multanen Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Älä laita mitään ohutta ja pitkää letkua siihen anturiin, siihen syntyy omat viritetyt pulssit. Jotain nykyautoa korjatessa jäi mieleen että MAP-anturin signaalissa piti näkyä imuventtiilin aiheuttamat pulssit. Jos ei näkynyt niin anturi oli rikki (siis vaikka olisi näyttänyt oikeaa painetta). Quote
Guest Fear Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Map-aihetta sivuten onkon porukka tehnyt miten pitkiä letkuvetoja anturille? Tuli talven aikana vaihdettua mega konehuoneesta keulille, joten letkulle kertyisi pituutta noin 3 metriä. Vai joutuuko juottamaan map-anturin irti ja laittamaan piuhojen päähän konehuoneeseen? Quote
x-pj Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Minun käsityksen mukaan 3 m letkun ei pitäis häiritä megan toimintaa/säätämistä millään lailla. En ainakaan huomannut syntyvän mitään merkittävää viivettä vaikka laitoin isohkon säiliön letkuihin. Map ainoastaan tasottu ja se taas helpotti säätämistä. Quote
x-pj Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Nyt sain käyrän yhdestä imusarjasta. Tein vain muutaman lyhyen vedon tallin pihalla, kun en viitsinyt irtoperää vielä kiinnittää. En tiedä pystyykö tuosta mitään päättelemään. Ainakin on mielenkiintoisen näköinen. Luvut heiluu täyskaasulla 90-107 välillä. Tyhjäkäynnillä pomppii 50-65 välillä. Noin 0,5m 6mm letkua siihen vielä jäi väliin. Quote
multanen Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Mikähän tuolta MAP-anturilta on mittaustaajuus? Odottelin semmosta tiheää sahalaitaa tuommosesta mittauksesta, melkein niin että näyttää paksulta viivalta. Voi olla että tuo käyrä on nyt pitkälti satunnainen eli riippuu lähinnä millä hetkellä on sattunut lukema tallentumaan. Quote
x-pj Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Mikähän tuolta MAP-anturilta on mittaustaajuus? Odottelin semmosta tiheää sahalaitaa tuommosesta mittauksesta, melkein niin että näyttää paksulta viivalta. Voi olla että tuo käyrä on nyt pitkälti satunnainen eli riippuu lähinnä millä hetkellä on sattunut lukema tallentumaan. Anturi saattaa mitata paremmin, mutta ongelma lienee megan loki. Sinne näyttäis tallettuvan vain hetkittäistä/satunnaista tietoa. Näyttäs olevan noin 0,06-0,07 sekunnin välein. Quote
mikan Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ei ihan varsinaisesti topicin mukainen kysymys, mutta onko kukaan korvannut D-jetronicia megalla? Lähinnä kyse siitä, että käykö suuttimet suoraan megan kanssa? t. Mika Quote
JaniM Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Eipä suuttimissa muutakuin mittaa onko matalaohmiset vai korkeat. Korkeat noin 10 ohm ylöspäin. Ja Megasta rippuen pystyy ohjaan kumpaakin tai laittaa vaan etuvastukset, jos matalaohmiset. Quote
multanen Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Anturi saattaa mitata paremmin, mutta ongelma lienee megan loki. Sinne näyttäis tallettuvan vain hetkittäistä/satunnaista tietoa. Näyttäs olevan noin 0,06-0,07 sekunnin välein. Meneekö se niin että imuventtiili aukeaa 50 kertaa sekunnissa at 6000rpm (100 rp/s, venttiili aukeaa joka toinen kierros). Eli tuohon mittausväliin imuventtiili käy kolme kertaa auki ja paineaaltokin menee monesti ohi. Oletko muuten ihan mitoittanut imusarjan ja trumpetit tms. jollekin kierrosluvulle? Tai voihan sen jälkeenpäinkin laskea. Quote
