Jump to content

Turvavyöt 3-piste rullavyöt ?


Guest Jukka

Recommended Posts

Guest Jukka
Posted

Mistä saisi halvalla eteen ja taakse rullavyöt -72 kuplaan ?

aircooled myy 115€/pari mutta löytyskö pa ihmiselle edukkaampaa tai joku alekoodi tonne ?

Posted

Mä ostin oman pystärin vyöt eka ihan sikahalvalla jostain vm. 200x purkuvesivessasta. Hermot loppui niiden sovituksessa ja sen jälkeen hain motonetistä heidän yleismallin rullavyöt eteen ja taakse hanttarin puolelle. Ne sai jotenkin sovitettua mukana tulleilla osilla paikoilleen. Hinnasta ei mielikuvaa, mutta ei ne varmaan merkittävästi halvemmaksi tulleet.

 

Jos halpa hinta ratkaisee ja aikaa on, niin ehkä lähtisin 70- luvun lopun / 80-luvun autoista sopivia vöitä etsimään.

Posted

Rullavöissä on aikausein asennusasento tärkeä eli jos katsot jostain autosta rullia niin etsi ne sellaisesta autosta jossa vyöt on jo valmiiksi samassa asennossa mihin tulet ne omaan autoosi asentamaan.

Posted

Liekö turvavarusteet se paikka, jossa kannattaa säästää ja lähteä Kiinan eBaystä etsimään halvinta hintaa?

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Väittäisin että asento on aina tärkeä, niissä on ainakin jo kasikytluvulta saakka ollut sekä asento-/kiihtyvyysanturi että inertialukitus. Mutta silti en edes anopin autoon käytettyjä vöitä laittaisi.

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Ostin pari vuotta sitten securon 500/30 vyöt jostain brittiläisestä offroad kaupasta, alle 80e sai parin kotiinkuljetettuna. Noissa on 30cm pitkä jäykkävartinen lukko, joka sopii ainakin eteen mun kuplassa, taakse tarttis ehkä sitten remmin päässä olevan lukkopään? Tyyli noissa on semmonen muovinen kasari, eli hienompiakin varmaan on tarjolla.

Posted
2 hours ago, -tipi- said:

Väittäisin että asento on aina tärkeä, niissä on ainakin jo kasikytluvulta saakka ollut sekä asento-/kiihtyvyysanturi että inertialukitus. Mutta silti en edes anopin autoon käytettyjä vöitä laittaisi.

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
 

Niin no tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Onko käytetty saksalainen tehdasturvavyö huonompi kuin markalla kiinassa valmistettu uusi tarvike.

Posted

Turvavöissä on maailmanmarkkinahinnat eikä niitä mistään saa halvalla.Tavallisista autotarvikeliikkeistä voi kysellä.Omissa Securon takaturvavöissä on asentoruuvi.Takarullavöitä joutuu enemmän miettimään, pitää löytää sellainen rulla, joka käy yläkiinnikkeeseen tai sitten tehdä alakiinnike läpipultilla.Kaikkea saa tilaamalla vaikka Englannista.

Posted (edited)

Mä laitoin bajaan e- kadetin vyöt ,ostin auton viidelläkympillä purin koneen ,vyöt ja rokkikoneet pois ja myin eteenpäin viidelläkympillä.

nyt siis vyöt neljälle.

Edited by tolvana
Posted
7 hours ago, Tanhis said:

Niin no tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Onko käytetty saksalainen tehdasturvavyö huonompi kuin markalla kiinassa valmistettu uusi tarvike.

 Ja paskakin vyö on parempi varmaankin,  entä ei vöitä ollenkaan...

Posted

Vanhemmissa paketti volkkareissa sama hyöty vöistä kuin lentokoneessa...

Pitää lämärin sattuessa raadon suurinpiirtein siten, että näkee kuka istu missäkin..

  • Like 1
  • 4 years later...
Posted

Vanhaa viestiketjua herätellään.  Turvavyö Oy Hyvinkäällä vaikuttaa upealta toimittajalta. Teen sinne juuri tilausta. Ei ole pakko olla edes rullavyö, vaan kiinteä 3-piste onnistuu myös. Tekee vyöt mittojen (kuskin ja auton) mukaan ja värejä löytyy myös klassikkoon. Lukoksi on tarjolla myös lentokonevyön tyyppinen metallisolki.

Posted

Minulla on Kuplassa ('62) olan yli kulkevalle 2-pistevyölle paikka, mutta kolmepisteinenhän sen pitäisi olla. Ongelma tietty on että se 2-pisteisenkin yläkiinnike ei ole B-pilarissa vaan sivuikkunan alla, joka, ainakin minusta, on liian alhaalla ollakseen kunnollinen. Mitäs raati tuumaa?

