Jump to content

Uudet rakentelusääntöluonnokset 2020


Recommended Posts

Posted
Kohtaa 3.8.1 kun tankkaan, niin tulen johtopäätökseen, että Kupla 1300 on 44 hv eli n. 32,4 kW omamassalla 770 kg, eli n. 23,8 kg / kW. Näin se menee alakohtien 1) ja 2) väliin, jota ei ole määritetty (!) Joka tapauksessa tuolla pienimmällä arvollakin eli maks. 12 kg / kW tulee 770 kg:llakin n. 64 kW eli n. 87 hv. Näin ollen moottori saisi tätä autoa itseään vertailuajoneuvona käyttäen olla tuon verran ihan alkuperäisillä jarruilla jne. Muutoskatsastuksen jälkeen saa kaasuttimen, nokka-akselin ja pakoputkiston jne. vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta (kohta 2.5.2).

Vai tulkitsenko ihan väärin?

 

 

Tuossa puhutaan vertailuauton tehon ja omamassan suhteesta, eli 1600 koneella teho on 36,75 kW, mutta en tiedä mikä on 1300S:n paino..?  

Edit: Ohjekirja sanoo että painaa 900 kg jolloin teho/painosuhde on 28,8. Taitaa kyllä kaikki kuplat mennä alkuperäisinä tuon 25:n huonommalle puolelle?

 

Edit 2: 44hp koneellisen kuplan painoksi löysin pienimmillään 800 kg, joka jäisi niukasti tuon 25:n alle. Täällä se on kyllä sitten jo levyjarrullinen malli, mutta USA malli taisi olla rummuilla?

 

 

 

 

 

 

 

Posted

Jostain tekstistä luin tai ymmärsin, ettei vertailuajoneuvona tarvitse käyttää mallisarjan tehokkainta vaan muutettava ajoneuvo käy yhtä hyvin vertailuajoneuvoksi.
Laitoin jo koneen kiinni, pitää lukea toisella kertaa vielä tarkemmin.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Tuota ajon aikana säätökohtaa ihmettelin. Taitaa kaikissa aftermarket ilmajousiseteissä olla sellainen säätö mitä voi tehdä ajon aikana. Eli pitääkö säätöyksikkö nyt piilottaa niin ettei se ole kuljettajan näkyvissä / ulottuvilla?

 

Toinen outo kohta on tämä "alustasarjan säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus- tai sivuttais-suunnassa". Jos ajatellaan vaikka kuplan säädettäviä takalattoja, niin kirjaimellisesti eivät täytä tuota vaatimusta. Ilmeisesti tähänkin asetukseen tarvitaan jatkossa Trafin tulkintaohje...

Edited by mikan
Posted
26 minutes ago, mikan said:

Tuota ajon aikana säätökohtaa ihmettelin. Taitaa kaikissa aftermarket ilmajousiseteissä olla sellainen säätö mitä voi tehdä ajon aikana. Eli pitääkö säätöyksikkö nyt piilottaa niin ettei se ole kuljettajan näkyvissä / ulottuvilla?

 

Toinen outo kohta on tämä "alustasarjan säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus- tai sivuttais-suunnassa". Jos ajatellaan vaikka kuplan säädettäviä takalattoja, niin kirjaimellisesti eivät täytä tuota vaatimusta. Ilmeisesti tähänkin asetukseen tarvitaan jatkossa Trafin tulkintaohje...

Eiköhän tuo lause koske ilma-alustoja. Eihän mikään mekaanisesti säädettävä erillisjousitettu alusta täytä tuota pykälää. Tietty jos ajattelit asiaa siltä kantilta että säätö asennettaisiin vain yhdelle akselille ja vain toista päätä korotettaisiin/ laskettaisiin niin sitten tietty on eri asia.

