Matti-Pekka Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 Terve nyt menee ihan nestepuolelle...mutta kun on tilanne melkein päällä..onko lajitovereilla antaa mitat ko. lukitustyökalun tappien jaosta ja tappien koosta...pitäisi alkaa vaihtaa rouvan 1.4 poloon (9N/16v,,2002vm) jakohihnaa ja en viitsisi yhden keikan takii ostaa kallista työkaluu..lainaksikin kävis jos jollain on..mutta jos ainakin mitoitus.. yv tai maili matti.paavela@pp2.inet.fi Quote
Pepe Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 30e näkyy maksavan, ei nyt niin kamalan kallis :) Quote
vw. Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 Tai vaihdat sen hihnan ilman työkaluja. Esim merkkaat tussilla kampiakselin päästä hihnasta yhden hampaan ja kolon jossa se on. Samoin nokkapyörälle. Siirrät tussimerkit uuteen hihnaan ja asennat sen paikalle. 1 Quote
Matti-Pekka Posted October 18, 2017 Author Posted October 18, 2017 30e näkyy maksavan, ei nyt niin kamalan kallis :) Laitatko linkin mistä sen voi tuohon hintaan noutaa....kiitos vinkistä! Quote
Pepe Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 https://www.ebay.com/itm/VW-T10016-T10074-Seat-Arretierung-Nockenwelle-1-4-1-6-16V-VAG-/272690636301?hash=item3f7da0e60d:g:-IMAAOxykUZTfi37 tai https://www.ebay.com/itm/VW-Nockenwellen-Arretierung-VAG-T10016-T-10016-Seat-Spezialwerkzeug-Zahnriemen/271248651355?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Df78e7826c9b447b2984e6b5cd8051f82%26pid%3D100623%26rk%3D1%26rkt%3D2%26sd%3D272690636301&_trksid=p2047675.c100623.m-1 Quote
Matti-Pekka Posted October 18, 2017 Author Posted October 18, 2017 No joo..olisin tietty voinut sen samalla saksasta tilata kun tilasin jakohihnasarjan..mutta nyt haen sitä täältä kotimaasta kun osat tuli jo, mutta purkaessa huomasin että tuon kahden hihnan ja "piilossa "olevan toisen hammashihnapyörän takia asennus olisi huomattavasti helpompaa (tuossa ahtaassa penaalissa )tuon työkalun avulla. No voin tietty mitata kuvitteellisen oikea reikäjaon (venymättömällä hihnallaolevan) ja jyrsimessä tekasen tuon työkalun jaon,ei tuon tekeminen ole mikään homma , mutta se oikea reikäväli....mutta en ala sitä maailmalta tähän tilaa... Quote
Matti-Pekka Posted October 18, 2017 Author Posted October 18, 2017 Homma hoidossa..kiitos vastauksista! Netin syövereistä löytyi mittapiirros ko. työkalusta..nyt vaan sorvi ja jyrsin hieman lauleskelee, ja se on siinä. Quote
hpa Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 Jos tuo ylläolevat ebay linkit on oikeat niin seuraavassa on piirustus. https://www.motor-talk.de/bilder/zahnriemen-polo-1-4-16v-6n2-aua-welche-werkzeuge-g49358209/nockenwellen-arretierung-2d-masse-i205295301.html https://www.youtube.com/watch?v=d416tcD0EQU tässä mainoksia ja metsäkorjaajan ohjeet Quote
jaketech Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 (edited) akan boraan vaihtoin remmit ni lattoin vain sopivat poranterät reikiin. moottori oli BCA mutta varmaa samalainen jakopää ku polon moottorissa. vaatii tarkkuutta lyhyemän remmin kiristinpyörän asennus että menee oikeen paikalleen ku ahdas paikka ja sinne ei näe. peiliä joutuu käyttää että sai oikiaan koloon ja kiristimen viisarit oikiaan kohtaan näyttään. Edited October 18, 2017 by jaketech Quote
Pepe Posted October 18, 2017 Posted October 18, 2017 Siirretääs tää tuonne toiselle alueelle niin ei mene kenenkään päivä pilalle Quote
Matti-Pekka Posted October 19, 2017 Author Posted October 19, 2017 Terve Juuri tuon nm. hpa:n esitämän ohjeen satuin itsekin löytää....no nyt kun tuon tekee niin ei enää koskaan sitä tarvii...... Quote
