Jump to content

-62 Kupla, Gulf Blue


Recommended Posts

Tuommoinen latolöytökupla siis tuli hommattua kun edellinen omistaja erehtyi täällä kyselemään että mitä sellainen saattaisi maksaa ja kun tarkemman selvittelyn jälkeen selvisi että se on alle 5km kesämökiltä, niin kiinnostus alkoi tiivistyä ostohaluksi. Kokolailla vaivatta päästiin hinnasta yksimielisyyteen ja auto siirtyi serkkujen avustuksella myyjän autotallista kesämökin liiteriin.

 

Kun tarve ja tarjonta kohtaavat niin eihän siinä sitten kauaa mene.

 

IMG_162155.thumb.jpg.37a634505b006e1e3fea6467df869074.jpg

 

 

2001 katsastettu, 2002 ei mennyt läpi jarruvian takia (vasen etujarru ei pidä) ja silloin jäänyt seisomaan talliin. Autoa hakiessa jarru piti liiankin hyvin, etupyörä ei pyörinyt lainkaan.

 

Takapyörätkin olivat jumissa kun perinteiseen tapaan oli tietenkin jätetty seisomaan käsijarru päällä. Tästä onneksi selvittiin vapauttamalla käsijarru, tunkkaamalla perä ylös, ruuvaamalla pyörät pois ja vähän vasarahoitoa rumpuihin. Siitähän se sitten meni taljalla nytkyttämällä trailerille. Serkku tuli avuksi valtavankokoisen trailerin kanssa.

204128.thumb.jpeg.a1ff29ab26f69d8cb542881726778c38.jpeg

 

Kun päästiin sitten omalle pihalle, niin eihän se tietenkään halunnut tulla alaskaan, piti hakea Avant apuun. Parinkymmenen vuoden pölyt näkyvät hyvin kun auto on pihalla ja aurinko paistaa. Etuvilkut on lainattu jostain uudemmasta kun 62-mallisessa kuuluisi olla kapeat vilkut.

 

Kromiosat ovat olleet huonolla hoidolla, niitä varmaan joutuu uusimaan, mutta katsotaan ensin että mitä vanhoista tulee kun hurauttaa koneella ja Autosolilla. Kunnon patinahan tästä on lähtenyt jo siinä kohdassa kun se on maalattu uudestaan, joten aika sama sitten tehdä kiiltävä.

P7312891.thumb.JPG.72a50d5dcaf27adc60c3bdfdecf36efa.JPG

 

Sisältä toki pölyinen mutta eiköhän  pesuimurilla saada suurimmat pölyt pois penkeistä ja katosta. 62:ssa on vielä kangaskatto, sellaista ei olekaan aiemmin tullut vastaan.

P7312896.thumb.JPG.201a918fe748843eefa74b06ff14275d.JPG

 

Kuskin penkistä on yläreunan sauma pettänyt, se on muuten aivan ehjä. Oikein mukavaa. Päällisten kanssa ei edes huomaa että kuskin penkki ei ole ehjä.

P7312902.thumb.JPG.75884d4a751e1df9d2bb7ea6cb1f0f26.JPG

Lattiat ovat kokolailla hyvässä kunnossa, vaikka ei alkuperäistä maalia enää juuri näykään. Mutta tuo huopa oli outo juttu: Se näyttää kovin äänieristysmatolta joka on varsinaisen verhoilun alla ... mutta mihin se varsinainen verhoilu on kadonnut? Sitä ei nimittäin löytynyt oikeastaan mistään, ei edes riekaleita.

Lattian muovimatot ovat enemmän tai vähemmän päreinä. Ei sinänsä yllätys: Vanha muovi kovettuu ja sanoo riksraks pienestäkin kolhusta.

P7312912.thumb.JPG.3e6f8c5b714a00fff9a508d701f9ef92.JPG

 

 

P7312917.thumb.JPG.338fc7426bbf9f36d2b181dea218e3d0.JPG

Pikainen mittaus osoitti että kärkien läpi ei mene sähköä lainkaan, eikä siis ole kipinääkään. Tämä ei varmaan yllätä ketään. Kärjet irti, viilalla hapettumat pois, takaisin ja kärkiväli suunnilleen kohdalleen ja alkoi kipinääkin löytyä. Kaasutin tietenkin oli tuhannen tukossa ja piti putsata, siitä ei ole kuvia. Öljypohjan lämmitintä en ole uskaltanut vielä kokeilla, vaikka yleismittari väittää että se ei ole oikosulussa mihinkään suuntaan ja muutenkin mittausten perusteella on ihan ehjä.

 

Öljyt toki piti vaihtaa heti ensimmäisenä, vanhat öljyt eivät olleet mitenkään huonon näköiset eivätkä -tuntuiset, mutta olivathan ne jo vuosikertatavaraa. Ei vettä öljyn seassa, hyvä merkki aina.