Posted

Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuu-teen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:

 

10) jousien ja jousituksen osien vaihtaminen 3.11.2 kohdan mukaisin edellytyksin pois lukien jousitustyypin muutos ja muutokset , jotka rajoittavat joustovaraa.
Edellä tarkoitetut muutokset ajoneuvoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammi-kuuta 1998 tai sen jälkeen hyväksytään muutoskatsastuksessa.

 

Tarkemmin kun katsoin, niin eihän kuplaa tarvi edes muutoskatsastaa, jos vaikka laittaa ne säätölatat ja madaltaa.

 

 

Posted

Eli näyttäisi siis, että keulan madaltaminen säätöakselilla ei ole ilman muutoskatsastusta sallittua, koska se muuttaa joustovaraa, mutta droppiolilla olisi - olettaen, etteivät renkaat ota kiinni mihinkään.

Posted
Eli näyttäisi siis, että keulan madaltaminen säätöakselilla ei ole ilman muutoskatsastusta sallittua, koska se muuttaa joustovaraa, mutta droppiolilla olisi - olettaen, etteivät renkaat ota kiinni mihinkään.
No jos ihan tarkkoja ollaan niin eihän se muuta joustovaraa. Sisäänjousto pienenee mutta ulosjousto kasvaa saman verran, eli kokonaisjoustovara pysyy ennallaan...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
3 hours ago, metake said:

No jos ihan tarkkoja ollaan niin eihän se muuta joustovaraa. Sisäänjousto pienenee mutta ulosjousto kasvaa saman verran, eli kokonaisjoustovara pysyy ennallaan...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Täytyy myöntää, etten ole tutustunut noiden termien tarkkaan merkitykseen vaan pohdin asiaa intuitiivisesti ja koin joustovaran tarkoittavan etäisyyttä normaalista ajoasennosta pohja-asentoon. Jos sillä tarkoitetaan jousittamattoman osan koko liikerataa ääriasennosta toiseen, niin silloin tietysti noin kuin metake kirjoittaa.

Posted

Toi renkaiden halkaisijan muutos on ihan perseestä. Tohon mun kuorkkiin muuttuu vaatimattomat 20 senttiä. Jos sille pitää lupa hakea niin mahtavaa ootella vuos pari sen saamista.

 

Onko erillinen pohjalevy sama-asia kuin erillisrunko?

Posted
1 hour ago, Simon Templar said:

Toi renkaiden halkaisijan muutos on ihan perseestä. Tohon mun kuorkkiin muuttuu vaatimattomat 20 senttiä. Jos sille pitää lupa hakea niin mahtavaa ootella vuos pari sen saamista.

 

Minun mielestä uusissa määräyksissä on selvä väljenny aikaisempaan, vai olenko ymmärtänyt väärin

  • Like 1
Posted
1 hour ago, x-pj said:

Minun mielestä uusissa määräyksissä on selvä väljenny aikaisempaan, vai olenko ymmärtänyt väärin

 

Nyt on mainittu että:

 

Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia.

 

ja ennen oli

 

Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm

 

ennen ei ollut rajoja mutta en nyt päässy ihan jyvälle onko vieläkään? Eli sais muutoskatsastuksella laittaa sellaset ku huvittaa.

Posted
 
Nyt on mainittu että:
 
Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia.
 
ja ennen oli
 
Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
 
ennen ei ollut rajoja mutta en nyt päässy ihan jyvälle onko vieläkään? Eli sais muutoskatsastuksella laittaa sellaset ku huvittaa.
Ennen oli kyllä myös tällainen määräys:

"3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden."


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted
7 hours ago, Simon Templar said:

 

Nyt on mainittu että:

 

Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia.

 

ja ennen oli

 

Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm

 

ennen ei ollut rajoja mutta en nyt päässy ihan jyvälle onko vieläkään? Eli sais muutoskatsastuksella laittaa sellaset ku huvittaa.

Muutoskatsastuksessakin oli ylärajat, niinkuin metake tuossa jo kirjoitti. Sinulla menee nyt varmaan sekaisin muutoskatsastus ja poikkeusluvat. Ennen laitettiin isoja (yli 51 mm) pyöriä poikkeusluvilla. Se lienee edelleen mahdollista.

