SePi Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Pitkät kaaret tilattu Keravalta. Laserleikkeet laitettu alakulmiin ja varmistettu, että "kori" on edelleen suora. Tulokset näkyvät alla, myös ristimitta riittää tarkkuudeksi: Moottorin palikat haettu koneistajalta ja ilman omaa kämmiä laakereiden tilauksessa homma olisi kampuran tasapainoitusta vaille valmis niputettavaksi. Kannet ST Motors V-P Kuuranteella viimeisteltävänä. Projekti etenee, paitsi että kaasu loppui juuri kun loman pitäisi alkaa ja Woikoski täyttää omia pulloja nykyisin kovin nihkeästi... 1 Quote Link to comment
hpa Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Tilaa puuilosta adapteri sodastream-pulloon hätätapausten varalta.Sen saa kyllä ostaa vaikka savutustarkoituksiin. Quote Link to comment
SePi Posted March 19, 2017 Author Share Posted March 19, 2017 Onneksi ystävän apu saapui paikalle ja hitsaukset jatkui. Jos ajattelit hitsailla möhkön lokarisivut ja muut palaset kasaan ensin ja viimeiseksi sovitella vaakatasoon varapyörän pellin, niin joutuupi kikkailemaan osat paikoilleen kahdessa erässä. No nyt on sekin opittu ja aika siististi kuitenkin meni. Nyt on alahelma tehty. Koritinaa ja viimeistelyä, niin menee täydestä. Tuo profiilipalkin ja pohjalevyn sivu saa sopivan alumiini siivun koko matkalle poistamaan terävät reunat ja kohentamaan ulkonäköä Ja sitten löytyi paikka, josta hommasin lokasuojat pyörille 1 Quote Link to comment
SePi Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Pitkät kaaret asettuivat paikoilleen. On vaan hankala saada pienessä tallissa kuvia, miltä tuo oikeesti näyttää, muttei nyt hassummalta ainakaan. Sovittiin kaarimiehen kanssa, että minä teen nämä taiteelliset osuudet, ja hän rupee tekemään sitten ne mutkat ja ristikot, joiden avulla tuossa häkissä saattaa selvitä hengissä. Hartialeveyttä on nyt normi kuplan verran ja perään jää riittävä leveys sekä korkeus moottoripaketille. Vielä kun osais tehdä noille kaarille kauniin liitoksen - damn, pakko varmaan tehdä muutama pahvimalli ennen kuin laittaa rälläkän laulamaan 3 Quote Link to comment
x-pj Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Tuollainen putkitulkki saattais olla hyvä apuväline liitoskohtien muotoilussa http://srtkauppa.fi/54-putkitulkki Quote Link to comment
Tonii73 Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Kyl tästä on tulossa hauska häkkyrä :) Toi penkki on kyllä härskin korkealla jos tuohon korkeuteen jää? Samaten ihmettelin tota 3-pistevyö pakkoa luvissa? Onhan noita E-hyväksyttyjä nelipistevöitä vaikka kuinka paljon. Lisäksi eikös alle -81 saanut tehdä melko vapaasti kiinnikkeitä yms., kun ei tarvitse mitään e-merkintöjä? Näin ainakin oli aikanaan tuhnus-cobrien kanssa. Voi olla ovat tiukentaneet kantojaan sitten 90-luvun lopun, kun viimeksi olin noiden kanssa tekemisissä? Quote Link to comment
SePi Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Kyl tästä on tulossa hauska häkkyrä :) Toi penkki on kyllä härskin korkealla jos tuohon korkeuteen jää? Samaten ihmettelin tota 3-pistevyö pakkoa luvissa? Onhan noita E-hyväksyttyjä nelipistevöitä vaikka kuinka paljon. Lisäksi eikös alle -81 saanut tehdä melko vapaasti kiinnikkeitä yms., kun ei tarvitse mitään e-merkintöjä? Näin ainakin oli aikanaan tuhnus-cobrien kanssa. Voi olla ovat tiukentaneet kantojaan sitten 90-luvun lopun, kun viimeksi olin noiden kanssa tekemisissä? Tiijätkö, jos penkin laittaa alemmaksi niin mun mittainen ei nää enää kojelaudan yli maantietä. Hämmästelin ittekin, koska nyt ollaan jo normi kuplan penkin asennuskorkeudessa - mutta tossa jakkarassa kun ei oo resoreita, niin laskeutuu yllättävän alas. Mä teen kyllä metallista kunnollisen kokeilujalustan ja pitää sovittaa vaikka ratti ja jotain poljinta mitaksi. Trafin insinööri lateli jostain sääntökirjasta, että "avoauton reunimmaisilla/ulommaisilla istuimilla pitää olla kolmipistevyöt - piste". Ei auttanut vaikka hämmästelin. Mitäpä tuosta - eikös jossain viime aikojen ärjyporssessakin ole molemmat vyöt tarpeen mukaan? Kiitos Matille putkitulkkivihjeestä. Oma nuhainen pää ei jaksanut tänään miettiä enempää. Quote Link to comment
