Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

joten vaihtamalla kannen, pyörijän ja kärjet saattaisi tuostakin tulla vielä ihan käypä peli.
Kondensaattori kannattaa myös vaihtaa (käytettyyn tai uuteen laatuosaan, ei halpisosaan. Ne on tosi huonoja nykyään).

Joo, siis konkka unohtui listasta, vaikka sitä taas eniten epäilenkin. Joskus tulee vain sellanen helppo ratkaisu mieleen, että vaihtaa koko paskan, mutta kyllähän tuon alkuperäisen kunnostus ekaksi kannattaa kokeilla. Konkka on kuukauden vanha Bosch, mutta eihän tuo olisi eka kerta kun hajoaa noin nopeasti. Kansi ja pyörijä ovat kyllä jo ehtoopuolella, joten niissäkin vika saattaa piillä. Vaihdetaan kaikki ja katsotaan...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Bongasin tämän laitteen tänään Kupittaalla.

Täytyy sanoa että aivan helevetin makee vekotin! Kinkkumittari pisti silmään ja sai leveän hymyn huulille!

Harmi vain, että jouduin lähtemään ennen kuin laitoit vehkeen tulille...

 

Alkoi itselläkin ajatusriihi käydä vinhaa vauhtia pääkopassa...onneksi ei ole prätkäkorttia... vielä...

 

 

Itsellä ollut n. 3 vuotta tuo linkin virranjakaja käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Ei ole mitään pyytänyt, antanut vain. Onhan sillä tosin hintaakin...

 

http://aircooled.fi/tuote/615/virranjakaja-alipaine-karjeton-12v-pertronix

Link to comment
Kinkkumittari pisti silmään ja sai leveän hymyn huulille!

Joo, kyl tuo kinkkumittari sylinteriputkessa on ihan välttämätön...

Tänään tarkoitus mennä Aurajokirantaan jos ei sada ja laittaa lähtiessä pari makkaraa

foliossa toisen puolen pyttyjen päälle ja toivoa, että olisivat sopivan lämpimiä rannassa :)

Niin, ja Turun sinappia päälle.

Link to comment
Kinkkumittari pisti silmään ja sai leveän hymyn huulille!

Joo, kyl tuo kinkkumittari sylinteriputkessa on ihan välttämätön...

Tänään tarkoitus mennä Aurajokirantaan jos ei sada ja laittaa lähtiessä pari makkaraa

foliossa toisen puolen pyttyjen päälle ja toivoa, että olisivat sopivan lämpimiä rannassa :)

Niin, ja Turun sinappia päälle.

 

Käy hakemas Liedon lihakaupasta Santa Fe- makkaraa paketti, niin pärjää ilman ruotsis valmistettua sinappia.

Link to comment
Bongasin tämän laitteen tänään Kupittaalla.

 

Offtopic: Onkos tuolla Kupittaalla useinki tommonen vanhojen autojen kokoontuminen? Eilen ainakin tuntui paljon olevan sakkia liikkeellä, ku siitä lenkkeilin ohi.

Kesällä jokaisen kuukauden viimeinen tiistai noin klo 18 alkaen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

No niin, taas mentiin kolme viikkoa ja 1500 km ilman huolen häivää kun laitoin kaikki uudet osat vanhaan jakajaan.

Kunnes eilen 100 kilsan lenkiltä palatessa 2 kilometriä ennen kotia alkoi järkyttävä rykiminen ja samalla alkoi paukkua putkissa. Koukkaus tien sivuun ja tutkailemaan missä vika mahtaisi tälläkertaa lymyillä. Hetken käyteltyäni konetta paikallaan alkoi käynti hävitä kokonaan kovan paukkeen säestämänä.

