Matti-Pekka Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 (edited) Terve Olen saanut hyviä vinkkejä tästä usein..mutta en löydä niitä ,enkä muista....eli mikä olisi hyvä tiivisteliima kuplan kampikammioiden puolikkaiden väliin? jotenkin hämärästi muistan että Loctite 510...? jos on kokemuksia jostain hyvästä normi teollisuus-/autotarvikemyymälän valikoimasta löytyvästä (siis ei tilaustavarasta...) niin vinkkiä kiitos ja jos on erityisen varottavia ko. tarkoitukseen periaatteessa sopivia ,joita ei pidä käyttää, niin niistäkin voisi varoittaa...kiitos.. Edited December 5, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
x-pj Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 Minä olen nykyisin käyttänyt Curil T -tiivistemassaa. Kestää lämpöä, pitää hyvin ja ei kovetu. Ei ole kiire kasata ja helppo putsata pois, jos joutuu aukasemaan koneen. Quote Link to comment
Racing Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 Parasta mitä ollut niin Kent painepullossa oleva silikoni musta tarttuu,kestää,helppo putsata pois ja lisäksi pysyy vaikka pinnassa olisi pikkusen rasvaakin. Toinen perus mitä oon käyttänyt on locktite musta silikoni . Laita mitä laitat kunhat et käytä punaista silikoonia se on sellaista että ranteet auki ja silmis kirvelee kun näkee et joku käyttänyt :) Quote Link to comment
rausku Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Minä olen nykyisin käyttänyt Curil T -tiivistemassaa. Kestää lämpöä, pitää hyvin ja ei kovetu. Ei ole kiire kasata ja helppo putsata pois, jos joutuu aukasemaan koneen. Mistä tätä saa? Quote Link to comment
x-pj Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Mistä tätä saa? En löytänyt Suomesta. Muistaakseni tilasin ebaystä. Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Tuota käyttänyt. Gasket Maker sealant number 4 Quote Link to comment
Roope Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 (edited) Minä olen käyttänyt tätä.http://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/Permatex-Form-A-Gasket-3-tiivisteliima-118ml Aivan kamalaa levittää ja putsata, mutta ei ole vuotanut. Edited December 5, 2017 by Roope 1 Quote Link to comment
Meto Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Loctite 5188 tasotiiviste Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 5, 2017 Author Share Posted December 5, 2017 Aika monta on mieltä..ja tästä voisi melkein vetää johtopäätöksiä,,että melkein kaikki tasotiivisteliimat ja muutkin tiivisteliimat on tuossa kohteessa ihan hyvät , melkein torttuhillokin, eli kohde ei sitten niin kriittinen ole ,tai sitten melkein kaikki liimat on vaan niin hyviä että kelpaa tuohonkin....sanokaa nyt "luumuhillon" lisäksi edes yksi liima mikä ei ole tuossa kohteessa kelvollinen... Quote Link to comment
Tutkija Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Mikä vain liima mikä "turvottaa" puoliskoja erilleen eli kaikki paksut silikonit ei ole hyviä tuossa käyttökohteessa. Vastaavasti kaikki liimat mitkä käytännössä poistuu saumakohdan välistä on hyviä. Mitä ohuempi liimasauma puoliskojen välillä sitä parempi. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Roopen linkittämällä liimalla tehty useita moottoreita.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Permatexilla juu. Aikanaan Mahlen vastaavalla tuubikamalla mutta kuivui turhan nopeasti... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 5, 2017 Author Share Posted December 5, 2017 No en malta vieläkään lopettaa...mutta kun olen niin tykästynyt käyttää tätä perinteistä sinistä hylomaria..niin se ei ole saanut yhtään ääntä, ei puolesta ei vastaan..sehän ei turpoa eikä kovetu ja on osoittautunut yleisesti hyvin kestäväksi. Quote Link to comment
sleepercooler Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Hylomar on POP! Laita sitä vaan kyllä tiivistää.... Quote Link to comment
