Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Uusi kysymys: missähän haarukassa pitäis olla pallokeulan 1600 koneella polttoaineen kulutukset ? Kaupunki ja Maantie? Muuten orkkiskuosissa kone paitsi vaihdettu uusi Bocar 34pict3, ja alkuperäinen jakaja korvattu alipainekellollisella kärjettömällä 034-jakajalla.

 

Sen huomasin vanhalla kaasarilla että ero tyhjällä autolla ja 9 henkee kyydissä ero kulutuksessa on todella iso. Mutta haulla pikasesti katsottuna löysin vaan 1300 kulutuksia.

Link to comment
39 minutes ago, DWL_Puavo said:

Matka-ajossa 9-12 litraa / 100km keskinopeudesta ja vähän kuormastakin riippuen. Kaupunkikiihdyttelyssä mennään varmaan jonnekin 15 litran nurkille.

En ole tarkkaan mittaillut, mutta noissa lukemissa liikkuu minunkin kulutukset. Näissä vehkeissä on iso ilmanvastus, joten nopeus vaikuttaa todella paljon maatiekulutukseen. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on hieman kiire niin kysyn suoraan ja tarkistan täältä huomenna: Onko kaikissa type1 koneissa ajoituksen perusennakko ja kokonaisennakot suurin piirtein samat? eli perusennakko n.10 astetta, ja kokonaisennakko n.30 astetta? Itellä on 1600-kone ja alipainekellollinen kärjetön 034-jakajalla. Eli alipainekellosta letku irti ja jos lämpimänä tyhjäkäynti n.850, niin perusennakkoa pitäis näkyä n.10 astetta? Ihan ajoituslampun sain hetkeks lainaan millä tarkistan huomenna. (koskaan ennen ole tälläistä käyttänyt tai ylipäätänsä säätänyt ajoitusta muulla kuin käsikopelolla)

 

Siksi hieman kiire kun lauantaina Pieksämäellä Big Wheels-tapahtuma ja ainoastaan huominen ilta aikaa tehdä viime säädöt ja tarkistukset.

Link to comment
12 hours ago, Kahviäijä said:

Nyt on hieman kiire niin kysyn suoraan ja tarkistan täältä huomenna: Onko kaikissa type1 koneissa ajoituksen perusennakko ja kokonaisennakot suurin piirtein samat? eli perusennakko n.10 astetta, ja kokonaisennakko n.30 astetta? Itellä on 1600-kone ja alipainekellollinen kärjetön 034-jakajalla. Eli alipainekellosta letku irti ja jos lämpimänä tyhjäkäynti n.850, niin perusennakkoa pitäis näkyä n.10 astetta? Ihan ajoituslampun sain hetkeks lainaan millä tarkistan huomenna. (koskaan ennen ole tälläistä käyttänyt tai ylipäätänsä säätänyt ajoitusta muulla kuin käsikopelolla)

 

Siksi hieman kiire kun lauantaina Pieksämäellä Big Wheels-tapahtuma ja ainoastaan huominen ilta aikaa tehdä viime säädöt ja tarkistukset.

 

Näin kun laitat niin ei mene hirveästi pieleen.

Link to comment

Empähän kerennykkä tänään tarkistaa. Mutta sen pitäis olla siis kunnossa. Moottori käy suht hyvin, aavistuksen laiska vaan. Haluun vaan tarkistaa ton tarkemmin kuin mututuntumalta kun jakaja säädetty viime vuoden kesänä kaasarilla jossa ei tyhjäkäyntiä, ja sitä yritettiin fiksata tulppaamalla jakajan alipainekello. Ite kyllä sitte laitoin takasi ja korvasin tyhjäkäynnin kaasua pumppaamalla ite. Nyt on uusi Bocar 34pict3 kaasari.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Pakko kysyä mielipidettä täältä mielummin ku näiltä paikallisilta "tietäjiltä".