 

Takapenkin alta löytyi jänniä ilmaputkia mutta ei oikein selvinnyt että mihin niiden pitäisi mennä. Takajalkatilaan ehkä? Ainakin näyttää siltä että tuosta pääputkesta ei ole isoa reikää takajalkatilaan niinkuin uudemmissa.

P7312909.thumb.JPG.7c6578987b1f7d8aba987c07d67e6120.JPG

 

Yhden viikonlopun nyhräyksen tuloksena saatiin etupyörä pyörimään (säädetty hihnat tiukaksi kun ei ollut pitoa, vaan vika ei hihnoissa vaan jarruletkussa, vaihdetaan uudet) ja kone käyntiin, päästiin ajelemaan pitkin pihaa. Sitten se loppuikin kun bensapumpun kalvo alkoi vuotaa eikä ollut varapumppua mukana.

 

Sainpa kuitenkin liikkumaan omin voimin, pestyä ja katon alle, tästä on hyvä jatkaa heti kun ehtii. Suurin osa sähköistäkin toimii, mitä nyt vilkun merkkivalo palaa aina kun on virta päällä (vilkut eivät pala). Kunhan kone käynnistyy, niin se sammuu ja vilkutkin toimivat, sellainen maadoitusvian tuoksahdus tuossa on. Vilkut vilkkuvat kovin rauhalliseen tahtiin, mutta eivät ne kovin ripeät tainneet uutenakaan olla?

 

Latauksen merkkivalo kiiluu, mutta niin se tapaa näissä tehdä, latausjännite on vielä mittaamatta. Lataussäätimen puhdistuskin voipi auttaa, ei varmasti ole aivan tuore enää tässä kohdassa.

P8022926.thumb.JPG.b996846e2981a445b7bebb95b65e3d23.JPG

 

 

Paperisota kävi lopulta helposti, kun selvisi vasta oston yhteydessä että tämähän on vielä rekisterissä, enpä ollut älynnyt edes kysyä. Rekisteriotteen kakkososaan vain nimet ja konttorille vaihtamaan omistajaa, meni 15min.

 

 

Edited by Kharon
typokorjaukset & kuville upload, toivottavasti auttoi
  • Like 4
Link to comment
On 8/11/2021 at 9:43 AM, -tipi- said:

Viitsisitkö Tuomas laittaa kuvat tänne Volkakripalstan serverille, varmaan joku adblockeri tai muu syöpäläistorjunta blokkaa linkityksen serverillesi. Mulla näkyy kuvat duunikoneella, vain jos "rightklikkaa -> avaa kuva uudessa ikkunassa" 

 

 

 

Humm. Siinä kohdassa kun kirjoittelin juttua ja lisäilin kuvia niin se ilmoitteli että lataa ne serverille, jäi sellainen kuva että se latasi ne jo. Optio 2 kun oli että pannaan vain linkki omalle serverille. Mielenkiiintoista, pitääkin katsoa mitä oman serverin logissa on.

 

Link to comment
5 minutes ago, Kharon said:

 

 

Humm. Siinä kohdassa kun kirjoittelin juttua ja lisäilin kuvia niin se ilmoitteli että lataa ne serverille, jäi sellainen kuva että se latasi ne jo. Optio 2 kun oli että pannaan vain linkki omalle serverille. Mielenkiiintoista, pitääkin katsoa mitä oman serverin logissa on.

 

 

Joo, teitillä on kuulkaa liian hätäiset sovellukset. Tämä kotikone on vähän hitaan narun päässä (=upload) ja hätäisempi selain ei jaksa odotella vaan luovuttaa kesken. Katsotaanpa että saadaanko noita jotenkin jonnekin lähemmäs.

Link to comment
Posted (edited)

Kävin hakemassa viikonloppuna Kuplan mökiltä kotio, vähän helpompi ropata.

Tämä kuva on ihan ehta upload, pitäisi näkyä OK.

 

Bensapumpun korjaussarja (Paruzzi) oli tietenkin numeroa uudempaan pumppuun eikä sellaisenaan käynyt mutta sen tärkeimmän, eli bensapumpun kalvon, sain irti sarjasta (niitattu kasaan) ja ruuvailtua vanhan kalvon tilalle, eiköhän tuo nyt pidä bensat sisällä. Vaihdoin jo mökillä tukossa olleen jarruletkun ja uudella letkulla jarru ilmaantuikin aivan vaivatta.

 

Pitää vielä hakea siirtolaput, ajaa se toiselle tallille ja tarkistaa kaikki jarrut + vaihtaa loput jarruletkut. Joku(TM) pyörä pitää tosi hyvin, meinasin lyödä nenäni tuulilasiin kun kokeilin jarruja asvaltilla. Se ei kyllä kerro mitään siitä että montako pyörää jarruttaa.

