Jump to content

Sinisillä värimerkinnöillä olevat venttiilinjouset


Recommended Posts

2 minutes ago, Juuse said:

Varmasti juu. Kunhan heitin jonkun.

Mutta taas nuo varttimailihommat särähti korvaan... Kuka helvetin hullu tekee nitromotin jollain omavalmiste jousilla? Budjetista noilla ei varmasti ole kiinni kun löytyy ihan laatukamaa vuosikymmenien kokemuksella. On Summittia, comp camsia ja PAC.ia.

Mitälie muitakin.

Eikä kaveri joka muutaman vuosikymmenen noita varttihirmuja roplannu ole koskaan kuullu varikolla kenenkään hehkuttavan mitään kotimaista jousipajaa saati "omavalmiste kierukoita" noissa hommissa.

Sinisellä miranolraidalla niistä saa kotimaiset.. Ilman mittaustuloksia.. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
2 hours ago, Maasturi said:

Marko ja "Tomppa" eivät ole julkaisseet mittaustuloksia joissa voidaan erottaa ko:n jousen tulokset toisista v.jousista. Oletan että he eivät ole tilanneet koskaan näitä v.jousia niiden valmistajalta sillä ne ovat edelleenkin mallisuojattuja 

Ei tilattu valmistajalta, ostettiin setti niitä myyvästä liikkeestä. Näin varmistettiin että tavara on samaa mitä päätyy kuluttajalle.

  • Like 2
Link to comment
2 minutes ago, JaniM said:

Millä tai mistä tuon mallisuojan voi tunnistaa tai löytää? Tuotenimellä sininen venttiilijousi?

Ei mistään. Kunhan satuilee. Jousia saa parilla emaililla just sellasia kun tarvii ja vaikka oranssilla värimerkillä.

  • Like 3
Link to comment

Jousen kanssa käynti vaikkapa eräässä yrityksessä Hämeessä, kertoo hetken elektrospektrometrin kanssa askartelun jälkeen jousen tarkan materiaalin seostuksen ja mitat saa mittaamalla. Päästään jo hyvin lähelle todellisuutta materiaalin osalta (99.9999...%). Lämpökäsittelyjen muutoksista saadaan selvitettyä suuntaa valmiista tuotteesta, joten nykypäivänä moisen tuotteen valmistaminen on helpohkoa. Vaan ei kannattavaa, koska vastaavia saa jo moneltakin valmistajalta ja juuri näitä kyseisiäkin taitaa olla suomen markkinatarpeisiin enemmän kuin riittävästi vielä tarjolla. Ja muutosta saa tehtyä aina juuri sen verran ettei mallisuojan speksit täyttyisi muutenkaan.

 

Käynti jousia tekevässä yrityksessä ja yhden malliksi jättäminen riittää hyvin, saavat siitä mitattua loput ominaisuudet ja verrattua heidän tekemiinsä, että ovat vastaavia, jos kyseistä seosta saa aihiona vielä. Tuossa vaiheessa ei kukaan kaiva mallisuojia, patentteja jne. Ne otetaan pöytään vasta riitatilanteessa kun mahdollinen kopiointi huomataan, jos huomataan

 

Edited by ovaaliheppu
  • Like 2
Link to comment

Mutta tennistä pelanneena täältä tulee aina vastapalloon.. Nousevaan palloon saa parhaan lyönnin.. 
Katotaan miten pitkään tämäkin "markkinointikamppaja" jatkuu.. 
Ehkä kannatas bunkkerissa miettiä jo "miten karkoitan parhaiten asiakkaat"
Jos ei ite tajua niin ilmasen neuvon voin antaa.. Älä meuhkaa jotain paskaa asianharrastajien palstalla.. Ne joille mille sun pitäs myydä niitä osia

Mutta tiedän että tämä on turha toivo ja toiveajattelua.. Tämä jatkuu hamaan tappiin, ku tämä on ilmasta mainontaa.. 
 

Edited by Urbantoy
  • Like 2
Link to comment

Hyvää iltaa arvon Volkkaristit
 

olen Kalevi Räsänen, materiaalitekniikan diplomi-insinööri. Kaverini kertoi tästä mielenkiintoisesta keskusteluketjusta.