 

Tän päivän tapahtumassa jouduin parkkeeraamaan aavistuksen kaltevaan kohtaan, ja päätin tarkistaa öljyt, näytti mitta-asteikon alarajaa. Hain lisää öljyä, ja ajoin auton tasasemmalle ja tarkistin vielä mittatikusta että reilusti puuttuu öljyä. Lisäsin sitte 0,5 L limsapullon verran. Ja lähdin ajamaan paraatin 1,5 tuntia, välillä hiljaa, välillä kovaa kaupunkinopeutta. Auto toimi hyvin, ainut vaan välillä kiihdyttäessä oli "kengurubensaa". Sitten parkkiin ja tarkistin jälleen mittatikun, ja reilusti yli mitta-asteikon, varmaan 3 senttiä (How the Hell?). Pohjan kautta 0,33L energiajuoma tölkin verran öljyä pois. Ja auto toimi taas niinkuin ennenkin, ja jatkettiin ajelua koko ilta, kyydissä jopa täys kuorma.

 

Mutta nyt kun auto oli seissy tunnin parkissa kun päätin ajaa kotipihaan 500 metrin päähän, auto käyttäyty muuten ihan normaalisti mutta alhaisilla kierroksilla välillä välkytteli Öljyn merkkivaloa (ei siis pysyvästi). Kaasua kun polkas reilummin niin lakkas välkkymästä. Eli menikö tuosta öljynpaineanturi rikki vai jotain isompaa ? Siks epäilen ettei isompaa ku käynnisty ja kulki vielä normaalisti.

Link to comment

Taitaa bensapumppu olla rikki ja vuotaa bensaa öljyn sekaan. Siitä johtuen öljy laimentunut ja sen takia öljynpaineen merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä. Tai seokset aivan liian rikkaalla ja siitä johtuen bensaa päässyt öljyn sekaan.

Link to comment

Mutta vaihdoin just edellisenä viikonloppuna uuden bensapumpun. Ja alkukesästä kun vaihdettiin kaasari niin säädöt tehtiin ihan seosmittarilla. Miks ne olis nyt sitten muuttunu? ja eikös sen pitäs jökkiä ajossa ihan kokoajan? ku nyt parani sen öljyn uloslaskun jälkeen.

Link to comment

Muutama tyhmä kysymys taas...

 

Sopiiko eri vuosimallien kuplan kojelaudan osat yhteen keskenään? Esimerkiksi mulla on '73 1300 ja jos haluaisin vaihtaa nopeusmittarin molemmilla puolilla olevat ritilät, radion peitelevyn ja hanskalokeron kannen niin voinko käyttää muiden vuosimallien vastaavia osia? Näyttää kuvissa samanlaiselta, mutta onko kuitenkaan. Entäs sopiiko nopeusmittari ja tuollainen neliskanttinen, erillinen polttoainemittari vanhemmasta?

Link to comment
7 hours ago, -tipi- said:

Tonza, kyllä ne käy. Vanha mittari toimii mekaanisella anturilla, joten se pitää vaihtaa myös. Anturin kiinnitys taitaa olla standardi, joten sekin mennee "heittämällä".

 

Hieno homma, kiitti vinkistä!

Link to comment
Guest Jeeves

Teboil silver classic 20W50

Ihan turha harkitakaan muita.

Ja se 4 litran pönttö kun maksaa alle 20€, niin koneeseen menee 2,5l jää vielä lisäysöljyäkin reilusti.

Edited by Jeeves
Lisätty määrät
Link to comment

Ei vaan löydy vikaa. 92x69 kone ja 45drla keskellä, tyhjäkäyntiä ei millään. Tyhjäkäyntisuuttimet taitaa olla 55-60. Koneesta ei tarkempaa tietoa.

Kaasari putsattu useempaan kertaan ja imuvuotoja ei ole havaittu. Sytkäosat on tarkastettu ja 009 jakaja. Kaasarin takana oleva "lisäryyppy" tai mikä lie, päällä saa jonkun näköisen tyhjäkäynnin muttei kauaa ja rupee bensa haisemaan.

Tyhjäkäyntiruuvien säätäminenkään ei tunnu vaikuttavan miltein ollenkaan.

Tarpeeks kierroksia ja tasakaasulla pysyy, mutta heti kun poljin ylös, laskee tyhjäkäynti kun lehmän häntä. 

Kaasuläpän akselin säätöruuvilla saa tyhjäkäyntiä mutta silloin kierrokset laskee hitaasti ja hetken päästä taas sammuu. 