 

Pakoputkisto pörisee jostain ja sähköjä pitää vielä ihmetellä mutta kunhan jarrut saa kuosiin, niin pääsee jo yrittämään konttorille tuon kanssa.

 

P8132951.JPG

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment

Voi huoha.

 

Kauppakirja on päivätty paria päivää aiemmaksi kuin rekisteröintipäivämäärä, niin eikös Traficom ole mätkäissyt ajokiellon maksamattomien verojen takia tuolta kahdelta päivältä. ja lähetti verolipun (10e), jonka eräpäivä on jossain syyskuun puolivälissä. Tuli eilen postissa.

 

Toki se on pantu seisomaan samalla hetkellä kun rekisteröin sen, mutta eipä tunnu Traficomia vaivaavan yhtään, kyllä pitää kymppi saada koska kauppakirja on päivätty aiemmalle päivälle. Verovelvollisuus alkaa vasta silloin kun se on rekisteröity minun nimiini, mutta kun on mahdollisuus ottaa rahaa, niin siinä ei tämmöinen pikkuasia merkitse mitään.

 

Hienointa on että josko on varmenne käytössä niin sekä omistusoikeus että verotus toimivat oikein: Selkeä lisärangaistus siitä että oikeasti *käyttää* 7 päivän laissa annettua aikaa.

Olisipa tullut tuhti sakko ajokiellossa olevalla autolla ajamisesta kun olisi ajanut heti rekisteröinnin jälkeen kotiin. Kyllä Traficom osaa.

Link to comment

En nyt ihan täysin ymmärtänyt tilannetta, mutta jos se on ollut liikennekäytössä kaksi päivää ilman vakuutusta, niin liikennevakuutuskeskus muistaa sua vielä paljon isommalla laskulla...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Mites se nykyään menee. Hyppään taksiin ja meen ostamaan Åkelta sen pirun harvinaisen kuorma-auton. Tehdään luovari ja varmenne. Ajattelin sysätä ykkösen silmään ja nokan kohti Nummelaa. Pitääkö mulla olla nykyään vakuutus hetkestä nolla alkaen? Aiemminhan mulla oli 7 päivää aikaa ottaa vakuutus ja rekisteröidä ajoneuvo omiin nimiin.

Tässä kuvitteellisessa tapauksessa kaupat tehdään vakuutusyhtiön aukioloaikojen ulkopuolella, joten vakuuttaminen ei onnistu ja rekisteröinti ei onnistu ilman vakuutusta. Pitääkö mun jättää oma arvokas kuorkkini Riihimäen pirivieterien tuhottavaks kunnes saan vakuutuksen?

 

Nimim. Ei vielä kauppoja

Link to comment
50 minutes ago, Kurre said:

Mites se nykyään menee. Hyppään taksiin ja meen ostamaan Åkelta sen pirun harvinaisen kuorma-auton. Tehdään luovari ja varmenne. Ajattelin sysätä ykkösen silmään ja nokan kohti Nummelaa. Pitääkö mulla olla nykyään vakuutus hetkestä nolla alkaen? Aiemminhan mulla oli 7 päivää aikaa ottaa vakuutus ja rekisteröidä ajoneuvo omiin nimiin.

Tässä kuvitteellisessa tapauksessa kaupat tehdään vakuutusyhtiön aukioloaikojen ulkopuolella, joten vakuuttaminen ei onnistu ja rekisteröinti ei onnistu ilman vakuutusta. Pitääkö mun jättää oma arvokas kuorkkini Riihimäen pirivieterien tuhottavaks kunnes saan vakuutuksen?

 

Nimim. Ei vielä kauppoja

Jos se Åkelta ostettu auto on ostettaessa rekisterissä, liikennekäytössä ja sillä on voimassaoleva vakuutus, niin voit ajaa sen kotiin ja tehdä vakuutukset ja ilmoituksen omistajanvaihdoksesta jälkikäteen.

 

  • Like 1
Link to comment
15 hours ago, metake said:

En nyt ihan täysin ymmärtänyt tilannetta, mutta jos se on ollut liikennekäytössä kaksi päivää ilman vakuutusta, niin liikennevakuutuskeskus muistaa sua vielä paljon isommalla laskulla...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Niin että omistajanvaihdoksen 7 päivän siirtymäaikaa ei ole lainkaan, vai? Siis kaupanteosta rekisteröintiin.

Ei se nyt ihan niin mene.

 

Ko. siirtymäaika on olemassa juuri siksi että kun teet kaupat perjantaina niin konttori on auki vasta maanantaina etkä siis voi rekisteröidä sitä omiin nimiisi ennen sitä.

 

Mutta nyt Traficom keksi että pitää maksaa veroa ajalta kun se ei vielä ollut rekisteröitynä minun nimiini. Kätevää.