 

Olen ostanut käteisellä Keiteleen Koneesta kaksi sarjaa sinisiä venttiilijousia. Toinen jousisarja asennettiin serkkuni jokamiesluokan moottoriin jolla on ajettu useita jokamiesluokan kisoja. Toinen sarja asennettiin siviilimoottoriini jota olen kutitellut suuriinkin teholukemiin.


Arvasinkin jousia ostaessani etteivät ne kovin hyvät voi olla koska ne olivat niin edulliset eivätkä ole minkään "ekspertin" (esimerkiksi diplomi-insinööri) suunnittelemat. Todellinen karmeus jousista paljastuikin mitattuani serkun kisa-auton jouset sen jälkeen kun takana oli kuusi kisaa. Jouset olivat kuoleentuneet todella rajusti! En ole nähnyt 26 vuotisen diplomi-insinööriurani aikana näin heikkoa jousivalmistetta. Ihmettelimmekin työkavereideni kanssa miten tällaisia jousia on ylipäänsä voitu edes myydä kisakäyttöön...
 

Tsemppiä kaikille Volkkaripalstalaisille. Pitäkäähän moottorit ehjinä. 👍

terveisin Kalevi

  • Like 5
  • Haha 4
Link to comment
7 minutes ago, Kalevi Räsänen said:

Hyvää iltaa arvon Volkkaristit
 

olen Kalevi Räsänen, materiaalitekniikan diplomi-insinööri. Kaverini kertoi tästä mielenkiintoisesta keskusteluketjusta.

 

Olen ostanut käteisellä Keiteleen Koneesta kaksi sarjaa sinisiä venttiilijousia. Toinen jousisarja asennettiin serkkuni jokamiesluokan moottoriin jolla on ajettu useita jokamiesluokan kisoja. Toinen sarja asennettiin siviilimoottoriini jota olen kutitellut suuriinkin teholukemiin.


Arvasinkin jousia ostaessani etteivät ne kovin hyvät voi olla koska ne olivat niin edulliset eivätkä ole minkään "ekspertin" (esimerkiksi diplomi-insinööri) suunnittelemat. Todellinen karmeus jousista paljastuikin mitattuani serkun kisa-auton jouset sen jälkeen kun takana oli kuusi kisaa. Jouset olivat kuoleentuneet todella rajusti! En ole nähnyt 26 vuotisen diplomi-insinööriurani aikana näin heikkoa jousivalmistetta. Ihmettelimmekin työkavereideni kanssa miten tällaisia jousia on ylipäänsä voitu edes myydä kisakäyttöön...
 

Tsemppiä kaikille Volkkaripalstalaisille. Pitäkäähän moottorit ehjinä. 👍

terveisin Kalevi

Saitko kuittia?

  • Like 2
Link to comment
17 minutes ago, Kalevi Räsänen said:

Hyvää iltaa arvon Volkkaristit
 

olen Kalevi Räsänen, materiaalitekniikan diplomi-insinööri. Kaverini kertoi tästä mielenkiintoisesta keskusteluketjusta.

 

Olen ostanut käteisellä Keiteleen Koneesta kaksi sarjaa sinisiä venttiilijousia. Toinen jousisarja asennettiin serkkuni jokamiesluokan moottoriin jolla on ajettu useita jokamiesluokan kisoja. Toinen sarja asennettiin siviilimoottoriini jota olen kutitellut suuriinkin teholukemiin.


Arvasinkin jousia ostaessani etteivät ne kovin hyvät voi olla koska ne olivat niin edulliset eivätkä ole minkään "ekspertin" (esimerkiksi diplomi-insinööri) suunnittelemat. Todellinen karmeus jousista paljastuikin mitattuani serkun kisa-auton jouset sen jälkeen kun takana oli kuusi kisaa. Jouset olivat kuoleentuneet todella rajusti! En ole nähnyt 26 vuotisen diplomi-insinööriurani aikana näin heikkoa jousivalmistetta. Ihmettelimmekin työkavereideni kanssa miten tällaisia jousia on ylipäänsä voitu edes myydä kisakäyttöön...
 