 

Tienposkessa tarkistin mm. kärjet ja kärkivälin, näyttivät ihan ookoolta. Sitten tarkistin puolan johdon ja nykäisin sen irti puolasta. Saman tien käsille tuli suojakumin sisältä loraus lämmintä öljyä ja vähän lisää puolan sisältä. Homma selvä, puola paskana (Motonet). Kävellen kotiin, autolla takaisin ja toinen puola paikalleen. Ei mitään muutosta, sama pauke ja pätkivä käynti jatkui. Takaisin kotiin hakemaan peräkärry ja romu lavalla talliin.

 

Sitten vaihdoin toisen vanhan konkan, mutta edelleen sama pauke. Sitten meni hermot, vedin sivuleikkureilla konkalle menevän johdon poikki ja ajattelin testata vaikuttaako mitenkään käyntiin, mutta sama pauke jatkui, ei parantunut eikä pahentunut.

 

Nyppäsin koko jakajan irti ja hämmästys oli suuri kun käänsin sen väärinpäin. Alipainesäädin oli aivan täynnä bensaa! Mitenköhän tuokin voi olla mahdollista. Jakaja oli sisältä kuiva ja kalvokin ehjä, joten pelkästään tuokaan ei mielestäni käyntihäiriötä selitä.

 

Sitten kaasari irti ja kurkistus kurkkuun. Ei mitään silmämääräisesti ihmeellistä, kiihdytyspumpun putki sumuttaa nätisti kaasuläpän raosta suoraan imusarjaan, ilmeisesti näin kuuluukin mennä. Mutta kun kaasaria kallistaa alle 15 astetta siten, että kohokammion puoli on ylempänä, niin kaasari alkaa tulvia. Onkohan bensan pinta liian ylhäällä, neula ilmeisesti kuitenkin jotenkin toimii kun ei valuta tankkia tyhjäksi.

 

Onko muilla ollut koskaan alipainesäätäjän rasia täynnä bensaa, ja jos ollut niin mistä johtunut?

 

On se jännää kun nuo mun käyntiviat tuppaa olemaan on/off- tyyppisiä, eli normaalisti mennään ilman huolen häivää ja sitten yhtäkkiä meno loppuu kuin seinään.

Link to comment
Onko muilla ollut koskaan alipainesäätäjän rasia täynnä bensaa, ja jos ollut niin mistä johtunut?
Luulisin että tässä vehkeessä seosta tiivistyy koko ajan alipainekelloon koska se jäähtyy mukavasti ilmavirrassa. Tavan volkkareissa tuo on varmaan 50-70 C astetta lämmin joten jatkuvaa tiivistymistä ei tapahdu.
Link to comment
Onko muilla ollut koskaan alipainesäätäjän rasia täynnä bensaa, ja jos ollut niin mistä johtunut?

Jep, alipaineletku ei saa tulla suoraan kaasarilta, vaan sen pitää tehdä mutka kaasaria ylemmäs, muuten käy juurikin noin. Orkkiksena koneessa on kaasarin ja jakajan välissä metalliputki, joka tekee juurikin tuon koukkauksen.

Link to comment
Jep, alipaineletku ei saa tulla suoraan kaasarilta, vaan sen pitää tehdä mutka kaasaria ylemmäs, muuten käy juurikin noin. Orkkiksena koneessa on kaasarin ja jakajan välissä metalliputki, joka tekee juurikin tuon koukkauksen.
Mulla ei ole ikinä ollut tuota koukkausta muttei myöskään bensaa kellossa. Voihan tietty kaasarin joku ominaisuuskin vaikuttaa (mulla PICT 31-2 muistaakseni).
Link to comment
12-14 mm bensapinta ja säätö neulaventtiilin tiivisteprikan paksuutta vaihtamalla.

Onkohan tuo mitta sopiva 30 pict 1 - kaasarille? Nyt bensan pinta kansi avattuna noin 20-21 mm ja tuollakin mitalla alkaa tulvia kun hieman kallistaa kaasaria (siis kannen ollessa kiinni). Kokeilin täyttää kohokammion bensalla kansi auki niin, että pinta olisi tuon 14 mm tiivistepinnasta, mutta bensaa alkoi lorottaa tuolla mitalla kaasarin kurkkuun vaikka kaasari oli aivan vaakasuorassa.