Link to comment
Posted (edited)
7 hours ago, x-pj said:

Jos se Åkelta ostettu auto on ostettaessa rekisterissä, liikennekäytössä ja sillä on voimassaoleva vakuutus, niin voit ajaa sen kotiin ja tehdä vakuutukset ja ilmoituksen omistajanvaihdoksesta jälkikäteen.

 

 

Liikennekäytöllä ei ole väliä, kun uudelle omistajalle se on näemmä automaattisesti liikennekäytössä, muuten ei voi periä veroakaan. Vakuutus taas edellisellä omistajalla on pitänyt olla joka tapauksessa ja se on voimassa sen 7 päivän siirtymäajan. kauppakirjan päiväyksestä alkaen.

 

Mutta rahastushan tässä paistaa: Uusi omistaja ei voi laittaa ajokkia seisomaan ennenkuin se on rekisteröity omiin nimiin ja Traficom (lainvastaisesti) näpäkästi verottaa siirtymäajalta, oli ajokki todellisuudessa liikenteessä eli ei. Erityisesti tässä kohdassa vaikka se ei ole liikenteessä ollut hetkeäkään.

 

Nillitin tuosta Traficomille, katsotaan mitä tulee. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun yrittävät tällaista ja viimeksi peruuttivat sekä veron että ajokiellon: Verotusoikeus alkaa vasta rekisteröintipäivästä.

Edited by Kharon
Link to comment



Mutta nyt Traficom keksi että pitää maksaa veroa ajalta kun se ei vielä ollut rekisteröitynä minun nimiini. Kätevää.


Näin se menee, sinä ostajana vastaat verosta kaupantekopäivää seuraavasta päivästä alkaen. Verovapaata aikaa ei ole:

"Esimerkiksi autokaupan yhteydessä myyjä vastaa vielä myyntipäivän ajoneuvoverosta ja ostaja sitä seuraavasta päivästä eteenpäin. Jos kyseessä on ensi- tai uudelleenrekisteröity ajoneuvo, vastaa ostaja verosta heti rekisteröintipäivästä alkaen."

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment



 
Niin että omistajanvaihdoksen 7 päivän siirtymäaikaa ei ole lainkaan, vai? Siis kaupanteosta rekisteröintiin.
Ei se nyt ihan niin mene.
 
Vakuutus taas edellisellä omistajalla on pitänyt olla joka tapauksessa ja se on voimassa sen 7 päivän siirtymäajan. kauppakirjan päiväyksestä alkaen.


Se vähän riippuu että meneekö vai ei.. Liikennevakuutusta ei tarvitse olla, jos ajoneuvo on poistettu liikenteestä, ja jos edellisellä omistajalla ei ole liikennevakuutusta ja ostat tällaisen ajoneuvon niin et saa ajaa sillä hetkeäkään, et edes peruuttaa tallista ulos tekemättä siihen liikennevakuutusta ja ottamatta ajoneuvoa liikennekäyttöön. 7 päivää sulla on silloinkin aikaa rekisteröidä ajoneuvo nimiisi, mutta ajaa et sillä saa. Ja jos ajoneuvo on liikennekäytössä ilman liikennevakuutusta, joko edellisen omistajan tai sun, niin liikennevakuutuskeskus kyllä muistuttaa asiasta...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
6 hours ago, metake said:


 

 


Se vähän riippuu että meneekö vai ei.. Liikennevakuutusta ei tarvitse olla, jos ajoneuvo on poistettu liikenteestä, ja jos edellisellä omistajalla ei ole liikennevakuutusta ja ostat tällaisen ajoneuvon niin et saa ajaa sillä hetkeäkään, et edes peruuttaa tallista ulos tekemättä siihen liikennevakuutusta ja ottamatta ajoneuvoa liikennekäyttöön. 7 päivää sulla on silloinkin aikaa rekisteröidä ajoneuvo nimiisi, mutta ajaa et sillä saa. Ja jos ajoneuvo on liikennekäytössä ilman liikennevakuutusta, joko edellisen omistajan tai sun, niin liikennevakuutuskeskus kyllä muistuttaa asiasta...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Juuri näin, minulle kävi kämmi ku oli museoauto ja tietysti liikennekäytössä. En pitänyt kiirettä vakuutuksen kanssa ku oli talvi ja "seisonnassa". Muistuttivat kyllä parin päivän ylityksestä ihan kivasti, en muista paljonko. 

Link to comment
Posted (edited)

Mutta takaisin varsinaiseen asiaan. Tuumasin että paanpa uudet katkojan kärjet, onhan minulla Paruzzilta saatu aivan uusi setti.

