Jermu Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Elikkäs sellanen ongelma että etuakselissa on väljää ylätukivarren seudulla. Renkaasta kun ottaa kiinni ja vääntelee niin näkee selvästi kun ylätukivarsi liikkuu vääntösauvan päässä pituussuunnassa. Molemmin puolin sama homma. Onko sieltä vääntösauvan päästä mennyt jotain rikki vai mikä on? Etuakseliin on laitettu aviksen säätöpalat. Eikä akselia ei ole mielestäni kavennettu. Quote Link to comment
MU Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Akseliputkessa neulalaakerit ehkä sököt. Joissain tarvikeakseleissa käytetty ilmeisesti uretaanipuslia neulalaakereiden sijaan. Ja ne puslat ei taida kovin pitkäikäisiä olla. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=---- Quote Link to comment
Jermu Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Akseliputkessa neulalaakerit ehkä sököt.Joissain tarvikeakseleissa käytetty ilmeisesti uretaanipuslia neulalaakereiden sijaan. Ja ne puslat ei taida kovin pitkäikäisiä olla. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=---- Tarkistin tänään ja neulalaakerit löytyy ja näytti ehjiltä. Jos neulalaakeri olisi rikki, niin eikö silloin tukivarsi olisi väljä sivusuunnassa? Nyt väljää on varmaan joku 5mm pituussuunnassa, ihan kuin vääntösauva olisi liian pitkä ja sen takia liikkuisi tuon 5mm verran? Ajamaan ei pysty oikestaan yhtään suoraan, vaan koko ajan meinaa lähteä oikealle tai vasemmalle. Quote Link to comment
metake Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan? Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki. Quote Link to comment
Anpu Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan? Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki. Nii tai keskiruuvi/aviksen säätöruuvi on löysällä/puuttuu. Quote Link to comment
x-pj Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Keskiruuvi pitää huomata kiertää ensin pohjaan saakka, jotta se lukitsee jousipakan sivusuunnassa. Vasta sen jälkeen korkeuden säätö ja lukitus mutterilla. Quote Link to comment
Jermu Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Tarkoitatko sä nyt pitkittäis- ja poikittaissuunalla AUTON suuntaan vai AKSELIPUTKEN suuntaan? Jos se klappaa akseliputken suunnassa sisään ulos, niin silloin on jousilattoja poikki tai jomman kumman puoleinen lukitusruuvi auki. lukitusruuvit on kiinni, tarvii vielä tuo vääntösauva ottaa irti ja tarkistaa. Lähtee varmaan irti kun ottaa molemmista päistä lukitusruuvit auki ja toiselta puolelta tukivarren, sen jälkeen lähtee vetämällä pois? Ja tosiaan klappia on akseliputken suunnassa sisään ja ulospäin.. Sellaisen huomasin myös että oikeanpuoleinen eturengas on lähempänä ajovaloa kuin vasen rengas? Mistä tämä mahtaa johtua? pallonivelet tuntui olevan kunnossa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Sellaisen huomasin myös että oikeanpuoleinen eturengas on lähempänä ajovaloa kuin vasen rengas? Mistä tämä mahtaa johtua? pallonivelet tuntui olevan kunnossa. Tämä voi johtua lokasuojien erilaisuudesta. Jos toisella puolella tarvike lokari niin monesti ei edes vilkunreijät saatika ajovalot ole lokareissa samalla kohdalla. Quote Link to comment
vwagen Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ota keskeltä ja toiselta puolelta lukitusruuvit pois ja vedä jousipakka toisen tukivarren kanssa pois. Quote Link to comment
Jermu Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Tuli tänään purettua tuo vääntösauva pois, ja ehjä se on. Nyt on ongelmana se että vääntösauva ei mene enää paikoilleen, vaan jää jumittamaan keskeltä akselia, jossa on se aviksen säätöpala. Onko tuon vääntösauvan kanssa jotain kikka kolmosta millä sen saa menemään sen keski "holkin" läpi? Quote Link to comment
metake Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Onko tuon vääntösauvan kanssa jotain kikka kolmosta millä sen saa menemään sen keski "holkin" läpi? Vedä teipilla se vääntösauva nippu päästä yhteen, että pysyy paketissa. Quote Link to comment
x-pj Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Nippuside on myös toimiva sidontaväline. Quote Link to comment
Tutkija Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ja nippusiteen edeltäjä mitä myös vw tehtaalla ovat käyttäneet,ohut rautalanka... Jonka voi muotoilla jopa oikeeseen muotoon uudempien akselien "ristijousipakalle" Jousipakan päätä voi myös viistää kulmahiomakoneella hiomalla noin 5mm matkalta paikalleenmenemisen helpottamiseksi. Quote Link to comment