 

Hitto, ajokausi ja kelit parhaimmillaan, taidan tilata huomenna jonkun tarvikekaasarin. Mitenkäs tuo Hotcarsin 210 euron 30 pict 1 12V pelittäis???

Link to comment

Hitto, ajokausi ja kelit parhaimmillaan, taidan tilata huomenna jonkun tarvikekaasarin. Mitenkäs tuo Hotcarsin 210 euron 30 pict 1 12V pelittäis???

 

No niin, taas tullut vaihdettua kasa vialliseksi havaittuja osia viimeisen käyntihäiriön jälkeen ja saatu kone taas tulille.

 

Mikä sitten vaikuttanut käyntiin ja mikä rikkonut minkäkin osan, on jälleen yhtä epäselvää,

mutta ainakin nämä viat löydetty ja korjattu:

- kaasari vaihdettu kun kusi kun vähänkin kallisti ja muutenkin läppäakselit aika sohlot ja lorottanut bensaa alipainekelloon.

- alipainekellon letkuun kyhätty mutka ylöspäin ettei kello täyttyisi enää bensalla :)

- puola vaihdettu kun oli tullut öljyt ulos ( kuumentunut jostain syystä?)

- konkka vaihdettu uuteen muuten vaan kun vaikee tietää oliko sekin hajonnut

- pyörän etummaiset tulpat, eli kuplassa takimmaiset tulpat vaihdettu kun ei tullut enää kipinää (mistäköhän tuokin johtuu, jo toinen kerta samat tulpat)

 

Eli nyt lähdössä hakemaan pussillisen varatulppia ettei matkanteko ainakaan tulppien puutteeseen enää lopu.

Kun nuo pyörän etummaiset tulpat ovat hajonneet jo kaksi kertaa, niin pitäisiköhän kokeilla kylmempiä tai kuumempia tulppia?

Etummaisten pyttyjen luulisi jäähtyvän paljon paremmin ajoviimasta kuin takimmaiset, mutta kuitenkin etummaiset hajonneet

joka kerta. Eikä nuo etupytytkään taida kovin kylminä käydä :)

 

Eli heitelkääs jotain villejä ehdotuksia tulpiksi, vai mennäänkö edelleen noilla vakio Boscheilla?

Tähän mennessä olen kokeillut Champion L86C ja Bosch W8AC tulppia.

 

Öljynä muuten Motonetin "asiantuntijan " suosittelemaa Comma Classic 20W-50 öljyä. Hänen mielestään

parasta vanhaan kuplaan, ainakin heidän valikoimista. Olisko joku muu parempi vaihtoehto ja miksi ei kannattaisi käyttää tuota edellä mainittua?

Link to comment

Kyllä vanhoissa ilmajäähdytteisissä moottoripyörissä on kuumempia tulppia etummaisissa sylintereissä (silloin kun on sylintereitä "peräkkäin"). Jos nuo pimenneet tulpat elpyy kuumentamalla toholla niin siitä tietää että kuumempiakin voi kokeilla.

Link to comment
Laita Bosch W5AC ja siihen loppu probleemat niiltä osin.

-Pete-

 

Nyt on hankittu pussillinen erilaisia tulppia. Ei jää ainakaan tulpista kiinni ensi viikon Mikkelin reissu :)

 

Tuo Bosch W8AC taitaa olla sellainen perustulppa kaikkiin vakiokoneisiin.

Aircooled- sivulla sanotaan että W7AC on omiaan viritettyihin ja kuumempana käyviin koneisiin.

Onkos tuo Peten suosittelema W5AC sitten vielä paljon kylmempi tulppa ja tarkoitettu vielä kuumempaan koneeseen?

Voiko tuota W5AC tulppaa käyttäen saada jotain vahinkoa moottorille, vai oliko se niin,

että vain liian kuuma tulppa voi sulattaa männän vai miten se meni, mitä, hä?