 

Vaihdoin, säädin suunnilleen kohdalleen, eikä edes lupaa, ei yhtään mitään. Ei kun mittaamaan että mikä nyt on ja selviää että uusista kärjistä ei mene sähkö läpi lainkaan ja tarkemmin katsomalla hauska pikku hapettumakerros päällä, taisikin tulla NOS -osia, vuosikertakamaa joka on valmiiksi hapettunutta. ;)

 

No, vanhat takaisin (tärähtää laakista käymään) ja uudet työpöydälle, saahan noista kalun kun hioo hapettumat pois vaikka autosolilla tms.

 

Mutta tästä sitten kirposi oikeasti kysymys: Vauhtipyörässä on vain yksi merkkiura ja kun ajokki tuntuu kulkevan kun sytytys on sen kohdalla, niin voisin arvata että se on sytytyksen ajoitusmerkki eikä esimerkiksi yläkuolokohta?

 

Jarruissa on vielä vähän tekemistä, toinen etupyörä nasahtaa lukkoon kun vähänkin painaa jarrua, taitaa olla rumpu ruosteessa ja siten pito vähän turhankin hyvä. Käsijarrua en ole uskaltanut kokeilla sen jälkeen kun sain sen seisonnan jälkeen irti, pitää ainakin avata ja öljytä mekanismit.

 

Vilkkurele on kolminapainen rele vaikka kytkentäkaaviossa on kaksinapainen, tämä on jännä juttu: Ei se kyllä näytä miltään kotitarveasentajan asennukselta, maajohto on ruskea niinkuin pitääkin ja muut värit täsmäävät kaavioon. Siniset Abikot eivät kyllä tehtaankaan jäljiltä ole. ;) Olisiko käynyt niin että 2-napaisia releitä ei ole jossain vaiheessa saanut ja sitten on vähän viritelty.

 

P8212955.thumb.JPG.b092b0dc8fa072f4493d5ff9c94d6c3f.JPG

 

Latausjännite nousee yli akkujännitteen vasta kierroksilla, veikkaan että laturin ankkuri on hapettunut sen verran ettei anna kunnon jännitettä ja eihän se säädinkään sitä sitten mistään saa tehtyä lisää. Tyhjäkäynnillä säätimen ulostulosta 6.1V ja kierroksilla 6.3V .... se ei ole kovin paljon kun 7V on nimellisjännite. En kyllä tiedä onko 6V laturista koskaan saanut oikeasti 7 volttia ulos kuin ilman kuormaa ja täysillä kierroksilla.

 

 

Edited by Kharon
kuva
Link to comment
  • 2 weeks later...

Piti hakea siirtolaput ja ajella auto omaan pihaan, eipä hallilta ollut kuin 3km ja kun sattui lämmin iltakin niin mikäs siellä on ajellessa: Espoon liikenne 11 jälkeen illalla arkena lähestyy nollaa, hiukka hitaalla Kuplallakin pysyy hyvin mukana kun ei ole ketään muita missään. :)

 

Vauhtia ei nyt viittäkymppiä enempää saatu kun pikkukatuja koko matka, mutta jonkunlaista kiihtyvyyttäkin löytyi. Ei voi valittaa.

 

Ihmeellistä kyllä, kaikki paitsi vilkku ja pensamittari tuntuu toimivan ihan OK. Vilkkukin vilkuttaa kun antaa vähän kierroksia (valot päällä näin illalla) mutta ei se nyt ihan ole se riittävä, Pitää katsoa että saako tuota vilkkurelettä säädettyä. -61 juniksessa ainakin oli hieno säätöruuvi pohjassa, siitä sai vilkkutiheyttä lisää. Latauksen merkkivalokaan ei pala kun ajaa, että kaipa se jaksaa nostaa jännitettä sen verran että ylittää akkujännitteen. Pitää vielä varmistaa mittailemalla.

 

Pensamittari näyttää typötyhjää, vaikka tankissa on toistakymmentä litraa, pitää valoisalla katsoa että mikä on. Anturi (koho) oli jo kertaalleen irti että ei pitäisi ainakaan kokonaan olla jumissa. Tai vaihtoehto B: Vaijeri katki. Se on *tosi* ohutta lankaa.

 

Mutta muuten oli hianoo, en ole ajanut Kuplalla sitten 90-luvun alun kun edellinen oma hajosi ja nyt on naama näkkärillä varmaan koko viikon. :)

  • Like 1
Link to comment

Jaahas, ruvennut itelläkin poltteleen oma Gulf Blue kaivella ens kesäksi tallista ulos, mutta saa nähdä saako aikaiseksi.. onhan se siellä maannut jo sen kahdeksan vuotta lämpimässä.. Hyvin haalistunut vielä lissää ku viimeks pesty tai pölyjä pyyhitty joskus -98.. Mutta ajosta talliin ootteleen eli ei se varmaan vaadi ku vähän hitsipilliä, jarrut ja koneeseen perushuolto
 

yka_2.jpg

yka_1.jpg

  • Like 5
Link to comment

Kupla saatu talvitalliin ja mitään ei mennyt rikki matkalla (~10km), hyvin kävi. Jousitus oli paljon pehmeämpi kuin muistinkaan, tämähän oli suorastaan mukava ajaa.