Tonii73 Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 (edited) Tiijätkö, jos penkin laittaa alemmaksi niin mun mittainen ei nää enää kojelaudan yli maantietä. Hämmästelin ittekin, koska nyt ollaan jo normi kuplan penkin asennuskorkeudessa - mutta tossa jakkarassa kun ei oo resoreita, niin laskeutuu yllättävän alas. Mä teen kyllä metallista kunnollisen kokeilujalustan ja pitää sovittaa vaikka ratti ja jotain poljinta mitaksi. Trafin insinööri lateli jostain sääntökirjasta, että "avoauton reunimmaisilla/ulommaisilla istuimilla pitää olla kolmipistevyöt - piste". Ei auttanut vaikka hämmästelin. Joo voi se olla noinkin. Itellä on "jäärata" kuplassa asennettu kuppipenkki lattiaan ja kyllä siinä vielä näkee, tosin onhan noissa normikupeissa vähän fylliäkin. Eikös tuo vyö vaade ole vähimmäisvaatimus? Eli aikaisemmin sai laittaa parempia 4/6-pistevöitä jos niin halusi. Edited March 23, 2017 by Tonii73 Quote Link to comment
Roope Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 tämähän on kolmipistevyö http://www.autoracing.fi/schroth-turvavyo-asm-autocontrol-ii-kokomusta-oikea ja tämäkin http://www.autoracing.fi/sparco-3-piste-turvavyo-punainen-41794 vai oliko vaatimuksena että 2 kiinnityspistettä pitää olla yhdellä sivulla? Quote Link to comment
SePi Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 tämähän on kolmipistevyö http://www.autoracing.fi/schroth-turvavyo-asm-autocontrol-ii-kokomusta-oikea ja tämäkin http://www.autoracing.fi/sparco-3-piste-turvavyo-punainen-41794 vai oliko vaatimuksena että 2 kiinnityspistettä pitää olla yhdellä sivulla? Mun piti tehdä yks piirustus, jossa oli selvitetty normi kolmipistevöiden kiinnitykset. Mutta ei huolia, mä laitan tollaiset Roopen linkkaamat vyöt joka tapauksessa ja käytän niitä. Katsastaja saa kokeilla, toimiiko "vaadittu" vyö hyvin. Ei se yks rulla ja nauha turvakaaressa kauheita tiloja vie ja naurattaa kyselijää tästä sääntöviidakosta ja sen tulkinnasta. Quote Link to comment
SePi Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Kyllä netti on ihmeellinen! Lukuisten pipe notching juutuubbien lisäksi sieltä löytyy tällainen laskin. Printattavilla mallineilla suorat putket saakin 20 - 90 asteisiin kulmiin ja vaikka mitä kivaa, mutta kaarevien putkien loivat liitokset taitaa kuulua pikkuhiljaa kärsivällisesti viilattaviin. Varmaan Alexilla olis tähän cad-klik-klik, mutta mun täytyy ottaa talliin mukaan pari hyvää tussia, mittavehkeitä ja aikaa yks aamupäivä... Quote Link to comment
mikan Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Olskuulmiehet on käyttäneet talouspaperirullan hylsyjä askartelumallina esimerkiksi pakosarjan teossa. t. Mika Quote Link to comment
SePi Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 (edited) Muutamaa rälläkän laikkaa myöhemmin taiteellinen osuuteni tässä himmelissä alkoi olla valmis. Kokeilu - rälläköinti - kokeilu toistoja varmaan parikymmentä kummallekin puolelle ja vain milli kerrassaan rautaa pois. Näyttää olevan amatöörillekin mahdollista. Kyllä se vaan on meikäläisen kokoiselle kääpiölle laitettava melko korkeelle tuo istuin. Tällä hätäseen kasatulla prototyypillä päästään mittasuhteiden jäljille, mutta toisaalta jos löytyis kiinnityksistään ehjät normikuplan istuin kiinnitykset, niin saattais osua kohdalleen. Edited March 24, 2017 by SePi 5 Quote Link to comment
jarkki86 Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Täytyy sanoa että hieman arvelutti alussa että minkähännäköinen himmeli tästä tulee mutta nyt kun tuossa näkyy jo linjoja niin tästähän taitaakin tulla pirun hieno. Todella onnistuneet kaarevuudet ja linjat yleensäkin. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Hyvältä näyttää :) Olisi pitänyt itsekin hommata putkitulkit kun kaaria aloin korjaileen / uusiksi tekeen, olis säästynyt aikaa. Oma hommansa tehdä kyllä tehdä sellaiset liitokset ettei ole millitolkulla rakoa, rälläkkä lamellilaikalla sekä vinku hiomarullalla ollut ahkerassa käytössä. Quote Link to comment