 

Jotenkin tuntuis siltä, että normiajossa tuo ajoviima ei voi liikaa jäähdyttää konetta, mutta lämpimällä kelillä kaupunkiajelu ja jatkuva liikennevaloissa seisominen saattaa aiheuttaa liiallista kuumenemista. Jännä vain, että aina menee ekaksi nuo etummaiset tulpat joita ajoviima paremmin jäähdyttää.

Link to comment
Eli heitelkääs jotain villejä ehdotuksia tulpiksi, vai mennäänkö edelleen noilla vakio Boscheilla?

Tähän mennessä olen kokeillut Champion L86C ja Bosch W8AC tulppia.

Ainoa oikea valinta tulpaksi on Bosch WR78G. 4-kärki tulppa, löytyy Motonetistä, ei kannata edes leikkiä muiden tulppien kanssa.

Link to comment

Taitaa olla edessä tuollaisen 123-jakajan hankinta. Vanha jakaja on pelkällä alipainesäädöllä ja kaasarina solex 30 pict-1 jäljitelmä. Riittääkö tuo "halvempi" malli jossa ei ole alipainesäätöä vai pitääkö hommata tuo ristuksen kallis alipainemalli?

 

Oli kerran lainassa tavallinen Boschin jakaja jossa pelkkä keskipakosäätö ja tuntui ainakin pelaavan paremmin kuin tuo nykyinen pelkällä alipainesäädöllä.

 

- "halpa": http://www.aircooled.fi/tuote/874/virranjakaja-123-vw-vwr-keskipako

- ristuksen kallis: http://www.aircooled.fi/tuote/873/virranjakaja-123-vw-vwrv-alipaine

Link to comment

Tilattu 123-jakaja alipainesäädöllä, tulee tänään tai huomenna.

Olen yrittänyt selvittää ohjeista etukäteen oikeaa säätökäyrää.

 

Moottorini numero on F1684131, jolle oldvolkshome.com sivu antaa alkuperäiseksi

jakajaksi VW 113-905-205K, ja tämä jakaja myös koneessani tällä hetkellä paikallaan

(= pelkkä alipainesäätö).

 

Uuden jakajan ohjeissa on kaksi eri valintataulukkoa, alkuperäisen jakajan numeron

mukaan sekä moottorin numeron mukaan.

 

Taulukosta jossa lueteltu eri jakajat ei löydy ollenkaan tuota minun mallia VW 113-905-205K.

Moottorinumeron mukaan löytyy, mutta mitä mahtaa tarkoittaa tuo M9

tuossa toisessa 1300 moottorissa?

 

TYPE ENGINE-NRS. 123-CURVE STATIC AT IDLE MAX AT RPM

1/1300 F0000001 up 0 -7,5 -10 31 @ 3900

1/1300M9 F1462059 up 5 -7,5 -10 29,5 @ 3900

 

Eli valitsenko tuon 0 vai 5 -käyrän?

 

Tässä vielä toisesta taulukosta samat käyrät ja niitä vastaavat alkuperäiset jakajat:

 

curve replaces Bosch distributor vacuum remark

__________________________________________________________________________

0 0.231.170.034 / 043.905.205A / 043.905.205C 100/200/10 one-fits-all-curve

5 0113.905.205AC / 021.905.205F / 0113.905.205AE 075/225/10

 

 

Edit:

Per..se... esikatselussa nuo taulukoiden sarakkeet ihan nätisti rivissä, mutta kun lähettää muille nähtäväksi, niin menee ihan sekaisin.

Tässä vielä linkki jakan ohjeisiin, jos sattuu jotain kiinnostamaan :)

http://aircooled.suomalainenverkkokauppa.fi/data/doc/12/123vwrv_1ysi8m6r20.pdf

Link to comment

Hei, auttakaas nyt...

Mikä on oikea käyrä 123 alipainejakajaan?

Kokeilin nollaa, mutta ei oikein vakuuttanut

 

Alkuperäinen jakaja 113-905-205K, ei löydy 123-jakajan taulukosta,

vai onko se tuo käyrä seiska, 113-905-205AK, kun kaikissa muissakin näyttää olevan tuo A edessä????