Ketsa Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli... Quote Link to comment
Tanhis Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli... Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki. Quote Link to comment
PZQ Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli... Komppaan, tää toimii -Pete- Quote Link to comment
Jermu Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Juu elikkäs katselin akselia tarkemmin ja sitä on näköjään joskus hitsailtu, joten luultavasti on kiero, jonka takia vääntösauva ei mene paikoilleen. Laitoin toisen akselin paikoilleen johon on tarkoitus laittaa myös aviksen säätöpalat. Meneekö asennus siten, että ensin leikataan lovi akseliin jonka päälle sitten hitsataaan säätöpala? Tarviiko akselia purkaa ennen asennusta? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli... Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki. Jos olet moiseen ongelmaan törmännyt, niin luultavasti käytetty hitsausvirta on aivan liian suuri tai hitsarin kädet liikkuvat liian hitaasti. Vai onko esittämäsi ongelma täysin virtuaalinen? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Itse olen vetäissyt aina viilapenkissä puristettuna olevan nippun päähän pienen hitsipalon. Joka-jokamieheltä nuoruudessa opittu toimintamalli... Jep ja lämpö tekee kutaa jousiteräs pakalle ja sit kuuluu naps naps ja pakasta jousia poikki. Jos olet moiseen ongelmaan törmännyt, niin luultavasti käytetty hitsausvirta on aivan liian suuri tai hitsarin kädet liikkuvat liian hitaasti. Vai onko esittämäsi ongelma täysin virtuaalinen? Yhden tälläisen akselin purkaneena mistä melkein puolet sauvoista oli poikki läheltä päätä ja juurikin tälläin palolla hitsattu pää. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ok. Itsellä ei ole moista ongelmaa ilmennyt, joten hitsaan jatkossakin. Pienellä kylmäsaumalla lämpö ei johdu merkittävästi edes tukivarren kiinnitysruuvin kololle asti, joten en keksi mitä tuo oikeasti lujuuteen voisi vaikuttaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ok. Itsellä ei ole moista ongelmaa ilmennyt, joten hitsaan jatkossakin. Pienellä kylmäsaumalla lämpö ei johdu merkittävästi edes tukivarren kiinnitysruuvin kololle asti, joten en keksi mitä tuo oikeasti lujuuteen voisi vaikuttaa. Yleisesti ottaen sitä jousisauva pakettia joutuu niin harvoin purkamaan sieltä pois että onko siittä palosta oikeasti suurta hyötyä vaivaan verrattuna. Varsinkin kun maalarinteipilläkin yhteen kietaistu ja kulmista pyöristetty nippu menee yhtälailla paikalleen. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Kukin tyylillään, minun korvaan maalarinteipin etsiminen ja nurkista pyöristely kuulostaa hirveän työläältä hitsaukseen verrattuna. Hitsikone kun on yleensä jo akselityömaalla säätöpalojen tai akselin ruostevaurioiden korjaamisen takia siinä vaiheessa kun purkaminen alkaa. Maalarinteippi taassa on maalaamossa, kaupan hyllyllä tai rouvan pakastepurkkilaatikossa... :-) Quote Link to comment
Tanhis Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Kukin tyylillään, minun korvaan maalarinteipin etsiminen ja nurkista pyöristely kuulostaa hirveän työläältä hitsaukseen verrattuna. Hitsikone kun on yleensä jo akselityömaalla säätöpalojen tai akselin ruostevaurioiden korjaamisen takia siinä vaiheessa kun purkaminen alkaa. Maalarinteippi taassa on maalaamossa, kaupan hyllyllä tai rouvan pakastepurkkilaatikossa... :-) Juu itsekkin tykkään lattialle lämmön vaikutuksesta valuvasta rasvasta niin paljon että tosiaan jokainen tyylillään :) Ja kun kaiken tekee itse omassa tallissa niin teippiä ei tarvitse maalarilta käydä kyselemässä ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Isot miehet juupas eipäilee... Laitoin toisen akselin paikoilleen johon on tarkoitus laittaa myös aviksen säätöpalat. Meneekö asennus siten, että ensin leikataan lovi akseliin jonka päälle sitten hitsataaan säätöpala? Tarviiko akselia purkaa ennen asennusta? Kyllä se pitää purkaa, muuten sinun on aika hankala saada jousipakan kiinnitysmutikkaa sieltä akselin sisältä liikkeelle. 1 Quote Link to comment