mikan Posted October 19, 2017 Posted October 19, 2017 Eikö tuossa moottorissa onnistu sen konsti, että leikkaa mattopuukolla vanhan hihnan keskeltä halki? Sitten vetäisee ulomman puoliskon pois ja uusi hihna puoliksi paikoilleen. Sitten sisempi puolisko poikki ja irti, sekä uusi hihna perille asti. t. Mika 3 Quote
Matti-Pekka Posted October 19, 2017 Author Posted October 19, 2017 Eikö tuossa moottorissa onnistu sen konsti, että leikkaa mattopuukolla vanhan hihnan keskeltä halki? Sitten vetäisee ulomman puoliskon pois ja uusi hihna puoliksi paikoilleen. Sitten sisempi puolisko poikki ja irti, sekä uusi hihna perille asti. t. Mika Terve tässä koneessa on kaksi jakohihnaa..ensimmäinen lyhyt on nokkien välinen hihna ja toinen pidempi on "vetävän" nokan ja kampiakselin välinen. Ensimmäinen lyhyt hihna on "vetohihnan " isomman hammaspyörän takana , eli sen irroitus on hieman hankala, ja molemmille hihnoille on omat "asteikolla" säädettävät kiristäjät...ja tietysti sokerina pohjalla kaikki tungettu tiukkaan penaaliin jossa pienet ja lukkopihtien voimakkuudella olevista kätösistä on etua.... Quote
Pepe Posted October 19, 2017 Posted October 19, 2017 Kävin ostamassa kesällä käyntivikaisen Seatin 200 eurolla jossa on tuolla samalla rakenteella oleva 1.4 16v pannu. Tästä syystä kiinnosti itseäkin että millä himmelillä se jakopää lukitaan. Käyntivika korjautui 7 euron sytytystulpalla ja ei kun Cordoballa auringonlaskuun! nimim. onko sivuston nimi keväällä Seattipalsta? Quote
jori Posted October 19, 2017 Posted October 19, 2017 Onko jorrrrrrrma syyslomilla? Nonni tästä tää lähti:) Quote
mikan Posted October 20, 2017 Posted October 20, 2017 Vapaata keskustelua hyvän maun rajoissa. :-) t. Mika 1 Quote
Racing Posted October 21, 2017 Posted October 21, 2017 Kymmeniä noita oon vaihtanut työkseni,suosittelen oikeaa erikoistyökalua niin ei tartte moneen kertaan tehdä,..Lisäksi tarttee pitotyökalun kampiakselin hihnapyörälle keskipultin (venyvä uusittava) momentti on todella kova. Olisko ollu 120nm + puoli kierrosta päälle näin ulkoa muistellen voi mennä pieleenkin. Quote
Matti-Pekka Posted October 21, 2017 Author Posted October 21, 2017 (edited) Joo ..ei tää "pikkujuttu" ihan vielä ole taputeltu.....niinkuin nm. Racing tuossa kirjoittikin niin pitäis tehdä vielä se pidin siihen hihnapyörään, että saa kampuranpultin irti ja kiinni jotenkin hallitusti..en ole sitä oikein päässyt vielä mitoittamaan ..ja JOS sellaisestakin löytyisi mittapiirros..niin avot! senkin vois tehdä valmiiksi , kun kohta pääsee jo hihnojen vaihtoon.... Niin ja Lukitustyökalusta tuli hyvä..ja oikeilla mitoilla valmistettu.... Edited October 21, 2017 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted October 23, 2017 Author Posted October 23, 2017 No vielä....löysin mittakuvan siitä kampuranlukitustyökalusta..eli sellainen on nyt valmistumassa...homma siis hoidossa... Quote
NO H2O Posted October 23, 2017 Posted October 23, 2017 Itse ratkaisin asian niin että myin ko. kattilalla olevan golffin pois mieluummin kuin vaihdoin / vaihdatin hihnan... Toiseen 1.6 16v kattilalliseen kalistimeen vaihdatin hihnan paikallisella merkkihuollolla, oli jokin vaihtotarjous tuolloin ja maksoi 490e kaikkine töineen. Kyllähän näihin uudempiinkin volkkareihin välillä on kiva jotain remonttia tehdä mutta nuo hihnojen vaihtamiset menee pikkaisen miinuksen puolelle mukavuusalueella ja toisaalta silläkin ajalla sitten rassaa mieluummin ilmajäähyjä joihin kukaan muu ei oikein suostu kajoamaan... Quote
ARTO Posted October 23, 2017 Posted October 23, 2017 Nyt on volkkaripalsta sekaisin.... viimepäiviltä aktiivisin keskustelu löytyy jonkun vesivolkkarin jakopään säätömutterin ympäriltä, hrrrllfffff Quote
DWL_Puavo Posted October 23, 2017 Posted October 23, 2017 Selkeesti talvi tulossa. Itsekin syyllistyin vesivessan syylärin ja paisarin vaihtoon, ja jo vähän hävettää tietää nämä slangitermitkin em. osille. Onneksi sentään edes museoikäinen (ei -kuntoinen) vw-merkkinen nelipyöräinen. Quote