Tsemppiä kaikille Volkkaripalstalaisille. Pitäkäähän moottorit ehjinä. 👍

terveisin Kalevi

Hienoa Kalevi että kerroit kokemukset.. 

  • Like 1
Link to comment
On 2/21/2024 at 3:21 PM, Maasturi said:
On 2/21/2024 at 10:20 AM, seppo mäntykivi said:

Aloituskysymyksessä oli että saako näitä lisää? Kysyin sitä itsekin, ja pari muutakin kyseli jousien saatavuutta, ja jos maasturi on näitä teettänyt niin miksi ei tule vastausta saatavuuteen?

Paljonko Seppo tarvitsee?

Ymmärsin että sulla on noita myynnissä?

Mutta ei tarvetta, löysin osan omasta jemmasta

siniraita.jpg

  • Like 2
  • Haha 6
Link to comment
1 hour ago, seppo mäntykivi said:

Ymmärsin että sulla on noita myynnissä?

Mutta ei tarvetta, löysin osan omasta jemmasta

siniraita.jpg

Ole nyt varovainen ettet saa tekijäoikeusrikkomuksesta syytettä

  • Haha 4
Link to comment
On 2/20/2024 at 9:25 PM, Tuomo Lehmikangas said:

Ihan uteliaisuuttani ja ottamatta puolta suuntaan tai toiseen: onko näistä jossain valmistajan tai muun tahon sellaisia mittaustuloksia, joita esimerkiksi nyt näiltä sinisillä merkinnöillä olevilta oltaisiin vailla?

Aikoinaan tuli Bugpackit valittu ihan muiden kyseisiä jousia käyttäneiden suosituksesta. Mistään mittaustuloksista ei ollut mitään tietoa tuolloin. :-D

Link to comment

Vielä hieman venttiilin jousista yleisesti..ei minkään värisistä erityisesti. Itsekin aika pitkään kaikenlaisten moottoreiden kanssa tekemisissä olleena ,ja joskus jopa kilpamoottoreiden parissa palkkaa saaneenakin, niin yksi asia mikä itsellä on tullut ko. paikan jousten kanssa ongelmana eteen on sen jousen käyttökestävyys. Nestejäähykoneissa on olosuhteen hieman helpommat , mutta ilmajäähyissä varsinkin pakopuolella ollaan siinä hilkulla alkaa jousi jo päästymään. Vanhoissa ilmajäähykoneissa jo 60 luvulla käytettiin venttiilin jousien ja kannen välissä lämpöeristettä. En tiedä oliko jousien materiaalit huonompia(en oikein usko) mutta se päästyminen alkaa jo siellä 200 asteen tuntumassa. Hyvissä kuuman koneen jousissa pitää materiaalin kyllä olla tavan konetta parempaa..tai muuten järjestää että jousi ei niin nopeesti kuoleennu. Ihan vaan omia ajatuksia tässä..

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment
28 minutes ago, mikan said:

Aikoinaan tuli Bugpackit valittu ihan muiden kyseisiä jousia käyttäneiden suosituksesta. Mistään mittaustuloksista ei ollut mitään tietoa tuolloin. :-D

Tämän suhteen maailma on muuttunut melko nopeaan. Nykyään tuntuu että paperit ovat tärkeämpiä kuin se toimiva tuote.
Omaa työaikaa menee nykyään puolet lippujen ja lappujen kanssa pelaamiseen, 10 vuotta takaperin raaka-ainetodistus sillloin tällöin riitti.
Nykyään pitää olla mittapöytäkirjat joka mitasta, pinnanlaadut dokumentoituna ja tokarit aineesta päälle. Samoja koneita rakennetaan nyt kun 40 luvulla, mutta jotenkin ne ilmeisesti ei nykyään enää toimi ellei kaikkea kirjoiteta ylös.

 

yritän tässä siis sanoa että itse en ainakaan luota että mikään ostamani vw:n vaikkapa moottorin osa on sitä mitä se väittää olevansa, vaikka tulisi pino paperia mukana. Jos haluaa olla varma, pitää mitata itse.