Ffab59.JPG

 

Moottorin sarjanumero on F1684131, eli olisko kuitenkin tuo käyrä viitonen?

Mitähän mahtaa tarkoittaa tuo M9 moottorityypin perässä?

Ffab60.JPG

Auttakee pian, huomenna pitäis startata Mikkeliin....

Link to comment

113 905 205 K ja 113 905 205 AK ovat täysin erilaisia jakajia, K pelkällä alipainesäädöllä,AK sekä keskipakois että kaksoisalipainesäädöllä.

205 K perusennakko 7,5 astettae.ykk,maksimi ennakko kierroksilla 23-28 astetta.

Tuo 123 taulukko näyttää olevan hyvin puutteellinen.

M 9 on automaattikuplan moottori.

Link to comment

Mikkelin reissu tuli heitettyä ilman suurempia ongelmia ja mittariinkin kertyi parissa päivässä reilut 800 km.

 

Alkoi kuitenkin tuo bensan riittävyys/paine ilman bensapumppua hieman askarruttaa. Huomasin Mikkelistä tullessa, että moottoritiellä kun ajoi lujempaa, niin ei aikaakaan kun meno hyytyi totaalisesti, aivan kuin virrat olisi käännetty pois päältä ja alkoi taas rokata vasta nopeuden pudottua noin kahdeksaankymppiin. Alle satasta voi ajella vaikka Mikkelistä Turkuun, mutta aina kun nosti nopeutta sadan paremmalle puolelle, niin meno tyssäsi hetken hurman jälkeen. Kokeilin ainakin viisi kertaa ja joka kerta täysin sama ilmiö, totaalinen sammuminen ja nopeuden laskettua riittävästi alkoi taas käydä....

 

Jos irrotan kaasarista bensaletkun, niin bensaa tulee kivasti lorisemalla, mutta onko paine kuitenkin liian pieni kaasarin ja kohon neulan oikealle toiminnalle?

Ilmeisesti sopiva paine olisi jotain 0,2-0,5 baaria? Pyörässäni bensan pinta tankissa on maksimissaan vain noin 30 senttiä korkeammalla kuin kaasarin bensanpinta, eli hydrostaattinen painehan on tuolloin vain 0,03 baaria. Eikö vain?

 

Ffab61.JPG

Onko jollain kokemuksia tuollaisesta Bilteman halpisbensapumpusta?

Eli linkin sivun laatikkomallinen pumppu, sivulla toiseksi alimmainen, koodi 523228.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Sahkotoimiset-bensapumput-yleismalliset-523226/

Ostin sellaisen kokeilumielessä kun oli niin halpakin, mutta nyt kun sain sen asennettua, niin huomasin sen nakuttavan kokoajan. Eli kehittää painetta ja heittää bensaa kaaressa, mutta vaikka tukin letkun painepuolelta, niin pumppu hakkaa kokoajan (monta kertaa sekunnissa). Eikös noiden pitäisi pysähtyä hetken kuluttua jos bensan menekki loppuu ja naksua harvakseltaan koneen käydessä? Eihän tommosta voi jättää paikalleen, nakuttaa kuin hullu vaikka pyörä ei edes käy.

 

Onko heittää joku muu halpismalli mikä olis vielä kohtuu pieni eikä tarvitse erillistä paineensäädintä? Käyn kuitenkin vielä huomenna Biltemassa kysymässä, että kuuluuko olla tuollainen, tuskin edes tietävät tuotteesta mitään. On nää Bilteman tuotteet välillä aika bebasta, valkoinen pahvilaatikko jossa ainoastaan viivakoodi ja pari numeroa eikä mukana mitään manuskaa tai teknisiä tietoja...

 

Niin, ja alkuperäinen mekaaninen pumppu ei enää mahdu paikalleen kun on tuo laturi tiellä.