x-pj Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Kyllä se minun mielestä noin menee. Megan loki on tehty muuhun tarkoitukseen, eikä siis palvellut tässä. Tämä moottori on vaan kasattu valmiista palikoista ilman sen kummempaa laskemista. Trumpetin pituutta olis tietysti helppo muuttaa, jos siitä olis apua. En vaan ole noihin laskuhommiin perehtynyt. Quote
multanen Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Valmiita laskureita on netissä muutamia ainakin. Googeloi "intake runner calculator". Imuputken läpimitta ja kokonaispituus venttiililtä trumpettiin tarvitaan. Nokasta imuventtiilin aukioloasteita saatetaan kanssa kysyä. Siitä saadaan venttiilin kiinnioloaika jonka ajan paineaalto matkailee edestakaisin imuputkessa (joko yhden tai yleisemmin useita kertoja, koko ajan vaimentuen tietysti). Sitten tietysti sylintereiden määrä ja moottorin kuutiotilavuus tms. Quote
x-pj Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Tämä vaikuttaa kiinnostavalta. Vois tosiaan ensalkuun laskea mihin kierroslukuun nykyisillä pituuksilla päädytään. Quote
x-pj Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Löysin tuollaisen taulukon, jossa oli pulssien ajoittumista pelkän pituuden perusteella. Sen mukaan 3. pulssi pitäs tulla 6000 rpm nurkilla. Imukanava 16,3 tuumaa. Kyllä noista minun käyristä (ainakin hyvällä tahdolla) löytää vastaavan kohdan. Kaikkein korkein logattu havainto (107 kPa) tuli 6100 rpm kodalla. Aikaisemmassa kuvassa 106 kPa 6000 kohdalla. Quote
HSuomi Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Eikös jollakin parametrillä määritelty MAP-arvon näytteenottohetken kampikulma? Silläkin kai vähän merkitystä siihen että mikä paine siellä sattuu olemaan milloinkin. Kovimman imun hetkellä se pitäisi olla käsittäkseni, eli kun imuvena aukeaa. Tämä nyt on vain muistelua. Quote
multanen Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Eikös jollakin parametrillä määritelty MAP-arvon näytteenottohetken kampikulma? Silläkin kai vähän merkitystä siihen että mikä paine siellä sattuu olemaan milloinkin. Kovimman imun hetkellä se pitäisi olla käsittäkseni, eli kun imuvena aukeaa. Tämä nyt on vain muistelua. Aika paljon helpompi on toteuttaa ruiskutus jonkinlaisen keskiarvopaineen avulla - vaikka nuo hetkelliset paineet muuten mielenkiintoisia ovatkin. Jos mitataan tietyllä ajanhetkellä (kammenkulma) voi paine olla mitä tahansa suurimman ja pienimmän väliltä (riippuen mittauskohdasta ja kierroksista). Eli mittaushetkeä täytyy muuttaa kierrosten mukaan. Kyllä tuohon saa varmaan kartan tehtyä mutta en tiedä onko vaivan väärti. Lisäksi joka sylinterille täytyy olla oma paineanturi Tuommonen sivu on missä sanotaan että hetkellistä mittausta voisi Megasquirt III:ssa käyttää 1 ja 2 sylinterisissä 4-tahtikoneissa: http://msextra.com/doc/ms3/MAP_Sampling.html Kai tuommonen muuten olisi mahdollista neljäsylinterisessäkin, ilmeisesti vaan Megan ominaisuudet rajoittaa. Quote
x-pj Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Moottorin säätämisen kannalta tuo kaikista kurkuista ja vielä säiliön kautta tuleva signaali on erittäin hyvä. Se on tasanen ja "kertoo" hyvin kuormitusta. Se, että mappi laskee kierrosten noustessa, ei haittaa säätämistä, kun se toistuu aina lähes samanlaisena. Tieto lisää tuskaa eli kun tuollaista tietoa on nyt saatavilla, rupeaa miettimään voisko sitä hyödyntää muuhunkin. Quote