 

P9012957.thumb.JPG.2c5544cab2c949f6b1e7c161fa3b4b70.JPG

 

Vilkkureleen liittimien elvyttäminen kontaktispraylla auttoi ja vilkut alkoivat toimia ihan niin kuin kuuluukin, jopa silloin kun ei kone käy. Oivallista. Pensamittari diagnosoitu hiukka tahmeaksi anturiksi, itse mittari ja vaijeri toimivat hyvin, mutta anturin voi asettaa siihen kohtaan kuin haluaa ja se jää siihen, bensanpinnan korkeudesta juurikaan välittämättä. Tarvinnee pientä herkistelyä.

 

Joku rengas ei enää ole ihan pyöreä ja hiukan pompottaa kun vauhtia on yli 60. Ei ihme kun 3 tyhjää oli aloittaessa, ovat saaneet vähän kipeätä. Tuntuvat pitävän ilmaa, että se 20v parkissa oli vain liikaa.

 

Loputkin jarruletkut pitää vaihtaa ja katsoa jarrut. Pysähtyy kyllä hyvin eikä vetele mihinkään suuntaan, mutta pitää ainakin kurkata rumpuihin.

 

Sisäkatto on aika tummunut, olisikohan ensimmäinen omistaja poltellut tupakkia sisällä ... pitää kokeilla että mitä höyrypesurilla saa irti siitä. Vinyylistä lähtee hyvin mutta tässäpä on kangaskatto.

 

P9022959.thumb.JPG.7ceb8b4a2868c77a68ae0bdb2708c9e2.JPG

 

P9022960.thumb.JPG.a9edf8319aa69be94d307172ff06acc6.JPG

 

Latauksen merkkivalo sammuu saman tien kun pääsee liikkeelle ja kun nostin akun sisään ja löin sen laturiin niin se oli varttitunnissa taas täynnä, että laturi kyllä lataakin vaikkei siltä aina näytä. Akulla kun oli käynnistelty autoa kokolailla monta kertaa mökillä ja hallilla edellisen latauksen jälkeen, ei varmasti ollut noin täysi lähtiessä.

 

Tilasin Kansallisarkistosta historiatiedot, jos vaikka yrittäisi tätä museorekisteriin joskus.

 

Sitä varten ainakin etuvilkut pitäisi vaihtaa oikeanlaisiin ja purkaa ihan itse tehty käsiryyppy, -62:ssahan on automaattiryyppy. Lokarien listat ovat mustia eivätkä korin väriset, kromit eivät ole kovin hyvät ja kaikkea muuta pientä noin ulkopuolelta. Sisällä onkin sitten enemmän tekemistä kun katto on aika karussa kunnossa ja matot puuttuvat/ovat rikki.

Edited by Kharon
Kuvat lisätty
Link to comment
2 minutes ago, Paksu-Tolppa said:

Myös omassa kuuskakkosessa oli käsiryyppy, jotenkin on jäänyt se kuva että on alkujaankin. Voin olla väärässäkin.

Juniksessa ainakin vaihtui jo 1960-61. Mutta tämä on selkeästi kotitekoinen, ei ole ainakaan tehtaan jäljiltä.

 

Sinänsä en ihmettele että sellainen on nysvätty, varsinkin kaupunkiajossa talvella automaattiryyppy nosti kulutusta oikein huomattavasti.

Link to comment

Ettei olis ryypyn muuttumiseen noihin aikoihin syynä uusi moottori ja sen aiheuttama kaasarin vaihtuminen. 30 heppasessa tosiaan käsiryyppy.

 

Miksi automaattiryyppy veisi talvella yhtään sen enempää bensaa kuin kesälläkään? Luulisi että se sähkö lämmittää sen lähes samassa ajassa ulkoilman muutaman kymmenen asteen lämpötilavaihtelusta huolimatta, kun ei se kierukka imuviimassa ole. Ennemminkin sen epäilisi vievän turhaan bensaa kesällä, jos ajaa samalla asetuksella kesät talvet.

Link to comment
9 hours ago, x-pj said:

Jo 1961 kuplan sähkökaaviossa on piuha ryypylle. 1960 viimeinen, josta se puuttuu.

Juuri näin. Omassa samanlaisessa, mut kokopunaisilla vilkkuvilla valoilla olevassa välimallissa oli uusi 34hv ja sähköryyppy. Auto - 60, mut 61-mallia siis. Toki jossain karvalakeissa on voinut olla käsiryyppy pitkään jälkeenpäinkin. 

