Jump to content

vw nokkapyörien lukitustyökalu...


Recommended Posts

Terve

nyt menee ihan nestepuolelle...mutta kun on tilanne melkein päällä..onko lajitovereilla antaa mitat ko. lukitustyökalun tappien jaosta ja tappien koosta...pitäisi alkaa vaihtaa rouvan 1.4 poloon (9N/16v,,2002vm) jakohihnaa ja en viitsisi yhden keikan takii ostaa kallista työkaluu..lainaksikin kävis jos jollain on..mutta jos ainakin mitoitus..

yv tai maili

matti.paavela@pp2.inet.fi

Link to comment

No joo..olisin tietty voinut sen samalla saksasta tilata kun tilasin jakohihnasarjan..mutta nyt haen sitä täältä kotimaasta kun osat tuli jo, mutta purkaessa huomasin että tuon kahden hihnan ja "piilossa "olevan toisen hammashihnapyörän takia asennus olisi huomattavasti helpompaa (tuossa ahtaassa penaalissa )tuon työkalun avulla. No voin tietty mitata kuvitteellisen oikea reikäjaon  (venymättömällä hihnallaolevan) ja jyrsimessä tekasen tuon työkalun jaon,ei tuon tekeminen ole mikään homma , mutta se oikea reikäväli....mutta en ala sitä maailmalta tähän tilaa...

Link to comment

akan boraan vaihtoin remmit ni lattoin vain sopivat poranterät reikiin. moottori oli BCA mutta varmaa samalainen jakopää ku polon moottorissa.

vaatii tarkkuutta lyhyemän remmin kiristinpyörän asennus että menee oikeen paikalleen ku ahdas paikka ja sinne ei näe. peiliä joutuu käyttää että sai oikiaan koloon ja kiristimen viisarit oikiaan kohtaan näyttään.

Edited by jaketech
Link to comment

Eikö tuossa moottorissa onnistu sen konsti, että leikkaa mattopuukolla vanhan hihnan keskeltä halki? Sitten vetäisee ulomman puoliskon pois ja uusi hihna puoliksi paikoilleen. Sitten sisempi puolisko poikki ja irti, sekä uusi hihna perille asti.

 

t. Mika

  • Like 3
Link to comment

Eikö tuossa moottorissa onnistu sen konsti, että leikkaa mattopuukolla vanhan hihnan keskeltä halki? Sitten vetäisee ulomman puoliskon pois ja uusi hihna puoliksi paikoilleen. Sitten sisempi puolisko poikki ja irti, sekä uusi hihna perille asti.

 

t. Mika

Terve

tässä koneessa on kaksi jakohihnaa..ensimmäinen lyhyt on nokkien välinen hihna  ja toinen pidempi on "vetävän" nokan ja kampiakselin välinen. Ensimmäinen lyhyt hihna on "vetohihnan " isomman hammaspyörän takana , eli sen irroitus on hieman hankala, ja molemmille hihnoille on omat "asteikolla" säädettävät kiristäjät...ja tietysti sokerina pohjalla kaikki tungettu tiukkaan penaaliin jossa pienet ja lukkopihtien voimakkuudella olevista kätösistä on etua....

Link to comment

Kävin ostamassa kesällä käyntivikaisen Seatin 200 eurolla jossa on tuolla samalla rakenteella oleva 1.4 16v pannu. Tästä syystä kiinnosti itseäkin että millä himmelillä se jakopää lukitaan. Käyntivika korjautui 7 euron sytytystulpalla ja ei kun Cordoballa auringonlaskuun!

 

nimim. onko sivuston nimi keväällä Seattipalsta?

Link to comment

Kymmeniä noita oon vaihtanut työkseni,suosittelen oikeaa erikoistyökalua niin ei tartte moneen kertaan tehdä,..Lisäksi tarttee pitotyökalun kampiakselin hihnapyörälle keskipultin (venyvä uusittava) momentti on todella kova. Olisko ollu 120nm + puoli kierrosta päälle näin ulkoa muistellen voi mennä pieleenkin.

Link to comment

Joo ..ei tää "pikkujuttu" ihan vielä ole taputeltu.....niinkuin nm. Racing tuossa kirjoittikin niin pitäis tehdä vielä se pidin siihen hihnapyörään, että saa kampuranpultin irti ja kiinni jotenkin hallitusti..en ole sitä oikein päässyt vielä mitoittamaan ..ja JOS sellaisestakin löytyisi mittapiirros..niin avot! senkin vois tehdä valmiiksi , kun kohta pääsee jo hihnojen vaihtoon....

Niin ja Lukitustyökalusta tuli hyvä..ja oikeilla mitoilla valmistettu....

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Itse ratkaisin asian niin että myin ko. kattilalla olevan golffin pois mieluummin kuin vaihdoin / vaihdatin hihnan...

 

Toiseen 1.6 16v kattilalliseen kalistimeen vaihdatin hihnan paikallisella merkkihuollolla, oli jokin vaihtotarjous tuolloin ja maksoi 490e kaikkine töineen.

 

Kyllähän näihin uudempiinkin volkkareihin välillä on kiva jotain remonttia tehdä mutta nuo hihnojen vaihtamiset menee pikkaisen miinuksen puolelle mukavuusalueella ja toisaalta silläkin ajalla sitten rassaa mieluummin ilmajäähyjä joihin kukaan muu ei oikein suostu kajoamaan...

Link to comment

Ihan miten asiat ottaa mikä jäähdyttää moottoria.Suuri osa jäähdytyksestä tapahtuu ilman kosteuden vaikutuksesta mikä kulkee moottorin läpi bensiinin kanssa.Poraa suuttimet isommaksi niin moottori jäähtyy paremmin.Siis nestejäähdytys.

Link to comment

Selittäkää miksi jotkin autovalmistajat käyttää nokkahihnaa eikä ketjua?

 

VW konsernin 2010 luvun tuotteiden ketjut (kaan) ei ole mainetta kerännyt lähes kaikissa ongelmia keston kanssa, ei tahdo monella 100tkm päästä ilman kallista jakopääremppaa.

Uudemmissa koneissa nyt esim. VW Tsi siirrytty takaisin hihnaan muutama vuosisitten eipä ole ongelmia ollut. Tdi:ssä myös hihnalla ja vaihtoväli 210tkm tai 6 vuotta.

Link to comment

No tänään tuli iltasella vaihdettua tuohon "puluun" jakohihnat+ kiristäjät..onhan se oikeesti ihan pers homma , onneksi tuli tehtyä oikealaiset pitimet..mutta on mikä on...seillä on nyt uudet . Tuossa juuri tuumin että 520 bemariin ei ole ketjulle tehty vielä mitään ja nyt on ajettu rapiat 350 tkm...

Link to comment

Tuosta bemarista tulikin mieleen, että vanhalla diesel-mersulla mentiin kuuhun ja takaisin samalla ketjulla. :-)

Nyt on niin vesittynyt topic, että eiköhän tämä ollut mun osalta tässä...

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...