SePi Posted March 26, 2017 Author Share Posted March 26, 2017 Hyvältä näyttää :) Olisi pitänyt itsekin hommata putkitulkit kun kaaria aloin korjaileen / uusiksi tekeen, olis säästynyt aikaa. Oma hommansa tehdä kyllä tehdä sellaiset liitokset ettei ole millitolkulla rakoa, rälläkkä lamellilaikalla sekä vinku hiomarullalla ollut ahkerassa käytössä. Ootko kokeillu pylväsporakonetta ja reikäsahoja? Joku tällainen kulmamitta olis hyvä apuväline Quote Link to comment
Jiibee Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Hienolta näyttää! Kirkeyn selkänoja näyttäisi tulevan yli tuulilasin yläreunan..? Selkänojaa joutunee choppaamaan vähäsen tai sitten laskemaan jakkaraa saman verran alaspäin..? Quote Link to comment
SePi Posted March 26, 2017 Author Share Posted March 26, 2017 Hienolta näyttää! Kirkeyn selkänoja näyttäisi tulevan yli tuulilasin yläreunan..? Selkänojaa joutunee choppaamaan vähäsen tai sitten laskemaan jakkaraa saman verran alaspäin..? Totta, selkänoja on tuulilasin korkeuteen verrattuna pitkä. Mut mä luulen, että kun tohon tulee kaaret niskatukien taakse ja nehän jatkuu perään asti, ni se hävittää tota liian korkeeta läppää. Voi olla, että parin ajokerran jälkeen tilaan jo pehmikkeet... Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Tälläänen putkiliitoksiin. https://www.tuontitukku.fi/tuote/putkenporaus-penkki-astekulmalla-poisto-mallikappale/997700160649/ 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Harmi vaan kun ei tuota keulapalaa saanu madaltaa 5cm.. Aika akrobatiaa vaatii tuon putken ylittäminen. :) Kun jo ajattelen että tuntuu jo tuota mun X:ää oviaukossa. Tosin mulla on rattikin 10cm alempana.... :) Hieno tulee. Keskeneräistä ei sais kritisoida. ;) Quote Link to comment
SePi Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Mestarin tekemää! Kalajoelta tuli korvakkeita ja ensi viikolla alkaa keulan ja peräosan tukiristikoiden teko 9 Quote Link to comment
Tonii73 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Ei voi kuin peukuttaa :) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Tuo penkin kiinnitys vähän huutelee samansorttista putki/trussikehikkoa kuin mitä, no, koko muukin auto jo on! Noita putkiliitoksia aikoinaan urtsikilpuriin kymmeniä tehneenä, suurin synti oli tehdä niistä lähes aina aivan liian syviä, etenkin kun putki oli aika paksuseinäistä. Sapluunaprintit olis varmaan silloinkin ollut olemassa mutta rälläkässä oli vissiin enemmän virtaa kun printterissä :D Tästä tulee kyllä hieno ja etenkin erilainen! Quote Link to comment
XTeme Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Sehän valmistuu ihan käsiin. Quote Link to comment
hpa Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Onko kylällä enää muutettujen autojen katsastajaa?Ennen ainakin opasti hyvin tarkasti. Quote Link to comment
SePi Posted April 6, 2017 Author Share Posted April 6, 2017 Onko kylällä enää muutettujen autojen katsastajaa?Ennen ainakin opasti hyvin tarkasti. Trafille riitti, että nimesin (luvalla) vw henkisen paikallisen katsastajan valvojaksi. Hitsaustöiden valmistuttua tapahtuu kanta-auto syynin jälkeen ensimmäinen kontrolli Quote Link to comment
hpa Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Hyvin menee jos on löytynyt. Quote Link to comment