metake Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 perinteistä sinistä hylomaria.. Vastaan... ei pitänyt moottoripyörän moottorissa, vaihdoin Golden Hermetiteen, mutta siitä mulla taas ei ole kokemusta kuplan koneessa, moottoripyörässä oli kyllä ihan ykkönen. 1 Quote Link to comment
rausku Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 onko tätä kukaan käyttänyt https://www.puuilo.fi/Wurth-Super-RTV-silikoni-Plus-Musta-270g Quote Link to comment
KimmoH Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Ei sitä sinistä hylomaria lohkon väliin vaikka se pirun hyvää onkin! Toi permatex aviation on hyvää, perseestä levittää ja sitä on sitten kasaamisen jälkeen joka helvetin paikassa mutta pitää kuin tauti ;) Quote Link to comment
vw. Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 https://eshop.wurth.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/3106-B1-Site/fi_FI/-/EUR/ViewCatalog-Browse;pgid=QXj_KNZ3sBoYM52cj0GOGBDp00008IEXvaa3;sid=2uygXyqC4vSgX3CkKdi6giWIploLN1Y0cYSsu-k8?CatalogCategoryRef=31063003070201%40WuerthGroup-Wuerth-3106&CatalogCategoryID=mdsKD92durAAAAFe35g7AN1F&SelectedFilterAttribut=%255B%255D Quote Link to comment
Tutkija Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 (edited) Tästä on joskus aikaisemmin ollut pitkä keskustelu ja silloin ehdotin wurth tuote moottoritiivisteliima,se ei ole silikooni pohjainen vaan epoksihartsi pohjainen liima jota jää pintojen väliin olematon kerros kun osat yhdistetään. Tuolla kun olen kasannut niin yksikään ei ole vuotanut. Edited December 5, 2017 by Tutkija 1 Quote Link to comment
wp Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Permatex, Gasket Maker Sealant#4 ja Loctiten Permatexia vastava tuote havaittu toimivaksi, viimeiselle en muista numeroa. Pensselipullo, sama shellakan haju kuin Permatexin tuotteessa. Nämä yleensä purkaessa/huoltaessa mukavia kun liukenevat normaaleihin maalikaupan ohenteisiin eikä kasatessa kauheaa kiirettä kuivumisen suhteen. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 5, 2017 Author Share Posted December 5, 2017 Ok. oliskohan tää nyt taputeltu..tuota mulla on hyllyssä , olen käyttänyt tätä paperitiivisteiden sillä puolen joka pitää ehkä avata..ja toisella puolen sinistä hylomaria..en pitänyt tätä liimaa mitenkään erikoisen hyvänä..mutta mukavana käsitellä ja tarvittaessa purkaa, mutta jos tuo saa ääniä niin tehdään sillä... Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 Tuota käyttänyt. Gasket Maker sealant number 4 Hyvin toimii no problems. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 7, 2017 Author Share Posted December 7, 2017 (edited) Terve ..vielä asiasta. Näitä Permatex erimallin liima tuotteita löytyy yksi joka päivälle..eli onko tuosta kokemuksia em. käytössä..oli vaan sikahalpaa puuilon hyllyssä... Edited December 7, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
KimmoH Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 (edited) just tuota punaisessa pullossa olevaa olen käyttänyt, se on hyvää. Motonetissä on samaa, niiden nettisivuilla vain pullo on valkoinen vaikka se hyllyssä onkin punainen ;) Edited December 7, 2017 by KimmoH Quote Link to comment
Td5 Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Toisenmerkkisten ilmajäähyjen puolella suositaan kovasti Loctite 574 ja ThreeBond 1104 liimoja. http://forums.pelicanparts.com/911-engine-rebuilding-forum/284737-complete-engine-sealant-thread.html Pätee myös Volkkarin mottiin. Tos linkissä keskustelu menee aika akateemiseksi, mutta on siellä asiaa. Tiivisteen pitäis olla semmosta joka puristuu välistä pois täyttäen vaan "kolot" pinnoissa. Ei taida silikonit ja Hylomar poistua täysin, voi jäädä runkolaakeri pesät löysiksi.... Älkää käyttäkö Hylomaria stefojen ulkopinnoissa, voivat pullahtaa ulos kun H ei kovetu. