Guest vehkis1983 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Voisiko joku kertoa, kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Tai miten porukka on toteuttanut itse tämän operaation. Itsellä ois kannet 113 101 375, jotka on käsittääkseni mahdollista avata 94mm sylintereille. Vai?? Käytössäni on sorvia, ja jyrsintä, sekä jos jonkinlaista terää kumpaankin, joten en usko että niistä jää tämä operaatio kiinni.. Jyrsimellähän tämä on helpompi tehdä, joten sillä sen varmaan teenkin.Eli millaisella terällä avarrus kannattaa tehdä, jne.. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 No sehän oli helpon näköistä :). Eli tuossa vissiin pitää ottaa heti kerralla tarpeeksi iso lastu, että se kannen ja sylinteriputken tiivistepinta tulee samalla suoraksi? Koska jos tuolla tavalla alkaa monta lastua ottamaan, niin eihän se pinta silloin jää silloin tasaiseksi. vaan siihen jää joka kerralla pieni pykälä, mihin edellinen koneistus on loppunut.. Quote Link to comment
metake Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Pitäskö kuitenkin viedä ihan koneistamoon, jos koneistuksen perusteet on näin pahasti hakusessa? ;) Quote Link to comment
Tanhis Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Itse en juuri mitään koneistamisesta tiedä mutta nyt kuullostaa sellaselta että taitaa mennä kannet pilalle. Mutta ne on niitä oppirahoja. Ja voithan siittä vetää vaikka kuinka monta siivua jos lopuksi sipaset tiiviste pinnan puhtaaksi yhdellä vedolla. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Eih.. Tarkoitin vaan juurikin sitä, että tuossa linkissä näkyvällä terällä ei pysty käsittääkseni sitä tiivistepintaa koneistamaan suoraksi, kuin vain ja ainoastaan sen verran kuinka leveä/pitkä se teräpala on. Eli se teräpalan toinen reuna kyllä ajaa sen tiivistepinnan suoraksi samalla, kun se terän toinen reuna ajaa sitä halkaisijaa isommaksi.. Helvetin huoosti/vaikeasti kyllä yritin selittää, sorry :D. Ja kyllä ois tarkoitus aluksi testata johonkin paskakansiin koekoneistus.. Quote Link to comment
metake Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Sorvissa saa sen tiivistepinnankin koneistettua suoraksi. Jos jyrsimessä suurentaa ja terä ei olekaan 100% suorassa kulmassa, niin tiivistepinta on vino. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Sorvissa saa sen tiivistepinnankin koneistettua suoraksi. Jos jyrsimessä suurentaa ja terä ei olekaan 100% suorassa kulmassa, niin tiivistepinta on vino. Tätä kans itsekkin mietin. Jigikin ois puoli valmiina, että kannet sais kiinni sorviin. Mutta oma hommansa siinäkin on, kun alkaa kellottamaan sit kansia suoraan siihen sorviin.. Quote Link to comment
metake Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Sorvissa saa sen tiivistepinnankin koneistettua suoraksi. Jos jyrsimessä suurentaa ja terä ei olekaan 100% suorassa kulmassa, niin tiivistepinta on vino. Tätä kans itsekkin mietin. Jigikin ois puoli valmiina, että kannet sais kiinni sorviin. Mutta oma hommansa siinäkin on, kun alkaa kellottamaan sit kansia suoraan siihen sorviin.. Ei tarvii kellottaa kun laittaa kärkipylkkään sopivan kartion ja painaa sillä kannen keskelle, sen jälkeen kiristää kannen kiinni jigiin. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Tästä oli tänään töissäkin puhetta...Suurentaisko joku teistä munkin kannet isommille pytyille kun työkaveri lupas sorvissa suurentaa 8mm toleranssilla :D 101.6mm putket on :) Tottapuhuen ajatellen päädyin sitten tutun cnc koneistus autotallifirmaan, moottorikoneistamolle en jaksa kiikuttaa. Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Noista sorvilla aukastuista o kyllä tullu monasti sutta ja sekundaa. Joko vinoja johki tai sitten palotilat erillä korkeudella. Kenen jyrsimessä ei oo terä suorassa kulmassa? Kai nyt sentää pitäs koneistajan aluilla olla hallussa moiset perusteet jos aletaan kansia tekemään. Karan suoraan kellotus on kuitenkin peruskamaa mikä pitäs aina tarkistaa. Videon tavalla kansien tiivistepinnasta mikä putkeen vastaa, tulee aivan varmasti tarpeeksi leveä ja suora. Jos sinne palotilan puolelle jää pykäliä niin en usko että se paljon palotapahtumaa kiinnostaa jos siellä on muutaman satkun tai edes kympin heittoja. Itse kuitenkin tarkistaisin tuloksen venttiilinhiomatahnalla jos asia huolettaa. Sorvilla kun noita tekee niin kannattaa muistaa että ne reijätkään ei monasti ole käytetyissä kansissa pyöreitä. Saati reuna voi olla viistetty niin että siitä ei voi kartiolla painaa. Quote Link to comment
Kujis Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 >Tätä kans itsekkin mietin. Jigikin ois puoli valmiina, että kannet sais kiinni sorviin. Mutta oma hommansa siinäkin on, kun alkaa kellottamaan sit kansia suoraan siihen sorviin.. -Sorvaa sellainen laippa (johon poraat sorvissa kärjelle reijän)joka menee nyt timmisti kansien palotilaan, laippa palotilaan ja tähtäät kärjellä siihen reikään niin kansi on "kellotettu". - Jos sorviin löytyy nelipakka niin ei tarvi vättämättä jigiä. Sorvissa tietysti digitaalit niin saa satkuleen samanlaiset. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 >Tätä kans itsekkin mietin. Jigikin ois puoli valmiina, että kannet sais kiinni sorviin. Mutta oma hommansa siinäkin on, kun alkaa kellottamaan sit kansia suoraan siihen sorviin.. -Sorvaa sellainen laippa (johon poraat sorvissa kärjelle reijän)joka menee nyt timmisti kansien palotilaan, laippa palotilaan ja tähtäät kärjellä siihen reikään niin kansi on "kellotettu". - Jos sorviin löytyy nelipakka niin ei tarvi vättämättä jigiä. Sorvissa tietysti digitaalit niin saa satkuleen samanlaiset. Löytyy joo nelipakka, ja digitaalit myös.. Pitää vähän sumplia, kummalla systeemillä nyt kannattaa lähtä kansia tuhomaan :D. Kiitoksia kaikille vinkeistä! Edit: Ja ihan sen takia haluan itse kokeilla tätä avaratamista, koska on siihen mahdollisuus. Ja muutenkin mukavampi se on itse tehdä, kuin antaa rahaa muille samasta hommasta minkä itsekkin voi tehdä ;) Quote Link to comment
metake Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Kenen jyrsimessä ei oo terä suorassa kulmassa? Sehän riippuu ihan terästä, että missä kulmassa se pohjaa kohti oleva pinta on. Oikeanlaisessa kovametallipalalla olevassa avarruspäässä teräpalan kulma on toki 90°, mikäli terä on tarkoitettu poteron tekoon. Jos taas terä on tarkoitettu läpimenevän reiän avarrukseen niin kulma on todennäköisesti jotain muuta. Ja Jokkis-Jore kun tekee autotallissa vaari vainaan itseteroitetulla pikateräs palalla olevalla avarruspäällä, niin kulma voi olla ihan mitä vaan. Tarkoitin tuolla sitä, että kun selkeästi ei ole kokemusta tämänlaisesta koneistuksesta, niin on monta asiaa jotka pitää huomioida. Ei se pelkkä jyrsinkone ja avarruspää ole autuaaksi tekevä juttu, yhtä suden voi sillä tehdä kuin sorvillakin. Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Kenen jyrsimessä ei oo terä suorassa kulmassa? Sehän riippuu ihan terästä, että missä kulmassa se pohjaa kohti oleva pinta on. Oikeanlaisessa kovametallipalalla olevassa avarruspäässä teräpalan kulma on toki 90°, mikäli terä on tarkoitettu poteron tekoon. Jos taas terä on tarkoitettu läpimenevän reiän avarrukseen niin kulma on todennäköisesti jotain muuta. Ja Jokkis-Jore kun tekee autotallissa vaari vainaan itseteroitetulla pikateräs palalla olevalla avarruspäällä, niin kulma voi olla ihan mitä vaan. Tarkoitin tuolla sitä, että kun selkeästi ei ole kokemusta tämänlaisesta koneistuksesta, niin on monta asiaa jotka pitää huomioida. Ei se pelkkä jyrsinkone ja avarruspää ole autuaaksi tekevä juttu, yhtä suden voi sillä tehdä kuin sorvillakin. Teräpalan kulmastako nyt puhuttiinkin? Varsinaisesti silläkään ei lie mitään merkitystä jos siinä muutaman asteen heitto on. Tulee vain kapea vyöhyke mihin putki tiivistyy kiristyksen alussa voimakkaammin. Tuollaisella matkalla kuitenkin aste tai pari ei kummosta korkeuseroa muodosta. Voi vaikka itse koittaa teon jälkeen hiomatahanalla läppäämällä sen tasopinnan. 91 astetta monasti noissa pitimissä mistä noita tehdään. Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Syötöllinen avarruspää, niin ei tarvii miettiä teräpalan kulmia tai muutakaan humpuukia. Quote Link to comment
mikko k Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Mä en kyllä ollenkaan ymmärrä, että miksi kansi pitäis saada sorviin pyörimään kun jyrsinkin on keksitty... :-/ 1 Quote Link to comment
ARTO Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Ja mä en ymmärrä ollenkaan miksi pitää vw-bokserin kansia avarrella 94mm lukemiin kun volkkarilta löytyy valmiina hyvä bokseri jossa vakiona 94 poraus:D Quote Link to comment
paananen Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 itekkin tein syötöllisellä avarruspäällä, keskitys silmämääräisesti ja pohjien korkeus kellolla aina samaan tasoon. ja varmaan tuossa aiemmin tarkoittivat pystypään suorakulmaisuutta joka on oltava just eikä melkein ettei pohjapinnat tule vinoon. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 http://youtu.be/73YSv7XkhHc Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Joku mehi, tms tuo terä on, millä aattelin sit nuo kannet avata.. Kuten joku täällä tais mainitakkin, niin ei tuo nyt niin ydinfysiikkaa voi olla, että niitä ei sais pienellä harjoittelulla onnistumaan ;) Ei kenelläkään ois pari ylimääräistä romukantta, mistä haluais eroon? Voisin vastaanottaa sellaisia itselle harjoituskappaleiksi.. Quote Link to comment
rausku Posted November 29, 2017 Share Posted November 29, 2017 Voiko venttiilit olla paikallaan, kun viedään kannet koneistamolle suurennukseen? Toisessa videossa oli venttiilit paikallaan ja toisessa ei. Quote Link to comment
Maasturi Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Jyrsinkoneella ja avarruspäällä, venttiilit pois. Näin olen tehnyt ja 0,01 mm. tarkkuudella. Työstön jälkeen sylinteriputket paikoilleen ja tasoviivaimella tarkistus että putkien tiivistetasopinnat lohkoa vasten ovat samalla korkeudella. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Jyrsinkoneessa yleisavarruspäällähän tuo on pala kakkuu..ensin lähelle mittaan karkeasti ja sitten avarruspään hienolla syötöllä viimeisen silaus.. 1 Quote Link to comment
mikan Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Miksi et ottaisi venoja pois? Helpompi pestä kannet koneistuksen jälkeen niin, että on varmasti puhtaat. t. Mika Quote Link to comment
tolvana Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Miksi et ottaisi venoja pois? Helpompi pestä kannet koneistuksen jälkeen niin, että on varmasti puhtaat. t. Mika Ohjurien kunnosta tai venttiilien tiivistepinnoistakaan on paha sanoa mitään venttiilien ollessa paikallaan ja nuohan nyt kannattaa katsoa joka tapauksessa ennen kiinnilaittoa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.