Hebster52 Posted June 11, 2014 Posted June 11, 2014 Varmaan tässä aiheessa jo ollu juttua tankista ja sen liitännistä? En vaan löytäny siitä nyt tähän hätään mitään.. Mitä pitäs muistaa jos teetän tankin ruiskulle esim. alumiinista? Imu ja paluu, miten? Imu pohjasta, tarviiko syvennyksen? Paluu miten toteutettuna tankin sisään? Huohotusta? Täyttöputki keskelle päältä, ehkä etuluukun läpi? Quote
peruskallio Posted June 11, 2014 Posted June 11, 2014 Paluu myös pohjaan, ei ala vaahtoamaan. http://m.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0 Jossain syvennyksessä ne olisi hyvä olla, ilmaa ei haluta linjaan imeä. Jos mielit joskus etanolia käyttää, alumiini ei paras mahdollinen, rosteri kestää kyllä, tai siitä ei liukene mitään ylimääräistä varmasti. Quote
Ketsa Posted August 1, 2014 Posted August 1, 2014 Tälläinen imusarja tuli talvikuplan koneeseen hahmoteltua tallista löytyneistä osista. Onko ruiskunrakentajilla käytännön kokemusta kuinka tälläinen toimii? Virtuaaliharrastajilla alkaa varmasti ruudulla bensa pisaroitumaan, mutta se ei jaksa nyt kiinnostaa :-) Jokkisharrastajien kommentit keski-imareista kiinnostaisi myös (vaikka rivaatilla). 1 Quote
tolvana Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Pelaa varmasti kunhan saat säätöihin, kakspyttysii ykspisteruiskuja pareittain. Quote
Jarmo Lummi Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Toimiiha ne 1 piste ruutatki, eli anna palaa ainaki testaten. Quote
Hebster52 Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 (edited) Bensalinjoista kysymyksiä: Uudet bensalinjat pitäs alkaa rakentaan ruiskua varten. En käytä välisäiliötä. Tarkotus on asentaa 2 kpl 10mm kupariputkee linjoiksi (sisähalkaisia 8mm). Mitä kautta olette noita uusia linjoja tehneet, siis ajossa olevaan autoon. Itellä tuli mieleen, jos auton alta kuljettaisi pohjan sivussa putkistot ja kiinnitys pohjaan. Toinen vaihtoehto matkustamon läpi jalkatilassa, mutta vähän arveluttaa sisäkautta putkia kulettaa.. Miten tuo liitäntä tankilla kannattaa tehdä? Jaksaako ruiskupumppu imeä siitä ohuesta pillistä mikä tulee tankilta? Itellä arvelu, jotta ei toimi. Webasto käyttöön muistaakseni on sellaisia jälkiasenteisia tankiin porattavia ulos ottoja, vaan ei oo tuommosesta kokemusta. Millasta karkee suodatinta ootta käyttäneet ennen tuota ruiskupumppua, painepuolellehhan tulee hienosuodatin. Paluulinjan voinee tankkiin takasin tuoda esim. täyttöputken sivusta tai vastaavasta, josta helpoiten pääsee tankkiin palaamaan? Täytyykö paluulinjan putkenpään olla bensan sisällä, kaasuuntumisen takia? Tätä aihetta selannu ja en oo minäkään vielä ihan perillä miten te ootte noita lähtöjä ja paluuita tehneet omiin tankkeihin. Joitan linkkejä löytyi mutta ne eivät enää toimi... :( Myöskin vinkkejä minkälaista pumppua suosittelette? Edit: Tähän tankkiin pitäs saada lähtö ja paluu mahdollisimman näkymättömästi yläpuolelta. Mites onnistuis tuohon vielä ympätä mittarinanturiakin? Käviskö asentaa tankin sisään semmoisen pumppu/anturisysteemin pohjan kautta? Edited November 13, 2014 by Hebster52 Quote