 

Kynnyskoteloonhan nyt hitshitsaa tukevan pisteen alakiinnikkeelle käden käänteessä, se ei ole lainkaan ongelma, tuo ylempi on. Itse vyöt saa teetettyä sellaiseksi kuin haluaa, mutta kiinnityspisteet pitää miettiä ihan itse.

Posted
10 hours ago, Kharon said:

 Ongelma tietty on että se 2-pisteisenkin yläkiinnike ei ole B-pilarissa vaan sivuikkunan alla, joka, ainakin minusta, on liian alhaalla ollakseen kunnollinen. Mitäs raati tuumaa?

Ymmärrän kysymyksen, mutten ongelmaa. Mitä tarkoitetaan kunnollisella?

Posted
3 hours ago, Kurre said:

Ymmärrän kysymyksen, mutten ongelmaa. Mitä tarkoitetaan kunnollisella?

 

Arvaan, että tarkoitettiin sitä, että vyön pitäisi kulkea olkapään yli. Jos yläkiinnike on liian alhaalla, niin vyö jää liian alas ollakseen mahdollisimman turvallinen ("kunnollinen").

Posted (edited)

Mikan: juuri näin ja vyön kulma on (ainakin joidenkin mielestä) myös oleellinen: Vyön pitäisi mennä yläviistoon eikä kokolailla suoraan taaksepäin. Siihen en osaa sanoa mitään että kuinka oleellista se on ja oikeastaan sitä tässä haetaankin: Onko se?

 

Ikuinen pohdinta kun ei ole faktoja käytettävissä. ;)

 

B-pilarin kiinnikkeen korkeudensäätö on aika yleinen nykyisin, mutta se on varmaan sen takia että vyö ei nojaa kaulaan, se ei ole hyväksyttävää. B-pilarissa se on sen takia että siihen se on helpoin laittaa jos asiaa tuumitaan jo suunnittelupöydällä.

 

Rallipiirien käyttämät nelipistevyöt lähtevät kovin usein suoraan taakse, mutta toisaalta ne yhtä usein tukeutuvat penkkiin  (tai ainakin siltä näyttää) eivätkä kuljettajan hartioihin.

Edited by Kharon
Posted

Nelipestevyöt pitää aina suuntautua alaspäin ei edes vaakasuoraan vaan alaspäin ja niiden tarkoitus on nimenomaan pitää kuski penkin pohjassa kiinni eli niiden pitää painaa alaspäin...

Posted
Nelipestevyöt pitää aina suuntautua alaspäin ei edes vaakasuoraan vaan alaspäin ja niiden tarkoitus on nimenomaan pitää kuski penkin pohjassa kiinni eli niiden pitää painaa alaspäin...
Tota... eikös se ole kuitenkin enempi lantiovyön tehtävä nelipistevöissä ja olkavöiden tarkoitus on pitää selkä selkänojassa? Sääntökirjakin (AKK) kuitenkin sallii asennuksen vaakasuoraan ja suosittelee max 10° kulmaa olkavöille. Vai tarkoititko sä jotain muuta kuin olkavöitä?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Jos tätä nyt luen oikein, niin se sivukkunan alla oleva yläpiste olisi siis vähintään käyttökelpoinen? Se olisi mukava juttu, säästää kovin vaivaa.

 

Todennäköistä varmaan on että mikä tahansa penkistä lentämistä jarruttava olio olisi parempi kuin ei mitään, mutta jos tekee, niin tekee samalla vaivalla ainakin kelvollisen.

 

Minun kohdallani KG:ssä on sama juttu, olan yli menevälle 2-pistevyölle on paikat.

Posted

Mulla on -62 kuplassa kiinteät kolmepistevyöt, lantiovyön toinen pää on pultattu pohjapellin läpi, iso prikka tukevoittaa kiinnityksen. Lisäksi tarvitaan ne sovitinadapterit yläkiinnikkeeseen ja tunneliin. Mulla on sellainen jousikuormitteinen turvavyön kiristyskappale olan yli menevässä vyössa, se poistaa vyön valumisen olalta.

 

Posted

Mä taasen ruuvaan vyöt pois kaikista mistä ne lain puitteissa saa ottaa. Asiakkaille sit laitellaan niitä vöitä mielihalujen mukaan. Muutamat sakot on tullu reilun 30v autoilun aikana käyttämättä jättämisestä mut kukin tavallaan.

