tulppa kannesta veke ja kierrä ko. mäntä yläkuolokohtaan

3 Poista ylemmän kannen venakoppa ja pukki, jotta venat on kiinni

4 Vetäse öljyä sylinteriin, niin että sen pinta on tulpan kierteen yläreunassa

5 Tän jälkeen lisää öljyä sisään sylinteriin, kunnes pinta on taas tulpan kierteen yläpäässä

6 Kerro  kohdan 5 lisätty öljy määrä moottorisi sylinterimäärällä

7 Sitten voit elvistellä laitteesi kuutioilla, muista osista mitään tietämättä 🙂

Edellyttäen et mootori pyörähtää ettei ole jumissa ja että moottorissa on kaikki männät samankokoisia... 🤔😂

  • Like 1
Posted

Ei tullut koskaan testattua ideaa jonka sain joskus 80-luvulla: Sytytystulpan tilalle voisi pyörittää jonkun ilmanpainemokkulan joka mittaisi tilavuuden Helmholtz-resonanssin avulla (tämä on se ilmiö millä soitetaan puhaltamalla pulloon).

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...
Posted
Mikähän moottori kyseessä? Joku teollisuusmylly? 
IMG_20201121_135502.thumb.jpg.7be938a88ba732f6ef68f5544ac10f44.jpg
1500 tai 1600 teollisuusmoottori

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • 1 month later...
Posted (edited)

Nyt tartteis apuja ei tosi ole kuplan moottori mutta....

 

 moottorissa nro. U 007185 X    en löytänyt tästä speksejä....tai sit en osannut etsiä..mikä on todennäköisempää.😁.ja Type 3 persauksissa paikoillaan vielä vähän aikaa.🙄

Edited by KGP
Posted

Googlella 1min hakutulos

 

Type 3
Code Year Engine/Notes
U0 1968-1973 1600cc - fuel injected for USA
U0 1970 1600cc - dual-relief case
U5 1971-1973 1600cc - 7.7:1 compression - US/Canada M239 California fuel-injection
  • 4 months later...
Posted

Naapurin tallista löytyi projekti.

Rekisteri otteessa luvataan että moottori olisi 1490 kuutioinen.

Moottori on näköjään vaihtomoottori. Lohko kauniin kullan värinen ja moottori koodina A.

Voisiko moottori olle otteeseen merkitty, vai pitääkö alkaa purkamaan .....

IMG_20210502_075719.jpg

Posted
1 hour ago, Jami50 said:

Naapurin tallista löytyi projekti.

Rekisteri otteessa luvataan että moottori olisi 1490 kuutioinen.

Moottori on näköjään vaihtomoottori. Lohko kauniin kullan värinen ja moottori koodina A.

Voisiko moottori olle otteeseen merkitty, vai pitääkö alkaa purkamaan .....

IMG_20210502_075719.jpg

Voisi ja pitää. Tosin jos kone toimii niin miksi purkaa???

  • Like 1
Posted

Kone toimii kunhan saan kaasarin säätöihin.

 

Pari vuotta sitten oli liikenteessä ja tuntui olevan aika tehokas vaikka eihän sillä oikein moottoritien nopeuksiin päässyt.

 

Pitää ensi talvena kokeilla mitata sylinterin tilavuus. Nyt vaan liikenteeseen ja talvella osiksi

  • 4 months later...
Posted (edited)

Onko tämä kuplan 1200 vm-65 moottori vai mikä?

 

125DED89-22D5-4747-B780-50B1739D980F.jpeg

61495307-7C8A-4EED-9CD6-69F804F12133.jpeg

Edited by Pusi
Posted

Volkkariyhdistyksen sivuilta löytyi tällainen taulukko ja jos oikein tulkitsen niin on vuoden 1965 toukokuussa valmistunut kuten runkokin eli saman volkkarin kone (ajettu vain 23111 km) ja hyväkuntoinen kori valm nro 115842283

Siitä sitten projekti käyntiin.

IMG_4164.jpg

IMG_4212.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...