Link to comment

Joo kyllä tuommoiset facet/bilis jne laatikkopumput naputtaa koko ajan. Ovat kokolailla ärsyttäviä, ja jos ei saa kunnolla pehmustetun laatikon sisään niin hermot menee räpätykseen. Erittäin nätti asennus kyllä!

 

Miulla on ollut kisapirssissä Mitsuban varmaan 90-lukuinen pumppu joka hiljenee kun bensaa ei kulu paljoa. Tosi paljon isompi semmoinen on ja vähän vaikeasti kuviteltavissa FlatBobiin.

Link to comment

Kaverilla oli moottoripyörässä tuplakurkku weberin kaverina sähkönen bensapumppu joistain moottorikelkasta

peräisin oleva. Koko oli pieni ja ei pitänyt mitään ääntä kuin pienen surauksen kun virrat laittoi päälle.

 

Ikävä kyllä tarkempaa tietoa kelkkamallista ei ole, kun aikaa on kulunut jo yli 10v kun kyseistä laitetta

pääsin omin silmin ja korvin ihmettelemään.

Link to comment

Mulla oli kans aikonaan yhessä pirssissä tollanen facetin pumppu. Vaikka oli eristetty korista kumityynyillä, niin ei sitä naputusta kauaa jaksanu kuunella. Hämärästi muistelen, että ääni saattoi hieman hiljentyä pumpun asentoa muuttamalla. Mitsuban pumppu tais vaihtua tilalle, mutta kuten Puawo totesi on tuohon verrattuna varsin kookas. Varsinkin jos on sellanen malli jossa on suodatin pumpussa. Hieno on sulla pyörä ja peukut täältäkin =)

Link to comment

Joo, ei lopu murheet. Tein aamulla sähkötyöt loppuun, laitoin virrat päälle ja annoin naputtaa. Jossain vaiheessa ihmettelin kun kaasuläpän akselista tippui pari tippaa bensaa. Vaihdoin vielä uudet tulpat ja kaikki tuntui olevan ok. Pari polkaisua eikä mitään tapahtunut, ainoastaan pakoputkesta alkoi valua bensaa, hah hah haa.

 

Voi spede, kun toi pumppu nakuttaa kokoajan vaikka kone ei käy, niin ei voi tietää uittaako kaasari kokoajan kuten nyt näytti tekevän...

Tulpat pois vasemmalta puolelta koska pyörä on jalan varassa ja vinossa vasemmalle ja kaikki mahdollinen bensa valuu sille puolelle. Pari polkaisua ilman tulppia ja bensasumu tulpanreijistä ainakin pari metriä. Per..kele, pumppu pois ja vanha setuppi paikalleen. Ihan sama nykiikö keskialueella ja hyytyy kovassa vauhdissa, pelas ainakin paremmin kuin nyt...

 

Voi kun pääsis ajassa taaksepäin ja olis alunperin jättänyt tuon mekaanisen pumpun. Hyvässä lykyssä kaikki murheet johtunut tuosta huonosta bensanpaineesta. Nyt sitten tullut ostettua vaiheittain 123 jakaja, uusi kiinan kaasari ja lopuks vielä toi Biliksen pumppu.

Minkäköhän ihmeen takia toi uus kasarikin alkoi vuotaa??? Pitäis purkaa tankki ja paljon muuta että pääsis vähän tutkiin, nyt ei vaan jaksa. Toivottavasti saan huomiseksi sellaiseen kuntoon että pääsee Forssan Piknikkiin.

Link to comment
Eiköhän kaasari ole tulvinut korkeasta bensapaineen johdosta, pumpun poisto korjaa vian.

Mikähän mahtaa olla suositus volkkarin omille ja kopiokaasareille?

Pumpun ilmoitettu paine oli noin 0,3 bar. Kävin vaihtamassa 0,1 barin malliin. Kokeilen joskus kun pulssi on vähän laskenut. Nyt taas ilman mitään pumppua tuo "hydrostaattinen" paine 0,01-0.03 baria, riippuen paljonko tankissa bensaa :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...