hpa Posted October 23, 2017 Posted October 23, 2017 Ihan miten asiat ottaa mikä jäähdyttää moottoria.Suuri osa jäähdytyksestä tapahtuu ilman kosteuden vaikutuksesta mikä kulkee moottorin läpi bensiinin kanssa.Poraa suuttimet isommaksi niin moottori jäähtyy paremmin.Siis nestejäähdytys. Quote
SePi Posted October 23, 2017 Posted October 23, 2017 Ja jos jäähdyttävää öljyä (eli nestettä) on yli viis litraa, ni eikö se oo sama määrä kuin ton kokosessa moottorissa olis jotain glygoli-vesi-seosta Quote
HSuomi Posted October 27, 2017 Posted October 27, 2017 (edited) Selittäkää miksi jotkin autovalmistajat käyttää nokkahihnaa eikä ketjua? Edited October 27, 2017 by HSuomi Quote
ARTO Posted October 27, 2017 Posted October 27, 2017 2000 luvun monissa autoissa jakoketjut painajaisia, kestoltaan. Quote
Racing Posted October 27, 2017 Posted October 27, 2017 Selittäkää miksi jotkin autovalmistajat käyttää nokkahihnaa eikä ketjua? VW konsernin 2010 luvun tuotteiden ketjut (kaan) ei ole mainetta kerännyt lähes kaikissa ongelmia keston kanssa, ei tahdo monella 100tkm päästä ilman kallista jakopääremppaa. Uudemmissa koneissa nyt esim. VW Tsi siirrytty takaisin hihnaan muutama vuosisitten eipä ole ongelmia ollut. Tdi:ssä myös hihnalla ja vaihtoväli 210tkm tai 6 vuotta. Quote
mikan Posted October 27, 2017 Posted October 27, 2017 Ei oo kuplassa tuollaisia ongelmia. ;-) t. Mika 1 Quote
Essi Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Halvalla ei taida saada edes kohtalaista ketjua. Quote
mikan Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Mun lentokonetehtaan tekemässä kulkuvälineessä ketju vaihdettiin noin 220 tkm kohdalla ja nyt silläkin ketjulla on jo menty 210 tkm. Vaihto ei tosiaan ole ihan halpaa. t. Mika Quote
Matti-Pekka Posted October 28, 2017 Author Posted October 28, 2017 No tänään tuli iltasella vaihdettua tuohon "puluun" jakohihnat+ kiristäjät..onhan se oikeesti ihan pers homma , onneksi tuli tehtyä oikealaiset pitimet..mutta on mikä on...seillä on nyt uudet . Tuossa juuri tuumin että 520 bemariin ei ole ketjulle tehty vielä mitään ja nyt on ajettu rapiat 350 tkm... Quote
Racing Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Suht nopea homma oikeilla työkaluilla,valmistajan ohjeaika koko hommaan vesipumpun kera tais olla 2.8 tuntia ja siihen sen tekeekin riippuuu mallista joutuuko apulaitehihnankiristimen irrottaan kokonaan. Quote
mikan Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 (edited) Tuosta bemarista tulikin mieleen, että vanhalla diesel-mersulla mentiin kuuhun ja takaisin samalla ketjulla. :-) Nyt on niin vesittynyt topic, että eiköhän tämä ollut mun osalta tässä... t. Mika Edited October 28, 2017 by mikan Quote
Racing Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Vanhemmissa bmw dieseleissä menee 500tkm helposti jakoketju. Uudemmat 2007 -> eteenpäin dieselit onki sitten jo ongelmia ja niissäkin toki vain 4syl mallit. Quote
Timo Varis Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Haloo nyt jo bimmeritkin keskustelussa 1 Quote
ARTO Posted October 28, 2017 Posted October 28, 2017 Menee uudemmista kutosdieselbimmereistäkin ketjut entistä nopeammin naps, joten ei enää pääse sitä maagista +500tkm. Hyvää keskustelua turhaan lukottamaan senkin tiukkapipot:) 1 Quote
mikko k Posted October 29, 2017 Posted October 29, 2017 Älä sä yritä tehdä meistä ahdasmielisistä avarakatseisia.... ;-DDD Alkaa ihan ahistaa.. Pitäisikö avautua tuonne ahistaa-osastollekkin?! :-) 1 Quote
Ketsa Posted October 29, 2017 Posted October 29, 2017 Facebookiin tälläiset topicit tai tekstiteeveen chättiin... 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.