Hebster52 Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Onkohan tankin kylkeen asennettavia antureita? Joissan automalleissa ehkä jopa vakiona? Quote
x-pj Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Mulla oli Range Roverissa anturi tankin kyljessä. On niitä varmaan muissakin autoissa. Mulla saattaas olla yksin rangen anturikin vielä hyllyssä. Lähdön ja paluun tein hitsaamalla an-liittimet tankin pohjaan http://www.autoracing.fi/motorsport/letkut-ja-liittimet/adapterit/hitsattavat Quote
Hebster52 Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Olisko anturi jopa myytäväks jos vielä löytyy? :) Quote
x-pj Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Mielelläni siitä luovun, jos sellanen vielä löytyy. Voin kaivella illalla varastoja. Quote
Hebster52 Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Mitä jos sahaisin tankin kylkeen sopivan reijän ja sit taivutan kohon rautalangan silleen että se yläasennossa ottaa tankinyläpäähän ja ala asennossa sit pohjassa... Voishan sekin onnistua. Tämä ruuvattava malli pitäs onnistua saada tiiviisti kylkeenkin ruuvaamalla ilman hitsausta....? Quote
x-pj Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Joskus nähnyt kuvia sellasesta ratkaisusta, että anturi oli laitettu sisään täyttöaukosta ja roikku telineen varassa tankin sisällä. Teline oli ruuvattu kiinni täyttöputken kylkeen. Johdot tuli myös täyttöputken kyljestä. Ei ihan näkymätön ratkaisu, mutta aika siisti. Quote
NO H2O Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Tota harakiri anturi ratkaisua mietin itsekin, nuo kun ovat aika hyvin muokattavissa erilaisille asennustavoille... Mutta sitten tuli mieleen että onko tuo anturi päältä tiivis? Vai kestääkö vain loiskeet? Quote
peruskallio Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 (edited) Itsellä on lähtö ja paluu tankin pohjassa. Tein G1/4 sisäkierreholkit pohjaan ja jatkoin siitä letkuilla. Mitään siirtopumppua ei ole, bosh 044 pumppu hoitaa homman. Taitaa olla vähän turhan raju laite omiin tarkoituksiin, lämpenee bensa kovin kun aikansa ajelee... Tuottoa pitäisi sitten riittää ihan kohtuullisiin tehoihin. Pumppu on kyllä tankin alla, varmaan jos laittaa tankin yläpuolelle tarvitsee varmasti jonkinnäköisen siirtopumpun ja säiliön erikseen?!? Saahan niitä pumppuja tankin sisään asennettavina versioina, varmasti hyvä ratkaisu. Paluu pitää olla bensanpinnan alla, alkaa muuten aine vaahtoamaan, taitaa tässä ketjussa olla linkki videoon mistä käy ilmi. Edit. Itse en luottaisi siihen että saisin alkuperäisen anturin pitäväksi tankin kyljessä. Kai se mahdollista on, mutta se on kuitenkin melkosen palavaa tavaraa mikä tankissa majailee... Ihan oman mielenrauhan takia laittaisin yläpuolelle, silloin tulee korkeintaan roiskeita ulos, ei litroittain. kiinnitysruuvien kohdat on mielestäni se heikoin lenkki, jonkinnäköinen pieni paine siihen kuitenkin tulee kun tankissa bensaa yli anturin. Edited November 13, 2014 by peruskallio Quote
Roope Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Tuollasen anturin varmaan pystyis täyttö aukostakin asentaa tankin sisälle. http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/kierteella-polttoaine-vesitankkianturi-225mm-p-2029.html Quote
