Jump to content

Etuakselissa väljää


Recommended Posts

Posted

Elikkäs sellanen ongelma että etuakselissa on väljää ylätukivarren seudulla. Renkaasta kun ottaa kiinni ja vääntelee niin näkee selvästi kun ylätukivarsi liikkuu vääntösauvan päässä pituussuunnassa.

 

Molemmin puolin sama homma. Onko sieltä vääntösauvan päästä mennyt jotain rikki vai mikä on?

 

Etuakseliin on laitettu aviksen säätöpalat. Eikä akselia ei ole mielestäni kavennettu.

Posted
Akseliputkessa neulalaakerit ehkä sököt.

Joissain tarvikeakseleissa käytetty ilmeisesti uretaanipuslia neulalaakereiden sijaan.

Ja ne puslat ei taida kovin pitkäikäisiä olla.

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=----

 

Tarkistin tänään ja neulalaakerit löytyy ja näytti ehjiltä. Jos neulalaakeri olisi rikki, niin eikö silloin tukivarsi olisi väljä sivusuunnassa? Nyt väljää on varmaan joku 5mm pituussuunnassa, ihan kuin vääntösauva olisi liian pitkä ja sen takia liikkuisi tuon 5mm verran?

 

Ajamaan ei pysty oikestaan yhtään suoraan, vaan koko ajan meinaa lähteä oikealle tai vasemmalle.

Posted

Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan?

 

Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki.

Posted
Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan?

 

Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki.

Nii tai keskiruuvi/aviksen säätöruuvi on löysällä/puuttuu.

Posted

Keskiruuvi pitää huomata kiertää ensin pohjaan saakka, jotta se lukitsee jousipakan sivusuunnassa. Vasta sen jälkeen korkeuden säätö ja lukitus mutterilla.

post-3647-13888367278367_thumb.jpg

Posted
Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan?

 

Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki.

 

lukitusruuvit on kiinni, tarvii vielä tuo vääntösauva ottaa irti ja tarkistaa. Lähtee varmaan irti kun ottaa molemmista päistä lukitusruuvit auki ja toiselta puolelta tukivarren, sen jälkeen lähtee vetämällä pois?

 

Ja tosiaan klappia on akseliputken suunnassa sisään ja ulospäin..

 

Sellaisen huomasin myös että oikeanpuoleinen eturengas on lähempänä ajovaloa kuin vasen rengas? Mistä tämä mahtaa johtua? pallonivelet tuntui olevan kunnossa.

Posted

Sellaisen huomasin myös että oikeanpuoleinen eturengas on lähempänä ajovaloa kuin vasen rengas? Mistä tämä mahtaa johtua? pallonivelet tuntui olevan kunnossa.

 

Tämä voi johtua lokasuojien erilaisuudesta. Jos toisella puolella tarvike lokari niin monesti ei edes vilkunreijät saatika ajovalot ole lokareissa samalla kohdalla.

Posted

Tuli tänään purettua tuo vääntösauva pois, ja ehjä se on. Nyt on ongelmana se että vääntösauva ei mene enää paikoilleen, vaan jää jumittamaan keskeltä akselia, jossa on se aviksen säätöpala.

 

Onko tuon vääntösauvan kanssa jotain kikka kolmosta millä sen saa menemään sen keski "holkin" läpi?

Posted
Onko tuon vääntösauvan kanssa jotain kikka kolmosta millä sen saa menemään sen keski "holkin" läpi?

Vedä teipilla se vääntösauva nippu päästä yhteen, että pysyy paketissa.

Posted

Ja nippusiteen edeltäjä mitä myös vw tehtaalla ovat käyttäneet,ohut rautalanka... Jonka voi muotoilla jopa oikeeseen muotoon uudempien akselien "ristijousipakalle" Jousipakan päätä voi myös viistää kulmahiomakoneella hiomalla noin 5mm matkalta paikalleenmenemisen helpottamiseksi.

Posted

Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli...

Posted
Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli...

Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki.

Posted
Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli...