Link to comment
9 hours ago, -tipi- said:

Ettei olis ryypyn muuttumiseen noihin aikoihin syynä uusi moottori ja sen aiheuttama kaasarin vaihtuminen. 30 heppasessa tosiaan käsiryyppy.

 

Miksi automaattiryyppy veisi talvella yhtään sen enempää bensaa kuin kesälläkään? Luulisi että se sähkö lämmittää sen lähes samassa ajassa ulkoilman muutaman kymmenen asteen lämpötilavaihtelusta huolimatta, kun ei se kierukka imuviimassa ole. Ennemminkin sen epäilisi vievän turhaan bensaa kesällä, jos ajaa samalla asetuksella kesät talvet.

Sehän se vitsi oli, ei se jaksanut lämmittää sitä enää talvella, isommilla pakkasilla varsinkin kone oli ihan lämmin, mutta ryyppy vielä päällä.

 

Mutta se on toki vain teoria, käytännössä kulutuksen oikein roima nousu, varsinkin kaupunkiajossa, oli suoraan mitattavissa. Minullakin oli kaksi Kuplaa ihan arkiautoina joskus 80-luvulla, talvella meni soppaa paljon. Toki kaupunkiajo Kuplalla nostaa kulutusta muutenkin mutta talvella ero oli oikein selvä.

Link to comment
On 9/2/2021 at 10:06 PM, Urbantoy said:

Mullakin oli/on Ykässä käsiryyppyvaijeri, käsittääkseni.. (mutta en muista onko se revitty veks sieltä)  Doodah voi tämän varmentaa oliko siihen käyttöön tarkoitettu

Se on siinä sen takii et siihen nuppiin saa käsilaukun roikkumaan kätsysti. Se oli jälkiasennusjuttu ja siististi kojetaulun alla. Niinku se lämpomittariki. Hyvä biili

  • Like 1
Link to comment

Kävin tallilla vähän ihmettelemässä jarruosastoa ja vähän silleen kävikin kuin odotettiin: Takajarrujen kaikki 4 mäntää jumissa, käsijarru kyllä toimi. Eipä mitään, otetaan irti ja katsotaan että suvaitseeko purkautua vai vaihdetaanko uutta tilalle. Alkuperäiset kumit kun ovat paria numeroa parempaa tavaraa kuin mitä nyt saa edes ATElta, ei suin päin pidä heittää roskiin ja kiirekin meni ohi kun sain auton talliin: Jos vaikka kevääseen mennessä olisi leimakunnossa. :)

 

Valot ja vilkut toimivat, niin eihän siinä sitten paljon muuta olekaan enää kuin jarrut. (Paitsi joku pakoputki vuotaa, pitää selvittää.)

 

Käsijarruvaijerien kuoret olivat niin kärsineet että menivät ostoslistalle, uudet letkut minulla jo olikin. Vähemmän yllättäen rummun päässä jarruputken holkki ei irronnut putkesta ja putkikin on vähän ruosteessa, taitaa olla viisainta vaihtaa uuteen koko putki molemmin puolin kun tuo takimmainen putkenpätkä ei ole kuin puoli metriä. Sisäpään liitoksiin asti en vielä ehtinyt, koko iltapäivä meni nytkin ihmetellessä.

 

Jarruhihnat tietty olivat niin tiukalle säädettynä että ei tullut rumpu pois, piti löysätä pari naksua, sitten alkoi onnistua. Vasen vetoakseli oli hiukka öljyinen, saa nähdä että oliko vanhaa perua vai vuotaako. Vanhoilla stefoilla voisin veikata että vuotaa, joten pitää laittaa ostoslistalle nekin.

 

Takajarruhilut noin muuten tasaisessa pintaruosteessa, vaan liikkuivat ihan vaivatta pl. männät, kyllä noista vielä hyvä tulee. Pitää kuitenkin purkaa ja rasvata, liikkuu vähän herkemmin.

 

Mutta pakko mainostaa: Ostin 36mm lyöntiavaimen (IKH) kesällä ja nyt pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan. Ei ollut huono ostos lainkaan, takanapojen mutterit aukesivat ihan noin vain. Toki minulla oli 2kg moska jolla mätkin sitä avainta, mutta sittenkin, ei montaa iskua tarvinnut.

 

Kiinni saaminen ei ole ongelma kun on 75cm T-kahva ja 36mm hylsy, saa edes vähän säännösteltyä momenttia, kun tuolla lyöntiavaimella ei oikein saa.

Edited by Kharon
Link to comment

Takajarrut näyttävät huimilta, mutta jopa jarrusylinteri purkautui ihan kiltisti kun sai ne vain irti autosta ja öljyttyä irrallisena. Jarruletkun pyöränpuoleinen pää irtosi, mutta korinpuoleinen vielä kiukuttelee, pitänee lämmittää. Ellei lähde niin yritetään T-liitoksesta ja tehdään uusi putki tuohonkin. Ei olisi ensimmäinen kerta.