Posted
2 hours ago, x-pj said:

Muutoskatsastuksessakin oli ylärajat, niinkuin metake tuossa jo kirjoitti. Sinulla menee nyt varmaan sekaisin muutoskatsastus ja poikkeusluvat. Ennen laitettiin isoja (yli 51 mm) pyöriä poikkeusluvilla. Se lienee edelleen mahdollista.

 

Ymmärsin niin tämän että nämä uudet säännökset eivät poistaneet poikkeuslupia tai muutoskatsastamista silloin kun nille jommalle kummalle on tarve.

 

Näillä vähäisillä muutoksilla lienee haluttu vähennettävän varmuuden vuoksi tehtyjä muutoskatsastuksia joita nykyään konttorit melkein poikkeuksetta ovat tehneet oli muutos miten vähäinen hyvänsä... esim. kiinteä -25mm jousimadallus.

Posted
On 1/27/2021 at 4:41 PM, Unkki said:

Kohtaa 3.8.1 kun tankkaan, niin tulen johtopäätökseen, että Kupla 1300 on 44 hv eli n. 32,4 kW omamassalla 770 kg, eli n. 23,8 kg / kW. Näin se menee alakohtien 1) ja 2) väliin, jota ei ole määritetty (!)

Joka tapauksessa tuolla pienimmällä arvollakin eli maks. 12 kg / kW tulee 770 kg:llakin n. 64 kW eli n. 87 hv. Näin ollen moottori saisi tätä autoa itseään vertailuajoneuvona käyttäen olla tuon verran ihan alkuperäisillä jarruilla jne.

Muutoskatsastuksen jälkeen saa kaasuttimen, nokka-akselin ja pakoputkiston jne. vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta (kohta 2.5.2).
Vai tulkitsenko ihan väärin?

Niin, onko 3.8. 1 kohta määräävä myös noissa 2.5.2 kohdan muutosissa, vaikka siellä ei 3.8.1 kohtaan viitakaan. Luultavasti on, koska 3.8. 1 käsittelee muutoksia.

Itse tulkitsen, että nyt saa vaihdellua isomman koneen helpommin, mutta max teho on rajattu pienemmäksi jos tehoa on kasvatettu moottorin osia muuttamalla. Ennen tämä raja oli 7kg/kW. Eli 770kg autossa sai olla vajaa 150hp.

Mitenkäs sitten virallisesti pitäisi menetellä jos kuplassa olisi ollut vaikka 140hp ja näitä moottoriin kohdistuneita muutoksia tai tehoa ei aikaisemmin tarvinnut merkitä otteeseen, kun ei ole tarvinnut muutoskatsastusta, ja nyt tehoja sallitaankin paljon vähemmän?

 

Posted
On 1/28/2021 at 12:23 PM, Unkki said:

Eli näyttäisi siis, että keulan madaltaminen säätöakselilla ei ole ilman muutoskatsastusta sallittua, koska se muuttaa joustovaraa, mutta droppiolilla olisi - olettaen, etteivät renkaat ota kiinni mihinkään.

Niin jos valot ovat asetuksen mukaiset.....

Posted

Tehopaino-osiosta puuttuu ensimmäisesta kohdasta sana enintään.Vertailuajoneuvo voi olla typ-1 1200 vuosimallia 1978 50 hp ja 780 kg etu levyjarruilla tai 1971 vw 1300 custom 50 hp 780 kg etu rumpujarruilla.Eipä auta mihinkään tehon lisäyksen laskentaan.Ajovalojen korkeus onkin vaikeampi selvittää, moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanomääräyksiä ei löytynyt eduskunnan kirjastostakaan katkeamatonta sarjaa.Jonakin vuonna ajovalon  valaisevan pinnan korkeusmääritys on muuttunut valaisevanpinnan korkeudesta eli lähivalon alareunan projektiosta valoaukon alareunan korkeudeksi. Katsastajan on ajoneuvokohtainen määräys esitettävä mihin tulkintansa perustaa.Tyyppikatsastustodistuksiakaan ei helposti saa nähtäväkseen, niissä on tarkasteltu lähivalojen näyttämän pituus, jonain vuonna se muuttui 50 metriksi.