Guest 1st Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Lainataas samaa aihetta. Tossa omassa '72:ssa on välystä pystysuunnassa akselin päissä, näkyy kun pyörästä ottaa kiinni ja heiluttaa, niin olkavarsissa on hieman väljää siinä jousipakkojen päissä. Onko tuo välys katsastuksessa hylkäysperuste? Kyselin vaan kun lähiaikoina ois viimein meininki viedä rekisteröintikatsastukseen tuo oma ja viime viikolla huomasin ton välyksen, eikä millään viittis alkaa enää etuakselia purkamaan ennen leimaamista :) Quote Link to comment
Guest Jari82 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Lainataanpa tätä sen verran että onnistuuko etuakseliin vaihtaa neulalaakerit pakeliittien tilalle? Quote Link to comment
VW-63 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jos tarkoitat noita akseliputken sisällä olevia pakeliittiholkkeja niin niiden tilalle ei taida olla saatavana neulalaakereita. Itse sorvautin pakeliittien tilalle pronssiholkit, kun etuakseli oli jotain jälkituotanto skeidaa ja alkuperäisvaraosana saatavat liukulaakerit olivat liian pienet. Eli alkuperäinen akseliputki on ilmeisesti paksumpiseinäisempi kuin tarvike? Quote Link to comment
ARTO Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 (edited) Onneksi näitä ongelmia ei löydy möhkökuplista eikä tartte kompastella teippurullaan taikka kaivaa kipinää silmästä:) Edited March 28, 2014 by ARTO Quote Link to comment
-Alex- Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Niin asiaan liittyen ARTON toteaminen :D :D Sanonks mäkin: ei mullakaan löydy samankaltaista ongelmaa, vaikkei oo 1303 möhköä (mika salo antoi ulkonäöstä arvosanan 5). On vaan hienosti sanottuna Double wishbone suspension kuplan pallonivelillä ja uretaanipuslilla, ongelmat selviää tulevaisuudessa :D Onneksi näitä ongelmia ei löydy möhkökuplista eikä tartte kompastella teippurullaan taikka kaivaa kipinää silmästä:) Quote Link to comment
ARTO Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Vanha sanonta, jos ei kulje, kromaa se... Quote Link to comment
VW-63 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Hyvä jos ei ole ongelmia! Voisiko möhkö olla ainut VW:n valmistama malli, jossa ei ole kuluvia osia etutukivarsissa, vai onko Artolla möhkössä jonkinlainen jäykkä etuakseli? Teippirullasta ja kipinästä etuakseliin liittyen en kyllä ymmärtänyt mitään... mutta olen kuullut sanonnan, että jos autolla ei ajeta niin normaalisti kuluvat osat ei kulu:) Quote Link to comment
ARTO Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Toki möhköstäkin osia kuluu ja kun pari kertaa pamauttaa kierrejouset leukaan, muistaa oikeat työmenetelmät:D Quote Link to comment
-Alex- Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Höhöhööö Täytyy sanoa että tää on melkein maukas: Quote Link to comment
Guest Jari82 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Juurikin niitä akseliputken sisällä olevia pakeliitti holkkeja tarkoitan. Täytyy mitata minkä kokoiset nuo pakeliitit on. Kai se noilla pakeliiteilläkin toimii tai metsästettävä jostain pronssiholkit. Quote Link to comment
Lasse Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ei se nyt niin tavatonta ole, että se etuakseli olis saanut oassakin vaiheessa sen verran hittiä, että olis mennyt solmuun. Näitä on nähty. Etenkin jos se on vähän hapantunut. Pakeliittejakin saa alan liikkeistä tai ainakin muistan niitä nähneeni. Vaihto-ohjeet saa volkkarin korjaumanuaalista, joku voi ne sivut sulle skannata? Quote Link to comment
Guest Jari82 Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Nypin yhden pakeliitin sormilla irti akseliputkesta ja mittasin halkaisijaksi n.45mm eli luusin että 46mm laakeri voisi hyvinkin käydä. Mitä rasvaa laitetaan laakereihin ja ylipäätään akselin nipoista sisään? Kestääkö pakeliitit lämpöä jos sisemmät jää paikalleen ja vien akselin pulverimaalaukseen? Quote Link to comment
Lasse Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Näistäkö joku, ettei tarvi itte veistellä? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1377&group=4&subgroup=01& Hotcars: 4182-43 25.00 Srj Etuaks.puslat ulommat, -65 4182-44 48.00 Srj Etuaks.puslat ulk./sis. -65 4182-45 25.00 Srj Etuaks.puslat ulommat, 66- 4182-46 48.00 Srj Etuaks.puslat ulk./sis. 66- http://en.hoffmann-speedster.com/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=5593 Quote Link to comment
WescuM Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Tuo Jarin etuakseli on siis Keiteleen koneen myymä olkatappiakseli, alkuperäinen Meksikolainen(?) akseli, joka tehdaskunnostettu ja muutettu korkeussäädettäväksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.