 

Komppaan, tää toimii

 

-Pete-

Posted

Juu elikkäs katselin akselia tarkemmin ja sitä on näköjään joskus hitsailtu, joten luultavasti on kiero, jonka takia vääntösauva ei mene paikoilleen.

 

Laitoin toisen akselin paikoilleen johon on tarkoitus laittaa myös aviksen säätöpalat. Meneekö asennus siten, että ensin leikataan lovi akseliin jonka päälle sitten hitsataaan säätöpala?

Tarviiko akselia purkaa ennen asennusta?

Posted
Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli...

Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki.

 

Jos olet moiseen ongelmaan törmännyt, niin luultavasti käytetty hitsausvirta on aivan liian suuri tai hitsarin kädet liikkuvat liian hitaasti. Vai onko esittämäsi ongelma täysin virtuaalinen?

Posted
Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli...

Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki.

 

Jos olet moiseen ongelmaan törmännyt, niin luultavasti käytetty hitsausvirta on aivan liian suuri tai hitsarin kädet liikkuvat liian hitaasti. Vai onko esittämäsi ongelma täysin virtuaalinen?

 

Yhden tälläisen akselin purkaneena mistä melkein puolet sauvoista oli poikki läheltä päätä ja juurikin tälläin palolla hitsattu pää.

Posted

Ok. Itsellä ei ole moista ongelmaa ilmennyt, joten hitsaan jatkossakin. Pienellä kylmäsaumalla lämpö ei johdu merkittävästi edes tukivarren kiinnitysruuvin kololle asti, joten en keksi mitä tuo oikeasti lujuuteen voisi vaikuttaa.

Posted
Ok. Itsellä ei ole moista ongelmaa ilmennyt, joten hitsaan jatkossakin. Pienellä kylmäsaumalla lämpö ei johdu merkittävästi edes tukivarren kiinnitysruuvin kololle asti, joten en keksi mitä tuo oikeasti lujuuteen voisi vaikuttaa.

 

Yleisesti ottaen sitä jousisauva pakettia joutuu niin harvoin purkamaan sieltä pois että onko siittä palosta oikeasti suurta hyötyä vaivaan verrattuna. Varsinkin kun maalarinteipilläkin yhteen kietaistu ja kulmista pyöristetty nippu menee yhtälailla paikalleen.

Posted

Kukin tyylillään, minun korvaan maalarinteipin etsiminen ja nurkista pyöristely kuulostaa hirveän työläältä hitsaukseen verrattuna. Hitsikone kun on yleensä jo akselityömaalla säätöpalojen tai akselin ruostevaurioiden korjaamisen takia siinä vaiheessa kun purkaminen alkaa. Maalarinteippi taassa on maalaamossa, kaupan hyllyllä tai rouvan pakastepurkkilaatikossa... :-)

Posted
Kukin tyylillään, minun korvaan maalarinteipin etsiminen ja nurkista pyöristely kuulostaa hirveän työläältä hitsaukseen verrattuna. Hitsikone kun on yleensä jo akselityömaalla säätöpalojen tai akselin ruostevaurioiden korjaamisen takia siinä vaiheessa kun purkaminen alkaa. Maalarinteippi taassa on maalaamossa, kaupan hyllyllä tai rouvan pakastepurkkilaatikossa... :-)

 

Juu itsekkin tykkään lattialle lämmön vaikutuksesta valuvasta rasvasta niin paljon että tosiaan jokainen tyylillään :)

 

Ja kun kaiken tekee itse omassa tallissa niin teippiä ei tarvitse maalarilta käydä kyselemässä ;)

Posted

Isot miehet juupas eipäilee...

 

Laitoin toisen akselin paikoilleen johon on tarkoitus laittaa myös aviksen säätöpalat. Meneekö asennus siten, että ensin leikataan lovi akseliin jonka päälle sitten hitsataaan säätöpala? Tarviiko akselia purkaa ennen asennusta?

 

Kyllä se pitää purkaa, muuten sinun on aika hankala saada jousipakan kiinnitysmutikkaa sieltä akselin sisältä liikkeelle.