 

Harmi kun en jousista mitään ymmärrä, olisi kivaa vaikka suorittaa mittauksia näille jo kohta legendaarille jousille.

Edited by peruskallio
Link to comment
18 hours ago, Marko said:

Ei tilattu valmistajalta, ostettiin setti niitä myyvästä liikkeestä. Näin varmistettiin että tavara on samaa mitä päätyy kuluttajalle.

Miten Aircooled Finland  Oy olisi voinut tilata valmistajalta kuin eivät tienneet silloin valmistajan nimeä eivätkä tiedä sitä tänäänkään vaan Marko väitti että ne on Kiinalaista valmistetta. EIVÄT OLE.

Link to comment
17 hours ago, Kalevi Räsänen said:

Hyvää iltaa arvon Volkkaristit
 

olen Kalevi Räsänen, materiaalitekniikan diplomi-insinööri. Kaverini kertoi tästä mielenkiintoisesta keskusteluketjusta.

 

Olen ostanut käteisellä Keiteleen Koneesta kaksi sarjaa sinisiä venttiilijousia. Toinen jousisarja asennettiin serkkuni jokamiesluokan moottoriin jolla on ajettu useita jokamiesluokan kisoja. Toinen sarja asennettiin siviilimoottoriini jota olen kutitellut suuriinkin teholukemiin.


Arvasinkin jousia ostaessani etteivät ne kovin hyvät voi olla koska ne olivat niin edulliset eivätkä ole minkään "ekspertin" (esimerkiksi diplomi-insinööri) suunnittelemat. Todellinen karmeus jousista paljastuikin mitattuani serkun kisa-auton jouset sen jälkeen kun takana oli kuusi kisaa. Jouset olivat kuoleentuneet todella rajusti! En ole nähnyt 26 vuotisen diplomi-insinööriurani aikana näin heikkoa jousivalmistetta. Ihmettelimmekin työkavereideni kanssa miten tällaisia jousia on ylipäänsä voitu edes myydä kisakäyttöön...
 

Tsemppiä kaikille Volkkaripalstalaisille. Pitäkäähän moottorit ehjinä. 👍

terveisin Kalevi

Nyt "Aatos Happonen" on muuttunut Kalevi Räsäseksi !  Voisiko kyseinen nimimerkki kertoa milloin on ostanut ko:t v.jouset ?

Link to comment

Täällä kyseltiin niin vastataan nyt pitkän pohdinnan jälkeen. Olen sen verran kova ukko että uskallan tässä nyt julkisesti tuoda esille käyttökokemuksia niin hyviä kuin huonoja. 

 

Lähtökohtaisesti topicissa käsiteltävät jouset ovat varmasti yksiä Suomen myydyimpiä, etenkin jokamiesluokan kuljettajille. Niin kuin aikaisemmin on jo mainittu, on ko. jousia käytetty jokamiesluokassa, rallicrossissa, rallissa ja kadulla. 

 

Itse olen ko. jousia käyttänyt golffin jokamiesluokan moottoreissa, kuten myös moni minun kaverini. Olen asentanut jousia moottoreihin jossa nokka-akselin nosto nokasta mitattuna on ollut 12mm-14.5mm välillä. (Ei siis samassa nokka-akselissa, vain useita eri akseleita).

 

Jousipaineet on ollut uutena noin 5 puristuskerran jälkeen ilmoitettua arvoa vastaava (kylmäpuristus). Mittavälineenä on käytetty henkilövaakaa kuten myös oikeaa jousipainemittaria. Samalla jousipainemittarilla mitataan kiihdytysauton moottorin venttiilinjousia, samasta mittarista mennyt läpi Euroopanmestaruuden voittaneen moottorin jouset. Mitään lisäarvoahan tällä ei saada koska mittarin kalibrointitodistusta ei ole varmastikkaan kenelläkään näyttää.

 

2013 rakennetussa moottorissa ko. jouset olivat muistaakseni 60kg seetipaineella asennettuna. Moottori koki yläkerran tuhon kun 1. sylinterin tulpanjohto meni jakohihnan väliin. Nokka-akseli poikki ja 5 venttiiliä kieroon.