SePi Posted April 12, 2017 Author Share Posted April 12, 2017 Kolme viikkoa odottelin Woikosken kaasun täyttöä, mutta tänään annoin periksi ja tein sopimuksen AWOcyl pullosta. Nyt pitäis pärjätä ja uuden pullon saa samalla kun tyhjän palauttaa. Mutta eipä tuo kaasuton aika ihan turhaan mennyt, mm nuo talleissa tapahtuu palstalla kuvatut nutikat tuli tehtyä. Tänään aloin työstää raudanhakureissulla hommatusta 3 mm, kanteista pokatusta teräslevystä istuinten alustoja. No sen paksuisen teräslevyn taivuttelu kotikonstein ei oo helppoa. Onneksi pieni kantin ohennus rälläkällä ja omat kilot riittivät. Sitten muutama reikä kevennyksen ja ulkonäön takia Ja lopulta paikoilleen kokeilu. Tunnelin puolelle vielä muutama reikä, liukujen teko ja pientä säätöä korkeuteen, eiköhän tuo ole silloin tehty. Quote Link to comment
SePi Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Nyt on perässä rautaa tarpeeksi Yks häiritsevä kanttaus poistettu ja sauma tinattu 3 Quote Link to comment
SePi Posted April 19, 2017 Author Share Posted April 19, 2017 Putkihommat taitaa olla kohta tehty...? Muutamat laipat turvavöille sekä korvakkeita alumiinilevyille ja sitten pääseekin viimeistelyyn. Korihitsaukset on nyt virallisesti katsastettu ja taidan hifistellä ne vielä koritinalla Piakkoin alkaa myös maalarin ettiminen - vai pitäiskö talli siivota, muuttaa metalliverstas maalaamoksi ja tehdäkin itte! Ehkä pohja vois jopa onnistua... 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Maalaa SePi itse ja vie harrastaminen kokonaan uudelle tasolle :-) Quote Link to comment
Tonii73 Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Putkihommat taitaa olla kohta tehty...? Muutamat laipat turvavöille sekä korvakkeita alumiinilevyille ja sitten pääseekin viimeistelyyn. Korihitsaukset on nyt virallisesti katsastettu ja taidan hifistellä ne vielä koritinalla Piakkoin alkaa myös maalarin ettiminen - vai pitäiskö talli siivota, muuttaa metalliverstas maalaamoksi ja tehdäkin itte! Ehkä pohja vois jopa onnistua... Miten olis kopan/kehikon galvanointi? ;-) Rättäri porukka on galvanoinut omia projektikoreja, jossain päin Suomea. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Meinasitko ihan kiiltävää maalia tai jotain pinnoitetta. Voi nimittäin olla aika hankalaa pitää putkistoja naarmuttomana. Tai pulverointi. Quote Link to comment
SePi Posted April 19, 2017 Author Share Posted April 19, 2017 Oikeesti mua kiinnostais eniten pulverimaalauttaa tuo laite ja Kangasniemellä se taitais jopa onnistua. Tuon kuluvimman kiipeilyputken voi suojata läpinäkyvällä kalvolla. Pohja/lattia tekis mieli ensin pohjustaa jollain sileällä ja siistillä massalla, että vähenis pellin räminä. Mutta sitten se pulverointi onkin jo ongelma. Kertokaahan vaihtoehtoja! Quote Link to comment
Tonii73 Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Eipä siinä suhinoiden kohinoiden ohi enää hirveästi pellin räminöitä kuule ;D Voihan sen pulverinkin päällekin laittaa pinnoitetta/massoja. Quote Link to comment
APO Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Eipä siinä suhinoiden kohinoiden ohi enää hirveästi pellin räminöitä kuule ;D Voihan sen pulverinkin päällekin laittaa pinnoitetta/massoja. Niin ja eikös joitain massoja saanut kirkkaanakin. Quote Link to comment
tolvana Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Mun kirwassa on köykämiiniturkkilevyä ruuvattu maalatun orkkispohjan päälle. Very race, very clean tai jotain sinnepäin 1 Quote Link to comment
Tonii73 Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 (edited) Tai sitten "esikuvaa" mukaillen hiilikuitulevyllä-> http://www.materialshop.fi/Hiilikuitulevy-2mm tosin on hivenen jo hintavaa lattiaan laittaa :D Edited April 20, 2017 by Tonii73 Quote Link to comment
Jiibee Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 (edited) Pohja/lattia tekis mieli ensin pohjustaa jollain sileällä ja siistillä massalla, että vähenis pellin räminä. Miten olisi U-Pol Raptor..? http://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite Pohja pulveriin ja Raptori päälle..? Voi tarvittaessa sävyttää ja 2-komponenttisena kestänee paremmin kuin tavalliset ryppymassat. Edited April 20, 2017 by Jiibee Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.