Posted

Mulla tuo paperi valojen korkeuden 50 cm:n vaatimuksesta on jossain.. tuli voimaan muistaakseni 1970.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Tämä korkeusasia ei olekaan ihan yksinkertainen eikä yksiselitteinen. AKE:n ylitarkastajan, ystäväni VW (ym.) -harrastajan, kanssa asiaa tutkittiin aikoinaan pitkään ja hartaasti, mutta lopullisesti ei silloinkaan selvinnyt.

  • 1 month later...
Posted

Määräyksiin on näköjään ennen voimaantuloa tehty pieni tekninen korjaus. Ilmavolkkareiden kannalta ei näyttäisi olevan muuta oleellista kuin edelläkin käsitelty maksimiteho: 25 kg/kW on hävinnyt, viimeisenä luokkana on yli 20 kg/kW, jonka saa muuttaa niin, että muutoksen jälkeen on vähintään 12 kg/kW.

1.3.2021 voimaan tulleet säännöt löytyvät täältä: https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)
2 hours ago, Ketsa said:

Eli saako nyt heittää 100 hp mosan kuplan perään ja ajaa konttorille?

 

 

Jos 100hp tavoite niin eihän sitä tarvitse edes muutoskatsastaa ?

 

Laki määrää näin ---->

2.5.2 Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset ilman muutoskatsastusta

 

Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:

1) pakosarjan muuttaminen ja vaihtaminen;

2) kaasuttimen muuttaminen ja vaihtaminen sekä kaasuttimien lukumäärän muuttaminen;

3) sytytyslaitteiston muuttaminen;

4) muun kuin ahtimella varustetun moottorin puristussuhteen muuttaminen;

5) muun kuin ahtimella varustetun moottorin nokka-akselin muuttaminen ja vaihtaminen;

6) muun kuin ahtimella varustetun moottorin venttiilien ja kanavien muuttaminen;

7) muun kuin ahtimella varustetun moottorin tai pääosin etanolista koostuvalle polttoaineelle tehtävää moottorin ohjelmistomuutosta;

8 imusarjan muuttaminen ja vaihtaminen;

9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;

10)jousien ja jousituksen osien vaihtaminen 3.11.2 kohdan mukaisin edellytyksin pois lukien jousitustyypin muutos ja muutokset , jotka rajoittavat joustovaraa. Edellä tarkoitetut muutokset ajoneuvoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Edited by PZQ
Posted

No entä jos kyseessä on ahdettu moottori joka laitetaan vaparin tilalle? Ennenhän se tehonlisäys sai olla sen 20%(mallisarjan tehokkaimmasta), sitten vaadittiin poikkeuslupa jos meni yli tuon. Nyt jotenkin tulkittavissa että jos mennään yli 20%, riittää teholappu jos pysytään teho/painosuhteen rajoissa. 

Posted

Oman kuplan liikennevakuutuksessa on ajoneuvon tiedoissa moottoriteho 75 kW. Ajaa vaan.

Posted
22 hours ago, VW-63 said:

Noin jos muuttaa olemassa olevaa moottoria?


Joo, hiljaa mietin, että saako nelkun heittää nyt kuplan perälle ja suliko 60hp wasserin arvo takavarastolla 🙂

  • Like 1
Posted (edited)
1 hour ago, Ketsa said:


Joo, hiljaa mietin, että saako nelkun heittää nyt kuplan perälle ja suliko 60hp wasserin arvo takavarastolla 🙂

Ainakin konttorilla oltiin sitä mieltä että saa virittää siihen 12kg/kW rajaan. Ja tilavuussääntö lienee poistunut myös. 