 

2018 asensin tuon moottorin jouset toiseen moottoriin jossa oli SCAT merkkiset jouset. SCAT jouset olivat vinoja ja hieroi kiinni nostinkupin sisäpintaan. Siniraitajouset olivat pitäneet suoruutensa aikaisemmin 2013 tapahtuneessa tuhossa, pituuksissa pieniä eroja jotka sai simmiprikoilla hoidettua. 

 

Tällöin ei ollut käytettävissä aikaisempaa jousipainemittaria ja säätömittaus tehtiin henkilövaakalla jonka päällä on 16mm vesivaneri ja 5mm rosterilevy. (henkilövaaka ottaa kosketuksen neljästä kulmasta, joten suoraan vaa´an päältä painettaessa mittaus on epäluotettavampi). Moottorilla ajettiin 30 lähtöä jokamiesluokkaa, jonka jälkeen tehtiin moottoriin täydellinen huolto. Moottorin uudelleen kasauksessa ja jousien simmauksen yhteydessä (seetikulmat ja venttiilit koneistettu) huomasin että pylväsporakone jota käytin mittauksessa joustaa tasosta minkä päällä vaaka on ja minun mittalaite kiinni istukassa joten jousien mittaus ei pitänyt paikkaansa, vaan todellinen seetipaine oli noin 75kg. (jousipainetta laskettiin tämän yhteydessä) Tästä voimme siis todeta että jouset kestävät myös kovempaa painetta. Ko moottorilla on ajettu yli 100 kilpailu/testilähtöä ja odottaa tällä hetkellä täydellistä huoltoa.

 

2022 niin ikään myös golffin moottorissa siniraitajouset. Moottori koki vähän isompaa tuhoa kun vaihteisto katkesi perän kohdalta ja pääsi ylikierroksille rikkoen nokka-akselin, paininkuppeja, venttiilejä, paininkupin pesiä. Korjasin kannen ja asensin samat venttiilinjouset takaisin. Jouset olivat tässäkin tilanteessa pitänyt paineensa. Jousipaineet tietenkin piti säätää uudestaan uusien venttiilien ja koneistusten takia. Seetipaine tässä tapauksessa 50kg henkilövaakalla.

 

Tiedän myös siniraitajousen katkenneen kuplan moottorissa. (tämä kaverin moottori) Katkenneita jousia silti "oikeiltakin merkeiltä" kuten Supertech kuin myös tavan siviiliautoista joita myös käytetty kilpakäytössä. Kaikella on kestoikänsä ja varsinkaan jokamiesluokassa ei voi ikinä tietää mitä edellinen asentaja on tehnyt.

 

Noin yhteenvetona voin omalta kokemukselta sanoa että hintalaatusuhteeltaan hyvä jousi. Vaikka vastaan on tullut vaurioitunut jousi, käytän ja aion käyttää ko. jousia niin kauan kun niitä vain on saatavilla.

 

Referenssinä laitan tähän muutaman kuvan.

-Katkennut jousi kuplan moottorissa ja sen moottorin dynokäyrä vuosien takaa

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_12.thumb.jpeg.3d46d11b5bda95195bb49e514a57ac83.jpegWhatsAppImage2024-02-23at12_11.12(1).thumb.jpeg.27a8f96c1f2344e85ba055f45ca0788f.jpeg

-"banaani" scat jousi

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_37.thumb.jpeg.7f089b1086c222ae8f9e7d4793783792.jpeg

-Pituutensa menettänyt Supertech 4AGE

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_38.thumb.jpeg.3b07e4300a1eb369f33e0343afc0905f.jpeg

-Katkenneet Supertech sisäjouset Golf ja 4AGE

WhatsAppImage2024-02-23at12_11.38(1).thumb.jpeg.4eb0594a571aaeca35b19119de2639f8.jpeg

-Katkennut ulkojousi Fiat TC vakio

WhatsAppImage2024-02-23at12_12_42.thumb.jpeg.ad4e9a9a8e3fff3b289ecabf2789d5e8.jpeg

-Dynolappu jossa siniraitajouset, Keiteleen mahlet. Moottori vw golf 1648cc 1kpl kaasutin 45mm, pyöräteho.