Prkl

 

Link to comment

Sisäkurkkujen koko on myös aika merkittävä tekijä, tuon kokoisessa koneessa jos ei ihan kisakireä ole, 30 sisäkurkut on varmaan hyvä kompromissi toimivuuden ja maksimitehon väliltä. Jopa 28:t todennäköisesti toimivat hyvin, 32-34 voi toimia matalilla kierroksilla jo selvästi huonommin ja vaatia tosi isot suuttimet.

Link to comment

Nyt koitettu 70 suuttimilla, eikä vieläkään. 30 kurkut näytti olevan. En ainakaan ole huomannut alipainelähtöä, tarttee katsoa tarkemmin. Kaasua pumpatessa jää hetkeks käymään tyhjää mutta sitte tuntuu, että tyhjäkäyntipiiri tippuu pois pelistä ja sammuu.

 

Link to comment

1972 Kupla seisoi tallissa mitä lie, olisiko neljä vuotta. Ajettiin talliin ja juuri ennen huilia käyty läpi bensapumppu ja kaasari uusilla osilla. 

 

Nyt otin Kuplan työn alle ja ei tykkää käynnistyä millään. Starttia pyörittää ilosesti ja sillon tällöin yskäisee vähän. Bensaa tuntuu saavan ja varmuuden vuoksi annoin huikkaa kaasariinkin mutta ei muutosta. Yhden tulpan otin irti ja ei anna kipinää (jännä kuitenkin että välillä yskäisee). Putsasin pyörijän, kannen nastat ja kärjet, ei muutosta.

 

Mikähän mättää? Konkka kypsynyt tallissa ollessa (kuiva ja kylmä talli)?

Link to comment
14 hours ago, joonak said:

1972 Kupla seisoi tallissa mitä lie, olisiko neljä vuotta. Ajettiin talliin ja juuri ennen huilia käyty läpi bensapumppu ja kaasari uusilla osilla. 

 

Nyt otin Kuplan työn alle ja ei tykkää käynnistyä millään. Starttia pyörittää ilosesti ja sillon tällöin yskäisee vähän. Bensaa tuntuu saavan ja varmuuden vuoksi annoin huikkaa kaasariinkin mutta ei muutosta. Yhden tulpan otin irti ja ei anna kipinää (jännä kuitenkin että välillä yskäisee). Putsasin pyörijän, kannen nastat ja kärjet, ei muutosta.

 

Mikähän mättää? Konkka kypsynyt tallissa ollessa (kuiva ja kylmä talli)?

Otin virranjakajan kannen irti ja virtojen ollessa päällä avasin kärjet ruuvimeiselillä ja kipinähän sieltä tuli. Taidanpa käydä seuraavaksi läpi tulpat.

Link to comment
5 hours ago, joonak said:

Otin virranjakajan kannen irti ja virtojen ollessa päällä avasin kärjet ruuvimeiselillä ja kipinähän sieltä tuli. Taidanpa käydä seuraavaksi läpi tulpat.

Kaksi tulppaa oli mennyt pimeäksi seisonnan aikana, hain Motonetistä WR78G:t niin pärähti heti käyntiin. Kaikenlaista sitä tapahtuu.

 

No mutta seuraavaan ongelmaan. Kun ostin auton vuosia sitten se ei ladannut ollenkaan, totesin alkuperäisen lataussäätimen vialliseksi ja ostin tilalle käytetyn Boschin varaosan. Nyt Kupla kyllä latasi mutta kierroksilla jo liikaakin (17-18V). Arvelin että käytetty lataussäädin voisi olla viallinen. Niinpä ostin uuden samanlaisen nyt Aircooledin tilauksen yhteydessä mutta vika pysyy näköjään samana.

 

Mistähän osaisi etsiä vikaa? Takapenkin alla on irtonaisena johtokimppu josta tulee ulos ruskea, valkoruskea ja punakeltainenjohto joista punakeltainen on kytketty akun miinusnapaan. Missähän nuo ruskea (maa?) ja valkoruskea pitäisi olla kytkettynä, päissä on Abikot? Ja kuuluuko tuon punakeltaisen olla kiinni miinusnavassa? 