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Mie käytin viimeksi tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Supra-Blue-Tiivistesilikoni-80-ml En oikein ottanu noiden väreistä selvää kun "musta" samanlainen ei eronnut mistään luettavissa olevista spekseistä millään tavalla. Oisko sitten sama kama mutta väriltään mustaa. Tuo sininen oli ihan nätin näköistä, pysyy pehmeänä riittävän kauan että saa hyvin puolikkaan paikalleen ilman apukäsiä, eikä ole vuotanut. En oo tosin joutunut purkamaan tällä kasattua konetta. Samaa sinistä oon käyttänyt menestyksekkäästi esim. reippaasti lohkosta korroosioituneen öljypohjan kannen tiivistämiseen, öljypumpun paperitiivisteiden kanssa ohuelti, pyttyjen ja lohkon välissä jne ja hyvin on pitänyt. Aiempaan "punainen silikooni" joka haisee vahvasti ammoniakilla - se on kyllä juu todella vittumaista nyppiä ja liuotella osista irti. Pito-ongelmia ei senkään kanssa ole kyllä ollut. Aiemmin käytettiin myös jotain Loctiten mustaa tasotiivistettä jossa oli myös ihan omanlaisensa haju. En muista sen numeroa. Senkään kanssa ei ole ollut ongelmia. Quote Link to comment
-ST- Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 On 4.12.2017 at 9:12 PM, Matti-Pekka said: jotenkin hämärästi muistan että Loctite 510...? Ko. Tuotteesta itselläni hyvät kokemukset. Ohutta ja hyvin tiivistää... Quote Link to comment
mikko k Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Tuollaista on tullu itte käytetyä. Ei haise, ei tule pää kipeeksi ja tiivistää hyvin. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Mikäs on päivän sana tiivisteliimoissa lohkon puolikkaille ? Tuolla aiemmin tuli itsekkin kehuttua Motonetin myymää Form-A-Gasket "3" liimaa mutta nyt alkaa olla sen kanssa mitta täynnä. Kyllä se tiivistää mutta on niin helkutin sottaista käytettävää. Tätä Elringin AFD200 tiivisteliimaa mulle taannoin kehuttiin mutta näyttää menevän maailmalta tilailuksi. Motonetissä näyttää olevan tarjolla vain punaista Elringiä. Quote Link to comment
mikko k Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Tuo mun edellä mainitsemani tuubi meni tyhjäksi eikä sitä saa enää. Korvaava Loctiten tuote on tämä. Ja se on vähintään yhtä hyvää. Suosittelen! https://www.ikh.fi/fi/tasotiiviste-100ml-si-5980-hk5980-1 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Nyt on tullut tavattua niin paljon "toisenmerkkisten ilmajäähyjen" foorumeita, dokumentteja ja teknikoiden kirjoituksia, että taidan kallistua Loctite 574:sen puoleen. Huutakaa nyt joku, jos menee ihan metsään 😄 Huomenna kurvaan IKH:lta tuota hakemaan. Quote Link to comment
mikko k Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Siis tämä? https://www.ikh.fi/fi/yleistiiviste-574-50ml--574--hk57442 Mua ainakin häiritsee maininta: ”täysin kovettunut 15-24h” !! Ja onhan toi noin 3* kalliimpaa.. Mutta onneksi on valinnanvapaus! 😊 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 8 minutes ago, mikko k said: Siis tämä? https://www.ikh.fi/fi/yleistiiviste-574-50ml--574--hk57442 Mua ainakin häiritsee maininta: ”täysin kovettunut 15-24h” !! Ja onhan toi noin 3* kalliimpaa.. Just tuo. Se on ilmajäähy possuissa tehtaan virallisesti suosittelema puolikkaiden tiivistysaine. Pitää varmaan hakea molempia ja haistella/maistella 😄 1 Quote Link to comment