WhatsAppImage2024-02-23at15_19_57.thumb.jpeg.e192d7d880f5bac55ae26a39e71e4125.jpeg

 

Terv. Miitri Ketonen

 

 

  • Like 15
Link to comment
1 hour ago, mite^ said:

Täällä kyseltiin niin vastataan nyt pitkän pohdinnan jälkeen. Olen sen verran kova ukko että uskallan tässä nyt julkisesti tuoda esille käyttökokemuksia niin hyviä kuin huonoja. 

 

Lähtökohtaisesti topicissa käsiteltävät jouset ovat varmasti yksiä Suomen myydyimpiä, etenkin jokamiesluokan kuljettajille. Niin kuin aikaisemmin on jo mainittu, on ko. jousia käytetty jokamiesluokassa, rallicrossissa, rallissa ja kadulla. 

 

Itse olen ko. jousia käyttänyt golffin jokamiesluokan moottoreissa, kuten myös moni minun kaverini. Olen asentanut jousia moottoreihin jossa nokka-akselin nosto nokasta mitattuna on ollut 12mm-14.5mm välillä. (Ei siis samassa nokka-akselissa, vain useita eri akseleita).

 

Jousipaineet on ollut uutena noin 5 puristuskerran jälkeen ilmoitettua arvoa vastaava (kylmäpuristus). Mittavälineenä on käytetty henkilövaakaa kuten myös oikeaa jousipainemittaria. Samalla jousipainemittarilla mitataan kiihdytysauton moottorin venttiilinjousia, samasta mittarista mennyt läpi Euroopanmestaruuden voittaneen moottorin jouset. Mitään lisäarvoahan tällä ei saada koska mittarin kalibrointitodistusta ei ole varmastikkaan kenelläkään näyttää.

 

2013 rakennetussa moottorissa ko. jouset olivat muistaakseni 60kg seetipaineella asennettuna. Moottori koki yläkerran tuhon kun 1. sylinterin tulpanjohto meni jakohihnan väliin. Nokka-akseli poikki ja 5 venttiiliä kieroon.

 

2018 asensin tuon moottorin jouset toiseen moottoriin jossa oli SCAT merkkiset jouset. SCAT jouset olivat vinoja ja hieroi kiinni nostinkupin sisäpintaan. Siniraitajouset olivat pitäneet suoruutensa aikaisemmin 2013 tapahtuneessa tuhossa, pituuksissa pieniä eroja jotka sai simmiprikoilla hoidettua. 

 

Tällöin ei ollut käytettävissä aikaisempaa jousipainemittaria ja säätömittaus tehtiin henkilövaakalla jonka päällä on 16mm vesivaneri ja 5mm rosterilevy. (henkilövaaka ottaa kosketuksen neljästä kulmasta, joten suoraan vaa´an päältä painettaessa mittaus on epäluotettavampi). Moottorilla ajettiin 30 lähtöä jokamiesluokkaa, jonka jälkeen tehtiin moottoriin täydellinen huolto. Moottorin uudelleen kasauksessa ja jousien simmauksen yhteydessä (seetikulmat ja venttiilit koneistettu) huomasin että pylväsporakone jota käytin mittauksessa joustaa tasosta minkä päällä vaaka on ja minun mittalaite kiinni istukassa joten jousien mittaus ei pitänyt paikkaansa, vaan todellinen seetipaine oli noin 75kg. (jousipainetta laskettiin tämän yhteydessä) Tästä voimme siis todeta että jouset kestävät myös kovempaa painetta. Ko moottorilla on ajettu yli 100 kilpailu/testilähtöä ja odottaa tällä hetkellä täydellistä huoltoa.