 

Täällä ainakin vaihtuu Audeissa vaparivitoset 20vt koneisiin.

 

 

Edit: kyllä taisi pudota myös 1.3l vesikoneiden arvo samalla kun niinden 60hp wassereidenkin.

Edited by Sakke
  • Like 1
Posted

Kyllä sen nelkun pitäis nyt saada leimattua kuplaan vaikka stroukattuna ilman ongelmia ,kuten myös 8v isomman kun sen 1.3 vag vesikoneen jos haluaa.

 

  • 2 years later...
Posted
On 3/15/2021 at 11:04 AM, Sakke said:

Eli poistuiko nyt se max 20 prosentin tehon lisäys muutoskatsastuksella? Eli tuo teho/painosuhde jää määrääväksi? 

20 prosentin sääntö ei ole poistunut. Autoon voi tehdä max. 20% tehonlisäyksen ilman että autoa tarvitsee muokata (jarrut ym.) vastaamaan tehokkaampaa mallia.

 

Mikäli 20% tehonlisäys ei virittäjälle riitä, uusi säännöstö antaa virittäjälle mahdollisuuden verrata omaa autoaan vertailuajoneuvoon joka on yleensä(*) saman mallisarjan tehokkaampi auto. Ei tarvitse olla tehokkain, riittää että on tehokkaampi. Tällöin voidaan viritys tehdä käyttämällä teho/painosuhdetta, mutta samalla virittäjä joutuu muokkaamaan autonsa jarrut ym. vastaamaan ilmoittamansa vertailuajoneuvon jarruja ym.

 

* = Ketjussa kysyttiin aiemmin voiko vertailuajoneuvona käyttää omaa autoaan. Eli virittäjä vertaa muutoskatsastuksessa omaa autoaan omaan autoonsa ja saa käyttöönsä suoraan teho/painosuhde virityksen ilman että autoa tarvitsee alustan/jarrujen/ym. osalta muokata mitenkään. Tämä kuulostaa tietenkin hullulta, mutta jos Trafin määräystekstiä lukee oikein tarkasti niin sen pystyy tulkitsemaan niin että tämä olisi mahdollista. Juttelin asiasta Plus katsastuksen katsastajan kanssa ja hän kertoi, että heidän ketjun näkemys on se, että ei onnistu. Heidän tulkinta on se, että jos haluaa käyttää teho/painosuhdeviritystä, auto pitää muokata vastaamaan jotain tehokkaampaa mallia. Tässä poikkeuksena se, jos omistaa jo valmiiksi mallisarjan tehokkaimman ajoneuvon, silloin saa mennä suoraan teho/painosuhdeviritykseen.

 

Olen kuitenkin kuullut että joillain konttoreilla on hyväksytty oman auton vertaaminen omaan autoon vaikka oma auto ei olisi mallisarjan tehokkain.

 

Eikö olekin selkeää 😁

 

Posted

Tulin itse tähän ketjuun tarkistamaan että mikäs se onkaan kuplan nykyinen virityspotentiaali uusien säännösten valossa. Eli kuten aiemmin ketjussa on todettu niin teho/painosuhdeviritystä käyttäessä kupla menee tähän onnettomimpaan luokkaan
 

Quote

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;

Muutettu ajoneuvo punnitaan konttorilla

Quote

Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus;

 

Toisin sanoen oman autosi punnittu paino jaettuna 12 = kilowattimäärä paljonko tehoa saa korkeintaan olla. Esimerkiksi 780kg/12 = 65kW = 87hp. Jää kyllä kuplan laillinen virityspotentiaali todella onnettomaksi...

Posted

Ihan piti eläkkeeltä herättää virkamies. Vw typ 1. Vaihdetaan ajoneuvoon todistettavasti 60 hevosvoimainen moottori kuten Mr Racing kertoi. Muutettaan moottoria 2.5.2 pykälän mukaan luettelon: Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset ilman muutoskatsastusta. Suomen kieli on ihmeellistä, sanat tarkoittavat jotain.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...