mikko k Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Tässä vielä tarkemmin tuon 5980 speksit. https://www.etra.fi/fi/loctite-5980-quick-gasket-tasotiiviste-yleiskayttoon-e34051543 Tämä ei ainakaan haise juuri miltään eikä tule pää kipeeksi. Mulla on ainakin tiivistänyt hienosti 290hv vaparibokserin.. 😊 Jos se nyt vois jokin suositus olla. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Niin siis ainakin volkkarissa ei tiivisteliima saa olla kovettuvaa sillä on kysymys runkolaakerilinjan välyksestä. Liima joka ei täysin kuivu ikinä, sillä saadaan periaatteessa ns. nollavälys. Mutta varmasti toimii toi Loctite 574 sillä sama juttu 911 kampikammiossa, kun ei ole erillisiä laakeripukkeja sisällä. https://sierramadrecollection.com/Loctite-574-Case-Sealant-p17329.html Tuota joskus käyttänyt myös: https://www.csp-shop.com/en/tools/sealing-compound-curil-k2-000-698-gd-10946c.html Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Sitten taas kun lukee Jake Rabyn tekstejä niin alkaa nuo punaiset Loctitet jänskänttää nelkun kasauksessa. Mut tää on tätä, netistä löytyy miljoona mielipidettä ja sit pitäis jostain välistä osata valita oma 😕 "When I have used 574 engines would begin to leak after 6-8 months of service." "DO NOT SEAL CASE HALVES WITH 518! If you do you can forget EVER tearing the engine back apart! I live by 518 and introduced it to the aircooled world in the late 90s, but a HUGE mistake was sealing case halves with it, the second biggest mistake is using it to seal cylinders as it sets in a matter of 5-6 seconds and will create unequal deck heights every time." Tuo aiemmin käyttämäni Form-A-Gasket 3 on tiivistysmielessä kyllä hyvää mutta mua on alkanut ottamaan niin paljon päähän sen kanssa touhuamisen sottaisuus, että jotain vaihtoehtoja on testailtava. Sitä ruskeaa tahmaa on joka paikassa ja viikon vielä paskantaakin sitä ainetta kun lohkon on sillä kasannut 😞 Quote Link to comment
mikko k Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 (edited) Valintoja, valintoja ja liikaa vaihtoehtoja.. 😊 Tuo 5980 ei sottaa. Pysyy elastisena ja pitää öljyt koneessa sisällä. Lohkon puoliskat kuitenkin elää jonkin verran, joten kiinteäksi kovettuva on mielestäni huono ominaisuus. Viimeksi kun olin dynossa tuolla vaparillani, niin 10 vedolla lämmitettiin 8 litraa öljyä n. 100 asteeseen eikä vuotoja ollut. Onnea valintaan! 😁 Edit. Tuota mulla on myös sylinterien ja lohkon väliseen tiivistykseen, toimii sielläkin. Edited October 10, 2020 by mikko k 1 Quote Link to comment
x-pj Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Minulla on kahdessa moottorissa Curil T -tiivistettä. Sekään ei kovetu, kestää öljyjä ja läpöä 250 asteeseen asti. Tämä myös käy pyttyjen ja lohkon väliin. On pysynyt öljyt sisällä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 10, 2020 Author Share Posted October 10, 2020 1 hour ago, KimmoH said: Sitten taas kun lukee Jake Rabyn tekstejä niin alkaa nuo punaiset Loctitet jänskänttää nelkun kasauksessa. Mut tää on tätä, netistä löytyy miljoona mielipidettä ja sit pitäis jostain välistä osata valita oma 😕 "When I have used 574 engines would begin to leak after 6-8 months of service." "DO NOT SEAL CASE HALVES WITH 518! If you do you can forget EVER tearing the engine back apart! I live by 518 and introduced it to the aircooled world in the late 90s, but a HUGE mistake was sealing case halves with it, the second biggest mistake is using it to seal cylinders as it sets in a matter of 5-6 seconds and will create unequal deck heights every time." Tuo aiemmin käyttämäni Form-A-Gasket 3 on tiivistysmielessä kyllä hyvää mutta mua on alkanut ottamaan niin paljon päähän sen kanssa touhuamisen sottaisuus, että jotain vaihtoehtoja on testailtava. Sitä ruskeaa tahmaa on joka paikassa ja viikon vielä paskantaakin sitä ainetta kun lohkon on sillä kasannut 😞 Tuo on ollut kyllä hyvä aine tuo Form-A-gasket 3:nen , ja pitää hyvin...ajattelin seuraavan kerran "purkittaa" sitä muoviseen "lääkeruiskuun" jolloin sen annostelu olisi hallitumpaa kun tuolla omalla sudilla läträäminen. Tuo on vaan ollut pahuksen luotettava mönjä ja kokeilu uusiin tuotteisiin saattaa teettää taas pirusti hommoo... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.