 

 

  • Like 1
Posted
22 hours ago, WescuM said:

Mulla on -62 kuplassa kiinteät kolmepistevyöt, lantiovyön toinen pää on pultattu pohjapellin läpi, iso prikka tukevoittaa kiinnityksen. Lisäksi tarvitaan ne sovitinadapterit yläkiinnikkeeseen ja tunneliin. Mulla on sellainen jousikuormitteinen turvavyön kiristyskappale olan yli menevässä vyössa, se poistaa vyön valumisen olalta.

 

Sovitinadapterit minulla jo onkin, tulivat auton mukana. Pohjalevy tietty helppo paikka laittaa lantiovyön toinen pää kun siihen pääsee hitsailemaan kaikkea kovin helposti.

 

19 hours ago, tolvana said:

Mä taasen ruuvaan vyöt pois kaikista mistä ne lain puitteissa saa ottaa. Asiakkaille sit laitellaan niitä vöitä mielihalujen mukaan. Muutamat sakot on tullu reilun 30v autoilun aikana käyttämättä jättämisestä mut kukin tavallaan.

 

Tämä onkin jo oma pohdintansa .... Karmann on nyt ollut >20v ilman, ei ole ollut suurta hätää asentaa ja muissakin harrasterasseissa vyöt on/ei ole menee aika tasan iän mukaan: En ole ottanut pois (pl.selkeästi rikkinäiset), mutta enpä ole jaksanut asentaakaan niihin joissa ei ole.

Posted (edited)
On 8/17/2022 at 5:37 PM, Tutkija said:

Nelipestevyöt pitää aina suuntautua alaspäin ei edes vaakasuoraan vaan alaspäin ja niiden tarkoitus on nimenomaan pitää kuski penkin pohjassa kiinni eli niiden pitää painaa alaspäin...

 

No jos katsoo vaikka AKK:n sääntöjä, niin ei olkavöitä suunnata alaspäin. Olkavyöt on asennettava siten, että ne suuntautuvat taaksepäin ja niiden asennuskulma ei ole enempää kuin 45 astetta penkin selkänojan läpiviennin vaakatasosta alaspäin. Suositellaan kuitenkin, että tämä kulma ei olisi yli kymmentä astetta. 

6.2 asennus.JPG

Edited by mikan
Posted
9 minutes ago, mikan said:

 

No jos katsoo vaikka AKK:n sääntöjä, niin ei olkavöitä suunnata alaspäin. Olkavyöt on asennettava siten, että ne suuntautuvat taaksepäin ja niiden asennuskulma ei ole enempää kuin 45 astetta penkin selkänojan läpiviennin vaakatasosta alaspäin. Suositellaan kuitenkin, että tämä kulma ei olisi yli kymmentä astetta. 

6.2 asennus.JPG

Onko penkin aukkojen suhteesta kuskin olkapäähän olemassa mainintaa eli voiko kuskin olkapää olla oleellisesti läpivientiauton yläpuolella.

 

Ja neli tai enempi pisteiset turvavyöt taitaa nyt olla jokatapauksessa eri juttu kuin diagonaalisesti rintakehän yli menevä remmi.

 

Näin niinkuin ihan pohdintana asian miettisin näin. Jos turvavyön kolmas piste ei tule yläviistosta kuten nykyautoissa vain reilusti olkapään alapuolelta takalasin alareunan tasolta niin silloin turvavyön pitäminen olkapään päällä on selkeästi hankalempaa. Voisi myös kuvitella että esim. katon kautta ympäri mennessä sen karkaa olkapään päältä. Taasen jos ajattelee nokkakolaria niin siinä missä yläviistosta tulevan vyön voimat kohdistuu rintakehään kokomatkalta niin alhaalta tulevan vyön voimat painavat ensin olkapään alaspäin ja siittä sitten voimat rintakehän yli menevään osaan.

 

Mutta sum summarum, eiköhän sen turvavyön ensisijainen tehtävä näissä harrasteikäisissä ole pitää kuski auton sisällä kolaritilanteessa kun oven lukot ei ainakaan kiinni pysy. Sen jälkeen suojella kolmannella kiinnityspisteellä pään/ rintakehän osumista rattiin/tuulilasiin.

 

Posted



Mutta sum summarum, eiköhän sen turvavyön ensisijainen tehtävä näissä harrasteikäisissä ole pitää kuski auton sisällä kolaritilanteessa kun oven lukot ei ainakaan kiinni pysy. Sen jälkeen suojella kolmannella kiinnityspisteellä pään/ rintakehän osumista rattiin/tuulilasiin.


Kyllä näissä turvavyön tärkein tehtävä on pitää ruumiit paikoillaan jotta poliisin on helppo selvittää että kuka ajoi

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...