Link to comment

Ei haittaa ne shimmit, pyörien keskitys saattaa voimistua mutta tuskin nyt liikaa.

 

Em. suodatinpumppu on bolt-on kuplaan eikä vaadi fullflow:n paluureikää. Mutta esim. pallokeulapakun takakannakkeen kanssa joutuisi jo askartelemaan. Tuo linkin pumppu on tosiaan 4-niittiselle nokalle tarkoitettu, se kannattaa varmistaa.

  • Like 1
Link to comment
On 1.8.2018 at 6:34 PM, sinttis said:

Nyt koitettu 70 suuttimilla, eikä vieläkään. 30 kurkut näytti olevan. En ainakaan ole huomannut alipainelähtöä, tarttee katsoa tarkemmin. Kaasua pumpatessa jää hetkeks käymään tyhjää mutta sitte tuntuu, että tyhjäkäyntipiiri tippuu pois pelistä ja sammuu.

 

Sinttis, mikä on tilanne? Samaa vikaa täällä.

Link to comment

Mulla lähti eilen pallokeulan tuulilasin pyyhkijöiden akseleita boorit kaatosateessa kun olin matkalla Tahkolle hääautoks. Ilmeisesti Aircooledilla ei korvaavaa osaa löydy(mutta laitoin silti viestiä että onko). Mutta paruzzilla on ainakin jonkilainen myynnissä. Kysymys kuuluu minkälainen homma tuo on vaihtaa? joutuuko kojelaudan poistamaan tieltä? Vai jopa vielä enemmän purkamaan? Pitääkö vivuston olla irti autosta että sen saa vaihdettua?

Link to comment
1 hour ago, Kahviäijä said:

Mulla lähti eilen pallokeulan tuulilasin pyyhkijöiden akseleita boorit kaatosateessa kun olin matkalla Tahkolle hääautoks. Ilmeisesti Aircooledilla ei korvaavaa osaa löydy(mutta laitoin silti viestiä että onko). Mutta paruzzilla on ainakin jonkilainen myynnissä. Kysymys kuuluu minkälainen homma tuo on vaihtaa? joutuuko kojelaudan poistamaan tieltä? Vai jopa vielä enemmän purkamaan? Pitääkö vivuston olla irti autosta että sen saa vaihdettua?

 

Ei tartte ottaa kojelautaa pois mut eipä senkään irrotus mikääs amerikan temppu ole. 

 

Mä laitoin vivusto/moottori-kombon mittariston aukosta ku unohdin ne asentaa ennen kojelautaa. Myös lämpöputket pitää olla pois tieltä mut 

nekin on kohtuu helppo pudottaa pois ku päästää sen peltisen tuloputken ruuvit irti ni saa tarvittavat pelivarat. Huomaa se mutteri jolla moottori on kii

korissa, siihen ei pääse käsiksi oikein millään ellei lämppärin putkia pura eka pois.

 

Sama homma onnistunee myös hanskalokeron reiästä koska on suunnilleen saman kokoinen ku mittariston vastaava aukko.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jatko kysymys: sain eilen (6 tuntia tapeltuani) vaihdettua ne pyyhkijöiden vivuston akselit ja uudet pyyhkijänvarret asennettua, kojelaudalla oli jostain syystä vaikeuksia mennä takaisin paikoilleen, kokoajan kanitti johonkin. Mutta lopulta kun mielestäni kaikki oli taas paikoillaan. Kokeilin itsevarmana että toimiiko, niin kuskinpuoleinen pyyhkijä liikahti 10 senttiä, apukuskin puoleinen ei ollenkaan, siinä tuntuu pientä klappia. Ja sitten ei liiku ainakaan ratin vivusta yhtään, mikään ei käryä, sulakkeet ehjät. Mutta pyyhkijät ei liiku eikä kuulosta moottorinkaan liikkuvan.

 

Ennekuin lähden ronkkimaan satunnaisesti ja menettämään hermoja (kun yksin joutuu tekee kun lähimmät kaverit on alkoholisteja). Niin veikkauksia että kärähtikö moottori? miten ja mitä kannattaa tutkia?

 

Edit: ainiin releen vois vielä tarkistaa. Miten se kannattikaan tarkistaa vai ostaako vaan uuden?