 

2022 niin ikään myös golffin moottorissa siniraitajouset. Moottori koki vähän isompaa tuhoa kun vaihteisto katkesi perän kohdalta ja pääsi ylikierroksille rikkoen nokka-akselin, paininkuppeja, venttiilejä, paininkupin pesiä. Korjasin kannen ja asensin samat venttiilinjouset takaisin. Jouset olivat tässäkin tilanteessa pitänyt paineensa. Jousipaineet tietenkin piti säätää uudestaan uusien venttiilien ja koneistusten takia. Seetipaine tässä tapauksessa 50kg henkilövaakalla.

 

Tiedän myös siniraitajousen katkenneen kuplan moottorissa. (tämä kaverin moottori) Katkenneita jousia silti "oikeiltakin merkeiltä" kuten Supertech kuin myös tavan siviiliautoista joita myös käytetty kilpakäytössä. Kaikella on kestoikänsä ja varsinkaan jokamiesluokassa ei voi ikinä tietää mitä edellinen asentaja on tehnyt.

 

Noin yhteenvetona voin omalta kokemukselta sanoa että hintalaatusuhteeltaan hyvä jousi. Vaikka vastaan on tullut vaurioitunut jousi, käytän ja aion käyttää ko. jousia niin kauan kun niitä vain on saatavilla.

 

Referenssinä laitan tähän muutaman kuvan.

-Katkennut jousi kuplan moottorissa ja sen moottorin dynokäyrä vuosien takaa

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_12.thumb.jpeg.3d46d11b5bda95195bb49e514a57ac83.jpegWhatsAppImage2024-02-23at12_11.12(1).thumb.jpeg.27a8f96c1f2344e85ba055f45ca0788f.jpeg

-"banaani" scat jousi

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_37.thumb.jpeg.7f089b1086c222ae8f9e7d4793783792.jpeg

-Pituutensa menettänyt Supertech 4AGE

WhatsAppImage2024-02-23at12_11_38.thumb.jpeg.3b07e4300a1eb369f33e0343afc0905f.jpeg

-Katkenneet Supertech sisäjouset Golf ja 4AGE

WhatsAppImage2024-02-23at12_11.38(1).thumb.jpeg.4eb0594a571aaeca35b19119de2639f8.jpeg

-Katkennut ulkojousi Fiat TC vakio

WhatsAppImage2024-02-23at12_12_42.thumb.jpeg.ad4e9a9a8e3fff3b289ecabf2789d5e8.jpeg

-Dynolappu jossa siniraitajouset, Keiteleen mahlet. Moottori vw golf 1648cc 1kpl kaasutin 45mm, pyöräteho.

WhatsAppImage2024-02-23at15_19_57.thumb.jpeg.e192d7d880f5bac55ae26a39e71e4125.jpeg

 

Terv. Miitri Ketonen

 

 

Kiitokset Miitrille  hyvästä informaatiosta joka perustuu tosiasioihin ja OMIIN  kokemuksiin eikä kuulopuheisiin..... VW Kuplan kansien osalta kriittinen paikka on syl.kannen pultin prikka jonka reuna tulee hyvin lähelle v.jousen ulkoreunaa joka näkyy valokuvassa. Olen nähnyt muutamia Kuplan moottoreita joissa syl.kannen pultit ovat olleet liian pitkiä jolloin syl.kannen puoleinen kierre on "loppunut" ja siksi mutterin alle on laitettu kasa prikkoja tai jopa lisämutteri joista osa on ollut ulkomitaltaan liian suuria. Kun siihen lisätään väljistynyt ohjuri niin v.jousi pääsee liikkumaan sivuttain ja hipomaan prikan reunaan.

Link to comment

Ihan hyvä kirjoitus miteltä. Oikeasti.

 

Vielä kun saadaan muutama kymmenen vastaavia lisää niin voi maasturi sitten käyttää referenssinä näitä. Jos vaikka satakin niin pääsee sitten Euroopan tourneelle vähän kauppaa hieromaan. Mantorppiin isoille sedille isoihin koneisiin.

Valitettavasti myyntimies on ainakin minun osaltani kaupankäynnin suhteen maalannut itsensä nurkkaan käytöksellään. Ei jatkoon.

  • Like 3
Link to comment
3 minutes ago, Juuse said:

Ihan hyvä kirjoitus miteltä. Oikeasti.