Simon Templar Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Muutama kysymys megatietäjille: Jos laittaa EDIS 4 mokkulan niin VR anturi menee suoraan EDIS mokkulaan eikä kortille tarvitse tehdä modauksia? Mitä etuja on laittaa MS2 prossu? Onko kellään flexfuel anturia käytössä ja toimiiko se MS1 ja 2 prossuilla? Onko liittimiä tuohon EDIS mokkulaan myynnissä? Quote
JaniM Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Muutama kysymys megatietäjille: Jos laittaa EDIS 4 mokkulan niin VR anturi menee suoraan EDIS mokkulaan eikä kortille tarvitse tehdä modauksia? ** Vr edikseen, pikku vastusmodi purkkiin Mitä etuja on laittaa MS2 prossu? ** Käyttöönotto ja antureiden kalibrointi ja varmuus, sekä tarkempi säädettävyys. Unohda ykkönen. Onko kellään flexfuel anturia käytössä ja toimiiko se MS1 ja 2 prossuilla? ** Kolmosessa toimii nätisti ja taitaa silloin toimia kakkosessa kans, kun sama koodi. Onko liittimiä tuohon EDIS mokkulaan myynnissä? ** Eipä taida hirveemmin olla kuin romiksilla korkeintaan. Quote
VW-63 Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Toiseen ja kolmanteen kysymyksen vastaukset löytyvät esim. täältä. http://www.msextra.com/feature-xref.html Quote
Simon Templar Posted December 15, 2014 Posted December 15, 2014 Tuossa ms2 prossu/tytärkortissa on ilmeisesti sekventiaalinen ruiskutus. Manuaalista sain sellaisen käsityksen että kortilla olevat INJ 1 ja 2 fetit pelaa sellaisenaan ja siihen täytyy lisätä INJ 3 ja 4 omat fetit. Onko näin? Lisäksi hiukan hämää tuo nand piiri siinä, eihän sillä taida tehdä mitään jos on pelkkä sekventiaalinen ruiskutus käytössä? Eli lyhykäisesti, riittääkö että prossulta otetaan pinneistä 2,3,4,7 suuttimien ohjaukset erikseen tehtävälle suutinten ohjaus kortille? Jos haluaisi käyttää RE85 pensaa, niin tarvitseeko se paremman kipinan mitä EDIS4 tarjoaa? Entä jos laittaa turbon ja RE85 pensa? Quote
JaniM Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 http://jbperf.com/sequential/index.html#v3conn Tuolla samaa suutin hommaa. Ite en ole tehnyt noita modeja prossulle. Ollut taas yksi kaverin tekemä prossu ja siinä sai suoraan ohjaukset suuttimille. Mutta karkeesti juuri tuollain teet ohjauksen toiselle levylle. Pelkällä etskulla vaparissa riittää kipunaa vielä. Ennemmin kylmärikastuksia ja priming pulsea isommalle. Ahdettuna saattaa ilmetä ongelmia, riippuen paineesta ja puristuksista. Mutta kyllä silloin oikeasti alkaa oleen voimaakin tarjolla kun kipuna hyytyy. Mutta käytäntö kertoo sen rajan sitten. Quote
Simon Templar Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Tuo sekventiaalinen ruiskutus näyttäis vaativan nokalle oman anturin. Mitenkä olette sellaisen pikku ongelman ratkaissut? Quote
VW-63 Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Jos kone on jo kasassa niin virranjakaja lienee helpoin paikka anturin asennukselle. Joskus tutkailin netistä myös nokkapyörää lukevaa totetusta (anturille tehty reikä lohkoon), mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt. Quote
Simon Templar Posted December 18, 2014 Posted December 18, 2014 Tuo virranjakaja vaihtoehto taitaa olla helpoin toteuttaa. Manuaalin mukaan EDIS ja sekventiaalinen ei pelaa keskenään, onko tietoa miksi? COP vaihtoehdossa ei taida olla sellasta puolaa joka sopisi hyvin paikalleen, näyttävät niin kovin pitkiltä paketeilta että mahtuukohan nuo edes konehuoneeseen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.