Edited by Kahviäijä
Link to comment
  • 2 weeks later...

28 PICT-2 keskikaasari, 1200 34hv moottori, vielä korjaamolla, tyhjäkäynti ei pelaa, korjaaja ei tiedä mitä tehdä. Tämä nyt on moneen kertaan puitu juttu, kun hain tyhjäkäyntiongelmaa, mutta enimmäkseen 30-32-numeroisilla kaasareilla, lienee sama vanhemmilla kaasareilla. Kaasari putsattu u-pesulla ja korjaussarja paikallaan.

Päätelmiä: 1. Puhdistus ei onnistu, ei ole koskaan onnistunut (metake)

2. Tyhjäkäyntisuutin viottunut, kun on väännetty liian tiukkaan, ei voi korjata.

3. Korjauksena käytetty suuttimen jättämistä löysälle

4. Laitettu isompi suutin, ei useimmiten onnistunut korjaus?

Jos näissä on perää, niin huomenna haen auton korjaamolta ja kokeilen kohtaa 3.

 

Link to comment
1 hour ago, Timo Suosalmi said:

28 PICT-2 keskikaasari, 1200 34hv moottori, vielä korjaamolla, tyhjäkäynti ei pelaa, korjaaja ei tiedä mitä tehdä. Tämä nyt on moneen kertaan puitu juttu, kun hain tyhjäkäyntiongelmaa, mutta enimmäkseen 30-32-numeroisilla kaasareilla, lienee sama vanhemmilla kaasareilla. Kaasari putsattu u-pesulla ja korjaussarja paikallaan.

Päätelmiä: 1. Puhdistus ei onnistu, ei ole koskaan onnistunut (metake)

2. Tyhjäkäyntisuutin viottunut, kun on väännetty liian tiukkaan, ei voi korjata.

3. Korjauksena käytetty suuttimen jättämistä löysälle

4. Laitettu isompi suutin, ei useimmiten onnistunut korjaus?

Jos näissä on perää, niin huomenna haen auton korjaamolta ja kokeilen kohtaa 3.

 

Ei nuo kohdat 1-4 oikein taida tähän 28-2 kaasariin sopia.

Toimikos se tyhjäkäynti ennen korjaamolle vientiä?

Link to comment

Kuulemma käy kaikilla pytyillä. Kävin maksamassa, kohta käyn hakemassa. Nyt oli kaasarissa sitten vuotoa, kun kävi pitemmän aikaa. Olen sen kerran kasannut ja bensanpintaahan säädetään ainoastaan ja vain laittamalla neulan "asetelman" alle prikkoja, eli otan yhden prikan pois ja katson vuotaako. Jos en (tätäkään) osaa korjata, niin voisin ostaa uuden kaasarin, eivät mitään kalliita, mutta täytyis tietää malli. Mitkä mallit vois sopia 1192cc, 34hp koneeseen? Taitaa olla niin, ettei näitä enää paljon (ollenkaan?) myynnissä.

Timo

Katsoin ebaysta, PICT 30-1 halvin 120e, aircooled 195e. Ebayssa huomautuksissa oli, ettei sovi -66 1200cc, cooledis oli, et sopii -67 asti t1 1.2 moottoriin???Kumpi oikeessa? Ei mutu vastauksil väliä, vaan sellasii, joita kokeiltu.

Jos sopii, niin onnistuuko vaihtaa 12V lämmitysvastus 6V:iin?

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Nyt näin syksyn saapuessa aattelin kerätä vähän kokemuksia muilta miten ootte säilöny rakkaat ajoneuvot talveks säilytykseen? Vaihatteko ennen talvea tuoreet öljyt? tyhjennättekö kaasarin bensoista? Jne.

 

Itellä bussi pääsee kuivaan talliin, hyvällä tuurilla myös lämpöseen. Viimeeks en vaivautunut tyhjentää kaasaria kun muutenkin oli tarkoitus heti kevään tullen vaihtaa uus kaasari ja tuoreet öljyt. Akkukin jäi paikoilleen kun tuli ostettua ylläpitolaturi talvisäilytystä varten. Ens talveks heittelen sinne tänne muutaman puuvillasukan täynnä kissanhiekkaa keräämään kosteutta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...