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Lainataas samaa aihetta.

Tossa omassa '72:ssa on välystä pystysuunnassa akselin päissä, näkyy kun pyörästä ottaa kiinni ja heiluttaa, niin olkavarsissa on hieman väljää siinä jousipakkojen päissä.

Onko tuo välys katsastuksessa hylkäysperuste?

Kyselin vaan kun lähiaikoina ois viimein meininki viedä rekisteröintikatsastukseen tuo oma ja viime viikolla huomasin ton välyksen, eikä millään viittis alkaa enää etuakselia purkamaan ennen leimaamista :)

  • 8 months later...
Guest Jari82
Posted

Lainataanpa tätä sen verran että onnistuuko etuakseliin vaihtaa neulalaakerit pakeliittien tilalle?

Posted

Jos tarkoitat noita akseliputken sisällä olevia pakeliittiholkkeja niin niiden tilalle ei taida olla saatavana neulalaakereita. Itse sorvautin pakeliittien tilalle pronssiholkit, kun etuakseli oli jotain jälkituotanto skeidaa ja alkuperäisvaraosana saatavat liukulaakerit olivat liian pienet. Eli alkuperäinen akseliputki on ilmeisesti paksumpiseinäisempi kuin tarvike?

Posted (edited)

Onneksi näitä ongelmia ei löydy möhkökuplista eikä tartte kompastella teippurullaan taikka kaivaa kipinää silmästä:)

Edited by ARTO
Posted

Niin asiaan liittyen ARTON toteaminen :D :D

 

Sanonks mäkin: ei mullakaan löydy samankaltaista ongelmaa, vaikkei oo 1303 möhköä (mika salo antoi ulkonäöstä arvosanan 5). On vaan hienosti sanottuna Double wishbone suspension kuplan pallonivelillä ja uretaanipuslilla, ongelmat selviää tulevaisuudessa :D

 

 

Onneksi näitä ongelmia ei löydy möhkökuplista eikä tartte kompastella teippurullaan taikka kaivaa kipinää silmästä:)

Posted

Hyvä jos ei ole ongelmia!

Voisiko möhkö olla ainut VW:n valmistama malli, jossa ei ole kuluvia osia etutukivarsissa, vai onko Artolla möhkössä jonkinlainen jäykkä etuakseli?

Teippirullasta ja kipinästä etuakseliin liittyen en kyllä ymmärtänyt mitään... mutta olen kuullut sanonnan, että jos autolla ei ajeta niin normaalisti kuluvat osat ei kulu:)

Guest Jari82
Posted

Juurikin niitä akseliputken sisällä olevia pakeliitti holkkeja tarkoitan. Täytyy mitata minkä kokoiset nuo pakeliitit on.

Kai se noilla pakeliiteilläkin toimii tai metsästettävä jostain pronssiholkit.

Posted

Ei se nyt niin tavatonta ole, että se etuakseli olis saanut oassakin vaiheessa sen verran hittiä, että olis mennyt solmuun. Näitä on nähty. Etenkin jos se on vähän hapantunut.

 

Pakeliittejakin saa alan liikkeistä tai ainakin muistan niitä nähneeni. Vaihto-ohjeet saa volkkarin korjaumanuaalista, joku voi ne sivut sulle skannata?

Guest Jari82
Posted

Nypin yhden pakeliitin sormilla irti akseliputkesta ja mittasin halkaisijaksi n.45mm eli luusin että 46mm laakeri voisi hyvinkin käydä.

Mitä rasvaa laitetaan laakereihin ja ylipäätään akselin nipoista sisään?

Kestääkö pakeliitit lämpöä jos sisemmät jää paikalleen ja vien akselin pulverimaalaukseen?

Posted

Tuo Jarin etuakseli on siis Keiteleen koneen myymä olkatappiakseli, alkuperäinen Meksikolainen(?) akseli, joka tehdaskunnostettu ja muutettu korkeussäädettäväksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...