 

Käsijarruvaijeri tietty oli ruostunut sekä pidikkeeseen että jarrukilpeen kiinni, mutta vasaralla ja tuurnalla suvaitsi irrota.  Samalla havaittu että vetarin suojakumi on sökö. No, tämä ei ollut yllätys.

 

Mutta nyt on typötyhjä jarrukilpi, seuraavaksi pääsee purkamaan toista puolta samalla kun tekee ostoslistaa.

 

P9052961.thumb.JPG.bc1c5255f05a6a015cdb2bf8c93c1231.JPG

  • Like 3
Link to comment

Lievää päänraapimista tuottaa sisustus: Sinisessä autossa ei kuuluisi olla vaaleanruskeaa sisustaa, ei sitten mitenkään. Pitäisi oleman siniset kangaspenkit ja vaaleansininen vinyyli reunoilla& takana.

 

Mutta kun katto on vaaleanruskea ja katon asentaminen siististi on kamala työ, niin kyllä tuntuu tosi ihmeelliseltä että joku olisi vaihtanut penkkien ohella myös katon. Toisaalta ei näytä siltäkään että auto olisi alunperin ollut erivärinen, ovien pahvit täsmäävät siniseen koppaan.

 

Toistaiseksi tälle ei kyllä tehdä mitään, mutta onpa lisää päänvaivaa.

 

Pikkunippelinä vielä astinlautojen kumit jotka ovat mustat, vaikka dokumentaatio sanoo jotta pitäisi olla siniset ... Suomi-special? Edellinen omistaja ei ainakaan ollut vaihtanut ja hänellä oli auto ollut vuodesta -69, tokkopa kukaan 7 vuotta vanhaan autoon on vielä ruvennut astinlautoja vaihtamaan.

Link to comment



Lievää päänraapimista tuottaa sisustus: Sinisessä autossa ei kuuluisi olla vaaleanruskeaa sisustaa, ei sitten mitenkään. Pitäisi oleman siniset kangaspenkit ja vaaleansininen vinyyli reunoilla& takana.


Kyllä se on -62 vuosimalliin ihan oikeanlainen sisusta. Katto on alunperin ollut vaalea, lähes valkoinen, ruskea on ajan tuomaa patinaa. Penkit alunperin musta-valkoista kangasta valkoisilla viinyylireunoilla/taustoilla. Ja harmaat lattiamatot.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Ei kai noi penkit ja katto ruskeat ole?

 

Omassa punasessa -63:ssa oli just samat penkit ja kyllä ne valkoset/vaaleat on uutena ollut.

Aika tehnyt tehtävänsä ja värjännyt.

 

Kattoverhoilusta en uskalla 100 varmasti sanoa minkä värinen se uutena on (villi veikkaus beige?), mutta senkin on varmaan aika saanut ruskeaksi...

 

Edi. Åke näköjään kerkeskin jo antamaan tyhjentävän vastauksen :)

Edited by Art_Zi
Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

Lievää päänraapimista tuottaa sisustus: Sinisessä autossa ei kuuluisi olla vaaleanruskeaa sisustaa, ei sitten mitenkään. Pitäisi oleman siniset kangaspenkit ja vaaleansininen vinyyli reunoilla& takana.

 

Mutta kun katto on vaaleanruskea ja katon asentaminen siististi on kamala työ, niin kyllä tuntuu tosi ihmeelliseltä että joku olisi vaihtanut penkkien ohella myös katon. Toisaalta ei näytä siltäkään että auto olisi alunperin ollut erivärinen, ovien pahvit täsmäävät siniseen koppaan.

 

Toistaiseksi tälle ei kyllä tehdä mitään, mutta onpa lisää päänvaivaa.

 

Pikkunippelinä vielä astinlautojen kumit jotka ovat mustat, vaikka dokumentaatio sanoo jotta pitäisi olla siniset ... Suomi-special? Edellinen omistaja ei ainakaan ollut vaihtanut ja hänellä oli auto ollut vuodesta -69, tokkopa kukaan 7 vuotta vanhaan autoon on vielä ruvennut astinlautoja vaihtamaan.

Kuvien penkit ja ovipahvit on just oikeat. Oikea on kattokin, mutta ottanut piippumiehen piipusta väriä. Harmaata hiirennahkaa alunperin. Ja toi jossa fenderskirtstit on mun vanha 63:nen ja siinä on värimalli astinlaudoille jotka sullakin kuuluu olla.

Link to comment

Näistä hiirennahkakattoverhoiluista on monesti karvat varisseet ajanmittaan lattialle ja jäljellä on vaan kankaan "runko". Saattaa höyrypesukin olla aika raju menetelmä.

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...