 

Vielä kun saadaan muutama kymmenen vastaavia lisää niin voi maasturi sitten käyttää referenssinä näitä. Jos vaikka satakin niin pääsee sitten Euroopan tourneelle vähän kauppaa hieromaan. Mantorppiin isoille sedille isoihin koneisiin.

Valitettavasti myyntimies on ainakin minun osaltani kaupankäynnin suhteen maalannut itsensä nurkkaan käytöksellään. Ei jatkoon.

Toivottavasti tämä metakka nyt loppuu ku Keitele sai kehut.. Ja tämä paska myrsky ei jatku..
Kukaan tervepäiväinen yrittäjä ei jatka tätä.. 
Mutta epäilen, aina joku syy löytyy jatkaa tätä sohlausta.. 
Eli odotellaan.. 

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment
5 hours ago, Maasturi said:

Nyt "Aatos Happonen" on muuttunut Kalevi Räsäseksi !  Voisiko kyseinen nimimerkki kertoa milloin on ostanut ko:t v.jouset ?

Hyvää iltaa Maasturi

en tunne ketään Aatos Happosta. Tässä keskustelukirjassa olen nähnyt kyseessä olevan henkilönimen mainittavan. Minä diplomi-insinöörinä pohjaan kirjoitukseni OMIIN laaja-alaisiin kokemuksiin moottoritekniikan saralta.

Ostin jouset Keiteleen Kone osakeyhtiöstä todennäköisesti vuosien 2011-2013 aikana. Jouset olivat useita vuosia moottoripajani varastotiloissa ennen asentamista raskaaseen käyttöön. Valitettavasti en pysty tarkistamaan asiaa koska en saanut kuittia. Onkohan tämä yleinenkin tapa kyseessä olevassa osakeyhtiössä?

 

terveisin Kalevi Räsänen

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
8 hours ago, Maasturi said:

Miten Aircooled Finland  Oy olisi voinut tilata valmistajalta kuin eivät tienneet silloin valmistajan nimeä eivätkä tiedä sitä tänäänkään vaan Marko väitti että ne on Kiinalaista valmistetta. EIVÄT OLE.

Emme edes halunneet tilata valmistajalta vaan ostaa ne niitä myyvältä kauppiaalta. Eihän Tekniikan maailman testaajatkaan pyydä tuotteita tehtaalta koska tuote voi olla muuta mitä kuluttajalle myydään. Kuten eräässä rengas episodissa.

  • Like 5
Link to comment
8 hours ago, Lasse said:

Kunka mää nyt pystyn tän kanssa elään

 

Ratkaisu on olemassa. Venttilikopat auki ja tutkimaan onko venttiilijousissa siniset värimerkinnät.

Jos on, asia kunnossa. 

Jos ei, kone irti, kannet irti, venttiilijouset irti ja niille puristusvoimamittaus. Kirjaa tulokset ylös. 

Laita jouset 300 asteiseen uuniin kahdeksaksi tunniksi ja toista puristusvoimamittaus.

Jos tulokset on samat on sinulla satumainen tuuri ja voit kasata koneen näillä testatuilla jousilla.

Tosin varmempaa olisi ostaa jälleemyyjältä aidot sinisillä värimerkinnöillä olevat.

Jos tulokset ovat muuttuneet et voi muuta kuin mennä jonottamaan jälleenmyyjän kauppaan ja toivoa, että sinisillä värimerkinnöillä olevia on vielä hyllyssä.

 

Älä luota essonbaari -puheisiin, että toimivaa ei kannata korjata. Ne ukot ei tiedä mistä puhuu.

Link to comment
48 minutes ago, ovaaliheppu said:

Löysin yhden sarjan tälläisiä, punertavanruskeitako nuo ovat. Onko vielä muun värisiäkin jousia tullu vastaan? Nää tulleet sumujen saarilla tuunatuissa 041 isoventtiilikansissa20240223_144435.thumb.jpg.719be33aebbc2ef8b4ded5da5d41f9d5.jpg

Noita mitä on tullut ruskea/oranssilla vastaan on muistaakseni miedompia paineiltaan.

Vesivolkkareis värejä on useampia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...